Verkeersproblematiek rond Zeist

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Hajo » zo 26 apr 2009, 14:48

Gisteren kreeg ik een uitnodiging in de bus om een informatiebijeenkomst bij te wonen over de plannen om de Koelaan (de weg tussen Zeist en Bunnik) aan te passen of zelfs te verleggen om zo de Koningin Julianalaan in Bunnik te ontlasten. Ook zijn er plannen om Houten op de A12 aan te sluiten. Zeker het eerste onderwerp, een verlegde Koelaan, volg ik met veel belangstelling.

Op deze site staat de nodige informatie in pdf.formaat. Ik heb de presentaties van de verkeersstudies (samenvatting) van beide projecten doorgelezen. Ook de rapportages heb ik doorgenomen en bekeken. Zo op het oog lijkt mijn voorkeur naar een verlegde Koelaan uit te gaan, conform variant 2, "Grand Canal".

Ik vind het verhaal echter allemaal nogal technisch en ingewikkeld. Omdat ik er serieus over nadenk om bij de informatiebijeenkomst aanwezig te zijn en daar goed beslagen ten ijs wil komen, zou een "expert's opinion" meer dan welkom zijn. Welke oplossing zet de meeste zoden aan de dijk? Bij voorbaat dank voor de reacties!

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Willem » zo 26 apr 2009, 21:52

Zowel in Bunnik als in Zeist loopt de weg dwars door de bebouwde kom. De Koelaan is eigenlijk niet bedoeld voor verkeer dat verder wil dan een rit Bunnik-Zeist.
Op het moment dat de Koelaan om Bunnik heen gelegd wordt, zal nog meer verkeer in de spits over de Koelaan gaan rijden. De aansluitende wegen in Zeist zijn daar niet voor gemaakt. Het probleem zal zich dan van de Kon. Julianalaan in Bunnik gaan verplaatsen naar de wegen rond het slot van Zeist, of ze moeten daar eveneens een en ander gaan aanpassen.

Het probleem wordt vooral door sluipverkeer in de spits veroorzaakt. Misschien is het beter om dat verkeer te weren met maatregelen als pollers o.i.d.
Dan kunnen ze op de golfbaan hun balletjes blijven slaan (de geprojecteerde weg loopt dwars over een golfterrein).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door boe! » zo 26 apr 2009, 22:14

Ik opteer voor iets anders: alle huizen aan de Koningin Julianalaan slopen. Probleem opgelost.

Zeist en Bunnik vergeten voor het gemak dat het vooral gaat om verkeer dat de files op de A12 en de A28 wil omzeilen. Als je de problemen daar oplost, dan kan je daarna nog altijd maatregelen nemen op de Koelaan.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Hajo » zo 26 apr 2009, 22:20

^^ Is dat wel zo? Ik denk dat bij een omgelegde Koelaan het verkeer in Zeist (Utrechtseweg / Lage weg en de beide Dorpsstraten) nog verder vastloopt. De verbindingweg tussen de Koelaan en de Utrechtseweg in Zeist, de Waterigeweg, is d.m.v. versmallingen al "autoluw" gemaakt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Rene » zo 26 apr 2009, 23:27

Zeist is van 90% van zijn verkeersprobleem af als ze nu toch eens eindelijk die westelijke randweg zouden aanleggen...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door hoevenpe » ma 27 apr 2009, 12:34

Inclusief die aansluiting op de A28 die al tijden vrijwel klaar is...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Hajo » ma 27 apr 2009, 15:43

@ René en hoevenpe:
Dat kunnen jullie dus gevoegelijk vergeten. De gemeente De Bilt, over wiens grondgebied een deel van die westelijke randweg zou komen te lopen, is falikant tegen die oplossing. Ook de provincie ziet er niets in: het gebied is als "ecologische hoofdstructuur" aangewezen waarin absoluut geen extra wegen en bebouwing mag komen.

Is een doortrekking van de Koelaan langs de oostelijke zijde van Zeist, naar de Utrechtseweg, wellicht een oplossing om de te verwachten extra verkeersdrukte in het centrum (Het Rond e.o.) te verlagen?

Men is bang dat een verlegde Koelaan een leuk alternatief wordt voor verkeer tussen de A12 en A28: daarmee vermijdt het de files op het wegvak tussen de knooppunten Rijnsweerd en Lunetten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Kaaiman » ma 27 apr 2009, 16:36

Gemeente De Bilt? Annexeren! :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door rene19663 » do 10 dec 2009, 20:34

Een stukje verbetering voor de infrastructuur in Zeist is volgens mij officieel rond. De Krakelingweg aan de oostkant van Zeist wordt omgebouwd tot randweg aan de oostkant van Zeist (tussen de N224 en de aansluiting met de A28).
Bij mijn weten moet de uitvoering van de "nieuwe" Krakelingweg in de loop van 2010 starten.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Seat » vr 11 dec 2009, 0:32

Hajo schreef:@ René en hoevenpe:
Dat kunnen jullie dus gevoegelijk vergeten. De gemeente De Bilt, over wiens grondgebied een deel van die westelijke randweg zou komen te lopen, is falikant tegen die oplossing. Ook de provincie ziet er niets in: het gebied is als "ecologische hoofdstructuur" aangewezen waarin absoluut geen extra wegen en bebouwing mag komen.
Tja... het is kiezen of delen. Dat het ergens 'pijn' gaat doen dat lijkt me duidelijk. Kies dan het liefst voor de optimale oplossing vanuit verkeer en milieu gezien ipv de makkelijkste oplossing vanuit politieke standpunten. Maar helaas, de realiteit is anders dus we zullen het moeten doen met halfbakken oplossingen zoals een verlegde Koelaan. Geheid dat het verkeer rond het slot vast gaat lopen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door hoevenpe » vr 11 dec 2009, 1:09

Als er al iets komt... want ik had nu weer in ons 'groentje' gelezen dat omdat Zeist die omlegging bij Bunnik niet wil, Bunnik nu weer dwars gaat liggen bij de aansluiting van Houten op de A12... zucht...

Met als gevolg dat een vinex locatie met nu 50.000 inwoners nu 1 echte ontsluitingsweg heeft naar de snelweg toe. En ik dus eergisteren er 1u15 minuten over gedaan heb om op die snelweg te komen... :wall:

(met als secundair gevolg dat ik, en met mij vele anderen, de kleine binnenwegen richting Bunnik gaan gebruiken om toch nog ergens op het hoofdwegennet te komen in de ochtendspits...)

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Seat » vr 11 dec 2009, 10:49

Dat probleem speelt niet alleen in Houten, maar bijvoorbeeld ook in IJsselstein. Dat is wat kleiner dan Houten, maar heeft ook maar één aansluiting op de snelweg. Met als gevolg: lange files bij de op- en afritten. Dat toont het belang van een goed OWN nogmaals aan.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door waldo79 » vr 11 dec 2009, 11:22

Kan er vanuit IJsselstein niet een betere ontsluiting richting de N228 en daarmee de A12 komen?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door boe! » vr 11 dec 2009, 11:35

Misschien komt er zo'n verbinding als Rijnenburg wordt gebouwd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Willem » vr 11 dec 2009, 12:41

Waarschijnlijk wordt dat dan een soort verlenging van de huidige Rondweg van IJsselstein, die dan tevens ringweg van Rijnenburg wordt. De weg loopt dan parallel aan de A2 en A12.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Seat » vr 11 dec 2009, 20:20

^^ Met als gevolg een enorm drukke aansluiting bij het AC restaurant (afrit De Meern)... Ik denk dat de problematiek in Zeist vergelijkbaar is: weinig aansluitingen en de aansluitingen die er zijn, zijn overbelast. Dan is het de vraag of nieuwe wegen helpt of dat de capaciteit op de huidige wegen verbeterd moet worden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Hajo » za 12 dec 2009, 15:31

rene19663 schreef:Een stukje verbetering voor de infrastructuur in Zeist is volgens mij officieel rond. De Krakelingweg aan de oostkant van Zeist wordt omgebouwd tot randweg aan de oostkant van Zeist (tussen de N224 en de aansluiting met de A28). Bij mijn weten moet de uitvoering van de "nieuwe" Krakelingweg in de loop van 2010 starten.
Correct: eigenlijk had die weg er al moeten liggen, maar protesten tegen de kap van een flink aantal bomen hebben de zaak vertraagd. Toen destijds in hetzelfde gebied honderden bomen tegen de vlakte gingen voor de bouw van een villawijk, hoorde je overigens niemand...

junky
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 20:33

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door junky » ma 14 dec 2009, 21:07

hoe moet die westelijke rondweg van zeist gaan lopen dan?

zoiets?
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door junky op ma 14 dec 2009, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Willem » ma 14 dec 2009, 21:15

Op het plaatje ontbreekt dan nog de extra aansluiting t.b.v. de westelijke randweg op de A28 waarvoor de ruimte al gereserveerd is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Hajo » wo 16 dec 2009, 22:11

junky schreef:hoe moet die westelijke rondweg van zeist gaan lopen dan? zoiets?
Alle plannen:
Afbeelding
Toelichting:
- Bij A: oude weg (geel) wordt parallelweg, nieuwe wordt aangelegd op breedte van normale 2x1 weg. Aanleg start waarschijnlijk eind volgend jaar.
- Aansluiting van westelijke rondweg op A28 en gehele westelijk rondweg is definitief geschrapt: de gemeente Bunnik en de provincie zijn fel tegen. Gemeente Zeist twijfelt: was eerst voor, maar heeft ingezien dat het geen haalbare kaart is. Gebied behoort tot ecologische hoofdstructuur.
- Randweg ten oosten van Bunnik: bedoeld als ontlasting van Julianalaan in Bunnik. Er zijn twee versies: één door het industriegebied (De Rumpst) of één langs het industriegebied. Nadelen door industriegebeid: er moet een brug over de Kromme Rijn worden vervangen (die is te smal en heeft eenrichtingsverkeer). Nadeel weg langs industriegebied: tast enigszins ecologische hoofdstructuur aan. In beide versies is een ongelijkvloerse kruising met de spoorlijn Utrecht - Arnhem voorzien. Strijd is nog niet gestreden.
- Strekking T-splitsing: eind volgend jaar wordt die "rechtgetrokken": verkeer van Utrecht naar Amersfoort over de N237 kan hier dan rechtdoor rijden, verkeer naar Zeist zal in de nieuwe situatie rechtsaf moeten slaan.

Een stukje naar links zie je de Universiteitsweg: de krusing met de N237 is in de spits erg druk. Men denkt aan verschillende oplossingen:
- onderdoorgang doorgaand verkeer Utrecht - Zeist (ongelijkvloers): geschrapt wegens de kosten
- twee stroken rechtsaf vanaf N237 naar Universiteitsweg: kan, maar dan moet Universitweitsweg ook verdubbeld (2x2) worden
- Universiteitsweg 2x2: Gem. Bilthoven doet er voorlopig niets mee omdat de ingang van Intratuin (op de hoek) dan verplaatst moet worden... en dat zien de bewoners in de omgeving absoluut niet zitten wegens de verwachte verkeersoverlast.
- aanpassing aansluiting Universiteitsweg op A28: ruimtegebrek wegens weefvakken kn. Rijnsweerd. Technisch mogelijk, maar wordt een zeer kostbare zaak.
- busbaan in het midden van de Universiteitweg: moet bij elke gekozen oplossing intact blijven. Busbaan is ook bedoeld voor ambulances van en naar het UMC.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door waldo79 » do 17 dec 2009, 11:15

Gem. Bilthoven doet er voorlopig niets mee omdat de ingang van Intratuin (op de hoek) dan verplaatst moet worden...
*Kun je de ingang niet slechts toegankelijk maken voor verkeer De Bilt :arrow: Uithof?
*De uitgang ontsluiten op de N237.

Op het kaartje zie ik dat de gemeente Zeist een knip wil in de Oranje Nassaulaan. Volgens mij is die al aardig verkeersluw gemaakt; naar mijn smaak teveel...
Maar is het daar zo verkeersonveilig en druk?

junky
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 20:33

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door junky » do 17 dec 2009, 22:19

verkeersonveilig niet en druk ook niet ze hebben zelfs parallel rijbanen :wall:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Hajo » za 19 dec 2009, 16:28

^^ Yep. De bedoeling is dat (doorgaand) verkeer de Woudenbergseweg gebruikt en niet de Oranje Nassualaan. Die laatste weg is uitsluitend een wijkontsluitingsweg, aldus de gemeente Zeist.

JAB
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 mar 2010, 17:21

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door JAB » wo 10 mar 2010, 17:27

Heeft iemand een idee wat de status is van de plannen van de rondweg-oost?
(krakelingeweg).

Wij zijn daar in de buurt komen wonen en bij de gemeente schijnt niemand iets te kunnen/durven zeggen.
en de buren zeggen allemaal wat anders....

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door boe! » wo 10 mar 2010, 21:05

Volgens mij is het nog steeds de bedoeling dat de N224 vanuit Woudenberg via de Krakelingweg wordt doorgetrokken naar de A28/afslag Den Dolder. De Krakelingweg zal dan worden verbreed omdat deze nu te smal is en de omleiding via de Oude Woudenbergse Zandweg verdwijnt. Ik vraag me zelf ook af wat de huidige status is van dit plan. Volgens mij is er nog niets definitief besloten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door waldo79 » wo 10 mar 2010, 22:06

Krakeling verbreed omdat deze nu te smal is...

En een verharding die niet door de boomwortels schots en scheef is gedrukt. Er geldt al sinds mensenheugenis een Vmax van 50 km/h vanwege slecht wegdek :)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door boe! » do 11 mar 2010, 19:41

^^ Ik rijd meestal over het fietspad. Dat ligt er niet zo slecht bij. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door waldo79 » vr 12 mar 2010, 12:02

^^Het is al zeker 10 jaar geleden dat ik daar per fiets geweest ben 8-)

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door rene19663 » vr 12 mar 2010, 22:55

De huidige status van de Krakelingweg is dat er nog steeds geen goedgekeurd bestemmingsplan is. Verder is er nog steeds geen overeenkomst met de provincie over de aansluiting op de N224 en ook de aansluiting met de N238/A28 is nog geen overeenstemming over met provincie Utrecht en Rws. Verder is het zo dat het ontwerp wat hier eerder afgebeeld is al enige tijd vervallen is. Het is echter nog wel de bedoeling dat er dit najaar gestart wordt met uitvoering van het werk

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeersproblematiek rond Zeist

Bericht door Hajo » zo 19 sep 2010, 13:44

De gemeenteraad van Zeist heeft het bestemmingsplan inmiddels unaniem goedgekeurd. Daarmee staat aanleg van de nieuwe Krakelingeweg niets meer in de weg. De werkzaamheden beginnen in november en de nieuwe weg moet medio 2011 klaar zijn.

Omdat de nieuwe weg door een bosgebied (en dus waardevol) gebied loopt, is het definitieve wegontwerp aanzienlijk aangepast. Allereest zullen natuurlijk veel bomen sneuvelen. Omdat de gemeente Zeist geen plek heeft de gevelde bomen elders binnen de gemeente te compenseren, geschied de compensatie in de gemeente Leusden. Zeist ontvangt een financiële vergoeding voor de gekapte bomen. :roll:

De bedoeling was dat de nieuwe Krakelingeweg een normale twee rijstroken tellende weg op normale breedte, met een Vmax van 80 km/h, zou worden. Het zou een verlenging zijn van de bestaande N238. Dat plan is echter geschrapt. Wat blijft is dat de huidige Krakelingeweg een parallelweg voor lokaal verkeer wordt. De nieuwe Krakelingeweg gaat er als volgt uitzien:

Twee rijstroken, gescheiden door een 5,25 meter brede middenberm met bomen. Inhalen wordt dus fysiek onmogelijk. Ten noorden ervan, van de weg gescheiden door een 3 meter brede berm met bomen, een fietspad voor fietsverkeer in beide richtingen. De Vmax is vastgesteld op 50 km/h (en dus niet 80, zoals eerst de bedoeling was). Dit wegens geluidsoverlast (omwonenden) en milieu. Op de huidige Krakelingeweg geldt overigens ook maximaal 50 km/h. Kruisingen met andere wegen worden, zoals gepland, rotondes. Nieuw is dat fietsverkeer er voorrang op heeft. Om de Vmax van 50 km/h te handhaven, wordt de weg van drempels voorzien. :roll:

Het tracé loopt vanaf de aansluiting met de A28 oostelijk van de bestaande Krakelingeweg, om na de splitsing (wordt rotonde) met de Professor Lorentzlaan naar de westzijde te verhuizen. De afstand tussen de oude en nieuwe weg varieert van minimaal vijf (noordelijk deel) tot maximaal 15 meter (zuidelijk deel). De oude weg wordt een parallelweg voor lokaal verkeer en heringericht tot een 30 km/h zone.

Plaats reactie