[N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Kaaiman » do 05 mei 2016, 13:29

De N852 zal je niet in Emmen brengen, maar is natuurlijk wel gemeentelijk geworden vanwege de parallelle N48. Waarmee we weer (soort van) terug bij het onderwerp zijn. :duck:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door harry » do 05 mei 2016, 21:42

Coen Tunnel schreef:Tegenwoordig zijn de afstanden tot de stadsrand en niet meer tot het stadscentrum.
marcel schreef:Ik dacht dat vroeger ook al zo was?
Volgens mij hanteerde de ANWB ooit de regel dat ze de afstand namen tot het dichtstbijzijnde bewegwijzerde kruispunt in die plaats.
Dat ging dus nog wel eens mis als een gemeente de bebouwdekomgrenzen verplaatste...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Chris » do 20 jul 2017, 16:24

20 juli: N48 dicht na frontale aanrijding vrachtauto + auto bij Balkbrug: http://www.rtvoost.nl/nieuws/273136/n48 ... j-balkbrug
13 juli: N48 dicht na frontale aanrijding vrachtauto + auto bij Dedemsvaart: http://www.rtvoost.nl/tag/N48/272699/er ... ten-update

Hopelijk wordt het geen N36 + N50 saga. De N-rijkswegen in Overijssel zijn volgens mij de meest onveilige wegen in de provincie. Allemaal enkelbaans wegen met relatief hoge intensiteiten maar net niet hoog genoeg dat er elke dag lange files staan (dus geen prioriteit).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Wouter N14 » do 20 jul 2017, 16:32

Ik zou wel eens willen weten hoeveel doden het de afgelopen 40 jaar had gescheeld als al dat soort wegen zoals gepland als 2*2 waren uitgevoerd. Qua intensiteiten was het niet nodig en de laatste jaren wil men het niet want "bah asfalt", maar als je het afzet tegen het aantal doden en (zwaar)gewonden, en ook de daaruit volgende maatschappelijke kosten... :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door RSK » do 20 jul 2017, 18:58

^^ Waarom zou je de weg verbreden als je de snelheid nog kunt verlagen naar 80, een inhaalverbod kunt instellen, trajectcontrole plaatsen...? :duck:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Wouter N14 » do 20 jul 2017, 19:54

^^ Onder andere het nieuwsbericht van Chris laat het succes daarvan zien ;)
Goed, daar mag je 100 maar bij 80 gebeurt er ook genoeg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door harry » do 20 jul 2017, 21:20

2+1 stroken waar het kan en overal fysieke rijbaanscheidingen.
Frontale botsingen worden dan bijna onmogelijk en mensen krijgen geen hoge bloeddruk meer van slome rijders, waardoor ze onverantwoord gaan inhalen.
En het is niet erg duur.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Schelpenpaadje » do 20 jul 2017, 21:46

Als je echt voor de veiligheid gaat, kies dan gewoon voor 2+2. Meerkosten t.o.v. 2+1 zijn beperkt en verkeer kan dan zonder te hoeven ritsen doorrijden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door harry » do 20 jul 2017, 21:53

Schelpenpaadje schreef:Meerkosten t.o.v. 2+1 zijn beperkt
Volgens mij zijn de wildtunnels en viaducten op de N48 breed genoeg voor 3 stroken, maar niet voor 4. En bij een 2+1-systeem kun je bij te smalle viaducten ook 1+1 toepassen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Vinny » vr 21 jul 2017, 7:02

2+1 is ongeveer net zo duur als 2+2 en je hebt er veel meer overlast en veel minder comfort voor de weggebruiker voor terug. Ik zeg niet doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Kaaiman » vr 21 jul 2017, 8:05

Het zijn inderdaad de onvoorbereide kunstwerken, maar ook de parallelwegen met laanbeplantingen en huizen die op de N48 voor problemen zullen zorgen bij volledige verdubbeling, vooral op het Drentse gedeelte.

Het Overijsselse gedeelte is echter makkelijk te verdubbelen. Er is aan beide zijden van de weg genoeg ruimte en de grotere kunstwerken leveren geen problemen op. Viaduct De Haar benoorden Ommen is voorbereid op 2x2 asw en naast het viaduct bij Balkbrug past nog wel een tweede. De recent aangelegde landbouwtunneltjes zullen wel deels gesloopt en verlengd moeten worden, maar op het totaal zijn dat denk ik de kosten niet.

Jammer dat het makkelijk te verdubbelen deel nu juist ligt in een provincie die tegenwoordig geen cent over heeft voor hoogwaardige weginfrastructuur. Van Rijkswaterstaat zal de grote zak geld immers niet komen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Kaaiman » vr 21 jul 2017, 16:22

Even de ecoducten en viaduct Linderweg opgemeten: aan de voet ca. 16 m. Dit is met een keerwand nog te verbreden tot circa 20 meter.

Een autoweg 2x2 neemt circa 20 meter in beslag met rijstroken van 3,25 m en redresseerstroken van 0,60 m en 0,70 m ruimte tussen de rand van de verharding en de middengeleider. Indien de keerwand als een barrier wordt afgewerkt, kunnen geleiderails onder het ecoduct zelf achterwege gelaten worden.

Kortom: 2x2 kan, maar is wel precisiewerk.

Het echte probleem is het viaduct bij Zuidwolde. Dat biedt nu ruimte aan krap 1x4 vanwege de in/uitvoegers. Die in/uitvoegers zouden onder de lege velden door gevoerd kunnen worden, desnoods met keerwanden. Dan hou je echter maar een ruime 16 m aan ruimte over onder het viaduct, wat te krap is voor 2x2 met middengeleider.

Wel zou je het 2x2-deel ter hoogte van Zuidwolde kunnen laten beginnen, waarbij een rijbaansplitsing ter hoogte van de klaverlussen begint en de invoeger richting Hoogeveen door het lege veld wordt gevoerd, om na het viaduct de 2e rijstrook te vormen.

Het landbouwtunneltje Oosterveld bij knooppunt Hoogeveen heeft in de huidige situatie een parallelweg bovenlangs. Deze overbrugging zou wellicht verbreed kunnen worden en daarmee de tweede rijbaan vormen. Dit bespaart het aan de westzijde moeten slopen van de tunnelbak. Voor de parallelweg ligt dan een nieuw, rechtgetrokken tracé over de bestaande landbouwgrond voor de hand.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 21 jul 2017, 18:11

Bij Zuidwolde is nog wel wat ruimte te winnen door de oostelijke vangrail niet door te laten lopen onder het kunstwerk, zoals ook bij de westelijke pijler is gedaan. Misschien dat je hier dan net wegkomt met een stukje barrier tussen de rijbanen?

Als 2+2 hier een serieus perspectief zou zijn, had men van dexe nieuwe aansluiting denk ik eerder een haarlemmermeer gemaakt. Al is het gebruik van de extra velden ook altijd nog een optie inderdaad.

En als het moet dan desnoods rijstrook 2 tijdelijk onderbreken tussen de toe- en afritten (portalen boven de weg en geen aparte in- en uitvoegstroken. Als voor anderen 2+1 een optie is dan is dat minstens zo elegant ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door harry » vr 21 jul 2017, 20:01

Vinny schreef:2+1 is ongeveer net zo duur als 2+2
Dit zou ik graag onderbouwd zien. Vooral als je (zoals ik zei) plaatselijk 1+1 aanlegt bespaar je volgens mij aanzienlijk op viaductkosten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Ds79m » vr 21 jul 2017, 20:40

^^ Het is meer dat het circus dat van een Nederlandse 2+1-weg gemaakt wordt, zoals op de N50, veel geld kost. De manier waarop het in de omringende landen (én in Zuid-Limburg) gedaan wordt, is uiteraard helemaal niet zo duur.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Wouter N14 » vr 21 jul 2017, 21:39

Het ging mij niet om de oplossingen maar puur om de constatering dat dergelijke wegen al decennia gevaarlijk zijn en dat verkeersveiligheid volledig ondergeschikt lijkt te worden aan de argumenten van te weinig intensiteit en te veel asfalt om vooral niet met structurele verbeteringen te komen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door RSK » za 22 jul 2017, 8:41

harry schreef:
Vinny schreef:2+1 is ongeveer net zo duur als 2+2
Dit zou ik graag onderbouwd zien. Vooral als je (zoals ik zei) plaatselijk 1+1 aanlegt bespaar je volgens mij aanzienlijk op viaductkosten.
Als je 2+1 aanlegt met 1+1 onder de viaducten, kun je ook 2+2 aanleggen met 1+1 onder de viaducten. Dus in dat opzicht zie ik de meerwaarde van een Nederlandse 2+1 ook niet zo.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door harry » za 22 jul 2017, 17:30

^^ Alleen als het talud breed genoeg is...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door RSK » za 22 jul 2017, 17:37

^^ In hoeverre verschilt dat 'probleem' bij 1+1 in mijn variant met 1+1 in de door jou voorgestelde variant? :s
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door harry » zo 23 jul 2017, 15:42

Bij viaducten en tunnels zijn onze "varianten" hetzelfde. Daarbuiten niet. Bij 2+1 hoef je meestal geen talud te verbreden omdat de extra strook in de huidige bermen past.

Misschien gebruik ik het woord talud verkeerd?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door boe! » zo 23 jul 2017, 16:02

Een talud ligt naast de weg.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Piles » zo 23 jul 2017, 17:14

^^ de weg ligt toch op het talud? Of zeg ik het ook al jaren verkeerd? :s

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Vinny » zo 23 jul 2017, 18:19

https://nl.wikipedia.org/wiki/Talud

Strikt genomen niet dus, en beslaat het talud alleen de helling van de dijk of de ingraving waarop of waarin de betrokken infrastructuur gelegd is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door RSK » ma 24 jul 2017, 16:41

Dat had ik ook in mijn hoofd, en in de veronderstelling dat de rest van de weg min of meer op maaiveld lag, kwam ik tot de conclusie dat je alleen bij viaducten en tunnels in de knoei zou komen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door nederland24 » wo 26 jul 2017, 0:41

Chris schreef:20 juli: N48 dicht na frontale aanrijding vrachtauto + auto bij Balkbrug: http://www.rtvoost.nl/nieuws/273136/n48 ... j-balkbrug
13 juli: N48 dicht na frontale aanrijding vrachtauto + auto bij Dedemsvaart: http://www.rtvoost.nl/tag/N48/272699/er ... ten-update

Hopelijk wordt het geen N36 + N50 saga. De N-rijkswegen in Overijssel zijn volgens mij de meest onveilige wegen in de provincie. Allemaal enkelbaans wegen met relatief hoge intensiteiten maar net niet hoog genoeg dat er elke dag lange files staan (dus geen prioriteit).
Volgens mij ontstaan die ongelukken niet door de gebrekkige infrastructuur, maar door de weggebruikers met 'haast'. Vijf minuten eerder vertrekken of iets meer geduld opbrengen, kan al een hoop ellende schelen. Ik ken deze wegen maar al te goed, maar ik vind ze totaal niet onveilig en ik heb er ook nooit onveilig op gevoeld.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Peter » wo 26 jul 2017, 6:09

De N48 heeft (net als de N36) nog nauwelijks inhaalpunten. Vanwege de "veiligheid" is de geringste bocht of heuveltje van 1 meter genoeg voor een inhaalverbod, hoewel je 1 km ver kan kijken. Dat zorgt er dus voor dat mensen ofwel op de weinige stukjes legaal gaan inhalen, maar meer risico nemen met zichtbaar naderend verkeer (haal ik wel, maar oh shit, ik heb de 1 liter auto van mijn vrouw) of toch de streep overschrijden. 40 km achter dezelfde sleurhut, aanhanger of vrachtwagen zitten met Vmax 80 of minder is niet leuk, ook als je iets minder haast hebt.
De oplossing is uiteraard regelmatig 1+2 of 2+2 buiten de dure (smalle) kunstwerken voor 1+1 autowegen langer dan 15 km, zoals ze wellicht op de N34 gaan doen of defacto nu de N50 (bijna) is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door DjIdee » wo 26 jul 2017, 7:19

nederland24 schreef: Volgens mij ontstaan die ongelukken niet door de gebrekkige infrastructuur, maar door de weggebruikers met 'haast'. Vijf minuten eerder vertrekken of iets meer geduld opbrengen, kan al een hoop ellende schelen. Ik ken deze wegen maar al te goed, maar ik vind ze totaal niet onveilig en ik heb er ook nooit onveilig op gevoeld.
Mwah, als je achter 1 zit die 70 rijdt op een 100km weg (zeker in de vakantieperiode's veel het geval op de N48), dan is infrastructuur wel een dingetje om het fatsoenlijk inhalen mogelijk te maken....

Overigens, is dat daar, ook op andere 'dodenwegen' zoals de N34 prima te toen. Genoeg plekken met voldoende zicht, en buiten de spits vaak ruimte zat. Moet je wel goed kijken, afstand nemen tot je voorligger, tempo maken en vlot inhalen, en niet zoals 60% doet vanaf 0 zicht achter een vrachtwagen naar links gaan en dan nog snelheid moeten maken met je 70pk eco machine. Daar krijg je ongelukken van.

2+2 is gewoon de meest robuuste optie, voor doorstroming en bereikbaarheid van de regio (zeker als je jeugd langer wil vasthouden / na studie terug wil hebben ipv de trek naar de steden), alsmede het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dat effect is ook enorm zichtbaar geweest bij de N31, N33 en N356.

Trekker
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 jul 2017, 14:38

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Trekker » wo 26 jul 2017, 13:16

^^

Of misschien een soort van RQ10,5, maar dan met een extra brede redresseerstrook van 1meter breed aan beide kanten. Als er ook nog een halve meter afstand wordt gehouden tussen de rijstroken in, krijg je een mooie rijbaan van ruim 9 meter. Gewoon 1x2 uitvoeren en door de brede redresseerstroken kan men relatief veilig inhalen, want de rijbaan is dan breed zat om met 3 auto's naast elkaar te rijden/passeren.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het best goed werkt, als je op zulke wegen(B4/B5) in Duitsland achter een vrachtwagen(60) reed kon je die vrij eenvoudig en veilig inhalen. Als de vrachtwagen uiterst rechts aanhoud en dus de redresseerstrok hanteerde. En het tegemoetkomende verkeer hield ook uiterst rechts. Zo creëer je een soort flexibele 2+1 mogelijkheid. En omdat het officieel een 1+1 is, zijn de risico's voor de wegbeheerder ook gelijk afgedekt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Peter » wo 26 jul 2017, 13:58

Die wegen zijn juist bijna allemaal afgeschaft in Europa vanwege het anticiperen op 3 auto's breed op een brede 1+1 weg door inhalers. Alleen Oostenrijk (en wellicht Polen) hebben er nog veel. Het doet een beetje denken aan de oude 1+1+1 wegen. 1+2 (maar niet 2+2) is wel leuk als je als de N50 reeds 1 snelweghelft aanlegt. Met 50 cm extra breedte kan je 2+2 aanleggen natuurlijk. Als je denkt dat de weg nooit (of niet in 40 jaar) snelweg wordt, is lokaal 2+2 waar het goedkoop kan veel kosteffectiever. Berm bijstorten (aan beide kanten of eenzijdig), wellicht bermsloot verleggen, soms iets aan akkerland aankopen en je kan een tweede strook aanleggen. Maar men is nu bang voor inhalers die te laat invoegen bij het einde van de 2+2. Een veel kleiner risico in mijn opinie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Vinny » do 27 jul 2017, 6:58

Dat kun je door een middeneilandje te bouwen voorkomen:
https://goo.gl/maps/1zB4FL7Yoj22
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie