[N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » do 20 sep 2018, 7:33

Ik snap het niet. Die verlenging ligt gevoelig oké, maar die verlenging zou toch juist het meeste winst opleveren voor de verkeersdrukte?
Voor de provincie noord-holland is die verlenging toch belangrijk? Ik ben benieuwd hoe men zal reageren op de reactie van zuid-holland.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » do 20 sep 2018, 9:51

Een weg die niet verder gaat dan de N208 is per saldo inderdaad maar een halve oplossing voor het probleem aan die kant van de Ringvaart. De verbindingen tussen de N206 en de N208 blijven karrensporen en de verkeersdrukte in bijvoorbeeld Vogelenzang en Aerdenhout vermindert niet (en dat laatste is inderdaad wel in het belang van Noord-Holland).

Eerlijk gezegd begrijp ik de weerstand vanuit Zuid-Holland tegen het stuk tussen de N208 en de N206 niet zo erg. In Zuid-Holland zou de weg alleen maar door wat bollengrond lopen, niet echt een bijzonder of erg fraai landschap (op twee weken per jaar na) ofzo. Ten zuiden en ten westen van Vogelenzang zou de weg (weer) in Noord-Holland uitkomen (om aan te sluiten op het Zuid-Hollandse deel van de N206) en ook daar door eenzelfde soort bollengrond heenlopen. Op één of andere manier is er in de omgeving vooral om dat stukje veel te doen geweest, als ware het uniek landschap etc zijn, terwijl het 45 weken per jaar niks anders dan een grauwe vlakte met aarde is (en de andere weken wat tulpen en narcissen te zien zijn waarvan twee weken in bloei).

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Lekkere Kwal » do 20 sep 2018, 10:18

Naja, ruw bekeken helpt die verbinding ook niet voor de stroom vanaf de N206 naar Haarlem en Zandvoort, dat is wel erg om via de N205. Het is al vrij moeilijk om vanuit de Haarlemmermeer niet via de A44 en de aansluitende wegen al sneller in de kustdorpen te komen, dus vraag ik me af wie er direct belang bij heeft om die verbinding aangelegd te zien worden. edit: eigenlijk zou je een oplossing willen voor de N206 naar de N208 bij de Westelijke Randweg, maar zie ik vanwege NIMBY en natuurgebieden niet op iets anders uitkomen op een tunnel zoals de Rotterdamse Baan.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door JGB07 » vr 21 sep 2018, 8:49

Rein schreef: do 20 sep 2018, 9:51 Een weg die niet verder gaat dan de N208 is per saldo inderdaad maar een halve oplossing voor het probleem aan die kant van de Ringvaart. De verbindingen tussen de N206 en de N208 blijven karrensporen en de verkeersdrukte in bijvoorbeeld Vogelenzang en Aerdenhout vermindert niet (en dat laatste is inderdaad wel in het belang van Noord-Holland).

Eerlijk gezegd begrijp ik de weerstand vanuit Zuid-Holland tegen het stuk tussen de N208 en de N206 niet zo erg. In Zuid-Holland zou de weg alleen maar door wat bollengrond lopen, niet echt een bijzonder of erg fraai landschap (op twee weken per jaar na) ofzo. Ten zuiden en ten westen van Vogelenzang zou de weg (weer) in Noord-Holland uitkomen (om aan te sluiten op het Zuid-Hollandse deel van de N206) en ook daar door eenzelfde soort bollengrond heenlopen. Op één of andere manier is er in de omgeving vooral om dat stukje veel te doen geweest, als ware het uniek landschap etc zijn, terwijl het 45 weken per jaar niks anders dan een grauwe vlakte met aarde is (en de andere weken wat tulpen en narcissen te zien zijn waarvan twee weken in bloei).
Tot een jaar geleden zou ik je helemaal gelijk gegeven hebben met je "bollengrond". Nu ik zelf in Hillegom woon, begrijp ik echter dat het veel gevoeliger ligt en snap ik ook langzaam beter waarom het zo gevoelig ligt. Dat is niet perse omdat de bollenvelden 2 weken per jaar zo mooi zijn, maar juist omdat de hele economie in de bollenstreek draait op de bloembollen. De velden zijn de brandstof die de motor laten lopen (zowel toerisme, industrie, handel, alles). In de afgelopen jaren is al steeds meer land "ingepikt" voor andere doelen en de vrees bestaat dat de economie tot stilstand komt als teveel grond een andere bestemming krijgt. Mede daarom mag bollengrond niet zomaar bebouwd worden (gemeenten betalen enorme schadevergoedingen aan een soort fonds als zij bollengrond omzetten naar woongrond) en is een weg natuurlijk ook uit den boze.

Wat betreft de N206 - N208 verbinding ben ik het volledig met je eens. Iedereen die daar ook maar een keer geweest is begrijpt dat een verbinding wenselijk is. Datzelfde geldt mijns inziens ook voor een betere verbinding N208 - A4. De N207 (met name de brug) kan zeker in de avondspits de verkeersdrukte beslist niet aan. Het verbreden van de brug is echter geen oplossing, omdat het verkeer de dorpen (Lisse en Hillegom) niet in kan. Ergo: je moet opzoek naar een andere ingang het dorp in vanaf de A4: 1) een duinpolderweg ten noorden van Hillegom naar de A4. 2) een ontsluitingsweg aan de zuidzijde van Lisse naar de A44.

Qua locatie van de weg zou je de verkeerstromen goed moeten berekenen. Een noordelijke aansluiting op de N208 heeft namelijk als nadeel dat het verkeer van A4 naar Hillegom over de ook al drukke N208 moet het dorp in. De oude variant vanuit de meerlaan in Hillegom is in dat kader zo gek nog niet. Aan de andere kant wil Hillegom natuurlijk niet dat het verkeer bestemd voor Lisse vanaf de A4 dwars door het al drukke dorp heen rijdt. Zeker vanwege de dagelijkse files op de A4 zou dit zomaar sneller kunnen zijn.

Kortom: de weg is zeker noodzakelijk en wenselijk. De precieze locatie is echter lastig zomaar in te kleuren. Ik ben het met iedereen eens dat de nieuwe Bennebroekerweg tussen de A4 en N205 in ieder geval al lang en breed aangepast had kunnen worden. Een variant om voor die verbinding de Noordelijke Randweg (vlak boven Nieuw Vennep) te gebruiken, is mij namelijk niet bekend.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 21 sep 2018, 9:01

^^ Men ziet niet in dat een nieuwe weg ook kan helpen de o zo belangrijke economie (en daarmee het landschap) en het toerisme te behouden en te versterken? En dat het gebrek aan passende infrastructuur ook een rem is op (de groei van) die economie en dat toerisme?

Als elke vierkante meter bollengrond zo heilig is, dan zou je ook moeten kunnen argumenteren dat het omgekeerde, het aanwenden van grond die momenteel anders wordt gebruikt (wegen, bedrijventerreinen, woongebieden) ten gunste van nieuwe bollengrond, de economie goed zou doen. Het tegendeel is waar. Het één kan niet zonder het ander. Goede afwegingen zijn nodig. Met blokkeren dien je niet per se dat wat waardevol is.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Lekkere Kwal » vr 21 sep 2018, 9:47

JGB07 schreef: vr 21 sep 2018, 8:49 Wat betreft de N206 - N208 verbinding ben ik het volledig met je eens. Iedereen die daar ook maar een keer geweest is begrijpt dat een verbinding wenselijk is. Datzelfde geldt mijns inziens ook voor een betere verbinding N208 - A4. De N207 (met name de brug) kan zeker in de avondspits de verkeersdrukte beslist niet aan. Het verbreden van de brug is echter geen oplossing, omdat het verkeer de dorpen (Lisse en Hillegom) niet in kan. Ergo: je moet opzoek naar een andere ingang het dorp in vanaf de A4: 1) een duinpolderweg ten noorden van Hillegom naar de A4. 2) een ontsluitingsweg aan de zuidzijde van Lisse naar de A44.
Ik ben er ook vaak geweest (heb er een paar jaar gewerkt), maar ik had eigenlijk alleen de indruk dat een verlengde N207 op z'n plaats zou zijn. Een verbinding N206-N208 ten noorden van De Zilk kan ik eigenlijk niet plaatsen met een daadwerkelijk nut, jij wel? Want dat zijn eigenlijk wel twee verschillende concepten, het laatste is nu afgeschoten en daar kan ik eigenlijk geen tegenargument voor vinden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 21 sep 2018, 9:53

^^ Eens. Op de N206 t.h.v. De Zilk wil je óf een fatsoenlijke voortzetting van de N206 richting Haarlem (die er nu niet is), danwel een fatsoenlijke verbinding naar de N205 en A44 (wat een verbinding tussen N206-N208 ten noorden van De Zilk niet is).

Een upgrade en verlening van de Nieuwe Bennebroekerweg kan uitkomst bieden maar ik zie eigenlijk niet hoe deze voordelen biedt ten opzichte van andere alternatieven.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door JGB07 » vr 21 sep 2018, 10:28

Lekkere Kwal schreef: vr 21 sep 2018, 9:47
JGB07 schreef: vr 21 sep 2018, 8:49 Wat betreft de N206 - N208 verbinding ben ik het volledig met je eens. Iedereen die daar ook maar een keer geweest is begrijpt dat een verbinding wenselijk is. Datzelfde geldt mijns inziens ook voor een betere verbinding N208 - A4. De N207 (met name de brug) kan zeker in de avondspits de verkeersdrukte beslist niet aan. Het verbreden van de brug is echter geen oplossing, omdat het verkeer de dorpen (Lisse en Hillegom) niet in kan. Ergo: je moet opzoek naar een andere ingang het dorp in vanaf de A4: 1) een duinpolderweg ten noorden van Hillegom naar de A4. 2) een ontsluitingsweg aan de zuidzijde van Lisse naar de A44.
Ik ben er ook vaak geweest (heb er een paar jaar gewerkt), maar ik had eigenlijk alleen de indruk dat een verlengde N207 op z'n plaats zou zijn. Een verbinding N206-N208 ten noorden van De Zilk kan ik eigenlijk niet plaatsen met een daadwerkelijk nut, jij wel? Want dat zijn eigenlijk wel twee verschillende concepten, het laatste is nu afgeschoten en daar kan ik eigenlijk geen tegenargument voor vinden.
Eens, de verbinding N206 met N208 kan prima door het doortrekken van de N207. De noodzaak voor verbinding aan de noordzijde van Hillegom tussen N208 en N206 is er nauwelijks.
Schelpenpaadje schreef: vr 21 sep 2018, 9:01 ^^ Men ziet niet in dat een nieuwe weg ook kan helpen de o zo belangrijke economie (en daarmee het landschap) en het toerisme te behouden en te versterken? En dat het gebrek aan passende infrastructuur ook een rem is op (de groei van) die economie en dat toerisme?

Als elke vierkante meter bollengrond zo heilig is, dan zou je ook moeten kunnen argumenteren dat het omgekeerde, het aanwenden van grond die momenteel anders wordt gebruikt (wegen, bedrijventerreinen, woongebieden) ten gunste van nieuwe bollengrond, de economie goed zou doen. Het tegendeel is waar. Het één kan niet zonder het ander. Goede afwegingen zijn nodig. Met blokkeren dien je niet per se dat wat waardevol is.
Klopt: men is zo naïef om niet in te zien dat de weg noodzakelijk is voor economische groei. Illustratief is dat Hillegom graag een levendige dorpskern wil, maar niet wil uitbreiden qua woningen (kostbare bollengrond). Vervolgens zie je in Lisse het centrum floreren (vergeleken met Hillegom) mede omdat de agglomeratie via Lisserbroek toeneemt. Inmiddels gaan Hillegommers al naar Lisse ipv eigen dorpskern

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » vr 21 sep 2018, 11:57

Het probleem is dat er diverse issues rondom mobiliteit zijn waar de Duinpolderweg (mede) een oplossing voor kan zijn en dat deze allemaal een rol kunnen spelen rond de trajectkeuze en de besluitvorming daaromtrent.

Ik noem maar even:
- noodzaak tot betere aansluiting van Hoofddorp-Zuid op de A4
- forse woningbouw (en groei bevolking) aan zuidkant van Hoofddorp
- veel 'sluipverkeer' door Haarlemmermeerse dorpen langs ringvaart (Zwaansoek, Beinsdorp, Lisserbroek) vanwege beperkte aantal bruggen
- forse woningbouwopgave in Lisserbroek (waarbij wordt verwacht dat wachttijden voor de enige brug naar Lisse kunnen oplopen tot een half uur)
- veel doorgaand verkeer door Bennebroek (richting ringvaartbrug naar Zwaanshoek en N205)
- ontbreken van goede verbindingen tussen N206 en N208
- veel verkeer van/naar Zuid-Hollandse deel N206 door Vogelenzang en Aerdenhout
- te weinig capaciteit van de brug in de N207
- beperkte capaciteit ontsluitingswegen in Lisse en Hillegom
- behoefte aan HOV verbinding tussen bollenstreek en Schiphol
- etc.

Kortom: er spelen wel best wel wat zaken op mobiliteitsgebied en het zoeken naar een oplossing die alle problemen goed dekt is nagenoeg onmogelijk. En dan is het ook nog zo dat elke voorgestelde (deel)oplossing veel weerstand oproept, vooral onder vergrijsde bewoners ten westen van de Ringvaart die alles bij het oude willen laten en geen enkele verandering in hun leefomgeving zien zitten. En als extra complicerende factor spelen hierbij ook nog twee provincies een rol welke beide andere belangen hebben en waarbij een (deel)oplossing voor de ene provincie alleen gerealiseerd kan worden op grond in de andere provincie.

Gevolg: je bent zo 10 jaar verder en eindigt met een suboptimale oplossing waar velen het (nog steeds) niet mee eens zijn.

Het positieve is in ieder geval dat er nu een belangrijk besluit is genomen en er nu eindelijk een fase kan worden afgesloten en er doorgestoten kan worden naar een volgende fase.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » vr 21 sep 2018, 12:04

JGB07 schreef: vr 21 sep 2018, 10:28 Eens, de verbinding N206 met N208 kan prima door het doortrekken van de N207. De noodzaak voor verbinding aan de noordzijde van Hillegom tussen N208 en N206 is er nauwelijks.
Het doortrekken van de N207 tot aan de N206 lijkt ook mij een hele logische oplossing om de N206 (en daarmee ook de kuststrook) beter te ontsluiten. In principe zou ik zeggen: doen!

Echter, een dergelijke verbinding biedt slechts een oplossing voor één (of enkele) van de hiervoor opgesomde issues. Het doet niks aan de hoeveelheid verkeer door de dorpen langs de Ringvaart, het zorgt niet voor een betere ontsluiting van Hoofddorp etc. Om die problemen op te lossen is er veel meer nodig, waaronder een extra kruising van de Ringvaart en hierop aansluitende infrastructuur. Daar ontkom je gewoon niet aan. Per saldo heb je het nog steeds over een verbinding tussen de N208 en de N205 (inclusief brug of aquaduct) en een nieuwe weg vanaf Hoofddorp-Zuid tot aan de A4.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Lekkere Kwal » vr 21 sep 2018, 12:21

^^ die punten die je noemt worden juist geboden door de nu aan te leggen verbinding? :s Dat is toch een extra verbinding over de Ringvaart en zorgt voor de verbeterde ontsluiting van Hoofddorp en ontlast de bruggetjes bij Zwaanshoek en Beinsdorp.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » vr 21 sep 2018, 12:24

Het doortrekken van de N207 naar de N206 gaat net zo goed over kostbare bollengrond. Misschien wel veel meer dan bij doortrekking van de N208 naar de N206.
Dus ook in die variant ga je veel weerstand krijgen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » vr 21 sep 2018, 12:30

Lekkere Kwal schreef: vr 21 sep 2018, 12:21 ^^ die punten die je noemt worden juist geboden door de nu aan te leggen verbinding? :s Dat is toch een extra verbinding over de Ringvaart en zorgt voor de verbeterde ontsluiting van Hoofddorp en ontlast de bruggetjes bij Zwaanshoek en Beinsdorp.
Ja, klopt. Maar ik reageerde op de kwestie van de doortrekking van de N207 vanaf de kruising met de N208 naar de N206. Die doortrekking komt er niet en voorlopig dus ook geen andere verbinding tussen de N206 en N208.

Wat er wel komt (hopelijk):
- nieuwe verbinding tussen Spoorlaan Hoofddorp en A4 (gemeente Haarlemmermeer)
- verbreding Nieuwe Bennebroekerweg bij Hoofddorp (gemeente Haarlemmermeer)
- nieuwe weg tussen N205 en N208 tussen Hillegom en Bennebroek door (deels gemeente Haarlemmermeer, deels gemeente Hillegom)
- nieuwe weg benoorden Zwaanshoek (gemeente Haarlemmermeer)
- nieuwe weg ten zuiden van Lisse richting A44 (gemeente Lisse)

Wat er niet komt:
- doortrekking N207 naar N206
- tweede brug over de Ringvaart van N207
- verbinding tussen (verlengde N205) en N206 onder Vogelenzang

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Lekkere Kwal » vr 21 sep 2018, 12:38

Inderdaad, maar je begon eerst over puur het stuk onder Vogelenzang:
Een weg die niet verder gaat dan de N208 is per saldo inderdaad maar een halve oplossing voor het probleem aan die kant van de Ringvaart. De verbindingen tussen de N206 en de N208 blijven karrensporen en de verkeersdrukte in bijvoorbeeld Vogelenzang en Aerdenhout vermindert niet (en dat laatste is inderdaad wel in het belang van Noord-Holland).

Eerlijk gezegd begrijp ik de weerstand vanuit Zuid-Holland tegen het stuk tussen de N208 en de N206 niet zo erg. In Zuid-Holland zou de weg alleen maar door wat bollengrond lopen, niet echt een bijzonder of erg fraai landschap (op twee weken per jaar na) ofzo. Ten zuiden en ten westen van Vogelenzang zou de weg (weer) in Noord-Holland uitkomen (om aan te sluiten op het Zuid-Hollandse deel van de N206) en ook daar door eenzelfde soort bollengrond heenlopen. Op één of andere manier is er in de omgeving vooral om dat stukje veel te doen geweest, als ware het uniek landschap etc zijn, terwijl het 45 weken per jaar niks anders dan een grauwe vlakte met aarde is (en de andere weken wat tulpen en narcissen te zien zijn waarvan twee weken in bloei).
En wat ik en anderen aangeven is dat juist niet die verbinding, maar de doorgetrokken N207 meer bijdraagt aan de problemen die je schetst. Dus in wezen, dat het logischer zou zijn om daar de plannen voor op te tuigen als volgende stap, niet voor de doortrekking bij Vogelenzang. We proberen niet een 1-oplossing-voor-alles te zoeken, maar simpelweg een nuttig vervolg op wat nu gebouwd gaat worden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » vr 21 sep 2018, 12:47

Prima, helemaal mee eens.

Wat mij betreft pakken ze nu aan waarvoor ze (eindelijk) een mandaat hebben gekregen en zal dit een groot deel van de bestaande en de te verwachten problemen oplossen. En dan zou het goed zijn als daarna wordt nagedacht over een volgende stap.

Wat mij betreft zou die volgende stap best een doorgetrokken N207 en een nieuwe brug over de Ringvaart mogen zijn. Op dit moment is de tijd daar eigenlijk niet rijp voor. Enerzijds vanwege weerstand uit de omgeving (bollengrond, bollenstad etc.), anderzijds omdat ik denk dat de provincie Noord-Holland er niet aan wil meewerken de brug van de N207 te verbreden zolang er geen nieuwe verbinding is bezuiden Bennebroek. Overigens heeft de Gedeputeerde van Zuid-Holland woensdag ook aangegeven dat de verbreding van de brug er op dit moment niet inzit.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 21 sep 2018, 12:59

Is het werkelijke (politieke) probleem niet dat de grens tussen de provincies en gemeenten langs historische grenzen lopen (dan doel ik vooral op de voormalige oever van de Haarlemmermeer) lopen, terwijl dit gebied qua wegen en verkeersstromen, economie en banen meer één geheel vormt waarin deze oude grenzen meer in de weg zitten dan zinvol zijn? Zo'n beetje elke weg van enige betekenis loopt door de achtertuin van verschillende overheden met verschillende belangen.

Als enkele gemeenten zouden fuseren krijg je veel meer bestuurlijke slagkracht. Waarbij je naar mijn mening gelijk Nieuw-Vennep zou kunnen indelen bij Zuid-Holland, al dan niet met het overdragen van een stukje Zuid-Holland bij Bennebroek aan Noord-Holland. Dan zullen nieuwe plannen nog steeds op veel verzet stuiten van inwoners maar je komt in elk geval verder. Je kunt ook makkelijker tegemoet komen aan de bezwaren en argumenten van tegenstanders. Behoud van de waarden van het gebied en de leefbaarheid voor de inwoners zouden uiteraard ook speerpunten moeten zijn van die nieuwe gemeenten.

De bestuurlijke indeling van dit gebied matcht niet met de hedendaagse structuur van het gebied, wat er aan bijdraagt dat inwoners in het verleden en hun eigen belevingswereld blijven leven.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » ma 05 nov 2018, 15:54

^^ Dat is ook 1 van de redenen dat het proces zo stroperig loopt. Het verkeer zelf is in de afgelopen decennia meer oost-west georiënteerd geraakt, terwijl de infrastructuur daar niet op aangepast is.

Noord-Holland gaat helaas mee in het advies van Z-H om de reservering te schrappen...
Ruimtelijke reservering doortrekken Duinpolderweg tot aan N206 vervallen

Gedeputeerde Staten (GS) van Noord-Holland hebben besloten om, in navolging van de provincie Zuid-Holland, de ruimtelijke reservering voor het doortrekken van de N208 naar de N206 niet op te nemen in de planuitwerking van het project Bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek/Duinpolderweg.

GS hebben daarmee de besluiten van beide provincies gelijkgetrokken. Provinciale Staten (PS) van Zuid-Holland namen hetzelfde besluit op 19 september 2018. Beide provincies vinden eenduidige besluitvorming belangrijk. Dat is de basis voor de volgende fase van het project, de planuitwerkingsfase. Nu dit besluit er ligt, kan deze volgende fase voorbereid worden en van start gaan.

Planuitwerkingsfase
In de planuitwerkingsfase wordt het tracé samen met belanghebbenden nader uitgewerkt. Daarnaast worden de milieueffecten gedetailleerd in beeld gebracht in een ProjectMER. De opgave van deze fase is om tot een optimale ligging en inpassing van de weg te komen. Overheden, belangengroepen, bewoners en bedrijven worden hier actief bij betrokken.

De planning van de vervolgstappen wordt nog nader uitgewerkt. De provincies verwachten medio 2019 werksessies met de omgeving te houden.
http://noord-holland.nl/Actueel/Archief ... _vervallen
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » wo 21 nov 2018, 22:47

Vandaag stond in de lokale krant dat de provincies Noord- en Zuid-Holland bestuderen welke invloed de recente PAS uitspraak van het Europese Hof heeft op de (eventuele) toekomstige verbinding tussen de N208 en de N206. Zoals bekend is de ruimtereservering voor dit deel van de Duinpolderweg geschrapt.

Opvallend echter is dat de krant ook meldt dat de gedeputeerde van Zuid-Holland verwacht dat de 'doortrekking [van de Duinpolderweg tot aan de N206] binnen vijf jaar aan de orde is'. Kortom: het schrappen van de ruimtereservering lijkt vooral voor de vorm. Uiteindelijk, of eigenlijk best snel, moet dit stuk weg er eigenlijk gewoon gaan komen, volgens de Gedeputeerde althans. Interessante ontwikkeling.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Schelpenpaadje » wo 21 nov 2018, 23:23

^^ Je zou wat dat laatste betreft bijna denken dat er provinciale verkiezingen aankomen ;)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » do 26 mar 2020, 12:08

Vandaag heeft de provincie Noord-Holland aangegeven dat ze (definitief) een streep zetten door de Duinpolderweg. De provincie wil alleen de zuidelijke ringweg van Hoofddorp, de (Nieuwe) Bennebroekerweg tussen de A4 en de N205, verbeteren. Een facelift voor deze weg is noodzakelijk vanwege de woningbouwplannen van Haarlemmermeer. De rest van de Duinpolderweg tot aan de Haarlemmerstraat (N208), inclusief de randweg bij Zwaanshoek en de randweg A44-Lisse worden niet uitgevoerd, schrijft de provincie in een verklaring.

De verbreding van de zuidelijke ring van Hoofddorp is overigens ook nooit omstreden geweest en er is al jaren geleden geld voor gereserveerd, maar de besluitvorming erover is de afgelopen 10 jaar feitelijk 'gegijzeld' door het bredere project Duinpolderweg. Hopelijk kan er nu eindelijk wel een formeel besluit worden genomen en kan de schop snel de grond in. Met name tussen Hoofddorp en de A4 is omlegging meer dan wenselijk, omdat het verkeer nu nog over feitelijk een ETW heen gaat.
Provincie Noord-Holland schreef: Noord-Holland ziet af van plan Duinpolderweg

De provincie Noord-Holland heeft in de Stuurgroep Duinpolderweg laten weten van plan te zijn om uitsluitend verder te gaan met de opwaardering van de (Nieuwe) Bennebroekerweg in de gemeente Haarlemmermeer.

Dit is noodzakelijk vanwege de woningbouwplannen van Haarlemmermeer. De overige delen van de Duinpolderwegroute worden niet door Noord-Holland uitgevoerd. Noord-Holland zet voor de bereikbaarheid in de grensstreek in op verbetering van het openbaar vervoer en fietspaden.

De provincie wil uitsluitend de (Nieuwe) Bennebroekerweg tussen de A4 en de N205 opwaarderen. De rest van de beoogde Duinpolderwegroute tot aan de Haarlemmerstraat (N208), inclusief de randweg bij Zwaanshoek en de randweg A44-Lisse worden niet uitgevoerd. Dit is de concrete uitwerking van het coalitieakkoord van de provincie Noord-Holland, Duurzaam Doorpakken! dat de nadruk legt op bereikbaarheid per openbaar vervoer en fiets in de regio.

Gedeputeerde Bereikbaarheid en Mobiliteit, Jeroen Olthof: “Wij willen hiermee duidelijkheid bieden aan de inwoners en onze stuurgroeppartners, met wie wij graag in gesprek blijven over de bereikbaarheid in het grensgebied van Noord- en Zuid-Holland.”

Het voorgenomen besluit over de (Nieuwe) Bennebroekerweg wordt nog voorgelegd aan Provinciale Staten. Daarna maken de Noord-Hollandse partners (gemeente Haarlemmermeer, Vervoerregio Amsterdam en provincie Noord-Holland) afspraken over financiering en projectleiding.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » do 26 mar 2020, 13:02

Wat een zwakkelingen. Dit was natuurlijk wel te verwachten gezien de grote weerstand en de halve plannen die er uiteindelijk waren. Meer dan 10 jaar aan onderzoeken en overleggen zijn nu bijna allemaal overbodig geworden. Weggegooid geld. :facepalm:
Ondertussen bouwt men in de regio lekker verder met huizen, en loopt de bereikbaarheid in de toekomst nog steeds te wensen over.
Het openbaar vervoer waar men het over heeft is al niet zo van hoge kwaliteit in oost-west: https://www.connexxion.nl/getmedia/6898 ... er2019.pdf Er rijden maar een paar lijnen de Ringvaart over.
Dat wordt in de toekomst ook niet veel beter lijkt me.

Afijn, de Bennebroekerweg wordt eindelijk verbeterd. Ben alleen benieuwd wat de verbeteringen dan in detail zullen worden. Aan de westkant zal er gewoon een gelijkvloerse kruising blijven, lijkt mij.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » do 26 mar 2020, 13:10

^^ Ik heb ook een mailbericht van het projectteam gehad en daar zat bijgaand kaartje in. Feitelijk lijkt dit ongeveer hetzelfde te zijn als eerder kaartmateriaal (nieuw stuk weg tussen A4 en spoor, onderdoorgang bij spoor bij/naast weg voor langzaam verkeer, (waarschijnlijke) verdubbeling tussen Spoorlaan en de N205). Op het kaartje is nabij de N205 echter een knikje naar het zuiden te zien. De huidige weg maakt daar juist een klein knikje naar het noorden en dit kaartje wekt de indruk dat het stukje tussen de rotonde met de Deltaweg en de N205 verlegd wordt. Maar goed, we gaan het binnenkort wel zien.

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door harry » do 26 mar 2020, 15:16

mavas schreef: do 26 mar 2020, 13:02Er rijden maar een paar lijnen de Ringvaart over.
Inderdaad: de rest gaat er onderdoor. Er ligt een prachtige tunnel. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Chris » do 26 mar 2020, 15:31

Waarom is die 0,9 kilometer weg voor Noord-Holland nou zo'n onoverkomelijk probleem dat er na 10 jaar planvorming uiteindelijk toch geen doorgang vindt?

Elk ruimtelijk project is omstreden. Wat maakte hier het verschil?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Schelpenpaadje » do 26 mar 2020, 16:06

Wat je ook van dit besluit vindt, het is een slechte keuze gebleken om allerlei nuttige projecten in één besluitvormingsproces te gooien. Naast mogelijke kansen zijn er vooral bezwaren opgestapeld.

Er gebeurt nu tenminste iets. Nog langer aanmodderen met dit traject blijkt sowieso zinloos.

Wie weet dat bepaalde verbindingen, zoals een zuidelijke rondweg voor Lisse of een doorgetrokken N207, alsnog afzonderlijk opgestart kunnen worden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » do 26 mar 2020, 17:05

^^ Zo kun je het ook zien. Interessant gezichtspunt. Maar wat je niet moet vergeten, is dat de keuzes die men maakt voor die paar 100 meter nieuwe weg, ook gevolgen hebben voor het ontwerp van de (nieuwe) Bennebroekerweg.
Dus aan de andere kant snap ik wel dat men het in 1 besluitvormingsproces heeft gegoten. Zo kon men ook goed zien wat de effecten van de verschillende maatregelen waren.
Chris schreef: do 26 mar 2020, 15:31Waarom is die 0,9 kilometer weg voor Noord-Holland nou zo'n onoverkomelijk probleem dat er na 10 jaar planvorming uiteindelijk toch geen doorgang vindt? Elk ruimtelijk project is omstreden. Wat maakte hier het verschil?
Ik denk dat de konten gekeerd zijn, omdat er een nieuwe coalitie is sinds vorig jaar, en alles nu duurzaam moet zijn. Geen nieuwe wegen betekent dat, ook niet als dat een paar 100 meter is...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Vinny » do 26 mar 2020, 19:55

Probleem is denk ik dat de provincie Zuid-Holland niet echt wilde meewerken. Het blijft allemaal wat gek gepland, maar goed, er wordt wel gewerkt aan verbetering. Dat is positief.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » do 26 mar 2020, 21:01

Ik denk dat het vooral een kwestie was van teveel verschillende belanghebbenden (twee provincies, 4 of 5 gemeentes, dorpsraden etc) en daarmee te veel verschillende wensen, gedachtes etc. De meeste recente trajectkeuze was een soort megacompromis waar niemand echt gelukkig van werd. Sowieso geen doortrekking tot N206, route vlak langs Zwaanshoek en Bennebroek (in plaats van zuidelijker bij Hillegom), halfslachtige rondwegen rond Zwaanshoek en Lisse etc. Tel daarbij op dat er in Noord-Holland een relatief links college is gekomen (teneinde de grootste partij aan rechterzijde buitenspel te zetten) die expliciet zegt tegen de aanleg van nieuwe wegen te zijn en dan is het niet raar dat het boeltje klapt.

Wat mij betreft nu maar volle kracht inzetten op de zuidelijke ring van Hoofddorp en wellicht over een jaar of 5 een lobby om de N207 te verlengen tot aan de N206 en daarmee uiteindelijk toch nog een verbinding met die weg te krijgen. Want hoe je het ook wendt of keert: aan fatsoenlijke oost-west-verbindingen ontbreekt het in die hoek. Vraag is dan wel of Noord-Holland aan zo'n verbinding wil meebetalen, aangezien die verbinding wel volledig in Zuid-Holland ligt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Schelpenpaadje » do 26 mar 2020, 22:11

^^ Over dat laatste zou sowieso flink vergaderd moeten worden.

Een wat out of the box oplossing om een verlengde N207 dichterbij te brengen kan zijn om de provinciegrens te verleggen naar het tracé van deze weg. Dit betekent dat Hillegom in Noord-Holland komt te liggen, de belangen van de provincie meer in lijn komen en de extra ruimte en inwoners als wisselgeld kunnen dienen voor een financiële bijdrage. Hillegom is sowieso al sterk georiënteerd op Haarlem en de gemeente nam in de jaren '70 al eens een besluit vóór herindeling met Noord-Holland.

Maar goed, als het alsnog aanleggen van dergelijke verbindingen al haalbaar is, zal het verre toekomstmuziek zijn.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door evos » vr 27 mar 2020, 19:05

Rein schreef: do 26 mar 2020, 13:10 Op het kaartje is nabij de N205 echter een knikje naar het zuiden te zien. De huidige weg maakt daar juist een klein knikje naar het noorden en dit kaartje wekt de indruk dat het stukje tussen de rotonde met de Deltaweg en de N205 verlegd wordt.
Dat knikje naar het zuiden lijkt mij de ligging van het alternatief "Midden" te zijn. Misschien hoopt men hiermee de kans op een latere realisatie daarvan te vergroten.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Plaats reactie