[N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

[N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door GuteFahrt » vr 09 dec 2016, 9:15

Bij deze start ik even een draad over de N354 op, waar er nog geen van was. Zaken over de N354 zijn tot dusverre nog in andere draden gemeld maar er is dusdanig veel veranderd de laatste jaren en momenteel veel te doen om deze weg dat ik het wel gepast vind dat deze verkeersader een eigen onderwerp verdient.

:arrow: N354 @ wegenwiki

Afbeelding

noot: even integraal overgenomen van de wiki, maar het routeverloop bij Sneek is al enige tijd via de oostkant. Voorheen was dat de westkant.

De N354 is een noord-zuid-route vanaf de aansluiting A32 tussen Idaard/Idaerd en Roordahuizum/Reduzum via Deersum/Dearsum en (Ring) Sneek richting Gaasterland en uiteindelijk uitkomend nabij het Tjeukemeer op de A6 (aansluiting Oosterzee). 38 kilometer lang en soms betiteld als karrenspoor. Het is dan ook nog wel een vrij drukke weg te noemen. Er gebeuren geregeld ongelukken op de N354, met name tussen het kruispunt bij Roordahuizum/Reduzum (Blauwe Tent) en het buurtschap Tsienzerbuorren (nu ontkom ik er niet aan). Vandaar dat men ook hier de nodige maatregelen gaat nemen ter bevordering van de verkeersveiligheid.

Later meer.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door mavas » vr 09 dec 2016, 13:53

Wil je de info van de N354 in de verschillende onderwerpen hier naartoe verplaatst hebben?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door harry » vr 09 dec 2016, 17:09

Bij Woudsend heeft de N354 een paar jaar geleden een TOTSO gekregen. Dat zie ik nog niet op de Wegenwiki staan.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door GuteFahrt » za 10 dec 2016, 9:41

@ mavas: jawel, als dat niet teveel gedoe is dan is dat wel overzichtelijk. :top:

@ harry: klopt, TOTSO ten oosten van Woudsend. Een markant geval, wat samenhangt met m.n. de rondweg om Woudsend als onderdeel van de N928 en ik geloof ook de Wellebrug iets noordelijker, beide onderdeel van het Friese merenproject. Afijn, ik zal er nog wel even induiken.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door GuteFahrt » ma 12 dec 2016, 10:54

N354 Sneek - Woudsend - Spannenburg - Oosterzee

Bij deze even een wat uitgebreider verslag van hoe de N354 ten zuiden van Sneek momenteel is ingericht. Nogmaals, er is behoorlijk wat aan gesleuteld de afgelopen jaren.

Als je Sneek vanaf de Lemmerweg of de N7 aan de zuidkant verlaat vormt de N354 de scheiding tussen de woonwijken Tinga en Duinterpen. Die laatste woonwijken zijn qua onderliggend wegennet d.m.v. een rotonde met de N354 verbonden. Tussen de ovonde over de N7 en de rotonde Tinga is een verhoogd plateau als rijbaanscheiding aangebracht. 't Betreft het rood gemarkeerde gedeelte op de OSM uitsnede:

Afbeelding

Vervolgens verlaat je Sneek en komt vrij snel daarna de kruising met de Sudergo (Zuidergo)weg komend vanuit IJlst. Althans, dat was een kruispunt, tot vorig jaar zomer. Toen heeft men dit omgebouwd tot een ovonde, vanwege veiligheidsredenen en het kon lang duren voordat je op kon rijden komend vanuit IJlst. 't Fietspad ligt daar overdwars op. De ovonde is rood omcirkeld op het kaartje.

Tevens is er een speciale parallelweg gekomen voor landbouwverkeer, dat ook is gescheiden van het fietsverkeer vanaf dat punt tot aan Jutrijp/Hommerts.

Over die kommen gesproken, de Vmax is 50 en er zijn geen drempels of andere obstakels, dat rijdt nog wel lekker door. Enkel een rotonde in Hommerts voor afslaand verkeer ri. Heeg maar die kun je ook dwars oversteken als je zou willen. :woop: ;)

Dan komt het aquaduct Jeltesloot, welke er al een tijdje ligt. Geen parallelweg voor langzaam (landbouw) verkeer dus rotondes aan beide zijden.
Daarna koers je aan op Woudsend, je passeert nog het buurtschap Koufurderrige (Koevorderrij denk ik op z'n Nederlands) en daar is dan ook het nodige veranderd. Zie de onderstaande uitsnede:

Afbeelding

E.e.a. hing ook met name samen met het Friese Merenproject. Is al enige tijd aangepast, maar erg uitgebreide info is er inderdaad nog niet op de wiki zoals Harry al opmerkte. Als staat alle info wel beknopt beschreven, incl. het bestaande van de TOTSO!). Op bovenstaand kaartje heb ik even simpel ingetekend hoe het volgens mij was. De 354 liep voorheen in een rechte lijn verder naar het zuiden, en er was een T-kruising voor verkeer ri. Woudsend. Een rondweg om laatstgenoemd dorp was er niet, een aquaduct evenmin. Doorgaand verkeer ging door Woudsend. Nu is de N354 omgelegd naar het dorp toe en volgt een TOTSO als je de weg wilt blijven volgen. Als je daar zou rijden kun je de sporen van vroeger nog goed zien, bijv. de het linksaf vak komende vanaf Spannenburg.

Voor de TOTSO zit een vaste brug over de Wellesloot, ook die zal met het Merenproject samenhangen voor betere bereikbaarheid Woudsend over het water.

Als je de rotonde driekwart neemt komend vanuit Sneek krijg je eerst een :A1-60: en dan een :A1-30:, is geen vloeiende bocht en dus gaat de snelheid er wel uit. Vervolgens is het wel 80 tot aan Spannenburg (kort Vmax 60), dan weer 80 tot aan Follega (kort Vmax 60), dan weer 80 tot Oosterzee.

Qua markering is de weg ook een ratjetoe. Het is een mix van RONA (tussen aquaduct Jeltesloot tot vlak voor de Wellebrug, vanaf na de TOTSO tot Spanennburg, vanaf Spannenburg tot aan Follega en vanaf na Follega tot aan Oosterzee, aansluiting A6). GOW bubeko markering (tussen Sneek en Jutrijp) geen markering (bibeko Jutrijp en Hommerts) en ETW 60 markering (de TOTSO plus passage Spannenburg en Follega). Het RONA heeft z'n langste tijd wel gehad, daar ik weet dat de provincie de aanval nog gaat inzetten op dit type markering helaas. Ook op de N359 vind je dat nog wel en ook op de N354 noord maar het gaat verdwijnen. Zolang het er nog is koester ik het in ieder geval nog. ;)

Tot zover. :)
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op vr 21 apr 2017, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door GuteFahrt » vr 16 dec 2016, 15:32

N354-noord A32 - Sneek

Vanmorgen heb ik een groot deel van het noordelijke wegvak van de N354 bereden. Het gedeelte van Sneek tot aan de rotonde welke aansluit op de N384 voorbij Dearsum en later ook nog de kruising ten zuiden van Reduzum overgestoken.

Ik rijd vaker op deze weg, maar nu heb ik even extra opgelet en mij is opgevallen dat tussen Scharnegoutum en het voorrangspleintje inhalen niet meer is toegestaan (maar volgens mij was dat al zo). Nieuw is volgens mij wel het inhaalverbod vanaf het voorrangspleintje in niemandsland tot aan Dearsum.

Nog noordelijker, tussen voornoemde rotonde en de kruising bij Reduzum is vermoedelijk nog wel de oude markering en wellicht nog hier en daar inhalen toegestaan, maar de rest is dichtgetimmerd met een dubbele doorgetrokken streep.

Bovendien zijn er levensgrote waarschuwings/campagneborden geplaatst die direct samenhangen met een aantal (ernstige) ongelukken die zich hebben voorgedaan de afgelopen tijd nabij buurtschap Tsienzerburen. Die ongelukken hangen waarschijnlijk direct samen met niet opletten en/of met andere dingen bezig zijn dan autorijden en daar staan nu levensgrote letters: Kiek op de dyk!

Misschien kan ik ze vinden, heb geen foto's maar googelen op N354 en dan recent nieuws leverde al wel deze vondst op:

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/12/di ... 0-a1536255

Edit: http://www.omropfryslan.nl/nieuws/68321 ... -geplaatst

Afbeelding

Edit2:

Afbeelding

Bron
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door GuteFahrt » vr 16 dec 2016, 17:52

Edit3 volledige bericht van de provincie: http://www.fryslan.frl/21249/provincie- ... -op-e-dyk/
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door GuteFahrt » vr 27 jan 2017, 7:20

http://www.lc.nl/friesland/Gesprekken-o ... 52449.html

^Vers van de pers. Benieuwd wat dat gaat worden...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Kaaiman » vr 27 jan 2017, 8:15

In het PVVP van Friesland werd al langer gesproken van een mogelijke opwaardering tot stroomweg van de N354. Verkeersplanologisch vervult deze weg de rol van stroomweg, maar het huidige tracé leent zich niet voor een verbinding met een dergelijke hoogwaardige verbinding. Wel is de weg aangepakt met wat verkeersveiligheidsmaatregelen, maar nu groeit gelukkig het besef dat dit slechts lapwerk is. Hopelijk wordt in dit weginfrastructuur-positieve politieke getij van de Haak om Leeuwarden, N381 en de Centrale As wat meer werk gemaakt van de verbinding Leeuwarden - Sneek.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 jan 2017, 11:08

Voor mij komt dit tracé als een verrassing, maar het lijkt best een goede keuze.
Het zal niet veel ingewikkelder of duurder zijn dan een stroomweg deels op en deels langs het bestaande tracé.

Een ligging aan de westkant van het spoor ligt het meest voor de hand vanwege de bebouwing van direct ten oosten gelegen dorpen. Dat maakt gelijk een directe aansluiting op de afrit Leeuwarden van de N31 mogelijk. Een extra zuidelijker gelegen aansluiting op de N31 zie ik niet gelijk voor me.

Boksum wordt bij dit tracé volledig ingesloten door wegen. Je zou de N359 zuidelijk van het dorp kunnen laten afbuigen naar de nieuwe weg. Het bestaande deel van de N359 tussen deze afbuiging en de N31 kan dan komen te vervallen.

Zelfs bij een ligging direct naast het spoor ontkom je niet aan een stuk gebiedsontwikkeling. Het gebied lag vroeger aan de Middelsee en kent nog een vrij karakteristieke verkaveling, deels bepaald door oude slenken en doorsneden door opvaarten ("molkfearten") naar dorpen en boerderijen. Denk dan bijvoorbeeld aan het beter bevaarbaar maken van deze vaarten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 feb 2017, 10:39

Vandaag in de Leeuwarder Courant een uitgebreid artikel over het huidige tracé tussen Sneek en Idaerd en reacties van dorpen aan de spoorlijn over de voorgestelde nieuwe weg.

Enkele punten:
  1. De meeste dorpen zijn niet op voorhand tegen, maar zijn wel sceptisch. De kosten en de doorsnijding van een natuurgebied worden als grootste tegenargumenten genoemd.
  2. Het artikel bevat een kaartje dat mooi laat zien dat de huidige N354 op een oude zeedijk ligt
  3. Uit metingen bij Reduzum blijkt de weg hier in 2016 30% meer verkeer afgehandeld te hebben dan de jaren daarvoor.
  4. In het artikel wordt de hoeveelheid vrachtverkeer op de weg benoemd. N354-A32-N31 is een interessante route voor verkeer tussen Sneek en Drachten, zo wordt o.a. de drukte bij Joure omzeild.
Edit, aanvulling:
De gemeente Littenseradiel is ontstemd over de wens van Sneek. Alsof dit niet gevoelig genoeg is wordt Littenseradiel over een paar jaar opgeheven en verdeeld onder de omliggende gemeenten, waaronder Súdwest Fryslân (Sneek) en Leeuwarden...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Vinny » do 02 feb 2017, 20:45

De anti-Sneek gevoelens heeft de gemeente SWF over zichzelf afgeroepen door de afgelopen jaren wat voorzieningen uit de dorpen te "zuigen" en te investeren in Sneek. Dat heeft bij diverse dorpen (dorpsraden) nogal wat kwaad bloed gezet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Schelpenpaadje » vr 03 feb 2017, 12:41

^^ Waarbij ik me dan afvraag of dit de 'schuld' is van Sneek/SWF, of dat zij slechts invulling gaf aan een algemene trend van de verplaatsing van voorzieningen van het platteland naar grotere kernen. Waar het intern beleid (binnen de gemeente Súdwest Fryslân) betreft snap ik de gevoelens wel. Maar vooral waar het over de gemeentegrenzen heengaat (o.a. die met Littenseradiel) moet je ook kijken naar marktwerking en behoeftes bij inwoners en naar provinciaal en landelijk beleid. SWF kon niet op eigen houtje besluiten een voorziening in Littenseradiel te sluiten en naar Sneek te verplaatsen.

Veel van dit soort bewegingen worden ingegeven door krimp en de bereidheid bij nieuwe generaties om voor bepaalde voorzieningen verder te reizen of te verhuizen. Het beleid van gemeentes moet erop gericht zijn om voorzieningen zo dicht mogelijk bij de burger te houden. Ook als enige vorm van centralisatie noodzakelijk is om dat doel te kunnen bereiken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Vinny » vr 03 feb 2017, 20:39

Luisteren naar de burgers is niet het sterktste punt van de gemeente. En een zinloos prestigeproject zoals een kanaal langs de N 7 laten graven helpt volgens mij ook niet meteen mee om het vertrouwen van de burger te winnen. En anders bestaat er nog het bomenbeleid nog. Ook iets waar de gemeente van alles doet behalve rekening houden met de mening van de burger. Of het verlagen van de maximumsnelheid tegen de wens van de volledige vertegenwoordiging van dorps- en wijkraden.

Kortom eigenlijk kan ik er wel een boek over volschrijven in de vijf jaar dat ik hier nu woon. Geen wonder dat de burgers het hier ook wel wat gehad hebben met de huidige politiek. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door GuteFahrt » vr 03 feb 2017, 21:35

Wat voor voorzieningen dan? De dingen die je hierboven noemt kun je niet echt onder dat rijtje scharen denk ik zo.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Vinny » vr 03 feb 2017, 22:31

Gemeentelijke voorzieningen als balies en milieustraten zijn overgeheveld naar Sneek.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door GuteFahrt » za 04 feb 2017, 0:16

Oké. Dorpsraden/wijkraden tegen verlaging Vmax, bestaat dat :?: :o
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Vinny » za 04 feb 2017, 13:25

Het is een beetje off-topic, maar deze weg wil de gemeente in een zone-60 plaatsen:
https://goo.gl/maps/Kjo2pec139B2

De dorpsraden van alle omliggende dorpen zijn tegen. Het is natuurlijk een tamelijk smalle weg, maar met een nieuwe laag asfalt en een duidelijke markering van de bochten is het niet gevaarlijk om 80-85 te rijden. Dat is het nu ook niet...

Volgens de wegklassificatie van de gemeente zou het gebied ontsloten zijn door de GOW-N 354 en die is in Hommerts ook afgewaardeerd tot een 50 km/h weg (was vroeger 70).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door koploper » za 04 feb 2017, 13:38

Is er al eens een analyse gemaakt hoe het komt dat er zoveel ongelukken gebeuren? Meer verkeer door vrachtwagens geloof ik best, maar die zaten zo te lezen niet bij de ongelukken. Ik krijg eerder het idee dat als je 80+ rijdt op een bochtige weg je een bredere weg moet hebben.

Ik zie op Google Maps dat er buiten de kantlijn een strookje van 10-20 cm asfalt op dezelfde hoogte. Daarbuiten zit je op de laag eronder. In bochten wil je nog weleens over de kantlijn gaan en voor je het weet.....bijsturen, andere weghelft of sloot in.

Weg doet me denken aan de weg Franeker - Sexbierum die ik geregeld rij. Daar wordt hard gereden, voor je het weet zit je in de bochten buiten het asfalt. Zelf rij ik daar niet boven de 75, maar iedereen die daar in de buurt woont jakkert vrolijk door. Je hebt eigenlijk bij dit soort wegen geen correctie mogelijkheid. Maar hou me te goede, eerst goede verkeersanalyse en met 12.000 voertuigen is het m.i. geen drukke weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Vinny » za 04 feb 2017, 13:48

koploper schreef:Is er al eens een analyse gemaakt hoe het komt dat er zoveel ongelukken gebeuren?
Een auto is geen speelgoed of kermisattractie. Als er ongelukken in het nieuws komen dan valt me op hoe stompzinnig de aanleiding is geweest. Vaak een kwestie van totaal niet opletten, je hoofd niet bij het verkeer houden, proberen over te steken als er ander verkeer aan komt of inhalen terwijl dat niet kan.

Het zijn allemaal dingen waar je op het platteland met weinig verkeer nog wel wat mee weg kan komen, maar met dagdagelijkse intensiteiten van 10.000+ mvt/etmaal kun je zulks niet meer doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Schelpenpaadje » za 04 feb 2017, 14:54

Veel van de ongelukken gebeuren op de kruising met de weg tussen Reduzum en Jirnsum. Zulke ongelukken ga je met een stroomweg alleen voorkomen als je alles ongelijkvloers maakt.

Die kruising ligt ongeveer waar het historische deel van het tracé (over de oude middelseedijk) overgaat in een nieuwer deel tot de A32. Dat tussenliggende deel is kaarsrecht met een breed profiel en schreeuwt erom 100 te rijden. Als mensen die vanaf de A32 komen met andere dingen bezig zijn terwijl ze op die kruising afrijden is een ongeluk zo gebeurd.

Door de jaren heen is er al wat verbouwd aan die kruising. Zo is er een bajonet van gemaakt. Goedkoper dan een geheel nieuwe weg is hier een rotonde in te leggen. Bij de kruising met de N384 ligt er al één. Ik hoop dat het zover niet komt want dit maakt zo'n lange weg echt niet comfortabeler, vooral als je achter een vrachtwagen rijdt zoals in dat artikel al werd genoemd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Schelpenpaadje » wo 19 apr 2017, 22:52

Een meerderheid van provinciale staten is tegen een nieuwe weg tussen Sneek en Leeuwarden. Alle partijen behalve de VVD en PVV willen dat de bestaande weg veiliger wordt gemaakt.

Volgens de gedeputeerde gebeuren de meeste ongelukken door inhalen waar dat niet kan en het gebruik van mobiele telefoons. Zij pleit voor meer handhaving.

Bron: http://omrop.fr/JiNp

Ik krijg van dit hele dossier een "het mag niks kosten"-smaak in mijn mond. Er zijn honderden miljoenen in Friese infrastructuur geïnvesteerd maar de weg tussen de twee grootste steden blijft voorlopig een karrenspoor. Dat er geen nieuwe weg komt is een politieke keuze, maar investeer dan tenminste fatsoenlijk in de opwaardering van de bestaande weg.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door GuteFahrt » di 09 mei 2017, 21:23

Sinds vorige week is men de N354 tussen Reduzum en de A32 van nieuw asfalt aan het voorzien:

http://www.sneekernieuwsblad.nl/nieuws/ ... rdyk-n354/

Hiermee zal, net als op de N357, een einde komen aan de RONA markering op dit wegvak vermoed ik.
Staat los van de aanpak van de 'gevaarlijke weg' tussen Sneek en 'de snelweg.' Dat is het gedeelte tot aan Reduzum.

Impressie van hoe het was: https://goo.gl/maps/XWZ4zwcubXA2
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

N354 autoweg

Bericht door wizi99 » do 06 jul 2017, 21:33

Vroeger was de N354 een autoweg, tenminste in de jaren 80 was er een maximumsnelheid van 100 km/u. Het verloop van de route was (Leeuwarden-) Werpsterhoek - Sneek - Lemmer / Balk. De huidige N928 (Woudsend - Balk), was vroeger onderdeel van de N354, de N354 splitste zich dus ter hoogte van Woudsend. Tot enkele jaren terug stond er in Balk nog een wegwijzer waarop stond Sneek 19 met een autowegteken erachter.

De N354 zou tegenwoordig (DV :wall: ) nooit geclassificeerd worden als autoweg, het noordelijk deel is te bochtig en het deel Sneek - Lemmer / Balk heeft erftoegangen.

Ik denk dat deze weg rond 1990 zijn autowegstatus verloren heeft. Weet iemand de precieze datum, en waarom deze weg zijn autowegstatus verloren heeft?

Namelijk het zuidelijk deel Sneek - Lemmer is vrij breed en recht, en voorzien van een parallelweg, er zijn wel wat erftoegangen, maar dat maakte toen nog niet uit. Ook de huidige N928 is een vrij rechte weg, die behalve Woudsend geen bebouwde kom kruiste.

Ik vind het een beetje merkwaardig dat deze weg al zo lang geleden zijn autowegstatus is kwijtgeraakt.

Verder is er met de aanleg van het aquaduct in Woudsend een hele rare bocht met rotonde in de N354 gekomen, vroeger kon men rechtdoor rijden van Sneek naar Lemmer, nu moet er afgeslagen worden op de rotonde, er is zelfs een brug voor verplaatst. Veel extra kosten, maar het draagt m.i. niks maar dan ook helemaal niks bij. Als ze toch zo nodig een rotonde aan moeten leggen, hadden ze hem ook gewoon in de bestaande kruising aan kunnen leggen.

Op deze luchtfoto kun je zien dat de weg vroeger in een rechte lijn omhoog liep, nu zit er ineens een abnormale bocht in de weg ten zuiden van de Wellesloot.

https://www.google.nl/maps/place/Balk/@ ... d5.5798871

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N354 autoweg

Bericht door harry » do 06 jul 2017, 22:26

wizi99 schreef:er is zelfs een brug voor verplaatst.
Ik vermoed dat het andersom is: de oude brug moest vervangen worden en men heeft de nieuwe brug dan maar op een betere plek aangelegd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door wizi99 » do 06 jul 2017, 22:41

Dat is het hem nou juist, door de nieuwe brug moet het verkeer van en naar Oosterzee )A6) ineens een bocht van 90 gaden maken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Schelpenpaadje » do 06 jul 2017, 23:03

Hoeveel verkeer zou de hele N354 tussen Sneek en Oosterzee afleggen? Het meeste verkeer slaat ergens halverwege af.

De snelste weg van Sneek naar Lemmer is via de snelweg (Joure).

De ingrepen van enkele jaren geleden, waaronder twee aquaducten bij Woudsend, zijn vooral bedoeld vanwege de drukte in de zomermaanden. De doorgaande functie van de N354 ter plaatse is hierbij duidelijk van ondergeschikt belang geweest.

De knik in de N354 bij Woudsend is inderdaad een achteruitgang voor doorgaand verkeer op de N354, maar juist een verbetering voor verkeer van en naar de N928.

Het was mooi geweest als het zuidelijke tracé naar de rotonde vloeiender gemaakt was. Het moeten oversteken van de parallelweg en de verwerving van grond zullen wel de belangrijkste redenen zijn waarom zo'n afsnijding niet is aangelegd.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door wizi99 » do 06 jul 2017, 23:35

@Schelpenpaadje:

Interessant antwoord. De snelste route Lemmer - Sneek is inderdaad via Joure, maar scheelt slechts een paar minuten. De kortste route is echter de N354.
Het verkeer van / naar de N928 heeft helemaal geen voordeel bij het nieuwe tracé, vroeger moest men afslaan, nu kan men inderdaad rechtdoor, maar omdat er een rotonde ligt, moet men alsnog afslaan ;) . Dus dan had de rotonde net zo goed op de plek van de oude kruising kunnen liggen. Want ik vind het een heel groot nadeel dat er nu een abnormale bocht in de N354 ten zuiden van de Wellesloot ligt. De N354 tussen Oosterzee en Woudsend is trouwens nog een redelijk drukke weg, bedient verkeer tussen de A6 / Lemmer enerzijds en anderzijds een aantal plaatsen aan of ten westen van de N354 (Woudsend, Hommerts-Jutrijp, Heeg, IJlst en nog een aantal verder gelegen dorpen zoals Oudega.

Dit soort dingen gebeuren volgens mij bijna alleen in Nederland, de N354 was altijd een prima verbindingsweg, en de meest logische route vanuit bovengenoemde plaatsen naar Lemmer / A6 of visa versa. Nu is hij onaantrekkelijk gemaakt als snelle verbindingsweg. Zeker omdat het alternatief via Joure verloopt, met nu nog de drukke rotonde, met name in de spits.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door Schelpenpaadje » vr 07 jul 2017, 8:51

Een aansluiting in de vorm van een rotonde was sowieso onvermijdelijk.

Op de oude kruising was alleen de ontsluiting van Woudsend zelf aangesloten. Door de rotonde dichter bij het dorp te leggen was het mogelijk om de rondweg (N928) en de Vosseleane elk met een eigen arm op de rotonde aan te sluiten (zonder beide wegen over een afstand praktisch naast elkaar te laten lopen.

Een rotonde op de oude plek was ook lastig in combinatie met het talud van de vaste brug (de nieuwe is naar ik meen hoger) en de omliggende erven.

Ik ben het met je eens dat het tracé van de N354 ten zuiden van De Welle idealiter verlegd had kunnen worden. Zodat de N354, in plaats van met een haakse bocht, vloeiend op de rotonde was uitgekomen.

Het beschikbare budget is vooral uitgegeven aan kunstwerken (waaronder twee aquaducten). Een naar mijn mening wel verdedigbare keuze. Verkeer richting Balk moest voorheen dwars door het centrum van Woudsend (plaatselijk zo smal dat passeren soms niet mogelijk is). En bij de Jeltesleatsbrug waren 's zomers lange files van zowel boten als auto's. Dat is allemaal verleden tijd. Hoewel ik het huidige tracé ook niet ideaal vind, valt met de korte omweg afgezet tegen de opbrengst van deze aanpassingen wel te leven.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [N354] Idaard - Sneek - Woudsend - Oosterzee

Bericht door woutero » vr 07 jul 2017, 9:35

De verplaatsing van het tracé bij Woudsend was onderdeel van het Friese Merenproject. De belangrijkste reden was dus verbetering van de pleziervaart rond Woudsend. De nieuwe brug over De Welle is hoger dan de oude, wat De Welle geschikt maakt voor scheepvaart tot 2,5 meter hoogte. De verbinding tussen Woudsend en het Koevordermeer was vroeger alleen voor de kleinste bootjes mogelijk.

Het aquaduct onder de Ee was wel een enorme verbetering voor het autoverkeer. Vroeger moest al het verkeer door het krappe centrum van Woudsend, waar scheepvaart en wegverkeer elkaar vaak in de weg zaten. Ik vermoed dat de belangrijkste verkeersrelatie hier Sneek <--> Woudsend/Balk is.

Ik denk dat men bij het bouwen van de nieuwe brug deze relatie dus voorrang heeft gegeven, en de niet-vloeiende N354 moeten we dan maar op de koop toe nemen. Ach, wat zou het schelen, een paar seconden?

Plaats reactie