[N069] Omlegging Valkenswaard (Westparallel)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N069] 'Verkeersproblemen groter dan gedacht'

Bericht door Naturist » do 17 okt 2013, 22:11

^^2+1 alternerend gaat het in dit land helaas niet worden, zeker niet in de Kempen. ;)
Maar terug on-topic:

Erg goed lijkt er naar de bestaande infrastructuur niet gekeken: Op het gedeelte tussen de Locht in Veldhoven en de Molenstraat in Riethoven is er met de Koolwaterstofleiding totaal geen rekening gehouden.
Deze leiding zoalsboven de grond te zien hier ter hoogte van de hoek Heerseheideweg/Leemdijk
Zo’n leiding mag namelijk alleen haaks of nagenoeg haaks gepasseerd worden en een schuine passage zoals nu op de presentatie zelfs twee keer voorkomt terwijl de voorbereidde passage bij deze boerderij compleet genegeerd wordt. (Als je je even omdraait zie je het paaltje van de leiding)
Sterker nog, deze onlangs geheel gerenoveerde en aangebouwde boerderij moet -als er niet nog eens goed gekeken wordt- gesloopt en vervolgens tekenen ze ook nog voor de dan enig over gebleven boerderij aan die straat een slinger onder de ecopassage door die totaal niet nodig is als ze die boerderij via het Turfpad op de Locht laten aansluiten.
Heb dus ook niets tegen die ecopassage, gewoon onderdeel van bestaande afspraken, maar als de nieuwe weg ter hoogte van de Broekhovenseweg meer richting het Aartsepad wordt opgeschoven scheelt het niet alleen daar een boerderij, maar respecteer je ook direct de koolwaterstofleiding die daar ligt zonder extra kosten voor twee van zulke koolwaterstofleidingpassages.
Dus wat meer richting waar ik hier geparkeerd stond:
[youtube]Ikcejr65ssI[/youtube]
Nog vreemder is dat bij de Dommelseweg wél rekening is gehouden met die leiding, daar passeerd de weg de leiding keurig over een hoek van bijna 90 graden.

Vermoed dat dit wel bekend is maar dat de tekening wellicht enige vaagheid betracht te bereiken in verband met nog te verwerven gronden en onroerende goederen, of een zielige poging om te verdoezelen dat de loop van de weg al jaren geleden bepaald was.

Dan voor wat betreft de keuze van de weg in het winterbed van de Keersop waarvoor niet alleen hier eerder gesproken is, maar waarvoor de boer die zijn land daarvoor moet verkopen ook al waarschuwde: Dat stuk ligt vaker onder water dan dat hij er iets op kan verbouwen, dus als de provincie denkt daar een goedkoop stukje asfalt onder het maaiveld te kunnen aanleggen dan heeft zij het mis.
Dat is dit stuk land:
[youtube]vOEbwnsEgOM[/youtube]
Laatst gewijzigd door Naturist op do 17 okt 2013, 23:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door kempencar » do 17 okt 2013, 22:26

Kan zijn, maar 2+1 gaat hier niet gebeuren.
't word in kolonne achter een kolonne vrachtwagen aan rijden die verrassend snel ineens bij de snelweg zijn omdat er geen tig verkeerslichten in Valkenswaard en Aalst op rood staan op de oude route.
Op deze route zal het aandeel vrachtwagens groot zijn, en deze weg is ook primair bedoeld om het vrachtverkeer uit deze kernen te halen. Al het andere kan vooraf niet bewezen worden.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Naturist » do 17 okt 2013, 22:35

^^Dat zei ik al, maar wat vind jij van mijn stelling?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door kempencar » vr 18 okt 2013, 1:11

Hi Naturist, onze posts hadden elkaar gekruist. Ik had je post nl. nog niet gezien.
de koolwaterstofleiding is in het proces regelmatig ter sprake gekomen, maar ik vermoed idd op het zuidelijke trace evenwijdig aan Dommelen (omdat ie daar het trace pal naast de Keersopperdreef uitsluit).
nu de weg wat meer naar Riethoven wordt aangelegd wordt de ruimte tussen de Keersopperdreef en de Westparallel opgevuld met groen (struiken/bomen) om ook het geluid tegen te houden.
Over de weilanden wordt de WP niet verdiept aangelegd. Alleen bij de Broekhovense weg gaat ie naar -4 meter.

't lijkt me sterk dat het verloop van de weg al jaren bekend is. Ik heb eerdere plaatjes gepost en het trace wat nu is gekozen heb ik nog niet eerder gezien.
('t kan natuurlijk wel, want ik zat niet aan tafel bij het overleg, en weet ook niet wat de Provincie had laten voorbereiden).

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door kempencar » vr 18 okt 2013, 10:27

En ondersteunt met een plaatje :)<>:

Er is een dwarsdoorsnede getekend (plaatje heeft geen hoge resolutie in het oorspronkelijke pdf document van de Gedeputeerde Staten):

Afbeelding

en de dwarsdoorsnede op maaiveld niveau (er is vast een mooiere term voor, maar ik ben slechts amateur 8-) ) :

Afbeelding

de koolwaterstof leiding blijft op dit gedeelte van het trace liggen in de buffer zone tussen westparallel en keersopperdreef.
(da's het gele stipje linksonder de keeropperdreef, nu met twee fietsers getekend, de tekst eronder is SABIC)

Verder wordt vermeldt: "Het uitgangspunt is om de gehele wegconstructie op maaiveld aan te leggen, tenzij anders is aangegeven".

allerlei sloten bij de keersopperdreef worden gedempt en bij de nieuwe verbinding komen er nieuwe sloten.
Het lijkt mij dat het risico van een weg onder water in het ontwerp is meegenomen,
zeker omdat een paar belanghebbenden dit zullen hebben benadrukt in een poging de westparallel op te schuiven richting Riethoven.
[zie ook mijn badkuip-hoogte plaatje een paar posts terug].

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Naturist » vr 18 okt 2013, 21:19

^^Ja, daar wel, maar waar ik over rep is het stuk tussen de beekdalpassage van de Run en het pad genaamd te Takkers, daar wordt de Sabic-leiding onjuist gekruist.
En wat betreft voorkennis; Blijf het vreemd vinden dat een dergelijke knik in een leiding, daar "toevallig" midden in een weiland aangelegd wordt. En die boer met die onlangs gerenoveerde boerderij was daar nog veel stelliger in.
Let op mijn woorden, die aanpassing komt er nog, is het niet vooraf, dan uiteindelijk in het veld.
Lijkt me dat de eigenaar van die leiding wel enig protest zal laten horen :yes:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door kempencar » za 19 okt 2013, 9:51

@Naturist,
dat laatste is gegarandeerd. In eerdere zienswijze procedures (toen het globale trace werd gekozen) heeft SABIC de eisen duidelijk op tafel gelegd, dus zelfs degenen die de leiding-bordjes nooit gezien hebben, maar íets van dit onderwerp kennen, weten dat er een pijpleiding ligt.

SABIC weet dat dit speelt en al degenen die in een eerdere ronde zienswijzen hebben ingediend of uberhaupt contact hebben gehad met de provincie Noord-Brabant zijn op de hoogte gebracht dat a.s. vrijdag de Staten-commissie over dit onderwerp vergadert. Daarmee concludeer ik dat SABIC actief geinformeerd is.

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door habke » zo 20 okt 2013, 14:21

deze onlangs geheel gerenoveerde en aangebouwde boerderij moet -als er niet nog eens goed gekeken wordt- gesloopt en vervolgens tekenen ze ook nog voor de dan enig over gebleven boerderij aan die straat een slinger onder de ecopassage door die totaal niet nodig is als ze die boerderij via het Turfpad op de Locht laten aansluiten.
Ik kan me voorstellen dat het vreemd is om die boerderij niet te ontzien, echter als je goed naar de kaart kijkt is het haast onmogelijk om de weg daar omheen te leggen, er ligt in dat deel nogal wat bos (de donkergroene delen) en dat willen ze zoveel mogelijk ontzien anders zijn ze genoodzaakt die bosgebieden te compenseren wat ook weer kosten met zich meebrengt van onteigening en aanleg. Het lijk nu dus erg vreemd maar uit kostenoverwegingen kan het voordeliger zijn om dan maar een boerderij meer te onteigenen, dat kan dus wel eens goedkoper uitpakken dan de weg er omheen leggen (wat trouwens ook extra kosten met zich meebrengt met betrekking tot geluidwerende voorzieningen).

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Naturist » zo 20 okt 2013, 15:43

^^Begrijp uiteraard een overweging om stukken bos te ontzien, echter gaat het mij niet alleen om die boerderij maar om een tekening waar voorbij gegaan wordt aan een stuk infrastructuur dat in voorbereiding op een mogelijke aanleg, jaren geleden al een aanpassing heeft gekregen.
Vergelijk het met een viaduct dat ongebruikt en volledig afgewerkt in een weiland staat, en waar ze dan 20 meter verderop een boerderij voor slopen om dan 3 nieuwe viaducten te moeten aanleggen om het eerste viaduct ongebruikt laten staan. :nuts:
Het wijkende natuurbied wordt namelijk al volledig gecompenseerd en heb als je mijn fotoserie nog eens doorkijkt zelf de meeste stukken bos die straks wijken moeten al op de plaat gezet.
Mijn kijkje op de huidige Bosweg in Riethoven
Bij de aanleg van deze weg ontkom je er simpelweg niet aan dat er bomen om moeten, maar realiseer je ook dat er voldoende aan te kopen weiland in de omgeving ligt die misschien zelfs een nog beter aaneengesloten natuurgebied opleveren dan de huidige situatie, een natuurgebied draait namelijk niet om bomen alleen, het gaat voor alle flora en fauna vooral om een samenspel dat de van origine aanwezige omgeving het meest benaderd zodat inheemse dier- en plantensoorten er hun leefgebied van kunnen maken.
Dit(Doorkijkje langs een zandpad met wat vingerhoedskruid) ziet er dan wel mooi uit, het mag best wat opener met grote stukken hei.
Een van de maatregelen om een aaneengesloten natuurgebied mogelijk te maken is juist die grote faunapassage over de Run, ze moeten die alleen even een stukje naar het westen opschuiven en het zandpad tussen het Turfpad en de Locht verharden.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door habke » zo 20 okt 2013, 17:34

Je kunt de visie van jaren geleden niet meer vergelijken met de visie van nu, het kan best zijn dat er jaren geleden al aanpassingen zijn geweest om deze weg aan te kunnen leggen. Echter tijden veranderen en daarmee ook inzichten en meningen van personen. Het zou inderdaad wel makkelijk zijn als ze die aangepaste infrastructuur kunnen gebruiken maar in sommige gevallen is dat niet mogelijk. Kijk naar de A4-MD, er lag daar al jaren een zandbed waar ze die weg zo op hadden kunnen leggen (bij wijze van spreken) maar door veranderingen van inzichten en omdat inspraak tegenwoordig wel een serieuze aangelegenheid is heeft men anders doen besluiten. Dat zal hier ook wel gebeurd zijn lijkt me. En de aanpassingen die gedaan zijn zijn niet te vergelijken met een ongebruikt viaduct. Ik denk namelijk wel dat ze het meest logische tracé hebben gekozen.

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door kempencar » zo 20 okt 2013, 21:04

@Naturist,
Heb je ook gekeken wie dat stuk infrastructuur heeft aangelegd ?
Boven de Run is het Veldhovens grondgebied en die zagen de Westparallel helemaal niet zitten.

Verder, als ik de tekening goed begrijp kruist de Sabic-leiding de Westparallel twee keer, een keer haaks (bij de N397) en een keer schuin (midden op de velden).
Maar daarna blijft ie toch beneden de Westparallel (westelijk ervan) ?
Ik zie niet de twee schuine passages.. :dontknow:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Naturist » zo 20 okt 2013, 22:12

Kempencar schreef:...als ik de tekening goed begrijp kruist de Sabic-leiding de Westparallel twee keer, een keer haaks (bij de N397) en een keer schuin (midden op de velden).Maar daarna blijft ie toch beneden de Westparallel (westelijk ervan) ?Ik zie niet de twee schuine passages..
Het klopt dat de leiding geen 3 keer gekruist hoeft te worden, maar dat neemt niet weg dat die leiding gewoon niet diagonaal gekruist mág worden.
Boven de Run is het Veldhovens grondgebied en die zagen de Westparallel helemaal niet zitten.
Voor Veldhoven maakt het geen donder uit of die weg 50 meter westelijker of oostelijker gelegd wordt, tenzij zij de rekening voor het verleggen van die leiding moeten betalen. Wat Veldhoven naar buiten zegt en wat zij in de praktijk uitvoeren kunnen prima twee verschillende zaken zijn.
En voor Riethoven zal het ook weinig uitmaken of de weg tegen het Aartsepad of tegen de Keersopperdreef wordt aangelegd, daar is mi. geen argument voor te vinden.
Waar wel een argument voor te vinden is zijn die twee flauwe bochten die -naast het diagonaal doorsnijden van die Sabic-leiding- de weg onnodig duurder maken door lengte en een dubbele boogstraal op zo'n korte afstand.
Dan praten we nog niet eens over det risico van een minder overzichtelijke weg, of bij regenval, het water wat tussen die twee bochten blijft staan.
Daarnaast maakt het voor de hoeveelheid bos wat gekapt moet worden wel degelijk verschil als meer richting het Aartsepad gedimensioneerd wordt: de punt ter hoogte van de kruising Bosweg/Keersopperdreef wordt dan veel korter doorsneden met als resultaat minder kap.
De enigen die waarschijnlijk onteigend moeten worden zijn Polvo-Kamp en dat woonhuis er tegenover aan de Molenstraat, als dat misschien toch al niet zo zou zijn.
Habke schreef:Kijk naar de A4-MD, er lag daar al jaren een zandbed waar ze die weg zo op hadden kunnen leggen (bij wijze van spreken) maar door veranderingen van inzichten en omdat inspraak tegenwoordig wel een serieuze aangelegenheid is heeft men anders doen besluiten. Dat zal hier ook wel gebeurd zijn lijkt me. En de aanpassingen die gedaan zijn zijn niet te vergelijken met een ongebruikt viaduct.
Het aanleggen van twee knikken in een koolwaterstofleiding zonder dat daar enige aanleiding toe is, is op z'n zachtst gezegd "Vreemd", daarintegen zou het aanleggen van twee knikken in een open veld zonder enige voorkennis van nog aan te leggen wegen absurd te noemen zijn.
In dit land van allerlei fijnmazige infrastructuren is een inspraakronde vaak een farce die allerlei bekende of juist geheime afspraken met belanghebbenden een democratisch sausje geeft, maar de praktijk is meestal weerbarstig.
Voor het aanleggen van een weg gaat veel meer vooraf dan het voeren van een inspraakronde voor de buurtbewoners, de écht belanghebbenden zijn soms al op de hoogte of zelfs onderdeel van dergelijke afspraken maar dan onder embargo.
Of denk je werkelijk dat hier van echte democratie sprake is? :p
Ik denk namelijk wel dat ze het meest logische tracé hebben gekozen.
Het is en blijft een voorkeurstraject:
http://www.ed.nl/regio/valkenswaard/regio-eens-over-voorkeurstraject-westparallel-1.4046886 schreef: Regio eens over voorkeurstraject Westparallel

BERGEIJK - De regio is het eens geworden over het voorkeurstraject voor de Westparallel. ...//...Dat heeft de werkgroep met daarin de gemeenten Bergeijk, Valkenswaard en Veldhoven, Staatbosbeheer, ZLTO, Natuurmonumenten, Kamer van Koophandel Brabant, Waterschap de Dommel en Provincie Noord-Brabant donderdagavond besloten na maanden overleg.
De weg komt wat betreft de partijen parallel aan de Keersopperdreef te liggen. Er wordt rekening gehouden met de natte natuur en de boeren in het gebied. En er komt geen extra aansluiting op Dommelen.
...//...
Voorzitter van de Bestuurlijke Werkgroep Nieuwe Verbinding en wethouder in Bergeijk Frank van der Meijden liet weten dat de partijen denken hun voorkeur te kunnen realiseren van het beschikbare budget van 140 miljoen euro.
Het college van Gedeputeerde Staten neemt op dinsdag 29 oktober een besluit over het advies uit de regio.
Heb even onderstreept en vetgedrukt waar veel mensen vaak overheen lezen, maar dan nog kan altijd nog een buldozer in het veld tegengehouden worden door een kort geding van een belanghebbende.
Het lijkt me onverstandig, en duur maar goed: Alles kan. :roll:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Vinny » zo 20 okt 2013, 22:49

Naturist schreef:In dit land van allerlei fijnmazige infrastructuren is een inspraakronde vaak een farce die allerlei bekende of juist geheime afspraken met belanghebbenden een democratisch sausje geeft, maar de praktijk is meestal weerbarstig.
Voor het aanleggen van een weg gaat veel meer vooraf dan het voeren van een inspraakronde voor de buurtbewoners, de écht belanghebbenden zijn soms al op de hoogte of zelfs onderdeel van dergelijke afspraken maar dan onder embargo.
Of denk je werkelijk dat hier van echte democratie sprake is?
Dit vind ik complotdenken van de bovenste plank. Ik ben bij veel inspraakbijéénkomsten geweest, en deze suggestie wil ik toch snel van tafel geveegd hebben. Hoewel ik het N69-dossier niet van binnen en buiten gevolgd heb, blijft overeind dat dit een regionaal gedragen project is waar omwonden over het algemeen baat bij hebben. De precieze invulling van het tracé kent altijd winnaars en verliezers, en voor de laatste groep zijn de druiven zuur. Dat is het leven. Je moet dit echter afwegen tegen de voordelen die geboden worden aan de weggebruikers en de omwonenden van het huidige tracé die veel minder overlast zullen krijgen.

Met een paar detailpunten zoals een leidingenkruising - dat is gewoon een uitdaging van het ontwerpteam, niet een flagrante inbreuk op de democratie :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Naturist » zo 20 okt 2013, 23:10

^^Jij trekt dat gedeelte over leidingontwerp in combinatie met "geheime" afspraken wel heel erg door naar alle ins en outs van dit tracé.
Waar ik op doel is een klein deel van het totale ontwerp waar -voorruit "wellicht"- geen inspraak over is geweest.
En misschien zie ik eerder beren op de weg dan de meesten van ons, echter kan ik nadat ik in het veld onderzoek heb gedaan én aanwonenden heb gesproken mij niet aan de indruk onttrekken dat een en ander al lang in kannen en kruiken lijkt te zijn.
En daar is de ligging van die koolwaterstofleiding alleen maar een symptoom van.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Vinny » zo 20 okt 2013, 23:13

Dit topic is het schoolvoorbeeld van dat het helemaal niet in kannen en kruiken lag, maar dat er gewoon een rationele afweging is geweest wat het beste is voor de regio :) Het oorspronkelijke plan was iets totaal anders.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Naturist » zo 20 okt 2013, 23:34

^^Da's meestal met openbare oorspronkelijke plannen, maar dat antwoord kun je bij mij natuurlijk verwachten :mrgreen:
Nee, mijn scepsis wordt veel te vaak gevoed door de zaken die ik om mij heen zie gebeuren; Een voorbeeld, een bouwtekening waarop te zien is dat voor de passage van een 18 meter lange vrachtwagen een huis moet wijken waarop door de instanties bij hoog en bij laag wordt beweerd dat dit wél mogelijk is en dat er van aankoop, laat staan afbraak nooit sprake kan zijn.
Wel, afgelopen vrijdag heeft mijn buurman met eigenaar van het belendende pand in aanbouw verregaande afspraken gemaakt over de aankoop en sloop van zijn huis.
De week daarvoor was zefs onze burgervader nog bij buuman op visite geweest om hun van dat voornemen op de hoogte te brengen.
En als er dan in de raad vragen worden gesteld over de aankoop en sloop omwille van de doorgangkelijkheid voor de aanvoer van goederen wordt openlijk glashard ontkent.
En zo zou ik nog vele voorbeelden kunnen noemen, maar die zijn hier allen :offtopic: , maar laat ik het er op houden dat ik het definitieve tracé met plezier en in detail zal bekijken en wellicht waag ik er zelfs nog een mailtje aan deze of gene over.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door habke » ma 21 okt 2013, 16:23

naturist schreef: Voor het aanleggen van een weg gaat veel meer vooraf dan het voeren van een inspraakronde voor de buurtbewoners, de écht belanghebbenden zijn soms al op de hoogte of zelfs onderdeel van dergelijke afspraken maar dan onder embargo.
Of denk je werkelijk dat hier van echte democratie sprake is?
Natuurlijk zal het niet alleen afhangen van een inspraakronde voor buurtbewoners maar er word tegenwoordig wel veel meer en beter naar ze geluisterd dan vroeger. Tot aan de jaren 70/80 werd er nauwelijks geluisterd naar de omgeving, er werd gewoon een weg neergeplempt en mensen moesten dat maar slikken. Tegenwoordig kun je er niet meer omheen. en uiteraard zal het nooit helemaal democratisch gaan maar zoals jij het nu schrijft lijkt het er op alsof we nog steeds in die tijden voor de jaren 70 leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Chris » ma 21 okt 2013, 16:26

inspraak is niet hetzelfde als beslissen. Dat vergeten insprekers vaak. De besluitvorming wordt door de politiek uitgevoerd. De vormgeving van een project kan op basis van inspraak wel gewijzigd worden, maar dat is geen garantie.

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door kempencar » ma 21 okt 2013, 19:32

Naturist schreef: Het aanleggen van twee knikken in een koolwaterstofleiding zonder dat daar enige aanleiding toe is, is op z'n zachtst gezegd "Vreemd", daarintegen zou het aanleggen van twee knikken in een open veld zonder enige voorkennis van nog aan te leggen wegen absurd te noemen zijn.
Zonder oude koeien uit de sloot te willen halen,
het plaatje van de intentieverklaring uit 2004 (geplot op de kaart uit 2010):

Afbeelding
Laat zien dat als je de Westparallel aanlegt, de knikje en het kruisen van de koolwaterstofleiding bij de N397 vrij nauwkeurig kan voorspellen.

Even verder in het proces:
de cie Mobiliteit van PS Noord-Brabant houdt a.s. vrijdag een zitting, (daar kwamen mijn plaatjes uit 8-) ), waar de belanghebbenden kunnen inspreken. Daarna zal de cie haar opmerkingen aan GS sturen.
GS stellen dan de voorkeur variant vast, waarna het formele proces van start gaat met een ter inzage leggen van de MER en het PIP.
Ook daarop komen zienswijzen (de 4e keer in dit proces) en zal PS uiteindelijk het besluit nemen voor de PS verkiezingen van 2015.

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door kempencar » ma 21 okt 2013, 19:36

@Habke,

bij een manifestatie van Westparallel-tegenstanders in Dommelen zag ik zelfs een mapje met uitgewerkte plannen met viaducten e.d. (voor mijn gevoel in detail uitgewerkt), die echter snel van tafel gingen nadat ik erover vroeg.
Kortom, de belangengroeperingen kennen de plannen in detail, alleen het grote publiek krijgt maar een snipper informatie.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Naturist » ma 21 okt 2013, 21:41

^^Iemand kon het niet laten om toch even een reactie op de site van de Provincie te plaatsen. ;)
Die reactie is op deze pagina te lezen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door kempencar » ma 21 okt 2013, 22:25

Da's een reactie van iemand die ter plekke is wezen kijken.
Ben benieuwd of daar een reactie op volgt van de provincie.. :G1:

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door kempencar » ma 21 okt 2013, 22:28

Ha, ik ben gepromoveerd tot :G5: .
en dat bijna enkel met bijdragen over de N69

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Naturist » ma 21 okt 2013, 22:49

^^Beetje off-topic, maar toch van harte gefeliciteerd, :top: Een knappe prestatie. En nogmaals bedankt voor je actieve bijdrage aan die leuke zaterdagmiddag in Juli vorig jaar. ;)
Het aanwijzen van mijn zoekgebied voor de reportage en dergelijke
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door kempencar » vr 25 okt 2013, 18:21

We zijn weer een (klein) stapje verder.
Vandaag was de hoorzitting van de commissie Mobiliteit over de N69.
Uit het Eindhovens Dagblad:

http://ed.nl/extra/verkeer-vervoer/stat ... -1.4067241
Eindhovens Dagblad website 25 oktober 2013
Statenmeerderheid voor voorkeurstracé Westparallel
Geplaatst op 25 oktober 2013
DEN BOSCH - In de Brabantse Statencommissie voor Mobiliteit tekent zich een politieke meerderheid af voor het traject van de Westparallel dat unaniem vanuit de regio is voorgedragen.
Woordvoerders van CDA, VVD, PVV en 50Plus schaarden zich erachter, terwijl de SP nog twijfelt. De oppositiepartijen GroenLinks, D66 en PvdA zijn tegen.
Gedeputeerde Staten gaan nu zelf een keuze maken uit de mogelijke varianten voor de nieuwe verbindingsweg tussen de Luikerweg in
Valkenswaard en de A67 bij Veldhoven. In het voorjaar zal die de inspraakprocedure ingaan.

De Westparallel gaat tussen Dommelen en Riethoven door en moet de drukke N69 Valkenswaard - Eindhoven ontlasten.

Gedeputeerde Ruud van Heugten (CDA) zei dat het een illusie is te denken dat de Westparallel zoveel verkeer van de N69 zal halen dat Aalst een rustig dorp zal worden. "De N69 ligt daar niet voor niets."
De cie kon haar inzichten delen aan gedeputeerde staten die hierna vaststelt welke variant het wordt [het wordt gewoon het regionale voorstel 8-) ] en dit samen met het provinciale inpassingsplan ter inzage gaat leggen.

[Na te horen op: http://pslive.brabant.nl/Vergaderingen/ ... ober/12:30 bij agendapunt 6.1 ]
wellicht wat off-topic gezien de politieke lading.
Een partij memoreerde dat de Westparallel niet het oorspronkelijke probleem oploste omdat er te weinig afname van verkeer was in Valkenswaard en Aalst.
Een minuut later ging dezelfde partij verder dat de I/C van de Westparallel zodanig was dat de MER berekeningen eigenlijk op een vierbaansweg moesten worden uitgevoerd.
(overigens was deze partij vorig jaar fel tegen de Westparallel 2x80 en nog feller tegen een ASW, nu nog steeds).

Waarop een andere partij antwoordde dat het raar is als je geen afname hebt op het bestaande trace, en toch meteen een nieuwe volle weg.
De gedeputeerde haakte daarop in door te zeggen dat hij geloofde in de wonderlijke broodvermenigvuldiging, maar niet in een wonderlijke verkeersvermenigvuldiging.
Verkeer komt ergens vandaan en moet ergens naartoe.
Verder wordt het stuk tussen de Westparallel en de beek de Keersop uitgevoerd als extra Natte Natuurparel. Ondermeer hierdoor denkt de gedeputeerde dat het voorstel "Raad van State "-proof is.
Onderdelen die leidden tot discussie waren de viaducten (wie gaat bovenlangs, N397 of Westparallel, die al op palen over de Keersop gaat), extra geluidswallen en verdiepte ligging (niet handig gezien de hydrologie/nat gebied).
Tot Zover :write:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Kaaiman » vr 25 okt 2013, 18:45

Leuk dat je de N69 op de voet volgt, Kempencar! Ga zo door met de verslaglegging, ik lees je verslagleggingen graag. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Naturist » za 26 okt 2013, 21:19

Vond de inbreng die door de oppositie wederom van stal gehaald werd buitengewoon storend: de keuze voor de westparallel was niet de onze en daarom zijn we het er nog steeds niet mee eens. :ziek:
Als ik in een vergdering zo'n opmerking krijg, dan vraag ik of die persoon dan nu graag een positieve inbreng op de bestaande besluitvorming wil poneren, of anders zich van commentaar zou willen onthouden.
Luisterend naar het relaas van de gedeputeerde werd voor mij duidelijk dat in het plan met alles rekening is gehouden en waar mogelijk ieder compromis is berekend.
Heb van de sprekers geen zaken gehoord die hout sneden, vooral de opmerking over een fuik waaruit je niet weg kan. :nuts: werd mooi gepareerd met de reactie dat zodra je uit die fuik weg zou kunnen je uiteindeijk met nog langer nadenken toch weer bij dit resultaat uit zou komen. :top:
Laatst gewijzigd door Naturist op zo 27 okt 2013, 8:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Vinny » za 26 okt 2013, 23:39

We leven niet meer in de jaren '80. Ik vind het een grote winst dat (wegen)projecten nu gewoon aan de voorkant goed worden afgekaderd en van de nodige draagvlak wordt voorzien waarbij bovendien zinvolle aanvullende eisen worden gesteld aan de leefomgeving van de betreffende weg. Het is niet meer zo als vroeger dat de overheid een lijntje op de kaart zette, vervolgens 23 verschillende procedures moest doorlopen en daarna dat lijntje ook daadwerkelijk wel (of niet), maar vooral met veel vertraging verwezenlijkt werd.

Er vindt nu een daadwerkelijke belangenafweging met betrokkenen plaats, er wordt in een vroegtijdig stadium allerlei stappen doorlopen en daarna is het gewoon "gaan met die banaan", of echt iets compleet anders verzinnen. Ik denk dat niemand meer terugwil naar de stroperigheid van de jaren '90 en ook niet van de dogmatiek van de jaren ervoor. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door Naturist » zo 27 okt 2013, 0:01

^^Dat ben ik met je eens, maar denk als ik de politiek zo aanhoor dat zij -de politici- nog met het verouderde beeld leven dat zij nog aan alle kanten van het plan moeten hakken schaven en beitelen terwijl zij enkel aan een plan nog wat hoeven te schuren zodat de scherpe kantjes er her en der af vallen. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [N069] Aanpak verkeersproblemen Waalre-Valkenswaard in z

Bericht door kempencar » zo 27 okt 2013, 1:11

^^ De politici van Provinciale Staten waren in 2012 inderdaad verbolgen dat zij geen opties meer kregen voorgelegd, maar alleen de Westparallel.
Het 'oude' gevoel leeft dus nog inderdaad bij de heren en dames politici.
Bij aanvang van dit project (jááren geleden) heeft PS met deze aanpak ingestemd
[van commissie Elverdink, http://nl.wikipedia.org/wiki/Peter_Elverding ]

Nu ik de wikipedia pagina als achtergrond info lees zie ik dezelfde partijen (GroenLinks en SP) die bezwaar maken tegen de aanpak van Elverding.
't zijn toevallig ook partijen die in het Westparallel dossier wilden ingrijpen en nog de tweede variant tot het laatst toe erbij willen hebben.
Mijn indruk is dat de milieupartijen helemaal NIET blij zijn met de Elverding aanpak en nog nostalgisch dromen van 14 jaar procedures zoals voorheen.


Nu de uitkomst ze echter niet bevalt, willen ze de procedure aanpassen.
Afgelopen jaar, toen het trace-gebied van de Westparallel werd gekozen (waarvan nu de detaillering is gekozen volgens het trechtermodel),
is er een evaluatie toegezegd in PS van deze gekozen werkwijze.

Overigens geld dit gevoel ook bij de gemeenteraad van Veldhoven, die als enige gemeente tegen de Westparallel stemde in 2012.

Iedere gemeenteraad wil gehoord worden en wil opties om te kiezen . Door in het model Elverdink slechts 1 optie voor te leggen, krijg je weerstand (want er is geen keuze), of je wil of niet.
Het besluit is namelijk al op een andere plaats genomen, en dat vindt geen enkel bestuursorgaan prettig.
De vraag is dan of je over je eigen schaduw heen kunt stappen.. 8-)

Plaats reactie