[N057] Brielle - Middelburg

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Mark » do 14 jul 2016, 7:17

Mark schreef:De gemeenten van het eiland Voorne-Putten doen een oproep voor een 2x2 N57 op Voorne-Putten voor 2022-2024. Als argumenten wijzen zij op toename verkeer als gevolg van de A24/Blankenburgtunnel en de kwetsbare Botlekbrug/tunnel verbinding. Onderzoek naar verbreding zou momenteel in de 'verkenningsfase' zitten.

Artikel op AD
Een verbreding van de N57 kent blijkbaar steun in de Tweede Kamer uit de hoek van VVD'er Barbara Visser. In het najaar wordt over een eventuele aanpak van de N57 besloten.

Artikel op AD.

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Dweep » do 14 jul 2016, 18:19

Ik wil niet te negatief zijn, maar hoe vaak is deze ballon al opgeblazen en leeggelopen?
Noodzaak? Ja! Al zou eerst het stuk Haringvlietdam - Europoort gedaan zijn.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Willem » do 14 jul 2016, 18:28

Op Voorne-Putten ligt al een ruimtereservering voor de verbreding. De rotondes zouden dan eigenlijk wel weg moeten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Kaaiman » do 14 jul 2016, 20:46

Ik denk dat je minimaal toe moet naar 2x2 ongelijkvloerse autoweg, zoals de N31 en N33.

Het gaat om een stuk van 10 kilometer, waarbij het complete weglichaam en alle kunstwerken al zijn voorbereid op volledig 2x2. De barriers kun je zelfs bijna overal laten staan, het is slechts een kwestie van verbreden aan de buitenzijde zoals bij de N50 Ens - Emmeloord.

Enige complicaties zijn nog de gelijkvloerse aansluitingen. In een goedkopere variant zou je de turborotondes kunnen handhaven (zoals bij de N61). In een duurdere variant zou je 3 viaducten moeten bouwen en eventueel de aansluiting Zwartedijk kunnen afsluiten en de N496 via een nieuw tracé naar de N497 leiden (zoals de oorspronkelijke plannen).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Kaaiman » do 14 jul 2016, 21:39

Overigens heb ik nog eens zitten kijken naar de N57, ook aan de hand van onderstaande kaart: een uitsnede uit het Plan van Wegen en Waterlopen, van de Ruilverkaveling Voorne-Putten. De kaart dateert waarschijnlijk van ergens tussen 1973 en 1980.

Afbeelding

Als je de topkaarten ernaast legt, valt meteen op dat de ongelijkvloerse aansluitingen met de N218 en N497 al gedeeltelijk waren aangelegd in eerste instantie. Van de aansluiting N218 waren reeds de op/afritten van/naar Rozenburg aangelegd. Slootjes verraden ook nu nog waar deze op/afritten gelegen waren. Ook aan de slootjes is te zien dat de op/afritten richting Zeeland veel ruimer waren gepland dan enkele jaren geleden uiteindelijk is aangelegd.

Bij de aansluiting N497 valt op dat het noordoostelijke kwadrant in zandlichamen ook daadwerkelijk aangelegd is geweest. De grond zal wel met de ruilverkaveling toebedeeld zijn, maar later weer afgegraven en verkocht zijn. Denkbaar heeft men het zand gebruikt voor de aanleg van het sluitstuk tussen de Zwarte Dijk en de N218 in de jaren 80.

Dit deel is als laatste aangelegd, volgens de toenmalige RONA-normen voor autowegen: niet te ruime boogstralen en vooral geen vloeiende ongelijkvloerse aansluitingen, maar gelijkvloerse T-aansluitingen. Ook de viaducten zijn op dit stuk beduidend krapper aangelegd.

De krappere boogstraal valt vooral op bij de Mosterdijk. Doordat gelijkvloerse T-aansluitingen de norm werdem, kon ook de aansluiting Nieuweweg (Hellevoetsluis-Noord) op een goedkope manier op de N57 worden aangesloten. Omdat er in het ontwerp eigenlijk geen rekening meer was gehouden met een eventuele latere uitbouw tot autosnelweg, zal dit ook een lastig punt zijn om bij een opwaardering tot 2x2 ongelijkvloerse stroomweg goed ongelijkvloers op te lossen.

Interessant op de kaart is ook de geplande provinciale autoweg S31 Hellevoetsluis - Oostvoorne, die al vrij snel nog tijdens de ruilverkaveling weer geschrapt moet zijn: er zijn geen sporen van deze weg in het ruilverkavelde landschap.

Ook is er nog een geplande tertiaire weg te zien op de plaats van de voormalige trambaan Hellevoetsluis - Spijkenisse.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Mark » vr 15 jul 2016, 9:56

Bedankt voor dit interessante kaartmateriaal Kaaiman! :top:

Je verhaal verklaart duidelijk waarom het stuk door Voorne-Putten een stuk smaller is aangelegd dan de 'uiteindes' van de weg op het eiland. Ook de kunstwerken zijn wat smaller uitgevoerd allemaal (typisch jaren 80 ontwerp viaduct). Mocht je hier 2x2 willen maken dan zou je de taluds moeten afgraven zoals bijvoorbeeld bij KP Hoogeveen is gedaan.

De vraag is wel een beetje hoe je de aansluitingen met de N496 (weg naar Rockanje en Westvoorne) en ex-N495 Nieuweweg (weg langs Hellevoetsluis) vormgeeft bij een opwaardering tot ongelijkvloerse autoweg. Met name bij de Nieuweweg is de ruimte wat beperkt. Je zou het viaduct van de Rijksstraatweg erbij kunnen trekken, maar deze ligt bijzonder excentrisch gelegen. Daarbij is het vermoedelijk niet gewenst dat de Rijksstraatweg een doorgaande verbinding wordt richting Brielle, de weg is niet al te breed. De aansluiting met de N496 valt relatief dicht op die van de N497, dus mogelijk valt de N496 die richting op te verleggen. Dan ontstaat er tegelijkertijd een directere verbinding tussen Hellevoetsluis en Rockanje.

Kaartje

Als er overigens echt heel veel geld te spenderen valt, dan zou ik wel graag zien dat de bocht bij de Morsterdijk wat flauwer wordt gemaakt (meer doorzicht) maar dat zal wel ijdele hoop zijn.

De S31 kende ik van 'horen zeggen' dat daar ooit eens een verbinding gepland was, maar schitterend om dit gedetailleerd op kaart te zien. Vermoedelijk ging men in die tijd ervan uit dat er veel verkeer van de N57 naar de Maasvlakte zou gaan lopen. Thans is het een rustige uithoek van het eiland Voorne-Putten met alleen Rockanje als kern.

[wishful-thinking] De tertaire weg tussen Hellevoetsluis en Spijkenisse is ook een interessante. Ik denk dat vandaag de dag een verbinding als deze best handig zou kunnen zijn als ontlasting van de N218. Als je dit zou doortrekken onder Spijkenisse langs richting de hopelijk-ooit-komende A4, dan is er een mooie ontsluitingsroute over het eiland erbij ;). [/wishful-thinking]

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Kaaiman » vr 15 jul 2016, 10:22

Bij de Nieuweweg zul je denk ik toch toe moeten naar een halfklaverblad met de kwadranten aan de oostzijde, dus gewoon met een nieuw viaduct. Gevolg is wel dat je vanwege de in/uitvoegstroken ook de brug over die brede watering moet verbreden.

Dat biedt kansen om meteen de bocht bij de Mosterdijk flauwer te maken, maar dan zit je wel meteen met de woonbebouwing aan de Betjesweg qua milieu, omdat de wegas dan naar het zuiden moet opschuiven. Ik zie dat nog niet gebeuren.

Met andere woorden: omdat men in de jaren '80 de weg zo bekrompen heeft aangelegd, moet er nu flink geld worden uitgegeven om het goed aan te pakken. Ik vrees dan ook dat indien de minister er geld in wil steken, het blijft bij het verdubbelen van de wegvakken. Al is dat op zich natuurlijk al grote winst.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door mavas » do 27 jul 2017, 12:50

Even geen idee waar dit het beste past:
Onderzoek: nauwelijks doorgaand vrachtverkeer in Zeeland
13 juli 2017

Er is in Zeeland nauwelijks sprake van ongewenst doorgaand verkeer. De vrachtwagens die door de Provincie rijden, hebben in de meeste gevallen (95%) Zeeland als begin- of vertrekpunt. Het verkeer bundelt zich daarbij vooral op de hoofdwegen A58, N62 en N61; de Dammenroute en Zeelandbrug zijn minder in trek. Dat zijn de belangrijkste conclusies van het Verkeersonderzoek Zeeland 2016. Het rapport geeft inzicht in de herkomst, bestemming en routekeuze van motorvoertuigen in Zeeland. Provincie Zeeland liet het onderzoek uitvoeren met Rijkswaterstaat Zee en Delta en NV Westerscheldetunnel.

Lees verder: https://www.zeeland.nl/actueel/onderzoe ... er-zeeland
Het afwaarderen van de N57 wat men de laatste jaren heeft gedaan om het doorgaand verkeer te weren, kan wat mij betreft dus omgedraaid worden in opwaarderen van deze route, zodat er een robuuste en veilige weg kan ontstaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Kaaiman » do 27 jul 2017, 14:13

^^ Opwaarderen? Hoe durf je zoiets onbehoorlijks te zeggen! Ga je mond spoelen! :wijsvinger:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Mark » zo 06 aug 2017, 16:14

Wat plaatjes van de N57 tussen de N218 en Hellevoetsluis (Nieuweweg / ex-N495), over Voorne-Putten.

Afbeelding
01. N218 vanuit de richting Spijkenisse.

Afbeelding
02.

Afbeelding
03.

Afbeelding
04. De plantsoenendienst mag hier wel eens langskomen. Niet alleen vanwege het bord, maar ook om het doorzicht te verbeteren in deze bocht. Hier wil namelijk nog wel eens wat filevorming zijn.

Afbeelding
05. De N57 is hier sinds de rijbaanscheiding een soort super two maar ook weer net niet.

Afbeelding
06.

Afbeelding
07.

Afbeelding
08.

Afbeelding
09.

Afbeelding
10. Het wegnummer in Uu is erg lelijk zo.

Afbeelding
11. Trage Duitser gesignaleerd.

Afbeelding
12. Einde van de serie.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Hajo » zo 06 aug 2017, 19:29

^^ Wordt die N57 ooit nog eens verdubbeld?

Een A57 voor een betere ontsluiting van Zeeland lijkt mij wel een goed idee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 aug 2017, 19:43

^^ Misschien ooit, als de politieke wil er is. En dan voornamelijk bij de provincies Zeeland en Zuid-Holland die dan zullen moeten meebetalen.

Ik zie daar eigenlijk alleen kansen voor bij het deel over Voorne-Putten. Dat is gezien de intensiteiten ook te rechtvaardigen. Een 2x2 over Voorne-Putten kan dan mooi aansluiten op de al bestaande 2x2 over de Haringvlietdam. Dan graag wel gelijk helemaal ongelijkvloers, niet met rotondes of VRI-kruisingen. En misschien het huidige 2x2-deel vanaf Stellendam nog doortrekken naar Ouddorp, al heeft dat wat meer voeten in de aarde. Voor de rest is de N57 ook niet druk genoeg om verdubbeling te rechtvaardigen. Tussen Ouddorp en Vrouwenpolder komen de intensiteiten niet boven de 10.000 mvt/dag uit. Menig provinciale weg (ook buiten de Randstad) met een N-nummer onder de 400 is drukker dan de N57.

2x2 rijstroken over de Brouwersdam en Oosterscheldekering lijkt mij sowieso weinig voor de hand liggend. Dat wordt heel kostbaar. En 2x2 rijstroken over Schouwen-Duiveland zie ik ook niet gebeuren, daar ontbreekt nog een stuk van het tracé tussen Serooskerke en Westenschouwen.

Op de kaart staat het leuk, zo'n A57, maar de noodzaak voor zo'n verbinding ontbreekt - behalve op Voorne-Putten dan. Wat mij betreft hoeft het rijk hier niet aan mee te betalen, dit is bij voornamelijk een regionale verbinding en de weg die er nu ligt kan de hoeveelheid verkeer bijna overal goed verwerken.

De Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden hebben veel meer aan een upgrade van de N59 en N256 Hellegatsplein-Zierikzee-Goes, maar dan loop je natuurlijk wel het risico dat die weg meer doorgaand verkeer richting Zeeland gaat aantrekken. Dat zal men ook wel niet willen. Bovendien zit je daar met de Volkerakdam en de Zeelandbrug; de Grevelingendam heeft wel een ruimtereservering voor 2x2 rijstroken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door duikgek89 » zo 06 aug 2017, 20:28

Doorgaand verkeer richting Zeeland? Vrijwel al dat verkeer komt of gaat toch naar Zeeland? Die N59 is een drama, een upgrade kan echt geen kwaad.

Voor de N57 zie ik ook wel iets in 2x2 tot na de Haringvlietdam. Daarna misschien op plaatsen waar dat zonder al te veel problemen mogelijk is hier en daar een inhaalstrook eraan plakken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 aug 2017, 21:15

duikgek89 schreef:Doorgaand verkeer richting Zeeland? Vrijwel al dat verkeer komt of gaat toch naar Zeeland? Die N59 is een drama, een upgrade kan echt geen kwaad.
Ik bedoel dat een upgrade voor de route N59-N256 verkeer van de A4-A58 langs Bergen op Zoom zal halen.
Voor de N57 zie ik ook wel iets in 2x2 tot na de Haringvlietdam. Daarna misschien op plaatsen waar dat zonder al te veel problemen mogelijk is hier en daar een inhaalstrook eraan plakken.
Nu ik wat beter heb gekeken op Google Maps en Streetview zie ik dat de Brouwersdam ook een ruimtereservering heeft, tot Serooskerke (Schouwen-Duiveland). Daar is dus ook de ruimte.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Peter » ma 07 aug 2017, 5:44

Er liggen zelfs al viaducten voor 2+2 op de Brouwersdam. De Oosterscheldekering is helemaal niet ontworpen als autoweg. De bedoeling was een onderhoudsweg (wellicht toegankelijk voor langzaam verkeer). Dat is later een 1+1 autoweg geworden met lichte aanpassing van de constructie (een aantal pijlers stond al of was in aanbouw toen dit besluit genomen werd). Voor 2+2 had alles anders gemoeten.

De N59-N256 met een verdubbelde N59 zal nooit erg aantrekkelijk worden voor verkeer tov A4-A58, daar het voor Goes (of alles ten westen daarvan) maar 5 km of zo korter is, maar altijd langzamer (Vmax 80-100). Ten noorden van Goes liggen alleen maar dorpen als Colijnsplaat, dus dat verkeer zal niet veel bijdragen. De verdubbeling van de N59 (in ieder geval tot de N256/Zierikzee) is met name belangrijk voor Goeree-O. Het is deels een autoweg (westkant) en deel gedegradeerd naar Vmax 80, maar je kan bijna nergens legaal inhalen en er is veel vrachtverkeer en sleurhutten. Een 2+2 autoweg is goedkoop aan te leggen op de meeste plekken. Alleen de sluis bij/in Bruinisse zal wat duurder zijn.

Ik zie nu pas dat de omleidingslus van de Sluisbrug bij Bruinisse een rolbrug is. Het dek rolt dus weg (ipv verticaal of draaien), wat kan omdat de weg er gebogen over loopt. Daar zijn er maar heel weinig van in Nederland, voetbruggen niet meegeteld.
https://www.google.nl/maps/@51.6664515, ... !1e3?hl=nl
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 aug 2017, 6:40

Peter schreef:De N59-N256 met een verdubbelde N59 zal nooit erg aantrekkelijk worden voor verkeer tov A4-A58, daar het voor Goes (of alles ten westen daarvan) maar 5 km of zo korter is, maar altijd langzamer (Vmax 80-100).
Op de routes tussen :KP: Hellegatsplein en :KP: De Poel is N59-N256 15 km korter dan A29-A4-A58. Als je op de N59-N256 continu 100 km/u kan rijden zal die route al gauw net zo snel zijn.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 07 aug 2017, 9:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Rogier » ma 07 aug 2017, 8:52

Bij het ontwerpen van de Oosterscheldekering is wel rekening gehouden dat op de onderbouw van de pijlers aan de zuidzijde een extra pijler met brugelement gebouwd kan worden voor een 2de rijbaan. Dit is achteraf gezien niet noodzakelijk i.v.m. de lage intensiteit van de weg. De andere dammen zijn allemaal ontworpen voor een autosnelweg. De brug over de haringvlietsluizen is wel smal, omdat deze constructie eind jaren vijftig al ontworpen is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Peter » ma 07 aug 2017, 9:16

Je kan de pijlers in het droogdok zien. Daar zijn pijlers voor 1 2-strooks wegdek. Je zou in theorie aan de zeekant andere pijlers kunnen zetten op de fundering, maar dat is niet eenvoudig onderwater. Wellicht een stalen prefabconstructie ipv beton, die je alleen maar hoeft te ankeren (en dat kan onderwater zonder bouwkuip). Of zou men een uitkraging (feitelijk een volledig zwevend dek) mogelijk kunnen maken (schuin afgesteund op de huidige pijlers). Daar zou men in de wapening rekening gehouden kunnen hebben, maar dit is nieuw voor mij als dat gebeurd is. Nieuwe pijlers naast de bestaande zijn moeilijk tot onmogelijk omdat er heel veel stortsteen ligt.
http://www.deltawerken.com/Pijlers-en-schuiven/252.html
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Peter » ma 07 aug 2017, 9:24

Coen Tunnel schreef:
Peter schreef:De N59-N256 met een verdubbelde N59 zal nooit erg aantrekkelijk worden voor verkeer tov A4-A58, daar het voor Goes (of alles ten westen daarvan) maar 5 km of zo korter is, maar altijd langzamer (Vmax 80-100).
Op de routes tussen :KP: Hellegatsplein en :KP: De Poel is N59-N256 15 km korter dan A29-A4-A58. Als je op de N59-N256 continu 100 km/u kan rijden zal die route al gauw net zo snel zijn.
15 km nog ? Dat had ik korter ingeschat. De Zeelandbrug zal nooit 100 km/h worden (en andere delen van de N256 ook niet denk ik). Alleen voor vrachtverkeer en aanhangers zal de N59-N256 sneller zijn als je toch maar Vmax 80-90 mag/kan rijden. Maar dat is nu ook al.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Piles » ma 07 aug 2017, 11:27

Ik vraag me sterk af of de ontbrekende schakel tussen Serooskerke en Westenschouwen ooit wordt aangelegd. Nog niet zo lang geleden is de bocht bij Westenschouwen aangepast en is de passage langs Haamstede een stukje omgelegd (wat ik overigens zonde van het geld vind gezien het resultaat).
Ook sluit de N57 nu bij Haamstede ongeveer aan op de N652 (Recreatieverdeelweg) richting Renesse en zou je voor de ontbrekende schakel dicht langs 2 natuurgebieden komen. Ik denk niet dat de impact opweegt tegen de minimale winst.

De N59 tussen Hellegatsplein en Bruinisse is een heel ander verhaal, maar daar is genoeg over geschreven in dat topic.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door mavas » ma 07 aug 2017, 12:17

Coen Tunnel schreef:Op de kaart staat het leuk, zo'n A57, maar de noodzaak voor zo'n verbinding ontbreekt - behalve op Voorne-Putten dan. Wat mij betreft hoeft het rijk hier niet aan mee te betalen, dit is bij voornamelijk een regionale verbinding en de weg die er nu ligt kan de hoeveelheid verkeer bijna overal goed verwerken.
Typisch weer de Hollandse benadering dat we enkel en alleen kijken naar intensiteiten, niet negatief bedoeld overigens. In menig ander land was zo'n verbinding van landsbelang zeker ongelijkvloers of hoogwaardig uitgebouwd. Het is namelijk een verbinding die Zeeland en een deel van Zuid-Holland ontsluit naar de rest van Nederland naast de A4 en de N59.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 aug 2017, 12:38

^^ In Spanje had hier inderdaad al lang een Autovia gelegen, maar in Duitsland of Frankrijk was dit ook geen snelweg geweest.

Het is niet zozeer dat ik enkel naar intensiteiten kijk, maar ook naar het belang van de weg voor het netwerk. De weg is vooral een regionale verbinding tussen het zuidwestelijke deel van de regio Rijnmond (grofweg vanaf :KP: Benelux en alles ten westen daarvan) en het westen van de Zeeuwse eilanden. Heel veel andere relaties zijn sneller via de A29 en dan de A4-A58, of de N59. Uiteindlijk loopt zo'n N57 dan toch min of meer dood in Middelburg. Ja, dan kun je over de N254 door naar de Westerscheldetunnel, maar dan heb je het ook wel gehad.

Vanaf het grootste deel van de regio Rotterdam is een 2x2 N57 hooguit een verbetering voor verkeer richting Middelburg en Vlissingen, dat nu nog A29-A4-A58 rijdt.

Als verbinding tussen landsdelen en de ontsluiting van een gebied is 2x2 zeker te rechtvaardigen, dat ben ik met je eens. Maar voor deze specifieke weg heb ik de volgende kanttekeningen:

- Het geringe belang in het nationale netwerk
- De geringe ontlasting van andere wegen
- De kosten voor verdubbeling, met name bij de Oosterscheldekering en het tracé tussen Serooskerke en Westenschouwen.

Laat ik het zo zeggen; in mijn ogen stelt het Rijk terecht andere prioriteiten. Als de provincies hieraan meebetalen kan er misschen wat gebeuren. Ik zou dan de prioriteit leggen bij het deel over Voorne-Putten, en van Ouddorp tot Serooskerke kan een verbreding ook relatief makkelijk worden gerealiseerd door de ruimtereservering. Maar dat laatste lijkt me toch vooral iets voor de provincies. Het Rijk zou m.i. voor de ontsluiting van de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden zich meer moeten richten op de N57 over Voorne-Putten en de N59 Hellegatsplein-Zierikzee.

Zelfs bij een vrijwel gehele uitbouw van de route naar 2x2 rijstroken, denk ik dat het gezien de hoge kosten en de lage intensiteiten te rechtvaardigen is om de weg over de Oosterscheldekering niet te verdubbelen naar 2x2 rijstroken en de huidige enkelbaans autoweg te handhaven. Zelfs op een verbinding tussen landsdelen lijkt dat me wat te veel van het goede, qua kosten. Op het ca. drie kilometer lange deel van de kering over Neeltje Jans zouden misschien wel inhaalstroken kunnen komen (dus een stukje 2+1, zodat er in beide richtingen ongeveer 1,5 km inhaalstrook is).

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Rogier » ma 07 aug 2017, 13:17

Peter schreef:Je kan de pijlers in het droogdok zien. Daar zijn pijlers voor 1 2-strooks wegdek. Je zou in theorie aan de zeekant andere pijlers kunnen zetten op de fundering, maar dat is niet eenvoudig onderwater. Wellicht een stalen prefabconstructie ipv beton, die je alleen maar hoeft te ankeren (en dat kan onderwater zonder bouwkuip). Of zou men een uitkraging (feitelijk een volledig zwevend dek) mogelijk kunnen maken (schuin afgesteund op de huidige pijlers). Daar zou men in de wapening rekening gehouden kunnen hebben, maar dit is nieuw voor mij als dat gebeurd is. Nieuwe pijlers naast de bestaande zijn moeilijk tot onmogelijk omdat er heel veel stortsteen ligt.
http://www.deltawerken.com/Pijlers-en-schuiven/252.html
Hier 2 artikelen over het mogelijke ontwerp van de N57 over de Oosterscheldekering.
https://tijdschriftenbankzeeland.nl/iss ... /38?query=

https://tijdschriftenbankzeeland.nl/iss ... e/7?query=
Op de onderste is het definitieve ontwerp van de pijler te zien.
Volgens mij is het nog mogelijk om op de pijlervoet een extra pijler te bouwen, maar ik geef toe dat het complex zal zijn.

Het is jammer dat men destijds niet gekozen heeft om bij de bouw van de pijlers deze (3de) brugpijler alvast aan te leggen.
Dan hoefde men alleen maar een paar verkeerskokers te plaatsen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door mavas » ma 07 aug 2017, 13:23

Duidelijk dat je niet alleen naar intensiteiten hebt gekeken.

In mijn reactie bedoelde ik met ongelijkvloers/hoogwaardig absoluut geen snelweg hoor. Ik denk dan meer in de richting van de enkelbaansdelen verbeteren door toevoegen van rijstroken waar mogelijk en het zoveel mogelijk stroomlijnen van de route door het zoveel mogelijk veranderen van gelijkvloerse kruisingen in ongelijkvloerse. In een Duitsland of Frankrijk zijn zulke routes ook wel te vinden die 2+1-rijstroken tellen of afwisselend 1+1 en 2+2 met voornamelijk ongelijkvloerse kruisingen (maar ook gelijkvloerse kruisingen komen er in Duitsland voor, maar dan heeft de hoofdweg voorrang en is de zijweg van secundair belang of zelfs lager belang).

In mijn ogen wordt de N57 tussen A15 en N215 ongelijkvloers 2x2. En zuidelijker iets beter dan de huidige 1+1 en de gelijkvloerse kruisingen.

Mee eens dat het Rijk andere prioriteiten stelt aan de N59 en A4. Maar als die genoemde routes "gereed" zijn in uitbouwtoestand vind ik dat de N57 wel eens aan de beurt mag komen.
En dan zeg ik dat ook vanwege de veiligheid. Zoals de N57 er nu bijligt is het niet zo'n hele veilige weg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Chris » ma 07 aug 2017, 15:19

Naast de intensiteiten is het ook van belang om te kijken naar de verkeersstromen. Op wegen waar verkeer gemiddeld een grotere afstand op aflegt mag je een hogere wegkwaliteit verwachten, de N57 is zo'n weg. Alleen zijn er in Nederland zoveel prioriteiten dat een weg als de N57 al snel verdwijnt naar de achterhoede.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 aug 2017, 16:34

^^ Er zijn meer rijkskarrensporen, de N9, N18 en N35 zijn mooie voorbeelden. De N65 hoort er in zekere zin ook bij. Wegen als de N36 en N48 zijn weliswaar ongelijkvloerse autowegen, maar blinken ook niet uit in veiligheid en worden ook steeds drukker.
mavas schreef:Duidelijk dat je niet alleen naar intensiteiten hebt gekeken.

In mijn reactie bedoelde ik met ongelijkvloers/hoogwaardig absoluut geen snelweg hoor. Ik denk dan meer in de richting van de enkelbaansdelen verbeteren door toevoegen van rijstroken waar mogelijk en het zoveel mogelijk stroomlijnen van de route door het zoveel mogelijk veranderen van gelijkvloerse kruisingen in ongelijkvloerse. In een Duitsland of Frankrijk zijn zulke routes ook wel te vinden die 2+1-rijstroken tellen of afwisselend 1+1 en 2+2 met voornamelijk ongelijkvloerse kruisingen (maar ook gelijkvloerse kruisingen komen er in Duitsland voor, maar dan heeft de hoofdweg voorrang en is de zijweg van secundair belang of zelfs lager belang).

In mijn ogen wordt de N57 tussen A15 en N215 ongelijkvloers 2x2. En zuidelijker iets beter dan de huidige 1+1 en de gelijkvloerse kruisingen.
Dan zitten we aardig op één lijn.
Mee eens dat het Rijk andere prioriteiten stelt aan de N59 en A4. Maar als die genoemde routes "gereed" zijn in uitbouwtoestand vind ik dat de N57 wel eens aan de beurt mag komen.
En dan zeg ik dat ook vanwege de veiligheid. Zoals de N57 er nu bijligt is het niet zo'n hele veilige weg.
Ben ik ook met je eens, maar dat is dan een mooi plan voor de langere termijn. Op korte termijn kunnen er misschien andere maatregelen worden genomen om specifieke gevarenpunten aan te pakken (ik ken de N57 wat dat betreft niet goed genoeg).

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 07 aug 2017, 16:43

De 57 was waarschijnlijk een belangrijkere route geworden als destijds de A54 was aangelegd.
Al kom je bij Middelburg nog erg westelijk uit voor een verdere route naar het zuiden. Of wellicht dat er ooit plannen zijn geweest voor een vaste oeververbinding op de plek waar de veerdienst Vlissingen-Breskens ooit vaarde.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Hajo » ma 07 aug 2017, 19:53

Als ik dit alles zo lees, hoeft de N57 geen autosnelweg te worden, maar is een verdubbeling naar 2x2 op enkele punten wel aan te bevelen. In ieder geval dat deel op Voorne-Putten, A15 tot de Haringvlietdam. Die dam is al 2x2. Op de Brouwersdam het stuk ter hoogte van het bungalowparken een stuk op het eiland Neeltje Jans. Zo creëer je in ieder geval veilige inhaalmogelijkheden. Ideaal als er weer zo'n sleurhut voor je hangt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Vinny » ma 07 aug 2017, 20:32

Ik heb op lange termijn eigenlijk liever dat de A 4 wordt verbeterd en dat er een visgraatmodel komt voor de bediening van Zeeland (de uitbouw van de N 59 en wat provinciale wegen). Ik denk dat dat zinvoller gebruik van de schaarse middelen is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Wouter N14 » ma 07 aug 2017, 20:36

Word maar wakker uit dromenland, de N57 in Zeeland wordt gedegradeerd tot GOW-80 en zal dus nooit verdubbeld of aangepast worden. Dat er vele doden bespaard hadden kunnen worden als de weg fatsoenlijk was aangelegd doet ook hier niet ter zake, net als op vele andere doe-toch-maar-niet-hoofdwegen in Nederland.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie