[N232] Haarlem - Aalsmeer

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [N232] De nieuwe N201+ en aansluiting A9

Bericht door Snelwegfreak » za 25 mei 2013, 13:23

Leuk filmpje en mooie brug maar mijns inziens een beetje overdreven ceremonie voor zoiets dergelijks.
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 25 mei 2013, 21:22

Toen ik er vanmiddag langsging was hij ook geopend. Maar dan wegens een schip. :)
De brug is nog maar half in gebruik, 1 strook per richting.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 31 mei 2013, 21:58

Van donderdag 13 tot donderdag 20 juni is de rotonde op de N232 ter plaatse van de kruising van de Schipholweg, de Schipholdijk en de Schipholdraaibrug volledig afgesloten. In deze periode wordt de rotonde en de aansluitende wegen gereed gemaakt voor de (definitieve) toekomstige situatie. De rotonde wordt dan vervangen voor een T-splitsing en ook de nieuwe fly over wordt aangesloten op het wegennet.

Volgens de provincie wordt direct na de werkzaamheden een belangrijk deel van de nieuwe ontsluitingsroute in gebruik genomen. Of hiermee ook gedoeld wordt op de nieuwe fly over bij de Schipholdijk / Fokkerweg is de vraag. Dat de afsluiting tot gigantische chaos zal leiden is dat echter niet......

Hier het persbericht van de provincie.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 01 jun 2013, 21:10

^^ Ik denk alles open gaat, behalve de oprit naar de A9 ri Amstelveen. Die zal denk ik nog wat werkzaamheden vergen.

En handig voor de archieven om deze hier te plaatsen:
Schipholdijk en rotonde Schipholdraaibrug volledig afgesloten
31 mei 2013

Vanaf donderdag 13 juni 20.00 uur tot en met donderdag 20 juni 2013 05.00 uur worden de Schipholdijk en de rotonde bij de Schipholdraaibrug in Schiphol-Oost afgesloten en omgebouwd tot een T-splitsing. In deze periode is de rotonde volledig afgesloten voor al het autoverkeer. Het advies voor het autoverkeer is dit knooppunt te mijden. Na de werkzaamheden wordt een belangrijk deel van de nieuwe ontsluitingsroute in gebruik genomen.

Afsluiting 13 juni – 20 juni 2013
Op de A9 is de afslag 6 Aalsmeer, komend vanuit Utrecht, afgesloten. De Schipholweg N232 richting rotonde Schipholdraaibrug is vanaf de op- en afrit A9 afgesloten. De Nieuwemeerdijk N231 is direct na de rotonde aan de noordzijde van de A9 afgesloten. De Schipholdijk is direct na de Brugstraat richting A9 afgesloten. Het advies voor het autoverkeer is dit knooppunt te mijden. Het (brom)fietsverkeer kan langs de werkzaamheden rijden. Tijdens de afsluiting kunt u, indien mogelijk, het beste gebruik maken van de (brom)fiets.

Adviesroutes
Doorgaand verkeer tussen Amstelveen en Badhoevedorp en vice versa kan alleen via de A9 rijden. Voor lokaal verkeer is het mogelijk om via de Nieuwe Meerlaan en de Bosrandweg naar de Fokkerweg of Brugstraat en vice versa rijden. Schiphol-Oost is via de Brugstraat en de Loevensteinse Randweg bereikbaar. We adviseren om naar Schiphol-Zuidoost en Schiphol-Rijk te rijden via de A9, A4 en N201.

Ombouw Schipholdijk en rotonde Schipholdraaibrug
De rotonde ligt op het punt waar de Schipholdijk (N232), Schipholweg (N232), Nieuwemeerdijk (N231) en de Burgemeester Colijnweg (Schipholdraaibrug) bij elkaar komen. De Burgemeester Colijnweg is tussen de rotonde Schipholdraaibrug en de rotonde Nieuwe Meerlaan al afgesloten voor het autoverkeer. De rotonde wordt tijdens de afsluiting heringericht tot een splitsing met een vrije rechtsafbaan naar de nieuwe oprit A9 richting Utrecht. Deze extra oprit is nodig om straks bij de opening van de nieuwe N201 het verkeer snel en ongehinderd naar de A9 te leiden. Gelijktijdig wordt de laatste hand gelegd aan de Schipholdijk. Deze wordt omgebouwd naar de nieuwe, definitieve situatie. Daarnaast wordt de fly-over op de kop van de Bosrandbrug aangesloten op de aansluitende nieuwe wegen. Direct na de afsluiting kan het verkeer gebruik maken van het grootste deel van de definitieve wegenstructuur van de nieuwe N201. In de weken erna wordt de laatste hand gelegd aan de nieuwe wegenstructuur. Deze zomer is de omgeving verlost van de vertragingen die onvermijdelijk waren tijdens de aanleg van het gehele project.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 19 jun 2013, 22:15

De werkzaamheden zijn zo voorspoedig verlopen dat de rotonde en de wegen erom heen weer open zijn en de nieuwe fly-over ter hoogte van de Bosrandbrug vanaf vanavond al over 1 rijstrook te berijden is! Zie hier, inclusief een filmpje. In het filmpje wordt ook aangeven dat de nieuwe (extra) A9 aansluiting via de Schipholdraaibrug medio tot eind juli open gaat.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 20 jun 2013, 15:42

Excuses voor het kerkhof op mijn voorruit. Overmorgen door de wasstraat.

[youtube]27nYVfoFf-Y[/youtube]
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 jun 2013, 15:46

Dat is een mooi stukje infra geworden. Noord-Holland is toch wel één van de betere provinciale wegbeheerders van Nederland, zeker in vergelijking met Zuid-Holland.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 jun 2013, 15:46

^^Dat het per provincie zo kan verschillen...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 20 jun 2013, 17:34

Misschien dat ik het gemist heb, maar wat is de maximumsnelheid op deze fly-over? Ik neem aan dat het gewoon 80 is?

Ik vraag me overigens ook af hoe lang het gaat duren voordat er iemand tegen die actiewagen is geklapt. We kunnen er bijna een poule van maken...

En om niet te veel te zaniken: het is een prachtig ding geworden! :top:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 20 jun 2013, 17:49

Chris schreef:Dat is een mooi stukje infra geworden. Noord-Holland is toch wel één van de betere provinciale wegbeheerders van Nederland, zeker in vergelijking met Zuid-Holland.
Dat zeker, maar in deze omgeving was er natuurlijk al decennia lang een verkeersprobleem, dat nu eindelijk aangepakt is. Dus de noodzaak was gewoon zeer hoog. In vergelijking met Noord-Holland heeft Zuid-Holland maar wat "kleine" probleempjes.

Uiteraard heb ik het wegenstelsel vanmiddag bereden, na het werk. Zoals gebruikelijk gefilmd, maar deze keer op hoge kwaliteit. En dat was nu juist het probleem. Bij het stoppen van opnemen en starten van een nieuwe opname werd de vorige opname gewist vanwege ruimtegebrek. De hele video van de N232 weg... :rooie:
Het was een mooie video. Ik reed over de fly-over toen de kleppen van de Bosrandbrug omhoog stonden, en net naar beneden gingen. Dat zag er gaaf uit.
Opvallendheden aan de infra:
- De adviessnelheid van 60 km/h is maar raar. De Vmax van 70 km/h bij de A9 is ook enigszins onverklaarbaar,
- Op de fly-over rij je best hoog,
- De afdaling lijkt stijl. Je hebt er een mooi overzicht,
- Ik remde af bij het kruispunt met de Schipholdraaibrug (laatste VRI in filmpje van Attietattie), maar dat hoeft eigenlijk niet meer, er zit geen rare slinger meer in de weg, deze loopt nu vloeiend door onder de A9.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 jun 2013, 18:25

waldo79 schreef:^^Dat het per provincie zo kan verschillen...
In dit geval lijkt het me meer de tijdgeest. Gedurende de planvorming is de N201 behoorlijk opgeplust dankzij inspanningen van lagere overheden. Wellicht ontbreekt dat in Zuid-Holland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 jun 2013, 19:16

In Gelderland wordt structureel voor suboptimale oplossingen gekozen :wijsvinger:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 20 jun 2013, 20:42

Een mooi stukje weg wederom! De doorstroming op de kruising Schipholweg - Schipholdijk zal zonder de rotonde en zonder een directe tak richting Schipholdraaibrug - Amstelveen wel stukken beter zijn lijkt me. Er is komend vanaf de Schipholweg zeker geen vrije rechtsaffer richting Bosrandbrug? Dat zou de doorstroming nog verder verbeteren.

En nu op naar het Amstel aquaduct en de A4 aansluitingen! En het stuk bij Schiphol Rijk natuurlijk, al zal dat nog wel even duren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 jun 2013, 20:58

Afbeelding
Ik vermoed dat een vrije rechtsaffer allerlei weefproblemen zou geven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 28 jun 2013, 22:08

Hier nog 12 foto's van het nieuwe gedeelte, van noord naar zuid van afgelopen maandag. Mij viel op dat het deel tussen de A9 en de Bosrandbrug nu volledig als N232 is genummerd, en niet als dubbelnummering.
https://picasaweb.google.com/vanschie.m/N2322013#

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 05 jul 2013, 18:04

Hierbij nog een video van het volledige gedeelte van de N232 tussen de N201 en de A9:
[youtube]S4PGr5Ky0aE[/youtube]

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 jul 2013, 18:18

Zoals ik al zei, mooi stukje infra. Wanneer gaat die 2e rijstrook open op de flyover? De flyover ziet er van onderen nog indrukwekkender uit dan van boven.

Is die ontruimingstijd bij de VRI bij de A9 altijd zo kort? Die brommer bij de Bosrandbrug leek flink door rood te rijden (de ontruimingstijd daarvan leek weer (te) ruim).

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 05 jul 2013, 18:28

Als je onderlangs de fly over gaat kan je ter hoogte van de Bosrandbrug dus niet rechtdoor. Tractoren, die niet over de fly over mogen, moeten dan blijkbaar de Bosrandbrug nemen, draaien bij de rotonde en weer over de Bosrandbrug. Hmmm.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 05 jul 2013, 18:39

^^ Je kunt ook linksaf over de Brugstraat, en dan bij de Poortstraat weer de N232 op ;)

De tweede rijstrook op de fly-over gat open zodra de rechtstreekse aansluiting op de A9-oost open gaat. Ik dacht ergens eind van de maand.

De ontruimingstijd bij de Bosrandbrug is vrij normaal volgens mij (zal ik eens nakijken als ik weer op het werk ben), maar die brommer reed door dieporanje ;) Je hoort me trouwens als je goed luistert "jammer" zeggen, als teken dat ik de brommer niet kon raken :P

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 05 jul 2013, 18:59

De nieuwe invoeger op de A9 van de N232 by pass (fly-over, Schipholdraaibrug en dan de A9 op) is trouwens al helemaal klaar, geasfalteerd en met blokmarkering en al. De invoeger is best lang, omdat hij in 1 keer overloopt in de uitvoeger van het tankstation bij Amstelveen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 05 jul 2013, 19:05

^^ Als je drempelborden bijplaatst is ie gereed inderdaad.

Net na de barrier zie je dat het asfalt er nog niet helemaal in zit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 05 jul 2013, 22:20

Ik geef toe, dat heb ik niet gezien. Als ik daar al rij, rij ik vrijwel altijd links en dan heb je wat minder zicht op wat er aan de rechterzijde gebeurt.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 06 jul 2013, 14:29

En een wat kortere video van het gedeelte naar het zuiden:
[youtube]agUFnhp0kv4[/youtube]

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 jul 2013, 18:10

Drie rechtsaffers, dat zie je ook niet vaak. Zie ik het goed dat je niet meer de Colijnweg op kan vanaf het westen?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 06 jul 2013, 19:34

Klopt. De Schipholdraaibrug en de achterliggende burgemeester Colijnweg is alleen nog vanaf de nieuwe fly over te bereiken (als dat wegdeel open gaat). Even verderop kan het verkeer dan de A9 op (richting Holendrecht) of nog afslaan richting Amsterdamse Bos.

Verkeer vanuit het westen, maar ook vanuit het noorden en vanaf Schiphol Oost kan dus niet zo rijden en moet ofwel via de Bosrandbrug (als men richting Amsterdamse Bos wil) of de 'oude' oprit op de N232/Schipholweg de A9 op nemen.

Omdat de brug bovendien ook niet meer vanaf het oosten te berijden is, er is nu dus eenrichtingsverkeer, heeft de kruising van de Schipholweg met de Schipholdijk nog maar drie takken met vanuit iedere richting (dus) twee te berijden richtingen. Dit zal natuurlijk een stuk beter doorstromen dan een kruising met vier takken en ook beter dan de oude situatie met de rotonde (met VRI) die daar lag. Persoonlijk, maar ik ben geen expert, lijkt mij drie stroken rechtsaf dan ook een tikkie overdreven.
Laatst gewijzigd door mavas op za 06 jul 2013, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: takken aangepast in stroken. maakt de discussie wat duidelijker

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 06 jul 2013, 19:56

^^ Met dat laatste kan ik instemmen. Bovendien had dat ook wat aanpassing van het talud kunnen schelen, aangezien de derde rechtsafstrook er aan de rechterkant bijkomt. Daar is nu dus een verbreding voor nodig geweest en gebruik van damwanden. Dat maakt het toch wat duurder dan nodig.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 06 jul 2013, 21:34

En voor de liefhebber nog 22 foto's van het vernieuwde gedeelte, in het huidige album te vinden van de N232. Te bekijken vanaf hier:
https://picasaweb.google.com/vanschie.m ... 9211539570

Paar foto's in de spoiler:
SPOILER: TOON

Doen we!:
Afbeelding

Uiteindelijk toch maar er af:
Afbeelding

Breekbare portalen:
Afbeelding

Afdaling op de fly-over:
Afbeelding

Onder de fly-over:
Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 06 jul 2013, 21:40

^^ Mooie plaatjes! :)

Apart om te zien, heeft wel iets Scandinavisch. Zo te zien hebben ze ook geen handwijzers (aan de overkant sowieso niet) maar een regelbord. Amper leesbaar, dat wel...
SPOILER: TOON

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 06 jul 2013, 21:45

Sterker nog, het ontwerp komt zelfs uit Scandinavië, omdat ze er daar al ervaring mee hebben. En een portaal of mast voor de bewegwijzering kan natuurlijk niet, dan zou die ook weer in een breekbare uitvoering moeten worden gemaakt.
Bovendien staan er wel gewoon voorwegwijzers, dus zo heel erg is het ook weer niet dat er een portaal of mast ontbreekt.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 07 jul 2013, 11:45

Tsjah, ik heb hier ook al eens een pleidooi gehouden om die achterhaalde hand- en lichtwijzers maar eens af te schaffen. Erg veel bijval was er toen nog niet... ;)