viewtopic.php?t=18168
Moderator: Moderatoren
Raad van State schreef:Verbreding Kempenbaan in Veldhoven kan doorgaan; ADC-toets goed uitgevoerd
De wegverbreding van de Kempenbaan-West in Veldhoven en een nieuwe aansluiting op de rijksweg A67 kunnen doorgaan, ondanks enige toename van neerslag van stikstof op een natuurgebied in de omgeving. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (24 juli 2019). De gemeente Veldhoven heeft goed onderbouwd dat er dwingende redenen zijn voor de aanleg van deze infrastructuur, dat er geen alternatieven zijn, en dat er natuurcompensatie plaatsvindt.
In de uitspraak van vandaag komt de Afdeling bestuursrechtspraak tot de conclusie dat Veldhoven de ADC-toets goed heeft uitgevoerd. Het op deze ADC-toets gebaseerde bestemmingsplan blijft in stand. De aanpassing van de wegen verbetert de bereikbaarheid van bedrijventerrein De Run in Veldhoven. Met de nieuwe infrastructuur wordt ook een nieuwe regionale verbindingsweg tussen Veldhoven en de bestaande N69 ten zuiden van Valkenswaard aangesloten op het bestaande wegennet. Verder draagt de aanpassing bij aan het oplossen van leefbaarheids- en verkeersveiligheidsproblemen in Veldhoven, Valkenswaard, Waalre en Aalst. Er zijn dus 'dwingende redenen van groot openbaar belang' voor het project. Verder neemt Veldhoven een pakket aan maatregelen om het verlies aan natuur te compenseren. Deze compensatie is ook verplicht gesteld in het bestemmingsplan waarin dit project planologisch is geregeld. Er is "geen aanleiding om te twijfelen aan de effectiviteit van de compenserende maatregelen die in het compensatieplan zijn opgenomen", staat in de uitspraak. Ook zijn de compensatielocaties groot genoeg. Daarmee is ook dat deel van de ADC-toets in orde.
Dat vroeg ik ook al, maar ik kreeg een andere reactie dan ik had verwacht
Beetje late reactie, maar zo ziet het eruit vanuit de lucht, in de verte zie je de aansluiting met de A67 liggen (bij de hijskraan). Toch al een aardig stukje klaar. Nu gaat dat op zandgrond ook wel makkelijk.
Dat zuidelijke stuk lijkt me geen flessenhals in de doorstroming als het noordelijke deel klaar is. Er zit maar 1 rotonde in dat stuk weg, en wat aansluitingen naar kleine wegen. Ook is de capaciteit op dat wegvak nog voldoende om redelijk wat extra verkeer aan te kunnen.Hopelijk gaat het zuidelijke stuk N69 niet wringen.
Die plannen zijn al grotendeels uitgewerkt. Enkele visualisaties: https://www.valkenswaard.nl/in-valkensw ... nen_44144/Jackbauer1350 schreef: ↑do 26 nov 2020, 20:30 Zou mij niks verbazen dat in ieder geval het gedeelte tussen de N397 en de Europalaan vergrijkbare inrichting gaat krijgen als de ex-N265 door Mariaheide.