Lokaal wegennieuws

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Sibren » zo 16 sep 2018, 20:29

Als het om geld draait, vraag ik me af hoe voordelig het is om eerst een VRI aan te leggen en die na zo'n vijf jaar om te bouwen naar een rotonde. Als er meteen een rotonde was aangelegd hadden ze ook alle ruimte om te bouwen; straks moet het verkeer tussen de reconstructie door rijden of worden omgeleid.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt » wo 26 sep 2018, 11:55

A7 :AS: Abbekerk (10a)

Laatst hoorde ik dat de aanleg van aansluiting Abbekerk er eentje is met een verhaal. Ik vroeg me af of iemand dat verhaal kent (het hoe en waarom deze aansluiting er moest komen). Op de wegenwiki staat wel dat deze :AS: veel later is gerealiseerd dan de overige in de buurt.

Het dossier aanleg aansluiting Abbekerk kan ik niet openen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Jackbauer1350 » wo 26 sep 2018, 14:40

^^
Een van de documenten waar het wegenwiki artikel naar verwijst is kennelijk verwijderd of naar een niet openbare plek verhuist. Die link heb maar verwijderd.

De andere link werkt nog wel en die heeft wat info over de vertraging bij de aanleg destijds: http://members.quicknet.nl/h.vandermeer ... -05-03.htm

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Chris » wo 26 sep 2018, 15:02

Jackbauer1350 schreef: wo 26 sep 2018, 14:40Een van de documenten waar het wegenwiki artikel naar verwijst is kennelijk verwijderd of naar een niet openbare plek verhuist. Die link heb maar verwijderd.
Dat kan je beter niet doen. Liever een dode link, die mogelijk nog via het Web Archive te benaderen is, dan helemaal geen link.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Schelpenpaadje » wo 26 sep 2018, 15:21

De aansluiting ligt 2km zuidelijk van de afrit Medemblik en 3km noordelijk van de afrit Wognum. Het OWN stelt/stelde hier weinig voor dus ik kan me voorstellen dat het toevoegen van een extra aansluiting op de hier inmiddels al redelijk rustige A7 handiger was dan het OWN rondom de dorpen verder uit te bouwen.

Getuige het krantenartikel deed de minister moeilijk over de aanleg van een overweg in een nieuw stukje Broerdijk benoorden Midwoud. Opvallend dat de richtlijn t.a.v. nieuwe overwegen zo strikt wordt toegepast op een museumspoorlijn, waar de intensiteit en snelheid toch een stuk lager ligt dan bij een gewone spoorlijn. De lijn Hoorn-Medemblik kent ook nog altijd diverse onbewaakte overwegen, waar die elders volop zijn of worden gesaneerd.

Ergens wel slim dat vanuit de gemeentepolitiek het niet willen openen van de aansluiting werd gebruikt om een akkoord voor de nieuwe overweg te forceren. Ik ben wel benieuwd of de minister inderdaad overstag is gegaan, of dat er toch elders een overweg is opgeheven. Op zich had de gemeente dit best zelf kunnen oplossen door één van de twee overwegen aan de zuidkant van de Broerdijksloot te sluiten.

Het verloop van de in 2009 als extra ontsluiting van Abberkerk opengestelde Reigerweg is ook vrij creatief trouwens. Had de gemeente hier ook wat moeite om het plan er in de gewenste vorm door te krijgen? Of is dit voorbereiding op een flinke uitbreiding?

lurker
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 22:29

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door lurker » wo 26 sep 2018, 20:23

Chris schreef: wo 26 sep 2018, 15:02
Jackbauer1350 schreef: wo 26 sep 2018, 14:40Een van de documenten waar het wegenwiki artikel naar verwijst is kennelijk verwijderd of naar een niet openbare plek verhuist. Die link heb maar verwijderd.
Dat kan je beter niet doen. Liever een dode link, die mogelijk nog via het Web Archive te benaderen is, dan helemaal geen link.
Het lijkt erop dat Google aan hun kant iets heeft gewijzigd, zo werkt het namelijk wel weer.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door JJK » di 02 okt 2018, 9:07

Schelpenpaadje schreef: wo 26 sep 2018, 15:21Het verloop van de in 2009 als extra ontsluiting van Abberkerk opengestelde Reigerweg is ook vrij creatief trouwens. Had de gemeente hier ook wat moeite om het plan er in de gewenste vorm door te krijgen? Of is dit voorbereiding op een flinke uitbreiding?
Dit is wel een mooie motorroute, daar kun je hem even flink plat gooien... :woop:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 okt 2018, 22:44

Meestal gebeurt bij een herinrichting het omgekeerde, maar op de Straatweg onder Follega zijn bij een opknapbeurt de rode fietsstroken verwijderd:

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8439 ... etsstroken

Volgens bewoners voelen fietsers zich er minder veilig nu het wegdek één kleur heeft.

SV-link met de oude situatie:
https://goo.gl/maps/j2Dci9gBiwC2

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Robbert297 » di 09 okt 2018, 8:20

^^ Ben wel benieuwd naar de reden van deze herinrichting.
Слава Україні

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door mavas » di 09 okt 2018, 15:31

Werkzaamheden Keizer Karelweg – Groen van Prinstererlaan Amstelveen

Op 1 oktober starten de werkzaamheden aan de Keizer Karelweg- Groen van Prinstererlaan. Als de werkzaamheden gereed ligt er een geheel nieuwe volwaardige rotonde. De werkzaamheden vormen onderdeel van een pakket maatregelen om Amstelveense wegen veiliger te maken en de doorstroming te verbeteren. De werkzaamheden duren tot 16 november.
https://www.amstelveen.nl/home/nieuws/w ... stererlaan
Het is echt bizar hoe het op dit punt is gelopen. Dit is de 4e herinrichting volgens mij in 10 jaar. Ik ben benieuwd hoe lang deze situatie stand houdt...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Chris » di 09 okt 2018, 15:38

Daar ligt nu een voorrangsplein, zou dat de eerste zijn die weer gereconstrueerd wordt? Wellicht is de Groen van Prinstererlaan te druk om met een voorrangsplein op de Keizer Karelweg ontsloten te worden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door mavas » di 09 okt 2018, 17:04

Nee volgens mij komt die reconstructie er omdat de verkeersveiligheid te wensen overlaat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Schelpenpaadje » di 09 okt 2018, 18:58

Robbert297 schreef: di 09 okt 2018, 8:20 ^^ Ben wel benieuwd naar de reden van deze herinrichting.
Ironisch genoeg om de weg veiliger te maken:

https://lemsternijs.nl/wegafsluiting-aa ... g-follega/

In de reportage van Omrop Fryslân wordt aangegeven dat de stroken niet alleen zijn vervallen, de weg is ook smaller geworden. Per saldo is er echter meer zwart, dus dat er harder gereden wordt kan geen verrassing zijn. Daarnaast schijnen kinderen te denken dat ze tussen de belijning en de berm moeten fietsen, zoals ze voorheen ook gewend waren.

Plaatselijk belang is destijds betrokken bij de totstandkoming van de wijzigingen. Ik kan me voorstellen dat de gemeente niet gelijk genegen is opnieuw de portemonnee te trekken nu de dorpen niet tevreden zijn.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Steyn_E » di 09 okt 2018, 20:48

^^
Versmallen v/d rijbaan en veiligheid verbeteren in 1 adem, ongelofelijk. Leg dan een vrijliggend fietspad aan als het je om de veiligheid gaat, dit zorgt alleen maar voor minder uitwijkruimte.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Robbert297 » wo 10 okt 2018, 12:33

^^ Het gaat ze alleen nog maar om het (dwingen van) het terugdringen van de snelheid. Een lagere snelheid = meer veiligheid. Althans, dat is hun logica.
Слава Україні

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Bert65 » wo 10 okt 2018, 19:23

Chris schreef:Daar ligt nu een voorrangsplein, zou dat de eerste zijn die weer gereconstrueerd wordt? Wellicht is de Groen van Prinstererlaan te druk om met een voorrangsplein op de Keizer Karelweg ontsloten te worden.
Daar ligt altijd al een plein met een verplichte rijrichting. het is nooit een rotonde geweest. Feit is wel dat daar al regelmatig wat aan de uitstraling is verspijkerd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt » vr 16 nov 2018, 16:47

Lokaal wegennieuws uit de regio Rijnmond: https://www.rijnmond.nl/nieuws/175170/P ... in-gebruik

Daarnaast nog deze, Hoek van Holland: https://www.rijnmond.nl/nieuws/175128/V ... an-Holland
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 nov 2018, 13:02

Nieuws uit De Fryske Marren: De fietssuggestiestroken tussen Follega en Lemmer komen terug:

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8497 ... r-fietsers

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Kaaiman » do 22 nov 2018, 14:35

Kaaiman schreef: ma 12 feb 2018, 15:05 Vandaag ging na 40 jaar discussie eindelijk de schop de grond in voor de rondweg om Hollandscheveld (voormalige N852). Vanaf medio 2019 rijdt het verkeer tussen Hoogeveen en Slagharen niet langer meer door de dorpsbebouwing.

Afbeelding

https://www.regiohoogeveen.nl/nieuws/artikel/44245
Hier een nog redelijk recente video-update: https://www.facebook.com/rondwegholland ... 0805978858
De weg ligt er in feite al. Alleen het stukje ter hoogte van de Riegshoogtendijk is nog niet aangelegd, in afwachting van het bestemmingsplan dat daarvoor nog in procedure is. Naar verwachting moet de weg voor de bouwvak 2019 opengesteld zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Mark » vr 07 dec 2018, 7:22

Het Algemeen Dagblad meldt vandaag dat het waterschap Hollandse Delta (actief op Voorne-Putten, Goeree-Overflakkee en de Hoekse Waard) al haar wegen wil overdragen aan de gemeenten. Oud-minister Karla Peijs heeft dat geadviseerd omdat het waterschap volgens haar zich beter kan/moet concentreren op de kerntaken (waterbeheer). De overdracht zou geregeld moeten zijn voor de verkiezingen aanstaande maart 2019.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Kaaiman » vr 07 dec 2018, 10:07

In feite dus '1993' ongedaan maken... of in ieder geval de uitgangspunten van de Wet Herverdeling Wegenbeheer van toen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Peter » vr 07 dec 2018, 10:28

Niet echt handig als de wegen liggen op dijklichamen, die een actieve waterkering zijn en regelmatig onderhoud behoeven. Het klein onderhoud (verlichting, belijning, etc) kan je altijd in beheer geven van gemeentes of provincie natuurlijk (en ervoor betalen), omdat dit inderdaad geen kerntaken zijn (en je er geen deskundige voor in huis wil hebben)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Schelpenpaadje » vr 07 dec 2018, 11:08

Beide constructies hebben voor- en nadelen.

Er gaan af en toe stemmen op om de zelfstandige waterschappen af te schaffen en hun taken over te hevelen naar de provincies.

Als het waterbouwkundig beheer onder één organisatie zou vallen met veel meer wegen in beheer heeft dan kun je verschillende vormen van onderhoud slimmer combineren.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door verfmeer95 » vr 07 dec 2018, 17:06

^^ Alleen zijn de waterschappen op dit moment zo ingericht dat 1 stroomgebied altijd maar in 1 waterschap valt. Als het naar de provincies overgaat gaat het bij bijv. Lemmer-Zuid, Vianen en Welsum mis, waardoor provincies van elkaar afhankelijk worden en we continu nieuwe Duinpolderweg-achtig geruzie gaan krijgen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt » wo 16 jan 2019, 13:46

Volgende maand gaat in Vlissingen de schop in de grond: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/110 ... Vlissingen
Link
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door mavas » wo 16 jan 2019, 16:13

^^ Dus feitelijk wordt alleen de N58 min of meer verwijderd en komen er daarvoor 2 wegen in de plaats die op elkaar aansluiten met een rotonde. Waardoor er vervolgens ruimte ontstaat voor bedrijven.
Er komt dus geen "nieuwe " aansluiting op de A58 :lol:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Chris » wo 20 feb 2019, 17:56

De Harselaartunnel van de voormalige N805 ten noorden van Barneveld opent vrijdag voor het verkeer.

Deze tunnel gaat onder het spoor door op bedrijventerrein Harselaar, net ten zuiden van de A1.

>> https://barneveldsekrant.nl/lokaal/hars ... pen-550466

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt » do 21 feb 2019, 15:58

Bij Hardegarijp wordt vandaag de spooronderdoorgang op z'n plek geschoven welke deze gelijkvloerse overgang gaat vervangen.

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Chris » vr 22 feb 2019, 17:31

Een foto van de Harselaartunnel bij Barneveld:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door Wouter N14 » vr 22 feb 2019, 17:39

Fijn voor de hulpdiensten, zo'n betonnen middenstuk :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie