[N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Kaaiman » wo 26 apr 2017, 7:07

^^ Die scherpe bocht (of abrupt einde) komt omdat de weg T33 daar was voorzien om rechtdoor getrokken te worden naar Kaatsheuvel.
viewtopic.php?f=10&t=55&start=90#p825933
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door mavas » wo 26 apr 2017, 9:11

Interessant is dat tot de jaren 80 daar een gelijkvloerse aansluiting was met de A27 volgens topotijdreis. Of die met verkeerslichten werd geregeld, of alleen de voorrang werd geregeld is mij niet duidelijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Kaaiman » wo 26 apr 2017, 10:42

Interessant is tevens de kaartuitgave van 1981. Hierop staat een soort van aanzet tot een klaverblad, alleen is de klaverlus en het viaduct in het noordwestelijk kwadrant niet terug te vinden op de luchtfoto's van 1976 en 1981...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Chris » vr 22 dec 2017, 13:53

Omroep Brabant schreef:Aanleg N629 tussen Oosterhout en Dongen weer een stap dichterbij

De gemeenteraad van Dongen heeft donderdagavond tijdens een vergadering besloten dat de nieuwe N629 er mag komen. Twintig raadsleden stemden voor de nieuwe weg. Alleen de partij Democratisch Podium stemde tegen. Het haalde weinig uit, de partij heeft namelijk maar één zetel in de raad.
Volledig bericht: http://www.omroepbrabant.nl/?news/27292 ... erbij.aspx

Weer een stap verder in de besluitvorming omtrent de N629 dus.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Chris » di 30 jan 2018, 18:36

Het ontwerp-inpassingsplan is op 26 januari ter inzage gelegd: http://www.brabant.nl/ontwerpN629

De plankaarten: http://ruimtelijkeplannen.brabant.nl/da ... 01_tb2.pdf

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door mavas » di 30 jan 2018, 19:04

Best een prima ontwerp toch? :)

Het noordelijke deel bij de A27 wordt nu mogelijk vanaf eind 2018 aangelegd en duurt anderhalf jaar.
Er is een aangepast ontwerp van het noordelijk deel, maar ik zie niet goed wat er precies aangepast is: https://www.brabant.nl/-/media/cca7f435 ... .pdf?la=nl
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

GerritEzn
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 nov 2017, 10:05

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door GerritEzn » zo 04 feb 2018, 11:47

De infrastructuur wordt verdubbeld. 5 ha extra asfalt:
* Tijdwinst in de spits niet meer dan een 30 seconden Oosterhout-Tichelrijt
* I/C verhouding in de spits met de nieuwe weg 0.4: onderbenutting?!
* Doorsnijdt Natuurnetwerk Brabant: Blik en Duiventoren; geluidshinder in de natuur: 24 ha
* Het enige vrijliggende fietspad tussen Dongen en Oosterhout komt langs een
snelweg te liggen.
Zie http://www.spaardeduiventorenenhetblik.nl/Home/

Gerrit
Laatst gewijzigd door GerritEzn op zo 04 feb 2018, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

nijsbik
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 12:07

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door nijsbik » zo 04 feb 2018, 12:10

Te gek voor woorden. Is er dan geen enkele instantie die hier kan ingrijpen? Televisieprogramma, of wat dan ook? Voor het te laat is?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Steyn_E » zo 04 feb 2018, 12:56

^^
Een I/C verhouding van 0,4 is inderdaad niet heel hoog, maar hou er rekening mee dat dit op een schaal van (in principe) 0 tot 1 is. Daarnaast heeft 1 rijstrook minder dan de helft van de capaciteit van een weg met 2 rijstroken (per richting), dus een I/C van 0,4 op 2x2 wordt hoger dan 0,8 op 2x1. Bij 0,9 is bijna altijd sprake van filevorming, dus het zal wel net te krap geweest zijn met het oog op de toekomst. Bovendien zou het mee kunnen spelen dat er ook langzaam verkeer op mag, ik weet niet of dat hier zo is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Kaaiman » zo 04 feb 2018, 13:24

Ik heb me ook al wel eens afgevraagd waarom men voor Variant Bundeling Zuid heeft gekozen en niet voor Variant Parallel Noord. Voor Bundeling Zuid zijn landschappelijk veel meer ingrepen nodig dan voor Parallel Noord, inclusief bijbehorende kosten voor een nieuwe brug.

Het enige voordeel van Bundeling Zuid lijkt me dat het verkeer naar bedrijventerrein Tichelrijt niet meer langs de woonbebouwing van Dongen hoeft. Het sluit op de kaart weliswaar mooier aan op de N632 naar Tilburg, maar ik denk dat er relatief weinig verkeer is dat de route N629-N632 doorgaand zal berijden. Of Tilburg-West moet al een erg sterke verkeersrelatie met Oosterhout en noordelijker gelegen plaatsen hebben.

Overigens had Parallel Noord prima als no-regretmaatregel uitgevoerd kunnen worden, met Bundeling Zuid als latere uitbouwoptie.

Parallel Noord:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bundeling Zuid:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bron: samenvatting MER, 2008
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door duikgek89 » zo 04 feb 2018, 17:50

nijsbik schreef: zo 04 feb 2018, 12:10 Te gek voor woorden. Is er dan geen enkele instantie die hier kan ingrijpen? Televisieprogramma, of wat dan ook? Voor het te laat is?
Waarom vind je dat nodig?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Chrysa » zo 04 feb 2018, 18:03

Wat gaat een TV-programma uberhaupt doen? De cameraploeg vastbinden aan bomen zodat ze niet gerooid kunnen worden? :duck:

GerritEzn
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 nov 2017, 10:05

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door GerritEzn » za 10 feb 2018, 16:08

Steyn_E schreef: zo 04 feb 2018, 12:56 ^^
Een I/C verhouding van 0,4 is inderdaad niet heel hoog, maar hou er rekening mee dat dit op een schaal van (in principe) 0 tot 1 is. Daarnaast heeft 1 rijstrook minder dan de helft van de capaciteit van een weg met 2 rijstroken (per richting), dus een I/C van 0,4 op 2x2 wordt hoger dan 0,8 op 2x1. Bij 0,9 is bijna altijd sprake van filevorming, dus het zal wel net te krap geweest zijn met het oog op de toekomst. Bovendien zou het mee kunnen spelen dat er ook langzaam verkeer op mag, ik weet niet of dat hier zo is.
Dank je wel Steijn_E! Sorry voor mijn late reactie. Maar het betekent toch dat zelfs in de spits maar 40% van de capaciteit benut wordt, niet waar? Dat is twee uur op een dag. En die waarde van 0,9 gaat ook uit van verdergaande groei van het wegverkeer van 21000 mvt/dag nu naar 25000 mvt/dag in 2030. En is dat reëel nu we ook nog een klimaatakkoord hebben?

GerritEzn
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 nov 2017, 10:05

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door GerritEzn » za 10 feb 2018, 16:11

Kaaiman schreef: zo 04 feb 2018, 13:24 Ik heb me ook al wel eens afgevraagd waarom men voor Variant Bundeling Zuid heeft gekozen en niet voor Variant Parallel Noord. Voor Bundeling Zuid zijn landschappelijk veel meer ingrepen nodig dan voor Parallel Noord, inclusief bijbehorende kosten voor een nieuwe brug.

Het enige voordeel van Bundeling Zuid lijkt me dat het verkeer naar bedrijventerrein Tichelrijt niet meer langs de woonbebouwing van Dongen hoeft. Het sluit op de kaart weliswaar mooier aan op de N632 naar Tilburg, maar ik denk dat er relatief weinig verkeer is dat de route N629-N632 doorgaand zal berijden. Of Tilburg-West moet al een erg sterke verkeersrelatie met Oosterhout en noordelijker gelegen plaatsen hebben.

Overigens had Parallel Noord prima als no-regretmaatregel uitgevoerd kunnen worden, met Bundeling Zuid als latere uitbouwoptie.
(...)
Bron: samenvatting MER, 2008
Dank je wel Kaaiman, Je laatste argument spreekt mij ook wel aan. En was er 2008 ook al een MER? Ik ken alleen die van 2011 die in de la verdween omdat de gemeenten dwars lagen, en die 2017 inmiddels.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door JB81 » zo 11 feb 2018, 9:30

Kaaiman schreef: zo 04 feb 2018, 13:24 Het sluit op de kaart weliswaar mooier aan op de N632 naar Tilburg, maar ik denk dat er relatief weinig verkeer is dat de route N629-N632 doorgaand zal berijden. Of Tilburg-West moet al een erg sterke verkeersrelatie met Oosterhout en noordelijker gelegen plaatsen hebben.
Kortste route tussen industrieterrein Vossenberg en de A27. Het is vrijwel onmogelijk om langs Dongen te rijden zonder een paar wagens van Coca Cola, Versteijnen e.a. tegen te komen...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Via » zo 11 feb 2018, 10:42

Voor de verbinding tussen Tilburg en Oosterhout zou het wel beter zijn als er ook eens wat rotondes op Tichelrijt opgeruimd worden. Dat vind ik nu uitermate irritante dingen en het zijn er veel.

GerritEzn
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 nov 2017, 10:05

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door GerritEzn » do 15 feb 2018, 11:19

JB81 schreef: zo 11 feb 2018, 9:30 Kortste route tussen industrieterrein Vossenberg en de A27. Het is vrijwel onmogelijk om langs Dongen te rijden zonder een paar wagens van Coca Cola, Versteijnen e.a. tegen te komen...
Volgens Google maps is van Vossenberg naar de A27 via Waalwijk het snelste.
Maar het scheelt maar een paar minuten.
Als de verbinding via Dongen sneller wordt (volgens de MER niet),
krijgt Dongen meer verkeer voor de kiezen en
verdwijnt het nu al kleine milieuvoordeel voor Dongen-West
van deze plannen als sneeuw voor de zon.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Kaaiman » do 15 feb 2018, 11:47

Vrachtwagens mogen maar 80 km/h op autowegen en autosnelwegen. Grote kans dus dat de N629 voor vrachtverkeer wel degelijk korter en sneller is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door H. » wo 21 feb 2018, 7:24

Gisteren is de 3D-visualisatie gepresenteerd:

www.brabant.nl/kaartn629

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Kaaiman » wo 21 feb 2018, 7:43

Hmmm, ik realiseer me nu pas dat de kaart Bundeling Zuid die ik uit de MER had gehaald dus niet het gekozen tracé is. Het gekozen tracé lijkt me overigens wel wat beter voor natuur en landschap dan Bundeling Zuid uit de MER, maar is totaal ongeschikt om bedrijventerrein De Vijf Eiken op aan te sluiten.

Het blijft trouwens raar dat men de Oostelijke Ontsluitingsweg Rijen (Hannie Schaftlaan) een paar jaar geleden als ETW heeft aangelegd en maar tot de noordelijke komgrens. Beter had men die weg als GOW aangelegd en meteen doorgetrokken naar de rotonde bij De Slof. Met een afwaardering van de Dongenseweg door Laareind zou het verkeer tussen Dongen en Rijen dan beter worden verdeeld over oost en west, en niet alle verkeer uitkomen bij de Duiventorenbaan. Dan had men wellicht ook kunnen volstaan met het korte tracé voor de N629.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

GerritEzn
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 nov 2017, 10:05

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door GerritEzn » ma 26 feb 2018, 11:37

Hallo Kaaiman,

Dank je wel voor je nuttige overwegingen.
Van die 80 km was ik even vergeten.

Wat zijn een ETW en een GOW?

"Wat beter" is de goede uitdrukking. De weg verstoort de rust
in 24 ha van het Natuurnetwerk Nederland.
De compensatie (9 van de 13 ha) wordt gevonden langs de weg :(

Overigens heb je gelijk dat de nieuwe weg voor Vijf Eiken geen
soelaas biedt. In de raad van Oosterhout ging de VVD accoord met
deze variant, omdat ze van de provincie de toezegging hadden
dat deze weg een oostelijke rondweg om Oosterhout die
Vijf Eiken met Everdenberg verbindt, niet in de weg zou staan.
Nou ja, wie gelooft nu dat er nog een weg komt???

Gerrit

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Kaaiman » ma 26 feb 2018, 11:50

ETW en GOW zijn jargon voor erftoegangsweg (60 km-weg zonder asstrepen, vaak met fietsers op de rijbaan) en gebiedsontsluitingsweg (80 km-weg met asstrepen). Daarnaast heb je ook nog SW, stroomwegen. Dat zijn autowegen en autosnelwegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Chris » vr 06 jul 2018, 16:12

Provincie Noord-Brabant schreef: Belangrijke mijlpijl voor N629

Op 25 juni 2018 hebben Gedeputeerde Staten (GS) het Provinciaal InpassingsPlan N629 behandeld. GS accepteert het plan en heeft besloten deze aan Provinciale Staten (PS) aan te bieden ter vaststelling.

GS hebben ook de Nota van Zienswijzen vastgesteld. Hierin zijn de ingediende zienswijzen van burgers en andere belanghebbenden samengevat en van een reactie voorzien. De zienswijzen gaan voornamelijk over de gevolgen voor de natuur en de compensatie hiervan. Ook reageren belanghebbenden op het niet nader uitwerken van een ‘0-plus’ alternatief (aanpassen van de bestaande weg). De gevolgen van het nieuwe tracé voor de routes voor landbouw- en fietsverkeer en de relatie met de ontwikkeling van het bedrijventerrein Everdenberg Oost komen ook terug in de zienswijzen.

Naar verwachting nemen Provinciale Staten eind september een besluit over dit Inpassingsplan. In afwachting van de besluitvorming gaan ook de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe N629 door. Enkele percelen zijn al verworven door de provincie. Met andere grondeigenaren vinden gesprekken plaats.
https://www.brabant.nl/dossiers/dossier ... -n629-goed

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door harry » vr 06 jul 2018, 17:40

Chris schreef: vr 06 jul 2018, 16:12Belangrijke mijlpijl
Wat is dat nou weer? Een pijl op een enorm grote wegwijzer?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Chris » ma 01 okt 2018, 16:09

Provincie Noord-Brabant schreef: Staten stellen Provinciaal Inpassingsplan N629 Oosterhout-Dongen vast

Provinciale Staten hebben in meerderheid het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) van de N629 Oosterhout-Dongen vastgesteld. Een provinciaal inpassingsplan is een soort provinciaal bestemmingsplan.

Met het PIP van de N629 wordt de aanleg van een nieuwe weg tussen Oosterhout en Dongen planologisch mogelijk gemaakt. Het gaat om een investering van € 29,3 miljoen. De fracties van VVD, CDA, SP, PVV, D66, PvdA, 50PLUS, Christenunie-SGP en Lokaal Brabant stemden voor. De fracties van GroenLinks en Partij voor de Dieren stemden tegen.

Tracé Bundeling Noord
De nieuwe verbinding tussen Oosterhout en Dongen moet de problemen op het gebied van doorstroming, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid aanpakken. Om een keuze te kunnen maken voor het tracé van de nieuwe N629 zijn 5 mogelijke tracés onderzocht. In maart 2016 spraken provincie, gemeente Oosterhout en gemeente Dongen hun voorkeur uit voor het tracé Bundeling Noord. Dit alternatief is verwerkt in het PIP N629. Met name natuurcompensatie en verkeersveiligheid waren onderwerpen in de discussie.

Moties
De Staten namen bij het voorstel 3 moties aan. Deze moties roepen het college op om het Natuurnetwerk Brabant ter plaatse uit te breiden, plannen te maken voor de herinrichting van de Heistraat en onderzoek te doen naar zonnepannelen in het wegdek.
Toch wel grote steun voor dit inpassingsplan, alleen GL en PvdD tegen, dus 49 van de 55 leden stemden voor.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Hajo » ma 01 okt 2018, 19:50

Dat is goed nieuws. Ik ken die weg aardig goed en die weg is vooral in de spits een crime, aldus mijn broer. Vraag mij alleen af of de gekozen oplossing gaat helpen. Was 2x2 niet beter geweest?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door mavas » ma 01 okt 2018, 19:54

De weg wordt toch (deels) 2x2? En ongelijkvloers op het noordelijke deel 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door Via » ma 01 okt 2018, 21:40

Goed nieuws. Nu nog wat rotondes ruimen in Dongen en het wordt nog een echt goede verbinding tussen Tilburg en Oosterhout.

GerritEzn
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 nov 2017, 10:05

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door GerritEzn » di 09 okt 2018, 12:41

De weg kost nu al 30 miljoen voor een halve minuut tijdwinst in de spits!
En dan moeten er ook nog miljoenen naar de Steenstraat???

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N629] Oosterhout - Dongen ombouw

Bericht door waldo79 » di 09 okt 2018, 17:49

Omdat naast de doorstroming ook de verkeersveiligheid erbij gebaat is dat de weg verbeterd wordt.

En wat heeft de Steenstraat met de N629 te maken?

Plaats reactie