[N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

SilentScreamer
dorpsstraat

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door SilentScreamer » di 10 nov 2020, 20:46

Dit topic heb ik nog gemist! Ik zie dat de Balkerweg op de nieuwe rotondes en het nieuwe deel van N48 (dat vanaf nu dan weer N340 heet) structureel N347 genoemd wordt. Betekent dit dat de N347 door heel Ommen benoemd wordt als N347 (zoals de rotonde Slagenweg, Balkerweg, Schurinkstraat, de rotonde Slagenweg, Haarsweg, Elzenstraat, de rotonde Slagenweg ri. Vlierdreef, de Coevorderweg en Stationsweg)? Dit zou eventueel nog een onbekende helpen de rondweg te nemen vanaf Hoogenveen. Ook ben ik benieuwd wanneer de overige N48 omgenummerd wordt naar N36. Ik denk niet dat Rijkswaterstaat ineens prioriteit voelt, dus ik ben benieuwd wanneer het zal gebeuren.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 10 nov 2020, 22:20

Volgens mij wel. De N347 liep een paar jaar dood in Ommen. De N48 omnummering zal minstens wachten op nieuwe NBA-borden op de A28 tussen Assen en Meppel...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 nov 2020, 22:23

Dat de N347 wordt aangegeven heeft volgens mij te maken omdat men dat verkeer niet via het centrum wil hebben (waar vroeger de N34 lag). Dat is enorm afgewaardeerd maar vanwege de rivier de Vecht en de slechte aansluiting op andere N-wegen zijn er geen goede alternatieve routes. Dus hebben die wegen door Ommen maar de status van N347 gekregen.

SilentScreamer
dorpsstraat

Bericht door SilentScreamer » di 10 nov 2020, 22:30

@Peter

Dus het is wachten tot een onderhoudsproject in plaats van een verbeteringsproject...

@Chris

Inderdaad, ik begrijp de motivatiestrategie van de gemeente Ommen, maar ben benieuwd of ze meer moeite gaan doen om de rondweg te motiveren. Het is nu niet logisch om via de Slagenweg/Coevorderweg naar de Vechtbrug te rijden vanaf Hoogeveen (en zelfs niet eens via de Balkerweg), tenzij je per se in de voorrang wil zijn bij drukte (alle Ommenaren weten dit). Ik vind het een beetje wishfull thinking van de gemeente, maar hoop wel dat ze extra maatregelen treffen om de zogeheten rondweg aantrekkelijker te maken (Coevorderweg deels 70 km/h zou logisch zijn mijn inziens) door het goed bewegwijzeren van doorgaande routes (dit kan ook met doorgaand verkeer borden). Echter is dat weer wishfull thinking van mij want in plaats van 70 km/h is besloten alle wegen bibeko 30 km/h te maken :surrender:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 10 nov 2020, 22:32

En nog steeds de N34 ligt behalve een kort stuk Bibeko... Alleen niet op de borden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 nov 2020, 22:49

Ze hebben de wegen in en rond Ommen teveel afgewaardeerd zonder dat er goede alternatieven zijn. Van de N34 naar N347 is helemaal een slingerroute via de officiële route:

Afbeelding

Misschien hadden ze de Arriërveldweg beter kunnen verbeteren tot een gebiedsontsluitingsweg met een ongelijkvloerse aansluiting op de N36. Aan de oostkant van Ommen is er een soort zwart gat van wegen. Met name in de zomer is het altijd hartstikke druk aan de oost- en zuidkant van Ommen omdat de omgeving bezaaid ligt met campings en vakantieparken. Dat gaat allemaal de Vecht over via de N347.

SilentScreamer
dorpsstraat

Bericht door SilentScreamer » di 10 nov 2020, 22:58

De gemeentelijke partijen in Ommen hebben in de gemeentelijke verkiezingen van 2010 in Ommen bijna allemaal in de verkiezingsprogramma's een onderzoek GOW80 Arrierveldweg als aansluiting op de N36 opgenomen. Ommenaren profiteerden zelf te weinig van de nieuwe N36. Het is echter daarna alleen maar heel stil gebleven. Ik zag zelf ook weinig realisme in die plannen (anders waren ze bij het plan N36 zelf wel betrokken geraakt voor een fatsoenlijke aansluiting). Toch is het voor het beïnvloeden van de routes zonde geweest. De aanpassingen die aan de N34 gedaan zijn en het veranderen van GOW80 naar GOW50 op de Coevorderweg heeft niet verzorgd dat Ommenaren ook directere en verbeterde routes met de omgeving hebben. Wel heeft het verzorgd dat iedereen die eerder door Ommen moest nu om Ommen heen kan.

Overigens zijn er meerdere varianten in die tijd onderzocht zoals een extra Vechtbrug vanaf de Danteweg naar de Stationsweg en het verbinden van de N341 met de N348. Allemaal ook erg onwaarschijnlijk gezien de natuurlijke waarden, maar toch had ik verwacht daar iets meer communicatie over te zien. Zal uiteindelijk wel gepoogd zijn in stilte voorbij te laten gaan zodat niemand achteraf kon klagen...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 11 nov 2020, 21:05

Ze hebben gewoon te goed naar de conference van Youp van 't Hek gekeken: Om te verhinderen dat "provincialen" Amsterdam overspoelen zorgen ze er gewoon voor dat je vanuit Ommen niet meer op de doorgaande wegen terecht komt :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 11 nov 2020, 21:21

^^ Daar komt ook het woord "omme(n)tje" vandaan.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

SilentScreamer
dorpsstraat

Bericht door SilentScreamer » wo 11 nov 2020, 23:37

Zoals een maat van me vaak zegt

'Je kunt deur Omm'n hen, of je kunt dr om hen'

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 12 nov 2020, 12:56

^^ Op de N347 vanuit het zuiden kan er beter een bord staan met "Ommen. Je kunt er niet omheen."
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » do 12 nov 2020, 13:48

Helemaal absurd is dat als je vanuit Lemelerveld komt (via de N348), je bij de afrit naar de Balkerweg nog eens erop gewezen wordt dat je daar af kunt slaan naar Den Ham. Een wereldstad die al van ver moet worden aangegeven...
Zal wel voor verkeer vanaf Zwolle (N340) bedoeld zijn, maar dan nog. Iemand die goed bij zijn hoofd is volgt de bewegwijzering bij Ommen beter niet, maar raadpleegt vooraf navigatie.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » za 21 nov 2020, 14:28

Ben vrijdag N340-N48 gereden. Bewegwijzeringstechnisch een zootje want N48 en N340 wordt nog door elkaar gebruikt voor de provinciale N48. Op de nog afgesloten rotonde in aanbouw (tussen N340, N348, N34 en N48/N340) stonden nieuwe bermborden met N48 erop terwijl de handwijzers wel al N340 aangaven richting noorden. Bij de oude oprit staat ook nog N48 op de handwijzers, maar goed: die verdwijnt. Bij N36 rotonde is ook nog niets veranderd in N48 hernummering maar dat is rijksweg. Medio 2022.😉

Op de gerenoveerde plekken zag ik nog geen hm-bordjes, ook geen tijdelijke gele of de anonieme (alleen hm). Zal men wel in een keer doen als (vrijwel) alles is omgezet.