[FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door JJK » wo 02 jul 2014, 22:17

Najaa vooral de rechtdoorgaande stroken zijn wel breeder dan 3,50m (zeker 4 a 4,50), ik vind dit nogal zonde..

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door boe! » wo 02 jul 2014, 22:23

Vier meter lijkt mij onwaarschijnlijk.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door RSK » do 03 jul 2014, 12:19

Je ziet het ook op de Kralingse Zoom in Rotterdam, die is ook wat breder buiten de opstelstroken. Ik vind het wel prettig als je wat meer de ruimte hebt. En niemand heeft er last van, toch?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door N235 » do 03 jul 2014, 15:00

In zoverre denk ik dat je dus met een afweging zit. Maak je de groenstrook breder zodat de weg optisch smal over komt? Of zorg je juist voor een iets bredere weg waardoor je meer optische ruimte krijgt. In deze kan ik het wel begrijpen, anders krijg je situaties zoals op de Soomerwegh in het altijd mooie Castricum.

https://www.google.nl/maps/place/Soomer ... 246?hl=nl#

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door Rein » do 03 jul 2014, 19:38

Die heeft natuurlijk het verleden dat hij ooit is aangelegd als 2x2 weg, maar waar de linkerrijstroken 30 jaar lang onberijdbaar zijn geweest vanwege geplaatste grote bloembakken. Die weg heeft nooit brede rijstroken gehad.

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door N235 » do 03 jul 2014, 19:51

Daarom zet ik hem ook neer als negatief uiteinde van het spectrum.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door Rein » do 03 jul 2014, 19:53

Tja je mag helaas in het huidige tijdsgewricht niet verwachten dat ze de rijstroken na reconstructie substantieel breder gaan maken, ook al is de ruimte beschikbaar.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door JJK » do 03 jul 2014, 21:02

^^ mede dankzij het economische aspect

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door JJK » vr 04 jul 2014, 16:41

Dichtbij.nl schreef: Stoplichten bij DekaMarkt zijn 'even wennen'
De gemeente Heerhugowaard waarschuwt dat de nieuwe uitrit bij de DekaMarkt aan de Zuidtangent even wennen is voor weggebruikers. De baan bestaat namelijk uit drie afritten: één voor links, één voor rechts en één voor beide richtingen. Die middelste baan kan dus voor beide richtingen gebruikt worden.


Maar de middelste baan geeft niet altijd tegelijkertijd met de andere afrit groen licht voor bestuurders die rechtsaf willen. De gemeente benadrukt dat door rood rijden verboden is, ook al staat het licht op groen op de rechterrijstrook.

De verkeerslichten zijn geplaatst bij de Zuidtangent omdat het één van de grootste knelpunten bleek te zijn. Op piekmomenten werden verkeersregelaars ingezet om het verkeer in goede banen te leiden, dat is met de komst van de lichten niet meer nodig. Hetzelfde geldt voor de kruising Middenweg - Zuidtangent. Beide kruispunten worden voorlopig nog gemonitord door de gemeente.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » vr 04 jul 2014, 17:42

Met een dergelijke configuratie (linksafstrook-links en rechts-rechtsafstrook) is het eigenlijk ook raar om alleen rechts- of alleen linksaf groen te geven. Je zou verwachten dat de hele arm in één keer groen krijgt. Dat leek ook zo te zijn toen ik ging kijken. Ik keek weliswaar vanaf de Zuidtangent richting Langedijk, maar als een auto op de rechterrijstrook stond (vanuit de DEKA) en groen kreeg, bleek rechtdoor op de Zuidtangent rood staan. Dat zou betekenen dat er een conflicterende richting groen zou zijn geweest. Logischerwijs moet dat dan dus de linksaffer zijn vanuit de DEKA.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door mavas » vr 04 jul 2014, 19:05

Kun je van die zijtak eens een video maken met de pijlconfiguratie op het wegdek zichtbaar? Is wel een mooie voor op linkedin.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » vr 04 jul 2014, 20:02

LinkedIn nog wel? Maar is goed, dat kan ik wel doen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door JJK » vr 04 jul 2014, 20:03

Ik kan begrijpen dat deze configuratie voor de weggebruiker een nieuw fenomeen is. En dat en nog wel eens door rood wordt gereden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door mavas » vr 04 jul 2014, 20:04

Op linkedin is ook een groep die verkeersregeltechniek heet. :)
Je kunt hem daar natuurlijk ook zelf plaatsen ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door fleppenstein » vr 04 jul 2014, 20:09

Ik ben echter ook zeer benieuwd naar de oplossing voor de vri-armaturen van deze gecombineerde links/rechtsaffer.
Wat hangt/staat er voor de middelste rijstrook ???? Een volle lens of 2 bakken met een pijl rechts en pijl links???
En sttat dan de ene op rood en de andere groen ??? Vreemde situatie ... Is daar een fotootje van ??

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » vr 04 jul 2014, 20:12

^^ Zie vorige pagina: pijl links - vol - pijl rechts.

Afbeelding
021 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Enne gojje mins blieft altied leave.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door kingpin1966 » di 08 jul 2014, 18:02

^^
Bij flinke drukte blijkt het verkeer dat uit de Deka garage komt en rechtsaf wil met grote regelmaat " in de clinch " te liggen met verkeer dat van het parkeerdek komt en linksaf wil.
Het eerste handgemeen schijnt ook al te hebben plaatsgevonden.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 jul 2014, 21:10

De verlengde Oosttangent is onlangs opengesteld, en René Pronk heeft het stuk gefilmd. Het is een 'prachtige' racebaan, met 50 km/h... Totaal belachelijke snelheid en ik vermoed dan ook dat deze weg flitslocatie #1 bij de Heerhugowaardse politie gaat worden... :facepalm:

[youtube]hY55QCEZ5KU[/youtube]
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 20 jul 2014, 21:40

Sowieso begrijp ik niet dat er zo weinig 70-km-wegen worden toegepast de laatste jaren. Dat kan toch prima?!?!?!?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 jul 2014, 21:43

Dat kan zeker ja. Maar dat is slecht voor de bloemetjes en bijtjes en die omwonenden... Daarom ook die enorme Berlijnse geluidswallen op een deel van de Oosttangent. Echt enorm lelijk. Maar 70 km/h kan inderdaad prima. Desnoods verlaag je het bij de kruispunten naar 50 km/h.

Hetzelfde geldt ook voor de (deels nieuwe) Westtangent, naar de N242 toe. In het GVVP Verkeersveiligheidsplan staat dat de gemeente erkent dat 50 km/h op het 2x2 gedeelte ongeloofwaardig is. En wat is er veranderd, zeker op het nieuwste deel? Niks, het is gewoon nog steeds 50 km/h... Daarnaast staat in het GVVP dat de gemeente de Westtangent wil afwaarderen, wanneer de Westfrisiaweg aangelegd is. Dat lijkt me een bijzonder slecht idee, gezien het feit dat het merendeel van het verkeer dat Heerhugowaard in wil vanaf de Alkmaar komt en de Westfrisiaweg voor het merendeel absoluut geen meerwaarde heeft. Slechts voor die noordkant van Heerhugowaard en dat bedrijventerrein wellicht, maar dan moet men nog steeds omrijden. Lijkt mij dus een slecht idee :neenee:
Enne gojje mins blieft altied leave.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door JJK » di 22 jul 2014, 11:23

Op de gehele Oosttangent (van Nollenweg tot De Braken) staat nergens een bord met de maximumsnelheid van 50. Er is alleen 50 op de weg aangebracht. Is dit wettelijk wel voldoende?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door boe! » di 22 jul 2014, 11:24

Je rijdt binnen de bebouwde kom, dus zo'n bord is niet nodig.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door JJK » di 22 jul 2014, 22:12

70 binnen de bebouwde kom is toch ook nog mogelijk :shutup:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door Wouter N14 » di 22 jul 2014, 22:32

^^ Ja, en omdat dat er niet staat is het 50.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door JJK » di 22 jul 2014, 22:34

Ahaa, best wel logisch opzich.. maar toch denk ik dat een bordje niet kwaad kan

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door Wouter N14 » di 22 jul 2014, 22:36

^^ Het was juist zo mooi geregeld bij het RVV90... kombord = 50 dus besparing van het aantal borden. Helaas plaatst het merendeel van de wegbeheerders allemaal weer onnodige borden 50 en daardoor vindt men het weer onduidelijk als er eindelijk een wegbeheerder is die het goed doet :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door Snelwegfreak » di 19 aug 2014, 22:34

Snelwegfreak schreef:Dat kan zeker ja. Maar dat is slecht voor de bloemetjes en bijtjes en die omwonenden... Daarom ook die enorme Berlijnse geluidswallen op een deel van de Oosttangent. Echt enorm lelijk. Maar 70 km/h kan inderdaad prima. Desnoods verlaag je het bij de kruispunten naar 50 km/h.
Net een korte discussie op Twitter met iemand van de gemeente Heerhugowaard. Het is 50 km/h ''omdat het binnen bebouwde kom is'' en vanwege het geluid, vandaar de (enorme) geluidsschermen/muren. Bij 70 km/h zouden deze veel hoger moeten zijn wat meer bos en geld kost. Dat de maximumsnelheid totaal ongeloofwaardig is, is ondergeschikt.

Het is beleid dat te begrijpen valt, maar ergens vind ik het nogal overdreven dat dergelijke geluidswallen nodig zijn voor 50 km/h en deze hoger zouden moeten worden met 70 km/h. Nu maar hopen dat de politie hier niet gaat laseren, al kun je er natuurlijk donder op zeggen dat ze er binnenkort al staan.

Ik zou het echt kunnen waarderen als gemeenten wat minder ''laf'' (overdreven) zouden zijn met maximumsnelheden i.r.t. overlast. Ik ken de berekeningen in dit geval niet, maar ik vermoed dat de geluidsnormen met 70 km/h niet verbroken zullen worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door boe! » wo 20 aug 2014, 9:50

^^ Bij gebrek aan gegevens is dat natuurlijk en gevaarlijke uitspraak. Nu de weg in gebruik is, kan je ook echt het geluid gaan meten en kijken hoe zich dat verhoudt tot de norm en of een hogere snelheid mogelijk zou zijn. Ik snap op zich wel dat de gemeente zich aan de geluidsnormen wilt houden. Juridisch geneuzel kost immers ook veel tijd en geld.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door duikgek89 » wo 20 aug 2014, 10:50

Ziet er totaal niet uit als bebouwde kom. Ik ben benieuwd wat de rechter zegt als je daar met 80km/h op de foto gaat en wat stampij maakt dat dit nooit bebouwde kom kan zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] Heerhugowaardse infrastructuur

Bericht door boe! » wo 20 aug 2014, 13:26

Dan zal de rechter waarschijnlijk zeggen dat je een :H1: bent gepasseerd en dat er dus geen misverstand over kan bestaan over het feit dat je binnen de bebouwde kom rijdt. Dat je door de geluidswering geen zicht hebt op de naastgelegen bebouwing is geen reden om 80 km/u te gaan rijden.

Plaats reactie