N354 Sneek - Woudsend - Spannenburg - Oosterzee
Bij deze even een wat uitgebreider verslag van hoe de N354 ten zuiden van Sneek momenteel is ingericht. Nogmaals, er is behoorlijk wat aan gesleuteld de afgelopen jaren.
Als je Sneek vanaf de Lemmerweg of de N7 aan de zuidkant verlaat vormt de N354 de scheiding tussen de woonwijken Tinga en Duinterpen. Die laatste woonwijken zijn qua onderliggend wegennet d.m.v. een rotonde met de N354 verbonden. Tussen de ovonde over de N7 en de rotonde Tinga is een verhoogd plateau als rijbaanscheiding aangebracht. 't Betreft het rood gemarkeerde gedeelte op de OSM uitsnede:
Vervolgens verlaat je Sneek en komt vrij snel daarna de kruising met de Sudergo (Zuidergo)weg komend vanuit IJlst. Althans, dat was een kruispunt, tot vorig jaar zomer. Toen heeft men dit omgebouwd tot een ovonde, vanwege veiligheidsredenen en het kon lang duren voordat je op kon rijden komend vanuit IJlst. 't Fietspad ligt daar overdwars op. De ovonde is rood omcirkeld op het kaartje.
Tevens is er een speciale parallelweg gekomen voor landbouwverkeer, dat ook is gescheiden van het fietsverkeer vanaf dat punt tot aan Jutrijp/Hommerts.
Over die kommen gesproken, de Vmax is 50 en er zijn geen drempels of andere obstakels, dat rijdt nog wel lekker door. Enkel een rotonde in Hommerts voor afslaand verkeer ri. Heeg maar die kun je ook dwars oversteken als je zou willen.
Dan komt het aquaduct Jeltesloot, welke er al een tijdje ligt. Geen parallelweg voor langzaam (landbouw) verkeer dus rotondes aan beide zijden.
Daarna koers je aan op Woudsend, je passeert nog het buurtschap Koufurderrige (Koevorderrij denk ik op z'n Nederlands) en daar is dan ook het nodige veranderd. Zie de onderstaande uitsnede:
E.e.a. hing ook met name samen met het
Friese Merenproject. Is al enige tijd aangepast, maar erg uitgebreide info is er inderdaad nog niet op de wiki zoals Harry al opmerkte. Als staat alle info wel beknopt beschreven, incl. het bestaande van de TOTSO!). Op bovenstaand kaartje heb ik even simpel ingetekend hoe het volgens mij was. De 354 liep voorheen in een rechte lijn verder naar het zuiden, en er was een T-kruising voor verkeer ri. Woudsend. Een rondweg om laatstgenoemd dorp was er niet, een aquaduct evenmin. Doorgaand verkeer ging door Woudsend. Nu is de N354 omgelegd naar het dorp toe en volgt een TOTSO als je de weg wilt blijven volgen. Als je daar zou rijden kun je de sporen van vroeger nog goed zien, bijv. de het linksaf vak komende vanaf Spannenburg.
Voor de TOTSO zit een vaste brug over de Wellesloot, ook die zal met het Merenproject samenhangen voor betere bereikbaarheid Woudsend over het water.
Als je de rotonde driekwart neemt komend vanuit Sneek krijg je eerst een

en dan een

, is geen vloeiende bocht en dus gaat de snelheid er wel uit. Vervolgens is het wel 80 tot aan Spannenburg (kort Vmax 60), dan weer 80 tot aan Follega (kort Vmax 60), dan weer 80 tot Oosterzee.
Qua markering is de weg ook een ratjetoe. Het is een mix van RONA (tussen aquaduct Jeltesloot tot vlak voor de Wellebrug, vanaf na de TOTSO tot Spanennburg, vanaf Spannenburg tot aan Follega en vanaf na Follega tot aan Oosterzee, aansluiting A6). GOW bubeko markering (tussen Sneek en Jutrijp) geen markering (bibeko Jutrijp en Hommerts) en ETW 60 markering (de TOTSO plus passage Spannenburg en Follega). Het RONA heeft z'n langste tijd wel gehad, daar ik weet dat de provincie de aanval nog gaat inzetten op dit type markering helaas. Ook op de N359 vind je dat nog wel en ook op de N354 noord maar het gaat verdwijnen. Zolang het er nog is koester ik het in ieder geval nog.
Tot zover.