N-wegen: Kleine projecten

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door mvalkenburg » do 18 jun 2015, 10:55

Rein schreef:
Provincie Noord-Holland schreef: * Oplossen van enkele knelpunten, zoals te hard rijden en het veiliger maken van de uitritten waaronder de aansluiting met de Nesdijk.
Die uitritten snap ik inderdaad. Maar te hard rijden? Ik ben altijd al blij als ik >60 km/h haal op dit stuk met altijd wel een sukkelaar voor je. Wat voor maatregelen gaan er dan komen i.v.m. te hard rijden? Toch niet die verfoeide drempels die door verschillende partijen geroepen zijn als oplossing voor deze "dodenweg"?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door Rein » do 18 jun 2015, 11:00

Die weg is, zeker overdag, veel te druk om hard te kunnen rijden. Ik weet dus ook niet waar ze het over hebben.

Tussen grofweg 7:00 en 20:00 uur mag je inderdaad blij zijn als je de 80 km/h mag aanraken (tot dat je je weer vastloopt op een slak). Het is vaak een lange stroom met auto's, ook bijvoorbeeld in het weekend. Met een kleine 25.000 mvt/dag is het één van de drukker 1x2 wegen in Nederland.

Alleen 's avonds en 's nachts kan je er wel wat harder. Vroeger, meer dan 20 jaar geleden, was het een klassieke dodenweg. Sinds er begin jaren negentig een inhaalverbod is neergelegd gebeuren er nog maar zelden zware ongelukken. En te hard rijden is daar echt een zeldzaamheid, véél te hard rijden al helemaal.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door boe! » do 18 jun 2015, 12:08

Rein schreef:Hieronder een voorbeeldje van een 'omleidingsroute'.
Blijkbaar hebben ze zich in Limmen en Heiloo heel druk gemaakt over 'al dat extra verkeer' en wordt nu Egmond opgezadeld met de problemen. Zo veeg je snel je eigen straatje schoon.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door mavas » do 18 jun 2015, 12:12

Rein schreef:De Provincialeweg (N203) tussen Castricum en Uitgeest is van 16 september t/m 9 oktober 2015 afgesloten voor het verkeer.
Dit is midden in de drukste periode van het jaar (geen vakanties, vaak slecht weer) :schrikreactie: met alle gevolgen van dien. Heel raar. Zijn ze dan ook niet met de uitbreiding van de kruispunten op de N9 bezig?
Hieronder een voorbeeldje van een 'omleidingsroute'. Om van Castricum naar Uitgeest/A9 te gaan mag je van de provincie 22 km omrijden en ga je van 6 km naar 28 km.
Je kunt er natuurlijk vergif op innemen dat bekende weggebruikers uit Castricum gewoon de binnendoorroute nemen over de Uitgeesterweg en de Startingweg naar Akersloot en de duinenroute naar de N197. Ik denk dat de navigatie, als je op het afgesloten stuk weg komt, je over de grotere wegen stuurt, dus over de N203.

Jammer dat er geen ontwerpkaarten op de website staan, dan hadden we kunnen zien wat ze met "maatregelen tegen te hard rijden" bedoelen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door RSK » do 18 jun 2015, 12:17

^^ Ik geloof dat ik dan toch zou opteren voor de Uitgeesterweg. Dat lijkt me een veel efficiëntere manier om richting Uitgeest en/of de A9 te komen. Bizar dat men met dit soort omleidingen op de proppen komt. :nothanks:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door mavas » do 18 jun 2015, 12:24

Je wilt niet dat al het verkeer van die binnendoorwegen gebruikmaakt. Dat kunnen ze gewoon niet aan, en is bovendien onveiliger omdat er ook langzaam verkeer op rijdt.
De N203 door Limmen en Heiloo is ook niet geschikt voor grote hoeveelheden verkeer, dus ik begrijp wel dat er voor zo'n lange omleiding is gekozen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door JJK » do 18 jun 2015, 12:51

Wat ik niet snap is dat bijvoorbeeld een N241 wordt aanbesteed met in de uitvraag, hoe min mogelijk hinder veroorzaken voor het verkeer. En dat zo'n weg gewoon vierkant dicht mag...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door Rein » do 18 jun 2015, 13:04

^^
De provincie stelt dat voor de vervanging van de twee bruggen, feitelijk overkluizingen, de weg helemaal helemaal dicht moet. De provincie stelt bijvoorbeeld uit veiligheidsoogpunt niet 's nachts te mogen werken aan de vervanging van de bruggen.

Probleem met dit stuk weg is dat het aantal alternatieven zo beperkt is. Aan de noordkant moet je door de kommen van Limmen en Heiloo, richting zuiden door de kommen van Heemskerk en Beverwijk, naar het oosten is er 1 smalle drempelweg wat echt niet is toegerust op veel verkeer en aan de westkant zijn slechts duinen en de zee.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door Vinny » do 18 jun 2015, 20:12

Weet iemand waarom de N 513 nooit is doorgetrokken naar de A 9. Dat had me nou nét een zinvolle verbinding geleken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door Rein » do 18 jun 2015, 20:14

Dat vraag ik me ook al 25 jaar af. Voor zover mij bekend zijn er nooit concrete plannen voor geweest, ook al is het slechts een kilometer of twee.

De N513 en de N203 (tussen Limmen en Uitgeest) zijn beide in de jaren dertig aangelegd. De A9 volgde pas ver na de oorlog en mogelijk dacht/vond men toentertijd dat een extra, nog aan te leggen, op de A9 aansluitende weg niet per se nodig was. Dat kost immers geld, terwijl er met de N203 dus al een soort van verbinding was. Vanaf de jaren zeventig is een doorgetrokken N513 sowieso een no no, aangezien dat het 'ongerepte' oer-Hollandse landschap van de delta van het Oer-IJ dwars zou kruisen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door mavas » vr 19 jun 2015, 10:10

AANPASSING KRUISPUNT N409/ESSENKADE HOUTEN
18 juni 2015

Vanaf 22 juni tot en met 24 juli timmert de provincie Utrecht aan de Utrechtseweg (N409) in Houten. De werkzaamheden betreffen de aanpassing van het kruispunt N409/Essenkade en groot asfaltonderhoud op het gedeelte tussen de A27 en de Rondweg. Het doel van de kruispuntaanpassing is het verbeteren van de doorstroming en de verkeersveiligheid.

MINDER FILES EN BETER DOORRIJDEN
Door een combinatie van een aantal slimme en innovatieve maatregelen op de Utrechtseweg (N409) kan het verkeer binnenkort een stuk beter doorrijden. In de huidige situatie is er vooral in de avondspits een probleem. Dan stroopt het verkeer op vanaf de Essenkade tot over het viaduct over de A27. In de nieuwe situatie zijn er op de Essenkade twee duidelijke opstelstroken om voor te sorteren naar de N409. Omdat de busstrook wordt doorgetrokken, hoeft het verkeer niet meer te wachten op het invoegen van de bus. De regeling van de verkeerslichten op het kruispunt met de Essenkade wordt geoptimaliseerd en ook de verkeerslichten op de kruispunten bij de Borch en de Gaarde worden beter ingeregeld met nieuwe software zodat het verkeer beter kan doorstromen.
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... kruispunt/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door JJK » vr 19 jun 2015, 11:24

Rein schreef:^^
De provincie stelt dat voor de vervanging van de twee bruggen, feitelijk overkluizingen, de weg helemaal helemaal dicht moet. De provincie stelt bijvoorbeeld uit veiligheidsoogpunt niet 's nachts te mogen werken aan de vervanging van de bruggen.

Probleem met dit stuk weg is dat het aantal alternatieven zo beperkt is. Aan de noordkant moet je door de kommen van Limmen en Heiloo, richting zuiden door de kommen van Heemskerk en Beverwijk, naar het oosten is er 1 smalle drempelweg wat echt niet is toegerust op veel verkeer en aan de westkant zijn slechts duinen en de zee.
Er zijn nou ook niet echt bepaald meerdere alternatieve voor een uitvoering van de toekomstige N241, N242 (in 2008) en de toekomstige N244 en toch zijn daar ontzettend veel maatregelen getroffen (of die gaan getroffen worden) om de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken.
Met dit soort overkluizingen kan je ook maatregelen treffen als aannemer. En anders hoeft zo'n afsluiting alsnog niet zo lang te duren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door mavas » za 20 jun 2015, 9:35

Rein schreef:De Provincialeweg (N203) tussen Castricum en Uitgeest is van 16 september t/m 9 oktober 2015 afgesloten voor het verkeer.
In dit nieuwsbwericht staat waarom er voor die periode is gekozen: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... ?lref=SL_5
,,We hebben het naar achter geschoven onder andere in verband met omzetderving voor de strandtenthouders’’, legde Van Schoonhoven uit.
Dus je mag die strandtenthouders bedanken Rein :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door Rein » za 20 jun 2015, 9:45

Ach, zelf heb ik niet zoveel last van die afsluiting denk ik. Mocht ik al in die buurt moeten zijn, dan vind ik mijn weg wel. Het gaat me meer om de idiotie om zo'n weg op zo'n plek zo lang dicht te gooien.

Maar wel fijn dat men de belangen van die zes strandtenthouders boven het belang van de ca 40.000 mensen stelt voor wie deze weg de belangrijkste ontsluitingsweg is. :neenee:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door GuteFahrt » za 11 jul 2015, 21:00

De werkzaamheden aan de N354 ten zuiden van Sneek zijn inmiddels klaar en de aangelegde ovatonde is gisteren opengesteld voor het verkeer.

ZIe hier het resultaat:
Link
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door mavas » wo 15 jul 2015, 15:49

Westerzeedijk en Markerwaardweg in Medemblik weer open
14 juli 2015

De Westerzeedijk (N239) en Markerwaardweg (N240) bij Medemblik zijn weer volledig open voor het verkeer. In het weekend van 11 en 12 juli 2015 heeft de provincie Noord-Holland de werkzaamheden aan beide wegen afgerond. De vernieuwde wegen zijn veiliger en zorgen voor een betere doorstroming van verkeer in de regio.

Veiliger rotondes
De Westerzeedijk (N239) en Markerwaardweg (N240) kenmerken zich nu door een bredere hoofdrijbaan en twee nieuwe rotondes bij de kruising Westerzeedijk (N239) met de Almersdorperweg en de kruising Markerwaardweg (N240) met de Droge Wijmersweg. Door de aanleg van rotondes zijn deze kruisingen veiliger gemaakt. Daarnaast is de bestaande brug bij de Almersdorperweg vervangen.
De oversteek over de N239, van de Noorderweg naar de Koggenrandweg door de dijk, is dichtgemaakt. De verkeerssituatie was gevaarlijk, maar er was onvoldoende ruimte om de oversteek veiliger te maken. Bovendien werd de oversteek beperkt gebruikt. Het verkeer kan voortaan gebruik maken van de veiligere oversteek over de N239 bij de Almersdorperweg.
http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... r-open.htm
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door Chris » wo 15 jul 2015, 16:09

De N240 is nu wel hobbelen van rotonde naar rotonde tussen de N302 en Medemblik.

Ik kwam twee maanden geleden voor het eerst over de N240 en het viel me al op dat het deel rond Medemblik een oude weginrichting had. Bij het centrum van Medemblik heb je zo'n microrotonde.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door mavas » wo 15 jul 2015, 17:09

Dat deel wat binnen de bebouwde kom van Medemblik ligt, langs de toeristische spoorlijn is inderdaad nogal aftands. Dat deel heeft overigens geen onderhoud gekregen, men wacht nog steeds op een beslissing om de N240 waar deze de N239 raakt, door te trekken richting het noordelijke deel van de N240.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door JJK » do 16 jul 2015, 9:53

Chris schreef:De N240 is nu wel hobbelen van rotonde naar rotonde tussen de N302 en Medemblik.
De N241 tussen Verlaat en Schagen wordt nu ook lekker zo'n weg. Ben wel blij dat het landbouwverkeer eraf gaat.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door harry » za 18 jul 2015, 21:28

t.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door JJK » zo 19 jul 2015, 15:00

dankje :shutup:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door RSK » do 06 aug 2015, 15:31

RSK schreef:Opening nieuwe verbindingsweg ‘Pootje Tempel’
02-04-2015
Het heeft een tijd geduurd, maar inmiddels heb ik beeldmateriaal van deze infrastructurele levensader van zo'n 150 meter lengte. Het resultaat is dat ruim 650 meter van de smalle Middelweg nu geen doorgaand verkeer meer hoeft te verwerken, voor zover je daarvan kunt spreken.
Link
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door mavas » ma 10 aug 2015, 17:51

mavas schreef:Je kunt er natuurlijk vergif op innemen dat bekende weggebruikers uit Castricum gewoon de binnendoorroute nemen over de Uitgeesterweg en de Startingweg naar Akersloot en de duinenroute naar de N197.
En ook de bekende weggebruikers zijn de sigaar, de Uitgeesterweg gaat tijdens de ruime spits dicht:
Afsluiting Uitgeesterweg tijdens de spits
07 augustus 2015

Tijdens het groot onderhoud aan de Provincialeweg N203 willen de gemeenten Castricum, Uitgeest en provincie Noord-Holland voorkomen dat de Uitgeesterweg een sluiproute wordt voor verkeer van en naar de A9.

De Uitgeesterweg is daar onvoldoende op berekend. De Uitgeesterweg wordt daarom, voor gemotoriseerd verkeer, afgesloten van donderdagochtend 17 september tot maandagochtend 12 oktober 2015, tussen 06.00 en 10.00 uur en tussen 15.00 en 19.00 uur.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door Rein » ma 10 aug 2015, 19:20

Aan de ene kant logisch, aan de andere kant verhoogt dit de druk op die paar (extreem lange) alternatieve routes die er zijn nog even wat meer. Ben benieuwd wat voor effecten het in die regio geeft als die ca 25.000 dagelijkse motorvoertuigen een alternatieve weg, die er bijna niet is, moeten zoeken.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door mvalkenburg » ma 10 aug 2015, 21:58

Eigenlijk wel een oplossing waar ik blij mee ben. Zie namelijk mijn geest al dwalen anders om via de Geesterweg van de ene kant naar de andere kant van Uitgeest te komen, als er een hele bult sluipverkeer (toch heb ik een hekel aan dat woord...) Je ziet het nu al wat voor een zooitje het in het dorp is als de N203 of de A9 weer eens ellende veroorzaakt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door boe! » vr 14 aug 2015, 13:17

In deze draad is eerder al een post gewijd aan de werkzaamheden op de N525. Hieronder een korte video van de stand van zaken.
Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door waldo79 » vr 14 aug 2015, 14:28

Die 30 km/h is wel terecht met die forse slinger aan het eind 8-)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door boe! » ma 31 aug 2015, 16:17

De N276 heeft bij Windraak een inhaalstrook. Deze inhaalstrook was bij wijze van proef de afgelopen maanden afgesloten. De Provincie wilde weten of de gemiddelde snelheid bij Windraak zou afnemen als er slechts één rijstrook beschikbaar was. Met inhaalstrook reed bijna 48% van de weggebruikers te hard, tijdens de proef daalde dat naar 0,5%. Gezien het resultaat van de proef is de Provincie Limburg van plan om de inhaalstrook definitief buiten gebruik te stellen.

:arrow: Persbericht Provincie Limburg

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door Chris » ma 31 aug 2015, 16:22

Het is ook een beetje een open deur. De inhaalstrook is slechts kort (ongeveer 400-500 m) dus als je iemand wilt inhalen moet je wel even doortrappen. Het is juist onrealistisch te verwachten dat bij inhaalstroken mensen niet sneller dan de maximumsnelheid zouden rijden.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door mvalkenburg » ma 05 okt 2015, 8:37

Als kers op de taart is er nu, zonder dat daar eerdere ruchtbaarheid aan is gegeven, nóg een stuk N203 afgesloten bij Uitgeest voor onderhoud. Een stuk dat notabene een paar jaar terug opnieuw is aangelegd.
http://www.noord-holland.nl/web/Project ... geving.htm
Grappig ook dat dit stuk uitgerekend weer in een omleiding ligt die is ingesteld vanwege de werkzaamheden tussen Uitgeest en Castricum.
Er is een onduidelijke omleiding aangegeven in Uitgeest zelf voor verkeer naar de N203 richting Wormerveer. DIt is ook niet heel duidelijk, want normaliter is dit, ook voor de verkeersinfo, de weg Uitgeest-Krommenie. Dus je zou verwachten dat je voor Wormerveer moet omrijden, maar niet voor richting Krommenie.
Had dit nou niet anders gekund (ofwel geheel gelijktijdig met de rest van de werkzaamheden, ofwel alleen buiten de spits, ofwel gewoon op een ander moment)?

Plaats reactie