Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » ma 11 jan 2016, 22:38

Toen ik in de aquaduct stond, kwam het water daar nog uit de muur druipen. :p
Слава Україні

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 feb 2016, 10:41

Een nieuwe fase in de soap rondom het aquaduct Drachtsterweg:

Partijen vrezen stop van bouwklus aquaduct
Gedeputeerde zwijgt over nieuwe gebreken Drachtsteraquaduct

Fragment uit het bovenste artikel:
Hoe hoog de zeeën gaan tussen de provincie als opdrachtgever en aannemer Heijmans blijkt uit een brief van gedeputeerde Sietske Poepjes. Ze somt een reeks technische problemen op die tijdens het project naar voren kwamen. Daardoor is het werk vertraagd en is verder uitstel mogelijk. Ook stelt ze vragen over het in control zijn van de aannemer en zinspeelt ze op een juridische weg.
De provincie houdt er rekening mee dat de meerkosten door de langere bouwtijd, andere bouwwijze en diverse gebreken op dit moment zo'n vijf miljoen euro bedragen. De kans is groot dat de provincie en Heijmans hier samen niet uit komen en dat arbitrage of zelfs een gang naar de rechter zal volgen. Politieke partijen zich inmiddels zorgen dat Heijmans vanwege dit vooruitzicht de bouw voortijdig stil zal leggen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Rein » wo 17 feb 2016, 10:58

Ook in Cobouw deze week aandacht voor de problemen bij het aquaduct.
Cobouw schreef:Heijmans dreigt af te stevenen op een juridische procedure met de provincie Friesland. Aanleiding is een opeenstapeling van problemen bij de aanleg van het derde aquaduct bij Leeuwarden.

Een woordvoerder van Heijmans zegt dat samen met de provincie naar oplossingen wordt gezocht. Speculaties over arbitrage of een rechtszaak noemt hij voorbarig. De provincie laat op haar beurt weten een juridische procedure niet uit te sluiten. Het provinciaal bestuur heeft grote twijfels of het bouwbedrijf nog wel “in control” is, zegt een woordvoerder. [...]

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 feb 2016, 12:53

Als een opdrachtgever twijfelt of je wel in control bent en een juridische procedure niet uitsluit, dan lijkt me dat geen speculatie. Ik zou Heijmans graag geloven dat het noemen van die optie voorbarig is. Als je echter objectief kijkt naar de hoeveelheid vertraging en meerkosten dan zal men hier wel degelijk serieus rekening mee moeten houden. De enige manier waarop Heijmans zo'n procedure kan voorkomen is zich aan de laatste planning houden (of er op inlopen) en een aanzienlijk deel van de schade op zich nemen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Rogier » wo 17 feb 2016, 13:28

Ik kan de provincie goed begrijpen dat men Heijemans de wacht aanzegt. Dit is namelijk niet het eerste probleem met de aanleg van het aquaduct. Vorig jaar waren er ook al problemen, omdat men moeite had om de heipalen in de grond te krijgen. Inmiddels heeft het project toch een stevige vertraging opgelopen en nu zijn er weer problemen.

Hoe kan het zijn om een aquaduct te bouwen. Zo moeilijk is het bouwen van aquaduct nou ook weer niet. Misschien dat de druk van de naastgelegen brug voor problemen kan zorgen, maar in de meeste gevallen is dat men een extra stevige bouwput (sterkere damwanden en goede stempelen) goed op te vangen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 feb 2016, 16:10

Hatsjee: Weer 4 maanden vertraging extra voor dit project:
Bou akwadukt Drachtsterwei rint opnij fertraging op

In het kort: beschadigde funderingspalen aan de noordkant van het aquaduct moeten vervangen, waardoor het aquaduct niet eerder dan eind dit jaar open kan. Ook is het onderzoek naar de schade aan de onlangs verzakte Drachtsterbrug nog niet afgerond. Wat dit alles betekent voor Heijmans, de provincie en de afronding van het project is nog niet duidelijk.

Dit kan alleen maar verkeerd aflopen.
Hopelijk wordt het project in elk geval afgerond voor de brug instort :|
Het wordt zo langzaamaan zelfs spannend of de geplande herinrichting van het gebied wel op tijd klaar is voor Leeuwarden ECC 2018...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Rogier » di 23 feb 2016, 19:08

Heijemans nog 1 kans geven en anders mischien voor alle Nederlandse aanbestedingen voor de komende 2 - 5 jaar uitsluiten.
Dan leert men wel om de zaken beter aan te pakken.

Natuurlijk er dingen mis gaan, maar dat is bij dit project (iets) te vaak gebeurd.
Ook het feit dat een deel van de palen van de Noordelijke toerit vervangen moet worden geeft al aan dat men de boel niet goed ontworpen \ gebouwd heeft. Ook zeer vreemd, want dit soort bouwfouten kosten uiteindelijk Heijemans veel meer, dan als men de boel meteen goed aanpakt. Dit is niet het eerste aquaduct dat gebouwd wordt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 feb 2016, 12:36

Van de 300 ankerpalen ten noorden van het aquaduct zijn er 50 beschadigd of zelfs gebroken. Daarom moeten er 300 nieuwe trekpalen worden geplaatst.

Het plaatsen van alle ankerpalen en damwanden veroorzaakte eerder al veel overlast voor bewoners en het wegverkeer op de brug. Je zal er maar direct naast wonen.

Wie verantwoordelijk is, is nog niet duidelijk. Aan de noordkant zijn de palen geplaatst door Heijmans en is daarna grond weggegraven door Ballast Nedam. Aan de zuidkant is wel alles in orde. Hier is ál het werk uitgevoerd door Ballast Nedam.

De provincie is bang dat bij de afronding van het project de grondwaterstand rondom de toeritten zal dalen, met flinke gevolgen voor de binnen tientallen meters gelegen woningen. Ook wordt gevreesd dat bij het verwijderen van damwanden de brug verder zal verzakken. Hierover laat de provincie momenteel een contra-expertise uitvoeren.

En als klap op de vuurpijl is men tot het inzicht gekomen dat de aan te leggen sloepenroute op de plek van de huidige brug als risico met zich mee kan brengen dat scheepvaart uit westelijke richting tegen de constructie van het aquaduct zou kunnen varen. Dat dit niet eerder is voorzien lijkt een ontwerpfout.

Meer informatie vandaag in de LC.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door captain007 » wo 24 feb 2016, 12:53

Flink dramaproject als ik die verhalen hier zo lees. Zeker als je het vergelijkt met andere projecten in de regio waar alles wel op rolletjes is gelopen. Hopelijk vinden ze binnen afzienbare tijd een oplossing, waarbij het niet extreem meer gaat kosten en ook er zicht is op een aquaduct.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Rogier » wo 24 feb 2016, 13:17

Dat zijn heftige berichten. Misschien toch verstandiger om Heijemans van het project te halen en de boel opnieuw aan te besteden. Dan loopt het project inderdaad 1 - 2 jaar vertraging op, maar dit is ook geen oplossing. Dan kan men in de tussentijd ook de ondergrond onder de brug (en naast het aquaduct) stabiliseren en verdichten, waardoor de stabiliteit van de brug gegarandeerd is.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door captain007 » wo 24 feb 2016, 13:24

^^ Heijemans, leuke typo aangezien het over heipalen gaat :P Laat ze er eerst maar eens onderling zien uit te komen of anders via een arbitragezaak. In elk geval wordt er nu geen enkele partij vrolijk van, want dit is reclame die je kan missen als kiespijn

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Rogier » wo 24 feb 2016, 14:03

^^

Dat is waar, maar je merkt aan alles dat bij beide partijen het vertrouwen volledig weg is.
In dat geval is het beter om uit elkaar te gaan, dan om met elkaar verder te gaan.
Dit is namelijk niet het eerste incident van dit project en de provincie heeft al vaker vragen aan Heijemans gesteld, of hun bouwmethodes wel in deze situatie geschikt waren. Ik vrees namelijk dat dit niet het laatste incident zal zijn. Om die reden is het beter om Heijemans van het project te halen en de boel apart aan te besteden. Het gaat hierbij alleen om de noordelijke toerit.

Het gesloten gedeelte onder het kanaal is namelijk al redelijk ver. Afgelopen vrijdag is de constructievloer gestort en dan hoeven alleen de wanden en het dak afgebouwd te worden. Dit zijn redelijk standaard werkzaamheden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 feb 2016, 14:55

^^
Zijn de problemen de schuld van Heijmans, of waren deze zaken echtniet te voorzien geweest?
Dit soort vragen zal vast voorbijkomen bij de afrekening van de consequenties. Met de kennis van nu had de provincie er in elk geval eerder meer bovenop moeten zitten en sneller voor extern advies en onderzoek moeten kiezen.

De meerkosten (die uiteindelijk toch door iemand betaald moet worden) zullen zeker niet lager worden als je Heijmans nu van het project haalt en opnieuw aanbesteedt.

Het werk 1 tot 2 jaar stilleggen en in de tussentijd extra kosten maken om de boel te stabiliseren is ook niet echt een optie. Volgens de laatste planning kan de brug vanaf 1 januari worden verwijderd. Als je dit vast kunt houden hoef je ook geen extra kosten te maken om de brug langer in bedrijf te houden.

Als vertrouwen een probleem is kun je beter afspreken dat een groter deel van het project op kosten van Heijmans en onder supervisie van de provincie bij derden wordt uitbesteed.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Vinny » wo 24 feb 2016, 20:34

Schelpenpaadje schreef: En als klap op de vuurpijl is men tot het inzicht gekomen dat de aan te leggen sloepenroute op de plek van de huidige brug als risico met zich mee kan brengen dat scheepvaart uit westelijke richting tegen de constructie van het aquaduct zou kunnen varen. Dat dit niet eerder is voorzien lijkt een ontwerpfout.
Dat kan je in principe met fenders en remmingwerken wel oplossen, wellicht is er een ruimteprobleem - dat kan ik hier niet overzien. Nu zijn de normen in de scheepvaart tamelijk ruim, maar ik weet van de nautische dienst van de provincie dat er nogal wat gemarchandeerd wordt door de diverse overheden en bedrijven met de minimale afmetingen. Tja, uiteindelijk loop je dan vast met je sloepje :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sjaak123
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:40

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Sjaak123 » ma 29 feb 2016, 18:56

Beste Rogier,

Je wekt bij mij behoorlijk de indruk dat je niet precies weer hoe het precies in elkaar steekt daar in Leeuwarden.

Daarnaast zie ik dat je met termen komt als
"Heijemans nog 1 kans geven en anders mischien voor alle Nederlandse aanbestedingen voor de komende 2 - 5 jaar uitsluiten.
Dan leert men wel om de zaken beter aan te pakken."

Als ie iets verder na zal denken zal je dan meteen concluderen dat naast het feit dat het juridisch gelukkig haast onmogelijk is er ook meteen circa 6000 man op straat staat. Dat lijkt me nou niet direct de oplossing. Het verhaal in de media komt ook alleen maar van de Provincie. Heijmans is na mijn Inzien zo professioneel om inhoudelijk niet op de zaken in te gaan via de media. Termen als " we zoeken samen naar een oplossing en er zijn directie gesprekken " zijn beter dan alles in de schoenen schuiven bij Heijmans zoals de provincie momenteel doet.

Voor hen die het artikel in de leeuwarder courant goed hebben gelezen het aquaduct waar over wordt gesproken ligt niet onder het Van Harinxmakanaal maar onder het prinses margriet kanaal. Dat is al een stomme fout. Daarnaast heeft " belast nedam" niet aan het zuidelijke deel gewerkt maar dit is uitgevoerd door een andere aannemen. Men schrijft maar wat in de kranten.

Het is allemaal leedvermaak over de rug van de bouwer en daar heb ik moeite mee.

Groeten,
Sjaak

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Vinny » ma 29 feb 2016, 19:09

Ik zie dit niet als leedvermaak maar als betrokkenheid. Natuurlijk is het moeilijk om op basis van hijgerige media-berichten een goed beeld te krijgen van wat er direct aan de hand is, maar je kunt de huidige situatie nu ook weer niet simpel afdoen met: "ah foutje bedankt, volgende keer beter". Uiteindelijk is het wel gewoon de bedoeling om kwalitatief hoogwaardige infrastructuur te realiseren tegen beheerste kosten en in een beperkt tijdbestek. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sjaak123
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:40

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Sjaak123 » ma 29 feb 2016, 20:33

^^ Ben ik helemaal met je eens.

Echter is het in de basis al fout gegaan, namelijk de ondergrond is niet zoals aangenomen had mogen worden in de tenderfase. Er zijn mix in place wanden toegepast zodat er een " polder" ontstond. Zo kon men in combinatie met de leem laag die water van onder tegen houd droog werken met traditionele bemaling. Echter is de leemlaag op diverse plekken zo slecht dat het wat er gewoon doorheen komt. Dus moesten er grotere delen met onderwater beton uitgevoerd worden. naast de extra kosten die daar bij komen gaat ook de hele uitvoeringsmethode over de kop. Dit achtervolgt heijmans het hele bouwproces.
Conform UAV-GC is indien de ondergrond anders is dan onderzoeken uitwijzen dat voor kosten opdrachtgever. volgens mij is dat een van de financiële discussie die hoog oplopen tussen de partijen.

Het is inderdaad niet foutje bedankt. Maar als men op de grote projecten in Nederland kijkt worden overal best wel fouten gemaakt dat je denkt hoe is het mogelijk!! Maar gelukkig blijven we allemaal mens, en daar waar mensen werken worden fouten gemaakt. De fouten hebben vaak alleen wat meer impact dan een klein woonrijp klusje van een paar ton.

Lees hier boven overigens ook iemand die zegt toen ik in de bouwkuip liep lekte het ook! Maar ik ben zelf nog nooit in een bouwkuip geweest met deze dieptes die niet lekte volgens mij is dat ook niet te voorkomen. Als het maar gecontroleerd gaat is er niks aan de hand.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 29 feb 2016, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als je direct op een bericht reageert, kan je ^^ gebruiken in plaats van de quote-knop. Dat leest wat prettiger :)

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Rogier » ma 29 feb 2016, 21:39

^^

Dan wordt de situatie inderdaad anders, maar ik heb het krantenartikel niet als basis gebruikt.
Ik heb op de website van de Provincie Friesland gekeken en de brief die naar de Provinciale Staten gestuurd als basis gebruikt.
Daarin stonden deze zaken niet in aangegeven.

Nu inderdaad blijkt dat de ondergrond weer meer water doorlaat is botte pech voor de provincie en men zal in dat geval de meerkosten moeten dragen. Echter vraag ik mij wel af waardoor de zandverschuiving en de noodzaak om de ankers in de noordelijke toerit te vervangen veroorzaakt is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 01 mar 2016, 11:43

Ik ben het eens met Vinny. Dat de berichten af en toe negatief zijn is een logisch gevolg van de feiten. Het is zeker geen leedvermaak (dat zit er bij mij tenminste niet achter!). Deze draad volgt dit project en het is dus logisch dat ook aandacht naar alle tegenslagen gaat. Qua informatie moeten we het doen met wat de provincie en Heijmans willen loslaten, al dan niet via de media. Inhoudelijke reacties, zoals bijvoorbeeld die van Sjaak123, geven een waardevol stukje duiding voor iedereen die dit project volgt.

Overigens heb ik iemand in mijn omgeving horen zeggen dat de ankerpalen zijn beschadigd door de harde grondlagen. Of dit klopt weet ik niet, maar het klinkt plausibel gezien de problemen die deze lagen ook opleverden bij het graafwerk en het aanbrengen van damwanden. Overigens zijn de huidige ankerpalen aan de noordkant in twee fases en met verschillende methodes aangebracht (link). Ik neem aan dat bij de nieuwe palen extra voorzorgsmaatregelen worden genomen om de palen makkelijker en met zo min mogelijk overlast de grond in te krijgen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Vinny » di 01 mar 2016, 18:40

Misschien ter illustratie: In Duitsland neemt vervangende nieuwbouw van een bestaande brug negen jaar in beslag. In België wordt de boel met de spreekwoordelijke ducktape bij elkaar gehouden terwijl de aquaducten in Friesland als paddenstoelen uit de grond schieten. Er wordt met een dergelijke snelheid gewerkt dat luchtfoto's het niet eens bij kunnen houden. Kortom, logisch dat het project kritisch gevolgd wordt, maar je kunt ook wel stellen dat er in Nederland momenteel gewoon best hard en efficiënt gewerkt wordt in de (wegen)bouw, en de kwaliteit is op sommige notoire uitzonderingen na ook wel goed te noemen.

Ik hoop zelf dat de relatie tussen de aannemer en de provincie gewoon hersteld wordt, want met getrokken zwaarden vergaderen is meestal niet zo'n gunstig teken...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » do 19 mei 2016, 13:26

Sinds vorige week is het aquaduct volledig bevaarbaar. Met het hervatten van de bediening van de Drachtsterbrug is de hoogtebeperking voor de scheepvaart opgeheven.

Tegelijk is na het afronden van het noordelijk deel van het aquaduct en het verwijderen van de damwanden in het kanaal op locatie geen spoor van activiteit meer te zien rond het project. De volgende stap is het afronden van de toeritten, maar volgens de website van Vrij-Baan zullen die werkzaamheden niet eerder dan na de bouwvak worden hervat. Men geeft aan dat hiervoor achter de schermen wel voorbereidingen gaande zijn, maar in werkelijkheid lijkt het meeste zweetwerk momenteel in directiekamers plaats te vinden. Er zit een arbitrage aan te komen over de meerkosten. Ook zijn Heijmans en de provincie het nog steeds niet eens over het vervolg van de werkzaamheden.

De huidige situatie is tekenend voor het project. De bouwer krijgt de ene na de andere tegenvaller voor de kiezen en werkt onder hoge tijdsdruk, maar soms ligt het werk wekenlang zonder duidelijke reden stil. Als het werk straks weer wordt hervat zal er wel weer in de avonduren en weekenden doorgewerkt moeten worden om de achterstand goed te maken. Dit maakt het begrip bij omwonenden en weggebruikers voor de overlast er niet groter op.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 07 jun 2016, 14:09

Omrop Fryslân meldt nu ook dat Heijmans het werk heeft neergelegd in afwachting van overeenstemming met de provincie:
Werk aan aquaduct bij Drachtsterbrug ligt al weken stil
Het werk aan het aquaduct bij de Drachtsterbrug in Leeuwarden ligt al een paar weken stil. Nog steeds zijn de provincie en aannemer Heijmans het niet eens over de kosten van het aquaduct. Meerdere keren heeft de bouw van het aquaduct vertraging opgelopen, door technische mankementen. Daardoor liepen de kosten flink op. Heijmans heeft nu het werk neergelegd totdat er een overeenstemming is met de Provincie. Die laatste wil er op dit moment niets over zeggen, volgende week komen ze met meer nieuws.
Volledig artikel

Ik ben benieuwd wie de extra kosten, veroorzaakt door het neerleggen van het werk, gaat betalen. Deze aannemer moet óf heel zeker van zijn gelijk zijn (maar dan hadden ze net zo goed door kunnen gaan), óf zijn rol in dit project al hebben afgeschreven. Het is toch onbestaanbaar dat het ene moment tot in de nachtelijke uren en weekenden doorgewerkt moet worden om deadlines te halen, om vervolgens het werk stil te leggen. Ik vraag mij af wie hiervan beter wordt. Wat mij betreft halen ze Heijmans van dit project en laten de klus afmaken door een bouwer die dit wel op een capabele manier kan uitvoeren. Meerkosten zo veel mogelijk verrekenen met Heijmans.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door JGB07 » di 07 jun 2016, 14:34

^^
Je gaat nu wel heel kort door de bocht.
Als Heijmans aanvoelt dat zij niet betaald gaat worden voor verricht werk, of als de Provincie onterecht een bedrag niet voldoet, dan heeft Heijmans alle recht om het werk stil te leggen (opschortingsrecht). Het is juist ook een goed pressiemiddel om de provincie aan tafel te krijgen om een fatsoenlijke oplossing te bereiken. Onderdeel van een dergelijke oplossing kan zijn om bepaalde werkzaamheden in de nachtelijke uren te verrichten, zodat weer iets op de planning ingelopen wordt.

In het ergste geval escaleert het nu helemaal en zijn er gerechtelijke procedures nodig. In die situatie kan de bouw zomaar jaren stilliggen.

Overigens kan de provincie ook niet zomaar de opdracht van Heijmans afnemen en de schade op Heijmans verhalen. Dat kan pas zodra vaststaat dat Heijmans het werk niet goed uitvoert. Juist over dat punt lijkt nog geen duidelijkheid te bestaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 07 jun 2016, 15:25

^^
Ik denk dat beiden waar zijn. Natuurlijk jouw feitelijke samenvatting, maar ook mijn blik vooruit dat de huidige status alleen maar verliezers oplevert, en dat het stilliggen van het werk hier niet aan bijdraagt.
Dit is niet een situatie die van vandaag op morgen is ontstaan. Het klopt dat Heijmans er in beginsel alle recht en belang bij heeft het werk stil te leggen. Tegelijk ligt de vraag op tafel of de opgetreden tegenvallers het gevolg zijn van overmacht of de aannemer aangerekend kunnen worden. Naar mijn idee kan Heijmans hier echt niet vrijuit gaan. Wie er ook opdraait voor de meerkosten en op welke wijze het project ook wordt afgerond, het vertrouwen is zwaar beschadigd en de situatie kent vooral verliezers.

Beide partijen roepen al jaren dat zij er in overleg uit willen komen. In oktober 2013 verschenen de eerste berichten over vertraging (toen werd oplevering van het aquaduct in 2014 nog haalbaar geacht). Ik vermoed dat een aanstaande arbitrage de trigger is geweest voor dit nieuwsbericht. Het is voor alle omwonenden, weggebruikers en degene die uiteindelijk de rekening moet betalen wel erg vervelend dat als gevolg van het neerleggen van het werk de kosten en overlast nog verder oplopen. Juist omdat de partijen tot op heden zeggen met elkaar in gesprek zijn, vind ik het niet uitleggen dat zo'n project om juridische redenen nog meer vertraging oplevert. Partijen die al in overleg zijn hebben onderling ook geen pressiemiddelen nodig.

Achteraf bezien hadden de partijen wellicht eerder samen naar de rechter moeten stappen. Dan had er een duidelijke uitspraak gelegen en was de huidige patstelling niet nodig geweest.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Vinny » di 07 jun 2016, 18:01

Ik denk zelf dat er een gedeelde verantwoordelijkheid is. Probleem is meer dat de verhoudingen verziekt zijn. Een rechterlijke uitspraak (zeker van een niet-technicus) gaat hierin weinig betekenen vrees ik...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door JGB07 » wo 08 jun 2016, 8:27

^^
Dat er alleen maar verliezers zijn, is helemaal juist.
Van buiten af is zo'n kwestie, zeker voor wat betreft het juridische, echter niet te beoordelen.
Er gaat een heel traject aan vooraf en geloof mij dat een (onder)aannemer niet zomaar het werk stillegt, ook voor hem is het namelijk van groot belang dat het werk (tijdig/spoedig) wordt opgeleverd. Alleen dan zal hij immers volledig betaald krijgen.
Je hebt echter twee/alle partijen nodig om effectief en efficiënt met tegenslagen om te gaan. Helaas merk ik in de praktijk dat vooral overheidsorganen gemakkelijk iedere tegenslag bij de aannemer willen neerleggen. Nu de marges (extreem) laag zijn, moet de aannemer vervolgens de onderaannemers uitknijpen en ontstaat er een negatieve tendens. Vroeg of laat leidt dat er altijd toe dat een partij het werk stillegt en het probleem eigenlijk alleen maar groter wordt.
Ik zeg niet dat de schuld volledig bij de provincie / opdrachtgever ligt. Maar evenmin ligt de schuld volledig bij Heijmans / de onderaannemers.

De stelling overigens dat partijen eerder naar de rechter / arbitrage hadden moeten gaan, lijkt mij niet juist. Dergelijke procedures nemen maanden en soms jaren in beslag. Tijdens die procedure zal het werk vrijwel altijd stilliggen omdat de kosten, zeker bij arbitrage, extreem hoog zijn. Het mooiste scenario is altijd als je een probleem kan "parkeren". Dat wil zeggen dat beide partijen doorgaan met de werkzaamheden en oplevering en pas na afloop gaan discusseren over de vraag wie wat moet betalen. Zijn de kosten echter te hoog, dan is een dergelijk scenario onmogelijk.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 08 jun 2016, 10:08

^^
Vanwege de onverwacht harde bodem is in het project al meer gebruik gemaakt van onderaannemers. Zo zijn de ankerpalen in de zuidelijke toerit door naar ik meen Ballast Nedam geplaatst. Het is duidelijk dat Heijmans wil afwachten wie de meerkosten van het vervolg van het project gaat betalen. Wellicht had de provincie in de tussentijd garant kunnen staan voor het voortzetten van het werk door onderaannemers. En de betaling hiervan mede inzet te maken van de gerechtelijke procedure. Dan had het werk nu waarschijnlijk niet stilgelegen.

De Leeuwarder Courant geeft in dit artikel vandaag wat meer details. Wat opvalt is dat een uitspraak van de Raad van Arbitrage nog wel tot september op zich kan laten wachten.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door JGB07 » do 09 jun 2016, 8:38

^^
Een uitspraak (pas) in september vind ik zelf niet heel bijzonder. Dergelijke procedures duren gewoon zeer lang.
Mij zijn projecten bekend waarbij partijen ruim 9 maanden procederen over de vraag of er tijdens de procedure doorgewerkt moet worden (wel / geen opschortingsrecht). Pas daarna begint de echte procedure waarin beoordeeld wordt of bepaalde werkzaamheden meerwerk zijn, of er bepaalde gebreken opgelost moeten worden etc. Als het tegenzit duurt die procedure twee keer zo lang en ligt het werk bijna 2,5 jaar stil.

Zeker als de vertraging / de extra kosten het gevolg zijn van een "bewerkelijke bodem", kan hier zeer lang over gesteggeld worden.
Verdedigbaar is namelijk dat de opdrachtgever voor een dergelijke situatie had moeten waarschuwen / dat de aannemer daar niet op bedacht hoefde te zijn. Terwijl ook verdedigbaar is dat juist de aannemer de specialist is en had moeten onderzoeken welke werkzaamheden noodzakelijk waren om het eindresultaat te bereiken. Doen vervolgens geen van partijen water bij de wijn, dan loopt het project spaak.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 jun 2016, 10:41

Het verwachte nieuws:
Leeuwarder Courant schreef: Het aquaduct in de Drachtsterweg in Leeuwarden gaat pas open op 31 augustus 2017. Dit blijkt uit informatie van de provincie. Die steekt 8,5 miljoen euro extra in het project.
Volledig artikel
Omrop Fryslân schreef:Het werk aan het aquaduct ligt al een paar weken stil, omdat beide partijen het niet eens waren over de kosten van het nieuwe M.C. Escher Aquaduct. De bouw heeft al meerdere keren vertraging opgelopen vanwege technische mankementen. Op woensdag 22 juni staat een speciale bijeenkomst voor omwonenden op het programma.
Volledig artikel
Leeuwarden Vrij-Baan schreef: “Dit is een adequate financiële inspanning”, aldus gedeputeerde Poepjes. “We kunnen het project nog steeds binnen het beschikbare budget afronden. Hiermee moet er vanaf nu zekerheid zijn over de planning en de bouwmethode. Ook Heijmans is blij met de helderheid die nu is bereikt.”
Volledig artikel

Positief dat beide partijen er samen uit zijn gekomen en niet de arbitrage afwachten. In het vervolgartikel bij de LC staat overigens dat Heijmans inderdaad het werk stil heeft gelegd in afwachting van duidelijkheid. Er speelde achter de schermen meer dan men naar buiten heeft gebracht (begrijpelijk).

Wat mij wel zwaar tegenvalt is de nieuwe planning.
De oorspronkelijke openstellingsdatum (voorjaar 2015) ligt al een poos achter ons, maar dit wordt nu dus augustus 2017. Oké, er moet nog een hoop gebeuren, maar 14 maanden voor het aanbrengen van nieuwe ankerpalen, onderwaterbeton en grondkeringen en het draaien van asfalt? Of men heeft zich eerder wel heel erg verslikt, of dit is inderdaad een hele ruime planning om niet opnieuw tegenover elkaar te staan.
Geplande opleverdatum (inclusief gebiedsontwikkeling en sloop Drachtsterbrug) is 15 december 2017. Dit is twee weken voor de start van Leeuwarden Culturele Hoofstad 2018. Ik hoop dat de nieuwe planning wat ruimte geeft om eventuele nieuwe tegenvallers op te vangen. Anders hoeft er maar dit te gebeuren en men loopt verder uit tot in 2018.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Aquaduct en Drachtsterweg Leeuwarden

Bericht door JGB07 » wo 15 jun 2016, 13:14

^^ Inderdaad blij dat partijen er onderling uitgekomen zijn. Het gaat ook om extreem forse bedragen, dus dan snap ik wel dat men in afwachting daarop het werk stillegt.

Wat betreft de planning, dat ziet er met het oog op Culturele Hoofdstad 2018 inderdaad niet heel gunstig uit. Mijn ervaring is namelijk dat dergelijke nieuwe planningen vaak weinig ruimte laten voor tegenslagen. Waarom het dan zo lang moet duren weet ik ook niet, maar waarschijnlijk speelt er veel meer (en moet er dus ook veel meer gedaan worden) dan wij weten / kunnen achterhalen.

Plaats reactie