[N357] Leeuwarden - Holwerd

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Palance » di 17 apr 2018, 7:35

Chris schreef: zo 15 apr 2018, 21:56 vertaalfout
Als je de Kroatische tekst trouwens met translate terugvertaalt naar het Nederlands, dan krijg je te zien dat het de schuld is van ‘liegende politiemannen’ :lol:

Dat komt door het Kroatische woord voor drempel, ležećih policajaca, dat letterlijk ‘liggende politieagenten’ betekent (en dus geen liegende, dan had er lažećih (een a ipv een e op de tweede positie) moeten staan (ik heb niet kunnen achterhalen waarom een drempel naar politieagenten is genoemd) Zo zie je hoe er makkelijk een volstrekt verkeerde vertaling de wereld in geholpen wordt. Ook de foto bij de tekst heeft weinig te doen met het artikel, je ziet een Kroatische straat met 2 drempels, waarschijnlijk omdat dat woord daarin voorkomt, maar drempels zoals wij ze bedoelen zijn er dus niet daar op de N357.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door harry » di 17 apr 2018, 17:02

Palance schreef: di 17 apr 2018, 7:35Dat komt door het Kroatische woord voor drempel, ležećih policajaca, dat letterlijk ‘liggende politieagenten’ betekent
Ik heb die uitdrukking ook in een andere taal gehoord, maar weet niet meer of dat Frans, Italiaans of Engels was.
In het Engels hoor je het verschil ook niet tussen liggende en liegende. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door marcel » zo 22 apr 2018, 20:49

Chris schreef: zo 15 apr 2018, 21:56 Dit is een hardnekkige vertaalfout, omdat de term highway ook veel gebruikt wordt voor wegen die geen autosnelweg zijn. De vertaling van provinciale weg naar highway is dus niet verkeerd, maar de vertaling terug van highway naar autosnelweg kan wel verkeerd zijn. Je ziet het ook nog wel eens bij ondertiteling van TV series of films.
Ik herinner mij dat ik lang geleden een keer een film zag die in het Duits was nagesynchroniseerd, en ze hadden het over de 'Autobahn' terwijl het een onverharde weg was. Ik vroeg mij toen af of ze helemaal niet naar de film kijken ...
Een ander (Duits) voorbeeld: een reportage over een land in Azië, ik denk Bangladesh, en in plaats van in te zien dat Highway niet automatisch snelweg betekent, vonden ze het een teken van achterlijkheid in dat land dat zo een slechte weg daar 'Autobahn' genoemd wordt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5830
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Schelpenpaadje » ma 18 nov 2019, 12:12

De belijning en bebording op de N357 wordt tussen Leeuwarden en Stiens (waar een inhaalverbod geldt) zodanig aangepast dat het is toegestaan om tractoren in te halen: https://www.lc.nl/friesland/leeuwarden/ ... 12807.html

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Via » zo 24 nov 2019, 9:53

Markering die zo duidelijk is dat er een bord bij moet om het uit te leggen. Ja ja... :roll:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5830
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N357] Leeuwarden - Holwerd

Bericht door Schelpenpaadje » wo 09 aug 2023, 16:10

De provincie Fryslân start in september met de aanleg van een rotonde in de N357 ter hoogte van de kruising met de Doniaweg in Hallum:

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/75627/ ... allum.html

https://www.fryslan.frl/doniaweg

Vanuit het dorp wordt hier al jaren voor gestreden. De doorgaande N357 doorsnijdt ter plaatse het dorp en het naastgelegen bedrijventerrein. De N357 vormt ook en hindernis voor fietsers die vanuit westelijke richting naar Hallum willen.

Ter plaatse van de kruising met de Doniaweg komen veel wegen bij elkaar. Doordat de N357 ter plaatse ligt ingesnoerd tussen parallelwegen en erfaansluitingen lijkt het een vrij krappe rotonde te worden.

In eerdere plannen voor een ontsluiting naar het bedrijventerrein ter hoogte van de bestaande rotonde Luniastate lijkt geen beweging te zitten.

Plaats reactie