[S100] Tweede Waalbrug Nijmegen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

[S100] Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Medianieuws » ma 17 nov 2008, 17:26

Cobouw (12-11-2008) schreef:Gelderland akkoord met nieuwe Waalbrug

Nijmegen - Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn gisteren akkoord gegaan met de aanleg van een tweede Waalbrug bij Nijmegen. De nieuwe brug aan de westzijde van de stad moet de dagelijkse lange file voor de Waalbrug aanzienlijk verminderen. Gelderland betaalt 30 miljoen euro mee aan de aanleg van de brug, die in 2012 klaar moet zijn. Het merendeel van het geld komt van het Rijk. Dat betaalt Nijmegen 90 miljoen euro schadevergoeding voor de overlast die het verleggen van een bocht in de Waal veroorzaakt. Nijmegen moest daarvoor een bouwplan bijstellen en zal de komende jaren veel verkeershinder ondervinden van het werk, dat nodig is in het kader van de hoogwaterbescherming.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Ds79m » ma 17 nov 2008, 20:17

Het is mij nog niet geheel duidelijk waarom het Rijk moet meebetalen aan deze stadsbrug. De stemmers in Nijmegen hebben zich toch duidelijk uitgesproken voor partijen die helemaal geen voorstander zijn van het faciliteren van autoverkeer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door simon » ma 17 nov 2008, 20:38

Verbreding van snelwegen, aanleg van een rondweg, aanleg van een nieuwe autobrug, aanleg van een nieuwe snelweg, verlaging van de parkeertarieven - zomaar een greep uit de programma's van de lokale coalitiepartijen

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door ReisThijs » wo 19 nov 2008, 17:55

Ds79m schreef:Het is mij nog niet geheel duidelijk waarom het Rijk moet meebetalen aan deze stadsbrug.
Zoals ik het in dit bericht lees, krijgt Nijmegen dat geld toch al, en hebben ze nu bedacht met dat geld een nieuwe brug te bouwen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Kaaiman » za 04 apr 2009, 19:28

De website van de Tweede Stadsbrug: http://www2.nijmegen.nl/wonen/projecten/stadsbrug, met onder andere een tracékaart (PDF).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door jan » di 09 jun 2009, 21:43

Omroep Gelderland schreef

Stadsbrug Nijmegen pas in 2013

NIJMEGEN - De nieuwe stadsbrug over de Waal in Nijmegen wordt pas in 2013 opgeleverd. Eind 2012 is volgens de gemeente niet haalbaar door procedures bij de Raad van State.
Voor de bouw van de stadsbrug moet grond worden onteigend. Zolang er geen bestemmingsplan ligt dat goedgekeurd is, kunnen enkele procedures op de zuidoever niet worden afgerond. De brug wordt uiterlijk november 2013 opgeleverd, zegt de gemeente.
Op de A325 voor de huidige Waalbrug staan nu dagelijks files. Door de nieuwe stadsbrug en verbreding van de A50 bij Ewijk moeten die verdwijnen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door duikgek89 » di 09 jun 2009, 22:15

Dus de komende decennia blijft er file staan. Tegen de tijd dat die brug gebouwd wordt (en als men beweert dat het 2013 wordt dan zal het met wat mazzel 2015 zijn voor het klaar is...) is dat al niet voldoende meer en moet er eigenlijk nog een brug bij komen. Zeker als men ondertussen wel huizen uit de grond stampt.

Ik zie nog steeds wel iets in een doorgetrokken A73. De A50 wordt weliswaar verbreed, voor mensen die in Nijmegen moeten zijn is dat nog best een eind om. De A73 kan veel gunstiger zijn, zeker als je die meer richting Ressen laat lopen. Dan bedient die het gedeelte ten westen van het kanaal.

Nog beter zou zijn als men flink aan de werkgelegenheid ging sleutelen in Nijmegen Noord. Als je daar een groot industrieterrein bouwt dan heb je in potentie veel minder forensen tussen Noord en centrum/zuid en west.

Edit: En we moeten natuurlijk niet vergeten dat die A50 ook een belangrijk deel van het sluipverkeer door Beneden Leeuwen moet wegnemen. Via de PWA brug, Leeuwen, Maas en Waal weg en dan A73 of A50 is sneller als op de A50 in de file gaan staan. Al staat in Leeuwen tegenwoordig ook file...

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door simon » wo 10 jun 2009, 9:02

Een doorgetrokken A73 levert in het beste geval een besparing op van 10 km (KP Ressen-KP Neerbosch). Voor de relatie KP Valburg-KP Neerbosch is de besparing 3 km.

Groteren of soortgelijke besparingen qua afstand kun je behalen in een doorgetrokken A30 (A28-A50) of westelijke aftakkingen te maken in de A50 voor KP Grijsoord en KP Beekbergen. Niet dat ik daar voorstander van ben, maar ter overdenking. Ook een mogelijkheid is de N320 op te waarderen tot autosnelweg, dat scheelt ook al snel een paar kilometer in de relatie KP Valburg-Utrecht

Als ik goed ben geïnformeerd wordt het stukje N322 langs Beneden Leeuwen omgelegd door de polder en ongelijkvloers gemaakt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door waldo79 » wo 10 jun 2009, 14:48

simon schreef: Als ik goed ben geïnformeerd wordt het stukje N322 langs Beneden Leeuwen omgelegd door de polder en ongelijkvloers gemaakt.
Het betreft een verbinding van de PWAbrug (N323) tot het kruispunt met de Noord-Zuid (N322). Helaas opteert de provincie Gelderland voor een GOW-80 met gelijkvloerse aansluitingen door middel van rotondes.

Je krijgt dan de situatie dat twee stukken stroomweg (de N323 en de Maas-Waalweg) met elkaar worden verbonden door een weg met rotondes :wall:
En dan zie ik het vervolgens gebeuren dat de Maas-Waalweg zijn autowegstatus verliest omdat er geen fysieke rijbaanscheiding is :x

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door duikgek89 » wo 10 jun 2009, 18:06

Inderdaad. Bezopen idee, de PWA is 2x2, dus die weg door die polder had ook 2x2 moeten worden en de Maas en Waalweg ook. Dan heb je een complete ongelijkvloerse snelweg/expressweg van Ewijk naar de A15 waardoor je een heel stuk A50 fors kunt ontlasten...

Lim
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 23:55

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Lim » wo 10 jun 2009, 20:55

Ik ben op zich wel benieuwd of deze verdere vertraging van de 2de waalbrug nog consequenties gaat hebben voor de huidige. Zover ik weet is deze aardig onderheving aan achterstallig onderhoud maar werd dat niet gedaan omdat ze daarvoor wachten tot de 2de waalbrug er is. Zoals bijvoorbeeld hier terloops gemeld. Ik denk dat we toch zeker nog tot 2014 (optimisch) of tot 2015 (reeel) kunnen wachten tot er de brug er ligt. :shutup: Hier nog rws'ers die er meer van weten?

De aanpassingen die na de zomervakantie aan de a/n325 gaan plaatsvinden en deels hun oorsprong vinden in het zorgen voor een aanvoerroute voor de 2de waalbrug verliezen m.i. daarmee ook sterk aan hun waarde. Deze downgrade kan echter wel doorgang vinden. Soms is het maar raar geregeld in Nederland. :rooie: :rooie:

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door simon » di 29 sep 2009, 16:25

De Gelderlander, 29 september 2009 schreef:Procedure Nijmeegse stadsbrug moet na blunder opnieuw

door Rob Jaspers. dinsdag 29 september 2009 | 14:00 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 29 september 2009 | 15:34

NIJMEGEN - Er zijn grote blunders begaan door Nijmeegse ambtenaren rond de bestemmingsplanprocedure voor de stadsbrug tussen Lent en Nijmegen-West. Een en ander betekent dat de provincie Gelderland het goedkeuringstraject opnieuw moet starten.

Wethouder Paul Depla is er ondanks deze blunder van overtuigd dat de bouwstart van de brug over de Waal niet extra vertraagd wordt. “Eind 2010 beginnen we te bouwen. We hebben alle noodzakelijke gronden al in ons bezit. In januari besteden we de brug aan.”

Nijmegen heeft met de provincie een nieuw strak schema afgesproken over de nieuwe procedure. Het is overigens de zoveelste tegenvaller. De start van de bouw is al enkele malen uitgesteld. ooit ging Nijmegen er vanuit dat de brug eind 2011 klaar zou zijn, dat werd later eind 2012 en medio dit jaar werd gesproken over begin 2013.

Woensdag verschijnen er advertenties van de provincie en de gemeente die duidelijk maken dat bewoners en groepen opnieuw bezwaren kunnen maken tegen de komst van de stadsbrug. De vereniging Leefmilieu die al jaren samen met bewonersgroepen vecht tegen de stadsbrug, heeft al aangekondigd zeker opnieuw met bezwaren te komen. Wat dat betekent blijft onduidelijk.

Enkele weken geleden heeft de gemeente ontdekt dat de bestemmingsplandocumenten die in het Nijmeegse stadhuis liggen en die in april 2008 zijn goedgekeurd door de gemeenteraad, niet overeenkomen met de bestemmingsplanstukken in het provinciehuis.

De Stichting Advisering bestuursrechtspraak die op verzoek van de Raad van State de stukken bestudeert (in het kader van een beroepsprocedure van de vereniging Leefmilieu) stuitte op onduidelijkheden over het aantal geplande rijbanen. Volgens deze stichting zou een en ander betekenen dat Nijmegen alsnog uitgebreide aanvullende milieuonderzoeken zou moeten uitvoeren.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door jan » zo 17 jan 2010, 14:27

De Gelderlander schreef: Nieuwe stadsbrug Nijmegen krijgt slanke boog

vrijdag 15 januari 2010 | 08:00 |

NIJMEGEN - De nieuwe stadsbrug krijgt een boog, precies zoals de meeste Nijmegenaren eerder in een stadspeiling hadden aangegeven. De brug die de Oversteek gaat heten, krijgt een slanke eigentijdse stalen boog.
De hoofdoverspanning over de Waal bedraagt 285 meter. Dat is veertig meter meer dan de boog van de bestaande Waalbrug. De totale lengte van de stadsbrug inclusief bruggenhoofden in Nijmegen-West en Lent komt uit op 1400 meter.
De bouw én het 25-jarig onderhoud voor de brug is (voorlopig) gegund aan de combinatie BAM Civiel, Max Bögl en de architect Ney Poulissen uit België. De laatste is onder meer bekend van het ontwerp voor de nieuwe Antwerpse brug, de Lange Wapper. Vrijdagmiddag wordt het ontwerp van de nieuwe stadsbrug gepresenteerd.
Afbeelding
Niet verkeerd. :)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Wouter N14 » zo 17 jan 2010, 15:16

Wat een suffe naam voor zo'n mooie brug :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Kaaiman » zo 17 jan 2010, 15:17

Waalspringer (naar Waalsprong) of Springewaal was creatiever geweest, niet te verwarren met de Waalsprinter. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door jan » zo 17 jan 2010, 17:17

Wouter N14 schreef:Wat een suffe naam voor zo'n mooie brug :?
De naam herinnert aan de oversteek van de geallieerden in het kader van operatie Market Garden, hetgeen leidde tot de bevrijding van Nijmegen. ;)

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Koesj » zo 17 jan 2010, 17:39

Hoe zijn de aanlandingen en aansluitingen aldaar nou vormgegeven?

edit: Oei ik had het topic even beter moeten doorlezen.
Laatst gewijzigd door Koesj op zo 17 jan 2010, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Kaaiman » zo 17 jan 2010, 20:52

^^ Het antwoord daarop staat op deze pagina van deze draad: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 31#p361863
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Pino » zo 17 jan 2010, 21:22

jan schreef:De naam herinnert aan de oversteek van de geallieerden in het kader van operatie Market Garden, hetgeen leidde tot de bevrijding van Nijmegen. ;)
Hmmm, de heroïek van de geallieerden rondom die oversteek is me wel bekend, maar ik moet zeggen dat de naam "De Oversteek" me nou niet direct op het spoor bracht van de gebeurtenissen in september 1944. Een andere naam die naar september 1944 verwijst zou dan ook mijn voorkeur hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Vinny » zo 17 jan 2010, 22:00

In Arnhem willen ze ook een nieuwe brug bouwen, een naam hebben ze al: De brug te ver.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Hajo » za 23 jan 2010, 15:08

Pino schreef:Hmmm, de heroïek van de geallieerden rondom die oversteek is me wel bekend, maar ik moet zeggen dat de naam "De Oversteek" me nou niet direct op het spoor bracht van de gebeurtenissen in september 1944. Een andere naam die naar september 1944 verwijst zou dan ook mijn voorkeur hebben.
Helemaal mee eens!

Het monument dat aan "De Oversteek" herinnert:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Alfa » vr 07 mei 2010, 21:08

Aha, Laurent Ney. Daar hebben jullie de Vlaamse Calatrava binnengehaald. ;) Ik vind het best een mooie brug. Ik wou dat het hier even gemakkelijk ging (Lange Wapper :rooie: , ook trouwens een ontwerp van Laurent Ney dat helaas niet zal gerealiseerd worden).

EDIT: Dat laatste stond al in het artikel zie ik net.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door jan » zo 09 mei 2010, 19:44

Nieuwe impressie van "De Oversteek".

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Jeroen » zo 09 mei 2010, 19:55

Geen fysieke rijbaanscheiding? :confuuuse:

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door jan » zo 09 mei 2010, 20:01

^^ Je mag er toch maar 50. :shutup:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Kaaiman » di 11 mei 2010, 14:33

^^ Nee hoor, deze brug zou een Vmax van 70 km/u krijgen. Althans, dat stond enkele jaren geleden nog in de plannen en alternatievenbeoordeling. Bij de Waalbrug stond de keuze tussen 50 en 70 toen nog wel open.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hurricane
verkeersader
Berichten: 937
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door hurricane » di 11 mei 2010, 18:59

Kaaiman schreef:^^ Nee hoor, deze brug zou een Vmax van 70 km/u krijgen. Althans, dat stond enkele jaren geleden nog in de plannen en alternatievenbeoordeling. Bij de Waalbrug stond de keuze tussen 50 en 70 toen nog wel open.
Inmiddels is het gewoon 50 km/u geworden... http://www2.nijmegen.nl/wonen/projecten ... ug/ontwerp

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Kaaiman » wo 12 mei 2010, 17:22

Wat een knurften. :bom:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Vinny » wo 12 mei 2010, 17:31

Nou nou nou. Die drie seconden tijdverlies zal het probleem niet geven denk ik. Ik erger me meer aan het ontbreken van een middenberm. Zal wel weer economisch niet verantwoord zijn... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tweede Waalbrug Nijmegen

Bericht door Chris » wo 12 mei 2010, 17:38

Vinny schreef:Nou nou nou. Die drie seconden tijdverlies zal het probleem niet geven denk ik.
Als je op die manier naar maximumsnelheden kijkt, dan snap je het probleem niet.

Het gaat erom of een maximumsnelheid past bij het wegbeeld. En dat wegbeeld is meer dan alleen markering, maar bijvoorbeeld ook de rechtstand van de weg, breedte, en de afstand tussen kruispunten. Vanaf 400 - 500 meter tussen kruispunten wordt een maximumsnelheid van 70 al interessant op een stedelijke 2x2 weg. Tussen de Vinexwijk Oosterhout en de rest van Nijmegen zit meer dan 2 kilometer onbebouwd gebied, waardoor een buitenkomse weg met een maximumsnelheid van 80 km/uur ook geen gek idee is.

Plaats reactie