[N370] Ring Groningen West/Noord

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door martien » ma 11 nov 2013, 9:02

Die verkeerslichten staan er alleen nog om verkeer vanaf de parallelweg (lees: provinciale waterstaat...) de mogelijkheid te bieden de N370 ipv N355 op te rijden. Verkeer zou ook een rondje via de aansluiting Prof. Uilkensweg kunnen rijden.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door DjIdee » ma 11 nov 2013, 9:09

En de bedrijven langs de N370 hebben daar hun ontsluiting langs....
Krap mbt ruimte, maar de N370 thv noordelijke aansluiting Vinkhuizen (Edelsteenlaan) verdiepen en een soort van Haarlemmermeer aansluiting realiseren? Dan kun je die aansluiting wel opruimen

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door martien » wo 22 jan 2014, 7:49

Het DvhN bericht vandaag over de aanstaande ombouw van het Reitdiepplein:
SPOILER: TOON

Afbeelding
De geschetste situatie bewijst de kortzichtigheid bij gemeente en provincie. Het was al lang een wens om de verkeerslichten te verwijderen en het was duidelijk dat daarvoor een deel van het verkeer via de nieuw aangelegde Reitdiephaven of de heringerichte Hoogeweg moet gaan rijden. Dit is verkeer bestaat ook uit de voertuigen van de provincie die aan de Hoogeweg haar centrale steunpunt van provinciale waterstaat heeft.
Als men bij de aanleg van de wijk vijf jaar gelden nagedacht had, had er bijvoorbeeld een mooie parallelweg kunnen komen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door mavas » wo 22 jan 2014, 11:00

Welke verkeerslichten verdwijnen nu? Ik dacht namelijk dat met de ombouw van het plein al tegelijk die verkeerslichten verwijderd waren?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 jan 2014, 13:02

^^ Er is nog steeds een kruising met de Hoogeweg in het Reitdiepplein: http://www.openstreetmap.org/#map=18/53.23380/6.52735

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door harry » wo 22 jan 2014, 13:16

Op de achtergrond te zien:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door martien » wo 22 jan 2014, 13:20

Positief is dat de afslag N355 Zuidhorn -> N370 ring west een betere vorm krijgt. Er gebeuren op de afslag (vooral bij gladheid) ongelukken door te hoge snelheid en de scherpe bochten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door mavas » wo 22 jan 2014, 15:31

Afbeelding van Ring Groningen.nl:
Afbeelding

Ik heb het gevonden. In de 1e fase zou alleen de aansluiting met de professor Uilkensweg worden omgebouwd, pas in fase 2, die er nu pas aankomt, worden de verkeerslichten met de Hoogeweg verwijderd, en het Reitdiepplein aangepast.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door martien » wo 22 jan 2014, 15:47

Ik vind de tekening een beetje raar. Het lijkt alsof het verkeer op de relatie Zuidhorn - ring noord straks op maaiveldniveau komt (of nog sterker een tunnel krijgt), terwijl die nuop 5 m hoogte ligt. Door de naastgelegen brug, die ook zo hoog is, is dat een onmogelijke verandering., tenzij de brug ook veranderd wordt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door harry » wo 22 jan 2014, 20:02

^^ De beide viaducten zijn "doorzichtig" getekend zodat je beter kunt zien wat eronder gepland is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door sirdanilot » wo 22 jan 2014, 20:32

Het plaatje suggereert wel dat noord-zuid boven oost-west ligt.

Wat is eigenlijk het nut van dat mini-opritje?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door boe! » wo 22 jan 2014, 20:55

sirdanilot schreef:Wat is eigenlijk het nut van dat mini-opritje?
Ontsluiting van het verkeer dat vanaf de (doodlopende) parallelweg van de N370 komt. Dat verkeer kan anders geen kant op (of ze moeten bij het tankstation ook een toerit maken).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door harry » wo 22 jan 2014, 23:30

^^ Dat verkeer kan net zo goed de Hoogeweg volgen, dus min of meer de rode pijltjes in omgekeerde volgorde op onderstaande tekening:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Waarom zou je verkeer in 1 richting willen vermijden en in de andere richting niet?

EDIT: ik zie niet dat de Hoogeweg gepland is voor eenrichtingsverkeer. Vandaar dus...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door martien » do 23 jan 2014, 8:06

^^ Dat moet ook wel, omdat de bewoners op straat parkeren.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door Kaaiman » do 23 jan 2014, 8:14

Wat een onzalig plan.

Is een parallelweg ten zuiden van de N355 naar dat bedrijventerreintje, met een tunneltje onder de N46 geen optie? Ik weet dat het krap is, maar vrachtverkeer willens en wetens door een woonwijk persen is ook geen goed idee.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door DjIdee » do 23 jan 2014, 8:27

Je moet wel reëel zijn, veel vrachtverkeer is daar niet. Naast de benoemde brandstof bevoorrading zal hooguit die scheepstoko af en toe eens wat krijgen. Als dat bedrijf nog actief is.

Gros van de bedrijven daar trekken vooral veel auto's aan, wil je ook niet, maar vooruit. Heb al wel geïnformeerd wat de lange termijn plannen zijn voor de Ring West. Ongelijkvloers maken lijkt me, dat biedt namelijk mogelijkheden voor een betere ontsluiting van dit deel. En dat zal ook verklaren waarom er niet fors geïnvesteerd wordt in dit deel.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door Kaaiman » do 23 jan 2014, 8:45

Tsja, beter sloopt men (een deel van) die strip bedrijven langs het kanaal en wordt daar de N370 aangelegd met ongelijkvloerse kruisingen. De oude N370 kan dan verenkeld worden voor lokaal verkeer, als toevoerweg naar die ongelijkvloerse kruisingen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door martien » do 23 jan 2014, 8:54

De plannen die ooit de ronde deden, waren om Vinkhuizen enkel via de Siersteenlaan te ontsluiten en de kruisingen Metaallaan en Edelsteenlaan op te heffen. Mijn hoop is dat men een de oude Friesestraatweg op de nieuwe aansluiting/kruising Siersteenlaan aansluit, maar omdat er een hele drukke fietsroute loopt en het Groningen is ...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door DjIdee » do 23 jan 2014, 8:58

Kaaiman schreef:Tsja, beter sloopt men (een deel van) die strip bedrijven langs het kanaal en wordt daar de N370 aangelegd met ongelijkvloerse kruisingen. De oude N370 kan dan verenkeld worden voor lokaal verkeer, als toevoerweg naar die ongelijkvloerse kruisingen.
Je denkt dat de regio geld teveel heeft? Zijn nogal wat panden/bedrijven...

Volgens mij kun je op het bestaande trace best stappen maken voor ongelijkvloers.

Je zal met de N370 wel de hoogte of de diepte in moeten, en je kan niet anders dan Haarlemmermeer aansluitingen denk ik. Maar gezien het beperkte ruimtegebruik bij het Hoendiep (N370 op palen) een stuk zuidelijker ( https://maps.google.nl/?ll=53.213036,6. ... 48,,0,2.31 ), moet dat ook hier wel kunnen. Met wellicht een parallelweg (omdat bestaande aansluitingen te dicht op elkaar zitten (maar die kun je ook scrappen)) onder het viaduct. Maar het ruimte beslag fors vergroten lijkt me vrijwel onmogelijk (westelijk water/dichter op woonwijken, oostelijk bedrijvenstrip.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N370] Groningen Ring West

Bericht door Emil » ma 30 jun 2014, 13:01

Even wat nieuw leven in dit forumgedeelte. Wat mij al een hele lange tijd opvalt is een situatie op het Vrijheidsplein. Verkeer vanuit Drachten/Martini die de rotonde op willen rijden richting Paddepoel wordt door de bebording op de linker rijstrook gedirigeerd. Echter houden veel automobilisten zich vervolgens niet goed aan de belijning en rijden dan de rotonde op over de middelste strook. De auto's die aan komen rijden over de richter rijstrook worden dan naar de rechterstrook op de rotonde geduwd, richting Julianaplein dus. Ik heb hier al een aantal keer lang en hard op de toeter moeten drukken en vervolgens ook nog eens boze gezichten gekregen. Het zou voor de doorstroming veel beter zijn om de bebording hier aan te passen, zodat het verkeer gewoon rechts blijft rijden. Daarmee houdt je namelijk de langzame rijders (50km/h) van de linkerbaan af. Het probleem zit 'm in het volgende:

Afbeelding

Een tweede probleem is dat vrachtwagens, die zich aan de bebording én belijning houden, er bij het stoplicht achter komen dat ze opeens op de linkerrijbaan staan. Ook dit houdt het verkeer weer verder op. Redenen genoeg voor de provincie om hier eens naar te kijken en een tijdelijke oplossing te vinden voordat het Vrijheidsplein sowieso op de schop gaat voor het project zuidelijke ringweg.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door martien » vr 15 aug 2014, 11:05

De ring noord wordt ook (eindelijk) van een geleiderail voorzien:
Afbeelding
(bron: Twitter @Eemshavenweg)

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Koesj » vr 24 okt 2014, 0:48


Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 okt 2014, 15:36

Zonde. Een mooi trompetje en dan een VRI-kruispunt er in. :neenee:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Robbert297 » zo 08 feb 2015, 21:43

Als ik zo naar bovenstaande afbeelding kijk, vind ik dat de oude (huidige) situatie wat mij betreft mag blijven. Als ik het goed zie is het enige wat er gaat veranderen het VRI-kruispunt. De verkeerslichten blijven volgens mij staan, alleen wordt de oprit naar de N370 naar Groningen (komende vanuit de parallelweg) weggehaald. Wat mij betreft is dat een slechte keus. Waarom iets weghalen wat gewoon goed is? Ik kom er elke dag langs en ik zie er nooit files.
Hier de oude (huidige) situatie.
Слава Україні

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door DjIdee » zo 08 feb 2015, 21:48

Euh, en de relaties Ring West - Noord en vv krijgen een extra rijstrook. Niet geheel onbelangrijk als het straks 'de' omleidingsroute gaat worden als de werkzaamheden aan de RingZuid gaan beginnen

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Robbert297 » zo 08 feb 2015, 21:59

Als omleidingsroute is dat wel een goed idee, maar voor nu is de huidige situatie ook wel goed. De afrit telt dan nu nog wel één rijstrook, maar de ringweg zelf is nog gewoon 2-strooks. Normaliter rijdt ook bijna niemand vanuit het oosten hier langs als ze richting A7/A28 willen. Wat mij betreft is het overbodig.
Слава Україні

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door harry » ma 09 feb 2015, 0:47

Robbert297 schreef:voor nu is de huidige situatie ook wel goed.
Ze bouwen niet voor nu, maar voor de toekomst. :idea:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Eemspoort » ma 09 feb 2015, 8:30

Dat zou je niet zeggen, aangezien ze die verkeerslichten toch laten staan.... :wall:
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Robbert297 » ma 09 feb 2015, 15:48

^^ Precies. Het heeft dus geen enkele nut om die afrit vanuit het oosten te verbreden, als je toch te maken hebt met verkeerslichten.
Laatst gewijzigd door captain007 op ma 09 feb 2015, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijder, reageer op voorgaande post met ^^
Слава Україні

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door DjIdee » ma 09 feb 2015, 16:35

Dan heeft het nog steeds nut... Capaciteit (in elk geval 2 jaar geleden, toen ik met regelmaat op Zernike moest zijn) was soms al krap aan/flink verstorend op de 1 strooks verbindingswegen. Verdubbel die, dan heb je het gros van die tijd er al veel voordeel aan, al is het maar omdat er dan 2x zoveel mensen kunnen opstellen op dat stuk, zodat het niet terug slaat op de andere weg. Zeker als het straks ook nog extra verkeer krijgt door de aanpak van de zuidring. Idem voor de verbindingsweg van West -> Noord, brug open, en zelfde issue. Met 2 rijstroken kun je al een hoop meer verkeer daarop kwijt, en dan kan West -> N355 gewoon blijven doorrijden. Nu staat het instant vast

Plaats reactie