Infrastructuur in Leeuwarden

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 03 sep 2014, 9:24

Welk afgeplakt doel zou daar schuilgaan, onder 'Groningen'?

Het zal wel Heerenveen zijn. Maar Harlingen zou daar ook niet misstaan als straks de Haak open is.

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door jms » wo 03 sep 2014, 10:40

Een kruispunt verder. (toekomstige afrit zuiderburen)
Staan zowel warga als Heerenveen. Is er hier echt maar ruimte voor nog een bestemming?

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 03 sep 2014, 13:44

^^ In de huidige/oude situatie is de Drachtsterweg voor verkeer afkomstig vanuit het noorden en oosten de meest logische route naar Heerenveen. Logisch dat Heerenveen bij Zuiderburen op de borden verschijnt. Verkeer westelijk van het Drachtsterplein neemt nu nog de Overijsselselaan.
Zodra de Overijsselselaan straks wordt afgewaardeerd ten faveure van een betere verbinding via de Drachtsterweg en Werpsterhoek, zal Heerenveen ook westelijk van het Drachtsterplein worden bewegwijzerd via de Drachtsterweg.

Ik ben benieuwd hoe consequent men hierin gaat zijn. Wordt verkeer vanaf de Oostergoweg straks ook via het Drachtsterplein gestuurd? Hoewel dit gebied als 'zuidelijke wijk' ook via de 'stadsontsluitingsweg' Overijsselselaan naar de afrit Leeuwarden-Zuid kan worden gestuurd. Als verkeer vanuit het centrum en alles westelijk daarvan richting Heerenveen via de westelijke invalsweg wordt bewijzerd zal het hier mogelijk ook een flink stukje rustiger worden, net als op de Julianalaan.

Even terugkomend op dat bord bij het Drachtsterplein. Met al dat blauw is er zat ruimte voor nog een extra bestemming. Ik zou naast Heerenveen ook Harlingen toevoegen met het oog op de Haak. Warga heeft hier nog te weinig toegevoegde waarde.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 04 sep 2014, 23:46

^^ N.a.v. diezelfde foto (en eentje die ik vandaag heb gemaakt): waar stuurt men eigenlijk het verkeer langs met De Centrale als bestemming? Dat is hier toch linksaf?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » vr 05 sep 2014, 8:09

^^ Linksaf via de Pieter Stuijvesantweg is korter. Maar met name op zaterdag wil het die kant op flink vaststaan, soms vanaf op het Drachtsterplein tot aan de Centrale. In combinatie met 70 op de ring en op de Kanaalweg rechtsaf de Centrale op kunnen rijden in plaats van linksaf is er wel wat voor te zeggen.

De eerste grote inrit op de Kanaalweg, naar de Mediamarkt, schijnt een minirotondes te krijgen.

Tegen de drukte bij de condens mogen ze van mij de rotonde bij de 2e kanaalsbrug voorzien van een bypass voor verkeer Juliamnastraat->Kanaalweg. Moet passen.
En eigenlijk moet het spoor onder het maaiveld, maar dat is een fout uit het verleden die nu financieel en praktisch onhaalbaar is.

En zowel de Centrale als de AH XL/Miro moeten wat aan hun parkeerterreinen doen. Te weinig plaatsen, te krappe vakken en het circuleert niet lekker daar.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 05 nov 2014, 14:00

Afgelopen zondag ook even een klein rondje stad gedaan om daar de stand van zaken te aanschouwen.

Ik heb deze foto's ook even in een set geplaatst, genaamd Diversen Leeuwarden: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 728027669/

1.Foto genomen vanaf de hoek Gedempte Keizersgracht/Nieuwe Oosterstraat. Zicht op het dak van de nieuw gebouwde parkeergarage Oosterstraat. Vanaf a.s. zaterdag is de stad weer een parkeerkelder rijker...(locatie)
Afbeelding

2.Het verhaal van de garage...
Afbeelding

3.Tesselschadestraat, kijkend ri. WTC (west)
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.Vegelijking oud en nieuw (onder) gaat helaas al niet meer helemaal op afgaande op GM
Afbeelding

6.Niet helemaal hetzelfde punt, maar geeft een iets beter beeld van de veranderingen

Afbeelding
Afbeelding

7.Nieuwe viaducten (2x2) over de Zwettestraat in aanbouw als onderdeel van de Marshallweg als onderdeel van de Westelijke Invalsweg
Afbeelding

8.Schenkenschans wordt aangepast op de nieuwe situatie
Afbeelding

9.Tot slot deze foto van de Harlingerstraatweg. In de ochtendspits heb je ruim de tijd dit uitgebreid te gaan lezen maar op andere tijdstippen gaat het denk ik wat te snel om deze stortvloed aan informatie in je op te nemen. ;) Op de achtergrond de flatgebouwen van het Europaplein
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 05 nov 2014, 14:13

^^ Mooie foto's!

Die "Ameland volg Holwerd" op de laatste foto kan daar wel weg. Dat zou op de één of andere wijze vanaf de A31 over de Noordwesttangent bewegwijzerd moeten worden.
Wellicht kan na oplevering van alle wegenprojecten ook dat bord met doelen als Heerenveen, Drachten en Hemrik flink worden gesaneerd. Verkeer kan vanaf dit punt beter de Haak nemen, is het niet via de NW-invalsweg, dan wel via de Slauerhoffweg.

Fijn trouwens die Streetview-update, ik zag 'm al aankomen. Wat nu online is gezet lijkt vooral over het centrum te gaan, misschien volgt er nog meer. Hopelijk komen ze gauw terug als alle grote projecten klaar zijn en worden dan gelijk de luchtfoto's bijgewerkt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 05 nov 2014, 14:20

Op zich leuk zo'n update alleen kwam hij mij in dit geval even niet zo van pas. ;)

Dat Ameland bord staat er sowieso wat raar bij. "Volg" en "route" lijkt mij wat dubbelop, bovendien staat er ook geen veerboot symbool op aangegeven.

Afijn, ik ga er vanuit dat ze dit wel recht gaan zetten en over de Noordwesttangent sturen straks. Ik ben wel benieuwd of ze Hardegarijp/Hurdegaryp nog gaan aangeven komende vanaf Harlingen bij afrit Leeuwarden-Noord. Zo niet, dan gaat men wel heel ver in het weren van doorgaand verkeer op de stadsring.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 05 nov 2014, 14:30

Hurdegaryp zal vroeg of laat toch de stadsring op moeten. Of zouden ze je daarvoor straks over Garijp en Burgum gaan sturen?
Misschien kun je voor dat soort bestemmingen tijdens de toekomstige ombouw van het Europaplein wel beter de Haak gebruiken, maar dat is tijdelijk.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Via » wo 05 nov 2014, 18:32

Ontbreken er op dat laatste bord niet een paar symbolen?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 11 aug 2015, 14:09

Herinrichting Stationsgebied Leeuwarden

Vlak voor de bouwvak is er al een groot infobord geplaatst vanwege de start van dit project, inmiddels wordt steeds meer duidelijk omtrent de vormgeving.

Voor de liefhebber bieden de impressies die vorige maand zijn vrijgegeven een aardig beeld van de veranderingen die op het programma staan.

zie de link:

:arrow: http://www.vrij-baan.nl/wp-content/uplo ... -20151.pdf
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Tobias98 » di 11 aug 2015, 17:52

Zo, echt alles wordt aangepakt in Leeuwarden lijkt het wel!

Als ik de foto-impressies zo zie, dan komt het geheel er een stuk groener, en moderner uit te zien. Ook de in- en uitgang van het busstation lijkt veiliger dan dat ie nu is. Verder is het natuurlijk mooi dat het verkeer nu over de nieuw in te richten Zuidersingel gaat in plaats van de drukke en met rotondes geplaagde Lange Marktstraat. Zo wordt de verbinding tussen de haak en het centrum nog net iets directer.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 12 aug 2015, 12:22

Het project Stationsgebied was deze week ook in het nieuws met dank van de Fietsersbond:
Stationsplein: voetangels fiets
De fietsersbond is blij met de aanpak van het Leeuwarder stationsgebied, maar wijst de gemeente ook op een aantal voetangels, die een oplossing verdienen.
Bron: Leeuwarder Courant
Volledig artikel: Blendle

In het bericht worden enkele zaken aangestipt:
  1. De locatie van de fietsoversteek in de Stationsweg waar fietsers voorrang hebben. Deze zou niet interessant zijn, waardoor fietsers alsnog op andere plaatsen (zonder voorrang) zouden gaan oversteken;
  2. Fietsers komen op de Sophialaan een hoge stoeprand tegen. Deze is ingetekend omdat de rotonde plaats hier voor auto's plaatsmaakt voor een bocht richting de Lange Marktstraat. De rand zou fietsonvriendelijk en zelf gevaarlijk zijn;
  3. Het verdwijnen van de fietsenstalling bij het busstation. Gevolg: fietsers moeten een flinke afstand lopen. Ook zal dit er volgens de Fietsersbond voor zorgen dat veel fietsen elders worden gestald waar ze niet gewenst zijn.
Ik vind eigenlijk wel dat ze hier een paar goede punten hebben.

Die fietsoversteek lig ik niet zo wakker van. De plek wijkt nogal af van wat fietsers nu gewend zijn, maar levert voor doorgaand fietsverkeer een logische route op. Dit zal vooral een kwestie van gewenning zijn. Wel ben ik met ze eens dat de locatie en schuine richting de oversteek minder aantrekkelijk maakt voor wie even op het station of bij het busstation moet zijn. Ook is niet duidelijk of en hoe de fietsroute doorloopt langs de Zuidersingel.

Die stoeprand is een lapmiddel dat aangeeft dat shared space niet in elke situatie toepasbaar is. Deze moet automobilisten dwingen om de voor hen bestemde route te blijven volgen. Net als de randen die voor het station zelf gepland zijn. De gemeente is er bij het Beursplein kennelijk voldoende achterkomt welke chaos je krijgt als je helemaal geen rijbanen markeert en durft deze gok in een gebied met veel autoverkeer kennelijk niet aan.
Deze rand bij de Sophialaan gaat inderdaad ten koste van het comfort en misschien ook de veiligheid van fietsers. De gemeente zou er goed aan doen om op het nieuwe verblijfsgebied tussen Stationsweg en Sophialaan een herkenbare fietsstrook aan te leggen, die bij de bocht op de Sophialaan op straatniveau eindigt.

Het verwijderen van de toch al schaarse stallingsruimte voor fietsers bij het busstation is mij ook een raadsel. Je gaat al die forenzen en studenten echt niet de ondergronds fietsenstalling in krijgen, zelfs niet als je ze geld toe geeft. Het schrappen van aanvullende stallingen rond het gebied is geen oplossing maar zal voor nieuwe problemen en overlast zorgen. Terwijl in de buurt van het RWS-kantoor of in de buurt van Aegon ruimte zat was geweest voor een extra stalling.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 18 aug 2015, 12:09

Julianalaan Leeuwarden

De reconstructie van de Julianalaan is na de laatste weekendafsluiting zo goed als klaar. Deze laan is onderdeel van de stadsring en heeft dezelfde uitstraling gekregen als de Heliconweg, voor een zo uniform mogelijk beeld. Het motto is "een lagere (gemiddelde)snelheid voor een snellere doorstroming."

Paar foto's van gistermiddag:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/135168859 ... 5098240653

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.Nog maar eens een rotonde erbij
Afbeelding

4.Oversteekplaats t.h.v. Friesland College
Afbeelding

Zo was het voor de reconstructie: https://goo.gl/maps/jW175
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Wouter N14 » di 18 aug 2015, 17:12

Dat laatste verkeersbord is toch hoop ik tijdelijk? :facepalm: (en zelfs dan kan je iets fatsoenlijks ophangen, :J23: )
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Chris » za 22 aug 2015, 16:48

Op Google Earth viel mij de Anne Vondelingweg op. Een quasi-autoweg met 3 ongelijkvloerse aansluitingen die het oostelijk deel van de ring van Leeuwarden vormt.
Link

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door boe! » za 22 aug 2015, 17:34

^^ De Leeuwardense N358. ;)

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » za 22 aug 2015, 20:19

De Anne Vondelingweg is het jongste deel van de stadsring. Tot enkele jaren geleden het enige deel waar je 80 mocht. Tegenwoordig is de vmax er 70. Met de bouw van de woonwijk Blitsaerd is het doortrekken van deze weg tot de N361 bij Aldtsjerk definitief onmogelijk gemaakt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » zo 23 aug 2015, 19:57

Mooie video. :top: Wat Techum eerder al eens aanhaalde is te zien in het filmpje, namelijk dat bestemmingsverkeer voor winkelpark de Centrale via de oostelijke ring wordt geleid terwijl het vanaf 't Drachtsterplein normaliter logischer is om de Drachtsterweg te vervolgen in noordelijke richting om dit doel te bereiken. Vanwege de aanwezigheid van o.a. de Mediamarkt trekt dit winkelcentrum echter meer dan eens dusdanig veel verkeer dat de doorstroming beter verloopt als het verkeer zich wat meer verspreidt.

Aangekomen bij de aansluiting met de noordelijke ring/begin N355 is het punt waar ooit sprake van was om de N361 op aan te sluiten. Is er niet van gekomen helaas, had wat spared space ergernissen kunnen voorkomen. :lol:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 02 sep 2015, 17:46

Sinds eergisteren is men los met de reconstructie van het noordelijkste deel van de Overijsselselaan:

http://www.vrij-baan.nl/2015/08/28/star ... aan-noord/

Van het kruispunt Techum tot aan de van Harinxmabrug volgt de weg nog het oude tracé van de Overijsselseweg en zijn de oude markeringen nog te zien. Ik geloof dat o.a. de aansluiting op het kruispunt bij Goutum vloeiender wordt, tevens wordt datzelfde kruispunt nog anders ingericht om de entree naar de westkant van het dorp en o.a. het plaatselijke fastfoodrestaurant te verbeteren.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 02 sep 2015, 18:11

^^
Het voorlopig ontwerp (versie april 2014) is hier te bekijken.
Het definitieve ontwerp kan ik zo snel even niet vinden, maar de beschrijving en tekeningen zullen voldoende overeenkomen voor een indruk van wat hier te gebeuren staat.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Sendis » di 08 sep 2015, 21:15

Het stukje Europaplein-Valeriusstraat-Dammelaan heeft alle trends overleefd. Je waant je qua wegmarkering en de nog aanwezige "ventwegen" aan weerszijden van dit gedeelte van de oude rondweg nog in de jaren '70.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 08 sep 2015, 22:50

^^ Nog wel. Maar dat duurt evenwel niet lang meer. Uniformiteit is een speerpunt betreffende de uitstraling die de Ring Leeuwarden moet krijgen. Dit stuk stadsring gaat dus ook op de schop en zal er straks net zo uitzien als bijv. de Julianalaan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Rene » di 08 sep 2015, 22:56

Chris schreef:Op Google Earth viel mij de Anne Vondelingweg op. Een quasi-autoweg met 3 ongelijkvloerse aansluitingen die het oostelijk deel van de ring van Leeuwarden vormt.
Toen ik tussen 1988 en 1992 in Leeuwarden verbleef, had deze weg volgens mij ook autowegstatus, en lag deze bubeko. De aansluiting op de Egelantierstraat bestond toen nog niet.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Sendis » wo 09 sep 2015, 9:07

GuteFahrt schreef:^^ Nog wel. Maar dat duurt evenwel niet lang meer. Uniformiteit is een speerpunt betreffende de uitstraling die de Ring Leeuwarden moet krijgen. Dit stuk stadsring gaat dus ook op de schop en zal er straks net zo uitzien als bijv. de Julianalaan.
Dat zou een hele verbetering zijn; de hele omgeving zou daarmee denk ik ook een impuls krijgen, want het komt nu op mij over als de zelfkant van Leeuwarden.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 09 sep 2015, 11:43

Rene schreef:De aansluiting op de Egelantierstraat bestond toen nog niet.
Ik neem aan dat je met "aansluiting" de afritten aan de westkant (t.h.v. de Tjismaweg) bedoelt?
Voor deze werden aangelegd lag op de autotunnel een kruispunt met verkeerslichten.
Helaas kan ik hier even geen nauwkeurig historisch kaartmateriaal van vinden, maar op Watwaswaar is in elk geval te zien dat er naast een tunnel ook een verbinding naar een bovengelegen kruising was.

De wijk Camminghaburen is ontwikkeld tussen 1977 en 1996. Deze aansluiting is dé ontsluiting voor het noordelijke deel, dat als eerste is gebouwd.
TOEVOEGING
Even wat rondgezocht op de website van het Historisch Centrum Leeuwarden:
Autotunnel met VRI-kruising in 1987 met op de achtergrond de flats van de wijk Heechterp.

Aan het verkeersbord op de foto te zien liep hier zelfs een fietspad direct langs de Vondelingweg?! Actuele luchtfoto's (Google Maps) bevestigen dit. Heel apart!

Nog wat meer historische foto's:
Bouw van de tunnel Camminghaburg/Egelantierstraat in 1980
Anne Vondelingweg, kijkend vanaf de genoemde VRI-kruising naar het zuiden
Kruising Vondelingweg-Groningerstraatweg in 1981
Vondelingweg in aanbouw (1980): op de voorgrond het viaduct over de Kanaalweg/Grovestins. Nog weinig te zien van bedrijventerrein De Hemrik.
1979: Ontwikkeling Hemrik en Camminghaburen is gestart. Vondelingweg nog een groen talud.

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door jms » wo 09 sep 2015, 15:31

Klopt ik herinner me de Anne Vondelingweg nog als Bubeko AW met vmax 80 dit is niet heel lang geleden veranderd. Van de plannen van de gemeente om ook het noordwestelijke gedeelte van de ring te versmallen was ik nog niet op de hoogte. Ik weet dat tien jaar geleden de gemeente nog probeerde de Julianalaan te verdubbelen, dit is destijds niet gelukt wegens protest van burgers omdat hiervoor de ventweg had moeten wijken.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 10 sep 2015, 13:32

GuteFahrt schreef:Sinds eergisteren is men los met de reconstructie van het noordelijkste deel van de Overijsselselaan:
Er geldt een Vmax van 30 en hou je er maar aan. ;)
Bij de werkzaamheden op de Overijsselselaan is max 30km/u toegestaan! Bij excessen volgt een boete! #PolLWD
Overigens, nog iets over maximumsnelheden in Leeuwarden: op de Westelijke Invalsweg begint de komgrens net voor de kruising met de ontsluitingsweg van de westelijke bedrijventerreinen, daarmee ook voor het Mata Hari aquaduct. Ik geloof het enige aquaduct in Nederland dat daarmee binnen de bebouwde kom ligt, maar een Vmax van 50 in een dergelijk kunstwerk werkt niet. Je zit zo maar op 70 of 80 als je afdaalt en dat rijden de meeste mensen daar dan ook. Bovendien voelt het ook als "Leeuwarden verlaten" als je vanaf de andere kant komt en dan trap je automatisch het gaspedaal in.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » do 10 sep 2015, 16:26

60 of 70 heb je onder het aquaduct door inderdaad zo te pakken. Daar hebben hooguit de vissen er last van als je wat te hard rijdt. Dit in tegenstelling tot langs een woonwijk of bij werkzaamheden. Ik mag hopen dat ze bij het Zelle-aquaduct niet gaan handhaven. En als ze het toch doen, dan alleen bonnen schrijven voor de 'excessen'.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Wouter N14 » do 10 sep 2015, 16:31

GuteFahrt schreef:Ik geloof het enige aquaduct in Nederland dat daarmee binnen de bebouwde kom ligt,
Hangt er vanaf hoe je de Vliettunnel (N14) in Leidschendam definieert ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie