[N757] Wijthmen - Dalfsen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Chris » wo 18 feb 2009, 19:22

N757 Wijthmen - Dalfsen

Vandaag de N757 gereden, en er foto's van gemaakt. Ik had deze weg een hele tijd geleden al eens op de foto gezet, maar dan vanaf de andere kant. Deze loopt vanaf Wijthmen tot aan de aansluiting met de N340 ten noorden van Dalfsen.

Flickr set, klik hier

route:
Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [FOTO] N757 Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Frits » wo 18 feb 2009, 19:53

http://www.flickr.com/photos/chriszwoll ... 026975565/
'Als er een grote stroom rechtdoorgaand verkeer is, is deze indeling niet handig. Rechtdoorgaand verkeer kan niet tegelijkertijd groen hebben.

http://www.flickr.com/photos/chriszwoll ... 026975565/
^Vreemde middenmarkering.
De autogordel: een band voor het leven.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] N757 Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Peter » do 19 feb 2009, 9:31

Frits schreef:http://www.flickr.com/photos/chriszwoll ... 026975565/
'Als er een grote stroom rechtdoorgaand verkeer is, is deze indeling niet handig. Rechtdoorgaand verkeer kan niet tegelijkertijd groen hebben.
Ik snap je niet Frits. Dit is een heel gebruikelijk indeling. Beide richtingen kunnen toch vol groen hebben ? Zelfs rechtsaf kan tegelijkertijd groen hebben als de tegenliggende kant ook (vol) groen heeft omdat de korte bocht voorrang heeft op de lange bocht.

De hoofdweg (drukste weg) zal de kruisende weg zijn. De regeling is dan meestal zo dat volle lichten (rechtdoor en linksaf) samen gaan met groen voor kruisende fiets/voetgangers en dat groen voor rechtaf samengaat met groen voor linkaf op de hoofdrichtingen. Maar als er geen fietsers en voetgangers op het knopje hebben gedrukt gaan groen voor rechts samen met het volle licht...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] N757 Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Palance » do 19 feb 2009, 18:21

Ah, de weg met het koeienVRI :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] N757 Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Chris » do 19 feb 2009, 18:23

Nee, die is tussen Dalfsen en Nieuwleusen, en ik meen dat dat deel geen onderdeel van de N757 is, maar een ongenummerde weg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] N757 Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Palance » do 19 feb 2009, 18:32

Huh? :schrikreactie: Die koeienVRI was toch bij Emmen (Ov.) ? Ik heb die daar zelf wel eens gezien en ook op één van jouw oudere foto's.


Zie http://picasaweb.google.nl/ASWchris/N75 ... 3905729170
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] N757 Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Chris » do 19 feb 2009, 18:43

Die fotoserie begon vanaf de kruising met de N758 (Zwolle - Nieuwleusen). De koeienoversteek ligt toch echt tussen die weg en de N340, ten noorden van Dalfsen dus ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] N757 Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Palance » do 19 feb 2009, 18:48

En tóch meen ik het me daar te kunnen herinneren. Afijn, als ik weer in die regio ben rij ik wel een blokje om :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Chris » vr 25 apr 2014, 10:31

Bij Dalfsen komt een nieuwe rotonde op het kruispunt N757 / Rechterensedijk / Stationsweg. Gepland is de rotonde in september/oktober 2014 aan te leggen.

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door RSK » vr 25 apr 2014, 23:01

^^ Oké... Wat is de achterliggende motivatie? Geloof namelijk nooit dat er serieuze problemen zijn met de huidige configuratie, als ik streetview zo bekijk.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Chris » vr 25 apr 2014, 23:03

Eigenlijk vind ik deze rotonde ook overbodig. De zwaarste afslaande stroom is noord > oost en vice versa, en die heeft nu de minste problemen op de T-splitsing. Ik heb er nog nooit problemen ondervonden (ik ga meestal oost-west, dus linksaf).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Snelwegfreak » za 26 apr 2014, 9:00

Dit type kruisingen wordt met Duurzaam Veilig beschouwd als levensgevaarlijk doordat verkeer met 80 km/h door blijft rijden en jij vanuit stilstand de zijstraat moet uitrijden. Daarnaast heb je een grote kans op afdekongevallen. Het is onzin allemaal, maar zo gaat het tegenwoordig.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door RSK » za 26 apr 2014, 9:58

^^ Toch fijn om mijn onderbuikgevoelens bevestigd te zien. We zijn in Nederland oh zo goed in het oplossen van non-existente problemen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Groningen » za 26 apr 2014, 10:44

^^ In Overijssel bedoel je neem ik aan. Een onzinnige rotonde hier, N340's die we flink gaan upgraden maar toch weer niet en daarbij ook de N377 zonder noodzaak gedowngrade wordt, de N331 waar nog een onzinrotonde ingelegd wordt (veer naar Genemuiden) naast een aantal al bestaande onzinrotondes, eerder al een aantal forse downgrades zonder echte noodzaak (N347 en N348 met name) en de downgrade van bijvoorbeeld de N759 (Hasselt-Genemuiden) 'omdat een autoweg daar niet in het netwerk past.' En op heel veel plaatsen werkelijk ellenlange en onzinnige inhaalverboden.

Ben ik nog wat vergeten?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18212
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door mavas » za 26 apr 2014, 12:05

Snelwegfreak schreef:Dit type kruisingen wordt met Duurzaam Veilig beschouwd als levensgevaarlijk doordat verkeer met 80 km/h door blijft rijden en jij vanuit stilstand de zijstraat moet uitrijden. Daarnaast heb je een grote kans op afdekongevallen. Het is onzin allemaal, maar zo gaat het tegenwoordig.
Afdekongevallen? Er is niet eens een vrijliggende rechtsaffer aanwezig waardoor dat zou kunnen gebeuren.

Kijk je naar het risico per verkeersbeweging op het kruispunt, dan kun je daar het volgende uithalen:
hoofdweg rechtdoor: heeft voorrang
hoofdweg linksaf: 1 conflict met meestal 80 km/h
hoofdweg rechtsaf: "half" conflict met achteropkomend verkeer
zijweg rechtsaf: 1 conflict met linksafkomend verkeer met 80 km/h
zijweg linksaf: 3 conflicten (!) met: linksafkomend verkeer met 80 km/h, verkeer van rechts komend dat linksafslaat (gemiddeld 30 - 40 km/h of stilstaand) en verkeer van rechts komend dat rechtdoor rijdt met 80 km/h.

Je ziet in deze observatie dat vooral de linksafbeweging vanuit de zijweg in het hoogste risico valt. Deze heeft 3 conflicten waarvan 2 met 80 km/h dienen te worden overzien. Zo lang de intensiteiten rechtdoor laag zijn, zal het aantal ongevallen nog wel laag zijn.

Wil je dus van het hoge risico van de linksafbeweging op de zijweg af, dan moet je de kruising ZO aanpassen dat je het aantal conflicten vermindert, of gefaseerd laat optreden, of de conflicten met lager risico uitvoert. Met een rotonde heb je voor die ene linksafbeweging met dat hoge risico nog maar 2 conflicten, waarvan bovendien je er bij 1 zelfs voorrang hebt en waarbij de snelheid niet meer 80 km/h is, maar ergens tussen 30 en 40 km/h. Met een rotonde creëer je dus voor die ene beweging een voordeel dat een nadeel is voor veel andere richtingen.
Daarom zie ik persoonlijk meer in het gefaseerd maken van de conflicten. Gebeurt ook al veelvuldig in Duitsland en andere landen, waar de rechtdoorgaande stroom vanuit hoofdweg rechts dan los ligt van de afslaande richtingen. Hierdoor hoef je vanuit de zijweg alleen maar links te kijken naar de hoofdweg, en rechts naar de linksafslaande stroom die dat dus met 30-40 km/h doet. Als je die bent gepasseerd volgt een invoegstrook op de hoofdweg, zodat je geen flankconflict meer hebt, maar alleen een weefconflict.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Chris » za 06 jan 2018, 19:41

Op een fietstocht vanmiddag wat foto's gemaakt van de N757, vooral het deel dichter bij Dalfsen.

Kilometer 6,8, volgens mij de hoogste waarde van N757. Er was een mooiere foto te maken aan de andere kant van de weg, maar er stonden hangouderen voor het hectometerbord... ;)
Afbeelding
N757-1 by European Roads, on Flickr

De brug over de Vecht. Er is sprake van hoogwater.
Afbeelding
N757-2 by European Roads, on Flickr

De rotonde.
Afbeelding
N757-3 by European Roads, on Flickr

Eén wegwijzer is al afgebladderd, deze is amper 3 jaar oud.
Afbeelding
N757-4 by European Roads, on Flickr

De overweg net buiten Dalfsen.
Afbeelding
N757-5 by European Roads, on Flickr

Kilometer 5.
Afbeelding
N757-7 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Chris » vr 29 jun 2018, 19:10

Er blijkt toch nog sprake van een concrete inpassingsstudie om de Kroesenallee (N757) bij Wijthmen te verleggen. Op 4 juli is hiervoor een bijeenkomst in Wijthmen.

Dit is min of meer het idee dacht ik. Verkeer Zwolle - Dalfsen hoeft dan niet meer door Wijthmen. Het dorp wordt dan helemaal verkeersluw. De omlegging van de N35 is net een werkweek open.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Chris » di 19 feb 2019, 15:59

^^ Ik heb de presentatie van die bijeenkomst opgeduikeld. Het zou wel mooi zijn als ze volgend jaar al kunnen beginnen met de omlegging van de N757 als 80 km/h-weg.

Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Chris » di 26 feb 2019, 17:22

De wegwijzer op de rotonde bij het station van Dalfsen is nu helemaal onleesbaar geworden.

2018:
SPOILER: TOON

Afbeelding
N757-4 by European Roads, on Flickr
2019:
Afbeelding
N757 Dalfsen wegwijzer by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Chris » ma 29 apr 2019, 19:23

^^ De wegwijzers zijn vervangen, maar niet goed...

Afbeelding

Twitter: https://twitter.com/BPSchaake/status/11 ... 8333016064 (via snelwegfreak)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Chris » za 22 jan 2022, 19:06

Gemeente Zwolle schreef:Omlegging Kroesenallee in Wijthmen stap dichterbij

De omlegging van de Kroesenallee in Wijthmen is een stap dichterbij nu burgemeester en wethouders hebben ingestemd met het nieuwe voorkeurstracé voor de weg. De huidige weg kan nu omgevormd worden tot een dorpsstraat met een veilig en vriendelijk profiel, waarmee een aantrekkelijk verblijfsgebied ontstaat en Wijthmen zich verder kan ontwikkelen.

De afgelopen jaren is onderzoek gedaan naar de inpassing van de verlegde Kroesenallee. Daaruit blijkt dat het tracé langs de Oude Wythemerweg, zoals dat in 2018 voorgesteld is, daadwerkelijk kan worden ingepast en de minste impact heeft op de omgeving. Uiteraard brengt het hinder met zich mee voor de bewoners aan de Oude Wythemerweg, waaronder de woonvoorziening de Hofstee, die de nieuwe weg op korte afstand achter hun huis krijgen.

Wethouder William Dogger: “Natuurlijk is het vervelend als je een nieuwe weg voor je huis krijgt. Maar we zijn al een aantal jaren in gesprek met Wijthmen over de wens om het dorp anders in te richten. Daar geven wij met dit besluit nu ruimte voor en daar zijn veel inwoners blij mee. Ik snap dat de mensen aan de Oude Wythemerweg daar anders over denken. Uiteraard wil je het liefst een oplossing waar niemand last van heeft, maar die is er niet. We hebben daarom gekozen voor dit tracé dat de minste hinder geeft.”

Het omleggen van de Kroesenallee is een onderdeel van het in 2010 opgestelde Dorpsplan Wijthmen, een ontwikkelingsplan voor de toekomst van Wijthmen, waarin woningbouw, voorzieningen en een nieuw tracé voor de Kroesenallee een plaats hebben. Met de vaststelling van het voorkeurstracé voor de nieuwe Kroesenallee en de aanleg van de nieuwe N35 wordt invulling gegeven aan het Dorpsplan. Het dorp kan zich verder ontwikkelen en bovendien neemt de verkeersdruk in Wijthmen af, omdat het doorgaand verkeer om het dorp geleid wordt. Hiermee kan de weginrichting van de bestaande Heinoseweg en Kroesenallee worden aangepast naar een vriendelijker en veiliger profiel van een dorpsstraat of mogelijk zelfs een dorpsplein.

Als de gemeenteraad instemt met het voorkeurstracé wordt gestart met de vervolgstappen om de verlegging van de weg mogelijk te maken, waaronder de bestemmingsplanprocedure. Ook kunnen de gesprekken worden gestart over de verdere uitwerking van het ruimtelijk ontwerp en over de herinrichting van de oude Heinoseweg.

Afbeelding
Bron: https://www.zwolle.nl/organisatie/nieuw ... dichterbij

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N757] Wijthmen - Dalfsen

Bericht door Kaaiman » za 22 jan 2022, 19:18

^^ Hèhè, nou het mocht even duren voor er überhaupt weer wat info over dit plan naar buiten kwam. Maar wel fijn dat dit nogal voor de hand liggende tracé een stuk dichter richting uitvoering komt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie