[N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg

Re: N48 Ommen - Hoogeveen

Bericht door Frits » do 25 mar 2010, 19:39

Een mooie weg om 2+1 alternerend van te maken.
De autogordel: een band voor het leven.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 25 mar 2010, 20:23

Leuk als 1 foto op de wiki komt :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 26 mar 2010, 10:25

Bij het viaduct over de N48 bij Zuidwolde is men al stevig bezig de nieuwe aansluiting te realiseren (die de 2 gelijkvloerse aansluitingen moet vervangen). Bomen gekapt, leidingen verlegd en gelijkvloerse (boeren-) oversteekjes verwijderd. Zandsuppletie zal binnenkort wel beginnen. Ik weet niet of de aansluiting gereed moet zijn na de grote verbouwing en afsluiting in de zomervakantie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » wo 28 apr 2010, 17:29

Dagblad van het Noorden, 28 april 2010 schreef:
Heijmans Infrastructuur doet ombouw van N48

ZUIDWOLDE -

Rijkswaterstaat heeft de ombouw van de N48 gegund aan de firma Heijmans Infrastructuur bv. In dit project werken provincie, gemeente De Wolden en Rijkswaterstaat samen aan een veiliger N48 door een uniforme weginrichting, aanpassing van de aansluitingen bij Zuidwolde, bouw van twee ecoducten en een rangeerbaan op het knooppunt Hoogeveen. Deze ondertekenden alle partijen de overeenkomst.

Rijkswaterstaat verbreedt de N48 op een aantal punten zodat de weg van knooppunt Hoogeveen tot aan de rotonde Ommen overal 8.90 meter breed is. Ook wordt over het midden van de totale lengte van de weg een dubbele as met groene streep aangebracht. Voor de N48 van knooppunt Hoogeveen tot de rotonde ten noorden van Ommen gaat één maximumsnelheid van 100 kilometer per uur gelden.

Ter hoogte van Zuidwolde wordt een ongelijkvloerse aansluiting gecreëerd en twee gelijkvloerse aansluitingen opgeheven. Verder zorgt Rijkswaterstaat voor een betere doorstroming op het knooppunt Hoogeveen door de aanleg van een parallelbaan. Tenslotte worden twee ecoducten aangelegd over de N48 als onderdeel van de verbinding tussen de Sallandse Heuvelrug en het Drents Plateau. De klus moet in september 2011 klaar zijn.
Ik hoop toch wel dat RWS Heijmans Infrastructuur bij dit D&B contract beter zal aansturen dan bij het Julianaplein te Groningen !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 28 apr 2010, 19:17

mennomulder schreef:
Dagblad van het Noorden, 28 april 2010 schreef:
Heijmans Infrastructuur doet ombouw van N48

Verder zorgt Rijkswaterstaat voor een betere doorstroming op het knooppunt Hoogeveen door de aanleg van een parallelbaan.
:!: Ik wist niet dat dat meegenomen ging worden... Rangeerbaan op de N48 richting noorden?

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 29 apr 2010, 8:56

^^
Rangeerbaan aan de zuidzijde van het knooppunt, dus parallel aan de hoofdrijbaan richting Emmen. Het verkeer vanuit Zwolle richting Assen dient de rangeerbaan te volgen en dan de klaverbladlus in te duiken richting het noorden. Vanuit Assen richting Emmen komt het verkeer ook op de rangeerbaan terecht waarna men kan invoegen op de hoofdrijbaan A37.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 29 apr 2010, 13:04

Werd daar niet een rangeerbaantje gemaakt met enkel markering?

Overigens werd een aanpassing van KP Hoogeveen (voorzover ik heb kunnen vinden) voor het eerst genoemd in 1991 (Mobiliteitsplan Drenthe), samen met reconstructies van Asen-Zuid en Gieten. Ook werd er gerept over verdubbeling van de N33.

Het Mobiliteitsplan Drenthe was rechtstreeks gebaseerd op het SVV-II, dus behoorlijk mager qua uitbouw van het wegennet, en zelfs met de weinige, overigens zeer nuttige ingrepen die werden geopperd, heeft het nog 20 jaar moeten duren voordat er eindelijk iets concreets plaatsvindt...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 29 apr 2010, 14:24

Kaaiman schreef:Werd daar niet een rangeerbaantje gemaakt met enkel markering? (...)
Nee, een echte rangeerbaan (in de volksmond bekend als "parallelbaan") dus middels geleiderail gescheiden van de hoofdrijbaan.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 29 apr 2010, 15:35

Je lijkt aardig op de hoogte te zijn. Heb je ook kaartmateriaal? :)

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » do 29 apr 2010, 16:01

Wordt dat dan een 1+1 en weefstrook-indeling? Anders zou het viaduct nl. verbreed moeten worden en de bogen ook aangepast.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 29 apr 2010, 20:32

@Kaaiman: ja, doch niet zomaar vrijelijk beschikbaar. Ik weet niet wat de status van de tekeningen zijn, dus ik wil geen risico's lopen met openbaarmakingen.

@Koesj: wat ik uit de tekening begrijp is dat er geen viaduct verbreed hoeft te worden (de bestaande weefstrook wordt min of meer naar buiten opgeschoven). De klaverbladlussen veranderen nauwelijks en blijven grotendeels dezelfde; alleen de aansluiting op de nieuwe rangeerbaan zelf wordt aangepast.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 29 apr 2010, 23:04

Ik zat vanavond aan het volgende te denken:
De N48 en N36 worden vrijwel tegelijkertijd gereconstrueerd resp. aangelegd; eind dit jaar moeten beide wegen klaar zijn. Aangezien er behoorlijk wat verkeerssituaties gaan veranderen (nieuwe aansluitingen N48, opheffen enkele bestaande gelijkvloerse aansluitingen, reconstructie KP Hoogeveen), leek het mij een uitgelezen moment om de N48 om te nummeren in N36, zoals sinds jaar en dag ook de bedoeling is geweest.

De N48 wordt een behoorlijk zinloos (als 2-cijferig nummer doodlopend) wegnummer met een onlogisch verloop (zeker ten zuiden van de nieuwe N36). Met de veranderende situaties zullen ook heel wat borden vervangen worden, dus een omnummeringsactie is dan zo gek nog niet. Zijn er enige aanwijzingen voor een omnummering?

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 29 apr 2010, 23:33

Als ik zo even kijk op gmaps en streetview, dan wordt het 2 + parallelbaan (2 banen), met een betonnen barrier en ook op de hoofdrijbaan geen vluchtstroken.. Anders ga je het niet voor elkaar krijgen volgens mij....

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 13 aug 2010, 19:15

Rijkswaterstaat is er summier met de informatie over de N48, maar gelukkig weet de gemeente De Wolden meer te melden: KLIK!

Ook is er op de website een kaartje te vinden van de toekomstige aansluiting Zuidwolde:
Afbeelding

De huidige noordelijke en zuidelijke aansluitingen staan op dit kaartje nog steeds ingetekend, maar het is de bedoeling dat ze beide verdwijnen. Tunneltjes voor lokaal verkeer zijn op Drents grondgebied voorzien ter hoogte van Het Oosterveld en de Nolderweg, getuige onderstaand krantenbericht van april 2010 (de fouten in het artikel zijn onderstreept).
SPOILER: TOON

[url=http://www.archiefleeuwardercourant.nl/vw/article.do?id=DVHN-20100410-DW01009015]Dagblad van het Noorden[/url], 10 april 2010 schreef:Plan: Tunnels onder de N48
* Veilige oversteken voor fiets- en landbouwverkeer
* Hoogeveen en De Wolden willen meebetalen aan twee tunnels

Door Harald Buit

Hoogeveen/Zuidwolde - De huidige N48, tussen Hoogeveen en Ommen, is onveilig. In de voorbije tien jaar hebben zich vele tientallen ongelukken voorgedaan,
waaronder elf met dodelijke afloop. Rijkswaterstaat gaat de provinciale weg volgend jaar zodanig ombouwen dat de veiligheid verbetert.

De weg wordt ondermeer met 1,30 meter verbreed, krijgt een ongelijkvloerse kruising bij Zuidwolde en een groene middenstreep. De maximum snelheid gaat naar 100 km/uur.

Gelijkvloerse oversteken passen niet bij de nieuwe N48, maar Rijkswaterstaat wil niet financieel opdraaien voor het veiliger
maken van dergelijke oversteken voor fietsers en landbouwverkeer. Lange tijd verkeerde de discussie daarover in een impasse, maar inmiddels ligt er een gezamenlijk plan van de provincies Drenthe en Overijssel en de gemeenten Hoogeveen, De Wolden, Hardenberg en Ommen om samen met Rijkswaterstaat de
twaalf landbouwoversteken te schrappen. In de plaats daarvan komen vier of vijf tunnels voor fiets- en landbouwverkeer, waarvan twee op Drents grondgebied.

Hoogeveen wil meebetalen aan een fiets- en landbouwtunnel ter hoogte van het Oosterveld. Voor De Wolden gaat het om een dergelijke tunnel bij de Nolderweg. De meeste van de twaalf ongelijkvloerse oversteken zijn openbaar en kunnen zonder juridische gevolgen afgesloten worden.
In een paar gevallen moeten landbouwers financieel gecompenseerd worden, omdat ze moeten omrijden.

De twee tunnels ter hoogte van de Oosterweg en de Nolderweg kosten in totaal zo’n 4 miljoen euro. Van het Rijk wordt een bijdrage gevraagd van 2 miljoen
euro. De provincie Drenthe moet 1,5 miljoen euro ophoesten. Hoogeveen moet twee ton bijdragen en De Wolden moet op zoek naar drie ton.

Alle partijen hebben de intentie uitgesproken om er financieel uit te komen. Echter, met de sombere financiële vooruitzichten in het vizier worden nog geen garanties gegeven.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 13 aug 2010, 20:29

^^ Zie ik het goed dat er ruimte blijft gereserveerd voor 2*2?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 13 aug 2010, 20:42

Is er nou al iets bekend over het wegnummer? Blijft dat nog steeds 48?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 13 aug 2010, 20:53

Wouter N14 schreef:^^ Zie ik het goed dat er ruimte blijft gereserveerd voor 2*2?
Dan zie je meer dan ik...

Ze hebben het consequent over N48, dus ik verwacht geen omnumering.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 13 aug 2010, 21:06

Als je kijkt naar het veld onder het nieuwe viaduct, dan lijkt de berm rechts breder dan links. Maar dat kan natuurlijk tig redenen hebben, wishful thinking :(

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 13 aug 2010, 21:09

Lijkt me eerder vanwege doorkijk voor de invoegstrook. Maar 2+1 moet nog wel passen denk ik. 2+2 wordt wel heel krap, zeker met die in/uitvoegers. Maar goed, 't is maar een tekening...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 13 aug 2010, 21:10

Kaaiman schreef:Ze hebben het consequent over N48, dus ik verwacht geen omnumering.
Helaas... Een N36, gevolgd van een A36 Hoogeveen-Groningen en een A28 Utrecht-Zwartemeer, en je hebt een Totso minder...
(Al moet je dan geen Einddoelen bewegwijzeren, anders staat in Utrecht ipv Groningen opeens Emmen, Zwartemeer, of Meppen (Dld).)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » wo 25 aug 2010, 19:41

Dagblad van het Noorden, 25 augustus 2010 schreef:
Natuurbruggen over 'nieuwe' N48

ZUIDWOLDE/LINDE -

Bij de ingrijpende herinrichting van de N48 is ook volop aandacht voor flora en fauna. Er worden twee wildviaducten over deze autoweg gebouwd. Deze zogeheten ecoducten komen in gemeente De Wolden: bij Linde en iets ten noorden van de Steenbergerweg in Zuidwolde. Ze zijn straks belangrijke schakels in de route van het Dwingelderveld naar de Sallandse heuvelrug.

In november begint de bouw van een ecoduct bij Linde. Volgend jaar februari volgt de aanleg van het wildviaduct bij de Steenbergerweg. Deze natuurbrug heet overigens officieel combiduct, want er komt hier ook een fietspad bij.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 25 aug 2010, 20:16

Zal wel geen ruimtereservering voor een eventuele tweede rijbaan worden gedaan...

kaosh
zandpaadje

Bericht door kaosh » do 26 aug 2010, 17:19

Dat denk ik ook niet, aangezien ze dat op de verlenging van de N36 ook niet gedaan hebben.. 2x2 is ook nog niet nodig.. 2+1 alternerend is echter wel wenselijk gezien t grote aantal vrachtwagens op deze belangrijke noord-zuidverbinding.

Geert33
stadsweg

Bericht door Geert33 » ma 13 sep 2010, 17:05

*schop*
RTV Drenthe, 13 september 2010 schreef:
Begin verbetering N48

HOOGEVEEN - De grootschalige verbetering van de N48 tussen Hoogeveen en Ommen is begonnen. De voorbereiding heeft vele jaren geduurd. De weg wordt verbreed en bij Zuidwolde komt een ongelijkvloerse kruising. Ter hoogte van Hoogeveen komt extra ruime voor in- en uitvoegend verkeer. De totale kosten bedragen naar schatting zo'n 25 miljoen euro. September volgend jaar moet het werk klaar zijn.
Gehele bericht: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/51807/b ... tering-n48

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 13 sep 2010, 21:19

Bedankt voor het melden! Die gaat in mijn dossiers. Dit is dus 2 weken later dan op de website van RWS vermeld staat.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 okt 2010, 17:41

Foto's van gisteravond:

Afbeelding
N48 Zuidwolde-1 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
N48 Zuidwolde-2 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
N48 Zuidwolde-3 by Chriszwolle, on Flickr

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 01 okt 2010, 18:02

^^ Zal ik iets engs zeggen? Omdat ik onderhand zo gewend ben aan de EHK dacht ik even dat dat een tweestrooks rijbaan was :roll:

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » vr 01 okt 2010, 22:39

^^ was het maar zo, ik ben al blij als ik gemiddeld 90 haal op mijn wekelijkse retour N48/N36.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 02 okt 2010, 2:13

Wouter N14 schreef:^^ Zal ik iets engs zeggen? Omdat ik onderhand zo gewend ben aan de EHK dacht ik even dat dat een tweestrooks rijbaan was :roll:
Dat was eigenlijk ook mijn eerste ingeving. :oops:

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » za 02 okt 2010, 11:35

Jemig, ik zou als hier niet bekend zou zijn zomaar relaxed gaan inhalen omdat het echt op een gewone 2 strooks rijbaan lijkt...

Dit is wel een ongewenst bijeffect van DV. Nu moet je eigenlijk wel zo snel mogelijk alles gaan ombouwen...