Infrastructuur in Leeuwarden

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 16 feb 2017, 19:15

^^ Klopt wat je zegt, alleen wat betreft de Haak en de vruchten daarvan plukken dat hoor ik zelf nog wel geregeld en persoonlijk realiseer ik het mij ter dege.

Valt me op van de Johannes Brandsmawei. Dat is van heel recent die naam, of in ieder geval de aanpassing in OSM. Tot voor kort stond daar nog H. Algrawei. De Fahrenheitweg ligt in het verlengde van voornoemde (eerstgenoemde weg) en neemt het stokje over aan de oostkant van het aquaduct (kruising Schenkenschans). De Marshallweg gaat ook nog tot Westelijke Invalsweg behoren (deel II, ligt nu nog op de schop).

@Vinny: binnenstadsring of stadscentrumring? Dat is me even niet duidelijk wat je bedoelt.

Stadsring is in principe de RING Leeuwarden (Julianalaan/Heliconweg/Valeriusstraat/Dammelaan/A. Vondelingweg/Planetenlaan/Aldlânsdyk). Die moet als vliegwiel gaan fungeren en moet binnen 15 min. of 20 rond gereden kunnen worden was de opzet.

De Centrumring is achtereenvolgens

Stationsweg/ (Sophialaan/Zuidersingel)/Lange Marktstraat/Westersingel-plantage/Boterhoek/Groeneweg/Noorderweg/
Hoeksterpad/Amelandsdwinger/Nieuwekade/Oosterkade/Keizersgracht/Zuiderplein.


Die ligt vooral aan de zuidkant op de schop (bijtijden een chaos) en ja, de toekomst zal uitwijzen hoe functioneel die is.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 16 mar 2017, 19:16

Chris (22-08-2015) schreef:Op Google Earth viel mij de Anne Vondelingweg op. Een quasi-autoweg met 3 ongelijkvloerse aansluitingen die het oostelijk deel van de ring van Leeuwarden vormt.
Link
boe! (22-08-2015) schreef:^^ De Leeuwardense N358. ;)
De video heb ik destijds toch echt wel bekeken volgens mij, maar het is min of meer in een flits te zien. Het kwartje viel bij mij pas een aantal maanden geleden.

Twee foto's van vanmiddag.

Afbeelding

Afbeelding

;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Ernst76 » do 16 mar 2017, 19:29

Het nummer 358 is toch al jaren toegekend aan de weg Holwerd - Kollum - Frieschepalen. Het heeft blijkbaar geen prioriteit voor de gemeente Leeuwarden om even iemand de wegnummers te laten wegpopnagelen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 16 mar 2017, 19:31

Dat nummer is het daar toch altijd geweest :?:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Ernst76 » do 16 mar 2017, 20:03

Ooit was de N358 bij Leeuwarden. Maar later niet meer. Dus zou het nummer hier van de borden moeten. Maar men zal wel andere dingen te doen hebben ;-)
Er zijn wel meer van dit soort foutjes op de borden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 16 mar 2017, 20:35

Op de wegenwiki lees ik er niet over.

Dat laatste klopt wel.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 mar 2017, 21:31

Ik heb ik dit forum of de Wegenwiki wel eens een heel verhaal gelezen over de wegennummering in Leeuwarden die van geen kant klopte met de nummering in de regio. Volgens mij gold dit ook voor andere delen van de ring en voor de Drachtsterweg?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » za 18 mar 2017, 9:16

Wat ik me ervan kan herinneren is er in het verleden wat geschoven met de begin/eindpunten der N383/N357/N355. Dat deze nummers delen van de RING uitmaakten.

Voor de rest zou ik het zo niet weten..
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » za 18 mar 2017, 9:37

Zie in elk geval dit topic uit 2006:

viewtopic.php?t=5063

Ik meen mij ook een draadje met foto's van wegwijzers te herinneren maar deze kan ik even niet vinden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door harry » za 18 mar 2017, 9:58

^^ Volg de links naar de bewuste wegnummers op mijn site, zie signature.

De N358 van bovenstaande foto is ooit overgeplakt, maar het overplaksel is er al gauw weer afgevallen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » za 18 mar 2017, 11:43

GuteFahrt schreef:Wat ik me ervan kan herinneren is er in het verleden wat geschoven met de begin/eindpunten der N383/N357/N355. Dat deze nummers delen van de RING uitmaakten.
Ja, Groningerstraatweg en Dammelaan waren tot aan het Valeriusplein deel van de N355, vanaf het Valeriusplein waren de Valeriusstraat, Heliconweg, Stephensonviaduct en Julianalaan deel van de N357, tot aan het kruispunt met de vroegere N32 (Overijsselselaan) en wellicht nog verder door over de Aldlânsdyk tot het Drachtsterplein. De N358 liep vanaf de aansluiting Wergea bij de N31 over de Drachtsterweg, Drachtsterplein, Aldlânsdyk, Planetenlaan en Anne Vondelingweg naar de N355.

Ik woonde zelf in 2004/2005 in Leeuwarden aan de Tesselschadestraat en niet ver van mijn huis stonden destijds op de rotonde bij het WTC nog wegwijzers met N357.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door harry » zo 19 mar 2017, 11:08

^^ Daar is nog fotografisch bewijs van op de site die ik noemde.
Coen Tunnel schreef:N357, tot aan het kruispunt met de vroegere N32 (Overijsselselaan) en wellicht nog verder door over de Aldlânsdyk tot het Drachtsterplein.
Volgens mij stopte de N357 bij de N32 en had het stukje ring tot de N358 geen nummer.
(Ik heb die wegnummers allemaal zien komen en gaan...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 mar 2017, 11:16

^^ Daar zat ik al over te twijfelen. Bedankt voor de opheldering! :top:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » zo 19 mar 2017, 12:03

Hoe dat met de ex-N31 / N359 zit? Laatstgenoemde begint bij Deinum? Volgens mij toch niet...loopt nog een stukje mee met de WIW - Westelijke Invalsweg volgens mij. Of zit ik totaal mis.

SV kan uitkomst bieden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Ernst76 » zo 19 mar 2017, 16:18

Leeuwarden heeft dan wel wegnummers verloren, maar er een mooie bypass bij gekregen. Heeft nu de gehele stadsring geen wegnummer meer? En lopen daarmee de N383, N357 en N355 dood op deze ring?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 mar 2017, 17:15

^^ N383 eindigt nu op de aansluiting Marsum van de A31/N31. De Harlingerstraatweg is geen deel van de N383 meer.

De N32 heeft ook een tijd doorgelopen tot aan de ring, en zelfs in Redesign zijn er destijds op de ring nog wegwijzers geplaatst met het nummer N32, al was de N32 toen al ingekort tot (toen nog kruispunt) Werpsterhoek. In 2014 waren die wegwijzers nog aanwezig: https://www.google.nl/maps/@53.1867326, ... 56!6m1!1e1

Er was tussen Werpsterhoek en Goutum dus destijds een dubbelnummering N31/N32.

Volgens mij is de hele ring nu formeel nummerloos, er zullen wellicht nog wel wat verdwaalde wegwijzers met een nummer zijn, zoals de N358-wegwijzers op de Anne Vondelingweg.

Alleen de N355 en N357 eindigen nu dus op de ring.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 20 mar 2017, 8:23

Bovenstaande verhaal klopt.

Echter, het is mij nog steeds niet helder hoe dat met de N358 zat/zit. Zoals ik al aangaf, op de wegenwiki lees ik er niet over en bij mijn weten is dit dus enkel de weg tussen Frieschepalen en Holwerd geweest zo ongeveer. En heeft Leeuwarden daar niets mee te maken, op de wegweizer na...

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 22 mar 2017, 13:54

De N359 loopt afgaande het nieuwe bord op nadering van Deinum komend vanaf Bolsward/Wommels door tot op de westelijke invalsweg (WIW).

Afbeelding
Bron
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door harry » wo 22 mar 2017, 22:01

GuteFahrt schreef:het is mij nog steeds niet helder hoe dat met de N358 zat/zit.
Lees dan mijn website http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/px358.html, zoals ik al eerder schreef. Moet ik het uitspellen?
wegnummers.autosnelwegen.nl schreef:N358 Frieschepalen - Holwerd
De gemeente Leeuwarden gaf tot 2007 het nummer ook aan op de ring-oost (Anne Vondelingweg). Fryslân heeft dus jarenlang 2 verschillende wegen met hetzelfde N-nummer gehad.

N358 Ring Leeuwarden (Oost)
Dit nummer is inmiddels (officieel) verdwenen.
De gemeente gebruikte het oude nummer N358 nog, terwijl de provincie hetzelfde nummer gebruikt voor een heel andere weg. Op nieuwe borden (vanaf 2006) op dezelfde weg staat geen N358 meer, maar RING. Deze extra N358 is in 2008 bijna voltooid verleden tijd geworden. Behalve op dit bord...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 22 mar 2017, 22:07

Top! :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » vr 24 mar 2017, 9:55

Afbeelding
Bron

^Foto van de voortgang aan Westelijke Invalsweg (WIW) fase II van gisteren. Kijkrichting oost. Foto genomen vanaf het Stephensonviaduct.
Verkeer rijdt ter plaatse inmiddels over de nieuwe rijbaan. Oude wordt nu aangepakt. Verderop en een stukje terug is het nog zig-zag-werk.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 03 apr 2017, 9:27

GuteFahrt schreef:Hoe dat met de ex-N31 / N359 zit? Laatstgenoemde begint bij Deinum? Volgens mij toch niet...loopt nog een stukje mee met de WIW - Westelijke Invalsweg volgens mij. Of zit ik totaal mis.

SV kan uitkomst bieden.
Heb hier vorige week nog even op gelet. De N359 loopt mee over de Westelijke Invalsweg tot de komgrens / kruising met de Newtonlaan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door boe! » vr 20 okt 2017, 18:52

Video van de aanleg en de opening van de turborotonde Europaplein.
Link

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 okt 2017, 19:35

Ondanks de stilte in dit topic is er de laatste maanden flink aan de weg getimmerd in Leeuwarden. De komende herfstvakantie bereiken de werkzaamheden een nieuw hoogtepunt. Diverse afsluitingen en volgens mij is er geen hoek van de stad te vinden of er wordt wel gewerkt of er loopt een omleiding langs.

Naast de projecten van Vrij Baan worden diverse andere wegen aangepakt en is veel onderhoud een jaar naar voren gehaald. De gemeente wil in 2018 als Culturele Hoofdstad geen grote projecten uitvoeren.

Zoals te zien in het filmpje hebben de werkzaamheden bij het Europaplein zich verplaatst naar de buitenkant van het plein. Daar wordt gewerkt aan de laatste stukken nieuwe riolering, grondwerk en de aanleg van de fietspaden. Het zal mij benieuwen hoe snel de mooi groene impressies echt werkelijkheid gaan worden.

Bij het stationsplein is de ruwbouw van de nieuwe fietsenkelder klaar. Er wordt nu gewerkt aan de laatste bestrating in het gebied. Ook hier vraag ik me af hoe sterk de situatie dit voorjaar al zal lijken op de mooie plaatjes die steeds zijn voorgeschoteld. In elk geval krijgt het plein ergens in de komende maanden zijn eyecatcher in de vorm van de '11 Fountains' mistfontein.
De verkeerssituatie is hier zo goed als klaar. Al vermoed ik dat er richting het Zuiderplein nog wat werk te doen is. Misschien dat het verdwijnen van het fietspad aan de noordzijde het mogelijk maakt om wat ruimte bij de opstelstroken aan de zuidkant te snoepen? Het blijft schipperen op één van de drukste kruispunten van Friesland. Ooit zal hier toch eens een fietstunnel onder in elk geval het spoor door moeten komen. Het blijft jammer dat dit op de lange baan is geschoven.

Rondom de Blokhuispoort, één van de hotspots van LF2018, wordt gewerkt aan een nieuw plein. Ook hier is shared space het credo.
Tegelijk komt op de Blokhuisbrug een rijstrook te vervallen en op de Oosterkade is met wat lapmiddelen veiliger gemaakt voor met name fietsers. De parkeerring wordt steeds minder een doorgaande ring. Hoewel je nog wel een rondje kunt maken ligt de nadruk na alle reconstructies ee meer op om verkeer van buiten naar de dichtstbijzijnde parkeergarage te brengen. Gelukkig is Leeuwarden daarmee tegenwoordig prima uitgerust. Al zal parkeren in de directe nabijheid van de Blokhuispoort (met begin volgend jaar ook de nieuwe bieb) niet meevallen.

Bij het Stephensonviaduct schiet de bouw van een aansluiting tussen de stadsring en de westelijke invalsweg aardig op. Dit weekend weer een belangrijke afsluiting. Ook dit project zal wel langzaam naar het begin van de afrondende fase toe kruipen. Waarmee de grote verbeterslag voor de bereikbaarheid van de stad is voltooid.

Verder wordt bij winkelpark De Centrale gewerkt aan een betere ontsluiting. Hier wordt de komende jaren flink bijgebouwd, waardoor een rotonde noodzakelijk werd geacht. Tegelijk pakt de gemeente de fietsroute vanuit Camminghaburen aan.
Wat mij betreft hadden ze ook wat aan het stukje Julianastraat/Archipelwegen mogen doen tussen het spoor en de rotonde bij Het Vliet. Heel ruimte is hier niet, maar wat extra asfalt in de vorm van een extra rijstrook en/of bypasses bij de rotondes zou toch moeten passen. Het staat hier regelmatig vast, zowel doordeweeks als in het weekend. Na de komst van een KFC is het er niet beter op geworden. Ook hier heeft de gemeente Leeuwarden (na 2018) nog wel wat huiswerk te doen.

Verder zoals gezegd een hoop kleine projecten die naar voren zijn gehaald. Onderhoud, rioolvervanging, vernieuwingen en nog wat kleinere projecten die in 2018 hun waarde gaan bewijzen (zoals de Groeneweg waar binnenstad en Prinsentuin straks beter op elkaar aansluiten en eindelijk het afmaken van het gebied rond de Oosterstraat). De stad tilt op van het werk, maar dan ligt het er straks ook weer mooi bij.

Thunderbolt
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 18:53

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Thunderbolt » do 09 nov 2017, 2:18

Ik heb het idee dat het verkeer op de Dammelaan en de P.S. Gerbrandyweg in de richting van de rotonde Gerbandyweg/Goudenregenstraat/Dammelaan elke werkdag rondt 17:00-19:00 heel erg op hoopt, en als gevolg hiervan ook het verkeer vanaf de Rengerslaan (kenniscampus/hogescholen) en de Luchtenrek (Bilgaard/winkelcentrum). Mogelijk ook ten gevolg van de fiets-/voetgangersoversteek bij de rotonde aan de zijde van de Dammelaan. Nou heb ik ergens vernomen dat er plannen zijn voor het aanpakken van de Gerbrandyweg. Hieromtrent heb ik een aantal vragen:

1) Heeft iemand een idee wat deze plannen inhouden en of deze ook betrekking hebben tot de genoemde rotonde?
2) Heeft iemand een idee van de verkeersintensiteiten rondom deze rotonde?
3) Is een VRI op deze locatie mogelijk, jullie insziens? (Ook ivm aanwezige bebouwing en de Eebrug)
4) Zou een VRI hier een betere doorstroming kunnen betekenen?

NB: De Eebrug is dagelijks tussen 16:00-18:00 gesloten voor scheep- en pleziervaart.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » do 07 dec 2017, 15:56

11 december gaat het Blokhuisplein weer open. Deze schakel in de centrumring is de afgelopen tijd ingericht als shared space. Om het werk af te ronden moest het plein worden afgesloten, wat de afgelopen tijd in de spits voor extra drukte zorgde bij onder meer het station en bij de Franklinstraat. Het werk is zoals gepland gereed voor 2018. De naastgelegen oude gevangenis Blokhuispoort vervult een belangrijke rol tijdens het Culturele Hoofdstad-jaar.

Een voorproefje van de nieuwe inrichting via Twitter (@Gemeente_LWD):

Afbeelding

Voor een inrichting die voor shared space door moet gaan staan er nog een hoop verkeerstekens op het wegdek, maar dit zien we wel meer in de stad.

Ik ben zelf vooral benieuwd naar de aansluiting van de omliggende fietspaden op het plein en daarmee welke plek voor fietsers is bedacht in de nieuwe inrichting. Op de weg of op de "stoep" (die straks meer als verblijfsgebied moet functioneren)? Voorheen lagen hier langs de centrumring vrijliggende fietspaden, wat met het drukke verkeer, beperkte overzicht vanwege de bocht en regelmatig stoppende bussen geen luxe was.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Chris » do 07 dec 2017, 16:01

Wat er eerst lag was ook wel... apart.

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » do 07 dec 2017, 16:08

Klopt!

Die groene streepjescode is aangebracht als tijdelijke maatregel na de toekenning van CH2018 en de herontwikkeling van de Blokhuispoort zelf.

De reacties hierop waren vergelijkbaar met die op de eieren die jaren gelegen enige tijd op het Wilhelminaplein hebben gelegen.

In de nieuwe situatie komt trouwens één van de twee rijstroken op de brug links op deze foto te vervallen. Verkeer dat van de brug naar het Blokhuisplein wil rijden krijgt te maken met een soort inritconstructie. Zogenaamd om verkeer meer richting de Nieuweweg en de parkeergarage Zaailand te leiden. Het is afwachten hoe dit in de toekomst gaat functioneren. De bushalte op het Blokhuisplein komt ook nog eens dichterbij deze kruising te liggen, dus het verdwijnen van deze rijstrook zal de doorstroming vast niet ten goede komen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Vinny » do 07 dec 2017, 20:04

In 2009 was het meer als een gewone weg:
https://goo.gl/maps/FfyUpBaXuWJ2

Het blijft lastig omdat het druk en smal is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 dec 2017, 10:52

Er is de laatste tijd heel wat te doen rond de afsluiting van de Hendrik Algraweg.

Deze weg was -tot de openstelling van de Haak om Leeuwarden- onderdeel van de N31 en functioneerde als een zuidtangent van Leeuwarden. Afsluiting was altijd al de bedoeling maar werd na de openstelling van de Haak uitgesteld tot ook de nieuwe aansluiting tussen de nieuwe westelijke invalsweg en de stadsring bij het Stephensonviaduct klaar was.

Van een directe verbinding tussen Goutum en Deinum was al geen sprake meer en uitwisseling met de Overijsselselaan in zuidelijke richting werd verboden. Het af te sluiten oostelijk deel werd nog wel veel gebruikt vanuit Goutum en het zuiden van Leeuwarden en door bedrijven op het Newtonpark en de transporten tussen FrieslandCampina en de containerterminal van MCS.

De planning van de gemeente was om de weg op 8 december af te sluiten tussen de Overijsselselaan en de Newtonlaan. Dit moment viel tegelijk met de openstelling van de nieuwe verbindingswegen bij het Stephensonviaduct. Men dacht dat dit vanuit het kader van de Haak zonder apart verkeersbesluit mogelijk was. Dit werd met succes aangevochten bij de Raad van State door een onderneming op het Newtonpark. De afsluiting moest op het laatste moment worden afgeblazen.

Een verkeersbesluit werd begin deze week alsnog genomen, dit keer om de weg vanavond (15 december) af te sluiten. Ook dit wordt aangevochten door dezelfde ondernemer. Volgens de advocaat zou de gemeente vóór de afsluiting de bezwaartermijn moeten afwachten. Het bedrijf claimt miljoenen aan schade te lijden door de afsluiting van de weg.

Op zich heeft het bedrijf wel een punt. De gemeente heeft door de jaren mooie en goed bereikbare zichtlocaties aangelegd langs de Hendrik Algraweg en dan wordt ineens de verkeersstructuur op zijn kop gezet. Dat dit niet warm is ontvangen blijkt ook wel uit het feit dat veel bedrijven (zoals sorteercentrum van PostNL) regels aan hun laars lappen door voertuigen van en naar de Algraweg bij Goutum illegaal te laten afslaan of zelfs over de Boksumerdyk te laten rijden.

Tegelijk is dit een gevecht om des keizers baard. De afsluiting van de weg kan er hooguit mee worden uitgesteld. Over een paar jaar moet de weg hoe dan ook wijken voor een nieuw woongebied tussen de Overijsselselaan en de spoorlijn naar Heerenveen. Dat bedrijven last hebben van het verdwijnen van deze ontsluiting geloof ik best, en misschien moeten ze hiervoor ook gecompenseerd worden, maar een miljoenenschade claimen lijkt me wat overdreven.

Tegelijk is er ook vanuit Goutum en de wijk Zuiderburen gemor te horen over het afsluiten van de Algraweg. Kennelijk was hier niet bekend dat deze weg in het kader van Vrij-Baan altijd al zou vervallen en wil men niet geloven dat een stukje omrijden via de Haak of de stadsring nauwelijks tijdverlies oplevert.

Als de onderneming op het Newtonpark opnieuw door de Raad van State in het gelijk wordt gesteld betekent dit dat de afsluiting in afwachting van de bezwaartermijn minimaal zes weken moet worden uitgesteld.

Wordt vervolgd...

Plaats reactie