Lokaal wegennieuws

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Vinny » zo 24 jul 2016, 21:47

Nou ja, vertrouwen dat een foto hoort bij het artikel is niet iets wat je zomaar moet doen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door RSK » ma 25 jul 2016, 0:43

Niettemin is het in dit geval correct. Bij eerdere werkzaamheden aan een andere brug kon men steeds 1 rijstrook alternerend beschikbaar houden, maar dat is hier omwille van de omvang van de operatie niet mogelijk. Ik vind het wel wat apart dat er stante pede extra onderhoud nodig is, maar dat de situatie niet zo is, dat de brug dicht moet. Dat levert vraagtekens op.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door kees » ma 08 aug 2016, 16:29

http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s- ... -1.6250210

De Bartenbrug, een brug over de rivier de Aa die als 1 van de toegangen dient tot de binnenstad, gaat eindelijk weer open.
Eindelijk ja, want de verbinding heeft er ruim 4 jaar uit gelegen. Nou ja, er heeft twee keer een noodbrug stadinwaarts gelegen.
In die 4 jaar is de Bartenbrug uitgegroeid tot een symbool van alles wat er mis kan gaan met infrastructurele projecten in een stad. Zo zeer zelfs dat het begin van 2014 zelfs het programma van Kanniewaarzijn had gehaald.
Toen was al wel de verantwoordelijke wethouder afgetreden, omdat hij allerlei beloftes deed die hij absoluut niet waar kon maken. En toen was nog niet eens bekend dat het oorspronkelijke idee uiteindelijk afgeschoten zou worden en dat er vervolgens door zijn wethouder stevig gedowngrade moet worden qua ambities en dat er zo snel mogelijk een nieuwe brug moest liggen, die simpel was.
Om een idee te geven: in dezelfde tijd is er een drielaags ondergrondse parkeergarage aan de rand van binnenstad aangelegd, met daarbovenop water, een veel ingewikkelder project.

Woensdag zal er een zucht van verlichting door de stad trekken......

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door boe! » do 11 aug 2016, 22:16

De gemeente Barneveld is voornemens om de 'Rondweg Barneveld' volledig te maken.

We kennen al de A1 ten noorden, de A30 ten westen en de N802 ten zuiden van Barneveld. De laatste is het afgelopen jaar verlengd ten zuiden van de nieuwe woonwijk Veller. De Hoenderlaan, zoals de weg is genoemd, ligt volledig buiten de bebouwde kom en loopt vlak voor de spoorlijn Amersfoort-Ede dood. Het is nog niet bekend wanneer het resterende deel tot aan de N801 (richting Otterlo) wordt aangelegd.

Tussen Harselaar en de N800 (richting Stroe) is begin 2016 een nieuw deel van de rondweg aangelegd. Het is in feite een verlenging van de reeds bestaande Hanzeweg in Harselaar-Oost en verbindt Harselaar-Oost met de N800 bij Kootwijkerbroek. In de toekomst zal deze nieuwe weg aansluiten op de Mercuriusweg in Harselaar. Ten noordoosten van het bedrijventerrein ontbreekt echter nog een wegvak (gedoe met het verwerven van de gronden), waardoor het verkeer voorlopig over het bedrijventerrein Harselaar-Oost wordt geleid.

Om het verkeer bij de aansluiting A1/Voorthuizen beter door te laten stromen, zijn in de eerste helft van 2016 extra opstelstroken aangelegd.

Het gedeelte van de rondweg tussen N800 en N801 ontbreekt nog volledig. Het definitieve tracé moet nog gekozen worden.

De video begint op de N800 bij Kootwijkerbroek en gaat via de Hanzeweg en Mercuriusweg naar de A1 bij Voorthuizen. Via de A1, A30 en N802 eindigt de video op de Hoenderlaan bij nieuwbouwwijk Veller.
Link

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Wouter N14 » do 11 aug 2016, 22:47

Hopelijk wordt die rondweg enigszins eivormig :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Kaaiman » vr 12 aug 2016, 8:45

Krijgen we straks ook [RING [A1]] en [RING [A30]]?

Soms trouwens best jammer dat gemeenten niet zomaar een N-nummer mogen invoeren. Er zijn best gemeentelijke wegen te noemen die geen onderdeel zijn van een N-weg, maar qua vorm en functie wel een N-nummer verdienen, ook op de bewegwijzering. De rondweg Barneveld zou prima in z'n geheel N802 of N805 kunnen worden.

In Noord-Brabant zie je trouwens dat steeds meer provinciale wegen worden overgedragen aan gemeenten, al waren dat vaak wel N400+-wegen die toch niet met routenummer op de bewegwijzering stonden.

Als het aan mij lag zouden in ieder geval alle wegen van minimaal 3 km lang met gebiedsontsluitingsfunctie bubeko een bewegwijzerd N-nummer mogen krijgen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2016, 9:15

^^ Wat mij betreft ook. En soms kan dat al gerealiseerd worden door gewoon een bestaand N-nummer door te trekken.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Jackbauer1350 » vr 12 aug 2016, 9:49

Nijmegen bijvoorbeeld heeft dan weer N-nummers afgevoerd om de route een S-nummer te geven zoals de N326.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door harry » vr 12 aug 2016, 13:30

Zoetermeer verwijst spontaan naar provinciale N-nummers, ook als die N-nummers al lang verdwenen zijn (N469). :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Via » vr 12 aug 2016, 17:33

Als er maar een beetje logica op basis van route in komt te zitten en niet dat alles op de wegbeheerders zelf is gestoeld.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door RSK » vr 09 sep 2016, 7:00

Alphen aan den Rijn wil de best bereikbare stad van het land worden. Dat komt voort uit een plan van de ondernemers waar ook de gemeente zich bij aansluit.

http://www.ad.nl/alphen/alphen-moet-de- ... ~a69f3a3d/

De zaken die genoemd worden, zijn eigenlijk niets nieuws onder de zon. Knooppunt Bodegraven compleet, Leidsche Schouw en de aansluiting van de N11 op de A4. Ook wordt impliciet gepleit voor het doortrekken van de weg ten noorden van de in aanbouw zijnde Maximabrug. Ook grappig om te zien dat niet alles wat er gebeurt, precies bekend is. Men heeft het over de verdubbeling van de N207, terwijl daar slechts busbanen komen. In feite wordt het dan wel 2x2, maar niet iedereen mag op de buitenste twee stroken rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Willem » vr 09 sep 2016, 18:04

En het is de vraag hoe de term best bereikbaar gedefinieerd wordt. Afhankelijk daarvan kun je bepalen hoe Alphen het doet in vergelijking met andere steden. Het is en ambitieus doel, maar er schort nog wel wat aan en de plannen voorzien niet direct in een enorme verbetering.
Vanuit Utrecht is de stad goed bereikbaar, vanuit Den Haag gaat het ook nog wel. Maar richting Rotterdam en met name Amsterdam laat de bereikbaarheid nog wel te wensen over.
In de nabije toekomst zie ik dat niet zo snel veranderen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door RSK » vr 09 sep 2016, 19:14

Als er maar voldoende politiek draagvlak is, zijn alweer nieuwe opties in zicht. De meest concrete maatregel die de verbinding met Amsterdam kan verbeteren, lijkt me het permanent openstellen van de in aanleg zijnde busbanen voor alle voertuigen. Maar politiek draagvlak kan wellicht ook helpen met het ongelijkvloers maken van de Leidse Schouw en een noordwestelijke rondweg.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Rene » vr 09 sep 2016, 20:42

RSK schreef:Alphen aan den Rijn wil de best bereikbare stad van het land worden.
Dan moet het eerst een stad worden... :rofl2:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door RSK » vr 07 okt 2016, 8:13

De parallelweg langs de A12 bij Bodegraven is inmiddels na een grootscheepse renovatie weer open. De weg is 'verrijkt' met een aantal drempels en diverse tijdelijke borden met 60. Inmiddels is er een verkeersbesluit aangekondigd om de weg bij de aangrenzende zone 60 te trekken. Desgevraagd werd aangegeven dat bewoners vonden dat er te snel werd gereden en er loopt inmiddels ook een fietsroute tussen de Reeuwijkse Plassen en Fort Wierickerschans over de (bij de renovatie verder versmalde) rijbaan.

Wat mij betreft had de weg (zonder drempels) prima 80 kunnen blijven, immers liggen de intensiteiten belachelijk laag en wordt er dus waarschijnlijk ook zelden tot nooit gehandhaafd. Niet omdat er per se legaal 80 moet kunnen worden gereden (dat kon vaak al niet), maar omdat het een nodeloze afwijking van de standaardlimiet is. Die paar keer in het jaar dat er veel fietsers rijden, word je sec door de aanwezigheid van de fietsers al gedwongen je snelheid te matigen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Wouter N14 » vr 07 okt 2016, 11:12

RSK schreef:Die paar keer in het jaar dat er veel fietsers rijden, word je sec door de aanwezigheid van de fietsers al gedwongen je snelheid te matigen.
Ja ho eens even, zo werkt dat natuurlijk niet in Nederland...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 okt 2016, 12:17

RSK schreef:Niet omdat er per se legaal 80 moet kunnen worden gereden (dat kon vaak al niet), maar omdat het een nodeloze afwijking van de standaardlimiet is.
Hoezo afwijking? :A1-60: of :zone-60: is toch in principe de standaardlimiet voor een ETW?

Heden ten dage zou het juist afwijkend zijn als zo'n smalle weg nog gewoon Vmax :A1-80: zou hebben...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door RSK » vr 07 okt 2016, 13:48

^^ Sorry, ik wist niet dat men al ETW's op de grensborden had staan.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door waldo79 » vr 07 okt 2016, 14:51

Dat heb je correct. Niet-NL weggebruikers worden niet over het fenomeen geïnformeerd bij de buitengrenzen.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Bart217 » vr 07 okt 2016, 15:09

Het staat wel aangegeven met borden. Alsof 60 iets anders is in bijv. Frankrijk dan in Nederland...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Piles » vr 07 okt 2016, 15:59

^^ en dus is het een afwijking van de standaard. Anders zou geen apart bord nodig zijn ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 okt 2016, 16:16

RSK schreef:^^ Sorry, ik wist niet dat men al ETW's op de grensborden had staan.
Je weet best wat ik bedoel. Op dat soort smalle onbelangrijke landwegen zonder een grote functie voor doorgaand verkeer is 60 km/u tegenwoordig de meest gangbare Vmax, ook al is 80 km/u nog steeds de officiële snelheid bubeko. Maar het aantal situaties waar je op dat soort wegen nog 80 km/u kan rijden wordt steeds kleiner. De Parallelweg langs de A12 bij Bodegraven is een typisch voorbeeld van zo'n weg die tot voor kort nog een uitzondering was. Dat de weg inmiddels onderdeel is geworden van een fietsroute is naar mijn mening bovendien een heel legitiem argument om de weg bij een al bestaande :zone-60: te trekken. In dit geval heeft men dat nota bene pas gedaan nadat de weg is aangepakt en o.a. van drempels is voorzien, waardoor ook niet gesteld kan worden dat de Vmax van 60 onrealistisch is bij het wegbeeld. Het klinkt eerder of men het op een juiste manier heeft aangepakt en niet simpelweg alleen een bord :zone-60: neerzetten en niks aan de weg veranderen, maar de weg inrichten en categoriseren conform de functie van de weg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Rene » vr 07 okt 2016, 16:57

^^
60 vind ik bubeko sowieso onrealistisch laag.
Ik ben daar trouwens niet alleen in.
Het gevolg: tussen de drempels in de verloren tijd weer inhalen. Dus 100-50-90-50-80-50-100-45-90- etcetera
Ook lekker goed voor de emissies. Volgens mij is continu 75-85 op alle fronten beter. Comfortabeler en minder emissies.
En dat 60 zoveel veiliger zou zijn op wegvakken, dat vind ik echt onzin.
De veiligheidsproblematiek zit vooral op de kruispunten.
(En wat doen we dan, we maken die nog onveiliger met opheffen van de voorrang voor de logische doorgaande richting)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 okt 2016, 17:14

Rene schreef:^^
60 vind ik bubeko sowieso onrealistisch laag.
Op sommige wegen zoals die Parallelweg bij Bodegraven lijkt het mij een prima snelheid. Op andere wegen is het inderdaad te langzaam.
Ik ben daar trouwens niet alleen in.
Wat probeer je hiermee te stellen? Dat je gelijk hebt omdat je medestanders hebt? Dat er mensen zijn die 60 km/u onrealistisch laag vinden is immers algemeen bekend.
Het gevolg: tussen de drempels in de verloren tijd weer inhalen. Dus 100-50-90-50-80-50-100-45-90- etcetera
Er zijn maar weinig plekken waar je (naar mijn mening) veilig en verantwoord 100 km/u in een :zone-60: kan rijden. Ik heb zeker geen truttige rijstijl en ik rij ook heus wel eens iets te hard, maar ik kan me niet herinneren ooit 100 km/u te hebben gereden in een :zone-60:.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door harry » vr 07 okt 2016, 19:52

Rene schreef:Ik ben daar trouwens niet alleen in.
Deze zin heeft geen enkele toegevoegde waarde. En ik ben niet de enige die dat vindt. :)
Rene schreef:Het gevolg: tussen de drempels in de verloren tijd weer inhalen. Dus 100-50-90-50-80-50-100-45-90- etcetera
Er is natuurlijk niemand die je verplicht om zo te rijden.
Rene schreef:En dat 60 zoveel veiliger zou zijn op wegvakken, dat vind ik echt onzin.
Een tikje van een auto die 80 rijdt heeft veel meer gevolgen dan een tikje van een auto die 60 rijdt. Ga er maar eens naast fietsen.
Dat auto's max 60 mogen op belangrijke fietsroutes is niet meer dan logisch.
Coen Tunnel schreef:ik kan me niet herinneren ooit 100 km/u te hebben gereden in een :zone-60:.
Ik wel. Kom eens een keer rijden langs het Eemskanaal tussen Ruischerbrug en Overschild. Tig kilometer kaarsrechte weg van voldoende breedte. En (nagenoeg) géén fietsers. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door RSK » vr 07 okt 2016, 21:57

harry schreef:Dat auto's max 60 mogen op belangrijke fietsroutes is niet meer dan logisch.
Persoonlijk vind ik 60 een veel te hoge snelheid om met te auto te rijden bij het passeren van één of meerdere fietsers op een versmalde(!) weg. Dan is 40 à 50 al meer dan zat. Daarnaast vind ik 60 een veel te lage snelheid als er géén fietsers in de buurt zijn. Kortom: zo'n bordje met 60 erop is hartstikke leuk voor de ambtenaar die wil presenteren dat hij goed bezig is en zijn wegen duurzaam veilig inricht, maar sluit totaal niet aan bij waar de verkeersdeelnemers in de praktijk bij gebaat zouden zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Rene » vr 07 okt 2016, 22:02

Coen Tunnel schreef:Er zijn maar weinig plekken waar je (naar mijn mening) veilig en verantwoord 100 km/u in een :zone-60: kan rijden.
Als ik hier rijd heb ik meestal geen tegenliggers.
Fietsers zitten op het fietspad.
Prima weg om dan even de 100 aan te tikken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door RSK » vr 07 okt 2016, 22:09

^^ Die lijst is al lang bij 100 en eindeloos bij 80. Het is prima dat men rekening houdt met fietsers, maar er rijden doorgaans vaker geen fietsers dan wel fietsers. En als men écht begaan was met de veiligheid van de fietser, had men wel een vrijliggend fietspad aangelegd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 okt 2016, 22:47

RSK schreef:maar er rijden doorgaans vaker geen fietsers dan wel fietsers.
Met dezelfde redenatie heb je op autosnelwegen ook geen vluchtstroken nodig. Er zijn vaker geen voertuigen met pech dan wel.
En als men écht begaan was met de veiligheid van de fietser, had men wel een vrijliggend fietspad aangelegd.
Op sommige plekken is daar de ruimte niet voor, en op wegen die niet bestemd zijn voor doorgaand autoverkeer is het ook niet nodig. Dan is het geen probleem dat de Vmax voor autoverkeer wat verlaagd wordt. Nog afgezien van de kosten om een vrijliggend fietspad aan te leggen en te onderhouden.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door JB81 » ma 10 okt 2016, 7:59

Rene schreef:^^
Het gevolg: tussen de drempels in de verloren tijd weer inhalen.
Daarover gesproken: wie heeft die nieuwe schokdemperbrekers op de N14 bedacht? :shutup:
Gelukkig past flitsapparatuur niet in de tunnels...

Plaats reactie