[N419][N420] BRAVO-project Woerden/Harmelen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » ma 19 jan 2015, 23:57

Even naar een ander deelproject van A12-Bravo: de zuidelijke randweg Woerden, die een verbinding met Waarder gaat vormen. De weg krijgt vermoedelijk het nummer N420 en wordt aangelegd door Kroeze Infra bv. Toevallig kwam ik op hun website wat informatie tegen. De voorbelasting die men eind vorig jaar heeft neergelegd, moet een half jaar liggen. Dat betekent dat men ergens in het voorjaar met de aanleg van de weg zal gaan beginnen. In het (late?) najaar zal de weg worden opengesteld.

Wat ik met name opmerkelijk vind, is de wijze waarop men de weg wil gaan aansluiten bij Waarder. Daar zijn twee gekoppelde turborotondes voorzien:
Afbeelding Bron
Echt een verbetering kan ik dit niet noemen, de weg is duidelijk zeer sterk gedimensioneerd op de verbinding Woerden - A12 west. Verkeer uit Waarder, Driebruggen en Oudewater moet straks enkele honderden meters omrijden om de oprit richting west te nemen. Daarbij moeten ze in feite gewoon keren. De toegankelijkheid van de carpoolplaats gaat er in dit ontwerp ook niet echt op vooruit. Nu wordt de site zeer belabberd bijgehouden*, dus ik heb ergens de stille hoop dat men het ontwerp nog eens heeft aangepast, maar dat zal de tijd leren.

*Veel sterk gedateerde informatie, de gemeente Bodegraven staat als partij vermeldt, terwijl die al in 2010 is gefuseerd. Op berichten via het contactformulier wordt ook niet gereageerd, is mij gebleken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » wo 21 jan 2015, 23:45

Vandaag voor het eerst over de nieuwe N419 gereden. Ik heb er gemengde gevoelens bij. Het stuk ten oosten van de rotonde is een GOW-80 met een inhaalverbod. De weg is echter zo ruim en overzichtelijk, dat het inhaalverbod belachelijk overkomt en de weg eigenlijk prima als autoweg met 100km/h had kunnen worden uitgevoerd. Het tweede stuk, naar de N198 is echter nog tenenkrommender: de 60 km/h ligt daar ver beneden de snelheid die gevoelsmatig bij de weg past. Er is immers een vrijliggend fietspad en geen enkele aansluiting of kruising met ander verkeer. Tevens doet de onderbroken kantstreep op dat stuk eerder denken aan de asmarkering van een fietspad. In ieder geval goed dat de weg er nu eindelijk ligt, maar men kan met wat simpele maatregelen nog wel wat verbetering behalen.

De oostelijke randweg Harmelen zou aanvankelijk ook in december openen, maar dat is door tegenvallers uitgesteld. De weg is nog afgezet, maar het lijkt er op dat men in ieder geval (de onderlaag voor) het asfalt er op heeft liggen. Met een beetje geluk kan de weg medio februari open.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door waldo79 » do 22 jan 2015, 9:13

De provincie Utrecht doet niet meer aan enkelbaans stroomwegen en al helemaal niet met inhaalmogelijkheid. 80 is het beste wat je kunt krijgen.

En die 60 is weer een volstrekte aanfluiting.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » ma 26 jan 2015, 9:01

Inmiddels heb ik bevestiging van de Provincie Utrecht dat de zuidelijke randweg Woerden inderdaad wegnummer N420 krijgt.

Is het overigens een idee om dit topic te hernoemen naar [N198][N419][N420] A12-BRAVO-project? Dat dekt de lading wat beter.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door boe! » ma 26 jan 2015, 9:05

^^ Er staan ook veel posts over dit onderwerp in het A12 Gouda - Utrecht topic.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » ma 26 jan 2015, 9:09

^^ Niet verwonderlijk, de verbreding van de A12 tussen Woerden en Gouda viel ook onder dit project.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » di 27 jan 2015, 14:32

Vanuit Rotterdam was ik 'per ongeluk' even een afrit doorgeschoten. ;) Hierbij dus enkele foto's van de grondwerken aan de N420.

Afbeelding
Een blik richting Woerden. Er ligt een zeer behoorlijke hoeveelheid zand in te klinken.

Afbeelding
De weg naar Nieuwerbrug, tussen de zandbergen in, was vanmiddag om andere redenen afgesloten.

Afbeelding
De zandhoop is zeker 2,5 meter hoog. Ter vergelijking mijn motor in de voorgrond.

Afbeelding
Richting de aansluiting. Dit stuk ligt straks midden in en of maakt deel uit van de nieuwe turborotonde, waar ik voor de geringe verkeershoeveelheden nog altijd niet de noodzaak van in zie. Rechts nog een mooi oldschool bord, helaas licht beschadigd.

Afbeelding
Ook bij de oprit richting Den Haag is wat extra zand aangebracht, hoewel het nut daarvan me verwaarloosbaar lijkt.

Afbeelding
Vanaf hetzelfde punt de andere kant op gekeken.

Afbeelding
De graafmachine, die nog volop bezig was met zand.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door boe! » wo 28 jan 2015, 14:02

Afbeelding
De opening van de oostelijke rondweg van Harmelen (traject 8 op het kaartje) is vertraagd tot eind februari.Vanwege de weersomstandigheden kan de laatste asfaltlaag en de belijning niet aangebracht worden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » zo 08 mar 2015, 21:05

^^ Nog altijd niets. Dit nieuwsbericht van dichtbij.nl dateert van 2 maart:
Nog steeds kan de randweg niet open
Nog steeds een stuk randweg van Harmelen niet open. "Er wordt gewacht op droog weer", zo heeft in de krantjes gestaan. Van steeds meer kanten komen andere geluiden. De weg zou verzakt zijn...

Kan er nu eens duidelijkheid komen? Want Woerden schijnt de enige gemeente in Nederland te zijn waar weken van droog weer nodig zijn om te asfalteren.......

Edit redactie: De fractie van STERK Woerden heeft opnieuw vragen gesteld over het uitblijven van de afrondende werkzaamheden. Tot op heden was de reactie van het College altijd dat er gewacht werd totdat het warm genoeg was om te asfalteren. Van een conflict met de aannemer over een zakkende weg was geen sprake, zo meldde de wethouder.
Tot zover Harmelen; vandaag kwam ik onverhoopt in een trein terecht. Op de fly-over bij Woerden zag ik dat je vanaf daar het zandbed voor het oostelijke eind van de N420 kon zien liggen. Ik heb even een plaatje geschoten.
Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Japsuh
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 10:22

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door Japsuh » do 12 mar 2015, 16:56

Het nieuwe oostelijke deel krijgt ook een maximumsnelheid van 60 km/u:

http://www.woerden.tv/tv/Nieuws/9170/Sn ... m_uur.html

Heb ondertussen al een paar keer over het opengestelde stuk weg gereden en het valt me op dat men gemiddeld 100 km/u rijdt het stuk parallel aan de A12. Na de rotonde wordt de weg 60 (:nuts:). Hier rijden mensen zo'n 80 km/u, wat overigens veel realistischer is vanwege de breedte en de vrijliggende fietspaden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » do 12 mar 2015, 18:01

Weer een knap staaltje domheid van de Woerdense bestuurders. Om een citaatje uit het bericht te pakken:
Maximale snelheid 60 km/u
De toegestande maximale snelheid is aangepast van 80 naar 60 km/u. Wethouder De Weger (A12Bravo): “De weg is jaren geleden ontworpen voor 80 km/u. Gezien onder andere de recente discussies over het intensieve landbouwverkeer in de dorpskern van Harmelen, hebben we besloten de snelheid te verlagen naar maximaal 60 km/u. Mocht er in de toekomst een route voor landbouwverkeer komen buiten de dorpskern Harmelen om, dan zal deze randweg daar deel van uitmaken. Dat kan alleen bij een maximum van 60 km/u. Bovendien gaat het om een vrij korte weg van zo’n halve kilometer, die een overgang vormt tussen de Utrechtsestraatweg als 60 km-weg aan de noordkant en de randweg aan de zuidkant waar 80 km/u mag worden gereden.”
Als ik samen mag vatten: we leggen de weg aan op 80km/h, maar maken er 60km/h van omdat er misschien straks tractoren overheen gaan. Dom idee misschien, maar kan die 60 dan niet worden ingesteld nadat er een landbouwroute overheen wordt gelegd? Want dat is op dit moment nog onzeker, als ik de formulering goed interpreteer. Scheelt de gemeente de nodige borden en de weggebruiker de nodige irritatie.

Verder snap ik sowieso niet in welk opzicht de combinatie landbouwverkeer en 80km/h pertinent onmogelijk is. De N459 kent ook een limiet van 80km/h, maar daar is gewoon landbouwverkeer toegestaan. Dus dat de combinatie pertinent onmogelijk is, is ook al larie. De enige grotere onzin die ik er in tegen kom, is het woord 'overgangsweg'. In wezen is de hele randweg Harmelen een overgangsweg van de snelweg naar een Zone-30, dus op basis van die argumentatie kun je de hele randweg ook wel 30 maken. :wall:

Overigens kan ik hem ook sarcastisch inkoppen: als je de weg preventief naar 60km/h brengt omdat er misschien ooit landbouwverkeer gaat rijden, is het wellicht ook een idee om alvast een tweede rijbaan aan te leggen. Want misschien groeit Harmelen ooit wel uit tot een stad van 300.000 inwoners, en dan volstaat 1x2 niet, dus moet je alvast 2x2 aanleggen op basis van die theoretische toekomstige situatie. :mrgreen:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door boe! » do 12 mar 2015, 18:13

^^ Nee, dat kan niet. Als Harmelen uitgroeit naar 300.000 inwoners, dan komt deze weg binnen de bebouwde kom te liggen en dan moet de maximumsnelheid 50 km/u zijn en niet 60 km/u. :p

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door mavas » do 12 mar 2015, 18:33

RSK schreef:Verder snap ik sowieso niet in welk opzicht de combinatie landbouwverkeer en 80km/h pertinent onmogelijk is. De N459 kent ook een limiet van 80km/h, maar daar is gewoon landbouwverkeer toegestaan. Dus dat de combinatie pertinent onmogelijk is, is ook al larie.
Er zijn zelfs behoorlijk wat wegen in Nederland die over een redelijke lengte landbouwverkeer verwerken, waar de intensiteiten van al het verkeer zeer hoog liggen. Je zou dus zonder problemen 80 in kunnen stellen, ook omdat als men landbouwverkeer tegenkomt, men wel wacht met inhalen totdat het mogelijk is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door Rein » do 12 mar 2015, 19:00

mavas schreef:Er zijn zelfs behoorlijk wat wegen in Nederland die over een redelijke lengte landbouwverkeer verwerken, waar de intensiteiten van al het verkeer zeer hoog liggen.
Inderdaad zijn er talloze wegen met Vmax 80 km/h waar landbouwverkeer overheen gaat. Met als prominente topper de N242 ring Alkmaar bij het Noordhollands kanaal waar ik meen een slordige 60.000 motorvoertuigen per dag rijden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » vr 03 apr 2015, 8:06

Toen ik gisteren de N198 en N419 misbruikte om de file op de A12 mis te rijden, zag ik dat de randweg oost in gebruik is genomen. ondsrstaand bericht van 19 maart bevestigt dat.
Oostelijke Randweg Harmelen eindelijk in gebruik

Bron: RPL Woerden
De Oostelijke Randweg van Harmelen wordt binnenkort eindelijk in gebruik genomen. De laatste laag asfalt is inmiddels aangebracht en de lijnen zijn getrokken.

De randweg was, op deze laatste werkzaamheden na, half december vorig jaar al klaar. Het nieuwe wegdeel kon 3 maanden lang niet in gebruik worden genomen. Volgens het gemeentebestuur moest de afronding vanwege de weersomstandigheden worden uitgesteld. Het zou een week lang minimaal 7 graden en droog moeten zijn.

Nu is het werk dus helemaal klaar en heeft Harmelen na 40 jaar eindelijk een complete rondweg, waardoor veel doorgaand verkeer niet meer via de smalle Dorpsstraat hoeft te rijden.
Overigens las ik dat het college (tot dusver vergeefs) probeert om de hele N419 naar 60km/h te krijgen, wat de provincie weigert. De gemeente wil de weg naar 60 hebben zodat tractoren de weg kunnen gebruiken. De keren dat ik in Harmelen was, heb ik er geen gezien, maar men schijnt daar een heus tractorprobleem te hebben.

In datzelfde nieuwsbericht stond overigens een interessante redenatie: de N419 is 80km/h omdat het een provinciale weg is. Nou provincie Zuid-Holland; doe eens gauw 80 maken die N458! :twisted:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door harry » wo 08 apr 2015, 21:24

RSK schreef:zag ik dat de randweg oost in gebruik is genomen.
Inderdaad. De weg is érg kort en heeft zoals verwacht geen nummer.
Op het kruispunt met de N198 is richting oosten helemaal niets meer aangegeven. En het wegnummer N198 is ook nergens te zien. Dat nummer was hier toch altijd al vrij zinloos...

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door Boerenkool » do 09 apr 2015, 19:58

wel of niet tractoren, dat is juist het verschil tussen een autoweg (100) en een 80 weg.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door Wouter N14 » do 09 apr 2015, 22:53

^^ Autoweg kan ook een 80-weg zijn ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door Peter » vr 10 apr 2015, 4:11

Of een Vmax 70 weg zoals de hele ringweg Groningen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door Jackbauer1350 » vr 10 apr 2015, 7:52

Het spul tussen Woerden en Utrecht met de N419 en de (voormalige) N198.



Deel1:
Link
Deel 2:
Link

Eerste wat opvalt is de eerste kruising van de Europabaan in Woerden. Op de portaal bww staat een staande pijl bij Ind Polanen terwijl het een opstelstrook voor rechtsaf is.
Het eerste deel van de N419 is 60 km/u wegvak tot aan de rotonde met doodlopende weg. Is dus kennelijk vanwege landbouwverkeer. Maar er zijn wel meer 80 km wegen met landbouwverkeer.
De N198 stelt nu niet veel meer voor. Tussen Woerden en Harmelen nog aanwezig op de bww en hm-paaltjes. Verder alleen nog op een paar wegwijzers rond De Meern
RSK schreef:De gemeente wil de weg naar 60 hebben zodat tractoren de weg kunnen gebruiken. De keren dat ik in Harmelen was, heb ik er geen gezien, maar men schijnt daar een heus tractorprobleem te hebben.
Op het eerste stukje N198 tussen Woerden en Harmelen (waar je het bestelbusje op Tita Tovenaarmanier ziet verdwijnen) heb ik een tweede keer gefilmd. Daar zit dus een videolas. En dat vanwege een tracktor met 25 km/u. En die mag je lekker niet inhalen met die doorgetrokken as-balk B(

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door mavas » vr 10 apr 2015, 18:51

^^ Bedankt voor de video's. Dit geeft wel duidelijkheid hoe het wegennet er in dit deel van het "Groene" Hart er uitziet.

Ik moet zeggen dat ik het allemaal maar een onsamenhangend zooitje vind met het netwerk dat er nu ligt van bibeko-wegen, 60-wegen en 80-wegen. Er lijkt niet echt een duidelijke visie achter te zitten achter al die kleine plannetjes.
Die rotonde tussen de N419 en N198 begrijp ik niet, daar sluit vrijwel niks op aan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » vr 10 apr 2015, 19:17

De reden voor die rotonde is te zien op dit kaartje:
boe! schreef:Afbeelding
De plannen voor 6c zijn inmiddels in de ijskast gezet, maar deze rotonde is er een overblijfsel van. Anders had men 6b net zo goed recht naar het zuiden kunnen laten lopen en met een vloeiende boog aan laten sluiten op 6a. Stiekem heb ik nog wel de hoop dat men op de rotonde een rechtstreekse verbinding naar de N212 aanlegt, al dan niet met een aftakking naar Woerden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door Kaaiman » vr 10 apr 2015, 20:22

...en/of 6b doortrekt langs de A12 naar de aansluiting Woerden bij 5.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door Vinny » vr 10 apr 2015, 20:29

Een fraaiere oplossing was geweest om de N 212 door te trekken naar de A 12. De N 198 als parallelweg van de A 12 en dan wat aansluitingen van de snelweg zelf schrappen, met goede toegangswegen naar Harmelen, Woerden en De Meern.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door Jackbauer1350 » za 11 apr 2015, 18:36

Kaaiman schreef:...en/of 6b doortrekt langs de A12 naar de aansluiting Woerden bij 5.
Of Bravo 6b gewoon helemaal doortrekken naar Bravo 3.


En wat wegnummers betreft was het inderdaad logischer geweest om de N198 over het nieuwe deel heen te verleggen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » wo 10 jun 2015, 19:24

In het lokale weekblad kwam de aansluiting bij Waarder aan de orde. Het dorpsoverleg is in gesprek met gemeente en provincie vanwege de situatie in het oude tunneltje (onder de A12 Re). Nu is daar aan twee zijden een fietspad van 1,80m, dat gaat naar één tweerichtingfietspad van 2,10m; te smal naar de zin van de omwonenden. Aanvankelijk zou het tunneltje verbreed worden, maar dat gaat om financiële redenen niet door. Voor beide rijstroken staat 3,20 per stuk ingetekend, vermoedelijk is dat inclusief belijning en redeesseerruimte.

Ik ben benieuwd of er in dit stadium nog mogelijkheden zijn om de plannen aan te passen, ik heb namelijk ook nog wel wat kanttekeningen bij het gepubliceerde ontwerp.
TOEVOEGING
Ter illustratie een filmpje met de situatie zoals die vanmorgen (18 juni) was.
Link
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » wo 24 jun 2015, 23:32

Ineens is er weer aandacht voor een ander BRAVO-deelproject dat in de koelkast leek te staan: de westelijke randweg Woerden! Blijkbaar wordt morgen besloten of het plan verhuist naar de vriezer of op het aanrecht belandt.
Woerden.tv schreef: OKW: Ondernemers kom naar Stadhuis!
De grootste ondernemersvereniging in Woerden heeft haar ruim 300 leden opgeroepen donderdagavond naar het Stadhuis te komen.

Woerdense ondernemers zien de bereikbaarheid van Woerden West als een van de belangrijkste dossiers van Woerden. De raad gaat naar alle waarschijnlijkheid een besluit nemen tegen de zin van de ondernemers in. De raad overweegt geen Westelijke randweg aan te leggen maar de kruispunten op te knappen. Een gemiste kans aldus de vereniging.

Een dergelijk besluit stelt de realisatie van een lange termijn oplossing weer voor onbepaalde tijd uit of maakt onze alternatieve oplossingen wellicht zelfs onmogelijk, aldus de OKW.

In de afgelopen weken heeft de OKW tweemaal ingesproken tijdens vergaderingen van de raad en daarnaast nog diverse individuele gesprekken gevoerd met de wethouder en de fracties om de lange termijn visie van de OKW, de aanleg van een Westelijke Randweg, onder de aandacht te brengen.

OKW stelt zich op het standpunt dat de gemeente nu vooral het hoognodige opknapwerk moet uitvoeren (vernieuwing verkeerslichten en wellicht rotonde Hoge Rijndijk/Boerendijk) en terug moet naar de tekentafel voor een echt duurzame oplossing.

Gepubliceerd op: 24-06-2015
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door RSK » vr 26 jun 2015, 16:47

Zoals te verwachten is de deur voor een westelijke randweg langs Woerden (Project BRAVO 4) voorlopig dichtgegaan. Ondanks de positieve houding van bewoners (die de hoeveelheid verkeer door hun wijk zat zijn) en bedrijven (die zich al tientallen jaren storen aan de waardeloze bereikbaarheid) zag de raad er geen brood in. Met het voorstel van de ondernemers, die hadden becijferd dat de randweg voor 12 miljoen aan te leggen was, is niets gedaan. Volgens de wethouder zou maar 12% van het verkeer gebruik maken van de randweg, waarmee het een dure oplossing voor een beperkte groep verkeer was. Woerden gaat nu 4,6 miljoen steken in het aanpassen van de bestaande wegen, de aanleg van rotondes/VRI's en het aanleggen van fietspaden. De optie van een brug over de Oude Rijn wordt voor de langere termijn niet onmogelijk gemaakt; mocht blijken dat de nu genomen maatregelen niet afdoende zijn, dan kan die er alsnog komen.

Het ingediende amendement door de coalitiepartijen op het eerdere raadvoorstel kwam overigens neer op het volgende:
Amendement schreef:Het besluit wordt gewijzigd, zodat het als volgt komt te luiden:
1. a) Om te kiezen voor op korte termijn scenario 1 en de daarbij behorende verkeerskundige maatregelen te laten uitvoeren (aanpassen drie kruispunten, minder aantrekkelijk maken van de Boerendijk en geluid werende maatregelen treffen op de Hollandbaan en Hoge Rijndijk)
b) Om € 4,6 miljoen beschikbaar te stellen om scenario 1 te kunnen laten uitvoeren
2. Om de kredieten voor het optimaliseren van de route Rembrandtlaan - Boerendijk (€ 4,2 miljoen) voor realisatie van beslispunt 1 aan te wenden. Alleen indien nodig kan een aanvullende € 0,4 miljoen uit de algemene reserve worden gefinancierd.
3. Om op termijn de mogelijkheid voor een brug over de Oude Rijn aan de westkant van Woerden open te houden.
Scenario 1 schreef:Optimalisering huidige verkeersnetwerk Woerden West
  • Aanpassen van kruispunt Hollandbaan - Waardsebaan verkeerslichtenregelinstallatie (VRI), Boerendijk - Chrysantstraat (VRI), Boerendijk - Hoge Rijndijk(rotonde),
  • Afwaarderen (minder aantrekkelijk maken voor doorgaand verkeer) van de Boerendijk tussen de Hoge Rijndijk en de Chrysantstraat,
  • Het realisatie van vrijliggende fietspaden langs de route Rembrandtlaan - Boerendijk,
  • Oversteekbaarheid bevorderen op drie oversteeklocaties op Rembrandtlaan t.h.v. de Gebr. Marisstraat, Boerendijk t.h.v. Esdoornlaan en Waardsebaan t.h.v. de brandweerkazerne.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N198] Rondweg Harmelen

Bericht door boe! » vr 03 jul 2015, 17:44

^^ Gisteravond was de raadsvergadering over dit onderwerp. Er waren 12 raadsleden voor een rondweg en 15 tegen, waardoor de rondweg er definitief niet komt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N419][N420] BRAVO-project Woerden/Harmelen

Bericht door RSK » di 07 jul 2015, 14:00

^^ De weg is door het college inderdaad afgeserveerd, maar de inwoners en de oppositie zijn daar allerminst gelukkig mee, getuige mede onderstaand bericht van Inwonersbelangen en Lijst van der Does. Overigens verdient het aantekening dat de aanleg van de brug fysiek wel degelijk mogelijk blijft.
Paars II geeft 4,5 miljoen uit aan verkeersoplossingen die bijna niemand wil
Woerden - In de laatste raadsvergadering is een besluit genomen om het verkeer over de Waardsebaan en Boerendijk te verleggen naar de Hollandbaan, Molenvlietbaan en Hoge Rijndijk. De inbreng van veel inwoners, ondernemers en instellingen is door Paars II van Woerden (D66, Progressief Woerden, VVD, CU/SGP en SW) volkomen genegeerd. Voor 4,5 miljoen euro wordt de verkeersoverlast verplaatst naar een langere route. Een route waar ook nog eens meer direct aanwonenden leven: 500 in plaats van 200.

De uitkomst van het kieskompas een jaar geleden was duidelijk: de meerderheid van de kiezers wil als oplossing voor de verkeersproblemen een westelijke randweg. Dit heeft zich ook vertaald naar de zetels in de raad: 20 van de 31 zetels in de gemeenteraad hebben aangegeven in het kieskompas een westelijke randweg te willen. Ondanks de duidelijk wens van de kiezers is er een 2e Paarse coalitie in Woerden tot stand gekomen die dit volkomen negeert. Ze zijn vorig jaar tot een opdracht gekomen om na te gaan hoe de doorstroming van het verkeer in Woerden-west verbeterd kan worden. Daarbij mocht een Westelijke randweg niet worden meegenomen. Ook zijn er diverse onderdelen niet meegenomen in het onderzoek. Zo is niet meegenomen wat het effect is van een combinatie van vrachtwagens en fietsers op een rotonde. Op basis van deze onvolledige onderzoeken heeft de 2e Paarse coalitie het besluit genomen om de Waardsebaan en Boerendijk autoluw te maken. Het verkeer mag in de toekomst een langere weg afleggen via de Hoge Rijndijk en de Hollandbaan. Detail is dat er op de nieuwe route 300 inwoners meer direct aan de weg wonen dan aan de huidige route.

Inwonersbelangen en Lijst van der Does betreuren dit besluit. Zonde om 4,5 miljoen euro uit te geven aan marginale verbeteringen. Nog meer valt te betreuren hoe de 2e Paarse coalitie omgegaan is met de inbreng van de inwoners, ondernemers en instellingen. Van de inspreekmogelijkheid hebben 28 inwoners en ondernemers namens een grote achterban gebruik gemaakt. Zo spraken inwoners namens meerdere inwoners wonend aan de Hoge Rijndijk. Een andere inspreker vertegenwoordigde de overgrote meerderheid van de ondernemers uit Barwoutswaarder. Van de 28 insprekers gaven er 26 aan geen van de voorgestelde plannen te zien zitten. Het enige goede alternatief vonden deze 26 insprekers het aanleggen van de westelijke randweg. Stuitend was de reactie van de wethouder: “weliswaar was de inspraakavond goed bezocht, maar de meerderheid van de inwoners was niet aanwezig”.

Ook de ondernemers zijn niet serieus genomen. Alle voorstellen van het college voor verbetering van de wegen in Woerden-west kwamen uit op 11,9 miljoen euro. Met andere woorden: de paarse coalitie had 11,9 miljoen euro over de voorstellen. De Woerdense ondernemers, volop maatschappelijke betrokken, hebben onderzocht wat de westelijke randweg en aansluitend een brug over de Rijn anno 2015 moet gaan kosten. Ze komen erop uit dat het voor 12 miljoen euro kan. Helaas komen ze met moeite in gesprek met het college. Progressief Woerden deed het af als volledig eigenbelang, puur commercieel voor de eigen portemonnee.

De paarse coalitie verengde de discussie om geen westelijke randweg te realiseren tot een financiële onmogelijkheid. Dat is een dooddoener want de jaarlijkse kosten (afschrijving weg in 30 jaar) bedragen 460.000 euro, inclusief onderhoud. Tegelijkertijd werden recentelijk nieuwe plannen aangeboden welke eveneens enkele tonnen structureel per jaar kosten. Dit betreft uitbreiding Bijzondere Opsporingsambtenaren (BOA’s), samenwerking in de Regio, een Economisch actieplan (in totaal 300.000 euro jaarlijks) en niet te vergeten 1 miljoen voor de Rijnstraat, 1 miljoen voor een samenwerking met Oudewater wat geen enkele urgentie heeft. Kortom het is geen kwestie van geld maar een kwestie van willen. Waar een wil is een Weg. Progressief Woerden maakte het helemaal te bont door hier en daar wat cijfers op een hoop te gooien en vertelde toen dat deze weg 1.200.000 euro per jaar zou gaan kosten. Wij verwachten van een politieke partij die zich serieus neemt betere berekeningen.

Deze Paarse coalitie neemt hiermee een onzinnig besluit en toont los te staan van inwoners, ondernemers en instellingen. Er wordt een besluit genomen waarvoor de kiezers in 2014 niet gekozen hebben. Doen niets met de inbreng van de inwoners en ondernemers. En tot slot smijten ze met miljoenen euro’s gebaseerd op onvolledige onderzoeken. Inwonersbelangen en Lijst van der Does blijven strijden voor echte en betaalbare oplossingen die beloofd zijn bij de verkiezingen en waarom in grote meerderheid om gevraagd wordt.
Persoonlijk word ik niet zo geraakt door de belabberde bereikbaarheid van Woerden, maar ik ken daar wel veel inwoners en ondernemers die er goed ziek van zijn. Het is dan ook jammer dat een politieke meerderheid 'ja' roept en vervolgens 'nee' doet. Een vergelijkbare situatie was er in Bodegraven-Reeuwijk met de koopzondagen: een meerderheid wilde dit vrijgeven, maar uiteindelijk is dat in de christelijk-lokale coalitie toch gesneuveld. Zulk tegenstrijdig beleid is erg slecht voor de toch al zo matige geloofwaardigheid van lokale politici, die nu eenmaal beperkt zijn in de beleidsvlakken waarop ze zich kunnen onderscheiden.

Zeker met het oog op de 4,5 miljoen die nu voor twijfelachtige maatregelen is gereserveerd, zou ik als gemeente Woerden nog maar even de kat uit de boom kijken. Als de N420 dit najaar open kan worden gesteld, gaan bepaalde verkeersstromen rond Woerden toch veranderen. Wellicht leiden die gewijzigde verkeersstromen tot een ander uitgangspunt en kan het geld nuttiger besteed worden. Als een oversteek van de Oude Rijn een brug te ver is, lijkt het mij nog altijd een redelijk alternatief om de randweg gedeeltelijk aan te leggen, tot aan de Hollandbaan (de gele weg rechtsboven de 4 - tot het punt waar deze noordwaarts afbuigt).
Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie