[N221] rondweg Amersfoort

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Joop de Vries
zandpaadje

Re: [N221] rondweg Amersfoort

Bericht door Joop de Vries » vr 12 mar 2021, 18:03

Misschien moet het project terug naar de tekentafel en worden gekeken naar het zo functioneel en toekomstbestendig mogelijk maken van de weg. Sober en gericht op het aantrekken van (veel) meer verkeer dat nu dwars door de stad rijdt (nu is immers het bezwaar dat er te weinig verkeer af zou komen op nieuwe rondweg). Goede bereikbaarheid van een stad is essentieel voor leefbaarheid en gevoel van vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. En voor de economische aantrekkelijkheid van de regio Amersfoort. Een toekomstvaste investering, zeker als de stad in de toekomst verder moet uitbreiden richting 200.000 inwoners.

ROBUUSTE RONDWEG WEST
Ik zou pleiten voor een volledige verlenging van de rondweg zuid (2x2, 80 km/u, liefst 100 km/u) met alleen ongelijkvloerse kruisingen (dus geen verkeerslichten!) met:
- de Utrechtseweg (waardoor bijvoorbeeld ook de Stichtse Rotonde grotendeels ontmanteld kan worden en liefst teruggegeven aan de natuur, maar anders beschikbaar kan komen voor woningbouw),
- de BW-laan richting station/ingang defensie,
- Dierenpark Amersfoort (incl. een nieuwe 2x2 verbinding naar De Nieuwe Poort/stadhuis via nieuw te bouwen wijk Wagenwerkplaats),
- de Soesterweg, en
- vervolgens dusdanig aansluiten op de Amsterdamseweg (verhoogde ligging Amsterdamseweg door spoorviaduct verlengen tot na kruising met rondweg) dat in de toekomst een rechtstreekse, ongelijkvloerse verbinding naar de Bunschoterstraat (N199) mogelijk is om de Isselt heen of via de bestaande N199 via de Amsterdamseweg.

Ik stel me overigens voor dat aanwonenden tussen dierenpark en Amsterdamseweg gebruik kunnen maken van fietspaden die verbreed zijn tot fietsstraten die parallel lopen aan de rondweg en bij de bovengenoemde ongelijkvloerse kruisingen kunnen (oversteken en) invoegen op de rondweg.

AANSLUITEN OP VERBETERDE BUNSCHOTERSTRAAT/N199
Door bovendien de huidige Bunschoterstraat (N199) te voorzien van ongelijkvloerse kruisingen (Rondweg Noord, Zeldertse Poort, Van Boetselaerlaan/Coelhorsterweg, Maatweg en afhankelijk van het verloop naar de Rondweg West ook Nijverheidsweg-Noord, Isseltseveld, Heliumweg/Plataanstraat en een robuuste ongelijkvloerse aansluiting met de A1 bij aansluiting Amersfoort-West / Bunschoten ontstaat er een niet-onderbroken route waarin je zonder oponthoud 80 km/u of 100 km/u de stad rond zou moeten kunnen rijden (via A1, A28, N221 Rondweg Zuid /Rondweg West en N199 Bunschoterstraat).

Zeker als dit in combinatie met een optimale verkeersafwikkeling afrit Maarn A28 en een optimale aansluiting kruising N227/Leusderweg met de Rondweg Zuid, kan dit een interessante Noord-Zuid verbinding voor de stad worden met linking pins de stad in en uit. Daardoor worden o.a. de Stadsring, Utrechtseweg, Leusderweg, Arnhemseweg, Kersenbaan, Nederberggebied en Nieuwe Poort ontlast, of er komt zodoende binnen de bestaande infrastructuur meer ruimte voor extra verkeer dat samen hangt met intensivering van de woningbouw in de bestaande stad.

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » vr 19 mar 2021, 18:11

Zuigt ie dan niet juist teveel verkeer aan? Een 2x1 zou ook voldoen lijkt me, als je maar weinig aansluitingen wil. Vanaf de Stichtse Rotonde naar de BW laan of direct door naar het Dierenpark. Maarja, dat plan lag er ongeveer. Als zoiets al wordt afgeschoten gaat er echt niks komen daar...

Joop de Vries
zandpaadje

Bericht door Joop de Vries » wo 31 mar 2021, 9:20

Knellend budget westelijke rondweg Amersfoort zet gemeenteraad onder druk
RTV Utrecht, 30-3-2021

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 31 mar 2021, 11:08

Dit is exemplarisch voor de positie waarin veel gemeenten de laatste 10 jaar zijn gekomen. Er zijn grote tekorten op gemeentebegrotingen ontstaan, je ziet dat er nauwelijks nog wegenprojecten van enige omvang worden uitgevoerd en dat achterstallig onderhoud toeneemt.

Gemeenten hebben zoveel taken op zich gekregen dat ze niet meer in staat zijn hun infrastructuur op adequaat niveau te houden, en ook hebben gemeenten niet meer de mogelijkheid om projecten uit te voeren die nodig zijn vanwege de grote woningbouwopgave. Zelfs zaken als fietstunnels zijn voor gemeenten problematisch geworden.

Daar komt bij dat steeds meer gemeentewegen groot onderhoud nodig hebben: niet alleen een deklaag vervangen, maar ook riolering en dergelijke. Dit areaal waar grote onderhoudsbehoefte is, neemt sterk toe vanwege de leeftijd van veel van dergelijke zichtbare en onzichtbare infrastructuur.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 31 mar 2021, 12:01

Als ik me niet vergis is deze voormalige A28 tegenwoordig gemeentelijk.
"Afrit 5" is eigenlijk al sinds 1986 niet meer van toepassing hier.
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 31 mar 2021, 12:56

^^ Als ik het goed zeg, is de situatie in stand gehouden omdat de eigenlijk :AS: Maarn niet compleet is.

Borden op de A28 laten daarom ook nog steeds de combinatie 5+6 zien (komend vanuit Hoevelaken)

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 31 mar 2021, 13:13

Wat is er incompleet aan :AS: Maarn?

:AS: 5 Maarn van de A28 biedt vanuit beide richtingen toegang tot de N227 en N221. Alleen moet je voor bepaalde relaties gebruik maken van het OWN. Verkeer uit het noorden naar Maarn en de Leusderweg moet op de N221 nogmaals afrit 5 aanhouden. Hoewel niet noodzakelijk, ook als de aansluiting N227*N221 officieel geen afritnummer heeft zit daar wel een zekere logica in.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 31 mar 2021, 18:51

harry schreef:
wo 31 mar 2021, 12:01
"Afrit 5" is eigenlijk al sinds 1986 niet meer van toepassing hier.
Afbeelding
Afritnummering is toch pas in 1993 ingevoerd?

Joop de Vries
zandpaadje

Bericht door Joop de Vries » wo 31 mar 2021, 20:29

Chris schreef:
wo 31 mar 2021, 11:08
Dit is exemplarisch voor de positie waarin veel gemeenten de laatste 10 jaar zijn gekomen. Er zijn grote tekorten op gemeentebegrotingen ontstaan, je ziet dat er nauwelijks nog wegenprojecten van enige omvang worden uitgevoerd en dat achterstallig onderhoud toeneemt.

Gemeenten hebben zoveel taken op zich gekregen dat ze niet meer in staat zijn hun infrastructuur op adequaat niveau te houden, en ook hebben gemeenten niet meer de mogelijkheid om projecten uit te voeren die nodig zijn vanwege de grote woningbouwopgave. Zelfs zaken als fietstunnels zijn voor gemeenten problematisch geworden.

Daar komt bij dat steeds meer gemeentewegen groot onderhoud nodig hebben: niet alleen een deklaag vervangen, maar ook riolering en dergelijke. Dit areaal waar grote onderhoudsbehoefte is, neemt sterk toe vanwege de leeftijd van veel van dergelijke zichtbare en onzichtbare infrastructuur.
In Amersfoort speelt bovendien mee dat de stad enorm is gegroeid de afgelopen decennia en komende jaren verder zal doorgroeien:
- 1970: 75.000 inwoners
- 1990: 100.000 inwoners
- 2021: 155.000 inwoners
- 2030: 175.000 inwoners
- 2040: 183.000 inwoners

En: de infrastructuur rond en in de stad is tot nu toe verre van proportioneel meegegroeid... Zo zijn de snelwegen rond Amersfoort nog steeds hetzelfde als in de jaren '70: alleen de A28 heeft een plusstrook gekregen en de A1 1 rijstrook op de zuidelijke rijbaan (de aanpak van Hoevelaken en rijkswegen rond Amersfoort zijn het meest vertraagde project van RWS).
In de stad zelf zie je nu, zeker als ook de A1 en A28 vol lopen, dat de wegen in de oude wijken en rond de binnenstad veel te smal zijn en niet berekend op het verkeersaanbod. Gemeenten (en zeker een groeigemeente als Amersfoort) zouden dus veel meer mogelijkheden en middelen moeten krijgen om ook de gemeentelijke infrastructuur proportioneel op peil te houden en uit te breiden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 31 mar 2021, 20:50

marcel schreef:
wo 31 mar 2021, 18:51
Afritnummering is toch pas in 1993 ingevoerd?
Inderdaad. Dus moeten ze hier bewust dat ruiterbord hebben toegevoegd. :dontknow:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 31 mar 2021, 22:54

Volgens mij is dat hele bord van na 1993. Ietsje eerder staat nog echt oude meuk van voor de openstelling van de A 28 naar Utrecht. Dat bord is een stuk donkerder, en het nummer is overgepopnageld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 31 mar 2021, 23:15

Joop de Vries schreef:
wo 31 mar 2021, 20:29
(..)
In de stad zelf zie je nu, zeker als ook de A1 en A28 vol lopen, dat de wegen in de oude wijken en rond de binnenstad veel te smal zijn en niet berekend op het verkeersaanbod. (..)
Maar, waarom koos de gemeente dan bewust :?: om de rijstroken in Vathorst minimaal te houden qua breedte?.
Dat is een nieuw stadsdeel maar heeft geen toereikende infrastructuur op de tekentafel gekregen, naar mijn mening.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 01 apr 2021, 7:54

^^ Voor welke VINEX-wijken geldt dat wel?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 01 apr 2021, 8:47

Zo bijzonder lijkt Vathorst mij ook niet in dat opzicht. Ik zie niet heel veel anders dan Leidsche Rijn, Reeshof of Stadshagen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 01 apr 2021, 9:24

Rondom Reeshof ligt nog wel 2x2 rijstroken.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 01 apr 2021, 9:48

^^
Langs Vathorst ook, als je de A28 en A1 meetelt :lol:

Binnen de wijk ziet de infra in de meeste wijken uit die periode er redelijk vergelijkbaar uit.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 01 apr 2021, 12:42

2x2 in Vathorst haalt niet zoveel uit als het daarna alsnog vastloopt bij de aansluitingen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 01 apr 2021, 12:49

In de huidige nieuwe woonwijken is de auto niet meer welkom. Een ontwikkeling die soms wel erg ver wordt doorgevoerd: "Ja, u mag hier wonen, maar dan wel zonder auto. U moet gebruik maken van het OV."

Voorbeeld is de Merwede kanaalzone in Utrecht, waar dit principe gaat gelden. Of al geldt. En er zijn denk ik wel meer voorbeelden te noemen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 01 apr 2021, 12:55

Ja, Sluisbuurt en Bajeskwartier in Amsterdam bijvoorbeeld. Sowieso eigenlijk alles wat er in Amsterdam wordt ontwikkeld gaat uit van een zeer laag autobezit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 01 apr 2021, 15:52

Vinny schreef:
wo 31 mar 2021, 22:54
Volgens mij is dat hele bord van na 1993.
Klopt, dit is van 1997: https://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geo ... 85004S.png

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » do 01 apr 2021, 17:20

Nu veel steden een enorme groei gaan doormaken qua inwoners de komende jaren zie ik eerder meer knips komen tussen bepaalde wijken, en autoluwe straten in de steden dan dat ze juist de infrastructuur gaan vergroten.

Je ziet het nu al natuurlijk in Den Haag.
Een knip op de Hoefkade, de knip bij Hollandsspoor.
En ik las dat ze de West Kruiskade in de toekomst ook niet meer bereikbaar willen maken voor verkeer vanuit het centrum van Rotterdam.
De hoofdwegen blijven goed bereikbaar, maar doorgaand verkeer door de steden willen ze helaas steeds meer gaan indammen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 02 apr 2021, 13:30

^^ Om lokaler te blijven: vorige week was ik in Hoogland. Vervolgens ben ik per auto naar Kattenbroek gegaan, een kwartiertje rijden. Ik kwam er toen achter dat beide plaatsen/wijken op loopafstand van elkaar liggen. :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Hoogland

Afbeelding
Onderweg van Hoogland naar Kattenbroek. :)

Afbeelding
Afbeelding
Kattenbroek
(OK, ik ben via de N199 gereden. Dat was wat makkelijker, want op de hoofdweg door Hoogland waren overal werkzaamheden.)
--Harry.