[N371] Meppel - Assen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Snelwegfreak » ma 18 dec 2017, 8:48

Vergeet ook niet dat aan het beginpunt van de geleiderail (aan de aanrijdzijde waar hij omhoog komt) ook nog een verankering van een meter of 10 onder de grond zit. Daardoor kan hij niet te dicht op de brug al omhoog komen. Dat is echter ook op te lossen door een bovengrondse verankering toe te passen, maar wellicht spelen kosten en inderdaad toegang tot een berm ten behoeve van onderhoud een rol.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Ernst76 » ma 18 dec 2017, 17:39

Niet over het ongeluk, maar mijn aandacht kwam daardoor wel op de N371.
Dat Drachten vanuit Assen-West (Balkenweg) via Smilde wordt bewegwijzerd is juist. Elders in Assen staat nergens Drachten aangegeven, bijvoorbeeld bij Assen-Noord, Knooppunt Assen (het voormalige Assen-Zuid) en in het centrum. Veel andere grote plaatsen staan wel ook elders in de stad aangegeven. Drachten specifiek alleen vanaf de omgeving afrit Assen-west van de A28. Vanaf daar is via Smilde ook wel logisch, al prefereer ik zelf de route over Veenhuizen tussen beide plaatsen.
Vanaf het centrum of de zuidkant van Assen is via Smilde onlogisch, omdat de omweg over Beilen maar gering is en veel sneller. Omgekeerd dus ook. Vandaar denk ik dat Assen vanaf Oosterwolde komend over Beilen-Noord A28 geleid wordt. Staat Assen trouwens al op de borden nabij het kruisen van de N381 en N371 bij de tv-toren van Smilde?
Vanaf de noordkant van Assen zou ik zelf over Groningen rijden of als het druk is bij het Julianaplein via Peize-Leek.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 dec 2017, 18:08

Ernst76 schreef: ma 18 dec 2017, 17:39Staat Assen trouwens al op de borden nabij het kruisen van de N381 en N371 bij de tv-toren van Smilde?
Nee, op de N371 staat Assen daar nog niet aangegeven. De eerste vermelding van Assen is bij de Wittewijk (de weg naar Appelscha), op 12 km.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Ernst76 » ma 18 dec 2017, 23:12

Mooi dat ik die info over de N371 nu al heb ontvangen. Maar ik bedoelde of Assen op de N381 staat aangegeven bij Hoogersmilde.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 dec 2017, 23:36

^^ Ja, via Beilen: https://www.google.nl/maps/@52.913725,6 ... 312!8i6656

Alleen die afstand van 32 km klopt mijns inziens niet. Dat red je vanaf hier alleen als je via Beilen naar Marsdijk gaat via :AS: Assen-Noord. 25 km was realistischer geweest.

Meppel staat daar trouwens ook, maar dat wordt op de A28 niet gecontinueerd. Ik niet of er tussen Hoogersmilde en Beilen nog een volgbord staat voor Meppel. Overigens is de omweg via Beilen en Hoogeveen naar Meppel zo'n 20 km langer.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Ernst76 » di 19 dec 2017, 0:14

Niemand die zo naar Meppel zal rijden. En het komt op de A28 ook pas bij Hoogeveen op de borden. Bij afrit Ruinen zal veel verkeer vanaf de A28 ook al de N375 naar Meppel nemen.
Eerlijk gezegd snap ik veel doelenkeuzes niet op de Nederlandse bewegwijzering. Alsof ze die paar mensen die alleen maar naar bewegwijzering kijken enorme omwegen willen aandoen enkel en alleen om die paar auto's buiten wat bebouwde kommen te houden.....

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Kaaiman » di 19 dec 2017, 8:17

Niet alleen om auto's buiten de bebouwde kommen te houden, maar vooral om de meeste kilometers te laten afleggen over een veiliger wegtype, dus auto(snel)weg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Chris » wo 29 dec 2021, 19:47

Ik heb vanmiddag een vrachtwagenritje gemaakt die onder andere over de N371 ging. Aardig om de weg en het kanaal eens vanuit een hogere positie te zien.

Ik had een heleboel foto's gemaakt, hier een selectie:

1. Komende vanaf de A32 ligt de N371 eerst een stukje op de oostelijke oever, maar wisselt vrij snel naar de westelijke oever. Die bomen staan overigens best wel dicht op de rijbaan, in een vrachtwagen merk je wel hoe weinig speling je hebt.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 01 by European Roads, on Flickr

2. Een sluis.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 04 by European Roads, on Flickr

3. Ophaalbrug en een stukje 60 rond de kruising.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 07 by European Roads, on Flickr

4. Kaarsrecht. De geleiderail geeft wel een veiliger gevoel zo.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 09 by European Roads, on Flickr

5. Weer een ophaalbrug, dit maal is de kruising vormgegeven als een 'TOTSO' (afslaan om rechtdoor te gaan).
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 13 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 15 by European Roads, on Flickr

7. Ja deze Audi stak toch nog voor ons over.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 19 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 23 by European Roads, on Flickr

9. Zowaar een bocht.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 25 by European Roads, on Flickr

10. Wittelte. Hier waren ze de damwanden aan het vervangen. Op de A32 bij Meppel werd al gewaarschuwd voor 'ernstige verkeershinder' met een omleidingsroute naar Dwingeloo, maar na een check op Google Maps toch maar besloten om de N371 te nemen. Was uiteindelijk dus niks aan de hand.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 27 by European Roads, on Flickr

11. Vanaf Wittelte is de geleiderail een enkelplanks constructie.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 29 by European Roads, on Flickr

12. Weer een brug. Zouden al deze bruggen en sluizen in het beheer van de provincie zijn?
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 31 by European Roads, on Flickr

13. Dieverbrug.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 33 by European Roads, on Flickr

14. Aparte weginrichting. Super smal ook met een vrachtauto.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 34 by European Roads, on Flickr

15. Rotonde met de N855.
Afbeelding
N371 Drentsche Hoofdvaart 35 by European Roads, on Flickr

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door PeterSchoeber » wo 29 dec 2021, 19:51

^^ Ik denk dat wij er gevoeglijk vanuit kunnen gaan dat de vaarweg, inclusief bruggen/sluizen, in beheer is bij de provincie. Aan de seinen op de brug te zien is er nog wel vaart op dit kanaal maar werden de bruggen op deze dag niet bediend gelet op de dubbele rode lichten.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Kaaiman » wo 29 dec 2021, 21:07

Chris schreef: wo 29 dec 2021, 19:471. Komende vanaf de A32 ligt de N371 eerst een stukje op de oostelijke oever, maar wisselt vrij snel naar de westelijke oever. Die bomen staan overigens best wel dicht op de rijbaan, in een vrachtwagen merk je wel hoe weinig speling je hebt.
Dit is het enige deel van de N371 met een parallelweg aan dezelfde zijde en een :C9: . Zoals op de foto ook te zien is, worden vervangende bomen een stuk verder van de rijbaan geplaatst. Maar de dikke bomen die er nu staan zijn voorlopig nog wel een hele tijd levensvatbaar.
2. Een sluis.
Die sluiscomplexen, en dan met name de gebouwen, zijn voor een belangrijk deel monumentaal. De vooroorlogse pomphuizen zijn deels rijks-, deels provinciaal monument. De naoorlogse pomphuizen zijn provinciaal monument en ook een aantal dienstgebouwen zijn rijksmonument.
3. Ophaalbrug en een stukje 60 rond de kruising.
Bij vrijwel alle bruggen is de Vmax 60 met een plateau. Ik vind het wel een mooie oplossing om enerzijds de visuele lijn van de N371 te behouden en anderzijds de doorstroming niet onnodig te frustreren. De zijwegen zijn veelal zo rustig dat een rotonde echt niet nodig is als het ook gewoon zo kan.
5. Weer een ophaalbrug, dit maal is de kruising vormgegeven als een 'TOTSO' (afslaan om rechtdoor te gaan).
Er zijn twee van deze hoek-om-constructie in de N371, bij Uffelte en bij Wittelte. In de jaren '90 reed er op de N371 en N376 nog relatief veel doorgaand verkeer. Deze hoek-om-constructies waren toen populair bij de provincie Drenthe om wat weerstand in de routes te leggen, om zo het doorgaande verkeer meer naar het auto(snel)wegennet te bewegen. Het deel tussen Uffelte en Wittelte is jarenlang een ETW-80 geweest. Eveneens Drentse mode eind jaren '90.
Tegenwoordig zou men dit niet meer zo aanleggen, denk ik. Sinds 2007 ziet men de hele N371 als GOW, dus daar horen rotondes bij: dezelfde weerstand, maar dan zonder verwarring over de doorgaande route, en tevens een veiligere oversteek voor langzaam verkeer van en naar de brug. Ergens hoop ik dat die rotondes er toch ooit nog eens komen, of gewoon zo'n kort stukje 60 maar dan weer recht getrokken voor de landschappelijke beleving.
12. Weer een brug. Zouden al deze bruggen en sluizen in het beheer van de provincie zijn?
Ik heb begrepen dat ze allemaal van de provincie zijn, maar dat de bediening nog wel uitbesteed is/was aan het RIjk... of zoiets. In het verleden was de vaarweg Meppel - Assen - Groningen een rijksvaarweg met dito beheer. De N371 zelf is in 1985 van het Rijk naar de provincie gegaan, in ruil voor de privinciale N37 die toen rijksweg werd. De vaarweg zat toen volgens mij niet bij die ruil, maar wanneer die van het rijk naar de provincie is gegaan weet ik niet.
14. Aparte weginrichting. Super smal ook met een vrachtauto.
Even los van de wegbreedte: die rode middenstrook is al sinds een heel aantal jaren de standaard provinciale komtraverse-inrichting voor GOW's. De N371 door de Smildes, de N372 door Peizermade, de N374 door Schoonloo, de N386 door De Groeve, de N386 en N858 door Donderen hebben een vergelijkbare inrichting. Ik vind het zelf erg duidelijk. Dergelijke inrichtingen voor bibeko-GOW's mogen wat mij betreft door alle wegbeheerders overgenomen worden.

Ik ben zelf wel eens met 80 km/h over de N371 gejakkerd in de bebouwde kom van Hoogersmilde. Inmiddels heeft die ook de inrichting met de rode streetprintstreep, maar toen waren er nog lange bubeko-aslijnen (weliswaar zonder kantmarkering). Toen ik het einde-kombord zag, had ik toch wel een flink oeps-moment... :oops:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door harry » wo 29 dec 2021, 22:49

Die N371 was voor mij altijd een leuk binnendoortje op de route Randstad-Groningen. Je kon er in het weekend (met weinig vrachtverkeer) over grote afstanden gewoon 120 rijden.

Ook een aardige beleving is de hoogte van het water. Na iedere sluis is het water heel hoog, waarna het langzaam lager wordt (ten opzichte van de weg).
Je ziet dat je langzaam het Drentse Plateau opklimt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Chris » wo 29 dec 2021, 23:12

Het verval van de sluizen is wel gering. Ik kon geen data vinden op vaarwegkenmerken, maar de Drentsche Hoofdvaart stijgt van Meppel naar Hoogersmilde van ongeveer 1 naar 11 meter boven zeeniveau. Er zijn 6 sluizen dus het verval zal gemiddeld wat minder dan 2 meter zijn. Het grootste verval is op het oog bij Dieverbrug.

De sluizen zijn wel klein, maximaal 26 meter lang en 5,8 meter breed. Echt voor de pleziervaart dus.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Durashift » do 30 dec 2021, 0:07

^^^ leuke reportage. Dat (zichtbare) verval van het kanaal kan ik mij niet zo herinneren.. van de bijna 20 jaar geleden dat ik daar met enige regelmaat reed, op weg naar een toffe klant in Diever. :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Kaaiman » do 30 dec 2021, 9:28

In 1943 is er een studie gedaan door Rijkswaterstaat voor een 'autosnel- en scheepvaartweg' tussen Meppel en Groningen, waarbij de Drentsche Hoofdvaart verbreed en verlegd zou worden, parallel langs een autosnelweg Meppel - Groningen. Daarbij was ook voorzien om het aantal kanaalpanden te verkleinen, echt bedoeld om het goederenvervoer beter te kunnen faciliteren over het kanaal.

Zie ook onderaan deze webpagina met een overzichtskaartje. Overigens heb ik de hele nota met kaartmateriaal eens gefotografeerd. http://deurdrenthe.nl/geschiedenis/hoofdstuk-1/

Drenthe had er met dit plan heel anders uitgezien als het was doorgegaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Schelpenpaadje » do 30 dec 2021, 10:49

^^ Een dergelijke verbreding van de Drentsche Hoofdvaart had een hoogwaardige scheepvaartverbinding tussen Genemuiden en Groningen opgeleverd.

Hiervan is het deel tussen Zwartsluis en Meppel feitelijk gerealiseerd. Door de opening van de Meppelerdiepsluis in Zwartsluis in 1958 kunnen schepen van CEMT-klasse Va naar Meppel varen. Het overgrote deel van het jaar staat deze sluis zelfs open. In 1993 kwam een opwaardering van de Hoogeveensche Vaart gereed en is Hoogeveen bereikbaar voor schepen van de CEMT-klasse II.

Voor vervoer over water tussen het IJsselmeer (Amsterdam) en Groningen vormen het Prinses Margrietkanaal en het Van Starkenborghkanaal, onderdeel van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, een alternatief van de niet opgewaardeerde Drentsche Hoofdvaart.

In de decennia na de Tweede Wereldoorlog hebben veel kanalen hun scheepvaartfunctie verloren. Door toename van het wegverkeer en steeds grotere schepen konden onderhoud en noodzakelijke opwaarderingen om kanalen rendabel te houden vaak niet uit. De binnenvaart over grotere afstanden concentreert zich sindsdien over flink opgewaardeerde vaarroutes terwijl lokaal vervoer over water vrijwel geheel is verdwenen. Als je ziet hoeveel kanalen hierdoor in het geheel niet meer bevaarbaar zijn (alleen al in bijvoorbeeld Overijssel) is het mooi dat diverse vaarwegen met een recreatieve functie en beperkte functie voor de binnenvaart, zoals de Drentsche Hoofdvaart en diverse turfroutes in Drenthe en Friesland, in elk geval nog in gebruik zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Kaaiman » za 25 jun 2022, 15:21

Enig nieuws over de aansluiting N371/N373 en de 3e hoofdontsluiting Kloosterveen:
Kamerbrief over MIRT voorjaar 2022, bijlage Lijst van versnellingsafspraken BOL 2022, 23 juni 2022 schreef: Versnellingsafspraken regio Noord
1. Assen: Assen Kloosterveen (provincie Drenthe)
In Assen is het Rijk gevraagd € 5,71 mln. bij te dragen aan het realiseren van een derde hoofdontsluiting (inclusief brug), een aansluiting op het provinciale wegennet, verkeers- en geluidsreducerende maatregelen en externe verbindingen voor langzaam verkeer. Daarmee wordt het mogelijk om de bestaande uitbreidingswijk Kloosterveen door te ontwikkelen aan de westkant van de stad. Met deze investering kunnen 991 woningen versneld worden gebouwd.
Het plan is om de N373 rechtdoor naar het zuiden, met een nieuwe schuine brug dus, door te trekken naar de N371. De N371 en N373 sluiten dan met een turborotonde op elkaar aan, en de N371 wordt met een nieuwe bocht met nogmaals een rotonde voor de 3e hoofdontsluiting op de bestaande lange bocht aangesloten. Ik meen dat de hele N371 ten oosten van de aansluiting N373 dan 2x2 wordt.

Helaas kan ik nergens een plaatje van het ontwerp vinden, al heb ik wel eens een papieren versie onder ogen gehad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Joey94
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 25 apr 2022, 9:37

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Joey94 » zo 29 jan 2023, 21:53

Sinds volgens mij één week staan op de N371 op de Pijlebrug bij Meppel in één richting enkele big bags op de rijstrook richting Meppel. Vreemde is dat ik nergens op welk nieuwsmedium dan ook iets heb kunnen vinden wat hier aan de hand kan zijn. Werkzaamheden zijn er naar mijn weten niet gepland, dus zou ook hier sprake kunnen zijn van een slechte conditie (op deze relatief nieuwe brug)? Heb een snelle foto met telefoon kunnen maken, waar helaas niet goed te zien is waar ze precies staan (vooral niet aan de andere kant), maar het lijkt wel precies op de overgang van/naar de brug te zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Chris » zo 29 jan 2023, 22:12

Dat is wel opmerkelijk. Ik zie op de website van de provincie Drenthe geen persbericht hierover. Op Google of Twitter kan ik ook zo niet iets vinden. In augustus 2022 is blijkbaar wel de slijtlaag op de brug vervangen.

Op Vaarweginformatie staat wel dat de brug gesloten is:
Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: De conditie van bruggen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » ma 30 jan 2023, 10:21

In dit bericht van 1 augustus kondigde de provincie Drenthe aan dat van 16 t/m 18 augustus 2022 de slijtlaag van de Pijlebrug vervangen zou worden.

In november werd opnieuw werk aan de slijtlaag aangekondigd. De nieuwe hinder zou duren van 16 tot 24 november. Het nieuwsbericht lijkt verwijderd van de site van de provincie maar is via de cache van Google nog te bekijken.

Aangezien het hier net als de vorige keren om een afsluiting van 1 rijstrook gaat, zou het ook deze keer (opnieuw) kunnen gaan om de slijtlaag of een voegovergang. Mogelijk is er werk herhaaldelijk uitgesteld of moest er iets over worden gedaan?
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 30 jan 2023, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Chris » zo 12 feb 2023, 18:38

Vanmiddag even bij de Pijlebrug geweest. De afzetting was weg.

Afbeelding
N371 Pijlebrug 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N371 Pijlebrug 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N371 Pijlebrug 06 by European Roads, on Flickr

windstil zowat
Afbeelding
N371 Pijlebrug 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N371 Pijlebrug 01 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Chris » di 28 mar 2023, 15:59

Provincie Drenthe schreef:Plannen rondom Norgerbrug en N371 bij Kloosterveen

Er komt een nieuwe Norgerbrug in Bovensmilde. Ook worden de N371 en de aansluiting voor verkeer van en naar de wijk Kloosterveen in Assen aangepast. Dat staat in de plannen die de provincie Drenthe samen met de gemeenten Assen en Midden-Drenthe heeft ontwikkeld. Door de aanpassingen kunnen automobilisten en fietsers zich veilig en vlot verplaatsen, nu en in de toekomst. De komende tijd gaan de overheden in gesprek met omwonenden om de plannen verder vorm te geven.

Afbeelding

Nieuwe en bredere Norgerbrug

De Norgerbrug wordt als eerste aangepakt. Het is de bedoeling dat het verkeer bij de Norgerbrug en de N371 beter doorstroomt en dat de veiligheid verbetert. Er komt een nieuwe brug, die breder is. Een nieuwe rotonde op de aansluiting N371 (Hoofdweg) met de N373 (Norgervaart) zorgt voor een betere en veiligere doorstroming van het verkeer. Ook komt er een nieuwe veilige fietsoversteekplaats over de N373 en wordt de doodlopende weg heringericht. De werkzaamheden beginnen waarschijnlijk eind 2023 en duren naar verwachting een jaar.

Nieuwe hoofdontsluiting Kloosterveen

Het autoverkeer, maar ook het aantal fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer, zal door de uitbreiding van de woonwijk Kloosterveen de komende jaren flink toenemen. Om te zorgen dat de woonwijk goed en veilig bereikbaar blijft, is een extra hoofdontsluiting nodig. Deze zogenaamde ‘derde hoofdontsluiting’ sluit – via een brug over de Drentse Hoofdvaart – aan op de N371. Om deze aansluiting goed vorm te kunnen geven, moet de N371 (Balkenweg) verlegd en verdubbeld worden. In verband met de verkeersveiligheid zal de fietsoversteek ter hoogte van de Polweg verdwijnen.

In een latere fase zal ook de eerste hoofdontsluiting bij de Kloosterrotonde aangepast worden. Dit is nodig, zodat verkeer goed kan blijven doorrijden en om de veiligheid van fietsers en voetgangers te waarborgen die hier oversteken naar Baggelhuizen. Hoe dit eruit komt te zien, moet nog verder onderzocht worden
.
Knooppunt voor Openbaar Vervoer

Met het OVBureau Groningen Drenthe wordt verkend of er naast de derde hoofdontsluiting een Hub kan komen. Op deze Hub komen verschillende buslijnen samen en kunnen fietsers en automobilisten hun voertuig parkeren om een overstap te maken. De wens bestaat om dit ook het vertrekpunt te laten zijn voor een snelle bus (Q-liner) die rechtstreeks naar Groningen rijdt.

Vervolg

De plannen zijn voorgelegd aan de colleges van de gemeente Assen en Midden-Drenthe. In april wordt het schetsontwerp besproken in de gemeenteraad van Assen. De komende periode gaan de provincie en gemeenten met inwoners in gesprek om het schetsontwerp verder uit te werken. Daarom wordt er in mei een informatieavond voor omwonenden en belanghebbenden georganiseerd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Kaaiman » di 23 mei 2023, 9:39

Een groep bewoners heeft flinke bezwaren tegen bovenstaande plannen. Met name het opheffen van de fietsoversteek Polweg oogst veel kritiek uit de naastgelegen wijk.

Het verrassende is dat ze nu met een prachtig plan aankomen:
Link
RTV Drenthe, 15 mei 2023 schreef:Bewoners Kloosterveen in Assen dienen plan in voor nieuwe ontsluitingsweg N371

Bewoners van de Asser wijk Kloosterveen zijn niet blij met de plannen van gemeente en provincie voor de aanpassingen van de N371. De mensen wonen tegen de N371 aan, die in de plannen vierbaans wordt. De buurtbewoners hebben het initiatief genomen om een eigen plan in te dienen bij de gemeente Assen.

De bewoners van de Sterrenbeeldenbuurt in Kloosterveen zijn bang voor hogere verkeerssnelheden door de wegverdubbeling, met als gevolg meer geluidsoverlast en meer fijnstof. Ook zijn ze tegen het opheffen van de voetgangers- en fietsoversteek via de Polweg, naar recreatiegebied de Baggelhuizerplas. De oversteek wordt veel gebruikt, vooral door hondenbezitters.

[...]

Ook hebben de initiatiefnemers nog geen idee wat het gaat kosten, maar dat het meer geld kost dan het plan van de gemeente en provincie denkt Strikwerda wel. "Want er moet meer gedaan worden dan alleen twee rijstroken toevoegen. Maar wij vinden dat de gemeente het in één keer goed moet aanpakken en niet in een latere fase pas gaat nadenken."

Dat de uitvoering van het plan in meerdere fases gaat, vindt Strikwerda geen probleem. "Maar het plan moet wel in één keer goed zijn. Want die rotonde is echt gevaarlijk. Met ons plan is de doorstroom van de hoeveelheid verkeer veel makkelijker."

[...]

Strikwerda is wel bang dat de gemeente het plan gaat afschieten. "Want dat is heel makkelijk, omdat het planologisch niet onderbouwd is. Maar vanuit de gemeente hebben wij nog geen alternatieven gezien. Dus we hopen gewoon dat ze ons plan maandag meenemen tijdens de bijeenkomst."

[...]

De buurt in is ieder geval tot nu toe positief. "In de groepsapp zitten zo'n veertig mensen uit de wijk en die lieten alleen maar positieve reacties achter. Ik hoop dat het nu verder rondgaat en we maandag veel bijval krijgen tijdens de bewonersbijeenkomst."
Bron: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/155855 ... gsweg-n371

Assen heeft al twee van dergelijke ongelijkvloerse aansluitingen in het stedelijk wegennet: eentje 2x2 bij Peelo (Assen-Noord) tussen de Ring en de A28, en eentje 1x2 bij het station (Overcingeltunnel). Gezien de omvang van de nieuwbouwwijk Kloosterveen zou een ongelijkvloerse oplossing nog niet eens zo gek zijn. Maar er hangt natuurlijk wel een prijskaart aan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Jeff » di 23 mei 2023, 10:20

Het idee is zeker zo gek nog niet, eens.
Wellicht behaald men op deze manier nog 1 a 2 mol winst op het punt stikstof tov de rotonde :lol:

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Steyn_E » di 23 mei 2023, 16:46

Tsja, gezien de enige steden die nog dit soort aansluitingen bouwen van het formaat 200k+ inwoners zijn (de recentste is denk ik de onderdoorgang Veldmaarschalk Montgomerylaan in Eindhoven) verwacht ik niet dat dit nog binnen budget valt voor een gemeente van het formaat Assen. Bovendien gaan er nog wat ‘experts’ zich melden “want ongelijkvloerse aansluitingen passen niet in het wegbeeld van een GOW, al helemaal niet bibeko” en voila, een mooi plan verdwijnt in het ronde archief.

Jammer want qua verkeersveiligheid is een ongelijkvloerse aansluiting onovertroffen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 mei 2023, 17:22

^^ Alexiatunnel Oostereind Hilversum (93.000 inwoners) misschien?

Eigenlijk is het raar dat bij zo'n nieuwbouwwijk als Kloosterveen zo laat de ontsluiting opnieuw uitgevonden moet worden.
De N371 is ter plaatse een doorgaande route (die ook bubeko had kunnen liggen. De Prakkeweg is samen met de Montessoriweg de enige ontsluiting voor een wijk van >10.000 woningen die nog volop wordt uitgebreid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 mei 2023, 15:33

Schelpenpaadje schreef: di 23 mei 2023, 17:22Eigenlijk is het raar dat bij zo'n nieuwbouwwijk als Kloosterveen zo laat de ontsluiting opnieuw uitgevonden moet worden.
De N371 is ter plaatse een doorgaande route (die ook bubeko had kunnen liggen. De Prakkeweg is samen met de Montessoriweg de enige ontsluiting voor een wijk van >10.000 woningen die nog volop wordt uitgebreid.
Over die derde ontsluitingsweg staat ook wat in het artikel dat Kaaiman heeft genoemd. Die komt er, met een extra brug over de Drentse Hoofdvaart. Die gaat volgens mij aansluiten op de N371 waar nu de rotonde ligt waar de N371 afslaat, dus net iets ten oosten van de Norgerbrug:

https://www.google.nl/maps/@52.9947279, ... a=!3m1!1e3

En de N371 gaat op het deel langs Kloosterveen verdubbeld worden.

Ik zou zo gauw ook niet weten waar nog een andere ontsluiting kan komen. Naar de N373 is niet ideaal, want die weg wil men degraderen naar een :zone-60:. Naar het noordoosten bij Zeijerveen liggen het arboretum en de golfbaan in de weg, en het kanaal ook. De Ten Oeverstraat richting de Ter Aardseweg leent zich ook niet voor verdere verbreding.

Het enige wat nog iets aan verlichting kan bieden zou een halve aansluiting vanaf de Maria Montessoriweg op de A28 van/naar Groningen. Assen is erg op Groningen gericht en dit zou wat omrijden kunnen voorkomen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Kaaiman » wo 24 mei 2023, 15:52

Voor de ontsluiting van Kloosterveen-3 zijn sinds de jaren '90 al diverse varianten bedacht. Het huidige tracé dateert van 1997 en het originele plan was dat de Balkenweg rechtdoor over de Drentsche Hoofdvaart doorgetrokken zou worden met een afbuiging naar de N373. Later kwam men hier op terug, want het zou teveel waardevolle bouwkavels kosten. Ik vermoed dat men hierbij toen uit is gegaan van GOW-80 met bijbehorende milieuhindernormen.

Toen kwam er een plan met een rondweg westelijk om Norgerbrug, dat het in 2011 schopte tot een bestuurlijk akkoord, maar vanwege lokale bezwaren en de stagnatie in de woningbouw als gevolg van de kredietcrisis in 2012 alweer werd afgeserveerd.

De variant met een halve aansluiting heb ik nog nergens voorbij zien komen, en ik vind 'm op zich zo gek nog niet. Nadeel is wel dat je alsnog de N371 zult moeten verbouwen, dus of het wel voldoende oplossend vermogen heeft... daar twijfel ik over. Bovendien betekent het een veel drukkere Montessori weg, die dan mogelijk ook naar 2x2 moet. En daar lijkt nooit rekening mee te zijn gehouden in het stedenbouwkundig plan. Bovendien zal RWS zeggen dat het veel te dicht op de bestaande aansluiting Assen-West zit.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 mei 2023, 15:55

Zo'n halve aansluiting heeft ook nadelen. Verkeer neemt nu de kortste weg van en naar de N371 of de Europaweg. Met een halve aansluiting aan de Montessoriweg zal de stroom naar Groningen zich een weg dwars door de wijk zoeken. De wegenstructuur binnen de wijk is hier niet op berekend en bevat daarom zelfs een aantal knippen om te dwingen dat verkeer van de dichtbijzijnde ontsluitingen gebruik maakt. De hoofdstructuren lopen feitelijk dood op woongebieden en het voorzieningenhart van de wijk.

De N371 functioneert voor een deel van Kloosterveen als een ringweg. Zo'n ring (liefst met aansluiting op de A28) ontbreekt aan de noordkant. Mede daardoor wringt het nu op de N371 en de betreffende rotonde. Dit zal er met de derde aansluiting niet beter op worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 mei 2023, 16:03

Kaaiman schreef: wo 24 mei 2023, 15:52De variant met een halve aansluiting heb ik nog nergens voorbij zien komen, en ik vind 'm op zich zo gek nog niet.
Ik bedacht hem eigenlijk net pas, na een blik op de kaart. Het is wat mij betreft vooral voor de ontsluiting van de noordkant van Kloosterveen. En goed, uiteindelijk krijgen Pittelo, een deel van de Lariks en de Molukse buurt ook een snellere ontsluiting naar Groningen.
Nadeel is wel dat je alsnog de N371 zult moeten verbouwen, dus of het wel voldoende oplossend vermogen heeft... daar twijfel ik over.
Inderdaad zal de N371 nog steeds verbouwd moeten worden, ik heb niet de illusie dat dat hier heel veel verkeer vandaan zal halen.
Bovendien betekent het een veel drukkere Montessori weg, die dan mogelijk ook naar 2x2 moet. En daar lijkt nooit rekening mee te zijn gehouden in het stedenbouwkundig plan.
Dat lijkt me vooral nice to have, maar niet noodzakelijk. Het is niet heel Kloosterveen dat hiermee ontsloten gaat worden.
Bovendien zal RWS zeggen dat het veel te dicht op de bestaande aansluiting Assen-West zit.
Tja. Zou het? Daar zit een kilometer tussen, op het rustigste deel van de hele A28. Ik heb ook bewust een halve aansluiting ingetekend, een hele gaat hem inderdaad niet worden, dat wordt te krap. Maar als RWS er geen problemen mee heeft om wat verderop op de A28, die ter plekke veel drukker is, de afrit Wezep naar voren te halen tot vlak na KP Hattemerbroek, dan zou dit toch ook geen probleem moeten zijn, lijkt mij... Dat vind ik persoonlijk nog wel wat bezwaarlijker dan mijn voorstel voor een halve aansluiting 33a.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N371] Meppel - Assen

Bericht door Rein » wo 24 mei 2023, 16:55

Steyn_E schreef: di 23 mei 2023, 16:46 Tsja, gezien de enige steden die nog dit soort aansluitingen bouwen van het formaat 200k+ inwoners zijn (de recentste is denk ik de onderdoorgang Veldmaarschalk Montgomerylaan in Eindhoven) verwacht ik niet dat dit nog binnen budget valt voor een gemeente van het formaat Assen.
De Hondsrugtunnel in Emmen uit 2014 is een redelijk recent voorbeeld. Althans dat is dan geen aansluiting, maar wel een behoorlijk duur binnenstedelijk infraproject in een middelgrote plaats.

Andere voorbeelden (en wel bij een aansluiting) zijn de Kooitunnel in Leiden uit 2011, de Koninginnepleintunnel in Venlo die ook in 2011 opende en twee onderdoorgangen in de Beneluxbaan in Amstelveen in 2019.

Plaats reactie