[N031] Leeuwarden - Drachten (Wâldwei)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [N031] Leeuwarden - Drachten (Wâldwei)

Bericht door Snelwegfreak » vr 27 mei 2016, 11:50

Het is natuurlijk wel weer typisch dat er direct gekeken wordt naar het gedrag van de bestuurders maar niet naar de geloofwaardigheid van de maximumsnelheid.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 mei 2016, 11:51

^^
Eens. Vandaar de suggestie: los het probleem op door vluchtstroken aan te leggen waar dat kan. Zelfs als je de vmax 100 in stand houdt komt dat (volgens hun beredenering) op zijn minst de veiligheid ten goede.

Ik zie nu trouwens dat hier ook over wordt gesproken in de N33-draad.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 27 mei 2016, 12:50

Overigens hof je niet per se volwaardige vluchtstroken aan te leggen om de veiligheid te verhogen; Dit kun je ook doen met een stukje redresseerstrook en met halfverharding. Dat is meestal goedkoper dan zo'n vluchtstrook.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 mei 2016, 12:55

Eens. Maar als je gaat asfalteren en de ruimte en het alignment is er (zoals bij de Wâldwei) dan kun je er net zo goed volwaardige vluchtstroken van maken en een upgrade naar ASW-status overwegen.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 27 mei 2016, 22:01

Viel te verwachten. Men begon steeds meer te lasergamen (met name bij het tankstation), dus ging altijd terug binnen Mulder daar... Maar als het een keer heel rustig is (vrijdag begin middag), en je denkt er even niet om, dan sta je er dik op. Strafrecht, kruisje en 500,- lappen.

Gevaarzetting: Nihil.

En meneer agent vond dat ik wel wat overdreef toen ik aangaf dat ik liever had gehad dat ie me mee de afrit had afgenomen naar de carpool daar... Omwille van de veiligheid.
Afbeelding

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 27 mei 2016, 23:03

^^
Wat was de score?
500 euri moet ik ergens rond de 130@100 zien, toch niet zo schokkend daar... :|

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 27 mei 2016, 23:24

139 gecorrigeerd, cc 145 op de teller. Gewoon dom, ga vrijwel altijd daar (en verderop bij de bushalte) binnen de muldergrens (mits rustig, in de spits is het 120-130 max). Was nu schijnbaar afgeleid door iets, zie net voorbij tankstation die motor de oprit op jagen, dan weet je het wel :facepalm:

Maar 500,- op die weg (en was nagenoeg leeg), pfff. Niet in verhouding. Was nog aan kijken voor beroep, maar ja, zou hooguit kunnen gaan uitzoeken wat v85 was, en proberen in te zetten op wegbeeld vs snelheid. MAar gedoe/geen tijd, dus laat maar. Eergister net betaald (= bekennen), komen deze berichten van rws zelf dat meer dan de helft te hard rijdt... Grom

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 28 mei 2016, 7:39

Als je het vrachtverkeer niet meerekent zal het percentage te hard wel dicht bij de 90% liggen. Ik rij sporadisch op de N31 en N33 maar net zoals de 2x2 N305 rijdt bijna niemand daar 100.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 28 mei 2016, 10:09

DjIdee schreef: meneer agent vond dat ik wel wat overdreef toen ik aangaf dat ik liever had gehad dat ie me mee de afrit had afgenomen naar de carpool daar... Omwille van de veiligheid.
Maar als je 145 rijdt terwijl je 'even werd afgeleid' is de gevaarzetting 'nihil' :top:
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op zo 29 mei 2016, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 28 mei 2016, 19:19

^^ Afgeleid als in, met verkeer iets bezig ipv 'Oh ja, tankstation, lasergamers, dus ff naar mulder'... Voortaan meer bermloeren dus :hap:
Of gewoon cc op 120/130.. Maar dan wordt je dus structureel voorbij gereden, en als je 100 rijdt dan worden ze haast boos achter je :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 jul 2016, 15:08

Blijkbaar toch wat kwaliteitsfoutjes tijdens de bouw van het aquaduct Langdeel (opengesteld in 2007).
Rijkswaterstaat schreef:Beperkte verkeershinder op de N31 ter hoogte van aquaduct Langdeel

In opdracht van Rijkswaterstaat start bouwconsortium Wâldwei.com dinsdag 8 juli met herstelwerkzaamheden aan het aquaduct Langdeel bij Leeuwarden. In verband met de werkzaamheden is er van 8 juli tot 28 augustus beperkte verkeershinder op de N31 nabij het aquaduct voor het verkeer in beide richtingen. Naast een snelheidsbeperking zal de linkerrijstrook in beide richtingen voor de duur van het herstel worden afgesloten.

Op de N31 ter hoogte van aquaduct Langdeel geldt over de lengte van ongeveer 1 km gedurende de hele periode een snelheidsbeperking van 70 km/u. Ter hoogte van het aquaduct wordt een barrier geplaatst als scheiding tussen werkterrein en verkeer. De scheepvaart over het aquaduct Langdeel kan tijdens de werkzaamheden ongehinderd doorgang vinden. Ook het fietspad op het aquaduct blijft toegankelijk voor fietsers en voetgangers.

De werkzaamheden zijn het vervolg op de werkzaamheden die in 2013 en 2014 ook zijn uitgevoerd op de andere pijlers van het aquaduct. Het gaat om herstelwerkzaamheden aan het beton boven de oplegblokken, waar tijdens de bouw van het aquaduct vervuiling is achtergebleven. Om de herstel uit te kunnen voeren zal het aquaduct in het middengedeelte 4 mm omhoog getild worden. Daarvoor zal vanaf 8 juli een staalconstructie worden opgebouwd.

Wâldwei.com is tot 2023 verantwoordelijk voor het dagelijks beheer en onderhoud van de N31 over het gehele traject van Hemriksein tot aan Drachten (22 km). Dit als onderdeel van het DBFM-contract RW 31 met Rijkswaterstaat voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het langjarige onderhoud van de N31.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » ma 04 jul 2016, 22:53

^^ Knap werk, even een aquaduct iets optillen... Dat weegt toch super veel met al dat water in de bak?

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 05 jul 2016, 0:44

DjIdee schreef:Strafrecht, kruisje en 500,- lappen.
Zo duur? Jezus. Misschien moet ik als notoire hardrijder maar eens wat meer in gaan houden. Maar ja, als iemand die niet vaak op de Afsluitdijk komt is het moeilijk te weerstaan...

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 05 jul 2016, 8:17

Chris schreef:Blijkbaar toch wat kwaliteitsfoutjes tijdens de bouw van het aquaduct Langdeel (opengesteld in 2007).
Rijkswaterstaat schreef:Beperkte verkeershinder op de N31 ter hoogte van aquaduct Langdeel

In opdracht van Rijkswaterstaat start bouwconsortium Wâldwei.com dinsdag 8 juli met herstelwerkzaamheden aan het aquaduct Langdeel bij Leeuwarden. In verband met de werkzaamheden is er van 8 juli tot 28 augustus beperkte verkeershinder op de N31 nabij het aquaduct voor het verkeer in beide richtingen. Naast een snelheidsbeperking zal de linkerrijstrook in beide richtingen voor de duur van het herstel worden afgesloten.

Op de N31 ter hoogte van aquaduct Langdeel geldt over de lengte van ongeveer 1 km gedurende de hele periode een snelheidsbeperking van 70 km/u. Ter hoogte van het aquaduct wordt een barrier geplaatst als scheiding tussen werkterrein en verkeer. De scheepvaart over het aquaduct Langdeel kan tijdens de werkzaamheden ongehinderd doorgang vinden. Ook het fietspad op het aquaduct blijft toegankelijk voor fietsers en voetgangers.

De werkzaamheden zijn het vervolg op de werkzaamheden die in 2013 en 2014 ook zijn uitgevoerd op de andere pijlers van het aquaduct. Het gaat om herstelwerkzaamheden aan het beton boven de oplegblokken, waar tijdens de bouw van het aquaduct vervuiling is achtergebleven. Om de herstel uit te kunnen voeren zal het aquaduct in het middengedeelte 4 mm omhoog getild worden. Daarvoor zal vanaf 8 juli een staalconstructie worden opgebouwd.

Wâldwei.com is tot 2023 verantwoordelijk voor het dagelijks beheer en onderhoud van de N31 over het gehele traject van Hemriksein tot aan Drachten (22 km). Dit als onderdeel van het DBFM-contract RW 31 met Rijkswaterstaat voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het langjarige onderhoud van de N31.
Inderdaad een paar (domme) betonfouten bij het bouwen van de pijlers \ bovendek. Het herstelwerk van 2013 was noodzakelijk, omdat men kluwen met draadstaal* in de bekisting heeft laten vallen. Dit is nooit verwijderd, voordat men het beton is gaan storten.

* Wordt gebruikt om de wapening aan elkaar te binden.
(Bron: Cobouw).

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 dec 2016, 10:40

Ik zag van de week in mijn buitenspiegel dat bij de Fonejachtbrug een NBA-aankondiging werd geplaatst t.b.v. de aansluiting Garyp.

Weet iemand of dit misschien onderdeel is van de invoering van afritnummers op dit deel van de N31?
Anders is er misschien een verband met het onderhoud aan het viaduct en deze afrit.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 10 dec 2016, 19:41

Schelpenpaadje schreef:Weet iemand of dit misschien onderdeel is van de invoering van afritnummers op dit deel van de N31?
Dat zal zo zijn ja. ;) "Toevallig" was ik in de buurt vanmiddag en heb ik foto's gemaakt. Die zijn meer mislukt dan gelukt mede i.v.m. de weersomstandigheden maar ik heb het er wel op staan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog even overwogen om door te rijden naar Nijega en te kijken of ze al verder zijn dan Garijp maar moest uiteindelijk in Hardegarijp zijn en het werd steeds mistiger dus toch via de N913 gereden. Echter, zeer binnenkort kom ik er denk ik wel weer en wat in 't vat zit verzuurt niet. ;)

In ieder geval, ook voor de wiki, Garyp is vanaf nu afrit 27. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 10 dec 2016, 20:22

Dus de afritnaam is vervolgens slechts het derde doel op de vervolgborden :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 10 dec 2016, 21:17

Bijzonder, inderdaad.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 11 dec 2016, 0:36

Dat was mij nog niet eens opgevallen. Ik denk in ieder geval dat ze wel doorgaan tot aan Drachten en dat daar ook nog de benaming komt bij het klaverblad.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 12 dec 2016, 10:35

GuteFahrt schreef:
Schelpenpaadje schreef:Weet iemand of dit misschien onderdeel is van de invoering van afritnummers op dit deel van de N31?
Dat zal zo zijn ja. ;)
Het hoeft natuurlijk niet. Met de volledige openstelling van de Centrale As zijn alle tijdelijke borden opgeruimd en werd het hier sowieso tijd voor nieuwe borden met de juiste doelen. Dan ga je geen oude meuk meer neerzetten als je voorziet dat het met een paar jaar toch weer opgeruimd moet worden. Het zou mij niets verbazen als er bij Drachten nog niets verandert.

Verder bedankt voor de foto's :top:

En heel vreemd ja dat men niet de afritnaam Garyp bovenaan heeft gezet. Ik snap dat men het belang van de route naar Dokkum en Burgum wil aanduiden maar om dan meteen maar van de standaard af te stappen?

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 12 dec 2016, 11:28

Wat de foto's betreft, geen dank, graag gedaan. :)

Wat de rest betreft, dat kan inderdaad ook de verklaring zijn.

Wat het vervolg van de N31 betreft, ook daarin kan je gelijk hebben, maar ik heb weleens vernomen dat het in de pijplijn zit om o.a. het klaverblad om te dopen tot knooppunt Drachten dus vroeg of laat zal de rest volgen. Net als de aansluitingen Kimswerd en Harlingen die nog wel afritnummers zullen krijgen vermoed ik zo. ;)

...en tot slot sluit ik me ook nog aan bij je laatste opmerking. Vreemd, heel vreemd... :? :mrgreen:

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 12 dec 2016, 13:49

^^ Van mij mogen ze het vervangen van die andere borden wel uitstellen tot de huidige uit elkaar vallen. Die knooppuntstatus kan nog wel even wachten totdat er iets aan de veiligheid wordt gedaan daar, zoals het aanleggen van rangeerbanen op de A7.

jms
dorpsstraat

Bericht door jms » ma 12 dec 2016, 16:56

Ik ben het met je eens dat daar nodig wat moet gebeuren maar ik vraag me af of dat binnenkort gerealiseerd zal worden. Achteraf gezien is het apart dat er geen geld uit de RSP-pot is gegaan naar het upgraden van de klaverbladen van Drachten en Heerenveen. Zeker als je die vergelijkt met de zeer luxe oplossing waar voor gekozen is bij Zuidbroek, een plek met aanmerkelijk lagere intensiteiten.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 12 dec 2016, 17:07

Op zich kan ik er wel inkomen dat het RSP-geld vooral wordt gebruikt voor projecten waar anders geen budget voor was geweest. De genoemde knooppunten bij Heerenveen en Drachten zouden hoe dan ook in de toekomst aangepakt moeten worden. De vraag voor nu blijft wanneer...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 dec 2016, 15:36

GuteFahrt schreef:Ik heb nog even overwogen om door te rijden naar Nijega en te kijken of ze al verder zijn dan Garijp maar moest uiteindelijk in Hardegarijp zijn en het werd steeds mistiger dus toch via de N913 gereden. Echter, zeer binnenkort kom ik er denk ik wel weer en wat in 't vat zit verzuurt niet. ;)
Vandaag ben ik over de N31 geweest. Ten zuiden van Garyp staan nog geen afritnummers aangegeven en vanaf Drachten staat er bij Garyp ook nog geen afritnummer aangegeven.

Het viel me in het zonlicht op dat bij :AS: Nijega nog de oude borden stonden van ca. 1997 (dit staat niet correct in het dossier op autosnelwegen.nl), toen daar de overgang van 1x2 naar 2x2 was en de rijbaansplitsing begon. Duidelijk is te zien dat de contourpijl met :C2: is weggepopnageld, dit op twee achtereenvolgende borden. Voorbeeld in Streetview: https://www.google.nl/maps/@53.1446707, ... 312!8i6656

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 26 dec 2016, 19:54

Dit alles heb ik afgelopen vrijdagmiddag ook zelf geconstateerd. ;)

Kan het dus onderschrijven. 8-)

KadAstra-EF
polderweggetje

Bericht door KadAstra-EF » ma 26 dec 2016, 20:30

Tja, dat is goedkoper dan een compleet nieuw bord plaatsen waar exact hetzelfde op staat.

Dit zie je immers ook wel op borden waar net een rotonde is aangelegd. Nieuwe rotonde met daar omheen ouwe borden.

Rik
Rik's Auto's:
Kadett E C1.6NZ Life '90. 158.550 km. (sinds 2008)
Astra F C1.6NZ GLS '92. 554.116 km. (sinds 2001)
31-10-16

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 29 dec 2016, 0:54

Coen Tunnel schreef: Vandaag ben ik over de N31 geweest. Ten zuiden van Garyp staan nog geen afritnummers aangegeven en vanaf Drachten staat er bij Garyp ook nog geen afritnummer aangegeven. Het viel me in het zonlicht op dat bij :AS: Nijega nog de oude borden stonden van ca. 1997 (dit staat niet correct in het dossier op autosnelwegen.nl), toen daar de overgang van 1x2 naar 2x2 was en de rijbaansplitsing begon. Duidelijk is te zien dat de contourpijl met :C2: is weggepopnageld, dit op twee achtereenvolgende borden.
Ter aanvulling: ik reed vanmiddag wederom op de Wâldwei en mij viel nu op dat na :AS: Garyp nu ook een afstandenbord staat. Volgens mij maandag nog niet. Drachten 13, Groningen onder de streep 48 staat erop.

Wat al langere tijd zo is, bij aansluiting Drachten-Noord (kruising met de N369) is Drachten-Centrum weggepopnageld. Men wil verkeer met die bestemming via de daaropvolgende aansluiting sturen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 30 dec 2016, 19:54

GuteFahrt schreef:Wat al langere tijd zo is, bij aansluiting Drachten-Noord (kruising met de N369) is Drachten-Centrum weggepopnageld. Men wil verkeer met die bestemming via de daaropvolgende aansluiting sturen.
Het OWN bij die afslag Drachten is het afgelopen jaar aangepast zodat het verkeer beter verwerkt kan worden.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 30 dec 2016, 23:58

^^ Dat is correct en tevens juist.