[N201] Zandvoort - Hilversum

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » di 05 nov 2019, 9:03

Een oom van mij heeft eens verteld dat er ooit plannen bestonden voor een verbinding tussen de wegen die nu de N201 en N236 zijn. Waarschijnlijk een tracé volgens de rode lijn.
Paar jaar geleden waren er ook ideeën voor een randweg volgens de paarse lijn. Meer bedoeld om het Noordereind en Zuidereind in 's-Graveland te ontlasten. Uiteraard snel daar het ronde archief verdwenen aangezien het plassengebied een natuurgebied is.

Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Lekkere Kwal » di 05 nov 2019, 9:17

In de provinciale wegenplannen uit '68 en '88 die mavas lang geleden hier heeft geplaatst staan ze in ieder geval niet. Wel lijkt er een plan geweest om een nieuwe verbinding langs Kortenhoef en 's Graveland te realiseren
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » di 05 nov 2019, 9:21

^^ Mijn tweede voorbeeld was een gemeentelijk plan. Zou best op het in jouw voorbeeld geschetste plan gebaseerd kunnen zijn. De rode lijn is van horen zeggen. Ben benieuwd of het daadwerkelijk een plan is geweest of dat mijn oom zicht vergist heeft en dat hij die andere bedoelde.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Lekkere Kwal » di 05 nov 2019, 18:55

Vraag me af of dat verband heeft kunnen houden met de plannen van de Gooiseweg indertijd. Was die er gekomen dan was het ook logischer geweest om een dergelijke verbinding vanaf die weg naar de N201 aan te leggen.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Berrychello » wo 06 nov 2019, 7:40

Die blauwe lijn ziet er vrij logisch uit, en dan idd aansluiten bij Crailo. Maar we weten ook dat dat er echt nooit gaat komen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Chris » ma 25 nov 2019, 10:19

Er is een vooraankondiging voor de aanbesteding van de Cruquiusbrug op Tenderned geplaatst: https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/ ... ;section=2

Hier wat meer informatie: https://www.tenderned.nl/papi/tenderned ... 00/content

De oostelijke brug uit 1932 gaat dus vervangen worden, de westelijke brug uit de jaren '70 gaat gerenoveerd worden. Men verwacht een gunning en start van de werkzaamheden in februari 2021.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » wo 04 dec 2019, 11:51

Tijdens de tweede serie ontwerpateliers van 26 en 28 november en 2 en 3 december 2019 zijn de nieuwe en/of bijgestelde schetsontwerpen gepresenteerd voor een mogelijke oplossing van de zeven knelpunten op de N201 tussen Amstelhoek en Vreeland en welke aanvullende maatregelen denkbaar zijn. Daarbij is ook aangegeven welke invloed de oplossingen hebben op de leefbaarheid (natuur, landschap, klimaat, geluid en lucht). Op het gebied van OV en fiets zijn kansen getoond voor alternatieve routes.

De ontwerpen bekijken en reageren. De nieuwe/bijgestelde schetsontwerpen zijn nu ook geplaatst op de website www.toekomstN201.nl bij het onderdeel ‘Participatie’. Dan kunt u er op uw gemak (nog eens) naar kijken.
https://utrecht.maps.arcgis.com/apps/Ma ... e02dc16572
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Lekkere Kwal » wo 04 dec 2019, 12:34

^^ ongelijkvloers bij Loenersloot is nieuw volgens mij

Afbeelding

Verdiepte N201 bij Vinkeveen wellicht ook?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » wo 04 dec 2019, 12:55

Ongelijkvloers is daar nieuw lijkt me ja. Verdiepte ligging Vinkeveen lijkt ook nieuw te zijn. En aquaduct bij Vreeland ook volgens mij?

Maar bijvoorbeeld aquaduct bij Demmeriksebrug is vervallen.
Er zijn ook veranderingen aan kruispunten bij Mijdrecht.

Jammer dat aquaduct bij Vreeland niet te combineren is met een ongelijkvloerse kruising voor Vreeland. Dat zou 2 kruisingen schelen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Schelpenpaadje » wo 04 dec 2019, 13:03

^^ Kunnen er in Vreeland niet twee halve aansluitingen aan weerszijden van het aquaduct komen?

Doordat de brug wordt behouden is verkeer tussen de beide kruispunten al mogelijk. Door de verlegde Loenenseweg en Boslaan niet aan de zuidkant maar aan de noordkant van de toeritten van het aquaduct neer te leggen kunnen de kruisingen worden door halve aansluitingen.
TOEVOEGING
Zoiets:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » wo 04 dec 2019, 15:21

Zo hebben ze het bij Broek in Waterland in gedachten (andere provincie, maar zelfde principe): https://www.youtube.com/watch?v=GVkveGLGUlM&t=12s
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Berrychello » vr 06 dec 2019, 19:27

Zo'n halve aansluiting zal niet heel veel oplossen. Je houdt dan de lelijke en storingsgevoelige brug, met bijbehorend onderhoud.
De afslagen aan de noordkant kunnen wel vrij zijn, want er zijn bij beide kruisingen dan geen fietspaden meer. Dat scheelt wel. Is alleen de vraag of het invoegen op de drukke N201 wel te doen is.

Bij Loenersloot is zo'n onderdoorgang en een enkele aansluiting aan de noordkant al een ouder idee. Wat mij betreft heel niet gek. Kan ook het fietspad naar het fietstunneltje toe wat logischer worden aangelegd.
Gek dat in bovenstaande schets de zuidelijke aansluiting nog wel aanwezig is.
Edit: ik zie op de site dat hetgeen ik naar refereerde een andere uitwerking is.
Laatst gewijzigd door Berrychello op vr 06 dec 2019, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Berrychello » vr 06 dec 2019, 19:44

Ik kan m nu eindelijk redelijk bekijken op mn telefoon, die website.
Raar plan bij afslag Loenen om die noordelijker te leggen. Wat een onzin.
En waar is de fietstunnel bij Vreeland gebleven?

Aquaduct oogt ook idioot omdat er een brug blijft. Halve aansluitingen zou wel kunnen, is een prima idee wat mij betreft. Maar doe gewoon alles door het aquaduct. Een parallelweg voor lokaal verkeer zou nog mooier zijn maar maakt het onnodig duur. Voorkomt wel wat verstoringen op de N201 zelf: verkeer van Vreeland West naar Oost en vv blijft dan van de N201 weg.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » di 10 dec 2019, 22:03

Verdiepte ligging doortrekken tot naast het tankstation. De kruising kan dan op een overkapping boven de N201. Vanuit en richting het westen een halve haarlemmermeeraansluiting op die aansluit op de kruising Singel/Loenenseweg. En met een breder aquaduct zou dan zoals Berrychello aangaf een parallelweg (eventueel met vrijliggend fietspad) in het aquaduct kunnen komen. En dan aan de oostzijde eveneens verdiepte liggen doortrekken en een halve haarlemmermeer die op een overkapping aansluit op de de kruising Boslaan/Raadhuislaan. Aan een zijde ligt een grasveld waar de N201 iets om te leggen valt om ruimte te maken voor een verbindingsweg van de haarlemmermeer.
Kost wat meer dan dan is de N201 daar ongelijkvloers en de verdiepte ligging doortrekken scheelt wellicht ook weer in geluidsoverlast voor de naastgelegen woonwijk en de huizen die langs de Vecht staan.
Verder zou de Duinkerken met de Loenenseweg en fietspad verbonden kunnen worden over de N201 heen. Dan hoeft er helemaal geen fietsverkeer meer bij de Singel over te steken. Aan de oostzijde kan de Lindengracht die nu onder de N201 door gaat dan over de verdiepte ligging heen. Scheelt ook weer kruisen van langzaamverkeer met snelverkeer.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Berrychello » za 21 dec 2019, 15:56

Pfoe, dat zou wel mooi zijn. Maar de verdiepte ligging doortrekken tot voorbij de kruisingen gaat wel wat ver qua kosten, samen met een breder aquaduct.

Het is de vraag in hoeverre je de doorgaande verkeersstroom wil onderbreken voor verkeer van en naar Vreeland. Je zou met Haarlemmermeer-aansluitingen kunnen werken en het lokale verkeer over de tunnelbak naar de andere kant kunnen laten rijden. Dat is alleen wel een onzinnig stukje omrijden. Zeker de pomphouder zal daar niet blij mee zijn. Wel kan je dan mooi een weefstrook in de tunnelbak maken: verkeer van Vreeland oost naar Vreeland west en vv blijft dan los van het doorgaande verkeer.
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om de kruisingen zo te laten. Je zou de zuidelijke takken kunnen losknippen, maar daar schiet je weinig mee op. Wel kunnen de kruisingen inderdaad vrij gemaakt worden van fietsverkeer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » ma 03 feb 2020, 14:50

Aan de andere kant, bij Heemstede is de aanbesteding voor de vervanging van de oude Cruquiusbrug gestart: https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... sbrug_N201
De werkzaamheden moeten in 2022 en 2023 plaatsvinden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Rein » ma 03 feb 2020, 15:13

^^ Dat is dan de afgelopen maanden stiekem toch weer een jaartje naar achteren geschoven. In september / oktober 2019 had men het nog over 2021 - 2022.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » ma 03 feb 2020, 19:21

Klopt, dat was mij ook opgevallen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » vr 07 feb 2020, 16:56

Bij de Eerste en Tweede Zijweg thv Mijdrecht komt een middengeleider in de N201 om het oversteken voor langzaam verkeer veiliger te maken
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... -uithoorn/

En bij Vreeland gaat een innovatief geluidsscherm geplaatst worden, een zogenaamde Whiswall.
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... -vreeland/

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » do 12 mar 2020, 15:01

Na enkele jaren overleg is de provincie er uit: De komgrens bij Heemstede wordt 100 meter verplaatst, en niet 192 meter wat de gemeente Heemstede eigenlijk wil.
Provincie doet Heemstede aanbod voor snelheidsverlaging N201
(05 maart 2020)
De komgrens aan de Cruquiusweg N201 in Heemstede wordt ongeveer 100 meter opgeschoven (ter hoogte van Ingenieur Lelylaan). De maximumsnelheid wordt op dat wegdeel 50 km/uur, waardoor huidige bewoners minder overlast hebben van het verkeer. Dit heeft de provincie als handreiking aan de gemeente Heemstede voorgesteld. De provincie heeft de gemeente Heemstede aangeboden om de toegestane snelheid op de N201 te verlagen.

Gedeputeerde Bereikbaarheid Zita Pels: “De huizen hier zijn destijds gebouwd toen de weg maar 1 rijbaan had en er veel minder verkeer was. Dat realiseren wij ons. Daarom voldoen wij voor dit stukje van de provinciale weg aan het verzoek van de gemeente.”
Met deze oplossing komt de provincie tegemoet aan de wens van Heemstede. De gemeente wil de komgrens verder verplaatsen (192 meter), tot en met de nieuwe wijk Slottuin. Dat gaat de provincie echter te ver. Pels: “De gemeente wist bij het verlenen van de bouwvergunning dat hier een 80-kilometerweg ligt. De bouwer van Slottuin heeft hier bij zijn plannen rekening mee gehouden en de juiste voorzieningen getroffen om mensen hier comfortabel te laten wonen.”
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... aging_N201
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Berrychello » di 28 apr 2020, 10:51

Er zijn weer geupdatete plannen gepresenteerd voor de N201 in de provincie Utrecht: klik

Mochten jullie geïnteresseerd zijn in mijn visie daarop, ik woon nog geen 100 meter van de N201 af, die is als volgt:
1. in de 'veelgestelde vragen' geeft u aan dat er een fietspad gepland staat aan de zuidzijde van de N201 tussen Loenersloot en de Demmerikse Brug. Deze zie ik echter niet terug in de tekeningen. Dit lijkt mij wel een zeer waardevolle toevoeging en zou op het dijklichaam van de vaart aldaar gesitueerd kunnen worden. Wil je doorfietsen naar Vinkeveen, dan kan je bij de Demmerikse Brug naar de noordkant. Zou het fietspad aan de noordkant dan geheel kunnen vervallen? Dat zou kunnen als thv de A2 een lus naar het fietspad langs de A2/over de N201 wordt gemaakt zodat het fietsverkeer Loenersloot-Groenlandse Kade gewaarborgd blijft. Hiermee wordt het fietsverkeer volledig losgekoppeld van het autoverkeer t.h.v. de aansluitingen met de A2!
2. Loenersloot: de alternatieve variant, met een tunnel vanaf de Binnenweg, zou mijn voorkeur hebben. Dit zou de doorstroom ten goede komen en de Binnenweg meer bij het dorp Loenersloot betrekken. Waar bij Loenersloot voor gewaakt moet worden is de overlast: een wishwall zou kunnen, maar gezien de breedte van de weg zou ook een snelheidsverlaging naar 60km/u gecombineerd met flitspalen een optie zijn. Bij Vreeland is dit vrij effectief. Natuurlijk rij ik er zelf liever 80, maar ik zou er niet graag naast wonen daar...
3. De fietserstunnel bij Vreeland is een goede oplossing. Wel moet i.s.m. de gemeente ervoor gewaakt worden dat de inrichting van de Singel, tussen Spoorlaan en N201 wordt aangepast naar bebouwde kom (max 30km/u). Zeker als daar geen langzaam verkeer meer verwacht hoeft te worden, wordt dat anders een racebaan.
4. Nog steeds jammer dat het aquaduct buiten beeld is. Het grootste probleem is de brugbediening: de automatische bediening kent veel veiligheidsmarges die er met handmatige bediening niet waren. De tijd die het daardoor kost om één boot door te laten is bizar lang. Hierover moet gesproken worden met Waternet. Daarnaast moet er een betere afstemming zijn met de brugwachter van de Van Leerbrug in Vreeland. Voorbeeld: toen er nog op beide bruggen een brugwachter zat, ging na de 'pauze' eerst de klapbrug open voor vaarverkeer N-Z. Vervolgens de N201 brug, vaarverkeer N-Z en direct Z-N. Daarna nogmaals de klapbrug voor vaarverkeer Z-N. Hiermee werd het verkeer op de N201 maar één keer opgehouden. Nu met de automatische bediening gaat de brug in de N201 na elke onderbrekening telkens twee keer separaat open (Z-N, en enkele minuten later N-Z), waardoor er onnodig congestie ontstaat.
5. Wordt het fietspad op de vechtbrug voldoende veilig geacht? Denk bijvoorbeeld aan het fatale ongeluk op de N236 enkele jaren geleden.
6. Wat is de reden van de snelheidsverlaging naar 50km/u? De N201 ligt buiten de bebouwde kom en 60 km/u past daar mijns inziens het beste bij. 50km/u lijkt mij niet realistisch, omdat men ook niet aan de wegcapaciteit wil tornen.
7. Algemeen: de verbredingen t.h.v. de kruisingen heb ik eerder met u over gesproken. Ik snap het capaciteitsaspect maar de ervaring bij Vreeland is dat dit onveilig is en veel overlast geeft. Denk u bijvoorbeeld aan de vele motoren 's zomers die daar, met veel lawaai, de inhaalacties uitvoeren. Drempels, flitspalen en snelheidsverlagingen naar 60km/u thv de kruisingen zal dit verhelpen (zulke voorbeelden zijn er legio, in de Flevopolder, bij Hoofddorp maar ook in de N207 ten noorden van Alphen a/d Rijn).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » di 28 apr 2020, 10:52

En hier staat de "presentatie", die je door kunt scrollen: https://utrecht.maps.arcgis.com/apps/Ca ... 43f3ab96cc

De aanpassingen sinds de laatste publicatie zijn volgens mij als volgt, van west naar oost:
- De busbaan tussen Uithoorn en Mijdrecht verdwijnt, en wordt een parallelweg. Lijkt mij een zeer goede beslissing voor de verkeersveiligheid.
- De bocht bij Mijdrecht wordt rechtgetrokken en er komen 2 gelijkvloerse kruisingen in. Het deel tussen deze kruisingen wordt gelukkig wel continu 2x2!
- Kruising met de N212: er komt een vrije rechtsaffer vanaf Mijdrecht gezien, naar de N212. Aan de westkant komt een fietstunnel.
- Vinkeveen: Voorkeursvariant is om de op- en afritten te verlengen. Hierdoor verbetert de veiligheid behoorlijk lijkt me.
- Rond de A2: De turborotonde verdwijnt in de voorkeursvariant! En wordt veranderd in een VRI-kruising. Ook wordt de N201 geheel 2x2 tussen de A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal! Ook wordt de opstellengte vergroot. En worden extra opstelstroken aangelegd. Maar ook wordt het gedeelte met 2 rijstroken op de toerit richting Amsterdam wat verlengd.
In de oude variant wilde men direct na elke kruising terug naar 1x2 rijstroken en kreeg je dus een stukje van 200 meter enkelbaans. Dat was sowieso niet goed voor doorstroming, maar ook niet voor de veiligheid.
In ieder geval is daarmee volgens mij het grootste knelpunt verholpen.
- N402: Richting de A2 komen ook 2 rijstroken.
- Vreeland: Hier verandert weinig. Men wil de N201 naar 50 km brengen. En een fietstunnel aanleggen.
Laatst gewijzigd door mavas op di 28 apr 2020, 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Berrychello » di 28 apr 2020, 11:04

Ah, die link was ik inderdaad vergeten. Dank!

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Rein » di 28 apr 2020, 16:25

Tja, ik weet niet of ik hier nu blij van moet worden, maar ik vrees dat dit zo ongeveer het maximaal haalbare is gezien de politiek in de provincie Utrecht. Wel absurd dat men de Vmax bij Vreeland terug wil brengen naar 50 km/h. Je zou toch denken dat op zo'n belangrijke GOW er juist naar wordt gestreefd om zodanige maatregelen te treffen dat (daarna) de Vmax (weer) op 80 km/h gesteld kan worden? Buiten dat lijkt me een Vmax van 50 km/h voor de luchtkwaliteit minder goed dan 60 of 80 km/h, maar goed dat argument wordt in het algemeen alleen gebruikt om de snelheid te verlagen en niet om tot een hogere snelheid te komen. :shutup:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » di 28 apr 2020, 17:37

Ik denk dat dit best prima is voor de "korte" termijn. De 2 grootste knelpunten worden hiermee opgelost: de bocht bij Mijdrecht en het weggedeelte tussen de A2 en de brug over het Kanaal. Als je die 2 knelpunten oplost zijn er volgens mij geen knelpunten meer waar de doorstroming schort.

Als die maatregelen zijn uitgevoerd zijn we circa 6 jaar verder denk ik, en dan is het naar mijn mening aan Noord-Holland om dan de VRI-kruispunten te verruimen. Daarna heb je best een prima ontsluitingsweg liggen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » di 28 apr 2020, 19:24

Rein schreef: di 28 apr 2020, 16:25 tWel absurd dat men de Vmax bij Vreeland terug wil brengen naar 50 km/h. Je zou toch denken dat op zo'n belangrijke GOW er juist naar wordt gestreefd om zodanige maatregelen te treffen dat (daarna) de Vmax (weer) op 80 km/h gesteld kan worden? Buiten dat lijkt me een Vmax van 50 km/h voor de luchtkwaliteit minder goed dan 60 of 80 km/h, maar goed dat argument wordt in het algemeen alleen gebruikt om de snelheid te verlagen en niet om tot een hogere snelheid te komen. :shutup:
Dat de huidige 60 km/u, ondanks dat het aan de ene kant wel begrijpelijk is, al niet bij een weg als de N201 past is wel te zien aan het feit dat er flitspalen nodig zijn om die snelheid te handhaven. De N201 hoort eigenlijk gewoon 80 km/u te zijn.

Dat men een fietstunnel wil aanleggen bij Vreeland maakt de Vmax naar 50 km/u willen brengen wel vreemde keuze. De huidige lagere Vmax van 60 is voornamelijk vanwege overstekende fietsers bij de kruising Singel en wellicht de matige scheiding van het fietsverkeer op de brug. Bij de N236 die in de oude situatie een smallere rijbaan had was de Vmax ook naar 60 km/u gebracht na het dodelijke ongeval op de brug.
Berrychello schreef: di 28 apr 2020, 10:51 5. Wordt het fietspad op de vechtbrug voldoende veilig geacht? Denk bijvoorbeeld aan het fatale ongeluk op de N236 enkele jaren geleden.
De rijbaan van de N236 was duidelijk smaller. De Vreelandbrug heeft wel een langzaam verkeeroptie aan de dorpzijde van de brug.
Die wordt alleen door voetgangers gebruikt af en toe, er ligt geen fietspad aan die zijde. Die strook zou iets smaller kunnen. Dan zou er wellicht ruimte zijn voor een geleiderail aan de andere zijde van de rijbaan ter afscherming van het fietspad.

mavas schreef: di 28 apr 2020, 17:37 Als die maatregelen zijn uitgevoerd zijn we circa 6 jaar verder denk ik, en dan is het naar mijn mening aan Noord-Holland om dan de VRI-kruispunten te verruimen. Daarna heb je best een prima ontsluitingsweg liggen.
Van zowel de kruising met de Kortenhoefsedijk/Moleneind als de Zuidereinde/ 's Gravelandsevaartweg is vast wel een haarlemmermeeraansluiting te maken. Vanwege het Hilversums Kanaal liggen de huidige kruisingen al hoger. De N201 kan hier verdiept worden zodat de zijwegen er overheen gaan. Zuidereinde zal wellicht wat omgelegd moeten worden zodat die min of meer rechtdoor over gaat in de 's Gravelandsevaartweg.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Berrychello » wo 29 apr 2020, 21:23

De vmax van 60 bij Vreeland was vanwege de brug: die is in 2004 opgeknapt maar niet goed, waardoor het een grote klankkast was geworden. Het geluid van auto's en vooral vrachtwagens galmt daardoor het dorp door. Dat is iets minder geworden, maar nog steeds maakt de brug best wat lawaai. Een limiet van 50 is wat mij betreft niet realistisch, zeker niet omdat men de 2x2 constructie thv de kruisingen wil blijven hanteren. Dan blijft het dus een racebaan. Ideaalsituatie is wat mij betreft een aquaduct, gecombineerd met ongelijkvloerse kruisingen waarbij het doorgaand verkeer lekker 80 op de cruise control kan blijven rijden. Dan heb je er in het dorp ook totaal geen last van.
Noord-Holland zal nooit wat gaan upgraden aan de N201 omdat Hilversum al dat verkeer niet wil hebben.

Goed punt vwb de Vechtbrug: voetpad iets smaller, fietspad iets breder en dan aan beide zijden een barrier tussen voetpad-rijbaan en rijbaan-fietspad.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door mavas » wo 29 apr 2020, 22:00

Als er door de aanpassingen op Utrechts grondgebied de doorstroming verbetert richting Noord-Holland, dan gaat Noord-Holland echt wel wat aan de kruisingen doen hoor. Het meeste verkeer is namelijk bestemmingsverkeer van/naar de plaatsen langs de N201. Je zult namelijk nauwelijks echt doorgaand verkeer vinden door Hilversum heen, omdat de A1 en A27 tegenwoordig prima doorrijden, uitgezonderd incidenten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door Jackbauer1350 » di 05 mei 2020, 11:58

Ik ben gisteren met het mooie weer op pad geweest langs de N201 en heb een serie foto's gemaakt op diverse punten langs de route tussen Hilversum en Vinkeveen.
De hele serie is in dit album te vinden.
Hieronder een kleine selectie:
Afbeelding

SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
De rotonde in Hilversum waar de N201 eindigt.

Afbeelding
De voorwegwijzer van de rotonde met in de verte de komgrens van Hilversum.


Afbeelding
Onbebande tankgelegenheid.

Afbeelding
Tekstkar met de mededeling dat de Ring Oost is afgesloten. Dit in verband met de aanleg van de spoortunnel in het Oostereind.

Afbeelding

Afbeelding
Het kruispunt met het Zuidereinde bij 's-Graveland.

Afbeelding
Afbeelding
De 1e Kanaalbrug in het Zuidereinde. Hier is enkele jaren geleden een fietsbrug naast gelegd.
Deze heeft al wat roestvorming in het dek.

Afbeelding
Mooi uitzicht over het Hilversums Kanaal vanaf de brug.

Afbeelding
Het kruisingsvlak van de aansluiting met de 's-Gravelandsevaartweg.

Afbeelding
De 's-Gravelandsevaart is in de jaren 30 doorsneden door het Hilversums Kanaal.
Dit deel loopt naar Loosdrecht. Hier zicht op de sluis.

Afbeelding
Met kleine bootjes is het nog mogelijk onder de N201 door te varen.

Afbeelding
Zicht op de N201 kijkend richting Hilversum vanaf de volgende kruising bij Kortenhoef.

Afbeelding
Het kruisingsvlak met de Kortenhoefsedijk en het Moleneind.

Afbeelding
De N201 kijkend in de richting van Vreeland. Naar links op de foto begint het Moleneind.

Afbeelding
Afbeelding
De 2e Kanaalbrug in de Kortenhoefsedijk. Deze is identiek aan die van het Zuidereinde.

Afbeelding
Ook vanaf deze brug mooi zicht op het Hilversums Kanaal. In dit geval kijkend richting Vreeland.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een sprongetje naar de volgende kruising. eerst kruist de N201 met een kleine brug de verbinding tussen het
Hilversums Kanaal en het Wijde Blik.

Afbeelding
De N201 maakt hierna een scherpe bocht om uit te komen bij de turborotonde met de N523 die door Nederhorst den Berg heen loopt.

Afbeelding
Bij de rotonde het bekende Fort Kijkuit.

Afbeelding
Langs de N523 de momumentale molen Gabriël, ook wel de Voorste Molen genoemd.
Er stonden in een ver verleden nog twee molens op de dijk langs de Horstermeer maar die zijn afgebrand in 1891 en 1942.

Afbeelding
Zicht op de rotonde vanaf de N523 zijde.

Afbeelding
De fietsoversteek aan de westzijde van de rotonde.

Afbeelding
De N201 richting Vreeland.

Afbeelding
Ter hoogte van de kruising Raadhuislaan/Boslaan bij Vreeland. achter mij....

Afbeelding
...de geopende Vreelandbrug over de Utrechtse Vecht. Daardoor kon ik mooi even midden op de rijbaan staan.

Afbeelding
Voor fietsers en voetgangers aan deze zijde een tunneltje om onder de N201 door te kunnen.

Afbeelding
De Vreelandbrug vanaf de westzijde gezien.

Afbeelding
Vanaf de brug mooi zicht op het dorp en de smalle Van Leerbrug.

Afbeelding
De kruising met de Singel/Loenenseweg.

Afbeelding
Het deel waar de maximum snelheid 60 km/u is gehandhaafd met de beruchte flitspalen.

Afbeelding
Een sprong tot voorbij de kruising met de N402. De toerit naar...

Afbeelding
...de Loenerslootsebrug.

Afbeelding
De brug vanaf de Oostkanaaldijk gezien.

Afbeelding
Het Amsterdam-Rijnkanaal met zicht op de Liniebrug bij Nigtevecht.

Afbeelding
De N201 kruist hier ook de Rhijnspoorweg tussen Amsterdam en Utrecht.

Afbeelding
Afbeelding
Na de Loenerloostebrug loopt de N201 langs Loenersloot en kruist de Angstel.

Afbeelding
Afbeelding
Fietsers en voetgangers kunnen hier naast de Angstel onder de N201 door.

Afbeelding
Afbeelding
De N201 richtig de A2


boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N201] Zandvoort - Hilversum

Bericht door boe! » di 05 mei 2020, 12:23

De Vreelandbrug. Ik ben er ooit onderdoor gevaren.
Afbeelding

Plaats reactie