[OWN] Gementweg en Heetmanplein 's-Hertogenbosch

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: [OWN] Gementweg en Heetmanplein 's-Hertogenbosch

Bericht door keokiracer » za 21 mei 2011, 13:09

^^ Dat gaat idd vaak fout
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

koef
verkeersader

Bericht door koef » ma 23 mei 2011, 22:15

kees schreef:Op foto 38 en 39 zie je inderdaad niets meer van de verschrikkelijke betonweg die er lag, maar ik kan je verzekeren dat ze niet alle beton hebben opgeruimd, tot mijn spijt. Op foto 38, achter de treinbrug, is nog een stuk overgebleven, en op foto 39 zie je na het donkere stuk asfalt een stuk van het beton dat er nog steeds ligt (ook op foto 53 een deel te zien).
Op aanbestedingskalender.nl is te zien dat men het wegvak tussen Onderwijsboulevard en het brandstofverkooppunt ook snel gaat slopen reconstrueren. Daarmee zou dus enkel de betonnen rijbaan tussen Heetmanplein en spoorviaduct nog resteren.
Vandaag ben ik op de fiets naar het ziekenhuis geweest en de route die ik heb genomen is ook best te doen. Een deel van het fietspad loopt over het voormalige tracé van de Halve Zolenlijn. Bij 1 van de foto's zei Koef dat je er bij de oversteek van de Vlijmenseweg niets meer van ziet. Nogal wiedes, want op die plek ligt nu de Magistratenlaan.
Aha. De situatie zoals Google Maps die laat zien is dus niet correct. Dank voor de toelichting en correcties!

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 23 mei 2011, 22:58

En toch hoop ik stiekem dat het stukje betonweg dat daar -vanaf het heetmanplein tot aan de magistratenlaan- nog resteerd, ook weer in beton wordt gerestaureerd.
Al is het maar als een levend stukje nostalgie.
TOEVOEGING
En, nee geen asfaltbeton.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

kees
expressweg

Bericht door kees » di 24 mei 2011, 0:11

koef schreef: Aha. De situatie zoals Google Maps die laat zien is dus niet correct.
Als ik goed kijk naar jouw afbeelding van Google Maps staat daar de Randweg ingetekend, zoals ze die eind jaren negentig hadden bedacht.
Het kan namelijk nooit de Halve Zolenlijn zijn, want:
1. er heeft geen aftakking vanuit Vught gelopen.
2. de hoek vanuit 's-Hertogenbosch is te scherp.

En tja, Google Maps. Enkele jaren geleden werd op basis van Google Maps op dit forum beweerd dat een bepaalde straat niet bestond, terwijl die wel degelijk bestond. En dan hadden we het niet over een straat in een nieuwbouwwijk, volgens mij.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 24 mei 2011, 9:57

Je kunt de situatie pas waarheidsgetrouw tekenen wanneer er nieuwe satellietbeelden beschikbaar komen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Paulw
dorpsstraat

Bericht door Paulw » do 07 jul 2011, 19:20

Heetmanplein krijgt twee T-kruisingen

DEN BOSCH - Het ingewikkelde verkeersknooppunt 'Heetmanplein' in Den Bosch krijgt twee eenvoudige T-kruisingen.
Dankzij een aanzienlijke afname van verkeer kan het plein met veel minder asfalt toe. Wethouder Jan Hoskam presenteerde donderdagmiddag het herinrichtingsplan voor het Heetmanplein (officieel Wilhelminaplein en Willemsplein). Dankzij de aanleg van de Randweg is het autoverkeer op het Heetmanplein al aanzienlijk afgenomen. Het neemt nog verder af wanneer de Parallelweg zal zijn doorgetrokken naar de Zandzuigerstraat. Het stadsbestuur heeft heel veel verschillende modellen bestudeerd, en het model met twee T-kruisingen krijgt de voorkeur. Hoskam: "Daardoor ontstaat veel ruimte voor herinrichting van het plein." Na een inspraakronde zal de gemeenteraad eind dit jaar over de verkeersstructuur beslisssen. In de tweede helft van 2012 moet het plan worden uitgevoerd.
Bron: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/de ... singen.ece

Op de site van het Brabantsdagblad staat ook een tekening van de nieuwe situatie. Ik snap alleen niet waarom de aansluiting met de Vughterweg 2x2 is. De Vughterweg gaat worden gedegradeerd naar 2x1. De bestaande 2de rijstrook zal een busbaan worden.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 07 jul 2011, 19:25

Ziet er goed uit. Er komt lekker veel ruimte om er een fraai, groen plein van te maken met een mooi herkenningspunt er op. 8-)

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » vr 08 jul 2011, 15:46

Busbaan... Voor welke bus? Volgens mij komt de 140 1 keer per uur en af en toe een buurtbus. :nahzeg:

Paulw
dorpsstraat

Bericht door Paulw » vr 08 jul 2011, 17:54

Nee er rijden er nog meer, er zijn twee buslijnen naar Vught die een jaar gelede nog om het kwartier rijden. Ik weet niet hoe dat nu is.

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 08 jul 2011, 18:58

De beoogde nieuwe situatie zou 5 miljoen moeten gaan kosten.
Er ligt nog een andere variant op tafel, maar dat zou een extra brug vereisen en is daarmee veel eerder, plus dat het ook nog veel duurder zou worden. is dus waarschijnlijk niet realistisch.

Persoonlijk vind ik de beoogde oplossing redelijk mooi, alleen heb ik mijn twijfels over de toegankelijkheid van de Vughterstraat. Via die route gaan veel bussen de binnenstad in en is het ook de aanvoerroute voor de leveranciers, kooplieden, trouwlustigen en bewoners. Ach, ze willen de binnenstad toch autoluw maken.....

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 10 jul 2011, 12:57

trouwlustigen
Die trouwen maar lekker in Vught... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 10 jul 2011, 17:53

^^En laat de kooplustigen ook maar lekker naar Vught komen, nog steeds gratis parkeren en sinds kort weer prima bereikbaar. :top:
't winkelt uitstekend in Vught en je vindt er alles, van snoep tot exclusief dineren, en van een autoradiozekeringetje tot een complete woninginrichting.
Tot ziens in het pittoreske Vught, waar al eerder prins Maurits het van 's-Hertogenbosch won. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » zo 10 jul 2011, 20:24

Paulw schreef:Nee er rijden er nog meer, er zijn twee buslijnen naar Vught die een jaar gelede nog om het kwartier rijden. Ik weet niet hoe dat nu is.
68 en 69 rijden om het kwartier, via het ziekenhuis tegenwoordig. Dus niet over de Vughterweg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 25 okt 2011, 13:31

Een selectie luchtfoto's van de Randweg.

Alle foto's van Rijkswaterstaat / Joop van Houdt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 09 jan 2012, 12:03

Het viaduct zoals dat op de derde foto hierboven te zien is, is sinds kort ook in gebruik.
Helaaas nog niet voor het uiteindelijke doel, maar wel alvast als toegangsweg naar het Koning Willem 1 College, en het Parkeer en Reis naar het Bossche Centrum-terrein, meergenaamd: Het transferium.
Hiervan heb ik een shoot achter elkaar op beeld gezet:
Link

N ° de membre 40

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 09 jan 2012, 17:31

Welk gebouw is dat op de laatste foto? Is volgens mij vrij groot.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 09 jan 2012, 17:33

^^ Even op GMaps kijken doet wonderen: Het Koning Willem 1 college
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 09 jan 2012, 17:43

^^Het stond ook al in de tekst
maar wel alvast als toegangsweg naar het Koning Willem 1 College
Laatst gewijzigd door Naturist op vr 13 jan 2012, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

N ° de membre 40

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 09 jan 2012, 18:20

Zucht, ook de gemeente Den Bosch klooit maar weer wat aan met de markering. Hier weer gewoon een enkele onderbroken 1-3 asmarkering, terwijl bij de Vughterweg overal dubbel doorgetrokken asmarkering wordt toegepast.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 09 jan 2012, 19:29

^^'t zal vast een tijdelijke markering zijn.

N ° de membre 40

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 09 jan 2012, 20:00

Naturist schreef:Het viaduct zoals dat op de derde foto hierboven te zien is, is sinds kort ook in gebruik.
Moet het verkeerslicht daar vlakbij op termijn verdwijnen, of is de ongelijkvloerse kruising voor heel andere zaken bedoeld??
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 09 jan 2012, 20:10

Het lijkt mij dat idd. die VRI daar mag verdwijnen, waarom zou je anders op zo'n korte afstand een ongelijkvloerse kruising aanleggen. :dontknow:

N ° de membre 40

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 09 jan 2012, 20:15

Je moest eens weten wat voor logica gemeentelijke wegbeheerders er op na houden...
Kan ook zomaar voor een exclusieve busbaan gebruikt worden als de politieke kleur na 4 jaar weer eens verandert.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 09 jan 2012, 23:52

Vandaag werd iets van een totaal andere orde bekend, dat met de aanleg van de Randweg te maken heeft.
www.omroepbrabant.nl schreef: Onterecht eeuwenoude muren gesloopt bij Randweg in Den Bosch

DEN BOSCH - Een aannemer heeft in 2010 in Den Bosch zonder archeologisch onderzoek een deel van een stenen muur uit de zeventiende eeuw gesloopt. Dit gebeurde tijdens de werkzaamheden voor de Randweg tussen Den Bosch en Vught. Het besluit door het bedrijf in Werkendam werd genomen in overleg met ProRail en de projectleider van de gemeente Den Bosch.

Volgens Prorail-woordvoerder René Vegter van ProRail werd destijds aangenomen dat het geen belangrijke archeologische vondst betrof. De resten van de muur zijn volgens hem verwijderd in overleg met de bouwmanager van ProRail en de projectleider van de gemeente. "Met de kennis van nu had een archeoloog geraadpleegd moeten worden, maar dat is achteraf praten."

De muur maakte deel uit van de eeuwenoude dijkweg tussen de forten Anthonie en Isabella. De spoorbeheerder meldt dit in een rijk geïllustreerd onderzoek, dat op verzoek van de gemeente Den Bosch is ingesteld. De studie werd verricht door BAAC, het onderzoeks- en adviesbureau voor Bouwhistorie, Archeologie, Architectuurgeschiedenis en Cultuurhistiorie in Den Bosch.

Burgemeester en wethouders reageerden ontstemd nadat vorig voorjaar de vernieling aan het licht kwam. De stenen zouden zijn verkocht aan het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.
De houten palen en liggers waarop het muurwerk was gefundeerd, zijn bij de werkzaamheden tussen Den Bosch en Vught ook verloren gegaan. Dit geldt ook voor de trekstangen, die tussen de muren waren aangebracht, zo blijkt uit nader onderzoek. Afgaande op waarnemingen van de aannemer moeten er in twee richtingen nog restanten van een ander deel van het muurwerk liggen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 10 jan 2012, 9:31

Ai, ai. De gemeente heeft zelf geblunderd...Een archeologische verkenning is een belangrijk onderdeel van de voorbereiding van een planologische ontwikkeling.

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 20 jan 2012, 11:08

Terug naar het Heetmanplein.
In de oorspronkelijke plannen voor twee T-kruisingen was te weinig aandacht voor fietsers. Wel een beetje raar voor een gemeente dat het predicaat 'Fietsstad 2011' heeft verworven.
Maar okee, dat is nu aangepast. Er komt 400 meter aan fietspad bij.
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/de ... nplein.ece

Het aantal vervoersbewegingen op het huidige Heetmanplein is afgenomen van 45.000 naar 28.000. Dat is volgens mij zelfs minder dan ze hadden berekend.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 20 jan 2012, 11:44

Wat een flutoplossing.

Waarom niet naar één kruisingsvlak toe ? Vughterstraat en Vughterweg de ene as, en van de Parklaan naar de Koningsweg de andere as.
Een kruispunt dat bovendien ook stedebouwkundig mooi kan worden uitgewerkt.

Nu lijkt alleen te zijn gestreefd naar een zo groot aantal aaneengesloten vierkante meters bouwgrond. :nothanks:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 20 jan 2012, 11:49

René schreef:Waarom niet naar één kruisingsvlak toe? Vughterstraat en Vughterweg de ene as, en van de Parklaan naar de Koningsweg de andere as.
Je houdt altijd 2 kruisingsvlakken, ook in jouw alternatief. Je vergeet namelijk dat er nog een kruising nodig is met de Vlijmenseweg. In jouw visie is er een gewone kruising en een T-kruising nodig. Geef mij dan maar de huidige keuze voor 2 T-kruisingen.
Rene schreef: Nu lijkt alleen te zijn gestreefd naar een zo groot aantal aaneengesloten vierkante meters bouwgrond. :nothanks:
Ze willen de mogelijkheid open houden om de Vughterpoort op de oorspronkelijke plek te herbouwen en de historische lijnen in het landschap terug te laten komen. Van het bebouwen van de overgebleven grond voor appartementen of kantoren (waar jij waarschijnlijk op doelt) is geen sprake.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 20 jan 2012, 11:58

Stadsblad Den Bosch schreef:Bij het beleg van de stad in 1629 werd de stadspoort zwaar beschadigd. Na lang soebatten werd zij in 1728 op de meest goedkope wijze gerestaureerd. De voorpoort met de zijmuren werden gesloopt. De zeven torenspitsen en het hoogoprijzende dak verdwenen eveneens. Het unieke gebouw was daardoor zijn monumentale karakter volkomen verloren. Wat overbleef was een bunkerachtig complex. Bij de ontmanteling van de stad in 1890/1891 werd het gehele bouwwerk afgebroken
Iets wat al 300 jaar geleden zijn schoonheid had verloren en al sinds mensenheugenis is opgeruimd. Geef mij één reden waarom een stad zoiets weer zou willen opbouwen. :confuuuse:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 20 jan 2012, 12:15

Ik heb ook eens aandachtig gekeken naar die kaarten op de site van Brabants Dagblad. Het verbaast mij toch enigszins dat er nog met verkeerslichten wordt gewerkt in denieuwe situatie. Je zou verwachten dat voor het zoveel mogelijk terugdringen van het asfaltoppervlak men rotondes zou inzetten, die objectief gezien ook veiliger zijn voor fieters. Of zijn rotondes niet mogelijk in verband met de verwachte intensiteiten?