[N331] Zwolle - Emmeloord

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [N331] Zwolle - Emmeloord

Bericht door Chris » wo 21 aug 2013, 15:35

Dat wel, maar de tijd die je wint met inhalen verlies je met het afremmen voor de rotonde. Je ziet deze trend meer in Overijssel, turborotondes voor onbenullige aansluitingen, bijvoorbeeld ook de N350 bij Wierden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 21 aug 2013, 15:36

Dit is dus een voorbeeld van hoe je rotondes níet zomaar moet neerplempen... als er nauwelijks afslaand verkeer is, volstaat een gewoon kruispunt.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 aug 2013, 23:57

Chris schreef:Dat wel, maar de tijd die je wint met inhalen verlies je met het afremmen voor de rotonde. Je ziet deze trend meer in Overijssel, turborotondes voor onbenullige aansluitingen, bijvoorbeeld ook de N350 bij Wierden.
Op de N331 kom ik geregeld, en ik ben er toch wel blij mee. Je kunt er makkelijk een traag iemand inhalen. Ik erger me zeker niet aan de rotonde.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 22 aug 2013, 8:30

Chris schreef:Er is een turborotonde gerealiseerd op de N331 tussen Zwolle en Hasselt. :facepalm: Ik was er een tijdje niet geweest en tot mijn verrassing is er nu een turborotonde net ten zuiden van Hasselt. Helaas is het niet meer dan een snelheidsremmer want deze turborotonde ontsluit zo goed als niks, er is alleen een zandwinning nabij, die eerst via de parallelweg ontsloten was. Voorheen was hier niet eens een kruispunt. B( Jammer dat er weer een rotonde op de N331 zit. Straks zijn er 12 rotondes op het Overijsselse deel van de N331 tussen Zwolle en Vollenhove
Zo kommer en kwel is het nou ook allemaal weer niet. Deze rotonde moet wel in een groter verband worden gezien, namelijk de reconstructie van de N331 om Hasselt.

Deze nieuwe zuidelijke rotonde ontsluit nu alleen nog een zandwinning, maar in de toekomst wordt het stukje weg doorgetrokken naar het industrieterrein van Hasselt. De huidige T-aansluiting Industrieweg komt daarmee te vervallen. Dat vergroot dus de afstand tussen de aansluitingen en de verkeersveiligheid.
Er komt een andere rotonde met ruimte opstelcapaciteit (vanwege de brug) t.h.v. de N759, die zorgt voor een rechtstreekse aansluiting naar Genemuiden, waarmee een voor fietsers (waarvan veel scholieren) gevaarlijke situatie wordt opgeheven, omdat dit wordt gecombineerd met een fietstunneltje en de bestaande onderdoorgang.

Met de toekomstige situatie van de N331 in Hasselt ben ik minder gelukkig. Het afsluiten van de aansluiting Centrum (behalve voor bussen) lijkt me geen goede keuze en zorgen voor nogal wat omrijden (vanwege eenrichtingsverkeer in de binnenstad is dat nu al veel nodig, dat wordt er straks niet minder om).

Ook was die zandwinning niet eerst via de parallelweg ontsloten, omdat die zandwinning zo ongeveer gelijktijdig met de aanleg van de rotonde is gestart.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » vr 18 okt 2013, 21:55

Men is nu bezig op de Hasselterbrug. Het lijkt op gewoon onderhoud. De brug in de parallelweg (vanuit SV-standpunt links dus) is afgesloten.

Tractoren en ander langzaam verkeer moet nu over de gewone weg rijden. Dat is aangegeven door op dit bord ( :C9: ) de tractor af te plakken. Volgens mij ook niet helemaal zoals het hoort.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 19 okt 2013, 8:23

Men is al sinds augustus met de Hasselterbrug bezig, inderdaad groot onderhoud. Toen lag de hoofdrijbaan eruit en moest alles over de parallelweg.

Wel jammer dat de provincie dit ongemak niet heeft gecombineerd met toekomstig ongemak, namelijk de aanleg van een turborotonde voor de nieuwe aansluiting naar Genemuiden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 nov 2013, 15:32

De renovatie van de brug is inmiddels afgerond. De kleur is groen geworden.

Afbeelding
N331 Zwartewaterbrug Hasselt-1 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
N331 Zwartewaterbrug Hasselt-2 by Chriszwolle, on Flickr

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 10 nov 2013, 7:29

Gisteren ook 2x overheen gekomen. Maar volgens mij was die brug altijd al groen.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 10 nov 2013, 9:41

In Zwartsluis wordt de komende tijd gewerkt aan de Meppelerdiepsluis. Die wordt omgebouwd van keersluis tot schutsluis en geüpgrade om weer te voldoen aan de huidige eisen. Ook de huidige brug wordt vervangen. Daartoe wordt de N331 tijdelijk verlegd en komt er een tijdelijke brug. De N331 zal een aantal keer gestremd zijn, waarvoor omleidingsroutes komen (die lekker lang worden want je moet ofwel via Meppel, ofwel via de pont en Genemuiden). In 2016 moet het klaar zijn.

Ze mogen trouwens die andere brug wel verbreden want vrachtverkeer staat geregeld te wachten: vrachtwagen + personenauto is zeer krap / onmogelijk.
TOEVOEGING
Zie hier voor de plannen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 10 nov 2013, 19:12

Tegelijk met de sluis wordt langs de Oppenswolle bij de kruising met de Veerweg een rotonde aangelegd. Die werken zijn ergens komend voorjaar.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 14 nov 2013, 15:54

[url=http://www.zwartewaterkrant.nl/39629.html]Zwartewaterkrant[/url], 13 november 2013 schreef:Inspraak zorgt voor verbeteringen N331 Hasselt

De provincie Overijssel heeft het plan voor de verbetering van de provinciale weg N331 bij Hasselt aangepast mede naar aanleiding van de 21 ontvangen inspraakreacties. Het plan voorziet in het aanleggen van rotondes op de aansluitingen van de N331 met de N377 (Vaartweg) en de N759 (Hasselt-Genemuiden).

Lees meer: http://www.zwartewaterkrant.nl/39629.html
Er zijn hier en daar wat optimalisaties gedaan, maar in hoofdlijnen is het plan hetzelfde gebleven.

In het rapport op de site van de provincie staat trouwens dat de zuidelijke ontsluitingsweg, vanaf de rotonde bij de zandwinning, voorlopig nog niet aangelegd zal worden. Dit is omdat het bedrijventerrein voorlopig ook niet uitgebreid zal worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 22 dec 2013, 14:02

De Boxemtunnel aan de noordkant van Zwolle.

Afbeelding
N331 Boxemtunnel 22-12-2013 pano by Chriszwolle, on Flickr

Vanwege de stempels kan je geen goede foto's van de tunnelbak maken.
Afbeelding
N331 Boxemtunnel 22-12-2013 by Chriszwolle, on Flickr

JochemV
woonerf

Bericht door JochemV » zo 19 jan 2014, 20:22

De afgelopen tijd waren er her en der weer flink wat gaten in de toplaag ontstaan in het 2x2 baans gedeelte bij Zwolle Stadshagen, met weer de onvermijdelijke snelheidsbeperking tot 50 km/u tot gevolg. Dit ondanks het feit dat er afgelopen voorjaar her en der wat losse stukken al waren vernieuwd. Afgelopen week is in de avonduren in beide richtingen de complete toplaag weggefreest vanaf de Teunisbloemweg tot aan de Stadshagenallee. Vervolgens is er met spuitbus wat tijdelijke belijning aangebracht. Het is momenteel een enorme stofboel en veel losliggend gruis en kiezels. Geen idee hoelang dit blijft... Pas op steenslagschade dus!
HiddenPlaces.nl
Artistic & Creative Photography

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 jan 2014, 23:00

^^ Ik neem normaal gesproken enkel het deel tussen de Stadshagenallee en de Zwolseweg, maar sinds vorige week neem ik liever de Scholtensteeg, want allemachtig, wat rijdt het vervelend over dat weggefreesde asfalt. En inderdaad, veel opspattende steentjes en mijn voorruit was ook binnen no time vies van alle rommel die daar lag. :down:

Dat ze snel even een goede laag asfalt daar neerleggen, want het slechte asfalt dat er lag en wat nu is weggefreesd was ook hooguit een jaar of zes oud. :geenlach:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 20 jan 2014, 8:35

^^

Geweldig spul geluidsarmasfalt.
Ik vind het persoonlijk waardeloos spul. Binnen 5 jaar is het geluidseffect weg, omdat het asfalt aan rafelen is.
Bepaalde coatings kunnen dit proces vertragen, maar doorgaans is vervanging binnen 8 jaar noodzakelijk.
Men kan dan beter SMA of DAB aanbrengen. Dat gaat vaak 15 - 20 jaar mee.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 20 jan 2014, 15:26

Vaak wordt geluidsarmasfalt gekozen vanwege de leefbaarheid van de omgeving. Vaak ook onder politieke druk om maar onder de geluidsnormen te blijven. Wat men inderdaad niet meeneemt in het verhaal is de vervangingscyclus van dat type verharding...
Enne gojje mins blieft altied leave.

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » ma 20 jan 2014, 16:42

Als je Facebook hebt, kijk dan eens op https://www.facebook.com/Rijkswaterstaa ... 3314545906
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 20 jan 2014, 16:43

Ik heb het gezien. Heb er al op gereageerd :twisted:

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » ma 20 jan 2014, 16:55

^^Rijkswaterstaat leest actief mee. Hopelijk kan er geluidsstil asfalt ontwikkeld worden wat langer dan 7 jaar meegaat en de levensduur van SMA of DAB kan benaderen :dyn_hyp:
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 20 jan 2014, 16:58

Zou mooi zijn, maar ik heb er een hard hoofd in ;)

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 20 jan 2014, 17:58

Snelwegfreak schreef:Vaak wordt geluidsarmasfalt gekozen vanwege de leefbaarheid van de omgeving. Vaak ook onder politieke druk om maar onder de geluidsnormen te blijven. Wat men inderdaad niet meeneemt in het verhaal is de vervangingscyclus van dat type verharding...
Leefbaarheid vind ik in deze situatie misleidend, omdat vaak na een paar jaar het asfalt al veel geluid 'afgeeft, omdat het aan het rafelen is.
Bij SMA en DAB is dit veel minder.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 20 jan 2014, 21:07

Snelwegfreak schreef:Vaak wordt geluidsarmasfalt gekozen vanwege de leefbaarheid van de omgeving.
Nou, dat is hier dan tamelijk zinloos. Want de weg ligt dicht bij het spoorlijntje naar Kampen. De weg ligt wel vrij kort langs de wijk Westenholte, maar daar ligt een lel van een geluidswal tussen.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 jan 2014, 22:28

^^ Hier in Stadshagen hoor ik de spoorlijn, die op minimaal één kilometer afstand achter de bebouwing ligt, vooral 's avonds overduidelijk. Van de N331 heb ik uiteraard geen last, dat is niet te horen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 20 jan 2014, 22:38

Inderdaad mag men wel eens wat meer nadenken over de herrie van spoorwegen. Ik woon nu al 3 jaar langs de spoorlijn bij Leiden Centraal en vooral de goederentreinen, en vroeger de beneluxtrein, maken erg veel lawaai. De overige treinen niet zo want die vertragen voor het station. Ik ben dus stiekem wel blij met het verdwijnen van de beneluxtrein; hij veroorzaakte elk uur weer overlast en stopte niet op leiden centraal ;)

JochemV
woonerf

Bericht door JochemV » ma 20 jan 2014, 22:45

De vergelijking tussen het Kamperlijntje, waar 2x per uur een boemeltje heen en weer kachelt, en een druk meersporig hoofdspoor inclusief goederenverkeer zoals bij Leiden, vind ik wat krom. Bovendien liggen vrijwel alle spoorlijnen in Nederland er al langer dan dat de meeste mensen er wonen. Ergo: als je er gaat wonen weet je dat die spoorlijn er ligt. Daarnaast heeft het bar weinig met de N331 te maken :P
HiddenPlaces.nl
Artistic & Creative Photography

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » di 21 jan 2014, 7:31

^^ Maar dat wil niet zeggen dat je niet over het geluid van de trein mag discussiëren :?
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 21 jan 2014, 9:58

^^ Daar mag niet over gediscussieerd worden. Mensen die willens en wetens in de buurt van een spoorlijn zijn gaan wonen, moeten niet opeens gaan klagen over de geluidsoverlast daarvan. Dat hadden ze maar moeten bedenken voor ze daar gingen wonen.

déjà vu A10-west-discussie...
:denk:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 21 jan 2014, 10:03

^ Tsja, want in Leiden heb je natuurlijk zoveel keus voor andere woonruimte :roll:

Maar goed, het is inderdaad off-topic.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 02 feb 2014, 14:18

De N331 bij Zwolle is nog steeds in de slechte toestand, over bijna de hele rondweg is het asfalt weggefreesd, zoals eerder aangegeven. Van tijdelijke markering is niks meer te zien. De politie schijnt er regelmatig te controleren op de tijdelijke maximumsnelheid van 50 km/h.

Het asfalt was maar 5,5 jaar oud, de weg is in 2008 opgeleverd.

Ik heb overigens ook de indruk dat die nieuwe turborotonde naar de zandwinning ten zuiden van Hasselt niet goed begrepen wordt vanuit Zwolle gezien. Verkeer blijft links, waarschijnlijk omdat ze denken dat de rechterrijstrook alleen rechtsaf gaat. Het staat overigens wel duidelijk aangegeven met borden en markering. Dat komt misschien ook omdat het concept turborotonde in deze regio nog onbekend is. In Zwolle zijn geen turborotondes en ook in de regio zijn ze zeldzaam, alleen Kampen heeft er een paar.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 feb 2014, 22:32

Chris schreef:De N331 bij Zwolle is nog steeds in de slechte toestand, over bijna de hele rondweg is het asfalt weggefreesd, zoals eerder aangegeven. Van tijdelijke markering is niks meer te zien. De politie schijnt er regelmatig te controleren op de tijdelijke maximumsnelheid van 50 km/h.
Jep, eergisteravond stonden ze op het viaduct over de spoorlijn...
Het asfalt was maar 5,5 jaar oud, de weg is in 2008 opgeleverd.
En delen waar al gaten in waren gevallen zijn slechts een jaar geleden vervangen. Ook dat asfalt is nu weggefreesd.