[N014][N440] Hubertustunnel

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[N014][N440] Hubertustunnel

Bericht door Rene » vr 05 aug 2005, 15:17

Cobouw schreef: Fundering Hubertustunnel valt opnieuw tegen

Het funderingswerk voor de Hubertustunnel in Den Haag verloopt moeizaam. Na eerdere problemen met het inheien van damwanden voor de ontvangstkuip zijn het nu de trekpalen van de startkuip die extra aandacht vragen.

De Hubertustunnel is onderdeel van de Noordelijke Randweg die wordt aangelegd om de bereikbaarheid van Den Haag en vooral Scheveningen te verbeteren. De Hubertustunnel, onder het Hubertuspark, wordt als geboorde tunnel aangelegd door een bouwcombinatie van BAM Civiel, Wayss und Freytag en Van Hattum en Blankevoort. Het funderingswerk dat nu extra aandacht vraagt, wordt ook uitgevoerd door een combinatie en wel één met Visser en Smit Funderingstechnieken en BAM Grondtechniek.
De startkuip voor de geboorde tunnel wordt aangelegd aan de oostkant van het tracé bij de Landscheidingsweg. Dat gebeurt volgens een gebruikelijke methode: een damwand rondom, trekpalen in de grond, ontgraven in den natte, storten van onderwaterbeton en leegpompen van de kuip. De trekpalen worden ingestort in onderwaterbeton om de opwaartse druk van het grondwater te kunnen opnemen als de kuip leeg is. De startkuip wordt aangelegd om als beginpunt te dienen voor de tunnelboormachine die zich twee keer onder het duin door zal boren, voor elke richting een keer.

Trekkracht
De problemen met de trekpalen hebben zich voorgedaan bij de startkuip. In juni bleken de daar aangebrachte schroefinjectiepalen niet de vereiste trekkracht te kunnen leveren. De woordvoerder van het Projectbureau Noordelijke Randweg laat weten dat in goed overleg met de funderingscombinatie het werk is stilgelegd. Het is eind juni hervat met zogenoemde GEWI-ankers. Het palenplan is zo ingericht dat de al aangebrachte palen ook worden gebruikt.
De periode die niet is gewerkt aan het aanbrengen van de trekpalen van de startkuip, wordt ingelopen door op werkdagen van ‘s ochtends zes uur tot middernacht door te werken. Daardoor zal het volgens de woordvoerder mogelijk om het werk aan fundering van de bouwkuip toch volgens planning eind deze maand gereed te hebben. De kuip kan dan eind van het jaar gereed zijn om de boormachine te ontvangen.
De oorzaak voor het lager uitvallen van de trekkracht van de palen is volgens de woordvoerder nog niet te geven. Zij wil niet horen van een andere grondslag dan te verwachten was. In nauwe samenwerking met de funderingsaannemer wordt onderzocht wat de oorzaak zou kunnen zijn. De eerdere problemen met inheien van damwanden hebben zich voorgedaan bij de aanleg van de ontvangstkuip bij het Hubertusduin.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 09 aug 2005, 17:57

En dat terwijl volgens mij het gros van de tunnel al ruim boven NAP in het duinzand ligt. Door voldoende waterafvoer te creeren kan opdrijven (met name tijdens de bouw) helemaal niet eens gebeuren.

Wellicht dat ik mij verkijk op actuele hoogte van het duin ter plaatse, maar ik denk het niet.

Trekpalen in zand worden meestal gegrout (zand kleeft niet goed genoeg) waardoor onder aan de paal een cementprop ontstaat die de stalen funderingspijp vasthoudt.

Raar verhaal....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Bericht door Westlander » di 09 aug 2005, 19:35

Den Haag heeft iets met tunnels bouwen :twisted:

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » za 13 aug 2005, 15:31

Haagsche Courant, 13-08-2005:

Bouwput vol water

Wie gaat graven in Haagse bodem, stuit al snel op grondwater. Ook bij de Hubertustunnel is dat het geval. Het kwam dan ook voor niemand als een verrassing dat twee bouwputten bij de Landscheidingsweg volliepen. Ze worden leeggepompt, maar niet nadat vanaf een ponton eerst veel voorbereidend werk is verricht. Daarbij wordt zelfs extra water in de put gespoten. Dat is nodig als compensatie, omdat het grondwaterpeil weleens zakt, terwijl dat drijvende 'werkeiland' altijd op gelijke hoogte moet liggen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 13 aug 2005, 17:54

Tja. Ik vraag me af of daar rekening mee is gehouden bij het opstellen van de begroting. Zo niet: hoppa, kostenoverschrijding. En dan verbaasd vragen waarom die tunnel nou zoveel duurder is uitgevallen dan gedacht... :roll:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

[N014] / [N440] Hubertustunnel

Bericht door Mark » di 25 okt 2005, 17:20

Ookal is het merendeel van de N14, de Noordelijke Randweg van Den Haag, klaar, is de Hubertustunnel thv de Hubertusviaduct in aanbouw. Nou vroeg ik me zo af hoe ver het met de tunnel is? Iemand informatie?
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 25 okt 2005, 18:23

Zoek eens op "Norah N14" ;)

NOrdelijke RAndweg Haaglanden, maar ook heel toevallig de naam van mijn afgelopen vakantievriendin...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 26 okt 2005, 8:26

Vinny schreef:Zoek eens op "Norah N14" ;)
Oftewel: http://www.n14-norah.nl/
NOrdelijke RAndweg Haaglanden, maar ook heel toevallig de naam van mijn afgelopen vakantievriendin...
Zijn er nog namen van meisjes te vinden die geen vriendin van je geweest zijn, Vincent? :PP:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » wo 26 okt 2005, 10:34

Gisteren op TV West gezien: diepste punt put bereikt. Ze zijn beton aan het storten daarna kan de boormachine de put in. Medio 2008 zullen de eerste auto's door de tunnel kunnen rijden. Ben benieuwd!
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 26 okt 2005, 20:11

Volgens mij was een aantal maanden geleden nog het bericht dat ze bij het graven veel last hadden van opborrelend water. Maar dat is eigenlijk bij alle tunnels in Den Haag het geval. :twisted:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 26 okt 2005, 21:32

Niet alleen Den Haag. Ook in Spijkenisse met de bouw van een nieuwe flat (City Plaza, Palance weet wel ;)) met een 2 laags parkeergarage ondergronds, was de bouwput ook opeens veranderd in een meer :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 27 okt 2005, 8:29

In Middelburg was bij een dergelijk project het probleem groter, daar scheurden de huizen die aan de rand van de bouwput lagen :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 08 feb 2006, 9:41

AD Haagsche Courant (8-2-2006) schreef: 'Hubertusboor ook voor Sportlaan

DEN HAAG De afspraak was vrijdag ge maakt, inderhaast. Vier dager later kwam Carla Peijs, de minister van verkeer, al langs, op werkbezoek in de Hubertustunnel. Zij werd gisteren bijgepraat over de bouw aan de tunnel.

Echt enthousiast werd Peijs bij het verhaal van projectmanager Paul Janssen over Madrid. Volgens de Haagse tunnelexpert worden in de Spaanse hoofdstad op het moment elf tunnels geboord, allemaal met dezelfde diameter. „In Spanje is een standaardmaat voor tunnels Ze gebruiken daar dus dezelfde boor, dezelfde mallen. Dat is zeer kostenbesparend." Peijs veerde op, prees de Spaanse aanpak en veegde en passant de vloer aan met de praktijk in Nederland, waar iedere gemeente zijn eigen maat voert, en een boor al na één tunnel de vuilnisbelt op kan. Peijs: „Dat is toch van de zotte!" De Haagse wethouder Bruno Bruins maakte van de gelegenheit gebruik om zijn zegje te doen. Hij zei de Hubertusboor vaker in Den Haag te willen inzetten, te beginnen bij de tunnel die onder de Sportlaan moet komen.

De minister knikte goedkeurend, sprak haar waardering uit voor dit Haagse initiatief en zei: „Dien maar een voorstel in, dan zien we wel." Dat laat Bruins zich geen twee keer zeggen. Hij wil in rap tempo een schets van de Sportlaantunnel maken, waar deze onder de grond gaat, waar deze weer boven komt, inclusief alle kosten. De aanvraag - waarin een forse bijdrage van het rijk wordt gevraagd - moet vervolgens naar minister Peijs. Bruins, verheugd: „Je kunt zeggen: er zijn knelpunten die meer haast hebben. Maar dit komt ons nu voor de voeten. Voor het eind van dit jaar kunnen we duidelijkheid hebben over de Sportlaan "

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » wo 08 feb 2006, 20:56

Mark schreef:Niet alleen Den Haag. Ook in Spijkenisse met de bouw van een nieuwe flat (City Plaza, Palance weet wel ;)) met een 2 laags parkeergarage ondergronds, was de bouwput ook opeens veranderd in een meer :)
Dat is normaal. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat de bodem gaat scheuren. Na het heien wordt op de zandgrond ongeveer 1,5 meter beton gestort. Dit gebeurt onder water. Hiermee wordt een 'waterdichte' bouwput gevormd.

Na een aantal weken kan de bouwput leeggepompt worden en kan de bouw van start gaan.

In Vlissingen heeft de gemeente een grote fout gemaakt. De zijwanden van de bouwput bestaan uit groutpalen. Deze palen zijn niet geschikt om een zijwand van een bouwput te vormen. Deze groutpalen zijn tijdens het leegpompen van de bouwput naar voren gekomen, waardoor de zijkant van de bouwput lek raakte en grote hoeveelheden grond in de bouwput kwam.

Men had damwandplanken moeten plaatsen. Dan waren die problemen nooit ontstaan. Diepwanden zijn nog beter, omdat bij de bouw van diepwanden geen trillingen ontstaan.

MvG
Rogier de Groot

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 13 feb 2006, 18:38

Onder de Sportlaan ligt geen relatief droog duinenpakket. Boren door menglagen nat zand, klei en prut zal niet meevallen.

Het is ook nergens voor nodig: een tunnel kun je ook veel goedkoper met een standaard bouwput maken. Maar ja: veel dure huizen in de buurt ....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » ma 13 feb 2006, 21:57

Hoe lang en hoe breed(ook 2x2?) moet het daar worden bij de Sportlaan?
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 14 feb 2006, 8:51

Het zal waarschijnlijk slechts gaan om 1,5 km of zo, waar nu een 1+1 ligt tussen de Vogelwijkhuizen en de bosjes van Poot (?). Dit is vanaf de Segbroeklaan (de doorgaande weg) Y-vork aansluiting tot het bestaande 2+2 vervolg. Mogelijk dat men de Segbroeklaan door wil trekken, dus echt onder de bosjes door.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Bericht door Lekkere Kwal » za 18 feb 2006, 11:59

Peter schreef:Het zal waarschijnlijk slechts gaan om 1,5 km of zo, waar nu een 1+1 ligt tussen de Vogelwijkhuizen en de bosjes van Poot (?). Dit is vanaf de Segbroeklaan (de doorgaande weg) Y-vork aansluiting tot het bestaande 2+2 vervolg. Mogelijk dat men de Segbroeklaan door wil trekken, dus echt onder de bosjes door.
Bosjes van Pex ;)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » za 18 feb 2006, 13:32

Ik geloof dat ik heel lang geleden ooit wel eens een gerucht voor een tunneltrace' van 2750m hoorde, maar dat kan ook gewoon het totale tracee van de Westelijke Rondweg zijn, want dat is best fors. Ken de cijfers daar niet zo. Ik ben wel benieuwd naar de verdere plannen daarzo bij de westelijke rondweg. Het is wel zo dat voor langere afstanden boren wel aantrekkelijker wordt. Hangt uiteraard ook van de ondergrond af.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 01 nov 2006, 11:36

Telegraaf (1-11-2006) schreef:Extra geld voor veilige Hubertustunnel

DEN HAAG - De Haagse Hubertustunnel moet de veiligste ondergrondse weg worden in het land. Daarom worden momenteel enkele aanpassingen gedaan in het oorspronkelijke ontwerp van de in aanbouw zijnde tunnel tussen de Landscheidingsweg en de Plesmanweg. Bovendien komt er trajectcontrole in allebei de tunnelbuizen, om te voorkomen dat gebruikers er een racebaan van maken. Omdat de tunnel onder de stad loopt, is de limiet 50 kilometer per uur.

Rookvrij
De 1800 meter lange weg onder de Haagse duinen zal bij de opening in 2008 aan de allernieuwste veiligheidseisen die nu worden opgesteld voldoen. Hiervoor is € 5 miljoen extra nodig. „Dat valt nog mee, omdat we de aanpassingen al tijdens de bouw kunnen doen. Naar aanleiding van enkele tunnelongelukken komen er binnenkort allerlei nieuwe veiligheidseisen en daar kunnen we nu mooi op inspelen", aldus verkeerswethouder Van Woensel. Zo komt er een speciaal ventilatiesysteem waardoor bij een brand in de Hubertustunnel de mensen rookvrij kunnen ontsnappen. „Dit systeem kan de richting van de lucht omdraaien. Ook zullen er speciale kelders onder de tunnel worden gebouwd voor bluswater. Daarnaast krijgen de twee bakken om de 250 meter een dwarsverbinding waardoor mensen bij een ongeluk kunnen ontsnappen naar de andere tunnelbuis", licht projectleider ir. Paul Jansen enkele aanpassingen toe.

Verkeerswethouder Van Woensel nam gisteren een kijkje in de eerste tunnelbuis waar de boor inmiddels al flink onderweg is. „Het is ongelooflijk hoe snel er hier wordt gewerkt. Vier maanden geleden stonden we hier en was er nog niets, nu is de eerste tunnelbak al bijna klaar. Het is zo belangrijk voor de bereikbaarheid van deze stad dat we straks een echte ring hebben. Ik heb dan ook het liefst dat als de Hubertustunnel klaar is, de bouwers het werk voortzetten tot de Sportlaan. Daar ga ik me voor inzetten." De tunnelboorders zijn dan ook onafgebroken in de weer, zeven dagen per week, 24 uur per dag. Onder toeziend oog van hun beschermheilige St. Barbara, die aan het begin van de bouwplaats aan de Landscheidingsweg hangt. Over een dikke week is de eerste buis klaar en wordt de boormachine afgebroken en weer opnieuw opgebouwd om de tweede buis te gaan boren. Hier zal rond februari 2007 mee worden begonnen.
50 km/h en trajectcontrole :neenee:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 01 nov 2006, 11:38

'Omdat-ie onder de stad loopt, wordt de Vmax 50'
Vreemde redenering.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 01 nov 2006, 11:41

Dan rijdt iedereen dus fijn 35/40km/h in een tunnel... Hoeveel rijstroken breed wordt deze weg?

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 01 nov 2006, 11:42

Daar kun je inderdaad ook 70 van maken, zoals dat in bijvoorbeeld de Amsterdamse stadstunnels (IJtunnel, Piet Heintunnel) het geval is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 01 nov 2006, 12:11

Matthijs schreef:'Omdat-ie onder de stad loopt, wordt de Vmax 50'
Vreemde redenering.
Kun je wel zeggen ja. :nuts: Een Vmax van 50 is flauwekul en ongeloofwaardig, 70 zou beter zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 01 nov 2006, 12:16

De Haagse Hubertustunnel moet de veiligste ondergrondse weg worden in het land.
Als dat het doel is dan kan je maar beter helemaal geen verkeer toelaten. :roll:

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » wo 01 nov 2006, 12:30

Peter schreef:Het zal waarschijnlijk slechts gaan om 1,5 km of zo, waar nu een 1+1 ligt tussen de Vogelwijkhuizen en de bosjes van Poot (?). Dit is vanaf de Segbroeklaan (de doorgaande weg) Y-vork aansluiting tot het bestaande 2+2 vervolg. Mogelijk dat men de Segbroeklaan door wil trekken, dus echt onder de bosjes door.
Aangezien de tunnel moet aansluiten op de Machiel Vrijenhoeklaan die in het verlengde van de Sportlaan ligt zal de bocht sowieso gemaakt moeten worden. Dan lijkt het huidige trace me het toch het meest voor de hand liggend, aangezien het me makkelijker/goedkoper lijkt wanneer er niet onder de flats doorgeboord moet worden die nog voor de bosjes staan.

Overigens is de Segbroeklaan ook nog geen echte 2x2 weg, maar dat valt er zonder al te veel aanpassingen wel makkelijk van te maken, al zou het denk ik toch mijn voorkeur hebben om de tunnel echt tot aan de Houtrustlaan te laten doorlopen.. Dat zou qua traject ook aardig bij die eerder genoemde 2750 meter komen volgens mij.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 01 nov 2006, 12:52

Nou ja goed, met al die stoplichten maakt het ook weer niet zo heel veel verschil of je op het tussenliggende stuk 50 of 70 mag, maar het is natuurlijk bijzonder kansloos. Al op voorhand een locatie waar het voor de politie eenvoudig verdienen is :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 01 nov 2006, 12:57

Tussen Duindigt en Madurodam kun je met de Hubertustunnel straks redelijk goed doorrijden, zonder VRI's.
Maar 50 is daarbij extreem langzaam. 70 had toch wel minimaal wenselijk geweest.

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » wo 01 nov 2006, 13:02

Palance schreef: Zijn er nog namen van meisjes te vinden die geen vriendin van je geweest zijn, Vincent? :PP:
Zoab? :D

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 01 nov 2006, 13:05

...en we hebben de volgende nominatie voor Vinny's onderschrift te pakken...8-)

Plaats reactie