Afbeelding

[N384] Tzummarum - Franeker - Dearsum

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

[N384] Tzummarum - Franeker - Dearsum

Bericht door Kaaiman » ma 14 dec 2009, 16:35

Er is op dit forum nog geen topic over de omlegging van de N384 bij Franeker. Het betreft een nieuw tracé tussen de N384 bij Lutjelollum en de westelijke tak van de Burg. Dijkstraweg (vroegere rondweg E10) ten zuiden van Franeker langs. Zo wordt een smal en bochtig stukje bebouwde kom van Franeker omzeild.

Ik kan in nieuwsberichten nergens vinden dat het om een nieuw tracé van de N384 zelf gaat, maar volgens het DV-categoriseringskaartje van de provincie lijkt het er wel op dat de weg ook N384 wordt. Is natuurlijk ook het meest logisch.

Op 7 september 2009 is het grootste gedeelte van deze nieuwe weg opengesteld. Vermoedelijk is dit het wegvak Kie (bedrijventerrein in aanleg) - Tzummerweg. Over het gedeelte tussen de Tzummerweg en de N384 bij Lutjelollum is nog discussie gaande, omdat een boer zijn land niet wilde verkopen. Voorlopig moet men nog even omrijden via een stukje oude route.

Daarover gaat ook onderstaand nieuwsbericht:
[url=http://www.franekeractueel.nl/nieuws/?p=2075]FranekerActueel.nl[/url], 3 september 2009 schreef:Franeker rondweg mogelijk zuidelijker

FRANEKER - (LC) Het deel van de rondweg van Franeker dat nog niet is aangelegd, komt mogelijk zuidelijker te liggen dan eerst de bedoeling was. Het gaat om het stuk tussen de Tzummerweg en de aansluiting bij Lutjelollum.De gemeente is er niet in geslaagd de benodigde grond in handen te krijgen. Dat wordt nu opnieuw geprobeerd met een onteigeningsprocedure. Tegelijk wordt gekeken of een zuidelijker tracé ook mogelijk is.

De rest van de rondweg gaat maandag open voor verkeer. Voor de tuibrug wordt middels een prijsvraag een naam bedacht.
Over de weg is ook een opvallende fietsbrug gebouwd.
Afbeelding(Foto: Joachim de Ruijter)
Gemeente Franeker schreef:“Hitsumer Hichte” naam voor fietsbrug over Zuidelijke rondweg Franeker

De nieuwe fietsbrug over de zuidelijke rondweg in Franeker krijgt de naam “Hitsumer Hichte”. Dit is vandaag door burgemeester Haveman onthuld tijdens de opening van de Zuidelijke rondweg van Franeker. De naam is ingezonden door Mevrouw L. Velzema-Kuperus uit Tzummarum en mevrouw T. Bandstra uit Harlingen. In totaal waren er 148 inzendingen voor de naam van de brug.

Er is voor Hitsumer Hichte gekozen, omdat deze naam goed past bij deze hoge brug, verwijst naar de verbinding van Franeker met Hitzum en bovendien goed in het gehoor ligt door de alliteratie. De fietsbrug is een van de “kunstwerken” die in het kader van de rondweg is aangelegd. Daarmee is de bestaande fietsroute van Hitzum naar Franeker via het Binnenpad in ere hersteld.

Alle mensen die een naam hebben ingezonden, worden hartelijk bedankt voor hun inbreng.
Welke forummer wil eens een kijkje nemen? Zou het wegnummer al op enkele borden staan? :)
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 06 okt 2011, 0:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

harry
Wegnummerfotograaf

Re: N384 zuidelijke rondweg Franeker

Bericht door harry » ma 14 dec 2009, 17:56

Kaaiman schreef:Welke forummer wil eens een kijkje nemen? Zou het wegnummer al op enkele borden staan?
Ik ben er geweest in december 2008, toen de brug over het Van Harinxmakanaal al open was. Nog geen spoor van N-nummers op de wegwijzers (anders had ik daar ongetwijfeld foto's van. :) )
Maar bij een volgende gelegenheid ga ik zeker weer eens kijken!
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 14 dec 2009, 18:02

Ik vermoed dat de rondweg in gemeentelijk beheer blijft, ook de doorgetrokken rondweg. Of de gemeente het provinciale nummer heeft overgenomen (op de nieuwe en oude deel rondweg) is inderdaad een interessante vraag.

De boer dreigde door de rondweg lastig van boerderij naar akkerland te kunnen komen en heeft een keer zijn gelijk gehaald bij de RvSt. Ik dacht dat dat issue intussen was opgelost....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 14 dec 2009, 21:34

Het nieuwsberichtje daarover was van 3 september, dus dat zou inderdaad al opgelost kunnen zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Peter
2x4 autosnelweg

Re: [N384] zuidelijke rondweg Franeker

Bericht door Peter » ma 17 jun 2013, 9:19

De N384 loopt intussen via de westelijke rondweg om Franeker heen (Google Maps doet de route nog via de oostelijke rondweg en het centrum lopen). De N384 staat hier overal op de borden en handwijzers (als er borden staan). Het gat in de bewegwijzering Bibeko Franeker is dus nu weg...

Op de A31 staat de N384 intussen van beide zijden aangegeven, alleen nog niet op de antieke handwijzers beneden aan de afrit. De N384 kan op Harry's site naar "bijna overal bewegwijzerd" geupgrade worden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 17 jun 2013, 14:37

^^ Genoteerd!
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 25 jul 2013, 20:16

Ik ben vandaag maar eens wat foto's van deze zuidelijke rondweg gaan maken. De weg is een GBO-bubeko en ligt vrij ruim om Franeker heen.

De gehele set @ flickr: http://www.flickr.com/photos/krusefahre ... 796091674/

Wat foto's:

De Fietsbrug "Hitsumer Hichte" (Hitzumer Hoogte) komende vanaf Hitzum

Afbeelding

Overzichtsplaatje: links het viaduct over het spoor Leeuwarden-Harlingen, rechts de openstaande Frisia brug over van Harinxmakanaal

Afbeelding

De fietsbrug, welke een verbinding tussen Franeker & het dorpje Hitzum mogelijk maakt

Afbeelding

De rondweg in oostelijke richting

Afbeelding

Naar het westen toe gezien

Afbeelding

Fiets- en wegverkeer van elkaar gescheiden. Het één gaat over het spoor, het andere eronderdoor

Afbeelding

Jawel: de N384 loopt nu via de westkant van Franeker

Afbeelding

De Frisia brug, nabij de industrieterreinen Franeker-West

Afbeelding

Vanaf voornoemde brug heb je wel een mooi uitzicht over Franeker: in het midden de grote kerk, links de raadhuis toren en rechts de watertoren

Afbeelding

Overzichtsplaatje. Ik vind het wel een geslaagd ontwerp en past goed in het landschap

Afbeelding

Vanaf het fietspad naast de N384 gezien in oostelijke richting

Afbeelding

Tot slot nog eentje gezien in westelijke richting

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 jul 2013, 20:18

Mooie fietsbrug :top:
(en mooie foto's natuurlijk).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 25 jul 2013, 21:20

Afbeelding

Deze tekst staat er om te voldoen aan de forumregels.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 22 sep 2014, 14:00

Ik heb recent nog een paar foto's gemaakt van bewegwijzering in Franeker. Deze bewegwijzering is destijds aangepast op het nieuwe tracé van de N384, oftewel de zuidelijke rondweg.

Afbeelding

Bovenstaande foto is gemaakt op nadering van de rotonde Harlingerweg/ Burg. J. Dijkstraweg. Volgens het bord heeft men in Franeker een industrieterrein dat "Route" heet. :dontknow:

Ze bedoelen hier natuurlijk dat dit de route is om te volgen voor de industrieterreinen. Zuidelijk (en deels noordelijk) van het kanaal heb je resp. "Tuinen/Franeker-Zuid", Ind. terr. "Kie", en Franeker-Oost." Aan de Harlinger kant heb je dan nog bedrijventerrein Franeker-West en Kiesterzijl.

Ook aan de oostkant van het centrum (oude tracé N384) wordt dit op deze manier bewegwijzerd:

Afbeelding

Volgens mij is dit nogal ongebruikelijk en afwijkend... :geenlach:
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op ma 22 sep 2014, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 22 sep 2014, 14:20

Eigenlijk is het dubbelop. Het industriesymbool geeft al aan dat je die kant op moet, dus die [Route] aanduiding is dan in principe overbodig.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 22 sep 2014, 19:05

^^ Ook dat, maar je zou kunnen gaan denken dat het industrieterrein die naam draagt. In Franeker kan het allemaal dus dat is dan nog eens extra onduidelijk. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 sep 2014, 19:14

Mark schreef:Eigenlijk is het dubbelop. Het industriesymbool geeft al aan dat je die kant op moet, dus die [Route] aanduiding is dan in principe overbodig.
Wat ze waarschijnlijk bedoelen is een "industrieroute", net zoals een "p-ring". Vrachtwagens kunnen deze route volgen en bij elk industrieterrrein dat wel een naam heeft kan dan afgeslagen worden. Ik zou eerder "overige (industrieterreinen)" neerzetten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 22 sep 2014, 19:36

^^ Dat had m.i. ook beter geweest. Overigens kan vrachtverkeer ook niet over de Stationsbrug ter plaatse, maar dat staat los van deze bewegwijzering. De huidige Stationsbrug in Franeker is aan het eind van z'n latijn en daarom komt er volgend jaar een nieuwe brug ter vervanging.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 23 sep 2014, 17:09

Vandaag kwam ik langs Bolsward en zag ik een dito handwegwijzer met hetzelfde symbool waar achter stond: "andere terreinen."

Zo kan het dus ook. :)

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » di 23 sep 2014, 17:30

^^ Aan zo'n oplossing dacht ik ook bij het zien van de foto.
Doet denken aan "overige bestemmingen" bij een brievenbus: bij twijfel, neem deze.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 23 sep 2014, 19:51

GuteFahrt schreef:Afbeelding

Bovenstaande foto is gemaakt op nadering van de rotonde Harlingerweg/ Burg. J. Dijkstraweg. Volgens het bord heeft men in Franeker een industrieterrein dat "Route" heet. :dontknow:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat heel even dacht. Mede doordat Tuinen ook al een wat vreemde naam is voor een industriegebied. Standaard het woord 'overige' hiervoor gebruiken, lijkt mij dan ook een stuk wenselijker.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 11:17

^^ Misschien is het iets Fries. In Leeuwarden is er een gracht die 'Tuinen' het: https://maps.google.nl/maps?q=tuinen+le ... 03,,0,0.27

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 21:58

Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overtuin

Veel overtuinen zijn hun functie als bleekveld kwijtgeraakt, en wellicht opnieuw leven ingeblazen als industrieterrein.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 25 sep 2014, 17:23

^^ Klinkt als een plausibele verklaring. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 25 sep 2014, 20:15

Het bleekrecht staat nog steeds in mijn notariële akte. Moest er gelijk aan denken ;)
Goede nieuws is wel dat de gemeente mij moet afkopen als ze het strookje groen willen gaan volbouwen met villa's. Daar zeg ik geen nee tegen :rofl2:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [N384] Tzummarum - Franeker - Dearsum

Bericht door GuteFahrt » di 06 dec 2016, 20:19

Eventjes afstoffen maar...aan de N384 is de afgelopen maanden-jaren namelijk behoorlijk gesleuteld en een project is nog gaande.

1.Tussen Tzummarum en Dongjum wordt momenteel een nieuwe brug over de Tzummarumervaart gebouwd. Die werkzaamheden zijn al ongeveer een jaar aan de gang en zullen binnenkort wel worden afgerond. Meer info: http://www.fryslan.frl/brugtzummarum

2. Bij aansluiting Franeker heeft men een rotonde aangelegd aan de noordkant van de A31. Dat is niet het enige, de Getswerderdyk (OWN-verbinding Sexbierum-Franeker) kwam niet op hetzelfde punt uit als de op-en afrit aan de noordkant, deze heeft men rechtstreeks op de rotonde en de N384 aangesloten. Meer info: http://www.fryslan.frl/franekernoord

Afbeelding

Deze verandering is nog niet in OSM te zien. Half november is dit project gereedgekomen.

3.Dan is bij Welsrijp recentelijk een ovonde aangelegd bij de kruising met de Westerein. Ook al zon geval met het fietspad overdwars. Deze is inmiddels klaar en de N384 is ter plaatse weer vrijgegeven voor het verkeer. Eind november was dat als ik mij niet vergis.

Afbeelding

http://www.fryslan.frl/wjelsryp

Vorig jaar al zijn de rotondes bij de - relatief nieuwe- halfklaverblad aansluiting met de N359 in gebruik genomen. Meer algemeen en verder naar het oosten zijn ook rotondes gekomen en linksafvakken.

http://www.fryslan.frl/15433/vernieuwde ... k-geopend/

De Vmax is geloof ik ondanks alles nog wel overal :A1-80: bubeko , uitgezonderd dat stukje tussen Franeker en Welsrijp bij Lutjelollum ( :zone-60: ).
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op wo 07 dec 2016, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 dec 2016, 5:30

Benieuwd of men nu het nummer N384 wel aangeeft onder aan de afritten van de A31.... Op de snelweg staat het nummer er nu een jaar of 2 wel tweezijdig.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 07 dec 2016, 6:59

Gebiedsontsluitingsweg buiten bebouwde kom en een bushalte direct aan de rijbaan, oké... Zal met financiën te maken hebben: een grondkering of omlegging van de sloot is natuurlijk wat kostbaarder.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 dec 2016, 7:28

Die bushalte ligt in de middle of nowhere. Als er 3 man in of uit de bus stappen is het veel. De logica zal wel zijn dat verkeer toch moet afremmen. Geen uitzonderlijke situatie volgens mij.
Laatst gewijzigd door Peter op wo 07 dec 2016, 7:31, 1 keer totaal gewijzigd.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 07 dec 2016, 7:30

GuteFahrt schreef:Afbeelding
Moet je vanuit de zuidkant spookrijdend naar de rotonde toe?
(die grote haaientand)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 07 dec 2016, 9:26

^^ Hah, scherp opgemerkt. :yes: Dat zal Franeker logica zijn, die zijn het pad wel eens wat vaker kwijt, maar dat begrijp je alleen als je van hier komt. :hap:

@Peter: dat klopt. Het is lijn 35 waar het voor bedoeld is, daar zit meestal anderhalve man en een paardenkop in, sowieso op het eerste stukje. Gaat over betonweggetjes en komt vanaf Tzum.

Staat even los hiervan, maar er is in Friesland ook wel een bushalte op een gebiedsontsluitingsweg bubeko (de N358) waar geen uitwijkplaats is. Op de N358 tussen de rotonde met de N361 (Metslawier) en Ee. https://goo.gl/maps/rh8mBJRSqiF2 Heb me daar over verbaasd. Is echt een " jakkerweggetje" waar menigeen nog wel harder rijdt dan 80. Dat zie je heel zelden, dat er dan geen ruimte is om uit te wijken.

Volgende week 14 december is overigens de officiële opening van de nieuwe brug over de Tzummarumervaart lees ik nu. Het verkeer rijdt er sinds enkele weken al overheen dus ook dat project is al zo'n beetje ten einde.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 dec 2016, 10:09

GuteFahrt schreef:dat klopt. Het is lijn 35 waar het voor bedoeld is, daar zit meestal anderhalve man en een paardenkop in, sowieso op het eerste stukje. Gaat over betonweggetjes en komt vanaf Tzum.
En hoeveel vaste ritten heeft die lijn überhaupt nog?

Op de N377 tussen Hasselt en Lichtmis zijn er ook haltes waar de bus op de rijbaan halteert (zie hier bijvoorbeeld), maar de enige buslijn die daar langskomt is een scholierenlijn van/naar de gereformeerde middelbare school in Kampen. Als niet-scholier mag je die lijn best gebruiken, maar dat komt natuurlijk nauwelijks voor.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 07 dec 2016, 21:19

^^ dat durf ik zo uit het hoofd niet te zeggen, maar veel zijn het er niet. Ten tijde van Connexxion of daarvoor is er ook een aanzienlijke tijd geen reguliere lijn geweest tussen Franeker en Sneek. Deze lijn komt ook meer niet dan wel op de N384, hij zigzagt via Tzum, Welsrijp, Winsum, Baard, Oosterlittens, Wieuwerd, Bozum richting Waterpoortstad. :? ;)

Peter schreef:Benieuwd of men nu het nummer N384 wel aangeeft onder aan de afritten van de A31.... Op de snelweg staat het nummer er nu een jaar of 2 wel tweezijdig.
Ik heb er afgelopen middag even op gelet. Het is je dus bekend dat sinds de NBA borden de N384 vermeldt staat op de A31. Op de voorwegwijzer halverwege de afrit staat het nummer ook. Aan de zuidkant op de handwijzer lichtbakken nog niet, dat is nog old school.

Aan de noordkant is nog geen bewegwijzering geplaatst op de rotonde.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 09 dec 2016, 22:34

Veel "reguliere" streeklijnen worden in Friesland vrijwel uitsluitend door scholieren gebruikt. Als er in die boerderij toevallig een paar schoolgaande tieners wonen dan kan het voorkomen dat de halte (in aansluiting op) schooltijden vaak bediend wordt. Als die jongens en meisjes eenmaal 18 zijn heb je daar geen last meer van, dan rijden ze in hun eigen auto ;)