[N201] Zandvoort - Hilversum

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Rein » do 26 sep 2019, 18:42

Ik hoorde dat er geregeld ongelukken met fietsers gebeuren op de kruising. Er schijnen veel (jeugdige) fietsers te zijn die schuin oversteken en daarvoor meer tijd nodig hebben dan de groenfase heb geeft.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » do 26 sep 2019, 21:26

Bij dit soort grote wegen en dito kruispunten zou het eigenlijk een standaard moeten worden dat langzaam verkeer een ongelijkvloerse voorziening krijgt. Uit veiligheid en het scheelt ook een cyclus in de verkeerslichtregeling. Dus hogere doorvoercapaciteit voor het autoverkeer.
Zou dit ook graag zien bij bijvoorbeeld de kruising N201/ Singel bij Vreeland.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Rein » do 26 sep 2019, 21:36

^^ Ik heb de indruk dat dat ook min of meer beleid is, althans bij de Provincie Noord-Holland.

Elders op de N201, bij Hoofddorp, zijn er in recente jaren twee gelijkvloerse fietsoversteken vervangen door fietstunnels. Tussen de A4 en de brug bij Cruquius kunnen fietsers inmiddels op vijf plaatsen de N201 ongelijkvloers kruisen en met de nieuwe tunnel bij de Cruquiusbrug erbij zou dat aantal dus op zes komen, tegenover (dan nog) maar twee gelijkvloerse oversteken (bij de Rijnlanderweg en bij de Spieringweg). In de nabijgelegen N205 is er slechts 1 gelijkvloerse fietsoversteek (Vijhuizerweg) tegenover acht ongelijkvloerse oversteekmogelijkheden.

Overigens zou ik (uiteraard) liever zien dat deze stroomwegen helemaal geen gelijkvloerse kruisingen meer zouden hebben, dus ook niet met ander verkeer dan fietsers. Maar het volledig ongelijkvloers maken van wegen als de N201 en N205 schijnt dan weer geen beleid van de provincie te zijn. :roll:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Schelpenpaadje » do 26 sep 2019, 22:55

Ondanks de onderdoorgang voor fietsers blijft er een gelijkvloerse oversteek voor voetgangers bestaan.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door evos » do 26 sep 2019, 23:45

^^ Ik heb bij de inspraak een ongelijkvloerse kruising voor voetgangers voorgesteld, maar kreeg als reactie: "Een ongelijkvloerse verbinding voor voetgangers is ontoegankelijk voor de minder valide weggebruiker en biedt een minder sociaal veilig alternatief (met name een tunnel). Daarom wordt een ongelijkvloerse oversteek als minder gewenst gezien."
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » vr 27 sep 2019, 9:48

^^ Over dat fietspad is ook prima te wandelen.
Mensen met elektrische rolstoel of scootmobiel zullen daar vast ook gebruik van gaan maken.
Sociale veiligheid, tja, in/bij Rotterdam zijn drie best lange tunnels met voorziening waar voetgangers gebruik van kunnen maken. Ook rekening gehouden met minder validen.
Vind het meer een excuus om er geen geld aan uit te geven.
Wat sociale veiligheid kan je meer zorgen maken over onverlichte fietspaden door polders en bosgebieden. Waar in Opsporing Verzocht nog wel eens een zaak van langs komt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 sep 2019, 11:06

Ook vanwege de aanwezige bushaltes is die voetgangersoversteek zeker prettig om te hebben, maar zullen er wel meer bewegingen overheen gaan dan mindervaliden en gebruik in de avonduren.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » za 28 sep 2019, 13:25

Zoveel voetgangers zijn hier echt niet te verwachten. Er liggen weinig woningen, winkels en bedrijven rond dit punt die grote voetgangersstromen genereren. Ook qua voetgangers van/naar bus valt hier weinig aanbod te verwachten.
Daarentegen is het grootste deel van het langzaam verkeer fietsers, dus is het ook logisch dat daar de voorzieningen op zijn ingericht.
Meeste fietsers zijn trouwens oost-west vanwege school. Er ligt een belangrijke school in het noordwesten ten opzichte van deze kruising (Hageveldcollege), waarvoor die noord-zuidtunnel weer handig voor is. Dit haalt ook weer fietsers weg van de kruising met de Javalaan, die ook overbelast is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Berrychello » do 03 okt 2019, 23:35

Jackbauer1350 schreef: do 26 sep 2019, 21:26 Bij dit soort grote wegen en dito kruispunten zou het eigenlijk een standaard moeten worden dat langzaam verkeer een ongelijkvloerse voorziening krijgt. Uit veiligheid en het scheelt ook een cyclus in de verkeerslichtregeling. Dus hogere doorvoercapaciteit voor het autoverkeer.
Zou dit ook graag zien bij bijvoorbeeld de kruising N201/ Singel bij Vreeland.
Bij Vreeland gaat dat ook gebeuren. Ben het met jullie eens dat alle fietsoversteken eigenlijk weg moeten. Bijv bij de aansluitingen met de N523 en de N212.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » vr 04 okt 2019, 9:13

Die oversteek bij de turborotonde met de N523 is inderdaad wachten tot het een keer mis gaat. Fietsers moeten daar in twee keer vier rijstroken oversteken. Waarbij het regelmatig gebeurt dat een automobilist voorrang wil verlenen aan een fietser maar degene in de rijstrook er naast wel doorrijdt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » vr 04 okt 2019, 10:09

Goed punt Jack. Bij de rotonde N247/N517 is het op die manier een keer fataal afgelopen, omdat de ene wel voorrang gaf en de ander niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » vr 04 okt 2019, 13:05

^^ Het kost een beetje maar zoals dit bij de turborotondes in de N194 is gedaan met onderdoorgangen is een mooie oplossing dat veel leed, en overigens ook weer veel geld, kan schelen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Rein » do 24 okt 2019, 12:06

De provincie Utrecht is weer een stapje verder in het proces rond de verbetering van het Utrechtse deel van de N201.

De provincie heeft op haar website onder meer de uitkomsten van de in de zomer gehouden 'ontwerpateliers' opgenomen. Hierbij zit onder meer document waarin een reactie wordt gegeven op de verschillende geopperde ideeën.

een paar (trieste) high lights:

Inzake de opmerking dat een verbreding van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal behoorlijk wat oplossend vermogen zou kunnen hebben:
Provincie Utrecht schreef:In het besluit van Provinciale Staten van 18 februari 2019 is gekozen voor het uitwerken van denkrichting 3. Dit houdt in dat de huidige weg, 1x2 rijstroken met 80 km/h intact blijft en de focus ligt op het oplossen van de knelpunten (lees kruispunten), kijken naar mogelijkheden voor bouwstenen (de huidige bruggen en de passage Vinkeveen) en een aantal aanbevelingen (verkeersveiligheid, landbouwverkeer enz.). Daar zit het verbreden / verdubbelen van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal niet bij. Bovendien is de huidige brug over het Amsterdam-Rijnkanaal in 2014 vernieuwd met de gedachte dat verbreding van de N201 niet plaats zal gaan vinden.
Die laatste zin ook, ongelooflijk.

Over het viaduct van de N201 door Vinkeveen (en de beperkte doorrijhoogte van de weg onder dat viaduct):
Provincie Utrecht schreef:Hoewel uit het onderzoek is gebleken dat verhogen van het viaduct technisch haalbaar is, geeft de gemeente De Ronde Venen er de voorkeur aan de huidige doorrijdhoogte te handhaven. Dit om ongewenste verkeersbewegingen van nog grotere vrachtwagens door het dorp Vinkeveen te voorkomen.
Kortom: bewust een te laag viaduct in stand houden om een deel van het vrachtverkeer te weren. Vrachtverkeer dat van de andere kant de afrit neemt kan echter vrolijk door blijven rijden.....

Over het aanleggen van (meer) ongelijkvloerse kruisingen in de (GOW) N201:
Provincie Utrecht schreef:Situaties met op- en afritten horen niet bij provinciale wegen met een maximum snelheid van 80 km/h.
Punt. Klaar. Het is toch niet verboden om een ongelijkvloerse kruising in een GOW aan te leggen? Als de verkeersproblematiek bij bepaalde kruisingen nou zodanig is dat een ongelijkvloerse kruising dit bijna oplost, dan zou men dat toch minstens in overweging moeten nemen? Maar nee, ze gooien de suggestie liever gelijk aan de kant.

Ik snap dat in de politiek en bij bestuursorganen vele elementen een rol spelen en dat niet altijd de 'beste oplossing' wordt gekozen (dan wel dat elke oplossing ook weer zijn eigen nadelen heeft), maar zo gemakkelijk als dat er hier toch wel zinvolle punten aan de kant worden gegooid is wel erg tenenkrommend. Men wíl blijkbaar niet eens richting een zo goed mogelijke oplossing toe. Erg triest dit.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door boe! » do 24 okt 2019, 12:19

^^ Wat verwacht je van een provincie waar GroenLinks de grootste partij is?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » do 24 okt 2019, 13:18

Tja, ik ben ook niet enthousiast over wat ze willen doen. Als alles mee zit zijn we weer 10 jaar verder voordat alles klaar is. En dan staat voor een groot deel de N201 nog steeds vast.
Als het een beetje meezit komt er daarna weer een kleine upgrade aan de N201, en zo langzamerhand krijg je elke 20 jaar kleine upgrades met 5 jaar ervoor onderzoeken en overleggen. In al die periodes veel geld aan onderzoeken en overleggen. :(
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » vr 25 okt 2019, 15:34

Utrecht, waardeloze provincie.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Rogier » za 26 okt 2019, 11:01

En hoeveel belastinggeld zijn met dit soort onderzoeken verspild. Het argument dat de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal in 2014 gedeeltelijk vernieuwd is, slaat ook nergens op, want voor een 2de rijbaan kan men gewoon naast de bestaande brug een 2de brug bouwen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Durashift » za 26 okt 2019, 22:06

^^^ Nou, je zit wel met de aansluiting Baambrugge die kort op de brug zit m.i.

Of de (huidige) politieke kleur van de provincie nu zoveel invloed heeft op de uitkomsten van dit soort onderzoek.. betwijfel ik. Dit is toch vooral op ambtelijk niveau uitgekookt, lijkt mij. Daarbij, afgelopen februari was er nog een andere samenstelling van PS. (d8 ik) ;)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » ma 28 okt 2019, 19:19

Die twee kruispunten aan weerszijden van de kanaal zijn best wel ongelijkvloers te maken om even te vloeken in de Utrechtse kerk.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » ma 28 okt 2019, 20:22


Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door NWH » di 29 okt 2019, 0:27

Daar word je niet vrolijk van :|
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Vinny » di 29 okt 2019, 20:24

Nee, het begint wel wat extreem te worden. Ik vrees alleen dat er geen 'quick fix' mogelijk is. "Onderop" is aan de N 201 wel het nodige gebeurt om de boel wat beter te laten doorstromen. Deze rotonde weghalen lijkt me overigens ook wel fijn, maar aangezien de carpoolplaats en het hotel en de jachthaven wel ontsloten moeten worden, is er ook niet echt een denkbaar alternatief voor vrees is:
https://goo.gl/maps/yQSKG719K2NHDobR7
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door verfmeer95 » di 29 okt 2019, 22:21

^^ Zou het ombouwen naar een kruispunt met verkeerslichten niet kunnen helpen? Het lijkt mij namelijk dat er een dominante doorgaande stroom is, en met verkeerslichten kan je die meer ruimte geven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Vinny » di 29 okt 2019, 22:53

De verkeerslichten moeten afgesteld worden op die van de N 201. Ik weet niet of zo'n regeling goed in te passen valt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Lekkere Kwal » wo 30 okt 2019, 7:20

Komt de recente toename in files niet van omrijders van de A12 ivm de werkzaamheden bij Utrecht? Dat zorgt de laatste dagen ook voor een zeer zware spits op de A9.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Rein » wo 30 okt 2019, 8:02

Interessante gedachte die laatste. Mogelijke verband tussen A12 en A9 vanwege de werkzaamheden had ik nog niet gelegd. Zou wellicht kunnen. A1 door het Gooi is trouwens ook zeer druk de laatste weken. Gisterochtend ruim half uur file richting Amersfoort.

RikB
stadsweg
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door RikB » wo 30 okt 2019, 12:44

Lekkere Kwal schreef: wo 30 okt 2019, 7:20 Komt de recente toename in files niet van omrijders van de A12 ivm de werkzaamheden bij Utrecht? Dat zorgt de laatste dagen ook voor een zeer zware spits op de A9.
Pas heb ik inderdaad die 'omleiding' genomen. Was qua kilometers flink korter, en qua tijd nu ook.
Utrecht ziet er zo dramatisch uit :facepalm:

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Berrychello » ma 04 nov 2019, 19:43

Ik ben blij dat ik niet meer in omgeving Amsterdam werk. Ruim tien jaar geleden deed ik dat wel, toen was het ook druk bij afslag Vinkeveen maar nu is het echt niet meer te doen.
Wat mij opviel: het probleem is vooral het gedrag van de automobilist: niemand laat de kruisingen vrij, waardoor het 'rondom' op de N201 onder de A2 vast staat. Verkeer Vinkeveen -> Amsterdam krijgt bijvoorbeeld geen kans de uitvoegstrook naar de oprit te bereiken, waardoor het onnodig druk blijft op en rond de kruising.
Los daarvan blijft de capaciteit van de N201 gewoon te laag.

De brug over het ARK is enkele jaren geleden inderdaad vervangen; zonder ook maar ergens overleg te plegen heeft Rijkswaterstaat dat gepland. De Dorpsraad Vreeland heeft nog aangedrongen op een bredere brug, maar daar wilde men niet over praten. En nu wordt gezegd: ja jammer, er ligt net een nieuwe brug. Hele idiote gang van zaken. Eén baan extra, een wisselstrook, zou voldoende zijn tussen de aansluiting richting Loenen en de aansluiting met de A2.

Ik las dat men vanwege een aantal regeltjes wel twee opstelstroken moet hebben bij de kruisingen, maar naar mijn mening veroorzaakt dat meer vertraging dan dat het oplost omdat de weg tussen die kruisingen in gewoon 2x1 blijft.

Er wordt veel geschreven en gezegd dat verbreden een verkeersaantrekkende functie heeft, maar dat betwijfel ik. In het gebied loop je 'dood' in Hilversum en in Nieuwersluis.

Alternatief om die hoek goed te ontsluiten: trek de weg langs het kanaal van Loenen naar Weesp door naar de A1. Dan wordt dat een heel fatsoenlijk alternatief, voor zover de N236 dat al niet is...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » ma 04 nov 2019, 20:18

Die nieuwe Loenerslootsebrug zou helemaal geen issue hoeven zijn. Ten tijd van de aanleg destijds niet en nu ook niet. Een tweede brug is er prima naast te bouwen.

De Kanaaldijk als doorgaande verbinding valt nog niet mee.
Die loopt door Nigtevecht, waar de aanwonenden niet zitten te wachten op extra verkeer denk ik.
Bij Weesp is tussen de bedrijven en de kanaaldijk niet veel ruimte maar zou net moeten passen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Schelpenpaadje » ma 04 nov 2019, 22:49

Ook Weesp ligt in de weg voor zo'n verbinding naar de A1.

Volgens mij ligt zo'n alternatieve verbinding via Weesp ook veel te dicht bij de A2 en A9: of het voegt niets toe, of de weg gaat aan zijn eigen succes ten onder.

Als een integrale verbinding en verlegging van de N201 tussen Vinkeveen en Hilversum er niet in zit, zie ik eerder wat in een nieuwe verbinding tussen de N201 ten oosten van Vreeland en de N236.
Vanaf hier zou deze doorgetrokken kunnen worden richting de A1 ten westen van Naarden of bij Crailo. In het laatste geval met een verdiepte en deels overkapte ligging langs de rand van de Bussumerheide.

Plaats reactie