[OWN] Gementweg en Heetmanplein 's-Hertogenbosch

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

[OWN] Gementweg en Heetmanplein 's-Hertogenbosch

Bericht door Via » wo 17 aug 2005, 18:45

Wie weet waarom het Heetmanplein in Den Bosch zo'n ontzettende verkeerstechnische ramp is? Er komen een stuk of vijf wegen bij elkaar en dat loopt allemaal door elkaar heen en wordt met verschillende VRI's geregeld. Waarom hier geen rotonde ligt weet ik niet, wellicht niet mogelijk?

Afbeelding

Het Heetmanplein in 's-Hertogenbosch, officieel Wilhelminaplein, maar in de volksmond kent iedereen het als Heetmanplein.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 17 aug 2005, 22:34

Ik ken de gehele situatie niet en de bebouwing dus ik heb maar wat gefrunnikt in Paint op mijn gevoel.

Klik Hier
Laatst gewijzigd door Mark op do 22 sep 2005, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 17 aug 2005, 22:58

Van wat ik van het Heetmanplein weet, is het ontworpen door een Eindhovens ingenieur. Ik weet alleen niet of dat de man is waarnaar het betreffende in-de-knooppunt (want zo kun je het wel noemen) is vernoemd. Overigens ben ik er ook menigmaal langsgereden en vanaf de grond gezien is het inderdaad vrij verwarrend. Zo van bovenaf bekeken is het echter heel logisch vormgegeven: het is een 'directional T' (de Nederlandse naam mag door de kenners worden ingevuld), alleen dan gelijkvloers uitgevoerd!

caresse
woonerf

Bericht door caresse » wo 17 aug 2005, 23:14

Ja, de man die het heeft ontworpen is dood.

Maar ik vind het geen fout plein. Beetje ingewikkeld enzo maar als je gewoon de hoofdrichtingen (Vught, Waalwijk, NS, Centrum aanhoudt gaat er niks fout. Je moet gewoon goed opletten en niet op je gevoel rijden want dan gaat het fout.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 18 aug 2005, 9:04

Dat plein is één grote potpourri van kruisingsvlakken en verkeerslichten.

Ik neem toch aan dat de gemeente 's Hertogenbosch met de aanleg van de Gementweg dit plein gaat reconstrueren...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 18 aug 2005, 10:52

René schreef:Dat plein is één grote potpourri van kruisingsvlakken en verkeerslichten.
Maar wel ingenieus bedacht. Vooral dat je op bepaalde plekken links moet rijden.
Misschien moet dit kruispunt maar onder de monumentenwet gaan vallen. Het is uniek.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

orakel
woonerf

Bericht door orakel » do 18 aug 2005, 13:21

Aangezien ik jarenlang in Den Bosch heb gewoond, ken ik de situatie aldaar redelijk.

Het Heekmanplein is inderdaad vernoemd naar de ontwerper van dit plein. De officiële benaming is Wilhelminaplein.
Het plein zit ingenieus in elkaar maar om te zeggen dat het plein functioneert….

In de spits (zowel ochtend als avond) staat het plein redelijk vast. Dit komt door de verschillende stromen die het complexe plein moeten oversteken.
Bijkomend probleem is dat de Vlijmenseweg de (kortste) verbinding vormt tussen A59, Vlijmen, Den Bosch West in de richting van Vught/A2. Daarbij kruis je vlak voor het Heekmanplein op de Vlijmenseweg het spoor. In totaal heeft Den Bosch voor genoemd verkeer 3 kruisingen met het spoor, waarbij 1 kruising (bij het station) in de avondspits afgesloten is voor verkeer noord-zuid. Dit geeft een grote druk op de Vlijmenseweg in de avondspits.
Ook de rijrichtingen op het plein zijn verwarrend. Bij de overgang op Dommel zijn drie verschillende stromen: A2- A59, stad/A59 – A2, A2- stad. In combinatie met de vele verkeerslichten (die niet altijd op elkaar afgesteld zijn) en bochten is het voor de automobilist (zelfs voor diegenen die het plein kennen) onoverzichtelijk en niet echt verkeersveilig.
Ook vanuit de Parklaan is het onoverzichtelijk. Je moet goed kijken welke richting je opmoet. Voordat je het weet zit je op het verkeerde gedeelte.
Het feit dat ook fietsers gebruik maken van het plein maakt het alleen nog maar lastiger.

De gesuggereerde optie om twee rotondes te bouwen is lastig, gezien de aanwezigheid van het (oude) PNEM gebouw en de ligging van de Dommel. Dit maakt dat een rotonde aan deze zijde niet mogelijk is.
Als over een aantal jaren de westelijke rondweg van Den Bosch gereed is, dan kan de situatie aangepakt worden omdat dan de doorgaande route A2/Vught – A59/Waalwijk geen gebruik meer maakt van het Heekmanplein.
Geen mening is ook een mening

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 18 aug 2005, 13:28

Er bestaat nog zo'n gedrocht in Nederland: de koffieknoop in Utrecht. Waar je ook (enigszins gechargeerd) 3x rechts moet voorsorteren om vervolgens met 8 kruisingsvlakken linksaf te slaan.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

caresse
woonerf

Bericht door caresse » do 18 aug 2005, 13:29

In de rustige uren is de snelste weg om komende van de A59 uit waalwijk naar Eindhoven te gaan toch nog gewoon via het heetmanplein.

(dus afrit Den Bosch west te nemen)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 18 aug 2005, 13:50

Het zou idd nogal gaan als je op je fietsje niet over dat plein hoefde. Hoe vaak ik daar al niet bijna van mijn sokken ben gereden. :shock:

Gelukkig zal de Gementweg verlichting bieden, zolang daar maar geen geelgestreepte padden oid worden aangetroffen. :evil:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 18 aug 2005, 22:55

Gebeuren er veel ongelukken op het Heetmanplein???

In Haarlem heb je ook zo'n complex knooppunt, bij of beter gezegd OP de Raaksbruggen. Hier komen 5 hoofdroutes bij elkaar, plus nog eens verkeer wat de stad uitkomt, en ook nog eens lokaal verkeer naar de wijk links bij de Brouwersvaart. Laatst heb ik hier nog wat proefballonnetjes op los gelaten, en mij leek het het beste om hier een turborotonde aan te leggen, met veilige oversteken voor fietsers uiteraard.

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 18 aug 2005, 23:01

mavas schreef:mij leek het het beste om hier een turborotonde aan te leggen
Ken die locatie. Ik denk niet dat dat nodig is. Een betere afstelling van de VRI's doet volgens mij al wonderen. Haarlem is namelijk bepaald geen ster in het afregelen van verkeerslichten... :roll:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 18 aug 2005, 23:11

René schreef:
mavas schreef:mij leek het het beste om hier een turborotonde aan te leggen
Ken die locatie. Ik denk niet dat dat nodig is. Een betere afstelling van de VRI's doet volgens mij al wonderen. Haarlem is namelijk bepaald geen ster in het afregelen van verkeerslichten... :roll:
Dat kan ook nog, maar ik betwijfel of de hoofdhoofdrichting Zijlweg -> Wilhelminalaan hiermee goed bediend kan worden zonder de overige richtingen te kort te doen. Over dit kruispunt gaan ook bussen en fietsers.
Trouwens, ik zal mijn oom vertellen dat je niet blij bent met de afstelling van de vri's, hij werkt namelijk bij de afdeling die de doorstroming moet verbeteren, en de vri's intekent op nieuwe plannen. :P

Tot zover offtopic. Als we meer dingen over Haarlem gaan bespreken, zullen we maar een nieuw topic maken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 18 aug 2005, 23:18

mavas schreef:Trouwens, ik zal mijn oom vertellen dat je niet blij bent met de afstelling van de vri's, hij werkt namelijk bij de afdeling die de doorstroming moet verbeteren, en de vri's intekent op nieuwe plannen. :P
Dan kent hij me vast wel.
Ik heb in 1994 een brief geschreven aan de gemeente dat de voorsorteervakken op de Boerhaavelaan richting Amerikaweg beter gewijzigd konden worden van een combi rechtdoor/linksaf met aparte rechtsaffer, in een combi rechtdoor/rechtsaf met aparte linksaffer.
Nooit meer wat van gehoord. Tot begin 2004 plots de door mij al 10 jaar eerder voorgestelde indeling werd gerealiseerd... 8-) ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 18 aug 2005, 23:22

Dan denk ik niet dat hij je kent, want hij werkt er nog maar een paar jaar. Overigens worden mailtjes die ik stuur altijd netjes beantwoord via post of mail, meestal binnen een redelijke termijn.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 19 aug 2005, 13:51

mavas schreef:Gebeuren er veel ongelukken op het Heetmanplein???
Valt volgens mij wel mee, maar wel veel ''bijna''-ongelukken. Het is gewoon heel erg onoverzichtelijk allemaal en dan moeten de fietsers zich er nog doorheen wurmen. Nee, een turborotonde of een (gedeeltelijk) ongelijkvloerse oplossing is imo beter.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 29 okt 2005, 23:39

NU.nl schreef:Vuurwerkbom ontregelt verkeer in binnenstad Den Bosch

Uitgegeven: 29 oktober 2005 20:05

DEN BOSCH - Een vuurwerkbom op het Wilheminaplein-Heetmanplein heeft zaterdagmiddag voor verkeersoverlast gezorgd in de binnenstad van Den Bosch. De politie sloot het drukke toegangsplein tot Den Bosch af voor alle verkeer nadat een voorbijganger een verdacht, rokend pakketje vond bij een boom.

Een bomverkenner van het Explosieven Opruimingscommando (EOC) maakte het pakketje onschadelijk. Na onderzoek door de technische recherche bleek het te gaan om een vuurwerkbom, aldus een politiewoordvoerder.

Doordat de drukke verkeersader tussen 15.15 en 17.00 uur afgesloten was voor alle verkeer, ontstonden er in de stad grote verkeersproblemen. De politie heeft nog geen idee wie de vuurwerkbom op het Heetmanplein heeft achtergelaten.

kees
expressweg

Bericht door kees » za 29 okt 2005, 23:50

Mark schreef:
NU.nl schreef:Vuurwerkbom ontregelt verkeer in binnenstad Den Bosch

Uitgegeven: 29 oktober 2005 20:05

DEN BOSCH - Een vuurwerkbom op het Wilheminaplein-Heetmanplein heeft zaterdagmiddag voor verkeersoverlast gezorgd in de binnenstad van Den Bosch. De politie sloot het drukke toegangsplein tot Den Bosch af voor alle verkeer nadat een voorbijganger een verdacht, rokend pakketje vond bij een boom.

Een bomverkenner van het Explosieven Opruimingscommando (EOC) maakte het pakketje onschadelijk. Na onderzoek door de technische recherche bleek het te gaan om een vuurwerkbom, aldus een politiewoordvoerder.

Doordat de drukke verkeersader tussen 15.15 en 17.00 uur afgesloten was voor alle verkeer, ontstonden er in de stad grote verkeersproblemen. De politie heeft nog geen idee wie de vuurwerkbom op het Heetmanplein heeft achtergelaten.
Toen ik dit las, was ik blij dat ik iemand via het Paleiskwartier naar het station heb gebracht. En die bracht ik om 15.45 uur weg, dus ik had geheid vast komen te zitten.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 30 okt 2005, 15:01

Wilden ze met een ludieke actie laten zien dat het Heetmanplein verbouwd moet worden ofzo? :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 okt 2005, 16:15

harry schreef:
René schreef:Dat plein is één grote potpourri van kruisingsvlakken en verkeerslichten.
Maar wel ingenieus bedacht. Vooral dat je op bepaalde plekken links moet rijden.
Misschien moet dit kruispunt maar onder de monumentenwet gaan vallen. Het is uniek.
Hoezo moet je links rijden? :?

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 30 okt 2005, 19:51

Om vanuit de richting Vught (onderaan het plaatje in de eerste post) richting Waalwijk (links op het plaatje) te rijden, moet je eerst naar rechts voorsorteren richting Parklaan. Dan moet je een scherpe draai maken van 180 graden maken om weer in de richting links op de foto te komen. Als je dan de weg oversteekt, waar je overheen zou rijden als je rechtdoor zou zijn gegaan, dan rijd je aan de linkekant van de brug. Rechts van je zie dan het verkeer rijden dat uit de richting Waalwijk richting Vught of Parklaan rijdt. Het linksrijdende verkeer wordt met een hoge barrier van het overige verkeer gescheiden. Aan de andere kant van de brug rijdt het verkeer dan voor het verkeer langs, dat uit de richtng Waalwijk komt.

Tja, simpeler is het bijna niet uit te leggen, en, zoals iemand al zei, als je op dit plein van Vught naar Waalwijk wil, moet je even je richtingsgevoel uitschakelen. Trouwens, toen ik een keer vanaf het station richting Waalwijk wilde, merkte ik te laat dat ik al had moeten afslaan, want dat moet je al rijkelijk vroeg doen.
Laatst gewijzigd door kees op zo 30 okt 2005, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 30 okt 2005, 20:00

Dat is nou net het probleem met dat plein, een chaos waar bijna iedereen met de bestemming station verkeerd rijdt. Op de schop ermee!

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 30 okt 2005, 22:22

Dat plein ziet er behoorlijk ingewikkeld uit en zoals ik hier lees is het plein dus een chaos. Ik ben er zelf nog nooit geweest. Heeft er iemand misschien foto's?

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 30 okt 2005, 23:51

Trouwens, ik wil nog even terugkomen op de eerste bijdrage van Mark in deze draad, waarin hij een alternatief aangeeft.

In dat alternatief leidt hij het verkeer voor het Heetmanplein al naar de Vlijmensweg richting Waalwijk.
Daar is men al jaaaaren mee bezig, maar onze milieuvrienden hebben al vele stokjes gestoken voor deze initiatieven voor een weg, die de Gementweg gaat heten. Deze weg komt al in enkele draden hier ter sprake.
De voorgestelde situatie voor het Heetmanplein was nu juist de vorige situatie. Je zult wel begrijpen dat twee dichtbij elkaar liggende rotondes, die feitelijk tegen elkaar aan liggen juist een verkeersinfarct veroorzaken.
Maar het is wel goed om erover na te denken, want eerlijk gezegd weet ik niet hoe het Heetmanplein eruit zou moeten gaan zien na aanleg van de Gementweg.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 31 okt 2005, 7:28

Is het dan niet een idee om van die 2 rotondes een 'kluifrotonde' te maken?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 31 okt 2005, 9:21

Ik denk dat straks de Vlijmenseweg geen aansluiting meer behoeft, want die wordt immers op de Gementweg aangesloten en dus kan dat al weg. Dan blijft er eigenlijk een grote T-splitsing over, die wel met een turborotonde geregeld kan worden lijkt me.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 31 okt 2005, 9:28

De aansluiting van de Vlijmenseweg op het Heetmanplein moet blijven.
Van de Vlijmenseweg neemt de Gementweg alleen de verbinding A59/A2 over en niet de relatie met de stad. Als je deze relatie weghaalt, wordt die alleen afgewikkeld via de Boschvelweg en de Boschdijkstraat en dat is volstrekt onwenselijk, omdat dat nu al bottlenecks zijn in de Bossche infrastructuur.

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 06 nov 2005, 15:43

Mark schreef:Is het dan niet een idee om van die 2 rotondes een 'kluifrotonde' te maken?
Deze reactie had ik even gemist (tja, onderaan de vorige pagina is een ondankbare plek natuurlijk.
Wat bedoel je met een kluifrotonde en hoe werkt die dan anders dan andere rotondes?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 06 nov 2005, 16:35

Schetsje ;)

Afbeelding

Hopelijk is het met de pijlen duidelijk genoeg :P :)
Laatst gewijzigd door Mark op zo 06 nov 2005, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 06 nov 2005, 16:40

Misschien kun je in zo'n gebval beter helemaal niet met rotondes beginnen.