[N370] Ring Groningen West/Noord

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Kaaiman » vr 18 nov 2016, 10:45

Opgevraagd bij RingGroningen.nl:
Afbeelding

Toelichting:
Afslagnummers RING Groningen
Veel weggebruikers kennen straatnamen niet. Dit geldt vooral voor (boven)regionale weggebruikers, maar ook voor stedelijke automobilisten zijn namen als "Amkemaheerd" en "Siersteenlaan" niet altijd een feest van herkenning. Daarnaast is de beschikbare ruimte op DRIP’s beperkt om straatnamen te vermelden. Voor provinciale DRIPS zijn deze namen bij voorkeur maximaal 9 tekens lang zodat ze op een regel te passen. Ook kan de weggebruiker maar een beperkte hoeveelheid informatie tot zich nemen.

Hierom gaat de provincie de afritten op het provinciale deel van de RING nummeren. Hiermee zijn we de eerste regio waarbij afritnummering ook wordt toegepast op niet-Rijkswegen. De afritten van de Rijkswegen (A7, A28)- en daarmee ook de RING-Zuid - zijn reeds genummerd. Afritnummering is daarmee een voor de weggebruiker bekende en beproefde verwijzing.

Knooppunten RING Groningen
Een vergelijkbare vraag geldt ook voor de naamgeving van de knooppunten. Knooppunten definiëren wij in dit verband als "ongelijkvloerse kruisingen tussen auto(snel)wegen". Behalve het Julianaplein, Vrijheidsplein en Euvelgunne hebben de overige knooppunten van de RING Groningen geen formele en/of bij de weggebruiker bekende naam. Het Europaplein is geen knooppunt meer.

Het tonen van een knooppunt met wegnummers (bijvoorbeeld N370/N355) is voor de weggebruiker onbegrijpelijk. De wegnummers zijn veelal niet bekend en de letter-cijfer-combinatie onleesbaar. Daarom is de voorkeur alle knooppunten een naam te geven (en dit zal dan ook richting de weggebruiker kenbaar gemaakt moeten worden).

De afritnummering en knooppuntbenaming worden meegenomen bij de plaatsing van de bewegwijzering voor de noordelijke en oostelijke ringweg. De planning is dat eind dit jaar (maar de levering van de borden heeft nog wat vertraging) gereed is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Mark » vr 18 nov 2016, 11:08

Zou men bewust bij de N46 (bij KP Euvelgunne) met "1" begonnen zijn, om een afritnummering richting de Eemshaven mogelijk te maken?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Schelpenpaadje » vr 18 nov 2016, 11:34

^^ Heel goed mogelijk.
Van mij had men ook bij 39 mogen beginnen met nummeren i.p.v. bij 1. Of bij 18. Dan had je een doorlopende nummering gehad op de hele ring.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Kaaiman » vr 18 nov 2016, 11:56

Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat je geen verschillen in de nummeringsrichting wil. De N7 heeft de buitenring oplopend en de binnenring aflopend. Als je begint te nummeren vanaf het Vrijheidsplein zou de ring nummeringsrichtingtechnisch niet meer rond lopen. Bijkomend voordeel is inderdaad dat de N46 op termijn op een logische wijze verder genummerd kan worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door harry » za 19 nov 2016, 2:01

RingGroningen.nl schreef:Hiermee zijn we de eerste regio waarbij afritnummering ook wordt toegepast op niet-Rijkswegen.
De A12 in Den Haag niet meegerekend natuurlijk. :mrgreen:

Dank voor het opvragen van het kaartje, Kaaiman.
Grappig dat de ongenummerde afrit Lübeckweg (bij affrit 38) niet eens op het kaartje voorkomt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Vinny » za 19 nov 2016, 10:54

Het tonen van wegnummers onbegrijpelijk? Mijn hemel zeg, het gemiddelde IQ van de weggebruiker is wel weggezakt. Maar goed, de knooppunt-namen vind ik wel oké. Verder vind ik de toepassing van het afritsymbooltje verwarrend en ongepast voor simpele kruispunten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door martien » za 19 nov 2016, 11:39

Ik ben blij met de meeste naam die gekozen zijn. Er wordt voor de belangrijkere wijken en gebieden gekozen. Afrit 11 is nu Crematorium, wordt Zernike. Afritten 2, 9, 17 hebben nu Centrum als belangrijkste doel, dat verandert ook.

De keuze voor Boterdiep als knooppuntnaam vind ik opvallend, een belangrijke weg langs het centrum heeft dezelfde naam.

Bij 7 wordt voor Winsum, het doel van de N361 gekozen. Maar bij 2 was het altijd Delfzijl (N360), maar wordt het nu N360 / Oosterhoogebrug. Zou het kunnen gebeuren dat Delfzijl op de zuidelijke ring straks via A7/N33 ipv N46/N360 aangegeven gaat worden?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Kaaiman » za 19 nov 2016, 11:45

martien schreef:De keuze voor Boterdiep als knooppuntnaam vind ik opvallend, een belangrijke weg langs het centrum heeft dezelfde naam.
Ik vermoed dat het vooral hiermee te maken heeft:
Ring Groningen schreef:Voor provinciale DRIPS zijn deze namen bij voorkeur maximaal 9 tekens lang zodat ze op een regel te passen. Ook kan de weggebruiker maar een beperkte hoeveelheid informatie tot zich nemen.
Bovendien zou KP Noorderhoogebrug verwarring met de gelijknamige (halve) aansluiting opleveren.
martien schreef:Zou het kunnen gebeuren dat Delfzijl op de zuidelijke ring straks via A7/N33 ipv N46/N360 aangegeven gaat worden?
De N33 Zuidbroek - Appingedam wordt mede om die reden verdubbeld.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Jackbauer1350 » za 19 nov 2016, 11:52

martien schreef: Afrit 11 is nu Crematorium, wordt Zernike.
Afrit 11 is/was Paddepoel. Dat is het bovenste doel op de oude bewegwijzering.

Kan het zijn dat er bij plaatsing van nieuwe bewegwijzering ook serviceborden gaan komen net zoals RWS dat doet?
Zou dan wel een verklaring kunnen zijn dat aansluiting 17 de naam Hoogkerk krijgt. Al had Schilderswijk of Centrum ook een optie geweest, die staan ook op de huidige borden.

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door martien » za 19 nov 2016, 12:08

^^ oepsie. Ik rijd er zo vaak langs :dyn_hyp:

Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe borden er uit gaan zien. De planning was najaar / herfst 2016. Op de site groningenbereikbaar.nl zijn nog geen werkzaamheden aangekondigd, dus nog even wachten.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door marcel » za 19 nov 2016, 14:21

Kaaiman schreef:De afritnummering en knooppuntbenaming worden meegenomen bij de plaatsing van de bewegwijzering voor de noordelijke en oostelijke ringweg.
De gelijkvloerse kruisingen op de westelijke ringweg worden dus niet genummerd? Zijn die nummers op de kaart dan voor toekomstige ongelijkvloerse kruisingen?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Kaaiman » za 19 nov 2016, 14:30

^^ De antwoorden op je vragen vind je in dit topic.

Overigens worden er ondertussen door de provincie voorzichtige plannen gemaakt om na voltooiing van de Ring-Zuid de Ring-West ook ongelijkvloers te maken. Tot die tijd zal de afrit/kruispuntnummering van het kaartje in ieder geval dienst doen, mogelijk gaat dit bij de ombouw weer op de schop, want waarschijnlijk kan niet elke aansluiting blijven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Coen Tunnel » za 19 nov 2016, 19:28

Vandaag in het Dagblad van het Noorden:

Bram op ringwegsafari: overnachten bij de ring

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door harry » za 19 nov 2016, 21:24

Vinny schreef:Verder vind ik de toepassing van het afritsymbooltje verwarrend en ongepast voor simpele kruispunten.
6 van de 19 "afritten" zijn gelijkvloers. Meer dan op de N11, maar niet onoverkomelijk veel.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door martien » za 27 mei 2017, 21:33

Afrit Meerstad heeft nu fysiek een afritnummer. De :AS: 1 is geplaatst als ruiter op de portaalborden boven de weefvakken van beide richtingen. Ik zag het nummer niet op het vorkbord in knooppunt Euvelgunne staan.

Afbeelding

Robbert297 schreef: De N370 (RING - Noord) is van de provincie. Hier wordt de bebording op knooppunt Reitdiepplein waarschijnlijk vervangen. Hier zal dus waarschijnlijk Ddesign komen te hangen.
De N46 (RING - Oost) is van het Rijk. Ook hier zal er nieuwe bewegwijzering komen. Ik zet m'n geld erop dat daar NBNA komt te hangen. Dan heb je dus dezelfde Ringweg met twee verschillende systemen. Dat moet je niet willen.
De Ring-Oost is enkel vanaf afrit Meerstad tot aan knooppunt Euvelgunne (N7-N46) in beheer van het Rijk volgens de wegbeheerder-tool. Ring-Oost en -Noord zouden wel behoorlijk consistent moeten worden, maar Ring-West gaat niets gebeuren...

Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe borden. Ik zag dat hier de doelen Bedum en Lewenborg met blauwe folie afgeplakt zijn, komen er andere doelen?

Binnenkort weten we meer, op de wegwerkzaamhedenkaart staan afsluitingen voor 10 & 11-6 afsluitingen om de portaalborden bij knooppunt Boterdiep op te hangen. Eindelijk 8-)

Afbeelding
Afbeelding
Ja, mijn ruit was vies

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Robbert297 » za 27 mei 2017, 22:17

^^ Op RING-Noord en RING-Zuid zijn de borden alles behalve consistent, kwam ik later achter. Beide 70-wegen. Beide 2x2, Beide ongelijkvloers. Andere type bewegwijzering. Wat gaat er mis? :nothanks:
Слава Україні

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Emil » zo 28 mei 2017, 1:07

martien schreef: Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe borden. Ik zag dat hier de doelen Bedum en Lewenborg met blauwe folie afgeplakt zijn, komen er andere doelen?

Binnenkort weten we meer, op de wegwerkzaamhedenkaart staan afsluitingen voor 10 & 11-6 afsluitingen om de portaalborden bij knooppunt Boterdiep op te hangen. Eindelijk 8-)
Het een zal met het ander te maken hebben vermoedelijk. Ik vermoed dat Bedum en Lewenborg als doelen verdwijnen, voegen ook weinig toe. Zuidhorn zou logischer zijn.

Is toevallig al bekend hoe de nieuwe borden er uit komen te zien?

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door martien » zo 28 mei 2017, 13:20

Eemshaven is het einddoel van de N46 en het geeft mooi de noordoostelijke richting aan. Bedum door Zuidhorn vervangen om zo noordwest ook aan te geven, lijkt mij een goede!
Maar waarom Lewenborg schrappen? In de NBA-systematiek wordt toch de naam van de volgende afrit genoemd? Of komt er straks Groningen-Lewenborg?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Robbert297 » zo 28 mei 2017, 13:45

martien schreef:Maar waarom Lewenborg schrappen? In de NBA-systematiek wordt toch de naam van de volgende afrit genoemd? Of komt er straks Groningen-Lewenborg?
Als dat zo is, is er waarschijnlijk geen ruimte meer voor Zuidhorn. Dat lijkt me dus niet logisch.
Слава Україні

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door mavas » ma 29 mei 2017, 12:31

Robbert297 schreef:^^ Op RING-Noord en RING-Zuid zijn de borden alles behalve consistent, kwam ik later achter. Beide 70-wegen. Beide 2x2, Beide ongelijkvloers. Andere type bewegwijzering. Wat gaat er mis? :nothanks:
Dat vind ik nog een groot manco aan de Richtlijn uit 2014, dat er dus kennelijk nog een onderscheid is tussen RWS-bewegwijzering of niet-RWS-bewegwijzering. Dat moet je niet willen.
Feitelijk zou de bewegwijzering ingericht moeten worden op wegtype.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Snelwegfreak » ma 29 mei 2017, 17:31

Waar in de richtlijn wordt er gesproken over RWS- of niet-RWS-bewegwijzering?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door mavas » ma 29 mei 2017, 21:03

Er zijn twee soorten bewegwijzering: NBA en NBNA voor rijkswegen en Ddesign voor niet-rijkswegen. Zo zie ik het nog steeds toegepast worden. Op de gloednieuwe N356, N381 of N300 alleen maar Ddesign, bij nieuwe bewegwijzering op Rijkswegen zie ik alleen maar NBA of NBNA verschijnen. Ik heb hier nog geen ander resultaat van gezien, dus trek ik daar nog steeds die conclusie uit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Robbert297 » ma 29 mei 2017, 21:11

^^ En zo zie ik het ook. Dat zou wat mij betreft meteen afgeschaft mogen worden. Gewoon kiezen voor één systeem.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Snelwegfreak » di 30 mei 2017, 18:23

mavas schreef:Er zijn twee soorten bewegwijzering: NBA en NBNA voor rijkswegen en Ddesign voor niet-rijkswegen. Zo zie ik het nog steeds toegepast worden. Op de gloednieuwe N356, N381 of N300 alleen maar Ddesign, bij nieuwe bewegwijzering op Rijkswegen zie ik alleen maar NBA of NBNA verschijnen. Ik heb hier nog geen ander resultaat van gezien, dus trek ik daar nog steeds die conclusie uit.
Jij hebt volgens mij ook de richtlijn thuis, maar volgens mij maak je een fout. In de richtlijn wordt niet gerept over een onderscheid naar wegbeheerder maar naar wegcategorie. Autosnelwegen of niet-autosnelwegen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door harry » di 30 mei 2017, 20:23

^^ Verschil tussen theorie en praktijk. Zoals mavas zei:
mavas schreef:Zo zie ik het nog steeds toegepast worden. Ik heb hier nog geen ander resultaat van gezien, dus trek ik daar nog steeds die conclusie uit.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door martien » zo 11 jun 2017, 17:32

Dit is er gisteren opgehangen bij knooppunt Boterdiep.
Van mij hadden de drie pijlen op gelijke afstanden mogen zitten, maar goed.

Afbeelding


Het portaal daarvoor is overigens helemaal leeggemaakt en niets voor teruggekomen :s

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Snelwegfreak » zo 11 jun 2017, 17:38

Ah, NBd Dd-NBA :)
Wat mij betreft stoppen we per direct met het het plaatsen van die niets toevoegende pijltjes van afvallende rijstroken. Als het van 3 naar 2 gaat plaats je op zo'n plek maar gewoon een tweestrookspaneel met twee doorgaande pijlen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Robbert297 » zo 11 jun 2017, 17:46

Jahoor... Weer een andere creatie...
Ik denk niet dat Dd-NBA volgens de richtlijnen is, of toch wel? Ben overigens wel zeer tevreden over het uiterlijk! :top:
Слава Україні

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door martien » zo 11 jun 2017, 17:56

^^ Ik kan je verzekeren dat het bord dat in de andere richting voor :AS: 7 - Lauwersoog geplaatst werd, dezelfde stijl heeft :p

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N370] Ring Groningen West/Noord

Bericht door Robbert297 » ma 12 jun 2017, 13:21

^^ Dat geloof ik graag! :yes:

Ik zie alleen wel dat ik deze stijl (Dd-NBA) nog niet eerder heb gezien. Op andere delen van de Ring is de bewegwijzering weer anders. Neem RING-NoordZuid waar nNBANBNA hangt.

Is Dd-NBA een nieuwe richtlijn?
Laatst gewijzigd door Robbert297 op ma 12 jun 2017, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Plaats reactie