[N069] Omlegging Valkenswaard (Westparallel)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

H.
dorpsstraat

Re: [N069] Omlegging Valkenswaard (Westparallel)

Bericht door H. » wo 17 feb 2021, 14:08

Het trace van de N69 is inmiddels ook goed te zien in Google Maps: (https://www.google.nl/maps/@51.3694192, ... e3!5m1!1e1):

Aansluiting Veldhoven-West (A67):
Afbeelding

Omgeving ten zuiden van A67 en de brug over de Run:
Afbeelding

Aansluiting N397 Dommelen en de brug over de Keersop:
Afbeelding

Aansluiting bestaande N69/Luikerweg:
Afbeelding

H.
dorpsstraat

Bericht door H. » wo 17 feb 2021, 14:21

Hierbij nog een link naar de projectwebsite met interessante voor-tijdens-na foto's van december 2020 (pdf):

https://www.grenscorridorn69.nl/sites/w ... 2-10_1.pdf

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 feb 2021, 14:29

Die satellietbeelden zijn overigens al bijna een jaar oud (6 april 2020).

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » za 06 mar 2021, 14:58

Qua planning ligt het project op schema!
https://www.grenscorridorn69.nl/nieuws/ ... maart-2021
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 08 mar 2021, 8:21

Ziet er mooi uit, maar was het echt noodzakelijk om van zulke lange bruggen te maken voor een paar beken. Dat je een iets grotere overspanning kan ik voorstellen, maar je kunt ook flink doorschieten.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 mar 2021, 9:08

^^ Het worden flinke kunstwerken maar zoals je zegt overspannen ze niet alleen de beken, maar ook een deel van het beekdal aan beide zijden daarvan. De ruimte onder de beekdalbruggen is niet alleen bestemd om de beken te laten passeren maar zorgt ook voor ecologische en recreatieve verbinding.

http://www.hnsland.nl/nl/projects/nieuwe-verbinding-n69

Bij de beekdalbrug Keersop lopen ook de N397 en een fietspad onder de brug door. Dat die functies worden gecombineerd met ertussen een ruime afstand is toch wel een flinke meerwaarde voor de fauna, voetgangers en fietsers. Deze aanpassing t.o.v. het eerdere plan (met een afzonderlijke fietstunnel) is zelfs goedkoper gebleken:

https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/w ... j-dommelen

Het landschap was er eerder dan de weg en dan zie je tegenwoordig vaker een wat ruimere uitvoering van passages. Met naast de bekende tunneltjes, duikers en ecoducten ook stevige verbindingen tussen landschappen en natuurgebieden aan beide zijden van een weg. De faunapassage in de N356 bij De Falom is hiervan een ander voorbeeld.

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » ma 08 mar 2021, 9:30

Zijn al die fraaie kunstwerken eigenlijk voorbereid op 2x2?

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » ma 08 mar 2021, 15:07

^^
Ik heb nergens de uiteindelijke bouwtekeningen kunnen vinden; echter op de site https://www.grenscorridorn69.nl/nieuwe-n69/ontwerp kun je een visualisatie bekijken en daarop lijkt inderdaad meer dan genoeg ruimte te zijn voor 2x2. Dus ik verwacht dat daar gewoon rekening mee is gehouden.

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » ma 29 mar 2021, 13:56

Nieuwe luchtfoto's gemaakt in maart https://www.grenscorridorn69.nl/nieuws/ ... maart-2021

Beekdalbrug:
Afbeelding

Aansluiting met de huidige N69:
Afbeelding

Het tracé:
Afbeelding

bron: projectwebsite grenscorridor N69
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 10 apr 2021, 20:54

Ik werd getriggerd door de opmerking van Vinny in een ander topic.
Vinny schreef:
za 10 apr 2021, 17:41
In 1993 lag een doortrekking van de A 2 ten zuiden van knp. De Hogt nog in het verschiet, aan te sluiten op de Belgische N 74 (A 24). Een exact tracé heb ik nooit zien verschijnen; wel stippellijnen op veel plankaarten. Blijkbaar is dat toen reden geweest om de N 69 niet te decentraliseren en ook het nummer niet te wijzigen.
Tijd voor een kleine tijdreis. Uit de oude doos toen de N69 nog RW269/RW69 was en er de plannen waren om vanuit De Hogt nog door te trekken naar het zuiden. Ik heb een kleine selectie gemaakt uit de kaarten.

Een paar kaarten uit Nota RW69 (verlengde poot van Metz) van 1978, met als doortrekking als autoweg in eerste fase en autosnelweg in tweede fase.
  • Schematisch overzicht van drie tracés:
    SPOILER: TOON

Afbeelding
  • De drie tracés, meer uitgewerkt met aansluitingen:

Afbeelding
  • Details van de verlenging van de Poot van Metz, met de aanpassingen aan KP De Hogt. Wat hier opvalt, is dat de oorspronkelijke lusjes allemaal aangepast zouden worden bij elke variant van de RW69. Tevens zou de afrit Veldhoven-Zuid in elke variant omgeklapt worden.

Afbeelding231271_tekening_2_links
Voor wie meer kaarten en details wil zien verwijs ik graag naar de bron: https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat ... 6768_31/1/ . Andere leuke details die je in de kaarten aan kan treffen zijn RW267 (inprikker Eindhoven-Centrum) en RW268 (Nu A2 naar Leenderheide).

---

Omdat het 1978-plan verworpen was, is er in de jaren '90 een nieuwe studie uitgevoerd. Een paar kaarten uit Trajectnota Rijksweg 69 : Eindhoven-Belgische grens van 1998. Opvallend is dat hier in bijna alle varianten sprake was van een verlegging van de weg bij de grens, om vloeiend aan te sluiten op België en een VZP aan te kunnen leggen aan de oostkant van de weg. Uiteindelijk is het huidige traject ongeveer variant B geworden uit de "kansrijke oplossingen".
  • Overzicht nulplusalternatief en MMA:

Afbeelding
  • Overzicht kansrijke oplossingen:

Afbeelding
  • Overzicht niet-kansrijke oplossingen:

Afbeelding
Uit deze 1998-nota wat tekeningen van de (wellicht niet haalbaar geachte) autosnelwegalternatieven voor een A69.
  • Aantakking van de A69 op het bijna huidige KP De Hogt. Duidelijk waarom dit niet door is gegaan, gezien de Dommel.

Afbeeldingkrtnr_TE-3_TN_RW69_Eindhoven-Belgische_grens
  • Tracé van de A69 van KP De Hogt, door het Dommeldal tussen Dommelen en Valkenswaard door:

Afbeeldingkrtnr_6_TN_RW69_Eindhoven-Belgische_grens
  • Tracé van de A69 van KP De Hogt, ten westen van Dommelen langs:

Afbeeldingkrtnr_9_TN_RW69_Eindhoven-Belgische_grens
  • Tracé van de A69 ten zuiden van Valkenswaard, met de VZP bij de grens. Er zouden geen op-en afritten komen, de huidige N69 zou een parallelweg worden:

Afbeeldingkrtnr_TE-7_TN_RW69_Eindhoven-Belgische_grens
Voor wie meer kaarten en details wil zien verwijs ik graag naar de bron: https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat ... 0802_31/1/

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 10 apr 2021, 21:15

IQ[] schreef:
za 10 apr 2021, 20:54
Uit deze 1998-nota wat tekeningen van de (wellicht niet haalbaar geachte) autosnelwegalternatieven voor een A69.
  • Aantakking van de A69 op het bijna huidige KP De Hogt. Duidelijk waarom dit niet door is gegaan, gezien de Dommel.

Afbeeldingkrtnr_TE-3_TN_RW69_Eindhoven-Belgische_grens
De teksten “aansluitingen op tangenten” duiden hier vermoedelijk op de parallelstructuur van de Randweg die uiteindelijk wél is aangelegd (een decennium later)? Ik wist trouwens niet dat die verdubbeling in 1998 al helemaal was uitgetekend - hoewel het met een tracébesluit in 2003 ook niet enorm verbaast.

Voor de ombouw van De Hogt toen heeft het beekdal van de Dommel op zich ook wel wat moeten inleveren. Maar allicht zal een tweede kruising als A69 wat teveel van het goede zijn geweest.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 10 apr 2021, 21:47

Pino schreef:
za 10 apr 2021, 21:15
De teksten “aansluitingen op tangenten” duiden hier vermoedelijk op de parallelstructuur van de Randweg die uiteindelijk wél is aangelegd (een decennium later)? Ik wist trouwens niet dat die verdubbeling in 1998 al helemaal was uitgetekend - hoewel het met een tracébesluit in 2003 ook niet enorm verbaast.
Als ik het goed begrijp, duiden tangenten hier meer op de verschillende kanten van de Randweg Eindhoven (zuid- en west-tangent). Ik meen me te herinneren van het toenmalige informatiecentrum van de ombouw Randweg Eindhoven, dat de originele plannen al uit 1994 dateerden. Er waren dus in de planningstijd van deze RW69-trajectnota nog meerdere varianten voor de Randweg Eindhoven. En er waren dus ook meerdere varianten uitgedacht voor KP de Hogt om de N/A69 aan te sluiten. Ik heb hier met opzet de variant uitgepikt die het meest aansluit bij de uiteindelijke uitvoering van de Randweg (4x2-variant). Er was ook nog een 2x4 variant (geen parallelstructuur) en vrachtalternatief-variant (doelgroepstroken).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 11 apr 2021, 8:26

Zo het is een stuk gedetailleerder gepland geweest dan dat ik dacht. Jammer dat het wegenforum pas in 2003 is opgericht; toen waren deze plannen al afgeschoten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.