Weg Spannenburg - N359

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Weg Spannenburg - N359

Bericht door wizi99 » do 06 jul 2017, 21:48

In mijn eerste post viewtopic.php?t=19951 had ik een vraag over bijzondere snelheden in de bebouwde kom. Dit kwam omdat er vroeger in het stadje Sloten een zeer bijzondere maximumsnelheid gold van 60 km/u. Dat kwam vermoedelijk omdat deze weg, die begint in Spannenburg (Kruising met de N354), en eindigt op de N359 (tussen Wijckel en Sondel), een doorgaande route is. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld de N927, welke eigenlijk het verlengde van deze weg is (Spannenburg - Sint Nicolaasga - A6), of de N928 (Woudsend - Balk).

Ook op veel kaarten en bosatlassen staat deze weg aangegeven als hoofdweg. Echter deze weg heeft nooit een N-nummer gehad. Het gaat dus om een hoofdweg, door de provincie als zodanig erkend (waarom anders een maximumsnelheid van 60 km/u?)

http://www.topotijdreis.nl/ zoom in op omgeving spannenburg, datum 1990. De weg is hier rood gekleurd, wat normaal alleen het geval is bij hoofdwegen, dus N-wegen.

Mijn vraag is dus, is deze weg een provinciale weg (geweest)?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Weg Spannenburg - N359

Bericht door Rene » do 06 jul 2017, 21:50

Dorpstraverses waren vroeger regelmatig niet in beheer van rijk of provincie die de doorgaande route beheerde, maar van een gemeente.
Wegenkaarten geven doorgaans de functie van de weg aan, niet de beheerder.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Weg Spannenburg - N359

Bericht door harry » do 06 jul 2017, 22:30

^^ Bovendien zijn de meeste N-nummers pas in 1993 ingevoerd. Dus niet:
wizi99 schreef:hoofdwegen, dus N-wegen.
Misschien is de weg wél provinciaal geweest, maar al voor 1993 overgedragen.
In de N-nummerreeks van Friesland ontbreken vele nummers (dus misschien dat er vlak voor de overdracht wel een N-nummer was toegekend die dan nooit is gebruikt).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weg Spannenburg - N359

Bericht door Vinny » vr 07 jul 2017, 21:45

Ik vermoed dat de N 927 wel degelijk ooit gebouwd is als provinciale weg en bedoeld was om ook tussen Spannenburg en Sondel/Balk te lopen, maar dat er alleen als provisorium een rondweg bij Sloten gebouwd is. Dat kun je een beetje afleiden door de kaartbeelden van 1969 en die van 1975 te vergelijken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Weg Spannenburg - N359

Bericht door wizi99 » vr 07 jul 2017, 22:47

@ Vinny

Dat klopt die rondweg is één van de eerste wegen in Zuidelijk Friesland die om de bebouwde kom is heen gelegd. Ik kom daar enigzins uit de buurt en ik kan je vertellen dat dit echte noodzaak was, het was daarvoor, gezien de smalle straatjes, namelijk bijna niet mogelijk om normaal door Sloten heen te rijden. Maar het geeft idd aan dat men aan deze weg toch een regionale functie toebedeelde. De rest van de weg kan op zich wel functioneren als hoofdweg, en zeker in de jaren 70.

Maar op één of andere manier is deze weg nooit als N-weg (en dus hoofdweg) bestempeld, en dat vond ik vreemd

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Weg Spannenburg - N359

Bericht door Schelpenpaadje » vr 07 jul 2017, 23:01

Ik weet niet welke status die wegen in het verleden allemaal hebben gehad, maar vind dit nou niet echt een gebied om met meerdere autowegen/N3XX-wegen te doorsnijden.

Enkele hoofdaders, zoals nu de N354 en N359 (waaraan nog wel wat te verbeteren) is mooi zat. Op de overige wegen is leefbaarheid en doorstroming belangrijker dan snelheid.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Weg Spannenburg - N359

Bericht door Kaaiman » za 08 jul 2017, 8:19

Tot het Rijkswegenplan 1948 was vrijwel de gehele N354 onderdeel van rijksweg 40. Met het Rijkswegenplan 1958 werd het deel Sneek - Lemmer geschrapt.

Het was geen belangrijke hoofdroute, getuige het feit dat de weg in 1932 in de 4e klasse werd ingedeeld en 1937 geen voorrangsweg werd en ook niet werd opgenomen in het landelijke netwerk van doorgaande wegen met routeletters.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie