[N260][N639] Ringweg Baarle-Hertog/Nassau

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[N260][N639] Ringweg Baarle-Hertog/Nassau

Bericht door vynkce » wo 30 sep 2009, 11:53

Het Nieuwsblad 30-09-2009 schreef:Randweg moet dorpskern van Baarle ontlasten
PROVINCIE KEURT RUP GOED

BAARLE-HERTOG - De Antwerpse provincieraad heeft het ruimtelijk uitvoeringsplan voor de randweg rond de enclavegemeente goedgekeurd.
Door deze goedkeuring kan de N260 omgelegd worden via het oosten van Baarle. Zo wordt de dorpskern ontlast van het doorgaande verkeer. In het centrum zijn er al jaren problemen met de doorstroming, vooral als twee vrachtwagens elkaar op de Singel moeten kruisen. Na de realisatie van de omlegging willen de beide gemeentebesturen het centrum autoluw maken.
De totale kosten voor de randweg worden geraamd op bijna 28 miljoen euro. Het grootste gedeelte daarvan wordt betaald door de provincie Noord-Brabant. De beide Baarles moeten samen 1,4 miljoen euro bijdragen. De bijna 500.000 euro die Baarle-Hertog zal betalen voor het project, wordt gefinancierd door de Vlaamse overheid. Daar staat wel tegenover dat enkele gewestwegen eigendom worden van Baarle-Hertog. De aanleg van de randweg zou volgend jaar moeten starten en in 2012 wil men de weg, die voor ongeveer tien procent op Belgisch grondgebied komt te liggen, openstellen voor het verkeer.
Een positieve evolutie, de verbinding tussen Turnhout en Tilburg wordt zo steeds beter!

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Willem » wo 30 sep 2009, 11:55

Bestuurlijk gezien een lastig stukje weg om aan te leggen. Door die landsgrenzen is veel overleg met veel partijen nodig.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door waldo79 » wo 30 sep 2009, 12:06

vynkce schreef: Een positieve evolutie, de verbinding tussen Turnhout en Tilburg wordt zo steeds beter!
Er ligt een prachtig alternatief in de vorm van de N12 (Vlaanderen) en de N630 (Nederland) die net wat rechtstreekser loopt.
Wel een duidelijke verbetering voor Breda - Turnhout.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door vynkce » wo 30 sep 2009, 12:31

waldo79 schreef:Er ligt een prachtig alternatief in de vorm van de N12 (Vlaanderen) en de N630 (Nederland) die net wat rechtstreekser loopt.
Wel een duidelijke verbetering voor Breda - Turnhout.
Die kortere verbinding gaat op het Vlaamse deel wel door 4 bebouwde kommen, Oosthoven, Ravels, Weelde en Poppel. De N12 is ook maar geselecteerd als lokale weg terwijl de N119 een secundaire weg type 2 is die enkel maar door Weelde-statie en Baarle-Hertog gaat. In het Ruimtelijk structuurplan Vlaanderen staat dan ook dat de verbinding Turnhout-Tilburg bij voorkeur verloopt via deze weg. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door waldo79 » wo 30 sep 2009, 13:21

Oké: dat wist ik niet.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Caesar » wo 30 sep 2009, 14:05

^^Als vinkce iets zegt is het áltijd gefundeerd ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Rene » wo 30 sep 2009, 14:53

Als die weg maar voor 10% op Belgisch grondgebied ligt, dan lijkt het me redelijk dat de weg volledig Nederlands wordt ingericht, en niet als een lappendekentje van Vlaamse en Nederlandse weginrichting...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Hajo » wo 30 sep 2009, 15:21

^^ Mee eens.

Ik wilde verder reageren met de opmerking dat het weer typisch is dat NL het grootste deel van de kosten betaald, maar toen had ik nog niet gelezen dat de weg voor maar ongeveer 10% op Belgisch grondgebied komt te liggen. :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Palance » wo 30 sep 2009, 17:38

Is er, ter orientatie, ergens een kaartje te vinden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door vynkce » wo 30 sep 2009, 17:49

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Palance » wo 30 sep 2009, 17:57

Afgezien van de N268-blunder: Mooi en helder kaartje
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door mavas » wo 30 sep 2009, 19:14

Rene schreef:Als die weg maar voor 10% op Belgisch grondgebied ligt, dan lijkt het me redelijk dat de weg volledig Nederlands wordt ingericht, en niet als een lappendekentje van Vlaamse en Nederlandse weginrichting...
De aanleg gaat - naar ik me kan herinneren van ons project op school - volgens de DV-eisen aangelegd worden door de provincie Noord-Brabant. Ook is de omlegging voor Baarle een mooi moment om gelijk een bedrijventerrein aan te leggen zodat de weg extra verkeer en bedrijvigheid aantrekt waardoor we over een aantal jaren weer een overbelaste weg hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Palance » wo 30 sep 2009, 19:19

Nee hoor. Als de ring overbelast is, rij je gewoon weer door het centrum van Baarle :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Willem » wo 30 sep 2009, 19:21

Dat zullen ze wel proberen te voorkomen door van de hoofdstraat een voetgangersgebied te maken en het verkeer via allerlei zijstraatjes met eenrichtingsverkeer, drempels enz. te sturen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door duikgek89 » wo 30 sep 2009, 19:35

mavas schreef:
Rene schreef:Als die weg maar voor 10% op Belgisch grondgebied ligt, dan lijkt het me redelijk dat de weg volledig Nederlands wordt ingericht, en niet als een lappendekentje van Vlaamse en Nederlandse weginrichting...
De aanleg gaat - naar ik me kan herinneren van ons project op school - volgens de DV-eisen aangelegd worden door de provincie Noord-Brabant. Ook is de omlegging voor Baarle een mooi moment om gelijk een bedrijventerrein aan te leggen zodat de weg extra verkeer en bedrijvigheid aantrekt waardoor we over een aantal jaren weer een overbelaste weg hebben.

Wat mij betreft een gemiste kans als men dit niet ongelijkvloers aanlegt. Kost wel meer maar dan heb je wel een duurzamere oplossing die beter is voor de doorstroming. Als je het helemaal mooi wilt doen moet je de weg eigenlijk 1x2 met ruimte voor 2x2 aanleggen. Denk niet dat dat snel nodig zal zijn, maar als je er nu met het ontwerp rekening mee houd kun je het in de toekomst altijd nog zo aanleggen.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Wimpie24 » wo 30 sep 2009, 20:07

mavas schreef:De aanleg gaat - naar ik me kan herinneren van ons project op school - volgens de DV-eisen aangelegd worden door de provincie Noord-Brabant.
Spijtig... voor de arme Nederlanders! Nog een weg met DV is een weg te veel. ;)
Ze zouden het gelijk moeten verdelen want het is niet eerlijk dat de Vlamingen die er wonen ongewild met al dat DV gehannes opgezadeld worden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door JB81 » do 01 okt 2009, 7:50

Palance schreef:Afgezien van de N268-blunder: Mooi en helder kaartje
Vergeet de rothonde(n) ten zuiden van Baarle niet :lol:

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Caesar » do 01 okt 2009, 8:46

Als je het helemaal mooi wilt doen moet je de weg eigenlijk 1x2 met ruimte voor 2x2 aanleggen. Denk niet dat dat snel nodig zal zijn, maar als je er nu met het ontwerp rekening mee houd kun je het in de toekomst altijd nog zo aanleggen.
Dit zou wel degelijk snel nodig kunnen zijn. Baarle wordt immers de hoofdstad van de Verenigde Nederlanden :mrgreen:
Nee serieus, ze hebben ooit toch van plan geweest om een mega stadion neer te poten in Baarle, omdat beide landen daarmee zouden kunnen leven. Ik geloof dat het voor een WK of Olympische spelen was bedoeld ofzo.
Ik wilde verder reageren met de opmerking dat het weer typisch is dat NL het grootste deel van de kosten betaald
Bwa, zeg nu niet dat de Nederlanders altijd opdraaien voor gezamelijke kosten he. (Zie aanleg HSL, uitdieping schelde die altijd geblokkeerd wordt, ijzeren Rijn....)

Maar goed, we gaan er geen politiek forum van maken ;)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Mikhail » do 01 okt 2009, 11:57

Wordt de weg dan gelegd volgens hetzelfde profiel, kwa breedte, fundering, wegbeeld en dergelijke? HEt lijkt mij verstandig om de weg volledig op zen Nederlands aan te leggen, en met 1 snelheidszone te werken, niet dat je bijvoorbeeld in NL op deze weg een 60 zone krijgt, en in BE een 90km/u vmax. Kwa belijning liefst 1 witte doorgetrokken streep op de zijkant.

Loopt die 10% op Belgisch grondgebied in 1 stuk? Of is het enkel honderden meters hier en daar?
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Mikhail » do 01 okt 2009, 12:05

vynkce schreef:
waldo79 schreef:Er ligt een prachtig alternatief in de vorm van de N12 (Vlaanderen) en de N630 (Nederland) die net wat rechtstreekser loopt.
Wel een duidelijke verbetering voor Breda - Turnhout.
Die kortere verbinding gaat op het Vlaamse deel wel door 4 bebouwde kommen, Oosthoven, Ravels, Weelde en Poppel. De N12 is ook maar geselecteerd als lokale weg terwijl de N119 een secundaire weg type 2 is die enkel maar door Weelde-statie en Baarle-Hertog gaat. In het Ruimtelijk structuurplan Vlaanderen staat dan ook dat de verbinding Turnhout-Tilburg bij voorkeur verloopt via deze weg. ;)
Hoe onlogisch... De N12 is naar mijn ogen een belangrijkere weg, is als een van de eerste gelegd in het hoofdnetwerk van het OWN en is de kortste route Turnhout-Tilburg
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door vynkce » do 01 okt 2009, 12:19

^^ In jouw ogen misschien wel, maar verkeerstechnisch gezien niet. De verbinding naar de Nederlandse grens verloopt veel vlotter via de N119 dan via de N12, neem dit maar van mij aan. Als de N12 uitgebouwd zou worden tot hoofdverbinding Turnhout-Tilburg moeten er 4 nieuwe ringwegen komen om de leefbaarheid van de dorpskernen waar de N12 doorheen gaat te garanderen. Terwijl bij de N119 amper ingrepen nodig zijn op Vlaams grondgebied.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door waldo79 » do 01 okt 2009, 13:41

duikgek89 schreef: Wat mij betreft een gemiste kans als men dit niet ongelijkvloers aanlegt.
In de rondweg van Alphen, enkele kilometers naar het noorden, is wel een ongelijkvloerse kruising met een lokale weg aangelegd. Geen op- en afritten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door duikgek89 » do 01 okt 2009, 16:08

Of op en afritten nodig zijn is de vraag. Vooral doorgaand verkeer wil je tenslotte om de plaats heen laten rijden. Bestemmingsverkeer kan eventueel door de plaats, al zou dat jammer zijn. Een setje op- en af-ritten lijken me nu ook geen groot probleem om aan te leggen.
Daarnaast vind ik het jammer om te beginnen en eindigen met een rotonde, waarom niet in een vloeiende bocht met ook een ongelijkvloerse kruising naar de oude weg door de kom? Kost misschien wat meer, maar dan heb je ook wat.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door JB81 » vr 02 okt 2009, 9:04

BN de Stem schreef:Verzet tegen route
vrijdag 02 oktober 2009 | 07:58 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 02 oktober 2009 | 08:05

DEN HAAG/BAARLE-NASSAU - Een bewoner van de Boschoven in Baarle-Nassau heeft de Raad van State gevraagd een deel van het tracé van de geplande nieuwe provinciale weg om Baarle te schrappen.

Het gaat om de noordelijke tak van de om te leggen weg, waardoor veel landbouwverkeer langs de woning van de bezwaarmaker zou gaan komen. "Hij woont daar nu nog rustig op zijn ruime perceel, maar dat dreigt in de toekomst anders te worden", zei zijn raadsman woensdag in Den Haag.

Het gemeentebestuur van Baarle-Nassau greep het verzoek om een voorlopige voorziening van de man aan om snel een uitspraak van de Raad van State te krijgen, zodat met de aanleg kan worden begonnen. Normaal zou gewacht moeten worden op de bodemprocedure tegen het bestemmingsplan 'Omlegging provinciale weg Baarle'die pas medio volgend jaar door de hoogste bestuursrechtbank wordt behandeld. "We willen zo snel als mogelijk beginnen', zei een woordvoerder van de gemeente. Ook de versleten bestrating in het centrum van Baarle kan dan een opknapbeurt gaan krijgen.

De inwoner van Baarle verzet zich uitdrukkelijk niet tegen het oostelijke deel van het tracé. Iedereen was het woensdag bij de Raad van State eens dat het doorgaande verkeer uit het centrum van Baarle geweerd moet worden.

Volgens de gemeente Baarle-Nassau kan de bezwaarmaker niet procederen tegen het bestemmingsplan omdat hij huurder is van de zijn woonboerderij en geen eigenaar. Uitspraak deze maand nog.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Mikhail » vr 02 okt 2009, 12:33

And here we go again...

Ik hoop dat dit niet hetzelfde scenario wordt van de ring van Asse, goed begonnen, maar achteraf mag de rest niet aangelegd worden, wat heb je er dan aan!
****

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door tovm74 » vr 02 okt 2009, 12:57

JB81 schreef:
BN de Stem schreef:Verzet tegen route
vrijdag 02 oktober 2009 | 07:58 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 02 oktober 2009 | 08:05

DEN HAAG/BAARLE-NASSAU - Een bewoner van de Boschoven in Baarle-Nassau heeft de Raad van State gevraagd een deel van het tracé van de geplande nieuwe provinciale weg om Baarle te schrappen.

...
De inwoner van Baarle verzet zich uitdrukkelijk niet tegen het oostelijke deel van het tracé. Iedereen was het woensdag bij de Raad van State eens dat het doorgaande verkeer uit het centrum van Baarle geweerd moet worden.
...
Dus hij is niet tegen de randweg, zolang hij er geen last van heeft .... NIMBY ten top!
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Wimpie24 » vr 02 okt 2009, 20:11

En hoe zit het dan met de gemeente Baarle-Hertog? Ik heb de indruk dat zulke procedures in Nederland véél langer aanslepen dan bij ons.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door IQ[] » zo 04 okt 2009, 16:43

Ik blijf het raar vinden, viaducten over lokale wegen en fietspaden, en vervolgens een rotonde met een grotere weg.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Remco » zo 04 okt 2009, 17:37

Mja, ongelijkvloerse op/afritten zijn wat mij betreft een tikkeltje overbodig. Zo druk is het daar nu ook weer niet, turborotondes lijken me voldoende. Bij de rondweg Alphen werkt het prima: daar kun je tussen de rotondes lekker doorrijden en is het voor alle verkeersdeelnemers een stukje veiliger. Vergelijk dat eens met de rondweg Reusel met om de 100 meter een rotonde...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Ringweg voor Baarle-Hertog

Bericht door Wimpie24 » zo 04 okt 2009, 17:59

Ja het gaat hier nog altijd over Baarle he. Op zich een leuke en belangrijke stad maar net niet groot genoeg voor er een semisnelweg rond te leggen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie