[N233] Veenendaal - Ochten

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Techum » vr 28 aug 2015, 12:10

Zou er bij de aanleg van een nieuw tracé (verlenging A30) op de rijnbrug bij Rhenen wellicht ruimte zijn voor een spoorbaan in plaats van een wisselstrook? Als we het toch over beter benutten hebben...

Wie weet zou je zelfs het gehele spoortraject Amersfoort-Kesteren ooit kunnen heropenen. Studies naar alleen reactivering van het deel Ponlijn hebben tot nu toe niets opgeleverd. Wie weet zijn de investeringen wel lonend als je het breder aanpakt?

Tegenwoordig wordt er met geheel ander materieel gereden dan vroeger. Als je de hele lijn heropent zou je dit ook met nog lichter (tram/metro achtig) materiaal kunnen doen om de kosten voor de (ver)bouw van kunstwerken laag te houden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door boe! » vr 28 aug 2015, 12:35

Techum schreef:Zou er bij de aanleg van een nieuw tracé (verlenging A30) op de rijnbrug bij Rhenen wellicht ruimte zijn voor een spoorbaan in plaats van een wisselstrook? Als we het toch over beter benutten hebben...

Wie weet zou je zelfs het gehele spoortraject Amersfoort-Kesteren ooit kunnen heropenen. Studies naar alleen reactivering van het deel Ponlijn hebben tot nu toe niets opgeleverd. Wie weet zijn de investeringen wel lonend als je het breder aanpakt?

Tegenwoordig wordt er met geheel ander materieel gereden dan vroeger. Als je de hele lijn heropent zou je dit ook met nog lichter (tram/metro achtig) materiaal kunnen doen om de kosten voor de (ver)bouw van kunstwerken laag te houden.
Dat is allemaal onderzocht en de Provincie heeft (nog niet eens zo heel lang geleden) besloten dat de spoorlijn niet wordt gereactiveerd. Toen is ook het verbod om te bouwen op of langs het spoortracé opgeheven. Dat verbod was er om te voorkomen dat er problemen zouden opduiken bij een mogelijke reactivatie.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Techum » vr 28 aug 2015, 13:13

Wat maar weer bewijst dat je bij sommige provincies niet hoeft te rekenen op een brede visie om met een geïntegreerde aanpak slim meerdere problemen op te lossen. Juist in een regio waar het rijk niet gelijk met regie en een zak geld klaar zal staan is dat jammer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door captain007 » vr 28 aug 2015, 13:26

^^ Die spoorverbinding zou ook weinig zoden aan de dijk zetten. Je komt uit op een regionaal lijntje Tiel - Elst en het reizigerspotentieel is daar niet dermate hoog dat je er de vele miljoenen die voor reactivatie nodig zijn mee kan verantwoorden. Je ontsluit er enkel een paar dorpen mee en veel meer is het niet. Dan is het gewoon effectiever om wat bussen te laten rijden en het daarbij te laten. Ook is het niet realistisch om te verwachten dat een doorgetrokken A30 er ooit komt. Hooguit dat de N233 wat verbreed wordt en dat zal wel het hoogst haalbare zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Kaaiman » vr 28 aug 2015, 14:55

^^ In een andere draad hadden we het over de kortzichtigheid dat het project A12 geen tekenen vertoont van een eventuele spoorverdubbeling Ede - Arnhem. Reactivering en opwaardering van het baanvak Veenendaal - Nijmegen zou juist een deel van het treinverkeer van het baanvak Ede - Arnhem kunnen wegnemen.

Je moet niet alleen kijken naar wat het nu is (een regionale spoorlijn), maar ook kijken wat het kán worden (een intercitylijn).

En nu niet gaan zeuren over dat die boog Tiel - Nijmegen er niet meer ligt, want die kun je gewoon opnieuw aanleggen, maar dan met twee onderdoorgangen en wat extra wissels. En anders kopmaken in Elst. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door waldo79 » vr 28 aug 2015, 15:08

Alsof die Ponlijn aan de Utrechtse kant een succes kan worden...die spoorlijn omzeilt alle bebouwde kommen en buslijn 80 (Amersfoort - Wageningen) ontsluit tussenliggende kernen beter.
kopmaken in Elst
Dat is killing voor de capaciteit :dyn_hyp:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door RSK » vr 28 aug 2015, 18:17

Op zich vind ik Kaaimans suggestie voor een alternatieve lijn naar Nijmegen wel aardig, alleen ga je dan van klagende bewoners langs de N233 naar klagende bewoners langs het spoor.

Overigens Waldo; de IC Utrecht-Nijmegen maakt nu ook kop, alleen dan in Arnhem. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Techum » vr 28 aug 2015, 19:45

captain007 schreef:^^ Die spoorverbinding zou ook weinig zoden aan de dijk zetten. Je komt uit op een regionaal lijntje Tiel - Elst en het reizigerspotentieel is daar niet dermate hoog dat je er de vele miljoenen die voor reactivatie nodig zijn mee kan verantwoorden. Je ontsluit er enkel een paar dorpen mee en veel meer is het niet. Dan is het gewoon effectiever om wat bussen te laten rijden en het daarbij te laten. Ook is het niet realistisch om te verwachten dat een doorgetrokken A30 er ooit komt. Hooguit dat de N233 wat verbreed wordt en dat zal wel het hoogst haalbare zijn.
Ik denk ook dat die spoorverbinding wel gemist kan worden. In mijn post ga ik uit van een hypothetisch scenario waarbij de A30 doorgetrokken zou worden en er dus capaciteit vrijkomt op die brug. Mijn vraag was of je er dan technisch gezien nog een trein over zou kunnen laten rijden...

Overigens is het maar de vraag of het lokaal verkeer flink zou afnemen. En dan nog lijkt het me beter om het fietspad te laten liggen cq terug te brengen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door waldo79 » vr 28 aug 2015, 21:45

RSK schreef: Overigens Waldo; de IC Utrecht-Nijmegen maakt nu ook kop, alleen dan in Arnhem. ;)
Weet ik ;)

Maar ik vrees dat de aanleg van de wisselstrook bij Rhenen het hoogst haalbare is.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Wesso » za 29 aug 2015, 17:21

boe! schreef:Gisteren is er in Veenendaal een bijeenkomst geweest voor belangstellenden en buurtbewoners over de verbreding van de N233.

:arrow: Artikel op RTV Utrecht
Ik was bij die bijeenkomst, geleid door Ab van 't Zand van de provincie. De toon werd inderdaad aardig gezet door een aantal bezorgde buurtbewoners. Het grootste knelpunt is (uiteraard) de tweestrooksrotonde Prins Clauslaan, die omgebouwd zou worden tot VRI-kruising met meer opstelcapaciteit.

Streetview

Het plan is om het middelpunt van de kruising 5 meter zuidelijker te leggen dan de huidige rotonde, vanwege ruimtegebrek. Op korte termijn zullen de wegvakken 2x1 rijstroken houden en worden alleen twee kruisingen en een turborotonde aangelegd. De provincie is nu bezig met het voorlopig ontwerp dat in het 4e kwartaal 2015 gereed moet zijn. Tegelijkertijd zal er milieuonderzoek plaatsvinden. Besluitvorming vindt plaats in het 4e kwartaal 2016. Wat nog niet helemaal duidelijk is, is of er voldoende is en wordt gedaan om de geluidsoverlast en luchtkwaliteit voor bepaalde bewoners te beperken. In het Streetviewbeeld zie je een halfrond gebouw (Albert Schweitzerstraat) dat op ± 25 meter van de wegkant af ligt. Een stukje terug steken de bovenste etages van de MacBridestraat-bewoners boven de geluidswal uit. Die woningen staan op ± 50 meter van de wegkant. Het woord "MacBridestraat" werd veel genoemd in de krant en een paar keer op de avond, dus waarschijnlijk wonen daar de meeste bezorgde bewoners.

Ik weet niet precies in welke volgorde er is gebouwd, maar de genoemde woningen hebben 2008 als bouwjaar. Precies het jaar waarin de Rondweg-Oost werd opengesteld. Wat de rol van de gemeente hierin is, is voor mij ook onduidelijk. Best mogelijk dat er niet/onvoldoende gekeken is naar het mogelijke verkeer op de N233 of dat er niet goed gecommuniceerd is. Maar het kan ook zijn dat de (maximale) grenswaarden in acht zijn genomen en dat gemeente/provincie het goed hebben gedaan. De bewoners zijn vooral bezorgd over hun gezondheid, de waardedaling van hun huis en de vraag of alles volgens de regels is en zal verlopen. Ze hebben ook het gevoel geconfronteerd te worden met uitbreiding van een weg, die ze niet wilden hebben. Voor wat het waard is. Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van het milieuonderzoek om te zien of het allemaal kán. Ik weet helaas te weinig van milieu, maar ik zie dat bepaalde woningen bij de rotonde een GES (gezondheidseffectscreening)-score van 5 hebben. Dat is 60-64 dB.

De provincie heeft op aandringen van de bewoners beloofd om bij de afdeling milieu gegevens over de huidige situatie op te vragen.
boe! schreef:Uitkomst is dat het verkeer opnieuw geteld gaat worden. Geen idee wat het nut hiervan is.
Volgens de provincie bestaat niet meer dan 5% van het verkeer op de N233 uit vrachtverkeer. Dit is gemeten vanaf de A15 richting Kesteren/Rhenen. Ook zou het percentage interregionaal verkeer erg meevallen. Volgens de bewoners is er veel meer interregionaal (vracht)verkeer en ervaren zij het als een grote stroom, die elke dag langsdendert. Met name het vrachtverkeer is een bron van overlast. Ik denk dat ze daarin een punt hebben. De provincie heeft bij opening van de Rondweg-Oost nota bene zelf aangegeven dat de weg voor interregionaal verkeer een uitkomst is en ik kan ze geen ongelijk geven. Het is een onmisbare schakel in het regionale verkeer.

Interprovinciaal (dus tussen Utrecht en Gelderland) was er weinig te melden. In 2023 zal Gelderland een studie afronden naar een nieuwe oeververbinding over de Nederrijn. Wat ik overigens vrij stuitend vond, was het feit dat beide provincies feitelijk niet met elkaar overleggen over regionale verkeersstromen rond de N233. Een verlenging van de A30 kunnen we op deze manier wel vergeten. Het enige wat er aan interprovinciaal overleg gedaan wordt vindt plaats in het lokale Food Valley-overleg. De focus ligt op het bestaande tracé van de N233.

Voor de middellange termijn (> 2020) wordt wel gedacht aan uitbreiding naar 2x2 rijstroken voor de Rondweg-Oost. Hierover wordt 1e kwartaal 2016 een beslissing genomen.

Hierop terugkijkend denk ik dat er eerst duidelijkheid moet komen over de uitvoerbaarheid van de kortetermijnplannen, door middel van gegevens. Als blijkt dat het milieutechnisch kan hebben het bewoners het nakijken, en komt die VRI-kruising er waarschijnlijk toch. Overigens: de huidige situatie is volgens de provincie "file" terwijl de bewoners vinden dat het nog wel doorstroomt bij de rotonde. Voor het 2x2 scenario heb ik wel een passende oplossing in gedachten in de vorm van een landtunnel/overkapping die de kruising overkapt. Misschien krijg ik de kans om dat uit te werken.
Laatst gewijzigd door Wesso op za 29 aug 2015, 18:32, 3 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door RSK » za 29 aug 2015, 17:45

Als het mogelijk is een volledig ongelijkvloerse 2+1-weg te realiseren van de A12 tot voorbij de laatste rotonde van Veenendaal, denk ik dat je de meeste overlast wel kwijt bent. Natuurlijk is 23.000 eigenlijk te druk voor 1x2, maar het biedt zonder twijfel een betere capaciteit en doorstroming dan de huidige oplossing met rotondes en afwisselend 2x1 en 2x2.

De enige duurzame oplossing is natuurlijk een doortrekking van de A30 oostelijk langs Veenendaal. Daarmee hou je op de huidige Rondweg-Oost het (semi-)lokale verkeer over. En dat is volgens mij al meer dan genoeg voor de huidige infrastructuur. Die A30 kun je gelet op de bodem vrij makkelijk verdiept aanleggen met een aantal overkappingen van 249 meter als compromis tussen bescherming van de omgeving en het niet hoeven aanleggen van dure tunnelinstallaties.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Wesso » za 29 aug 2015, 17:53

^^ Dat zou betekenen dat je een soort A4 Midden-Delfland aanlegt voor een regionale schakel, die er al is en waar de provincie verantwoordelijk voor is.

De 2+1 configuratie voor de Rondweg-Oost vind ik wel interessant.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Kaaiman » za 29 aug 2015, 18:09

Het liefst zou ik de Rondweg-Oost voorzien van compacte ongelijkvloerse aansluitingen met rotonde bovenop à la A59 en N261. Dan ben je meteen klaar qua capaciteit èn valt een deel van het geluid weg in de tunnelbak. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door boe! » za 29 aug 2015, 18:10

Wesso schreef:
boe! schreef:Uitkomst is dat het verkeer opnieuw geteld gaat worden. Geen idee wat het nut hiervan is.
Volgens de provincie bestaat niet meer dan 5% van het verkeer op de N233 uit vrachtverkeer. Dit is gemeten vanaf de A15 richting Kesteren/Rhenen. Ook zou het percentage interregionaal verkeer erg meevallen. Volgens de bewoners is er veel meer interregionaal (vracht)verkeer en ervaren zij het als een grote stroom, die elke dag langsdendert. Met name het vrachtverkeer is een bron van overlast.
Het percentage zwaar vrachtverkeer op de Rondweg-Oost ligt tussen 4,1 en 5,5% op een werkdag afhankelijk van het telpunt. Het gemiddelde over alle telpunten is inderdaad 5,0%.

In absolute aantallen: in de spits tussen 25 en 51 zware vrachtwagens per rijrichting per uur, in de daluren tussen 18 en 25 zware vrachtwagens per rijrichting per uur.

Het meeste vrachtverkeer rijdt tussen De Smalle Zijde en Cuneraweg (dus van/naar Rhenen), het minste vrachtverkeer tussen De Smalle Zijde en de Wageningselaan.

Het vrachtverkeer bij de woonwijken zit daar tussenin: in de spits tussen 38 en 45 zware vrachtwagens per rijrichting per uur, in de daluren 24 zware vrachtwagens per rijrichting per uur.

(oftewel: alle gegevens zijn bekend, waarom opnieuw tellen?)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Chris » za 29 aug 2015, 18:19

5% is niet veel, maar de ervaring leert dat middelzwaar vrachtverkeer bijna net zo vervelend is (bakwagens en bussen) omdat daar ook een zware motor in zit.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door RSK » za 29 aug 2015, 18:23

Kaaiman schreef:Het liefst zou ik de Rondweg-Oost voorzien van compacte ongelijkvloerse aansluitingen met rotonde bovenop à la A59 en N261. Dan ben je meteen klaar qua capaciteit èn valt een deel van het geluid weg in de tunnelbak. :idea:
Op zich een prima idee, maar ik vrees dat je ruimte tekort komt voor 2x2 plus een rijstrook voor in- en uitvoegend verkeer. Wat wel een interessante optie kan zijn bij ondertunneling, is het stapelen van de rijrichtingen. Dan kun je het qua breedte met een vierstrooksprofiel af: in het midden een gestapelde 2x2, met daarnaast aan beide zijden een weefvak.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door boe! » za 29 aug 2015, 18:54

Chris schreef:5% is niet veel, maar de ervaring leert dat middelzwaar vrachtverkeer bijna net zo vervelend is (bakwagens en bussen) omdat daar ook een zware motor in zit.
Als je het middelzwaar verkeer meetelt, dan kom je op 14%.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door RSK » vr 25 sep 2015, 21:43

Zojuist meldt een Veenendalonesische dame mij dat vanmorgen in de lokale krant stond dat men overweegt de hele Rondweg-Oost naar 50km/h terug te brengen in het kader van milieu-overwegingen. Topidee om meer animo voor de A30 te creëren...
TOEVOEGING
Zou hier over gaan:
http://www.veenendaalsekrant.nl/mobiel/ ... gWlppZUfCQ
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Wesso » vr 25 sep 2015, 23:13

^^ Ik heb het ook gelezen. Wat NIMBY-gesputter van enkele bewoners en één lokale partij al niet kan opleveren, het is niet te geloven.

De provincie had dit allemaal kunnen voorkomen door eerst met een aantal afgewogen scenario's te komen (met milieueffectrapportage). Nu zijn de plannen al omstreden voordat ze goed en wel onderzocht zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door boe! » di 08 mar 2016, 19:20

Vandaag zijn de voorbereidende werkzaamheden aan de rotonde Geertesteeg gestart (afslag Rhenen-West). De feitelijke ombouw naar een turborotonde wordt in de zomer uitgevoerd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door RSK » di 08 mar 2016, 21:44

Zijn er eigenlijk nog vorderingen in het uitwerken van de plannen voor de lange termijn? Ik heb me toen eens aangemeld voor een klankbordgroep/denktank, maar na een korte mailwisseling nooit meer wat gehoord.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Wesso » di 08 mar 2016, 23:08

^^ Bedoel je de klankbordgroep voor de Rondweg-Oost? Ik heb vorig jaar overwogen om daarin deel te nemen, maar gezien de starre houding van de provincie en de struisvogelpolitiek rond verkeersgegevens heb ik ervan afgezien. Ik heb ook wel iets beters aan mijn hoofd.

De meest ontevreden buurtbewoner, Cees van Doodeweerd, is trouwens ook uit zo'n groep gestapt, omdat hij (verrassend) ontevreden is over de gang van zaken. Intussen hebben de klankbordgroepen volgens de Gelderlander al gegevens uit het verkeersonderzoek mogen inzien. De provincie wil dat deze besloten blijven, omdat men in de conceptfase zit. Mogelijk verklaart dit het vertrek van Van Doodeweerd uit de klankbordgroep voor bewoners. Via zijn twitteraccount zag ik dat hij een petitie is gestart tegen de plannen voor de Rondweg-Oost.

Via de petitie kwam ik nog bij een presentatie van de langetermijnplannen:
https://veenendaal.raadsinformatie.nl/d ... /1948679/1.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door RSK » di 08 mar 2016, 23:21

^^ Ja, ik las destijds dat men regelmatig gebruikers en mensen met ideeën kon gebruiken. Dat leek me beiden wel van toepassing, dus meldde ik me met de mededeling dat ik graag mee wilde denken. Maar volgens mij zijn ze afgehaakt op mijn woonplaats en het feit dat ik geen branchevereniging o.i.d. vertegenwoordig.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door PeterSchoeber » vr 11 mar 2016, 20:53

Inspraak, en klankbordgroepen, is een goed ding maar helaas is de provincie Utrecht daar niet echt van gecharmeerd. Als ik tenminste zie hoeveel moeite ik, als bestuurslid van de Bedrijvenkring Rhenen, moet doen om op de hoogte te worden gehouden door de provincie. De klankbord groep Rijnbrug wordt nauwelijks bijgepraat en alleen als de klankbordgroep flink aandringt komt er een bijpraatsessie.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Wesso » vr 01 apr 2016, 12:30

De gemeentepolitiek begint zich nu echt te roeren in de discussie rond Rondweg-Oost.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1461695 ... ndaal.html

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door RSK » vr 01 apr 2016, 12:59

Staat een kwalijke fout in het artikel, die het verhaal enigszins een richting op stuurt.

Afbeelding

De N233 is immers eind 2008 opengesteld, terwijl de oudste nieuwbouwwoningen ten oosten van de N233 zijn opgeleverd in 2010. Dan moet je zes jaar later niet gaan katten dat die weg dwars door de wijk loopt; dat weet je als je er gaat wonen. Dit soort NIMBY'isme heeft een hoog Schiphol-gehalte. :nothanks:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Wesso » vr 01 apr 2016, 13:46

^^ Klopt, en dat is niet de enige storende fout in de berichtgeving. In het filmpje wordt een oude kaart getoond met een Rondweg-Oost-in-aanbouw en een kader om de Rondweg-West; toen nog drager van de N233.

In een eerdere posting heb ik verteld dat de woningen waar het vooral om gaat rond 2008 zijn opgeleverd. Die liggen in Dragonder-Oost tegen de Rondweg aan. RTV Utrecht doet voorkomen alsof de Rondweg één woonwijk doorsnijdt, maar in feite is dat dus onjuist. Plannen voor nieuwbouw in de wijk Veenendaal-Oost (op zo'n 20 meter van de Rondweg af, je verzint het niet) staan op losse schroeven door de discussie.
TOEVOEGING
Er is iets aangepast in het artikel zie ik :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Wesso » wo 29 jun 2016, 22:33

Uw razende reporter is weer eens op pad gegaan. Vanavond was de tweede informatieavond over de Rondweg-oost (N233) in Veenendaal.
Wethouder Beckerman van Veenendaal zit in een spagaat over de Rondweg-Oost. Men heeft in de gemeente overwogen om het hele project 10 jaar uit te stellen, omdat de dilemma's te groot zouden zijn. Tegengestelde belangen. Alles zo laten omdat elke maatregel onhaalbaar is? Of toch de koe bij de horens vatten? Het lijkt erop dat de gemeente voor het laatste kiest, want de bereikbaarheid van bedrijven is beklagenswaardig en zal alleen maar verslechteren gezien de bouwprojecten in de regio die op stapel staan.

Gelukkig wisten de andere afgevaardigden (zowel provincie als gemeente) de lokale emoties onder de duim te houden. Dit zijn de belangrijkste feiten.

- De doorstroming is op meerdere plekken onder de norm (minder dan 50 km/h in spitsperiodes). Dit betekent knelpunten.
- De voorkeur van de provincie is bekend. De rotonde Smalle Zijde wordt een turborotonde, want die is makkelijker inpasbaar. De rotonde Wageningselaan wordt waarschijnlijk een VRI-kruising. Voor de rotonde Prins Clauslaan, het hete hangijzer, gaat de voorkeur ook uit naar een VRI-kruising.
- Volgens een ingehuurde verkeerskundige is alleen de kruispunten aanpakken niet voldoende. Op het gedeelte Wageningselaan (industrie Veenendaal) – aansluiting A12 moet verbreding plaatsvinden.
- Volgens omwonenden maakt regionaal verkeer massaal gebruik maakt van de Rondweg-Oost, maar de telgegevens spreken dit tegen. Van het verkeer dat vanaf de A12 de Rondweg-Oost oprijdt is nog 40% over bij het oprijden van de Cuneraweg. En nog maar 18% bij de Rijnbrug in Rhenen.
- De luchtkwaliteit voldoet aan de normen. De geluidsoverlast moet bij de uitvoering wel worden aangepakt i.v.m. aangescherpte wetgeving.
- Bij een betere doorstroming op de Rondweg-Oost zal verkeer van de gemeentelijke wegen in Veenendaal worden aangezogen. Er zijn mensen die via allerlei sluipwegen de Rondweg-Oost ontwijken.
- De gemeente Veenendaal heeft allerlei alternatieven bekeken. Omliggende wegen het verkeer laten opvangen, overleggen met buurgemeente Ede. Volstrekt onrealistisch natuurlijk. Ede heeft zelfs gedreigd het Pakhuisviaduct af te sluiten voor verkeer als de intensiteiten te hoog worden, bijvoorbeeld als de aansluitende Dragonderweg als sluiproute wordt gebruikt.
- Op een vraag of het misschien mogelijk is om een provinciale weg door het Binnenveld aan te leggen i.p.v. een doorgetrokken A30, omdat je daarmee het Rijk omzeilt, antwoordt de gemeente dat dat nooit serieus is onderzocht. Gelderland wordt beschouwd als gebied waar niets over valt te zeggen.

Voorafgaand aan deze avond ontstond bij mij het idee voor een tunnel. Geen 2x2 tunnel, want misschien te duur, maar wel een 2x1 tunnel (in twee tunnelbuizen) voor doorgaand verkeer dat onder de bestaande rotonde Prins Clauslaan rijdt. Gescheiden van bestemmingsverkeer dat via af- en opritten over de ‘oude’ Rondweg en de rotonde kan blijven rijden. Doorstroming verbeterd, verkeer kan blijven rijden tijdens ombouw, overlast van vrachtverkeer zo goed als weg, win-win-win. Alleen niet zo toekomstbestendig.

Tot mijn verrassing was de provincie minder conservatief als het gaat om uitwerkingen, want één optie voor de aansluiting Prins Clauslaan die werd gepresenteerd is een ongelijkvloerse aansluiting met 2x2 Rondweg eronderdoor. Wat mij betreft de allerbeste.

In de foyer hing een selectie van plaatjes en gegevens, waar de bezoeker zich aan mocht vergapen. Ik heb ingezoomed op de aansluiting Prins Clauslaan. Als alles meezit (en klopt) kan de schop over 3 jaar de grond in.
SPOILER: TOON

Telgegevens van de Rondweg-Oost
Afbeelding

Doorgaand verkeer van en naar de N233 Veenendaal-Rhenen
Afbeelding

Optie ongelijkvloerse aansluiting Prins Clauslaan
Afbeelding

Afbeelding

Optie VRI-kruising Prins Clauslaan (voorkeur van de provincie)
Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door RSK » wo 29 jun 2016, 22:51

In mijn optiek zou 2x2 ongelijkvloers hier de beste optie zijn. Een VRI is eigenlijk nauwelijks een verbetering, tenzij de N233 een sterke prioriteit krijgt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door boe! » za 02 jul 2016, 21:36

Wesso schreef:Volgens omwonenden maakt regionaal verkeer massaal gebruik maakt van de Rondweg-Oost, maar de telgegevens spreken dit tegen. Van het verkeer dat vanaf de A12 de Rondweg-Oost oprijdt is nog 40% over bij het oprijden van de Cuneraweg. En nog maar 18% bij de Rijnbrug in Rhenen.
Bij calamiteiten rond Arnhem zie je de files voor de Rijnbrug verdubbelen en kan de vertraging oplopen tot een uur. Dan is er wel veel doorgaand verkeer, maar dat komt maar een paar keer per jaar voor.

Plaats reactie