Lokaal Wegennieuws

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: Lokaal Wegennieuws

Bericht door GuteFahrt » zo 23 aug 2020, 15:13

Elst

Gisteren is in Elst, tussen Arnhem en Nijmegen gelegen, een spoorviaduct geplaatst over de Rijksweg-Noord, zodat vanaf volgend jaar zomer een ongelijkvloerse kruising een feit is.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... ek-in-Elst
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 23 aug 2020, 16:07

^^ Ja, dat was is te zien in het regionale nieuws. Niet zozeer de werkzaamheden maar vooral de enorme geluids- en triloverlast voor omwonenden. Een bewoner die het dichtst bij de bouwput zat kreeg hotelovernachtingen vergoed door ProRail.

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 23 aug 2020, 16:51

^^ Dat aanbieden van hotelovernachtingen voor mensen die erg dicht bij de werklocatie wonen is iets wat ProRail al langer doet. Is ook een goede zaak om de buren te vriend te houden.

Niet iedereen slaapt zo vast als ik die gewoon doorslaapt als er onder zijn slaapkamerraam ballast wordt gelost uit een onderlosser tijdens een spoorvernieuwing.

@GuteFaht, mijns inziens wordt het spoordek niet over maar in de weg/spoorlijn geschoven. De weg eronderdoor moet nog volledig gebouwd worden namelijk. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 27 aug 2020, 10:41

Kootstertille

Rijkswaterstaat heeft nagedacht over de toekomst van de bruggen bij Schuilenburg (Skûlenboarch) en Kootstertille (onderdeel van de N369) over het Prinses Margrietkanaal in het kader van de opwaardering van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl.
RWS (26-8-2020) schreef:In opdracht van het ministerie hebben we als eerste stap onderzocht of beide bruggen mogelijk vervangen kunnen worden door 1 aquaduct. (...)
Uit de quickscan is duidelijk geworden dat de bouw van een aquaduct als vervanging van de 2 bruggen bij Kootstertille en Schuilenburg ontwerptechnisch en verkeerstechnisch mogelijk is. (...) Uit de quickscan blijkt dat de locatie naast de huidige brug van Kootstertille de meest geschikte locatie is voor 1 aquaduct ter vervanging van de beide bruggen. Maar dit betekent dat in dat geval de brug Schuilenburg komt te vervallen. Uit het onderzoek blijkt dat het vervallen van brug Schuilenburg grote nadelige gevolgen met zich meebrengt, zoals omrijtijden voor langzaam verkeer, maar mogelijk ook voor de sociale economische relaties in het gebied. Conclusie is daarom dat 1 aquaduct ter vervanging van 2 bruggen niet wenselijk is.
Wordt vervolgd...

https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... ekend.aspx
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » vr 30 okt 2020, 8:25

In Breukelen is al jaren, zoniet decennia, discussie over een tweede Vechtbrug om het verkeer naar de Scheendijk en ook het lokale landbouwverkeer uit het krappe centrum van Breukelen te weren. Dat plan gaat nog steeds niet door, maar er komt wel een nieuwe brug. Geen grotere maar gewoon een nagenoeg gelijke.
De huidige is in een zeer slechte staat en wordt zelfs in het eerste kwartaal van 2021 al vervangen!
Het risico is natuurlijk dat de autoriteiten de omleidingen wellicht wel bevallen en ze de nieuwe brug willen afsluiten voor gemotoriseerd verkeer. Ik ben benieuwd of het zo ver gaat komen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 30 okt 2020, 10:02

Wat los je met een afsluiting op? Het verkeer moet zich dan over smalle weggetjes naar de bruggen in Nieuwersluis en Maarssen begeven of zelfs omrijden via Hilversum. Alsof dat een oplossing is :wijsvinger:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 30 okt 2020, 10:07

^^ Om een indruk te krijgen:
Afbeelding
(Foto 2004, maar in die 16 jaar is er bijna niks veranderd.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 30 okt 2020, 10:15

De situatie is ook allesbehalve ideaal daar. Heb in 1999 een half jaar stage gelopen in Breukelen. Die situatie staat me 21 jaar nog helder voor de geest :mrgreen:

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » vr 30 okt 2020, 10:24

Een extra brug zou niet gek zijn inderdaad, liefst een beetje in de buurt van de Brugoprit. Maar je kan niet te zuidelijk, want dan wordt het flink omrijden richting Scheendijk (of alsnog door Breukelen)...

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » za 31 okt 2020, 19:48

Ter hoogte van de rotonde naar de wijk Broekland, ten zuiden van de brugoprit, zou een prima plek zijn. Ook was daar ruimte na het slopen van een leegstaand kantoorpand, maar nu komen daar woningen. Iets ten zuiden van Breukelen zou ideaal zijn want dan zit je ook dichter bij de weg naar Tienhoven.

Nog meer bruggen nieuws uit dezelfde gemeente: in de Bergseweg, ten noorden van Vreeland, is een klein haventje gemaakt. De projectontwikkelaar heeft in de Bergseweg een bruggetje aangelegd maar die is na een weekend open weer afgesloten : te steil, te smal, te onoverzichtelijk. Zelfs fietsers en voetgangers kunnen er nu niet meer door. En dat kan nog wel wat maanden duren.
De gemeente heeft blijkbaar ooit akkoord gegeven op het ontwerp maar is tijdens de bouw niet wezen kijken en wil nu de brug niet in beheer nemen.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » di 10 nov 2020, 8:03

Gemeente Velsen doet een voorstel voor de verbetering van de doorstroming nabij de pont in Velsen. Het ziet er wel uit als een dure oplossing maar het is daar wel altijd druk dus het kan geen kwaad om voor een goeie oplossing te gaan in plaats van half-bakken maatregelen.

Link

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 10 nov 2020, 8:53

Interessante oplossing en zeer zeker erg goed geregeld voor langzaam verkeer. Jammer dat men nog steeds een VRI kruising overhoudt voor gemotoriseerd verkeer. Ik zou denken dat een soort verkeersplein / rotonde / botonde hier ook zou moeten kunnen werken.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 10 nov 2020, 8:55

Volgens mij is dat ook onderzocht, maar niet haalbaar. Wat ga je dan met het langzaam verkeer doen?
Hier alle ontwerpen die doorgerekend zijn: https://www.velsen.nl/sites/default/fil ... tplein.pdf
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 10 nov 2020, 10:58

Een optie zoals het Baluwplein (Spijkenisse) is dan weer niet onderzocht, ergens een gemiste kans.
(Eventueel dan als dubbelstrooks ovaal ipv een rotonde)

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 10 nov 2020, 11:15

mavas schreef:
di 10 nov 2020, 8:55
Volgens mij is dat ook onderzocht, maar niet haalbaar. Wat ga je dan met het langzaam verkeer doen?
Hier alle ontwerpen die doorgerekend zijn: https://www.velsen.nl/sites/default/fil ... tplein.pdf
Volgens mij begrijp je niet precies wat ik bedoel. Het voorstel dat er nu ligt is een prima (en overigens ook vrij kostbare) oplossing. Fietsverkeer op deze manier scheiden van overig verkeer is helemaal prima en de aansluiting van de pont verplaatsen is natuurlijk ook een hele goede oplossing. Dus tot zover niks dan lof van mijn kant.

Mijn punt is dat áls je dan toch aan de gang gaat en er toch sowieso viaducten gebouwd moeten gaan worden (voor het autoverkeer), waarom dan niet gelijk kijken of je voor het autoverkeer de doorstroming verder kunt verbeteren. Met de huidige plannen blijft er een VRI kruising liggen voor autoverkeer met een cyclustijd van anderhalve minuut in de avondspits. Zou er in plaats van een VRI kruising niet beter een rotonde c.q. ovende of voorrangspleintje of wat dan ook aangelegd kunnen worden op die nieuwe nog aan te leggen viaducten waardoor je die hele VRI niet meer nodig hebt? Nú is de tijd om erover na te denken en door te pakken, als er straks al viaducten zouden worden aangelegd kan je het nooit meer veranderen. Maar ik zie in alle varianten van de plannen helemaal niks terug op het gebied van alternatieven voor de VRI aansluiting. En dat vind ik een gemiste kans. Kijk als de intensiteiten te groot blijven voor een rotonde dan is het zo en is een VRI (of verder ongelijkvloersheid) de enige optie, maar nu lijkt het wel alsof men in elke eindsituatie een VRI kruising als gegeven beschouwt en er verder niet is/word nagedacht of met wat kleine aanpassingen in de ontwerpfase die VRI er helemaal uit zou kunnen.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 10 nov 2020, 11:35

Ik weet niet hoeveel fietsers er over de pont gaan en hoeveel er van de Stationsweg niet de pont op gaan, maar ik voorspel daar wel een conflictpunt. Waar fietsers van de stationsweg uit het oosten komen en de rotonde op willen en waar fietsers van de rotonde afkomen en naar de pont willen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 10 nov 2020, 12:25

^^ Dat viel mij ook al op. Idealiter zouden ze de verkeersstromen van fietsers in kaart brengen en daar de routering op aan laten sluiten.
Rein schreef:
di 10 nov 2020, 11:15
Mijn punt is dat áls je dan toch aan de gang gaat en er toch sowieso viaducten gebouwd moeten gaan worden (voor het autoverkeer), waarom dan niet gelijk kijken of je voor het autoverkeer de doorstroming verder kunt verbeteren. Met de huidige plannen blijft er een VRI kruising liggen voor autoverkeer met een cyclustijd van anderhalve minuut in de avondspits. Zou er in plaats van een VRI kruising niet beter een rotonde c.q. ovende of voorrangspleintje of wat dan ook aangelegd kunnen worden op die nieuwe nog aan te leggen viaducten waardoor je die hele VRI niet meer nodig hebt? Nú is de tijd om erover na te denken en door te pakken, als er straks al viaducten zouden worden aangelegd kan je het nooit meer veranderen. Maar ik zie in alle varianten van de plannen helemaal niks terug op het gebied van alternatieven voor de VRI aansluiting. En dat vind ik een gemiste kans. Kijk als de intensiteiten te groot blijven voor een rotonde dan is het zo en is een VRI (of verder ongelijkvloersheid) de enige optie, maar nu lijkt het wel alsof men in elke eindsituatie een VRI kruising als gegeven beschouwt en er verder niet is/word nagedacht of met wat kleine aanpassingen in de ontwerpfase die VRI er helemaal uit zou kunnen.
Oh zo bedoel je. Ik kan me inderdaad niet herinneren dat een turborotonde of andere variant dan VRI op niveau +1 is onderzocht. Goed punt.
Ik weet niet of je dat nog door kunt geven aan de gemeente?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 10 nov 2020, 20:52

Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken met die fietsrotonde. Als voetgangers of misschien zelfs fietsers de pont willen halen kan ik me voorstellen dat daar overgestoken gaat worden om de rotonde af te snijden, lijkt me ook niet bijzonder handig.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 18 nov 2020, 11:40

Mooi staaltje geld over de balk smijten in Vreeland, wat een normaal denkend mens waarschijnlijk al aan kon zien komen:
De gemeente stelde vast dat de brug inderdaad slecht zicht heeft, erg steil en erg smal is.
Afbeelding
https://stichtsevecht.nl/nieuws/2487/br ... fgesloten/

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 18 nov 2020, 17:33

De gemeente Tholen ziet niets in snelheidsverlaging op de Philipsdam(N257)! :top:
De provincie Zeeland wil dat graag, maar de gemeente Tholen ziet het niet zitten.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/123 ... Philipsdam

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 18 nov 2020, 17:35

mavas schreef:
wo 18 nov 2020, 11:40
Mooi staaltje geld over de balk smijten in Vreeland,

Al een tijdje bekend in de omgeving inderdaad.
Eigenlijk gewoon een blunder van de bovenste plank dit.
Om niet te hoeven slopen is eigenlijk een VRI de enige optie om hier het verkeer nog veilig te regelen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 18 nov 2020, 17:39

mavas schreef:
wo 18 nov 2020, 11:40
Mooi staaltje geld over de balk smijten in Vreeland, wat een normaal denkend mens waarschijnlijk al aan kon zien komen:
"Het is niet mogelijk om alleen fietsers en voetgangers de brug over te laten gaan. De brug is daarvoor te steil ...." :nuts:

Even serieus.. "te steil" [voor voetgangers en fietsers]. Ik doe het even in de broek.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 18 nov 2020, 17:44

Het gaat denk ik vooral om het zicht. Je kijkt tegen een bult aan en ziet amper wat er aan de andere kant aan komt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 18 nov 2020, 17:46

Dat begrijp ik. Het argument van auto's in dat opzicht snap ik echt heus wel, zelfs als dwarsligger, maar fietsers en voetgangers, en vooral die laatste categorie... :roll:

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » wo 18 nov 2020, 18:33

Ik ben er overheen gelopen en hij is best steil. Maar gewoon goed te doen. De gemeente Stichtse Vecht en bruggen is geen gelukkige combinatie. Te steile aanloop in Kockengen, een gare brug in Breukelen en dit gesteggel in Vreeland.

Ook bijzonder dat de gemeente een derde partij de brug heeft laten aanleggen. Nu wijzen ze naar elkaar, maar wat mij betreft moet de gemeente gewoon snel met een oplossing gooien. Eventueel weer dicht gooien.
Ik heb uit eerste hand dat de ontwikkelaar zelf de brug wil slopen als de gemeente zelf een brug gaat aanleggen. Hot topic in de lokale politiek.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 18 nov 2020, 18:38

Die bermpalen maken het er ook niet beter op. Eén auto kan nog wachten in die uitwijkhaven vlak voor de brug. Zit er nog een auto achter heb je wel een probleem.

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 27 nov 2020, 9:19

Volgens "Tante Bet" voor Noord Limburg neemt de gemeente Horst aan de Maas twee provinciale wegen niet over van de provincie. https://www.limburger.nl/cnt/dmf20201126_95421386 voor het korte verhaal van een wijs besluit van de gemeente Horst aan de Maas. Ben zelf oud inwoner van die gemeente dus weet hoe matig de toestand van die wegen is.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden