[N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » wo 11 mar 2015, 14:05

hmeer schreef: Bedoel je hiermee de verlenging van de Nieuwe Bennebroekerweg tot de A4 naast de huidige oude Bennebroekerweg? Of ook het verdubbelen van het stuk Nieuwe Bennebroekerweg dat er al ligt tussen de Drie Merenweg (N205) en de Spoorlaan?
Dat eerste is het meeste urgent, maar het tweede begint ook wenselijk te worden, zeker nu de eerste huizen in Toolenburg Zuid worden opgeleverd.

De provincie heeft vorig jaar al geld toegezegd voor het het oostelijk deel van de Duinpolderweg, ongeacht of de rest van de Duinpolderweg er al dan niet komt. Dus dat is vast binnen. Probleem is dat een verlengde Nieuwe Bennebroekerweg vrij kostbaar is vanwege de aan te leggen onderdoorgangen onder de spoorlijnen en dat de gemeente dus waarschijnlijk ook erg veel eigen geld erin moet stoppen.

Het bestaande deel van de Nieuwe Bennebroekerweg verdubbelen kan relatief simpel gebeuren. Het tracé ligt eigenlijk al klaar en er hoeft slechts 1 serieus kunstwerk, namelijk een tweede viaduct over de IJweg aangelegd te worden (plus wellicht nog een overkruizing van de Nieuwerkerkertocht en de IJtocht).

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Techum » wo 11 mar 2015, 15:02

Rein schreef:Maandag is er in het kader van een verkiezingsbijeenkomst met aanwezigheid van een aantal VVD prominenten (o.a. minister Schultz, gedeputeerde Post van Noord-Holland) onder meer gesproken over de Duinpolderweg. Zie hier een verslag.

Als ik dit zo lees en de ontwikkeling van de laatste maanden erbij betrek, begin ik te vrezen dat het plan Duinpolderweg binnenkort begraven zal worden. Mogelijk dat alleen het meest oostelijke stukje (Hoofddorp-Zuid - A4) er nog komt, al is de vorm daarvan ook niet echt zeker.

Enkele citaten uit het verslag:
Volgens Post was het toenmalig Haarlemmermeers wethouder Herman Tuning die haar enkele jaren geleden wees op de slechte oost-westverbinding. Volgens Post was het echter een lokaal en geen provinciaal probleem. Daar kwam verandering in toen de gemeentes Lisse, Haarlemmermeer, Noordwijk, Heemstede en Bloemendaal de krachten bundelden. 'Ze waren allemaal van mening dat er een oost-westverbinding moest komen.'
Hoewel de gedeputeerde bereid was voor de weg te gaan strijden, was ze niet van plan als enige 'de rotte eieren en tomaten' op te vangen. 'Want dat weet je. Als je zo'n weg wilt, dan ga je een hoop kritiek krijgen. Alle vijf gemeenten beloofden plechtig dat we samen zouden optrekken. Dat was nog geen 5 jaar geleden. En we zien hoe we er nu voor staan.' Alleen Haarlemmermeer staat nog vierkant achter de plannen.
De gedeputeerde blijft voor de aanleg van de weg strijden. 'Ik ben geen draaikont, ik kom mijn beloften na. Ik beloof de inwoners van Zwaanshoek en Vogelenzang die last van verkeer over smalle polderdijkjes en door het dorp hebben dat ik voor de Duinpolderweg blijf strijden. Maar ik baal er wel van. Ik heb overigens nog niet de beste locatie voor het traject gezien.
Samengevat: er was eerst veel draagvlak bij verschillende gemeentes, maar daar is nog maar weinig van over. Post vond het eigenlijk een lokaal probleem, heeft het toen vanuit de provincie toch opgepakt en blijft nu zo'n beetje de enige die nog doorzet omdat ze geen draaikont is. :confuuuse:
Als je als provincie spreekt over rotte eieren en tomaten zul je ze krijgen ook. Dit zijn de woorden van een overheid die zelf niet gelooft in de meerwaarde en haalbaarheid van een weg. Door te speculeren over tegenstand, in plaats van je verhaal te focussen op de voordelen, doen je verdere mooie woorden en beloftes er niet meer toe. De toevoeging dat je niet gelooft in de uitgewerkte tracés getuigd ook van geen enkel vertrouwen in het project en de tijd en expertise die hier tot op heden aan is besteed.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18187
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » wo 11 mar 2015, 16:00

Maar volgens mij loopt er nog steeds een mer-procedure. Die zal toch eerst doorlopen worden om te zien of de weg nou uiteindelijk oplossend vermogen heeft toch?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

kras
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 11:21

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door kras » zo 29 mar 2015, 11:25

Toch een beetje erg veel reclamegehalte. De tranen springen springen je bijna in de ogen. Terwijl als je de situatie echt kent, is er niet zo veel aan de hand. In ieder geval geen weg die 240 miljoen kost.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18187
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » wo 20 mei 2015, 14:31

Nieuws uit het coalitieakkoord:
Bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek

Om de bereikbaarheid van de Haarlemmermeer-Bollenstreek te verbeteren, zijn wij voorstander van oplossingen waarbij hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) en een verbindingsweg tussen de N206 en de A4 (Duinpolderweg) onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Samenwerking met de provincie Zuid-Holland is hierbij essentieel. Een Duinpolderweg dient de lokale kernen en andere verbindingswegen te ontlasten. Bij het realiseren van deze verbinding hebben wij oog voor de landschappelijke inpassing.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » wo 20 mei 2015, 15:16

Om de bereikbaarheid van de Haarlemmermeer-Bollenstreek te verbeteren, zijn wij voorstander van oplossingen waarbij hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) en een verbindingsweg tussen de N206 en de A4 (Duinpolderweg) onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Dit is pas duidelijke taal! :wow: Tegelijk wordt het mes op de keel van de tegenstanders van de Duinpolderweg gezet.

Met name de provincie Zuid-Holland en ook de linksere partijen in Noord-Holland willen een HOV verbinding tussen de Bollenstreek en Nieuw Vennep (via Lisse en Lisserbroek). De komst hiervan heeft formeel helemaal niks te maken met de Duinpolderweg (die immers een kilometer of 10 noordelijker zou moeten komen), maar toevalligerwijs gaat het ook hier om een verbinding die provincieoverschrijdend is. Een jaar of vijf geleden was al besloten dat Zuid-Holland de trekker zou zijn voor de HOV verbinding en Noord-Holland van de Duinpolderweg, maar echt aan elkaar gekoppeld waren beide verbindingen nooit. Bij deze dus wel.

Het laatste jaar zie je steeds meer stakeholders een terugtrekkende beweging maken als het gaat om de Duinpolderweg, terwijl er nauwelijks discussie is over de HOV verbinding. Dit had ertoe kunnen leiden dat de komst van de Duinpolderweg afgeblazen zou worden, terwijl Noord-Holland wel flink zou mogen bijdragen aan een HOV verbinding waar ze zelf weinig aan heeft. Deze heeft immers met name tot doel de Bollenstreek met het OV beter met Schiphol en Amsterdam te verbinden en niet zozeer andersom.

Nu legt de provincie een duidelijk standpunt neer. Beide projecten worden aan elkaar gekoppeld. Punt. Geen Duinpolderweg, dan ook geen HOV verbinding. Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren, met name vanuit Zuid-Holland.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door harry » wo 20 mei 2015, 21:42

Er zijn mensen die denken dat de Duinpolderweg een autosnelweg wordt...

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door RSK » wo 20 mei 2015, 21:46

^^ Als het wat dichterbij was geweest, had ik er een bord naast gezet met 'hier wel' en een pijl. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » wo 20 mei 2015, 21:59

harry schreef:Er zijn mensen die denken dat de Duinpolderweg een autosnelweg wordt...
Bepaalde NIMBY's roeptoeteren continu dat de Duinpoldersnelweg er niet mag komen.

Ik weet niet of het gewoon pure domheid is of onderdeel van de tactiek om de weg bij media en bewoners als zwaarder voor te stellen dan het wordt.

De plannen gaan 'slechts' over een (grotendeels) 2x1 weg met een Vmax van 80 km/h……..

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door RSK » wo 20 mei 2015, 22:37

^^ Lijkt me een gevaarlijke tactiek vanuit hun standpunt gedacht. Je loopt het risico dat de politiek dan roept: "Oké, als jullie geen snelweg willen, maken we er toch een gewone weg van?"
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Lekkere Kwal » do 21 mei 2015, 7:56

^^ maar er zit wel een kern van waarheid in, veel stroomwegen zijn als 2x1 begonnen en groeien later door populariteit naar 2x2. Dat is dan nog steeds geen 'snelweg', maar ik snap de strekking wel.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door captain007 » do 21 mei 2015, 8:23

^^ Zoveel 2x1 wegen hebben we nu ook niet in Nederland en het gros is nog steeds 2x1 en daar zijn concrete plannen voor verbreding vaak niet aanwezig of kan dat nog meer dan 10 jaar duren. Ik zie die weg echt niet snel 2x2 worden, aangezien de aansluitende N206 zelfs grotendeels 1x2 is. Overigens hanteren tegenstanders wel degelijk de term snelweg als je op de site van de actiegroep kijkt:
De Duinpolderweg is een pittoreske naam voor een mega-project, waarbij er een snelweg wordt aangelegd vanaf de N206 bij Noordwijkerhout, over de nu nog prachtige Vogelenzangse Strandvlakte, vlak langs het dorp Vogelenzang, door het bos van GGZ inGeest en door de Oosteinderpolder vlak langs Bennebroek, om tenslotte via de Nieuwe Bennebroekerweg aan te sluiten op de A4.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Lekkere Kwal » do 21 mei 2015, 9:46

^^ ik ontken niet dat ze overdrijven, ik zeg dat ik hun strekking wel begrijp, namelijk dat een ongelijkvloerse stroomweg zoals de N206 tussen Katwijk en De Zilk voor hen een NIMBY is, hoe je het het beestje ook noemt. Je kan je toch wel in iemands standpunt verplaatsen zonder ermee eens te zijn? Ik zie (gelukkig) de Duinpolderweg ook als een verademing voor de verbinding tussen Zuid-Hollandse kuststreek het en Haarlemmermeer, maar voor mijn part hoeft dat niet zo invasief aangelegd te worden als het voorgenoemde N206 tracedeel indertijd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18187
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » do 13 aug 2015, 16:44

Klein beetje nieuws:
Project Duinpolderweg voert tussenstap uit
13 augustus 2015

De stuurgroep heeft in juli 2015 afspraken gemaakt over de invulling van de tussenstap. In 2016 spreken Provinciale Staten van Noord- en Zuid-Holland zich uit over deze tussenstap, waaronder de aangescherpte probleemanalyse.

Tussenstap
In de tussenstap scherpen beide provincies de probleemanalyse van de verkeerskundige knelpunten en regionale bereikbaarheid in de regio Duin- en Bollenstreek, Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer aan. Op basis hiervan nemen Provinciale Staten van Noord- en Zuid-Holland een besluit over het vervolg en de inhoud van de MilieuEffectRapportage (MER). Naast het verder uitwerken van de tussenstap voeren projectmedewerkers de komende maanden ook gesprekken met belangen- en bewonersgroepen. Tegelijkertijd ontvangen indieners van een reactie op de Spoorvariant eind augustus 2015 schriftelijk antwoord.

Nieuwe planning
Het project loopt vertraging op door de gewenste tussenstap en de tijdelijke stillegging vanwege de collegeonderhandelingen. Volgens planning presenteert de projectorganisatie de resultaten van de tussenstap in het voorjaar van 2016. Tegelijkertijd wordt dan besloten of er alternatieven bijkomen dan wel afvallen voor de MER. Bij positieve besluitvorming over de tussenstap kunnen Noord- en Zuid-Holland, na afronding van de MER, in de tweede helft van 2016 besluiten over een (voorlopig) voorkeursalternatief.
http://www.noord-holland.nl/web/Project ... ap-uit.htm
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » do 13 aug 2015, 18:40

Je kan dit op twee manieren uitleggen:

1. Omdat er bij veel burgers en overheden twijfels zijn over nut en noodzaak van de weg, is zo'n tussenstap een uitstekende gelegenheid om dit aan te tonen en draagvlak voor de weg te creëren.
2. Door op zo'n tussenstap aan te sturen krijgt de provincie Noord-Holland, die formeel nog steeds voorstander is van de weg maar deze weg bijna niet gefinancierd zal krijgen, een mooie gelegenheid om de komst van de weg straks zonder al teveel gezichtsverlies naar de prullenbak te wijzen.

Ik vrees dat de tweede uitleg het dichtst bij de waarheid ligt.........

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door RSK » di 01 sep 2015, 13:30

http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... ariant.htm

De nota van antwoord op de reacties aangaande de 'Spoorvariant' is binnen. 96 reacties, waarbij het leeuwendeel te maken heeft met fijnstof e.d.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » do 03 dec 2015, 13:30

Er wordt 'opeens' een nieuwe variant meegenomen in de beoordeling van de verschillende opties voor de Duinpolderweg (N205-N206). Dit betreft het zogenoemde 'Hillegoms alternatief' die recent is aangedragen door de gemeente Hillegom.

Deze variant bestaat feitelijk uit twee delen:
1. doortrekking van de N207 tot aan de N206. Nu loopt de N207 nog dood op de N208 die parallel loopt aan de N206.
2. doortrekking van de Nieuwe Bennebroekerweg (zuidelijke ring van Hoofddorp) tot aan de N208. Nu eindigt de Nieuwe Bennebroekerweg bij de N205 en de hele gedachte van de Duinpolderweg was dat hij zou worden doorgetrokken tot aan de N206. Bij deze variant eindigt hij dus een paar kilometer eerder bij de N208.

Op zich is het opmerkelijk dat deze variant nu opeens wordt meegenomen, omdat de provincies eerder meerdere keren hebben benadrukt dat verlenging van de N207 niet wordt meegenomen, omdat dit onvoldoende oplossend vermogen zou bieden. En nu blijkbaar opeens wel.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de provincies (en dan met name Noord-Holland) met het meenemen van deze optie draagvlak wil creëren onder andere stakeholders en een escape ziet om de weg (of delen ervan) er wel te laten komen. Op dit moment lijken namelijk alleen de provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlemmermeer voor de Duinpolderweg en is Zuid-Holland formeel voor omdat zij in ruil een HOV baan hebben gekregen. De gemeentes Hillegom en Bloemendaal zijn/lijken tegen de Duinpolderweg. Als de nieuwe variant het zou worden, zou Hillegom in ieder geval voor zijn (lijkt mij) en is bij de tegenstand in Bloemendaal ook behoorlijk wat wind uit de zeilen genomen, omdat de nieuwe variant niet meer door een klein stukje bos zou gaan (en de weerstand van Bloemendaal zich met name richtte op de doorsnijding van dit stukje bos).

Het Hillegoms alternatief zou in mijn ogen ten opzichte van niets doen een verbetering geven van de verkeerssituatie in Zwaanshoek, Beinsdorp, Vogelenzang en Bennebroek en ook deels in Hillegom. Daarnaast lost dit uiteraard het probleem op van het gebrek aan oost-west verbindingen vanaf de N206. Nadeel ten opzichte van andere opties is dat er twee kunstwerken over de ringvaart moeten komen: een verdubbeling van de huidige brug in de N207 en een brug bij de verlengde Nieuwe Bennebroekerweg. Tot nu toe werd steeds uitgegaan dat er een aquaduct aangelegd zou worden, maar ik zie dat er bij deze variant (die op zich zelf een relatief beperkt oplossend vermogen heeft en niet extreem veel verkeer zal trekken) niet van komen.

Begin 2016 komt de provincie Noord-Holland met een voorstel.
Provincie Noord-Holland schreef:Alternatief Duinpolderweg uit zienswijze gemeente Hillegom blijkt kansrijk

Voor de Duinpolderweg is een nieuwe variant in beeld gekomen: ‘het Hillegoms alternatief’. De stuurgroep is op 2 december 2015 akkoord gegaan om dit alternatief mee te nemen in de voorbereidingen voor de besluitvorming door Provinciale Staten Noord- en Zuid-Holland over de tussenstap.
Hierdoor kunnen de statenleden in het voorjaar van 2016 een afgewogen besluit nemen om dit alternatief al dan niet op te nemen in de MilieuEffectRapportage (MER) en andere onderzoeken.

Serieuze optie
De gemeente Hillegom droeg het Hillegoms alternatief via een zienswijze begin dit jaar aan. De stuurgroep nam op 2 december 2015 kennis van de uitkomsten van globale verkeerskundige berekeningen die zijn gemaakt door de projectorganisatie van het door de gemeente Hillegom aangedragen alternatief. Hieruit blijkt dat het alternatief een serieuze optie is, die het waard is om verder te onderzoeken.

Hillegoms alternatief
Het Hillegoms alternatief bestaat uit drie delen; 1) het doortrekken van de Leimuiderweg (N207) naar de Leidsestraat op de grens van Hillegom en Lisse, 2) het verder doortrekken daarvan tot aan de Provincialeweg (N206) bij de Ruigenhoek en 3) het doortrekken van de Nieuwe Bennebroekerweg tot aan de Haarlemmerstraat (N208) op de grens van Hillegom en Bennebroek.

Het Hillegoms alternatief is een serieuze optie vanwege de combinatie van twee verbindingen: de verbinding tussen de N208 en de N205 en de verbinding tussen de N206 en de N207. Alleen een verbinding tussen N206 en N207 is niet geschikt om de bereikbaarheidsopgaven op te lossen.

Planning
Gedeputeerde Staten van Noord- en Zuid-Holland leggen in februari 2016 de uitkomsten voor aan Provinciale Staten. In het voorstel wordt ook aangegeven welke alternatieven er bijkomen dan wel afvallen voor de MER. In april 2016 nemen Provinciale Staten van Noord- en Zuid-Holland een besluit over de tussenstap en het al dan niet opnemen van het Hillegoms alternatief in de MER en andere onderzoeken die de stuurgroep uitvoert. Bij positieve besluitvorming over de tussenstap kiezen de provincies Noord- en Zuid-Holland (de bevoegde gezagen) op basis van de MER in de tweede helft van 2016 een (voorlopig) voorkeursalternatief dat verder wordt uitgewerkt en onderzocht.

Informeren omgeving
Als het Hillegoms alternatief in het voorstel van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten wordt opgenomen, worden de eigenaren, bewoners en bedrijven in dit specifieke gebied hierover geïnformeerd.

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door VWCaddy » do 03 dec 2015, 23:15

Waarom is een korte westelijke omleiding van Vogelenzang parallel aan de Vogelenzangse wetering tot aan de Rotonde bij de Bekslaan eigenlijk geen optie? Dan doorkruis je feitelijk geen duinlandschap. En je hoeft maar ongeveer 1 km weg aan te leggen, dus qua kosten zal het ook wel meevallen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18187
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » vr 04 dec 2015, 7:54

Interessante optie van Hillegom!

De verbinding N207-N206 lijkt mij op zich wel een goede verbinding. Dan heb je in ieder geval een directe verbinding tussen N205-N206 en N207. Zo kun je wel redelijk makkelijk van de A9 ten oosten van Haarlem naar de N206 rijden. Wat een nadeel is in deze variant is dat de weg door vruchtbaar bollengebied gaat. En de vraag is ook waar de weg aan zal takken op de N206; Bij Ruigenhoek op de bestaande aansluiting? Op een nieuwe aansluiting? Gelijkvloers of ongelijkvloers? Het hangt af van de aansluitingsvorm en de mate van vloeiendheid N206<>N207 of deze verbinding aantrekkelijk zal worden voor het doorgaand verkeer. Die mate van aantrekkelijkheid heeft ook grote invloed op het oplossend vermogen van de verbinding. Bij een lage aantrekkelijkheid zal je meer sluipverkeer houden door de dorpen. Ook ben ik erg benieuwd welke uitbouwtoestand die mogelijke weg zal krijgen. Ik denk dat je hier minimaal een GOW-80 moet hebben (net zoals de rest van de N207) om hem aantrekkelijk te maken.

De verlengde Nieuwe Bennebroekerweg lijkt mij ook wel een goede verbinding. Deze zal vooral voor lokaal en interlokaal verkeer nuttig zijn, dan denk ik met name aan Hillegom-Hoofddorp en Bennebroek-Hoofddorp. Het grote voordeel van deze weg is dat het verkeer niet meer door Zwaanshoek hoeft en niet meer door Bennebroek. Zeker die smalle weg door Bennebroek is ook vrij gevaarlijk, dus als je met een nieuwe verbinding direct naar de N208 door kan rijden, zou dat voor de veiligheid zeer goed uitpakken. Ik denk dat als je een nieuwe brug bouwt voor deze verbinding, je de huidige brug bij Zwaanshoek af zou kunnen sluiten en deze alleen voor langzaam verkeer bestemt. Dit haalt nog meer verkeer uit Zwaanshoek weg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » vr 04 dec 2015, 8:37

VWCaddy schreef:Waarom is een korte westelijke omleiding van Vogelenzang parallel aan de Vogelenzangse wetering tot aan de Rotonde bij de Bekslaan eigenlijk geen optie? Dan doorkruis je feitelijk geen duinlandschap. En je hoeft maar ongeveer 1 km weg aan te leggen, dus qua kosten zal het ook wel meevallen.
Omdat je daarmee weinig oplost. Je haalt dan wellicht wat verkeer uit Vogelenzang, maar het is geen oplossing voor alle andere problemen zoals doorgaand verkeer tussen Noordwijk en Haarlem, verkeersdruk door de kommen van Bennebroek, Zwaanshoek en Beinsdorp en de ontsluiting van Hoofddorp-Zuid op de A4 (waar de Bennebroekerweg absoluut het verkeer niet aan kan).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door RSK » vr 04 dec 2015, 8:44

Een doorgetrokken N207 zou voor mij handig zijn op ritjes naar Katwijk, in ieder geval zolang de Rijnlandroute nog niet klaar is. Nu moet je nog dwars door Leiden, dat voorkom je met de N207. Een tijdje terug dacht ik de N206 naar het noorden eens te proberen op de terugweg. Het is nu al best een mooie weg, recht toe recht aan en ongelijkvloers, maar hij eindigt in het niets. Uiteindelijk moet je maar een beetje fantaseren over welk secundair weggetje je weer richting de bewoonde wereld komt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Rein » vr 04 dec 2015, 9:01

mavas schreef: De verlengde Nieuwe Bennebroekerweg lijkt mij ook wel een goede verbinding. Deze zal vooral voor lokaal en interlokaal verkeer nuttig zijn, dan denk ik met name aan Hillegom-Hoofddorp en Bennebroek-Hoofddorp. Het grote voordeel van deze weg is dat het verkeer niet meer door Zwaanshoek hoeft en niet meer door Bennebroek. Zeker die smalle weg door Bennebroek is ook vrij gevaarlijk, dus als je met een nieuwe verbinding direct naar de N208 door kan rijden, zou dat voor de veiligheid zeer goed uitpakken. Ik denk dat als je een nieuwe brug bouwt voor deze verbinding, je de huidige brug bij Zwaanshoek af zou kunnen sluiten en deze alleen voor langzaam verkeer bestemt. Dit haalt nog meer verkeer uit Zwaanshoek weg.
Zo is het inderdaad. Op zich zou ik zo'n oplossing ook wel prima vinden waarbij qua fasering eerst het meest oostelijke stuk (tussen de A4 en de Spoorlaan) aangelegd zal moeten worden en dan pas de rest, omdat het anders nog problematischer wordt om van/naar de A4 te geraken in de spitsen.

En daarnaast zal als onderdeel van de plannen ook de huidige Nieuwe Bennebroekerweg verdubbeld moeten gaan worden.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Jackbauer1350 » vr 04 dec 2015, 9:51

mavas schreef: En de vraag is ook waar de weg aan zal takken op de N206; Bij Ruigenhoek op de bestaande aansluiting? Op een nieuwe aansluiting? Gelijkvloers of ongelijkvloers? Het hangt af van de aansluitingsvorm en de mate van vloeiendheid N206<>N207 of deze verbinding aantrekkelijk zal worden voor het doorgaand verkeer. Die mate van aantrekkelijkheid heeft ook grote invloed op het oplossend vermogen van de verbinding. Bij een lage aantrekkelijkheid zal je meer sluipverkeer houden door de dorpen. Ook ben ik erg benieuwd welke uitbouwtoestand die mogelijke weg zal krijgen. Ik denk dat je hier minimaal een GOW-80 moet hebben (net zoals de rest van de N207) om hem aantrekkelijk te maken.g.
Voordeel is dat de aansluiting van de Delfweg op de N206 al ongelijkvloers is. Nadeel is dat daar woningen dicht op de aansluiting staan waardoor de bewoners te maken krijgen met extra overlast als men daar een doorgaande verbinding op aansluit. Even een grof schetsje gemaakt van een paar mogelijkheden. Met nadruk op grof, even geen rekening gehouden met bebouwing etc die eventueel in de weg staat.
Een alternatief staat in rood die wat verder van de bebouwing af ligt. Nadeel hier is weer dat je op de N208 aansluitingen kort na elkaar krijgt. Dan zou die met de Delfweg eventueel opgeheven kunnen worden en deze weg meer naar het oosten op de doorgetrokken N207 worden aangesloten.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2015, 10:54

Ik zou dan iets als dit doen:
http://imgur.com/rLAIpPH
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18187
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » vr 04 dec 2015, 11:13

Je maakt dus een vloeiende verbinding tussen N206 en N207 zie ik?

Wat doe je met die parallelwegen van de huidige N206 aan de zuidkant en noordkant van de huidige aansluiting?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2015, 11:15

Die hebben geen relevante verkeersfunctie volgens mij. Kunnen die niet doodlopen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18187
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » vr 04 dec 2015, 12:21

Er loopt een buslijn overheen. De N206 is nog steeds een autoweg dus brommobielen en tractoren mogen daar niet overheen. Het alternatief voor die groep is de parallelweg, of als die dood zou lopen, gigantische omrijafstanden, met het risico dat ze illegaal op de N206 gaan rijden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2015, 17:01

Ten noorden van die kruising hoeft de N 206 natuurlijk geen autoweg meer te zijn dan, het verkeer zal grotendeels richting de N 207 gaan rijden. Ten zuiden kan je aansluiten op de Delfweg. Lijkt me wel mogelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18187
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door mavas » ma 21 dec 2015, 6:28

Er is weer (ouder) nieuws:
Nadere verkenning naar draagvlak Duinpolderweg
10 december 2015

Jan Pieter Lokker, onder meer oud-burgemeester van Noordwijk, voert de komende maanden een bestuurlijke verkenning uit naar het draagvlak voor de Duinpolderweg.

Voor deze verkenning voert hij gesprekken met vertegenwoordigers van belangen- en bewonersorganisaties en bedrijfsleven en de bij het project betrokken wethouders. Met deze verkenning wordt verder invulling gegeven aan de wens van Provinciale Staten van Zuid- en Noord-Holland om in de tussenstap gesprekken te voeren met bewoners en belangengroepen. De resultaten van de verkenning worden naar verwachting in april 2016 aan Provinciale Staten gepresenteerd.
http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... derweg.htm
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N205][N206] Duinpolderweg - Verbindingsweg noodzakelijk

Bericht door RSK » ma 21 dec 2015, 8:30

^^ Geen idee wat ik van hem moet verwachten. De paar jaar dat hij hier in de gemeente waarnemend burgemeester was, was hij behoorlijk onzichtbaar. Maar misschien dat hij achter de schermen wel van alles voor elkaar krijgt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie