Lokaal wegennieuws

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Widejo » di 20 jun 2017, 15:27

Sinds een aantal maanden is er veel te doen over de Centrumring Bergen op Zoom. De ring loopt over van vrachtverkeer en doorgaand verkeer, dit terwijl een stevige herinrichting er voor heeft gezorgd dat het allemaal veel minder zou moeten zijn. Het resultaat is een onveilige verkeerssituatie, met onoverzichtelijke zijstraten en oversteekplaatsen. Er gaat wat aan gedaan worden, mogelijk een eenrichtingssysteem.
http://www.ad.nl/bergen-op-zoom/pas-na- ... ~a7a96e84/

Naar mijn mening zijn slechte verkeersgeleiding, bewegwijzering en afsluitingen de reden. De stad heeft nog altijd niet de bewegwijzering op orde; na herinrichting Randweg West/Noord en opening A4. Daarnaast is er een vrachtwagenverbod op de Markiezaatsweg ("Randweg Zuid"), die veel tijdelijke afsluitingen heeft de laatste tijd. Alsmede een parkeerverbod voor vrachtwagens op alle Bergse industrieterreinen.

Het heeft er voor gezorgd dat het percentage ongelukken op de Centrumring sterk is gestegen.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Palance » zo 08 okt 2017, 21:04

Palance in 2016 schreef:Dan wat nieuws uit het Barendrechtse. De onderdoorgang onder de A29 (Streetview) gaat in de zomer van 2017 definitief open voor het verkeer.

...

Op dit moment is er maar 1 verbinding tussen west-Barendrecht (Carnisselande) en oost-Barendrecht, namelijk bij de aansluiting met de A29 bij de Kilweg.
(Bron)
Aanstaande dinsdag, 10 oktober, zal deze onderdoorgang officieel geopend worden. Dat gaat de verkeersdruk bij de afrit A29 bij de Kilweg geheid verminderen. Hij is overigens sinds gisteren al open, ik zag vandaag dat de bussluizen definitief verwijderd zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door jelger » zo 08 okt 2017, 22:09

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Wouter N14 » zo 08 okt 2017, 22:20

^^ Die brug is al jaren een enorm hoofdpijndossier. Het draadje ligt al twee jaar stil, maar toch: viewtopic.php?f=44&t=10504&p=873494#p873494
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door jelger » zo 08 okt 2017, 22:28

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Kaaiman » ma 12 feb 2018, 15:05

Vandaag ging na 40 jaar discussie eindelijk de schop de grond in voor de rondweg om Hollandscheveld (voormalige N852). Vanaf medio 2019 rijdt het verkeer tussen Hoogeveen en Slagharen niet langer meer door de dorpsbebouwing.

Afbeelding

https://www.regiohoogeveen.nl/nieuws/artikel/44245
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Wouter N14 » ma 12 feb 2018, 19:49

Haagse VVD presenteert Investeringsfonds Bereikbaarheid
De Haagse VVD wil de bereikbaarheid verbeteren met grote projecten zoals een gedeeltelijke ondertunneling van de N44, ongelijkvloerse kruisingen bij de Mauritskade en een lightrail / metro van Rotterdam via de Binckhorst naar Scheveningen.
In de bijlage van het artikel staat een uitgebreidere toelichting met ook een lijst concrete projecten. Daar zit weinig nieuws bij, maar dit lijkt wel een enigszins uitgedacht plan. Hopelijk komt er nu eens wat van terecht...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door waldo79 » ma 12 feb 2018, 23:06

Leuke ideeën, maar wat gaat het kosten?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Wouter N14 » di 13 feb 2018, 19:54

Dat staat in de bijlage. 5,7 miljard tot 2028 waarvoor een investeringsquote het meest aan bij zou moeten dragen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door waldo79 » di 13 feb 2018, 20:01

Hmmm, hoewel ik Den Haag beroepshalve een warm hart toe draag heb ik mijn bedenkingen bij een aantal van die gesuggereerde investeringen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door mavas » wo 21 feb 2018, 17:07

De gemeenteraad van Hoorn heeft gisteren gesproken over de aanpassing van de rotonde aan de oostkant van de A7 en de turborotonde met de Berkhouterweg, die er pas 10 jaar ligt ofzo. https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... n&id=28884
Uit de studie met 17 varianten is gebleken dat het omvormen van beide rotondes in kruispunten met verkeerslichten de beste optie is.

In 2019 worden de werkzaamheden uitgevoerd. Zijn we eindelijk van die ondingen af :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt » vr 20 jul 2018, 11:52

De ex-N356 in Bergum is weer open: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8264 ... grutte-dyk

De ex-N355 in Hardegarijp volgt volgende maand. Beide afgewaardeerd en ik vermoed verknald.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door boe! » ma 23 jul 2018, 9:50

Een rondweg om Marknesse is weer in het nieuws. Na de zomer worden de uitkomsten van een onderzoek naar de haalbaarheid en noodzaak van en rondweg bekendgemaakt. Op dit moment moet al het verkeer tussen de N331 (aan de noordkant van Marknesse) en de N719 (aan de zuidkant van Marknesse) dwars door het centrum. Omroep Flevoland toont een kaartje met varianten. Meest opvallend is het ontbreken van een oostelijke optie in het verlengde van de N333 langs het bedrijventerrein.

Afbeelding

:arrow: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... hard-nodig

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door harry » ma 23 jul 2018, 13:47

boe! schreef: ma 23 jul 2018, 9:50Meest opvallend is het ontbreken van een oostelijke optie in het verlengde van de N333 langs het bedrijventerrein.
Misschien gaat het meeste scheepvaartverkeer vanuit de haven naar het zuidoosten en zit men daarom niet te wachten op een extra brug op die plek?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Lekkere Kwal » ma 23 jul 2018, 14:01

En omdat wellicht de grootste stroom die tussen de zuidkant en de A6 betreft en die wellicht niet wil omrijden via de oostzijde.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Chris » ma 23 jul 2018, 14:19

De scheepvaart is daar volgens mij hoofdzakelijk wat pleziervaart, de sluizen zijn allemaal zo smal dat daar geen echte binnenvaartschepen in passen. Marknesse is vooral op Emmeloord / A6 gericht. Het betreft wel een lokaal "probleem", verkeer vanaf het zuidelijke wijkje hoeft niet per se door het centrum om de N331 te bereiken, ze kunnen ook direct na het kanaal linksaf richting Emmeloord.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt » wo 25 jul 2018, 11:50

Vorige week kwam mij ter ore dat men op de ex-N355 bij Hardegarijp ook een spooronderdoorgang gaat bouwen. De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels gestart, over een jaar moet het klaar zijn.

https://www.prorail.nl/projecten/extra- ... hurdegaryp

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt » za 04 aug 2018, 1:38

Hemelum, Gaasterland, Friesland

Gisterochtend is de rondweg van Hemelum opengesteld voor het verkeer. Doorgaand verkeer richting Warns en Stavoren hoeft nu niet meer door het dorp. Die weg is nogal smal.

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Mark » za 04 aug 2018, 10:32

Ik had nog nooit van Hemelum gehoord maar het zal zeker wat schelen qua verkeer voor het dorp. Heb wat videobeelden gevonden van de nieuwe weg.

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Chris » za 04 aug 2018, 10:33

^^ Ik had nog nooit van die plaats gehoord :p

Browsend op Google Earth zag ik dat de weg naar Stavoren is gereconstrueerd, en wel dermate dat het onherkenbaar is veranderd. Met dat vrijliggende fietspad had het mooi naar 80 gekund zou je denken. Naynay.

2009:
Afbeelding

2016:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Sibren » za 04 aug 2018, 22:51

De kruising van de N358 en de Saatsenwei, tussen Engwierum en de Dokummer Nieuwe Zijlen, is omgebouwd van een ietwat oversized voorrangskruispunt naar twee gelijkwaardige T-splitsingen.

In de oude situatie was de N358 een TOTSO, en had de kruising veel opstelstroken, en zelfs een invoegstrook voor de richting Engwierum -> Kollum. Het vreemdste aan dit punt vond ik nog wel dat het niet verboden is om te fietsen op de Saatsenwei, maar als je op dit punt vanuit het noorden aan kwam fietsen, fietste je opeens tussen de opstelstroken, alsof het daar echt alleen voor auto's was. De fietspaden op de kruising liepen ook alsof het niet toegestaan zou zijn om op de Saatsenwei te fietsen.

In de nieuwe situatie volgt de N358 een vloeiende bocht, met daarin een T-splitsing met de Saatsenwei. Direct ten noorden hiervan zit nog een T-splitsing met de Nijlân. Hier een dashcambeeld, komende vanaf de Saatsenwei. Linksaf: Nijlân; rechtsaf: N358 naar Engwierum; 'rechtdoor': N358 naar Kollum:
Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door mavas » ma 06 aug 2018, 12:02

Chris schreef: za 04 aug 2018, 10:33 ^^ Ik had nog nooit van die plaats gehoord :p
Kan ik me goed voorstellen. Ik heb er wel eens doorheen gereden volgens mij.
Mooi stukje weg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt » vr 14 sep 2018, 14:26

(ex) N355 Hardegarijp

Vandaag is na een stremming van meer dan een jaar de heringerichte ex-N355 (Rijksstraatweg) door Hardegarijp geopend.

Voor: https://goo.gl/maps/4L8vanNV2wj

Na:

Afbeelding

(Foto Omrop Fryslân, Hayo Bootsma)

Het project is nog niet helemaal klaar, er wordt nog gewerkt aan een tunnel onder het dubbelspoor net ten westen van het dorp. Bovendien zal de in 2016 geplaatste VRI volgend jaar nog plaatsmaken voor een rotonde. Dat is hier.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Chris » vr 14 sep 2018, 14:30

Ik vind dat men in Nederland doorslaat met het reconstrueren van oude hoofdwegen. Dit is nog steeds een weg met een verkeersfunctie van meer dan een willekeurige woonstraat. De weg is nog verder afgewaardeerd dan de Westeromwei en Easteromwei, die de rest van de ontsluiting van Hurdegaryp vormen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Robbert297 » vr 14 sep 2018, 15:41

GuteFahrt schreef: vr 14 sep 2018, 14:26 Bovendien zal de in 2016 geplaatste VRI volgend jaar nog plaatsmaken voor een rotonde. Dat is hier.
Waarom dat dan? De VRI werkt daar mijns inziens prima en een rotonde zal waarschijnlijk in de spits voor opstoppingen gaan zorgen...
Слава Україні

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt » vr 14 sep 2018, 21:04

^^ Ik heb geen idee. Volgens mij was het in ieder geval al gepland voordat de verkeerslichten er stonden, dus ik vraag me af waarom ze dat dan niet gelijk hebben gedaan.

edit: zie de link voor meer info: https://www.decentraleas.frl/gebiedsont ... hurdegaryp
Inmiddels is de rondweg Hurdegaryp drie weken open voor verkeer. Een veel gestelde vraag is: waarom zijn er verkeerslichten geplaatst aan de westkant van Hurdegaryp? Waarom geen rotonde?

Tijdens het maken van de plannen van De Centrale As is in 2006 besloten om aan de westkant van Hurdegaryp verkeerslichten zouden komen. Dit past in de lijn van de provinciale weg N355 tussen Leeuwarden en Hurdegaryp waar meer verkeerslichten in voorkomen. In 2010 stelden Provinciale Staten dit met een Provinciaal Inpassingsplan (PIP, dit is te vergelijken met een bestemmingsplan) vast. Dit is daarom ook zo gemaakt.

Nu speelt er in Hurdegaryp meer. Onder andere het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden (ESGL). Een project dat nog verschillende procedures moet doorlopen en dus nog niet in de uitvoeringsfase zit. Volgens dit project komt er in Hurdegaryp een spooronderdoorgang in plaats van de huidige spooroverweg. Ook komt er dan een (turbo)rotonde in plaats van de huidige verkeerslichten. Dit omdat met de huidige inzichten een rotonde een veiliger oplossing is dan verkeerslichten.
Afbeelding

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Robbert297 » vr 14 sep 2018, 21:26

^^ Dus de enige reden is dat het veiliger is? Vind ik dan alsnog een bijzondere reden.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Wouter N14 » vr 14 sep 2018, 21:46

GuteFahrt schreef: vr 14 sep 2018, 21:04
Dit omdat met de huidige inzichten een rotonde een veiliger oplossing is dan verkeerslichten.
Huidige inzichten? Dit gegeven is na 20 jaar ook in Friesland binnengekomen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door mavas » za 15 sep 2018, 23:52

En is een ongelijkvloers kruising dan niet nog veiliger???
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt » zo 16 sep 2018, 12:32

Te duur. Net als de stroomrekening. Vandaar maar een rotonde. :p
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie