RVVP Midden-Holland

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

RVVP Midden-Holland

Bericht door RSK » wo 11 mei 2016, 18:49

Iets wat ik nog niet voorbij had zien komen op het forum, maar waar ik via een andere weg op geattendeerd werd, is de uitwerking van het Regionaal Verkeer- en VervoerPlan Midden-Holland. De kern van het gebied waar dat betrekking op heeft, ligt rond Alphen a/d Rijn, Woerden, Gouda en de Krimpenerwaard. In Bodegraven-Reeuwijk wordt dat komende dinsdag behandeld in de gemeenteraad, daarom staan de stukken in het Raadsinformatiesysteem. De definitieve vaststelling vindt in de tweede helft van het jaar plaats, maar het eindconcept is al wel beschikbaar:

http://bodegraven-reeuwijk.notudoc.nl/c ... oncept.pdf

Opvallend is dat de Bodegravenbogen bovenaan staan (en ook in meervoud...). Eerder hoorde ik nog dat men als eerste in wil zetten op de verbreding van de A20 Gouwe-Nieuwerkerk (anders sluit je gelijk aan in de volgende file), maar naar verluid gaan diverse partijen er vanuit dat dat er inmiddels politiek wel door is.

Verder staan er een aantal andere interessante zaken in, zoals de modal split. Lokaal heeft autoverkeer een aandeel van 50%, interlokaal zelfs 90%. Een andere vaststelling uit het rapport:
Uit modelanalyse blijkt dat er weinig tot geen doorgaand verkeer op het onderliggend wegennet zit. Daarnaast is er ook weinig intern verkeer
dat gebruik maakt van de snelwegen. Daaruit kunnen we opmaken dat de hiërarchie van wegen doorgaans goed functioneert.
Hierbij vraag ik me af wat men als doorgaand verkeer beschouwt. In mijn optiek zou verkeer van Bodegraven naar Gouda/Woerden een goede verbinding over het OWN moeten hebben, maar nu wordt het de A12 op gedwongen. Dat is iets wat je op veel meer plaatsen ziet. De stelling is elders dat 1/3 van het verkeer op de snelwegen niet-doorgaand is. Op de A12 heb je het dan al snel over 50.000 voertuigen per dag.

Ander punt wat mijn belangstelling wekte, was dat men in de problematiek rond de Algeracorridor blijkbaar inzet op 2 nieuwe oeververbindingen; één in de buurt van de Van Brienenoordbrug en wat hier op het forum bekend staat als de Huis ten Doncktunnel (A21, verlengde A38). Niet voor de korte termijn, maar op lange termijn is dit dus wel gewenst vanuit de lokale overheden!

Het is weinig zinvol om hier een complete samenvatting te geven, maar ongetwijfeld vinden jullie hier ook nog wel iets in en/of van. Schiet maar raak! :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie