De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Piles » za 19 aug 2017, 13:04

Alfa schreef: Iemand moet de Nederlandse wegbeheerder eens klaar en duidelijk maken dat rotondes een ongepaste hindernis zijn die de vaart uit het verkeer halen.
Wat als dat (stiekem) het doel is?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Alfa » za 19 aug 2017, 13:24

^^Wat is dan nog het nut van de 100?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Willem » za 19 aug 2017, 13:32

Dan hoef je niet hele procedures te doorlopen om de Vmax te verlagen, terwijl het resultaat gelijk is.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Boerenkool » za 19 aug 2017, 21:12

Een weg van 100 naar 80 halen is alleen maar een verkeersbesluit nemen. Dat volgt vrijwel geen hond, nauwelijks bezwaren te verwachten. Een rotonde vergt omgevingsvergunningen en die worden meer gevolgd door burgers.
Ik geloof dus niet in een indirecte reden.
Het lijkt me gewoon een veiligheidskwestie. Je wilt ook niet dat mensen met 100, of vaak veel meer op die wegen, over kruisingen schieten. Als er iemand niet oplet heb je zo doden. En die borden 70 vooraf werken alleen met een flitspaal. Een rotonde laat mensen vanzelf afremmen. Als iemand niet oplet heb je meestal alleen blikschades.
Het is dus veel veiliger.
Ook hoef je niet een hele stoplichtcyclus te doen als iemand van opzij komt, die piept er gewoon tussen bij een gaatje. Bij niet heel drukke rotondes blijft het verkeer rijden en remt t alleen wat af om op elkaar af te stemmen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door duikgek89 » za 19 aug 2017, 21:37

Willem schreef:Dan hoef je niet hele procedures te doorlopen om de Vmax te verlagen, terwijl het resultaat gelijk is.
Hoezo gelijk resultaat? Het gaat langer duren EN de uitstoot neemt toe. Daar zouden zowel de voorstanders van goede wegen als ook de boom knuffelaars tegen moeten zijn.
Boerenkool schreef:Bij niet heel drukke rotondes blijft het verkeer rijden en remt t alleen wat af om op elkaar af te stemmen.
Als je eerst van 70% het rijbewijs afneemt, dan wel ja. Nu lijkt de doorsnee bestuurder daar toch wel moeite mee te hebben...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door nederland24 » do 24 aug 2017, 19:04

De discussie wordt ook op een verkeerde manier gevoerd. Als je een GOW toekomstvast aanlegt, kan deze met gemak in de toekomst worden geüpgraded naar autoweg. Dat betekent in ieder geval rondwegen voor alle dorpen en steden en geen gelijkvloerse oversteken meer voor langzaam verkeer. Ik zou het verbeteren van het OWN dan meer prioriteit willen geven, dan te kijken of het wel of geen autoweg hoort te zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Coen Tunnel » do 24 aug 2017, 19:20

^^ Maar het gaat steeds meer de andere kant op, waarbij autowegkenmerken als ongelijkvloerse aansluitingen worden verwijderd en worden vervangen door bijvoorbeeld een rotonde. Denk aan de aansluiting N275/N277/N562 (viaduct gesloopt en gelijkvloers gemaakt) of de aansluiting N346/N741 bij Delden, waar plannen zijn om deze te vervangen door een kwadrantaansluiting met rotondes. En denk ook aan het geklooi met die tractorstroken op de N271 bij Gennep.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door duikgek89 » do 24 aug 2017, 19:28

^^ Alledrie situaties die ik ken en waar ik hoofdschuddend voorbij rij... Compleet gestoord.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door harry » do 24 aug 2017, 20:09

duikgek89 schreef:waar ik hoofdschuddend voorbij rij
Dat is ook wel nodig om de verkeerssituatie te overzien.
:duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Vinny » do 24 aug 2017, 20:59

Coen Tunnel schreef:^^ Maar het gaat steeds meer de andere kant op, waarbij autowegkenmerken als ongelijkvloerse aansluitingen worden verwijderd en worden vervangen door bijvoorbeeld een rotonde. Denk aan de aansluiting N275/N277/N562 (viaduct gesloopt en gelijkvloers gemaakt) of de aansluiting N346/N741 bij Delden, waar plannen zijn om deze te vervangen door een kwadrantaansluiting met rotondes. En denk ook aan het geklooi met die tractorstroken op de N271 bij Gennep.
Het hangt van de wegbeheerder af denk ik. In de provincies Noord-Holland en Friesland wordt het provinciale wegennet over het algemeen wel verbeterd met extra rijbanen en/of ongelijkvloerse kruisingen. Ik geef toe: de provincie Zuid-Holland doet vaak wat lastig en in Noord-Brabant lijkt het afhankelijk van het humeur van de provinciale staten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Rein » do 24 aug 2017, 21:50

Noord-Holland wil hier en daar nog wel een rijbaan verdubbelen (N207, N244), maar is niet erg scheutig met ongelijkvloerse kruisingen. In de omgelegde N201 bijvoorbeeld ligt er één bij Uithoorn, één bij Aalsmeer en één bij Rozenburg, maar juist bij de meest drukke kruisingen (A4, Schiphol Rijk, Waterwolftunnel, N232) weer niet. Echt een consistente lijn zie ik er niet in zitten. En dat 'halve' viaduct in de N232 bij de Bosrandbrug is natuurlijk ook een verhaal apart. En bij de verdubbeling van de N207 en N244 is er geen enkele ongelijkvloerse kruising (bij)gekomen, overigens hebben deze wegen geen autowegstatus.

Ik snap dat ongelijkvloerse kruisingen stukken duurder zijn dan een kruising met verkeerslichten of een rotonde, maar voor de doorstroming is het voordeel van een ongelijkvloerse kruising natuurlijk evident. Overigens lijkt er voor fietstunnels wel voldoende geld beschikbaar te zijn, maar dat zal dan wel uit een ander potje komen zeker. Opmerkelijk trouwens dat er in de N205 (Driemerenweg) nog altijd één gelijkvloerse fietsoversteek zit (tegen een stuk of elf ongelijkvloerse kruisingen voor fietsers) en er ook geen plannen lijken om deze weg te werken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Vinny » vr 25 aug 2017, 7:26

Rein schreef:Echt een consistente lijn zie ik er niet in zitten.
Ze hebben de kruispunten ontworpen op basis van het budget dat voor de weg beschikbaar was. Ongelijkvloerse kruisingen (met op- en afritten) zijn erg duur, de provincie is er dus wel zuinig mee.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door mavas » vr 25 aug 2017, 10:59

Vinny schreef:Het hangt van de wegbeheerder af denk ik. In de provincies Noord-Holland en Friesland wordt het provinciale wegennet over het algemeen wel verbeterd met extra rijbanen en/of ongelijkvloerse kruisingen. Ik geef toe: de provincie Zuid-Holland doet vaak wat lastig en in Noord-Brabant lijkt het afhankelijk van het humeur van de provinciale staten.
Maar een weg als de N359 tussen Bolsward en Lemmer - als je kijkt naar het netwerk hoort dit een stroomweg te zijn - krijgt steeds meer rotondes. In Noord-Holland zijn tig gelijkvloerse autowegen verdwenen omdat deze zonder grondig onderzoek onveilig zijn bevonden. De N244 en N249 waren nou een toonbeeld van een weg waar 100 km/h prima kan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Vinny » vr 25 aug 2017, 19:18

Mavas schreef:Maar een weg als de N359 tussen Bolsward en Lemmer - als je kijkt naar het netwerk hoort dit een stroomweg te zijn - krijgt steeds meer rotondes.
Die rotondes komen er niet om de weggebruiker te pesten, maar om de relatief frequent voorkomende ongelukken op de kruisingen met de weg te verminderen. Sommige kruispunten worden voorzien van onderdoorgangen voor fietsers of helemaal ongelijkvloers gemaakt. Het doet overigens niets af aan de autowegklassificatie tussen de rotondes in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door RSK » vr 25 aug 2017, 23:10

^^ Goede intenties en lagere risico's nemen niet weg dat een ongelijkvloerse aansluiting vaak nóg veiliger is, doordat de hoofdrichting niet meer conflicteert met fietsverkeer.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 aug 2017, 23:30

^^ Je kunt echter niet overal ongelijkvloerse aansluitingen aanleggen. En op een weg met een verkeersintensiteit van 6000 à 7000 mvt/dag is dat ook niet evident. Iets met kosten en baten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Rein » vr 25 aug 2017, 23:49

^^ Daar zal iedereen het mee eens zijn. Er zijn echter ook genoeg wegen met bijvoorbeeld 25.000 of meer dan 30.000 mvt/dag waar (veel) gelijkvloerse kruisingen in zitten. En niet alleen oude wegen, maar ook recent nieuw aangelegde of gerenoveerde/verbrede wegen. En uitzonderingen daar gelaten lijkt er niet eens een reële afweging gemaakt te worden om al dan niet een ongelijkvloerse kruising aan te leggen, maar wordt automatisch gekozen voor gelijkvloerse kruisingen (al dan niet met VRI of rotonde).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Coen Tunnel » za 26 aug 2017, 0:08

^^ Dat is op autowegen vaak nog niet eens een probleem, maar meer op GOW's. Ik moet dan ook aan al die rondwegen om dorpen denken, die vaak een stuk langer zijn dan de dorpspassage en ook tig rotondes hebben.

Over een enkele extra rotonde in de N359 kan ik me dan niet zo druk maken. Het is nog steeds een heel rustige autoweg waar je gewoon 100 km/u mag rijden, en op de wat drukkere momenten is het bijvoorbeeld voor scholieren op de fiets lastig om de weg over te steken. Met een rotonde is het voor fietsers veel veiliger om over te steken.

Ik kan me van vroegere fietstochten rond 2000 nog wel herinneren dat er ook gelijkvloerse fietsoversteken waren op autowegen als de N381 en N377. Dat zijn niet de meest prettige plekken voor fietsers om over te steken. Vooral die op de N381 bij Noord-Sleen was vervelend, in een bos, op een plek waar automobilisten het ook niet echt verwachtten. Gelukkig is die zo'n 15 jaar geleden vervangen door een fietstunnel. Op de N381 bij Appelscha zat er ook eentje, ook midden in het bos, die is pas bij de recente verbouwing vervangen door een fietstunnel. Op Streetview is de oude situatie ook nog te vinden: https://www.google.nl/maps/@52.9462736, ... 312!8i6656

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Steyn_E » za 26 aug 2017, 2:08

^^
Zulke oversteken zijn er nog twee op de N279 langs Helmond, de Oostappensedijk en de Vlierdense Bosdijk. Ook de wegen door de Utrechtse Heuvelrug hebben er nog veel volgens mij.

Edit: Geen autowegen natuurlijk, maar met name de N279 heeft er veel weg van/is zelfs zo aangelegd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door duikgek89 » za 26 aug 2017, 7:27

Rein schreef:^^ Daar zal iedereen het mee eens zijn. Er zijn echter ook genoeg wegen met bijvoorbeeld 25.000 of meer dan 30.000 mvt/dag waar (veel) gelijkvloerse kruisingen in zitten. En niet alleen oude wegen, maar ook recent nieuw aangelegde of gerenoveerde/verbrede wegen. En uitzonderingen daar gelaten lijkt er niet eens een reële afweging gemaakt te worden om al dan niet een ongelijkvloerse kruising aan te leggen, maar wordt automatisch gekozen voor gelijkvloerse kruisingen (al dan niet met VRI of rotonde).

Soms (zoals N277 - N275 - xyz) worden ongelijkvloerse kruisingen zelfs gesloopt... :facepalm:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door keokiracer » za 26 aug 2017, 7:31

^^ ;)
Coen Tunnel schreef:Denk aan de aansluiting N275/N277/N562 (viaduct gesloopt en gelijkvloers gemaakt)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door RSK » za 26 aug 2017, 7:38

Coen Tunnel schreef:^^ Je kunt echter niet overal ongelijkvloerse aansluitingen aanleggen. En op een weg met een verkeersintensiteit van 6000 à 7000 mvt/dag is dat ook niet evident. Iets met kosten en baten.
Over de kosten hoeven we niet moeilijk te doen, die zijn vaak in harde valuta bekend. De vraag is echter welke baten je toekent. Reken je 'veiligheid', 'doorstroming' en 'uitstoot' mee, zo ja met welke factoren en zo nee, waarom niet? Juist de voordelen hangen erg af van de manier waarop je het benadert. En daarmee dus ook de kosten-batenanalyse per oplossing. Volgens mij wordt door het arbitraire aspect amper naar de baten gekeken, of worden zaken als doorstroming weggewuifd als ondergeschikt aan veiligheid.

Mijn persoonlijke stelling is dat elke weg buiten de bebouwde kom met meer dan 10.000 mvt per etmaal op de doorgaande richting zoveel mogelijk opgewaardeerd zou moeten worden tot autoweg met ongelijkvloerse aansluitingen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door duikgek89 » za 26 aug 2017, 8:02

^^ Begin nu bij de baten eerst eens te kijken naar de brandstof en onderhoudskosten die ontstaan als je een rotonde aanlegt...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Coen Tunnel » za 26 aug 2017, 8:52

RSK schreef:Mijn persoonlijke stelling is dat elke weg buiten de bebouwde kom met meer dan 10.000 mvt per etmaal op de doorgaande richting zoveel mogelijk opgewaardeerd zou moeten worden tot autoweg met ongelijkvloerse aansluitingen.
Dan zijn rotondes op een weg als de N359 prima te rechtvaardigen.

Ja, dat zal de doorstroming voor het autoverkeer iets verpesten, maar dat zijn nou eenmaal niet veel auto's. Daarnaast verbetert het de veiligheid voor kruisend (langzaam) verkeer. Ik zie geld graag nuttiger besteed worden dan om overal maar ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen.

Een grens van 10.000 mvt/dag zou inhouden dat enorm veel provinciale wegen ook opgewaardeerd zouden moeten worden. Om in mijn eigen omgeving te blijven: ik zie een weg als de N764 van Zwolle naar Kampen nog niet zo gauw opgewaardeerd worden tot ongelijkvloerse autoweg. Of een weg over een dijk zoals de N337 van Zwolle naar Deventer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door duikgek89 » za 26 aug 2017, 11:08

^^ Ik zou wel graag meer ongelijkvloerse kruisingen zien. Alleen vind ik dat op dit moment voor veel wegen ook niet te rechtvaardigen, aangezien dat geld harder nodig is om andere knelpunten aan te pakken.

Aan rotondes op zich heb ik geen eens een enorme hekel, als ze met mate toegepast worden. Eens in de zoveel kilometer een keer een rotonde is best te overzien, zeker als ze een beetje ruim aangelegd worden en je vroeg kunt zien of er verkeer aankomt waar je op de een of andere manier rekening mee moet houden, anders kun je er nog best vlot overheen.

Dan heb ik veel meer moeite met wegen die elke paar meter een rotonde hebben zoals de weg langs het industrieterrein van 's-Heerenberg bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door harry » za 26 aug 2017, 13:17

RSK schreef:Over de kosten hoeven we niet moeilijk te doen, die zijn vaak in harde valuta bekend.
Dat valt heel erg tegen. Vaak zijn de kosten op het gebied van natuur, milieu, landschapsdoorsnijding, volksgezondheid enz. moeilijk in valuta uit te drukken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door duikgek89 » za 26 aug 2017, 14:31

^^Dat probleem gaat op voor veel kosten en veel baten. En precies daarom blijven er discussies.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door nederland24 » vr 01 sep 2017, 14:43

Overigens is het niet buitenland niet veel beter. In Luxemburg, Duitsland en België heb je ook op een provinciale weg van 30-50 km lang ook tal van dorpspassages, rotondes en verkeerslichten om de paar kilometer, waarbij sommige wegen dusdanig krap zijn aangelegd, dat vrachtwagens sommige bochten maar met 30km/u kunnen nemen. Waarbij er ook geen hoogwaardige verbinding in de buurt ligt.

Plaats reactie