[OWN] Gementweg en Heetmanplein 's-Hertogenbosch

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [OWN] Gementweg en Heetmanplein 's-Hertogenbosch

Bericht door Vinny » vr 20 jan 2012, 13:39

Ik denk dat de rotondes te veel ruimte in beslag nemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 20 jan 2012, 17:11

Terug naar de inhoudelijke discussie:
ik heb nog even gezocht naar de 5 varianten, waaruit gekozen kon worden (waaronder een variant met rotondes) maar die heb ik niet kunnen vinden.

Wel kwam ik dit artikel tegen een idee van de Bossche Monumentenzorg, die niet alleen heel duur is (15 miljoen tegen 5 miljoen in de gekozen vorm), maar erg gekunsteld en niet mooi is te noemen.
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/de ... -plein.ece

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 20 jan 2012, 17:54

Rene schreef:Wat een flutoplossing.

Waarom niet naar één kruisingsvlak toe ? Vughterstraat en Vughterweg de ene as, en van de Parklaan naar de Koningsweg de andere as.
Een kruispunt dat bovendien ook stedebouwkundig mooi kan worden uitgewerkt.

Nu lijkt alleen te zijn gestreefd naar een zo groot aantal aaneengesloten vierkante meters bouwgrond. :nothanks:
De Vughterweg is een verkeersluwe éénrichtingswinkelstraat, die verdient echt niet zo'n belangrijke aansluiting. Ik vind de gekozen oplossing op zich wel oké, maar ik denk dat het eindresultaat heel erg zal gaan vallen of staan met hoe de resterende ruimte wordt ingericht.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 20 jan 2012, 17:55

Twee forumbijdragen verwijderd, die slechts persoonlijke aanvallen en geen inhoudelijke bijdragen bevatten.
Met vriendelijke groet,
Moderator NL,
Vinny

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » vr 20 jan 2012, 18:27

Rene schreef:Iets wat al 300 jaar geleden zijn schoonheid had verloren en al sinds mensenheugenis is opgeruimd. Geef mij één reden waarom een stad zoiets weer zou willen opbouwen. :confuuuse:
Hier zijn 3 uitstekende redenen voor herbouw van d'oude stadspoort.
-Omdat een opnieuw opgebouwde stadspoort, de autenticiteit van de eeuwenoude stad kan benadrukken.
-Het mits nagebouwd naar eerste model, een geweldige toeristische trekpleister kan worden (Denk aan Heusden)
-Een stadspoort kan 's-Hertogenbosch aan de zuidzijde weer smoel geven, want de huidige gevelrij heeft dat niet.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 20 jan 2012, 22:32

^^Waarom zou je iets opnieuw op willen bouwen waar in 1728 de schoonheid niet van werd ingezien? De oude poort is in 1629 aan flarden geschoten. Das al 383 jaar geleden...

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » vr 20 jan 2012, 23:03

In 1728 zag men geen schoonheid in een restant van een fortificatie die in 1629 zijn functie als bescherming tegen modernere wapens al had verloren.
In 1728 was men überhaubt niet bezig met het bewaren van architectuur.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 20 jan 2012, 23:09

Naturist schreef:Hier zijn 3 uitstekende redenen voor herbouw van d'oude stadspoort.
-Omdat een opnieuw opgebouwde stadspoort, de autenticiteit van de eeuwenoude stad kan benadrukken.
-Het mits nagebouwd naar eerste model, een geweldige toeristische trekpleister kan worden (Denk aan Heusden)
-Een stadspoort kan 's-Hertogenbosch aan de zuidzijde weer smoel geven, want de huidige gevelrij heeft dat niet.
Spijt me zeer, maar dat zijn allemaal kulargumenten die er met de haren zijn bijgesleept. Als de gemeente daar ook maar één woord van had gemeend, dan had ze het hatelijke naoorlogse stationsgebouw niet door die nog hatelijker nieuwbouw vervangen, maar door een nieuw opgebouwde versie van het vooroorlogse station. Dat was met recht een gebouw met een smoel, een poort tot de stad, en met zijn Rijksmuseum/CS-achtige uiterlijk ook een ware trekpleister. Dat heeft men niet gedaan. Kom dan ook niet aan met zo'n poortgebouwtje.

Afbeelding

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 20 jan 2012, 23:12

Wat brengt die poort dan voor het stadje Heusden? Het is niet specifiek die poort dat Heusden maakt wat het is.
En toeristen komen er genoeg naar Den Bosch...daar heb je die poort niet voor nodig 8-)

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » vr 20 jan 2012, 23:41

^^Bijna het hele stadje Heusden is opnieuw opgebouwd en vormt een grote levende toeristische trekpleister.
De hele zuidgevel van Den Bosch zou op kunnen knappen van zo'n poortgebouw.
Alleen al door voortschrijdend inzicht is er nu -gelukkig- sprake van heropbouw van het puthuis in plaats van die belachelijke uit Vught gekopieërde glasplaat.
Ook zijn er voorstellen voor het herbouwen van het Mariakapel op de Markt.

Ik ben het eens met het station, daar is door eerdere bestuurders bijzonder slecht naar de architectuur van de stationsomgeving gekeken en was het m.i. ook beter geweest om het vooroorlogse station opnieuw op te bouwen, de opvolger was idd. niet mooi.
Maar om de bourgondische stad zijn elan weer in oude luister te herstellen, is het een goed begin met de herbouw van de zuiderpoort te beginnen.

Als woonwijk wordt Brandevoort ook meer gewaardeerd dan Leidserijn. (Liever iets wat oud lijkt, dan iets moderns)

N ° de membre 40

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 20 jan 2012, 23:49

Naturist schreef:Als woonwijk wordt Brandevoort ook meer gewaardeerd dan Leidserijn.
Leidse Rijn bevat trouwens ook een stukje dat een kopie lijkt van Brandevoort.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 21 jan 2012, 0:23

Dat mag gezien worden als compliment voor de Architecten van Brandevoort. ;)
Maar on-topic, als een "nieuw" poortgebouw naar idee van het eerste onbeschadigde ontwerp wordt gezet, is dat echt een aanwinst voor Den Bosch.

N ° de membre 40

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 21 jan 2012, 21:50

Naturist schreef:^^Bijna het hele stadje Heusden is opnieuw opgebouwd en vormt een grote levende toeristische trekpleister.
Dat Heusden een attractie begrijp ik ook wel. Ben er zelf geweest. Maar het aantal toeristen wordt niet vergroot vanwege de aanwezigheid van een stadspoort 8-) Het is hooguit één van de "eye-catchers". Den Bosch heeft zoiets als een stadspoort niet nodig om attractief te zijn.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 22 jan 2012, 14:59

's-Hertogenbosch is van het centrum uit zeker attractief te noemen, denk aan een vaartocht over de binnendieze of een bezoek aan de Sint Jan, maar in de voorbije decennia zijn in de tijd van modernitijd allelei restanten om het oude stadscentrum gesloopt, waarvan men toen dacht dat daar nooit meer naar zou verlangen.
Ook tijdens een rondvaart op die binnendieze kom je de gruwelijkheden uit het verleden tegen, waarvan men hoopt dat ze ooit nog hersteld worden, zoals de vierkante lage betonnen overkluizing onder de C&A, en de vele hekels onder de stad die dichtgemetseld waren om het prachtige waterstelsel uit de middeleeuwen voor eeuwig onder de grond te stoppen.
Een opnieuw gebouwde stadpoort naar middeleeuws ontwerp compleet met woonfunctie zou niet alleen toeristen van over de hele wereld trekken, maar zeker ook de Bossche binnenstad een entree geven die aan al dat moois dat de stad recht doet.

N ° de membre 40

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 22 jan 2012, 15:56

"De hele wereld..." :neenee:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 22 jan 2012, 17:07

^^Nee,... heel de wereld zit op zo'n entree te wachten:
Afbeelding

En zelfs als ik mijn best doe om het er idyllisch uit te laten zien wordt het geen Anton Pieck:
Afbeelding

Zie je dan daar een poort voor je zoals Anton Pieck 'm getekend zou hebben, compleet met torentjes, overhangende uitbouwtjes, gemetseld vakwerk e.d.

N ° de membre 40

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 22 jan 2012, 17:13

Als je bezoekers van over de wereld wilt trekken, dan heb je meer nodig dan een herbouwde stadspoort. Bijvoorbeeld zoiets als de 'Mozesbrug' in Fort De Roovere (Halsteren):
Afbeelding
Ik heb hier meer buitenlanders gezien dan in Bergen Op Zoom, zeker nadat er foto's verschenen in verschillende buitenlandse kranten (GB, Dld, Rusland, Azië, VS etc.). Vooral veel Aziaten vinden dit leuk :)

We raken trouwens steeds verder verwijderd van het Heetmanplein :yes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 22 jan 2012, 18:10

Een eventueel middeleeuws poortgebouw ligt dan nog steeds aan het Heetmanplein, toch wel een stukje verwijderd van Halsteren's trots. ;)

N ° de membre 40

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 22 jan 2012, 18:13

Een beeld van een plassend jongetje doet het ook altijd goed. Dat is bovendien een stuk goedkoper, en hoeft niet persé op een centraal plein in de stad gelegen te zijn...

:duck:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 22 jan 2012, 18:20

Naturist schreef:^^Nee,... heel de wereld zit op zo'n entree te wachten:
Ja, en? Alsof er hordes Japanners Den Bosch binnentrekken omdat er een één of andere poort aan de rand van de tad wordt neergezet. Den Bosch heeft een leuke binnenstad, maar het toerisme verdubbelt echt niet vanwege een quasi-oude entree.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 22 jan 2012, 18:30

De Efteling doet het met haar quasi-middeleeuwse gebouwtjes ook goed, en die hebben niet eens een woonfunctie.
Verdubbelen zal het zo gauw niet, maar de huidige entree naar het oude centrum nodigt helemaal niet uit.

N ° de membre 40

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jan 2012, 18:36

Naturist schreef:De Efteling doet het met haar quasi-middeleeuwse gebouwtjes ook goed, en die hebben niet eens een woonfunctie.
Maar de Efteling doet het niet goed dankzij zijn quasi-middeleeuwse gebouwtjes, de Efteling moet het hebben van de attracties.
Naturist schreef:Zie je dan daar een poort voor je zoals Anton Pieck 'm getekend zou hebben, compleet met torentjes, overhangende uitbouwtjes, gemetseld vakwerk e.d.
Iets van Anton Pieck staat leuk in de Efteling, maar in een stad wordt het al gauw te kitscherig.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 22 jan 2012, 19:04

Vanaf 3 jaar betaal je in de Efteling de volle mep, die groep tot pak 'm beet 7 jaar betaald daar in verhouding tot hetgeen er aan attracties geconsumeert wordt verreweg het meeste.
Die groep komt dus voor de Anton Pieck achtige taferelen.
Zonder die huisjes waren ze net als menig standaard pretpark zonder toegevoegde waarde, allang al 6x failliet en doorgestart geweest.

N ° de membre 40

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jan 2012, 21:12

^^ Dus moet er in Den Bosch maar een kitscherige stadspoort komen die er middeleeuws uit ziet maar dat niet is?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 22 jan 2012, 21:14

En net als in de Efteling een torenhoog entreetarief rekenen :twisted:

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 23 jan 2012, 1:18

Coen Tunnel schreef:^^ Dus moet er in Den Bosch maar een kitscherige stadspoort komen die er middeleeuws uit ziet maar dat niet is?
Ja! :D

N ° de membre 40

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 23 jan 2012, 11:59

Zie je niet in dat je argumenten behoorlijk dun zijn 8-)

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 23 jan 2012, 12:18

Ik denk dat een eventuele herbouw van de Vughterpoort gaat afhangen van de functie die de gemeente het wil geven.
Het moet op de een of andere manier wel inkomsten genereren, anders wordt het niets.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 23 jan 2012, 12:48

^^
Ah, een tolpoort dus ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 23 jan 2012, 13:39

Den Bosch als proefkonijn voor rekeningrijden. Die poort wordt ineens wel bij nader inzien toch wel erg interessant :twisted: