[N196] Hoofddorp - Uithoorn

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » ma 11 sep 2017, 22:27

Vanavond was de informatiebijeenkomst aangaande de ombouw van de huidige N196 (Kasteleinweg) in Aalsmeer. Ook waren er tekeningen te zien van het stukje daar ten westen van aan de oostkant van de gemeente Haarlemmermeer tussen de Aalsmeerderbrug en de Fokkerweg. Hiervan waren tot op heden geen plannen bekend. Hieronder wat tekeningen van west (Haarlemmermeer) naar oost (richting Uithoorn).

De kruising N196 met de Fokkerweg bij Schiphol-Rijk. Op de kruising die straks in de bebouwde kom komt te liggen zijn nu nog drie doorgaande rijstroken per richting en tot aan de Aalsmeerbrug twee. Op de kruising en op de rijbaan richting Aalsmeer gaat er een rijstrook af waarbij dat hele stuk bibeko komt te liggen met Vmax 50 (nu bubeko 80). Hierdoor ontstaat ruimte voor een busbaan (en een halte). Ook is te zien dat het vervolg van de N196 richting A4 naar twee rijstroken gaat, dat zijn er nu nog 3. Verder lijkt de busbaan verder langs de N196 te worden doorgetrokken en wordt er ook een stukje busbaan op de Fokkerweg gelegd. De busbaan onderin beeld is een al bestaande busbaan die verderop langs de N201 komt te lopen en in de richting van Hoofddorp gaat.

Afbeelding

Bij de kruising met de Aalsmeerderdijk (waar nu een VRI ligt) komt een turborotonde waar de busbaan dwars doorheen zal gaan. Ook komt er een bijzondere fietsbrug over de N196 heen.

Afbeelding

Een volgende rotonde bij de Dorpsstraat met de busbaan in het midden. Vanaf hier hebben beide rijbanen nog maar één rijstrook.

Afbeelding

En wederom een rotonde bij de Van Cleeffkade met direct daarna een halve aansluiting. Vlak daarna wederom een rotonde die een nieuwe woonwijk gaat ontsluiten.

Afbeelding

Afbeelding

En de volgende rotonde, bij de Ophelialaan. Na deze rotonde komt de busbaan geheel naast de weg te liggen. De Kasteleinweg zal hierna een Vmax van 30 km/h krijgen.

Afbeelding

Bij de 1e en 2e J.C. Mensinglaan voor de gelegenheid eens geen rotonde, maar een paar T-splitsingen. Verkeer dat de Kasteleinweg wil vervolgen moet de busbaan oversteken en de fietsstraat in aan de andere kant van de busbaan.

Afbeelding

Daarna kom je bij een opmerkelijke rotonde bij de Zwarteweg met daarna een nieuw te bouwen busstation en even daarna de nieuwe komgrens. De Vmax wordt hier wel weer 50 km/h (bibeko).

Afbeelding

Afbeelding

En nog een stukje verder kom je bij de kruising met de Legmeerdijk (N231).

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » ma 11 sep 2017, 22:57

Ik ben hier nou niet heel erg kapot van. Ik vrees dat de capaciteit te veel in de knel komt, en bijvoorbeeld de kruising van de Legmeerdijk met de Burgemeester Kasteleinweg levert fietsers van Kudelstaart naar Amstelveen wel een erg grote omweg op.
Ik had hier liever gezien dat er een viaduct werd gebouwd voor auto- en busverkeer en een dubbele T-kruising voor afslaand verkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Widejo » ma 11 sep 2017, 23:13

Waarom kiest men er niet voor om de hele busbaan op een viaduct aan te leggen? Hebben de bussen Vorrang op die rotondes?
Hamburg, meine Perle

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Schelpenpaadje » di 12 sep 2017, 8:02

^^ Gezien de verkeerslichten op de rotondes zullen de bussen vast voorrang krijgen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » di 12 sep 2017, 8:40

Widejo schreef:Waarom kiest men er niet voor om de hele busbaan op een viaduct aan te leggen? Hebben de bussen Vorrang op die rotondes?
De bedoeling is juist om de open zenuw die de voormalige N201 in Aalsmeer heeft geslagen een beetje te dichten. Het vervangen van een vier-strooksweg in een tweestrooksweg met een busbaan op een viaduct draagt daar niet echt aan bij, integendeel zelfs.

Overigens lijkt me duidelijk dat de huidige plannen ook niet echt een ideale oplossing zijn. Ik vind het alleen al uit veiligheidsoogpunt absurd dat er zoveel rotondes worden aangelegd waarbij de bus door het midden gaat. Volgens mij had de busbaan net zo goed naast een gewone rijbaan aangelegd kunnen worden, het blijven immers net zoveel rijstroken in totaal, maar wellicht vindt men het dan nog teveel lijken op de oude situatie terwijl beloofd was dat het allemaal minder/kleinschaliger zou worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Kaaiman » di 12 sep 2017, 10:11

Ik heb die busbaan dan liever verdiept onder de rotondes door, maar dat vergt natuurlijk wel een flink hoger budget.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

IIVQ
verkeersader
Berichten: 900
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door IIVQ » wo 13 sep 2017, 20:03

Rein schreef: Bij de kruising met de Aalsmeerderdijk (waar nu een VRI ligt) komt een turborotonde waar de busbaan dwars doorheen zal gaan. Ook komt er een bijzondere fietsbrug over de N196 heen.

Afbeelding
Ik denk dat het een brug onder de N196 door wordt, Misschien vergelijkbaar met de fietsbrug onder de N196 in Uithoorn/Amstelhoek.

De reden van demontabelheid zal denk ik zijn dat daar aan de overkant een scheepswerf zit en dat de schepen daar niet uit kunnen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » do 14 sep 2017, 10:38

^^ Op het Spaarne, onder de N205 door in Haarlem ligt ook een fietsbrug op het water. Dat is zo'n zelfde constructie.

Al met al vind ik deze plannen maar niks.
- Fokkerweg: Gevaarlijk dat ze een gelijkvloerse fietsoversteek hebben toegevoegd. Goed dat de rijstrookindeling eindelijk wordt aangepast, in de ochtend en avond staan daar altijd lange wachtrijen.
- Aalmeerderdijk: Dit lijkt me het gevaarlijkste punt, waar de busbaan van de middenligging naar de buitenligging gaat. Hier bestaat ook kans dat verkeer per ongeluk de busbaan oprijdt.
- Algemeen: Wat is dat toch met die tekst "nieuwe fietsenstallingVRI HOV"? Is dat de autocorrectie die hier zijn dienst doet?
- Wegvak tussen Ophelialaan en Mensinghlaan: Waarom niet gewoon 50? Er rijden immers toch geen fietsers over dat stukje weg.
- Rotonde Zwarteweg: Die constructie ziet er niet heel complex uit hoor Rein, ik ken genoeg plekken waar dit ook zo voorkomt.
- Kruising met de N231: Fijn dat er nu ook eindelijk wat aan de rijstrookindeling gaat gebeuren, is hard nodig. Wat ik hier wel vreemd vindt: Er wordt voor heel veel geld een fietstunnel onder de N231 gebouwd, waarom dan ook niet voor de bus? Die kan je mooi combineren. Nu wordt het een vrije complexe kruising als de VRI uitvalt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » do 14 sep 2017, 14:02

mavas schreef: - Rotonde Zwarteweg: Die constructie ziet er niet heel complex uit hoor Rein, ik ken genoeg plekken waar dit ook zo voorkomt.
Ik vind het wel opvallend dat een busbaan en daarnaast een aparte strook voor overig verkeer apart en naast elkaar op een rotonde uitkomt. Sporadisch zie je dit wel vaker, maar wel zo weinig dat ik het een opvallend ding vind.

Afbeelding

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door paolie » do 14 sep 2017, 15:56

^^ Komt in Amstelveen bij 3 rotondes voor (Sportlaan-Van der Hooplaan, Groenelaan-Laan van de Helende Meesters en Van Heuven Goedhartlaan-Mr. G. Groen van Prinstererlaan).
Rein schreef:Volgens mij had de busbaan net zo goed naast een gewone rijbaan aangelegd kunnen worden, het blijven immers net zoveel rijstroken in totaal, maar wellicht vindt men het dan nog teveel lijken op de oude situatie terwijl beloofd was dat het allemaal minder/kleinschaliger zou worden.
Dat dus idd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door marcel » do 14 sep 2017, 20:26

Vinny schreef:de kruising van de Legmeerdijk met de Burgemeester Kasteleinweg levert fietsers van Kudelstaart naar Amstelveen wel een erg grote omweg op.
Die gaan toch gewoon via het fietspad naast de N231 zoals nu? Bedoel je naar Uithoorn?

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Berrychello » do 14 sep 2017, 20:50

Wat een ingewikkeld plan! Als er iets op de N201 gebeurt kan je echt niks meer, de N196 is geen alternatief mee. Maar dat zal vast de bedoeling zijn. Ik snap dat men in zet op de bus, maar hoeveel bussen gaan daar rijden? Is daar echt een hele aparte dubbele busbaan voor nodig?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » do 14 sep 2017, 20:56

Lijkt me wat overdreven. Maar R-net he. De provincie zet in op een bus die "treinkwaliteit" heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Rein » do 14 sep 2017, 20:57

HOV hè, dan gaan alle beurzen open.

Het slaat ook echt door. Een paar jaar geleden is bij Rozenburg een hele nieuwe busbaan aangelegd vanaf de N196, langs de N201 tot Beukenhorst/De Hoek (waarna je verder kan richting Abdijtunnel en Schiphol) en nu zie je op die tekeningen het begin van weer een nieuwe busbaan die verder langs de N196 zal gaan (en dan waarschijnlijk via Schiphol Zuid naar Schiphol Centrum zal gaan). Dat lijkt mij een beetje dubbelop. Of anders gezegd: voor Aalsmeer richting Schiphol zal die eerste busbaan flink om (en daarmee trager) zijn en daarmee feitelijk nutteloos.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » do 14 sep 2017, 21:03

Het is waarschijnlijk goedkoper dan een metrolijn van Amsterdam naar Aalsmeer aanleggen dus dan puilen de OV-infrabudgetten uit ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 900
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door IIVQ » vr 15 sep 2017, 8:10

Rein schreef:HOV hè, dan gaan alle beurzen open.

Het slaat ook echt door. Een paar jaar geleden is bij Rozenburg een hele nieuwe busbaan aangelegd vanaf de N196, langs de N201 tot Beukenhorst/De Hoek (waarna je verder kan richting Abdijtunnel en Schiphol) en nu zie je op die tekeningen het begin van weer een nieuwe busbaan die verder langs de N196 zal gaan (en dan waarschijnlijk via Schiphol Zuid naar Schiphol Centrum zal gaan). Dat lijkt mij een beetje dubbelop. Of anders gezegd: voor Aalsmeer richting Schiphol zal die eerste busbaan flink om (en daarmee trager) zijn en daarmee feitelijk nutteloos.
Dat klopt.
Over die eerste busbaan rijden dan ook alleen de bussen van Aalsmeer naar Hoofddorp.
Dat is lijn 340, die vanaf december in de spits 8x per uur (per richting) gaat rijden.

Over die nieuwe busbaan gaan de lijnen van Schipholnet (het huidige Schiphol Sternet) en de R-NETlijn 342 rijden, in de spits samen 22 bussen per uur per richting

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » do 04 jan 2018, 11:24

De reconstructie van de N196 naar erftoegangsweg en busbaan, en de reconstructie van de N232 lopen vertraging op:
Aanleg busbaan HOV Aalsmeer – Schiphol-Zuid vertraagd

De aanleg van de busbaan HOV Aalsmeer – Schiphol-Zuid en de reconstructie van de N196 en de Burgemeester Kasteleinweg, lopen vertraging op. De vertraging komt door de vondst van lage concentraties PFOS en PFOA verontreiniging in de bodem van het hele werkgebied. Voordat de provincie Noord-Holland het project kan aanbesteden moet er eerst een oplossing komen voor de grond die vrijkomt in het werk. De provincie kan niet zeggen hoeveel vertraging het project oploopt.
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... _vertraagd
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Terencew47
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 14:46

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Terencew47 » ma 05 feb 2018, 14:50

Rein schreef: do 14 sep 2017, 14:02
mavas schreef: - Rotonde Zwarteweg: Die constructie ziet er niet heel complex uit hoor Rein, ik ken genoeg plekken waar dit ook zo voorkomt.
Ik vind het wel opvallend dat een busbaan en daarnaast een aparte strook voor overig verkeer apart en naast elkaar op een rotonde uitkomt. Sporadisch zie je dit wel vaker, maar wel zo weinig dat ik het een opvallend ding vind.

Afbeelding
paolie schreef: do 14 sep 2017, 15:56 ^^ Komt in Amstelveen bij 3 rotondes voor (Sportlaan-Van der Hooplaan, Groenelaan-Laan van de Helende Meesters en Van Heuven Goedhartlaan-Mr. G. Groen van Prinstererlaan).
Deze rotonde is zo onlogisch. Men wil namelijk dat de bus voorrang krijgt, maar dat krijgt de bus niet. In Amstelveen zijn bordjes geplaatst met "LET OP: bus heeft voorrang". Maar inmiddels is zelfs de gemeente Amstelveen overtuigd dat de bus er géén voorrang heeft, maar laten zij de bordjes hangen.

Overigens wisten jullie dat het gedeelte 30 km/h een fietsstrook wordt waar de auto te gast is? Ik heb geen idee wie de berekeningen heeft gedaan, maar dat gaat echt niet goedkomen met al het verkeer. Zeker niet nu de N201 bij uithoorn 2x1 is...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door verfmeer95 » ma 05 feb 2018, 20:48

Kan je niet veel makkelijker het autoverkeer laten invoegen in de busbaan, zo'n 20 meter voor de rotonde? Daar wordt de situatie veel duidelijker van.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Vinny » ma 05 feb 2018, 22:22

Welnee, dat biedt veel te weinig uitdaging voor de weggebruikers. Dan wordt de weginrichting te voorspelbaar en gaan ze appen in plaats van opletten :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door paolie » di 06 feb 2018, 11:53

Terencew47 schreef: ma 05 feb 2018, 14:50 Deze rotonde is zo onlogisch. Men wil namelijk dat de bus voorrang krijgt, maar dat krijgt de bus niet. In Amstelveen zijn bordjes geplaatst met "LET OP: bus heeft voorrang". Maar inmiddels is zelfs de gemeente Amstelveen overtuigd dat de bus er géén voorrang heeft, maar laten zij de bordjes hangen.
Waaruit blijkt dat de gemeente overtuigd is dat de bus géén voorrang heeft?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Jackbauer1350 » zo 04 mar 2018, 11:29

Ik heb gisteren een ritje over de (voormalige) N196 gemaakt voor een fotoserie.
De hele reeks is in dit album te vinden. Een deel hieronder:


Amstelhoek:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
De Mijdrechtse Zuwe ten westen van Amstelhoek.
Inmiddels ontnummerd. Dit gedeelte is geen N196 geweest maar sinds de openstelling van de nieuwe N201
een korte periode aangeduid als zijtak van de N201 tot aan de kruising met de Piet Heinlaan.
Er stonden hectometerbordjes met N201A, inmiddels allemaal verdwenen.

Afbeelding
Op dit punt liep de voormalige N201 hier rechtdoor over het bruggetje heen door Amstelhoek.
De weg is geknipt en buigt nu linksaf naar een nieuwe rotonde met de Ringdijk Tweede Bedijking.
Het verkeer rijdt nu dus achter het tankstation langs en komt verderop weer op de oude route.
Siatuatie van voor de herinrichting: https://goo.gl/maps/FShNxWReYMT2

Afbeelding
Afbeelding
Vanuit Amstelhoek richting de N201 gezien. Dit gedeelte loopt nu dood en is feitelijk een ontsluiting van het
metaalbedrijf Amco dat links van het bruggetje gevestigd is.

Afbeelding
De Mijdrechtse Zuwe buigt nu vanaf de N201 gezien af naar deze rotonde met de Ringdijk Tweede Bedijking.
Hier gezien vanaf het bruggetje in de oude route.

Afbeelding
De rotonde gezien vanaf de Ringdijk. Linksaf de Zuwe door Amstelhoek richting Uithoorn.
Uiterst links op de foto het tankstation. Rechtdoor loopt de Zuwe richting de N201.

Afbeelding
De kruising met de Piet Heinlaan.
Nu een gelijkwaardig kruispunt in Amstelhoek. Rechtdoor de Zuwe die na de brug over gaat in de Koningin Maximalaan door Uithoorn.
De route was oorspronkelijk N201 en na openstelling van het nieuwe tracé vanaf hier door Uithoorn een korte periode de N196.
Dit zag er voorheen zo uit: https://goo.gl/maps/5nu5AZynsxP2

Afbeelding
Afbeelding
De kruising gezien vanaf de Piet Heinlaan en vanuit Uithoorn.
Verkeer gaat dus vanuit Uithoorn hier linkaf achter het tankstation langs naar de rotonde.
Er wordt nog al eens fout gereden vandaar dat er sinds kort ook een hek staat met aanduiding doodlopende weg.
Ik sprak tijdens het maken van de foto's iemand die zei dat het er niet echt veiliger op geworden is.
Al is de oude route rustiger geworden sinds de nieuwe N201 er gaat nog aardig wat verkeer over deze weg.
Bij de twee kruispunten hier heeft verkeer van rechts voorrang. De voorrang voor fietsers is geregeld met
borden en haaientanden op het wegdek.

Afbeelding
De Mijdrechtse Zuwe richting Uithoorn met de Prinses Irenebrug in de achtergrond.
Uithoorn:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Prinses Irenebrug met uitzicht over de bevroren Amstel. Het ijs was niet heel best maar ten zuiden
van de brug werd nog geschaatst.

Afbeelding
Afbeelding
Het deel door Uithoorn is nog onaangetast. Alleen de wegnummeraanduidingen zijn verdwenen.

Afbeelding
Ten westen van Uithoorn centrum de Koningin Maximalaan met zicht op de kruising met de Zijdelweg/Watsonweg.

Afbeelding
Dezelfde kruising maar van de andere kant vanaf het tankstation van Firezone.

Afbeelding
Kijkend in de andere richting de rotonde met de uitrit van Gezondheidscentrum Waterlinie Uithoorn.

Afbeelding
Een klein sprongetje westwaarts, de kruising Noorddammerweg gezien vanaf de daaropvolgende kruising met de Poelweg.

Afbeelding
Afbeelding
De kruising met de Legmeerdijk. Gezien vanaf de Poelweg en een parkeerhaventje dichterbij de Legmeerdijk.
Vanuit deze richting geen N196-schildjes meer op de borden.
Op de handwegwijzers en voorwegwijzers vanaf de N231 is dit nog wel het geval.
Aalsmeer:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
De Burgemeester Kasteleinweg, het 2x2 gedeelte ten westen van de kruising met de Zwarteweg dat dus binnenkort op de schop gaat.


Afbeelding
Afbeelding
De traverse door Aalsmeer gezien vanaf het viaduct Baanvak met zicht op de kruising Burg. Kasteleinweg/Ophelialaan.

Afbeelding
Afbeelding
Kijkend in westelijke richting. In de achtergrond de kruising met Van Cleeffkade/Oosteinderweg.
De linkerrijstroken zijn afgestreept i.v.m een tijdelijke kruising voor de bouwwerkzaamheden rechts.
Op dit gedeelte is de N196 nog zichtbaar op de bewegwijzering.

Afbeelding
Over dit viaduct liep vroeger de spoorlijn Aalsmeer – Amsterdam Willemspark als onderdeel van de Haarlemmermeerspoorlijnen.
De spoorlijn is in 1972 opgebroken. De wegen in deze buurt hebben straatnamen zoals Baanvak, Wissel en Seinpost die nog herinneren aan de spoorlijnen.

Afbeelding
Vanaf de Aalsmeerderbrug kijkend in de richting van de Van Cleeffkade met rechts in het midden de Studio's Aalsmeer
en iets ervoor de kruising met de Dorpsstraat.

Afbeelding
De Aalsmeerderbrug over de Ringvaart, kijkend richting Hoofddorp.

Afbeelding
De kruising met de Aalsmeerderdijk gezien vanaf de zuidzijde.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De Aalsmeerderdijk noordzijde is niet toegankelijk voor autoverkeer vanaf de Burg. Kasteleinweg.
Deze situatie bestaat volgens mij al heel lang.



Het tegenwoordig vrij lege 2x3 deel van de N196:
Afbeelding
Het viaduct van de N201 gezien vanaf het fiets/voetgangersviaduct Aalsmeerderweg.
Het portaalbord met N196 schildjes stamt nog uit de tijd dat dit de N201 was. Er is aardig gepopnageld op dit bord.

Afbeelding
Afbeelding
Kijkend richting de A4.

Afbeelding
Afbeelding
Het betreffende fiets/voetgangersviaduct.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op ma 05 mar 2018, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Willem » zo 04 mar 2018, 14:44

Oorspronkelijk waren er plannen om de Irenebrug af te sluiten voor autoverkeer, maar dat is dus kennelijk niet doorgegaan.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Jackbauer1350 » zo 04 mar 2018, 15:18

Volgens dit bericht blijft de brug tweerichtingsverkeer maar wordt de weg door het centrum nog wel aangepast.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » ma 05 mar 2018, 10:58

Op zich wel een verbetering dat lokaal verkeer nog in 2 richtingen over de brug kan, dat scheelt ook al wat zijverkeer op de kruising N201-Amsterdamseweg, en scheelt verkeer op de N201.

Maar daarmee blijft het probleem:
- er is geen goede en kwalitatief hoogwaardige omleidingsroute bij een incident in het Amstelaquaduct,
- landbouwverkeer zal in de eindsituatie dan helemaal via Vrouwenakker om moeten rijden of illegaal van het Amstelaquaduct gebruik gaan maken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Jackbauer1350 » ma 05 mar 2018, 11:25

Wellicht is het mogelijk om landbouwverkeer dan toe te staan op de busbaan.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » ma 05 mar 2018, 11:33

Volgens mij is die busbrug te smal voor het landbouwverkeer:
https://www.google.nl/maps/@52.2336134, ... 312!8i6656
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door boe! » ma 05 mar 2018, 18:24

mavas schreef: ma 05 mar 2018, 10:58- er is geen goede en kwalitatief hoogwaardige omleidingsroute bij een incident in het Amstelaquaduct
Hoogwaardig als in 'ik wil maximaal 100 meter omrijden'? Nee, die is er niet.
Hoogwaardig als in N201-N232-A9-A2-N201? Ja, die is er wel.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door Jackbauer1350 » ma 05 mar 2018, 20:11

Jackbauer1350 schreef: zo 04 mar 2018, 11:29

Afbeelding
Btw, die camera's aan de zweepmasten in het midden van de foto zijn die bedoeld als verkeerstellers?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N196] Hoofddorp - Uithoorn

Bericht door mavas » ma 05 mar 2018, 20:12

44 kilometer omrijden is heel realistisch wou je zeggen :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie