De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Kaaiman » ma 15 jun 2009, 9:48

Het drukste gedeelte van de N34 heeft 25.000 mvt/etmaal te verstouwen en is 2+2 ongelijklvoers (A37 KP Holsloot - N391 Emmen-Zuid). :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door duikgek89 » ma 15 jun 2009, 10:14

Kaaiman schreef:Het drukste gedeelte van de N34 heeft 25.000 mvt/etmaal te verstouwen en is 2+2 ongelijklvoers (A37 KP Holsloot - N391 Emmen-Zuid). :)
Maar de N320 is als ik me goed herinner maar 1*2...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door waldo79 » ma 15 jun 2009, 10:34

Wat ik uit de regionale pers heb begrepen wilde de gemeente Culemborg eigenlijk nog meer rotondes aan laten leggen.
De provincie Gelderland vreesde voor de doorstroming op de N320. Hopelijk houdt de provincie voet bij stuk 8-)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Kaaiman » ma 15 jun 2009, 10:50

duikgek89 schreef:Maar de N320 is als ik me goed herinner maar 1*2...
Kun je nagaan dat de weg over een aantal jaren eerst maar eens verbreed moet worden mocht het een stroomwegfunctie kunnen krijgen, of in elk geval ongelijkvloers gemaakt moet worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door waldo79 » ma 15 jun 2009, 11:32

^^Verbreden zal, met enige moeite, nog wel lukken. Het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen zal een prijzige grap worden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door duikgek89 » ma 15 jun 2009, 11:59

waldo79 schreef:Wat ik uit de regionale pers heb begrepen wilde de gemeente Culemborg eigenlijk nog meer rotondes aan laten leggen.
Zijn ze helemaal gestoord? Een 2x1 weg met rotondes voor 25.000mvt... Belachelijk.
Waarschijnlijk hebben ze sim city kunde gestudeerd: "Als er files staan op een weg dan haal je de weg weg en dan zijn de files ook weg." :wall:

Een 2x2 ongelijkvloerse weg zou beter zijn voor de N320. Wellicht ontlast het zelfs de A15 en A2 wat van lokaal verkeer en dat maakt het netwerk ook duurzamer...
Er zijn op dit moment drie goede oost-west verbindingen van/naar de randstad. De A15, A12 en A1. Die wegen staan allemaal onder druk. De A320 kan in ieder geval een stukje van de A15 iets ontlasten. Dat is wel geen wondermiddel, maar als het over dat kleine stukje en op Deil wat verlichting brengt zou dat al heel erg mooi zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door waldo79 » ma 15 jun 2009, 14:44

Een autosnelweg daar kun je op je buik schrijven :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Via » ma 15 jun 2009, 16:15

Dat hoeft toch niet te betekenen dat je die weg dan maar moet degraderen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Chris » ma 15 jun 2009, 16:21

In Nederland wel!

Geen geld om het op te waarderen volgens DV-eisen? Dan degraderen naar GOW-80.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door duikgek89 » ma 15 jun 2009, 17:39

waldo79 schreef:Een autosnelweg daar kun je op je buik schrijven :dyn_hyp:
Ow oeps. Nee ik doelde op een 2x2 autoweg, niet op een autosnelweg. Al zou 2+1 ongelijkvloers al een verbetering zijn... Dat ik A320 ipv N320 schreef was meer een tikfout...
Chris schreef:In Nederland wel!

Geen geld om het op te waarderen volgens DV-eisen? Dan degraderen naar GOW-80.
Dat gaat dus nergens over. Als er geen geld is voor een autoweg die er al ligt dan is er ook geen geld om te gaan kleuren op de weg. Als er een autoweg ligt dan blijf er gewoon vanaf en houd de RONA markering. Dat is beter als maar weer verkloten naar 2x1 Vmax80 met een onnodig inhaalverbod.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door CborG » ma 15 jun 2009, 18:50

waldo79 schreef:Wat ik uit de regionale pers heb begrepen wilde de gemeente Culemborg eigenlijk nog meer rotondes aan laten leggen.
De provincie Gelderland vreesde voor de doorstroming op de N320. Hopelijk houdt de provincie voet bij stuk 8-)
Klopt, voor de ontsluiting van Culemborg-oost wil de gemeente een aansluiting op de N320 hebben thv de Parklaan, natuurlijk dmv een rotonde. Bij de parallelweg west zou ook nog een halve ongelijkvloerse aansluiting gewenst zijn.
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door mavas » ma 15 jun 2009, 19:33

Je zit het steeds vaker in NL dat een autoweg eindigt, en dat men daarna direct een rotonde plaatst. Na het passeren van de rotonde wordt het weer autoweg. Officieel is dit geheel legaal de DV-regels toepassen, maar handig is het absoluut niet. Op termijn gaan die autowegborden zeker weg?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door CborG » ma 15 jun 2009, 20:23

^^Ik hoop het niet, maar gezien het in rap tempo verdwijnen van soortgelijke autowegen, vrees ik het ergste.
Zo kraait den boer z'n haantje

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door CborG » ma 15 jun 2009, 21:42

Ik ben erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Nu is er 's ochtends en 's avonds al standaard een file van en naar de A2 toe. Als de Weth. Schoutenweg echt afgesloten word moet al dat verkeer, bij elkaar zo'n 7000-8000 mvt per dag, via die nieuwe rotonde de N320 op. En dat tegelijk met zo'n 17.000 mvt per dag die al op de N320 rijden. Dat kan nooit goed gaan. Daar komt ook nog eens bij dat er voor 2015 2.000 nieuwe woningen gebouwd gaan worden in CB-west. De N320 zal hoe dan ook 2x2 moeten worden, waarom de gemeente daar nu al geen rekening mee heeft gehouden is me een raadsel.

Edit: een kaartje met de situatie in 2015 en een 2x2 N320 zoals ik het graag zie:
Afbeelding

Misschien is een apart N320 topic wel verstandig trouwens.
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Willem » di 16 jun 2009, 20:39

Is het voor de ontsluiting van Culemborg naast het 2x2 maken van de N320 niet slim om het pontje naar Schalkwijk te vervangen door een brug? Dan heeft het verkeer een alternatieve route (met name voor verkeer dat naar Houten toe wil) en dan is de plaats minder afhankelijk van de A2.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door CborG » di 16 jun 2009, 22:08

Zo kraait den boer z'n haantje

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door SnarfFlevoland » zo 30 aug 2009, 21:43

-ontopic-

De N302 is een bijzondere autoweg. Geheel 2x2 uitgebouwd, maar alle kruisingen met verkeerslichten! :evil: Lang leve de ongelijkvloerse autoweg!

Ik vind het prima dat ze uitsterven die gelijkvloerse autowegen, áls ze maar vervangen worden voor een ongelijkvloerse autoweg. Helaas zie ik veel autowegen ook hun autoweg status kwijt raken. Neem nou de N309 van Epe naar de A50. Geen autoweg meer en dat is jammer!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Rene » zo 30 aug 2009, 22:20

SnarfFlevoland schreef:De N302 is een bijzondere autoweg. Geheel 2x2 uitgebouwd
Voor zover mij bekend is de N302 op hele grote delen maar enkelbaans. Hoorn-Lelystad bijvoorbeeld...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Wouter N14 » ma 31 aug 2009, 21:08

Het stukje bij Hoorn, vanaf de A7, is juist wel 2*2 :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door mvalkenburg » di 01 sep 2009, 9:15

Gemakshalve heeft men bij het opnieuw asfalteren van de N246 tussen de pont bij Buitenhuis en Beverwijk zonder enig verdere fysieke wijziging de status van autoweg met vmax=100 naar beneden geschroefd naar reguliere weg buiten de bebouwde kom met vmax=80, maar dan wel verboden voor langzaamverkeer :wall:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Wouter N14 » di 01 sep 2009, 9:45

^^ Zijn dan ook de borden "autoweg" weggehaald?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door mavas » di 01 sep 2009, 13:08

mvalkenburg schreef:Gemakshalve heeft men bij het opnieuw asfalteren van de N246 tussen de pont bij Buitenhuis en Beverwijk zonder enig verdere fysieke wijziging de status van autoweg met vmax=100 naar beneden geschroefd naar reguliere weg buiten de bebouwde kom met vmax=80, maar dan wel verboden voor langzaamverkeer :wall:
Ik neem dat dat gedaan is omdat er maar op zeer kleine gedeeltes echt 100 gereden kon worden; reed er geen vrachtwagen voor je, dan was het wel iemand met aanhanger of iemand die het niet doorhad dat er 100 km/h gelde.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door mvalkenburg » di 01 sep 2009, 13:21

Dat klopt, vrachtwagens rijden er nog het meeste door. Maar als ik de verschillende stukken autoweg die ik in de provincie NH wel eens rijd (de recent gedowngrade stukken alsook de weinige nog bestaande stukken: N246 / N244 / N302), dan snapt ongeveer 80% van de automobilisten de Vmax=100 niet. Maar is dat dan een reden om de snelheid maar gewoon omlaag te trekken? Voor elk wissewasje kan een reclamecampagne gestart worden, waarom dan niet voor het communiceren van de geldende maximumsnelheden, die elke automobilist sowieso zou moeten weten van het rijexamen?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door mavas » di 01 sep 2009, 22:20

^^ Voor zover ik weet blijft de N302 tussen de A7 en de N240 een autoweg. En de provincie heeft ook recentelijk een motie aangenomen dat op de 100 km/h-autowegen die ook autoweg en 100 km/h blijven, een groene streep wordt aangebracht. Ik denk dat men daardoor sneller doorheeft dat er 100 km/h geldt. Dit gaat gebeuren op de N244 en N302 bijvoorbeeld.

Daarnaast zijn ihkv Duurzaam Veilig een aantal wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg - veelal gelijkvloerse autowegen die in de nabije toekomst geen upgrade naar ongelijkvloers nodig hebben - en daardoor is de status van autoweg ontnomen.
Een tweede oorzaak van het verdwijnen van de gelijkvloerse autoweg in Noord-Holland is een onzalig plan van een politicus die dacht de verkeersveiligheid te verbeteren door de snelheid omlaag te halen op een heleboel wegen. Daardoor is recentelijk het enkelbaansgedeelte van de N245 de status van autoweg ontnomen.
En een derde oorzaak zijn de ontwerpeisen. Gelijkvloerse autowegen mogen niet meer worden ontworpen omdat deze niet meer in de ontwerphandboeken voorkomen. Het is dus OF een gebiedsontsluitingsweg 80 km/h OF een ongelijkvloerse autoweg 100 km/h.
De 4e en laatste oorzaak zijn mede de ontwerpeisen. Autowegen mogen niet meer binnen de bebouwde kom voorkomen. OF men legt deze weg buiten de bebouwde kom OF men maakt er een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom van met geslotenverklaring.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Via » wo 02 sep 2009, 9:51

mavas schreef:En een derde oorzaak zijn de ontwerpeisen. Gelijkvloerse autowegen mogen niet meer worden ontworpen omdat deze niet meer in de ontwerphandboeken voorkomen. Het is dus OF een gebiedsontsluitingsweg 80 km/h OF een ongelijkvloerse autoweg 100 km/h.
Voor rustige gebieden vind ik deze regel je reinste flauwekul. Daar kun je best VRI-geregelde kruispunten in een autoweg laten bestaan, wellicht zelfs nog wel voorrangskruispunten ook...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door duikgek89 » wo 02 sep 2009, 19:49

Welkom in Nederland, het land van achterlijke maatregelen om het verkeer een klein beetje veiliger te maken omdat we niet durven om goede maatregelen te nemen.
Laatst gewijzigd door mavas op wo 02 sep 2009, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door mvalkenburg » wo 02 sep 2009, 21:24

Ja want analoog aan de degradaties van 100- naar 80-wegen zijn er ook talloze voorbeelden van degradaties van 80- naar 60-wegen (inclusief aanleg van drempels). Telkens als ik bezoekers uit het buitenland over heb die ik hier in de buurt een beetje rondleid, moet ik uitleggen waarom wij ons in principe goede wegennet bewust verminken met allerlei obstakels, drempels en andere onzinnigheden. Ook zo'n leukigheidje van de provincie NH is de spontaan opduikende dubbele doorgetrokken streep op veel stukken weg die opnieuw geasfalteerd worden. Bij voorkeur op kilometerslange, kaarsrechte stukken. Hoe bedoelt u betutteling.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door mavas » wo 02 sep 2009, 21:57

^^ Dat is niet alleen een Noord-Hollands ding. Het is zelfs een landelijke richtlijn :(
Over een aantal jaar mag je op geen enkele enkelbaansweg in den lande meer inhalen ongeacht of het veilig kan of niet. Hoog tijd voor meer driestrookswegen :dyn_hyp:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door Chris » wo 02 sep 2009, 22:09

Was er ook niet zo'n deelnemer van de Vuelta die zei dat hij nog nooit zo'n onmogelijk wegennet had meegemaakt als Nederland?

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: De gelijkvloerse autoweg; Met uitsterven bedreigd.

Bericht door hoevenpe » wo 02 sep 2009, 22:25

mavas schreef:Over een aantal jaar mag je op geen enkele enkelbaansweg in den lande meer inhalen ongeacht of het veilig kan of niet.
Met als gevolg dat je toch uiteindelijk gewoon gaat inhalen als je eigen inschatting aangeeft dat het 'veilig' kan, waar vroeger de strepen op de weg lieten zien waar het wel en niet verstandig was. Ik vraag me daarom ook af hoeveel veiliger het nu wordt, want de plek waar vroeger ook al een doorgetrokken streep stond verschilt nu in niets meer van de plek waar het vroeger wel kon... met als gevolg dat ik hem nu er wellicht naast prik op een plek waar het ook echt onveilig blijkt te zijn...

( ja ja, het 'mag' niet, bla bla bla... maar de praktijk werkt gewoon anders, en het wegbeeld moet gewoon aansluiten bij de realiteit... een bord 'zone 30' op de A2 zetten zal juridisch ook wel mogen maar dat wil nog niet zeggen dat de mensen er zich dan aan gaan houden )

Plaats reactie