[N015] Wegen op de Maasvlakte

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door Madhollander » wo 17 okt 2012, 21:39

Grote tekstwagen langs de N15 vandaag met daarop de medeling:

Route will change October 20th. Route wijzigt 20 Oktober.

Foto's van Dinsdag in de spoiler.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kwam er vandaag weer langs maar door t weer zijn de fotos nutteloos. Wel zijn er nu ook betonnen barriers geplaatst langs de vluchtstrook en was men druk aan het schoonmaken voor ik vermoed het belijnen.
Laatst gewijzigd door Madhollander op vr 19 okt 2012, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door harry » wo 17 okt 2012, 22:48

Madhollander schreef:Grote tekstwagen langs de N5
Ik dacht bij het lezen heel even dat de N200 weer was teruggenummerd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door Kaaiman » do 18 okt 2012, 10:06

Welk deel en tot waar wordt nu eigenlijk als N15 genummerd? Begint de N15 straks pas waar beide autowegen samenkomen, bij het Máximaviaduct of bij de Amaliahaven?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door Mark » do 18 okt 2012, 14:28

Waarschijnlijk in ieder geval tot na het Maximaviaduct.
Ik, tijdje terug schreef:Ook bij het knooppunt B zelf was er geen mogelijkheid om foto's te maken, het fietspad en dergelijke was afgesloten. Echter is het wel voor 99% duidelijk dat dit in ieder geval N15 gaat heten. De bewegwijzering bij deze afrit is compleet maar compleet afgetaped nog. Echter was het gele kadertje bovenaan de handwegwijzers in beide richting niet te missen ;).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door mavas » do 18 okt 2012, 19:09

De link naar onderstaande foto heeft Viahaaren geplaatst in een ander onderwerp. Ook wel interessant voor hier denk ik:
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door Mark » do 18 okt 2012, 19:14

Interessant is ook die signaalgever houder helemaal rechts.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door captain007 » do 18 okt 2012, 19:16

^^ Zou dat betekenen dat de N15 nu helemaal voorzien wordt van signalering op korte termijn? :)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door Mark » do 18 okt 2012, 19:22

Het zou zomaar kunnen. Toen de Thomassentunnel open ging werd de signalering doorgetrokken tot nabij afrit 11. Al sinds de ombouw naar autoweg/autosnelwegprofiel zijn al portalen en schilden opgehangen tot even na de Dintelhavenbrug (nog wat km verder).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door harry » do 18 okt 2012, 20:20

mavas schreef:De link naar onderstaande foto heeft Viahaaren geplaatst in een ander onderwerp.
NBA in combinatie met redesign... (let op de afstandsaanduiding)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door Madhollander » vr 19 okt 2012, 21:00

harry schreef:
Madhollander schreef:Grote tekstwagen langs de N5
Ik dacht bij het lezen heel even dat de N200 weer was teruggenummerd.

oeps :wall:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door Mark » zo 21 okt 2012, 16:48

Net terug van wat rondcrossen op de Maasvlakte en het is er met betrekking tot de N15 niet duidelijker op geworden. Komende vanaf Rotterdam dan wordt de N15 verwezen op de portaalborden richting de Europaweg, gewoon het oude deel. Op het Duinviaduct/Maximading staan op de handwegwijzers zoals ik al vermoedde voor beide richtingen N15. Echter ga je verder de nieuwe Maasvlakteweg op dan verdwijnt de N15. Terug zijn het verwijzingen als (N15) of gewoon wit-op-blauw.

Op de oude Europaweg is alles zoals het was nog qua bewegwijzering. Bij het noordelijke oude deel van de Maasvlakte (te bereiken nu dus via de nieuwe route) zijn alle wegwijzers met N15 zwart-op-geel erop vervangen zover ik kon zien.

Ik vermoed dat het beginpunt cq eindpunt van de N15 dus het eerste kruispunt na het Duinviaduct wordt, al lijken de wegwijzers het hier en daar nog niet over eens.

Ik heb vrijwel alles gefilmd en wat foto's, deze zal ik uploaden zsm ;).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door Willem » zo 21 okt 2012, 21:51

Dat is dus een inkorting van de N15. Jammer, want daar is eigenlijk niet zoveel reden voor. Op de oude Europaweg zullen de borden nog wel een keer vervangen worden. Het valt tenminste aan te nemen dat dit een tijdelijke situatie is. Dan is de verwijzing vanaf Europoort richting Europaweg een wegweizer. Dat op het Duinviaduct de N15 in beide richtingen staat aangegeven wijst in die richting.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door harry » zo 21 okt 2012, 23:50

Willem schreef:Dat op het Duinviaduct de N15 in beide richtingen staat aangegeven wijst in die richting.
En dus ook in de andere. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door Willem » za 27 okt 2012, 21:31

Overigens staan de aanduidingen N15 bij de splitsing oude/nieuwe weg alleen op de voorwegwijzers. Op de beslissingswegwijzer ontbreekt het nummer helemaal. Er is hier dus een wegweizer, of de een of de ander.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door harry » wo 31 okt 2012, 20:52

Mark schreef:Ik heb vrijwel alles gefilmd en wat foto's, deze zal ik uploaden zsm ;).
Zijn die ergens terechtgekomen?
Ik ben er vanmiddag geweest en kan eventueel wat foto's uploaden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door Mark » wo 31 okt 2012, 21:05


Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N015] nieuwe route Maasvlakte 2

Bericht door harry » wo 31 okt 2012, 21:22

^^ Dan zet ik mijn foto's daar ook maar neer.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] Maasvlakte

Bericht door Mark » zo 27 apr 2014, 11:14

* Blaas *

Topic maar even gebruiken als 'algemeen topic' met betrekking tot het (niet-Rijkswaterstaat) deel van de N15, het deel op de Maasvlakte.

[youtube]hGpXVD-rSwc[/youtube]

Afbeelding

In het filmpje van JackBauer is te zien dat de uitrol van 'signalering' verder gaat op de N15 tussen de aansluiting 8 en '7' (de vork). Eerder werd al geconstateerd dat er een minimale vorm van signalering kwam: borden die een J33 :J33: kunnen tonen. Echter zoals op het filmpje te zien is lijkt het nu te gaan om een grotere uitrol van het bekende signaleringssysteem (getuige ook werkzaamheden aan detectielussen). Immers, zoveel keren een :J33: waarschuwingsbord lijkt mij enigszins overbodig?

Een vervolgvraag: aangezien dit stuk N15 niet in het beheer is van het Rijk, zou het dan betekenen dat dit een soort van A325 constructie wordt, waar de signalering ook wordt bedient vanuit een verkeerscentrale van RWS?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] Maasvlakte

Bericht door Mark » di 05 aug 2014, 11:52

Korte update.

Op wegengebied is op de Maasvlakte I/II grofweg nog 1 groot project in uitvoering, namelijk het viaduct Coloradoweg. Bij dit project wordt de kruising met de Europaweg (zegmaar de "N15") en de Coloradoweg (locatie) verhoogd aangelegd op een groot viaduct. Dit is vanwege uitbreiding van het spooremplacement, door deze kruising te verhogen worden spoorwegovergangen voorkomen en is er meer ruimte voor leidingstraten. In de oude situatie (streetview) kwam de Europaweg vanaf een verhoogd tracé over het spoor naar grondniveau bij het kruispunt met de Coloradoweg. Dit verhoogde tracé wordt nu dus gecontinueerd tot na de kruising. In tegenstelling tot wat je zou verwachten komt hier geen ongelijkvloerse aansluiting. In de eindsituatie zal dus de ongelijkvloerse autoweg richting Rotterdam op de Maasvlakte I beginnen bij dit complex dus, waar het op de Maasvlakte II bij het Prinses Maximaviaduct is. Dit gebeuren moet in oktober dit jaar open gaan. Website met plaatje eindsituatie.

Wegens andere bezigheden had ik niet echt tijd voor een uitgebreide fotosessie dus beeldmateriaal is beperkt.

Afbeelding
Viaduct Coloradoweg by Mark van der Meer, on Flickr
Zicht op het nieuwe complex vanaf de noordzijde (links van mij zijn de energiecentrales). Duidelijk te zien is, is dat het nieuwe viaduct dezelfde stijl volgt als het Prinses Maximaviaduct een stuk verderop, welke eind 2012 is opgeleverd. Onder merendeel van de doorgangen ligt spoor.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een video uitsnedes met zicht op de westzijde van het complex, dit gaat richting de Dardanellenstraat (welke weer aansluit op de Maasvlakteweg).

Verder is er een flink stuk signalering bijgekomen op de N15 bij de Maasvlakte. Dit begint bij aansluiting 8 (het Stenen Baakplein / N218) en loopt tot na de vorkaansluiting met de Maasvlakteweg/Europaweg op beide wegen nog een kleine stukje door.

Afbeelding

Nog net te zien is ook dat aan de andere zijde op de rijbaan richting het oosten signaalgevers zijn opgehangen, maar waarom dit is :?: :?:

(Aan de bewegwijzering heb ik overigens verder geen veranderingen ontdekt.)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N015] Maasvlakte

Bericht door Kaaiman » di 05 aug 2014, 12:08

^^ Ook nog geen A15 gespot ten westen van Rozenburg? :|
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] Maasvlakte

Bericht door Mark » di 05 aug 2014, 13:04

^^ Helaas.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] Maasvlakte

Bericht door Mark » za 25 okt 2014, 0:08

Bijna geruisloos is het Coloradoviaduct in gebruik genomen eerder deze maand, op 13 oktober 2014. Als het weer meezit spoedig maar eens kijken hoe het daar geworden is.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N015] Maasvlakte

Bericht door keokiracer » za 25 okt 2014, 0:21

Luchtfoto via Portofrotterdam.com:
Afbeelding
Ziet er mooi uit :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] Maasvlakte

Bericht door Mark » vr 26 dec 2014, 20:12

Update van de Maasvlakte.

Zoals twee posts eerder aangegeven is het Coloradoviaduct in oktober in gebruik genomen. Daarmee zijn ook de grootschalige werkzaamheden aan de verkeersinfrastructuur op de Maasvlakte I en II afgerond (zover mij bekend). De Maasvlakteweg, de hoofdroute over de Maasvlakte II, is voorbereid voor 2x2 maar zoals het er naar uitziet is dat de komende jaren niet nodig.

Het Coloradoviaduct is eigenlijk een verhoogd kruispunt. De Europaweg, de doorgaande route in het verlengde van de N15 vanuit Rotterdam, mondt uit op dit kruispunt en markeert dus het einde (of het begin) van de auto(snel)weg. Wat dat betreft is er niks anders dan voorheen (er lag al een kruising met de Dardanellenstraat en Coloradoweg), alleen is dit kruispunt nu de hoogte in getild met een vrij massief viaduct. Op deze manier is er meer ruimte voor spoor en industriewegen.

Vandaag ben ik eens een kijkje wezen nemen bij dit nieuwe complex. Qua fotografie is het niet echt een ideaal object. Er loopt weliswaar een fietspad door het kruispunt heen (de fietsvoorzieningen zijn optimaal te noemen overigens), maar een goed fotostandpunt is er niet echt. Ook doordat het viaduct behoorlijk fors is in 4 richtingen is het sowieso onmogelijk om in een foto een goed beeld te krijgen. Diverse gebieden rondom het viaduct zijn ook nog eens afgesloten terrein wat het ook niet makkelijk maakt.

Afbeelding
Viaduct Coloradoweg
01. Viaduct Coloradoweg gezien vanaf de Dardanellenstraat. Het viaduct passeert wat spoor voordat het bij de kruising met de Europaweg en Coloradoweg komt. Projectnaam was "viaduct Coloradoweg" maar eigenlijk is het meer een aanschakeling van korte viaducten op een groot landhoofd. Over het hectometerpaaltje links op de voorgrond dadelijk meer.

Afbeelding
Viaduct Coloradoweg
02. De lantaarnpaal staat echt beetje scheef maar een deel komt ook door de groothoek. De verkeerslichten waren in de aanbieding onlangs. 4 halen 3 betalen. (Nee, ik heb geen flauw idee waarom er 2 naast elkaar hangen, eentje was uit. Aan de overzijde precies hetzelfde.)

Afbeelding
Viaduct Coloradoweg
03. Echt heel spannend is het voor de rest niet. Vrijwel alle bewegwijzering op de Maasvlakte is redesign. We staan hier overigens op de westelijke tak.

Afbeelding
Viaduct Coloradoweg
04. Blik op de Europaweg aan de noordzijde en de E-on centrale die menig huishouden van stroom voorziet deze kerstdagen. Let ook op de spoorwegovergang in het niks, een restant van een tijdelijke weg. Was helaas geen trein in de buurt om te kijken of tie nog werkte ;).

Een filmpje met het viaduct van zo beetje alle kanten. Niet van denderende kwaliteit maar gaat om het idee ;).
Link
Er zijn nog meerdere manieren om de Europaweg richting de N15 op te komen. Ik vermoed dat dit gedaan is om het verkeer vanaf de ECT terminals aan de Europa- en Amazonehaven snel de N15 op te krijgen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] Maasvlakte

Bericht door Mark » vr 26 dec 2014, 21:43

Over het trace van het wegnummer N15 is veel onduidelijk sinds de Maasvlakte II. Het wegnummer verdwijnt (nadat het op de eerste aankondingswegwijzer wél staat) van de borden. Maar als je vanaf de Dardanellenstraat richting de Maasvlakteweg rijdt (deze aansluiting) zie je achtereenvolgens:

Afbeelding Afbeelding
Geen wegnummers, alleen (N15) verwijzing richting Rotterdam.

Afbeelding Afbeelding
Echter, bij de afrit zelf. Heh?

Op de Europaweg, Maasvlakte I, zijn alle wegwijzers vervangen. Daar wordt consequent indirect verwezen als (N15).

Maar, het Havenbedrijf is recent fanatiek aan de slag gegaan met hectometerpaaltjes zoals deze.

Afbeelding

Op alle doorgaande wegen zijn hectometerpaaltjes als bovenstaande geplaatst. Deze hectometerpaaltjes geven ook wat duidelijkheid over het verloop van de N15 nu. Voor het overzicht heb ik het samengevat op het onderstaande kaartje.

Afbeelding

Het blijkt dus dat de oude N15, de Europaweg, nog steeds wordt beschouwd als N15 tot het Coloradoviaduct. De Maasvlakteweg naar de Maasvlakte II is een zijtak met de letter f. Bij het punt waar het 2x2 gedeelte naar 1+1 gaat veranderen de hectometerpalen naar "Maasvlakteweg". Beide richtingen dragen de letter f als ik het goed zag. De oprit richting rotterdam heeft de letter b, van de andere weet ik het niet.

Met dit in het achterhoofd blijft de bewegwijzering zoals die nu is erg vreemd. De indirecte verwijzingen zoals we die zien bij het Coloradoviaduct zouden dus gewoon direct N15 moeten zijn. En in zekere zin zijn die handwegwijzers bij de Dardanellenstraat (zie begin deze post) ook niet helemaal fout. Al met al is het een bijzondere situatie en houdt het Havenbedrijf Rotterdam er een eigenaardige visie op na wat betreft de wegnummering. Logischer, en administratief handiger, zou zijn om de zijtak/Maasvlakteweg gewoon een ander wegnummer te geven, of helemaal nummerloos.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N015] Maasvlakte

Bericht door Kaaiman » za 27 dec 2014, 8:05

Conclusie: de N15 is nog altijd even lang en via hetzelfde tracé. De nieuwe zijtak naar Mv-2 is administratief een verbindingsweg van/naar de N15.

Vreemd dat men voor de suffix 'f' heeft gekozen:
Wegenwiki, BPS schreef: f. directe verbindingsboog van HRL van het laagste kruisende wegnummer naar het hoogste kruisende wegnummer
Qua bewegwijzering barst het dus van de wegweizers.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N015] Maasvlakte

Bericht door Rogier » do 20 okt 2016, 13:58

Misschien verkeerde topic, maar het ziet er naar uit dat de N15 op de Tweede Maasvlakte over 5 kilometer uitgebouwd gaat worden.
Men wil namelijk de eerste gelijkvloerse kruising door een ongelijkvloerse kruising vervangen en de N15 over 5 kilometer van een tweede rijbaan voorzien. De aanbesteding voor de bouw van het Prinses Amaliaviaduct is namelijk inmiddels in gaan gezet.

Enerzijds ben ik blij met dit nieuws, maar waarom heeft men in vredesnaam dit deel niet in 2012 al uitgebouwd. Dit wegvak is amper 5 jaar oud en men wil het wegvak nu al gaan uitbouwen. De bestaande rijbaan wordt niet compleet vernieuwd (alleen verbreed en niewe deklaag), maar je kunt je afvragen of hier niet teveel sprake is van kapitaalvernietiging (VRI installatie die ruim binnen zijn levensduur al verwijderd kan worden). Vooral het bouwen van de gelijkvloerse kruising vind ik een zeer domme zet.
Laatst gewijzigd door Mark op do 20 okt 2016, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht verplaatst naar het N15 Maasvlakte onderwerp.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N015] Maasvlakte

Bericht door Mark » do 20 okt 2016, 14:26

Interessant. Ik had totaal niet verwacht dat men nu al aan de Tweede Maasvlakteweg (dit deel in het verlengde van de N15 zijtak f heeft namelijk geen nummer) zou gaan bouwen, naar mijn gevoel is het nog lang zo druk nog niet. Nou ja, goede zaak dat men in ieder geval niet afwacht voordat er echt filevorming ontstaat.

Voor de liefhebbers een PDF met het ontwerp. Het moet een Haarlemmermeer worden met een viaduct over het spoor.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

N15 nummer waanzin

Bericht door Peter » wo 28 jun 2017, 7:47

Ik ben onlangs op de Maasvlakte geweest en heb de A15-N15-Europaweg afgereden. Wat een onlogische nummerbewijzering.
* De A15 is zoals bekend verlengd (maar Vmax is 100 gebleven), maar op de opritten staat vaak nog steeds N15 in geel vermeld
* De N15 is een autoweg met vluchtstrook zonder gelijkvloerse kruisingen. De enige logica dat het niet ook snelweg is geworden, lijkt mij dat de wegbeheerder niet het rijk is maar het Havenschap en de laatste geen zin had om om te nummeren. De hm-paaltjes RWS stijl hebben een Havenschap wegbeheerdersticker over de hele N15.
* Het verlengde van de N15 (na de VRI) heeft doorlopend genummerde hm-paaltjes met de opdruk "Europaweg" op de plek waar eerder N15 stond. Een beetje zoals de doornummering N440-Hubertustunnel op gemeentelijke deel. Waarom zou dit geen N15 kunnen zijn, tenzij men de N15 had willen omnummeren naar A15 (en geen N15 meer te hebben als wegnummer) ?
* De N15 wordt vanuit de VRI aan het eind (Europaweg) indirect aangegeven, terwijl de autoweg N15 (met N15 hm paaltjes) toch direct na de VRI kruising begint. Waarom niet N15 in geel ?
https://www.google.nl/maps/@51.9539024, ... 6656?hl=nl
Laatst gewijzigd door Mark op wo 28 jun 2017, 8:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht verplaatst naar een topic waar het wat beter past.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: N15 nummer waanzin

Bericht door Snelwegfreak » wo 28 jun 2017, 10:43

Peter schreef:* De N15 is een autoweg met vluchtstrook zonder gelijkvloerse kruisingen. De enige logica dat het niet ook snelweg is geworden, lijkt mij dat de wegbeheerder niet het rijk is maar het Havenschap en de laatste geen zin had om om te nummeren. De hm-paaltjes RWS stijl hebben een Havenschap wegbeheerdersticker over de hele N15.
Beide zaken zijn standaard in het handboek van het havenbedrijf.
Peter schreef:* Het verlengde van de N15 (na de VRI) heeft doorlopend genummerde hm-paaltjes met de opdruk "Europaweg" op de plek waar eerder N15 stond. Een beetje zoals de doornummering N440-Hubertustunnel op gemeentelijke deel. Waarom zou dit geen N15 kunnen zijn, tenzij men de N15 had willen omnummeren naar A15 (en geen N15 meer te hebben als wegnummer) ?
* De N15 wordt vanuit de VRI aan het eind (Europaweg) indirect aangegeven, terwijl de autoweg N15 (met N15 hm paaltjes) toch direct na de VRI kruising begint. Waarom niet N15 in geel ?
https://www.google.nl/maps/@51.9539024, ... 6656?hl=nl
Straks gaat dit veranderen. De hoofdrijbanen van de N15 blijven over de Europaweg lopen. De Maasvlakteweg wordt 2x2 doorgetrokken en wordt geen N15 op de bewegwijzering, maar N15 f en g (als soort verbindingsbogen) op de hectometerbordjes. Vanaf de ongelijkvloerse aansluiting met de Amoerweg/Maximaweg wordt het gewoon de Maasvlakteweg, zonder N15-toevoeging.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie