[N331] Zwolle - Emmeloord

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Rogier » ma 03 feb 2014, 8:03

^^

Hopelijk gaat Zwolle het geluidsarm asfalt door iets degelijkere asfalt vervangen. In dat geval hoeft men dan niet om de 5 - 7 jaar de boel te vernieuwen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Coen Tunnel » di 04 feb 2014, 10:43

De gemeente Zwolle wil de Hasselterweg voorlopig nog niet weer asfalteren. Dit gaat pas in april of mei gebeuren (dus zo'n vier maanden na het wegfrezen van de oorspronkelijke toplaag), omdat, zoals de gemeente beweert, het nu te koud zou zijn om asfalt aan te leggen. Volgens mij is dat onzin en is het nu helemaal niet te koud om te asfalteren. En verder zou het werk nog aanbesteed moeten worden. Ik vraag me af of dat voor elke noodzakelijke reparatie (en hier lijkt mij toch enige spoed bij te zitten) geldt.

http://www.stadshagennieuws.nl/nieuws/1 ... um=twitter
http://www.zwolle.nl/wonen-leven/de-wij ... orjaar.htm

Echt een blamage vanjewelste dit... :down: Het lijkt er op alsof de gemeente centen wil besparen door noodzakelijke reparaties uit te stellen en de 22.000 mvt/dag liever laat rijden over een weg waar de toplaag is weggefreesd. Uiteraard controleert de hermandad nu extra op de verlaagde maximumsnelheid, want dubbel genaaid houdt beter. Maar zelfs zonder toplaag is 50 km/u op een 2x2-weg die niet langs de bebouwing gaat en weinig kruispunten heeft erg langzaam. Volgens de politie is het nu te gevaarlijk om daar hard te rijden (ik zie niet in wat het gevaar is om daar 70 km/u te rijden, de meesten zitten nog steeds op die snelheid of daarboven en er gebeuren niet ineens allemaal ongelukken) en is er bovendien sprake van steenslag. Dat valt ook wel mee sinds er een aantal keer met een veegwagen over de weg is gereden (daar heeft de gemeente wel geld voor). De politie meldde ook dat er al drie rijbewijzen zijn ingevorderd sinds de snelheidsverlaging. Nou, chapeau.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 04 feb 2014, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Rogier » di 04 feb 2014, 11:54

De enige verklaring die ik kan voorstellen is dat men toch van plan was om de toplaag te vervangen.
Ik kan mij wel voorstellen dat men het werk tot april - mei wil uitstellen.
Tegen die tijd is de temparatuur gedurende de nachten ook hoog genoeg om ZSA te draaien.
Dit asfalt is zeer dun en koelt daardoor volgens mij zeer snel af, waardoor de toch al korte levensduur, nog korter wordt.
Wel ben ik van mening dat men beter SMA kan aanbrengen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Coen Tunnel » di 04 feb 2014, 12:21

^^ Zou men andere asfaltsoorten nu wel zonder problemen kunnen aanleggen?

JochemV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 23:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door JochemV » di 04 feb 2014, 12:45

Serieus, mag ik nog 3 a 4 maanden elke werkdag over dit offroad-circuit? Belachelijk... Trouwens heb ik er in zowel ochtend- als avondspits nog geen enkele controle gezien.
HiddenPlaces.nl
Artistic & Creative Photography

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Coen Tunnel » di 04 feb 2014, 13:05

^^ Vorige week vrijdagavond werd er rond 22:00 uur gecontroleerd tussen de Zwolseweg en de Stadshagenallee, bij het viaduct over het Kamperlijntje.

Richting Kampen gebruik ik nu de Scholtensteeg in plaats van de Hasselterweg, en richting A28 in principe de Middelweg/Zwartewaterallee.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door sirdanilot » di 04 feb 2014, 14:10

Tussen Hasselt en Zwolle is de Verkavelingsweg ook een alternatief al is dat wel zone 60. Hier ben ik ook wel geweest (was eens in Hasselt).

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Rogier » di 04 feb 2014, 14:48

Coen Tunnel schreef:^^ Zou men andere asfaltsoorten nu wel zonder problemen kunnen aanleggen?
SMA met de huidige dagtemparaturen indraaien vormt geen enkele probleem, maar dan moet de weg wel overdag dicht. Bij nieuwbouwprojecten kunnen in deze weersomstandigheden vaak snel een deklaag ingedraaid worden. Bij groot onderhoud is dit vaak niet goed mogelijk, omdat de kans op koud weer te groot is. Het inplannen van dit soort werkzaamheden is daarom zeer lastig. Vooral, omdat je in dat geval meerdere asfaltspreidmachines nodig hebt. Verder denk ik dat de aannemer graag een shuttlebuggy wil gebruiken, om het asfalt goedgemengt in de asfaltspreidmachine te krijgen. De kwaliteit (en levensduur) worden dan een stuk beter.

Volgens mij is een ander probleem is dat de meeste aannemers een belangrijk deel van hun materieel in de winterperiode in groot onderhoud hebben, waardoor inplannen ook lastig wordt. Het grootste probleem is simpelweg dat Zwolle graag geld bespaard en daarom dit soort onderhoud 'te' laat uitvoert. Afgelopen jaar was al duidelijk te zien, dat het asfalt slecht aan het worden was.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Chris » di 04 feb 2014, 14:54

Zwolle lijkt inderdaad te bezuinigen op onderhoud. Zo hebben ze de fietsstroken van de Nieuwe Deventerweg vervangen, maar niet de rest van de rijbaan, terwijl die duidelijk onderhoud nodig heeft, met rafelig asfalt en de eerste gaten. Ze hadden dat beter tegelijkertijd kunnen doen, nu moet de weg twee keer dicht.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Coen Tunnel » di 04 feb 2014, 15:37

sirdanilot schreef:Tussen Hasselt en Zwolle is de Verkavelingsweg ook een alternatief al is dat wel zone 60. Hier ben ik ook wel geweest (was eens in Hasselt).
In principe is de route via De Lichtmis over de N377 en A28 dan sneller en makkelijker. En veel meer geschikt voor doorgaand verkeer. Richting Voorst en de Marslanden, toch de twee belangrijkste bedrijventerreinen, zijn de alternatieve routes echter behoorlijk om. Alleen de route door Stadshagen (Milligerlaan/Mastenbroekerallee/Middelweg) is niet heel erg om, maar is in de spits ook redelijk druk met het risico van brugopeningen van de Mastenbroekerbrug (afgelopen weken al een aantal keer een brugopening rond 07:45 meegemaakt, midden in de ochtendspits, dan loopt alles in één keer vast).
Rogier schreef:Het grootste probleem is simpelweg dat Zwolle graag geld bespaard en daarom dit soort onderhoud 'te' laat uitvoert. Afgelopen jaar was al duidelijk te zien, dat het asfalt slecht aan het worden was.
Precies, een jaar geleden vielen er al gaten in het asfalt en toen werd er wat lapwerk verricht. Eigenlijk had men dus afgelopen zomer al de weg een tijdje moeten afsluiten om het asfalt te vervangen, dan was er niks aan de hand geweest... :roll:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door sirdanilot » di 04 feb 2014, 16:09

Oh? Toen wij naar Hasselt reden, reden we via de verkavelingsweg, maar kan ook liggen aan waar in Hasselt precies, dat weet ik ook niet meer. Volgens mij vertrokken we vanaf het station, reden we een stukje de snelweg op, daarna eraf en die weg naar Hasselt volgen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Coen Tunnel » di 04 feb 2014, 16:14

^^ Naar delen van Hasselt zeker wel sneller, maar voor doorgaand verkeer (van/naar bv. Genemuiden, Zwartsluis en de rest van Zwartewaterland) niet geschikt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Chris » wo 05 feb 2014, 16:34

De nieuwe N331 rond Zwolle-Stadshagen moet volgens de gemeente al in het voorjaar van 2014 openen. Ik ben benieuwd of dat haalbaar is met zettingen e.d. omdat er buiten de Boxemtunnel nog vrijwel niks aan tracébouw is gedaan.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Kaaiman » wo 05 feb 2014, 16:45

Het landschap ten noorden van dat tunneltje lijkt inderdaad nog onaangeroerd, net als de bestaande N331 ter plekke. Het zuidelijke gedeelte is volgens mij al wel deels voorbereid.

Overigens meldt aannemer Salverda dat de oplevering van de tunnel is gepland in juli. Dat lijkt dus iets later dan aanvankelijk gepland.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Chris » za 08 mar 2014, 15:15

De N331 rond Zwolle-Stadshagen is nog steeds een afgefreesde bende. Wanneer gaan ze dit eens asfalteren? Het weer is er goed genoeg voor.

Ik ben ook nog bij de turborotonde tussen Zwolle en Hasselt wezen kijken. Deze turborotonde ontsluit alleen een zandwinning. Er zijn misschien 50 voertuigen per dag die daar afslaan volgens mij.

Er staat ook niks aangegeven.
Afbeelding
turborotonde N331-4 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
turborotonde N331-3 by Chriszwolle, on Flickr

Vanaf de zandwinning gezien.
Afbeelding
turborotonde N331-1 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
turborotonde N331-2 by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door keokiracer » za 08 mar 2014, 15:17

Het zand dat gewonnen wordt wordt meteen op de rotonde gegooid? :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Kaaiman » za 08 mar 2014, 15:44

Chris schreef:Deze turborotonde ontsluit alleen een zandwinning.
Zoals ik wel vaker heb verteld, moet deze rotonde worden gezien in relatie tot de reconstructie van de N331 om Hasselt, waarbij enkele aansluitingen veranderen of opgeheven worden. Deze turborotonde is vast aangelegd voor de zandwinning, maar moet op den duur de zuidelijke ontsluiting van het Hasseltse bedrijventerrein vormen.

Helaas lijkt het erop dat dit voorlopig niet gaat gebeuren, omdat men de weg (meen ik) planologisch en financieel heeft gekoppeld aan de uitbreiding van datzelfde bedrijventerrein...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Coen Tunnel » di 11 mar 2014, 11:24

Chris schreef:De N331 rond Zwolle-Stadshagen is nog steeds een afgefreesde bende. Wanneer gaan ze dit eens asfalteren? Het weer is er goed genoeg voor.
De planning is april of mei, eerder asfalteren is volgens de gemeente niet mogelijk omdat het te koud is om te asfalteren.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door boe! » di 11 mar 2014, 18:46

^^ De gemeente heeft de planning blijkbaar gebaseerd op een horrorwinter.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Kaaiman » di 11 mar 2014, 18:58

^^ De horrorlente van 2013. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Rogier » wo 12 mar 2014, 8:56

^^

Misschien wel, maar deze werkzaamheden kunnen alleen 's nachts uitgevoerd worden, omdat dit een drukke weg is.
De kans op te koud weer in de nacht is in maart een stuk groter, dan voor april of mei.

Bij nieuwbouw is het inderdaad mogelijk om deze werkzaamheden overdag en meteen in te plannen, als de weersverwachting goed is.
Echter een wegafsluiting moet vaak lang van tevoren aangevraagd worden en dan kan ik begrijpen dat men deze werkzaamheden pas in april \ mei gaat uitvoeren.

De grootste vraag bij deze situatie is, waarom Zwolle niet vorig jaar al deze weg aangepakt heeft.
Een veel belangrijkere vraag voor mij is, waarom men vredesnaam nog steeds het waardeloze geluidsasfalt gebruikt.
De levensduur van dit asfalt is maar 5 - 8 jaar.

Bij (Elburg) ons heeft men op een wegvak (bouwjaar 1994) ook geluidsarmasfalt aangebracht en inmiddels heeft men al gaten mogen herstellen.
Het asfalt is nog geen 5 jaar oud. Iets verder heeft men de oudere deklaag nog niet vervangen en dat ziet er na bijna 20 jaar nog steeds zeer goed uit (deze weg is in 1994 aangelegd, deklaag SMA).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Chris » wo 12 mar 2014, 19:15

Het oude asfalt heeft het ongeveer 5,5 jaar uitgehouden. En het is niet alsof hier bijzonder veel vrachtverkeer rijdt.

JochemV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 23:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door JochemV » wo 12 mar 2014, 19:44

En vandaag is er op het weggefreeste deel weer nieuwe tijdelijke belijning aangebracht. Wit dit keer, duidelijker ook, maar niet erg netjes recht...
HiddenPlaces.nl
Artistic & Creative Photography

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Rogier » do 13 mar 2014, 8:41

Chris schreef:Het oude asfalt heeft het ongeveer 5,5 jaar uitgehouden. En het is niet alsof hier bijzonder veel vrachtverkeer rijdt.
Vrachtverkeer heeft maar weinig invloed op dit soort asfalt.
ZSA is een asfaltsoort dat een (zeer) korte levensduur heeft en daarom waardeloos is.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Groningen » do 13 mar 2014, 18:31

Rogier schreef: Een veel belangrijkere vraag voor mij is, waarom men vredesnaam nog steeds het waardeloze geluidsasfalt gebruikt.
De levensduur van dit asfalt is maar 5 - 8 jaar.
Ik begin steeds meer te begrijpen waarom ik een lel van een aanslag gemeentelijke belastingen in de bus kreeg B(.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Chris » di 01 apr 2014, 15:03

De reconstructie van de N331 tussen Zwartsluis en Vollenhove komt er zo uit te zien;

OUD (afslag naar veerpont naar Genemuiden):
Afbeelding

NIEUW:
Afbeelding


OUD (afslag naar Sint Jansklooster):
Afbeelding

NIEUW:
Afbeelding


OUD (dijk)
Afbeelding

NIEUW:
Afbeelding

Alhoewel de N331 op de dijk duidelijk reconstructie behoeft, vind ik die rotonde naar de veerpont echt volslagen onzin. Het grootste deel van de tijd slaat er helemaal niemand af. Er zitten al 10 rotondes op het Overijsselse deel en daar komen er straks nog 3 bij (twee in Hasselt en 1 bij de veerpont). Dat is gemiddeld 1 rotonde per 2 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Kaaiman » di 01 apr 2014, 17:07

Ik vind het ook overdreven dat zo'n markant pand moet wijken voor een zijweggetje. Het zal de verkeersveiligheid wel dienen, maar dan zie ik toch liever daar een rotonde dan bij die pont.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door petervdveen » di 01 apr 2014, 20:09

Belachelijk. Bijna niemand gebruikt die veerpont.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Chris » wo 09 apr 2014, 20:43

De N331 is vanaf 15 april tot 13 juli volledig afgesloten tussen Zwartsluis en Vollenhove. Dit in verband met de reconstructie van de weg (zie discussie hiervoor). Verkeer wordt omgeleid via de N762. De extra reistijd is ongeveer 10 minuten volgens de provincie, maar ik denk dat het eigenlijk maar 5 minuten is. Zoveel verkeer rijdt er niet over de N331 dat de omleidingsroute meteen overbelast zou raken.

Ik vind het wel goed dat ze gekozen hebben voor een volledige afsluiting. Op die manier wordt er goedkoper en efficiënter gewerkt en is het sneller klaar.

Afbeelding

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Groningen » do 10 apr 2014, 18:46

^^ Beide wegen rijden prima door. Het enige minpuntje aan de omleidingsroute is het extra stuk door de bebouwde kom van Zwartsluis. Verder kun je overal prima doorrijden.

Plaats reactie