[N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

[N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Jutter » di 14 aug 2018, 16:23

De N250 is een 7 kilometer lange provinciale weg tussen de N9 (en N99) bij De Kooy en de veerhaven naar Texel. Langs de eerste anderhalve kilometer loopt een parallelweg met gescheiden fietspad, en daarna alleen nog het fietspad langs de weg. Na een kruispunt en een turborotonde rij je over de Burgemeester Visserbrug de bebouwde kom van Den Helder binnen. Links bevinden zich woonhuizen, rechts de havens. Dan volgt een geregeld kruispunt met o.a. de weg naar de havens (ook richting de marinehaven) en later loopt de weg met twee haakse bochten (met geregelde kruispunten) naar rechts om de oude rijkswerf heen, tussen de dijk en het marinemuseum tot de Texelse boot.

Meer info uiteraard op de wegenwiki: https://www.wegenwiki.nl/N250_(Nederland)

Vooral het gedeelte binnen de bebouwde kom zorgt in de het voorjaar en de zomer voor opstoppingen. Waarschijnlijk tot ergernis van de vele Duitsers (en Nederlanders, met of zonder sleurhut) die naar Texel willen, maar misschien nog wel meer voor omwonenden en bedrijven:

NH Nieuws - Texelroute blijft een drama voor Den Helder: "Files, files, files", 11 april 2017
Texelse Courant - File van zes km in Den Helder, 30 maart 2018
Traditionele paasfile voor Texelse boot, 14 april 2017
NU.nl - Automobilisten in de file voor veerboot naar Texel, 6 juni 2014

Een jaar of 10 geleden is er een turborotonde aangelegd en in 2012 is door de provincie de capaciteit verhoogd.

Er zijn al vele onderzoeken gedaan naar oplossingen voor dit probleem, van tunnels en bruggen naar Texel tot het verplaatsen van de veerhaven naar de marinehaven of zelfs Den Oever.

Den Helder wil toeristenfuik om files naar Texel te voorkomen, 22 oktober 2016

Onlangs kwam er weer eens een bericht in het nieuws: https://denhelderactueel.nl/2018/08/tij ... sing-n250/
Den Helder – In het “Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur” van de Provincie Noord Holland staat de N250 sinds jaar en dag in de top 10 van infrastructurele knelpunten. Echter, een structurele oplossing laat nog steeds op zich wachten. Daar moet nu maar eens verandering in komen, menen verschillende organisaties. Tezamen hebben ze het Manifest N250 opgesteld.

Teneinde de noodzaak van een structurele oplossing voor de N250 problematiek nogmaals onder de aandacht te brengen van de Provincie Noord Holland is door de Koninklijke Marine, de gemeente Texel, ondernemersverenigingen op Texel en in Den Helder, een aantal direct betrokken bedrijven en organisaties het Manifest N250 opgesteld, met daarin een oplossingsrichting die door al deze partijen wordt ondersteund.

Het Manifest N250 wordt 17 september aangeboden aan de Commissie Mobiliteit & Financiën, in het Provinciehuis in Haarlem. Bij de aanbieding wordt namens de ondertekenaars ingesproken door een jonge inwoonster van de Noordkop. De N250 is een provinciale weg en verbindt de rijkswegen N9 en de N99 met de haven van Den Helder. Het kruispunt van deze drie wegen ligt bij De Kooy. De N250 loopt vanaf de Kooybrug door Den Helder naar de haven van Den Helder.
Dus nog even afwachten tot 17 september wat erin staat.

Zie ook PDF Download 'Inventarisatie onderzoek bereikbaarheid Texel in Den Helder' (O-Team - Conclusies en Aanbevelingen)

En vooral: PDF Download 'Inventarisatie onderzoeken Bereikbaarheid Texel in Den Helder oktober 2017' met de verschillende onderzochte oplossingen.

En veiligheid dan? Ik zocht eigenlijk op afbeeldingen van de N250, maar kwam alleen maar kapotte auto's tegen ;)
Denheldersdagblad.nl - N250 AFGESLOTEN NA ONGELUK MET 4 AUTO'S, 19 juli 2018
NOS - Drie doden bij ongeluk op N250 bij Den Helder, 25 mei 2018
Noodkopnieuws - Kinderen gewond bij aanrijding, 10 januari 2018
NH Nieuws - Auto raakt boom na botsing op N250 in Den Helder, 15 november 2017
LOS Den Helder - Een gewonde bij aanrijding N250, 8 september 2017
NH Nieuws - Frontale botsing op de N250 Den Helder, 19 juni 2014

En dat op een stukje weg van maar 7 kilometer, of eigenlijk allemaal op het gedeelte tussen De Kooy en de turborotonde (3,2KM).

En dan nog even een iets ouder filmpje (2011, niet door mij gemaakt, geluid uit ;) ), het gedeelte vanaf 3.17 heeft dus in 2012 een herinrichting ondergaan.
https://www.youtube.com/watch?v=AHtj_s052Co
Laatst gewijzigd door Jutter op do 16 aug 2018, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door keokiracer » di 14 aug 2018, 16:52

Jutter schreef: di 14 aug 2018, 16:23 En dan nog even een iets ouder filmpje (2011, niet door mij gemaakt, geluid uit ;) ),
:doei: :doei:
Jutter schreef: di 14 aug 2018, 16:23het gedeelte vanaf 3.17 heeft dus in 2012 een herinrichting ondergaan.
Zie ook: https://youtu.be/teodkVlOhbg?t=396
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Kaaiman » di 14 aug 2018, 18:31

Sinds 1998 zijn er dus al tig onderzoeken geweest, en nog altijd geen structurele oplossing? Besluiteloosheid ten top! :facepalm:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Jutter » di 14 aug 2018, 19:30

keokiracer schreef: di 14 aug 2018, 16:52
Jutter schreef: di 14 aug 2018, 16:23 En dan nog even een iets ouder filmpje (2011, niet door mij gemaakt, geluid uit ;) ),
:doei: :doei:
Jutter schreef: di 14 aug 2018, 16:23het gedeelte vanaf 3.17 heeft dus in 2012 een herinrichting ondergaan.
Zie ook: https://youtu.be/teodkVlOhbg?t=396
Top!

Een aantal politici van de Stadspartij die toendertijd daar (waar de man oversteekt) met een witte kwast een zebrapad aanlegden ( :facepalm: ) hebben wel de provincie zover gekregen om een officieel zebrapad aan te leggen.
Kaaiman schreef: di 14 aug 2018, 18:31 Sinds 1998 zijn er dus al tig onderzoeken geweest, en nog altijd geen structurele oplossing? Besluiteloosheid ten top! :facepalm:
En vooral geen lobbykracht bij de gemeente, geen enkele politicus die provinciale of hogere connecties heeft.

Het staat wel op nummer 8 van wegen met prioriteiten. Ooit zal het vanzelf bovenaan komen te staan toch? :lol: PDF noord-holland.nl - Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur 2017-2021

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Bluemoon23 » wo 15 aug 2018, 0:10

Ik werk offshore en vlieg met de helicopter vanaf De Kooy
Af en toe slaap ik wel eens in hotel Landsend wat naast de veerhaven ligt, dus ik ken de situatie goed

Dat al het verkeer naar Texel over dat smalle weggetje langs de haven moet (met een paar van die oude achenebbis havenkroegjes) is volkomen absurd en niet meer van deze tijd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Vinny » wo 15 aug 2018, 22:02

Voor de veerboot is ook genoeg vaarwegdiepte nodig. Je kunt de haven niet naar het zuidoosten van Den Helder verplaatsen bijvoorbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Coen Tunnel » do 16 aug 2018, 8:14

^^ Je kunt natuurlijk altijd een vaargeul creëren, maar aangezien Texel toch ook erg gericht is op Den Helder lijkt het me niet wenselijk om de haven te verplaatsen. De reistijd tussen Texel en Den Helder neemt dan flink toe.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Teetje » do 16 aug 2018, 9:21

En ik meen altijd begrepen te hebben dat de eilandbewoners fel gekant zijn tegen een vaste-oeververbinding omdat ze vinden dat daarmee Texel geen eiland meer is.

Dat is dus nog niet zo eenvoudig allemaal.....

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Jeff » do 16 aug 2018, 10:03

De vaste oeververbinding hoeft er niet te komen, maar wel een fatsoenlijke stroomweg naar de veerhaven welke buitenom de bebouwdee kom van DH gaat zet wel zoden aan de dijk ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Peter » do 16 aug 2018, 10:24

De geul tussen Den Helder en Texel is behoorlijk diep (en niet constant in ligging) waardoor een brug aanleggen bijzonder complex is. Hij moet ook hoog genoeg zijn om de marinehaven toegankelijk te houden, alsmede vermoedelijk doorvaarbaar zijn voor middelgrote (zee)zeilschepen. Bruggen aanleggen tussen de eilanden zelf ligt meer voor de hand (wellicht met uitzondering van Schiermonnikoog) waardoor de veerdiensten praktischer en goedkoper worden en je ook makkelijker meerdere eilanden kan aandoen per auto, bus of fiets.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Teetje » do 16 aug 2018, 11:08

Hardop denkend en kijkend naar de kaart vraag ik me af of het een optie zou zijn om de veerhaven te verplaatsen naar de oostpunt van de Marinehaven en de N250 daar langs de rand van het water naartoe te laten lopen.

Direct naast de oostpunt van de Marinehaven lijkt de vaargeul voldoende diep, de N250 loopt om de stad heen en via de Havenweg blijft een snelle verbinding tussen veerhaven en stadscentrum bestaan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Peter » do 16 aug 2018, 11:44

Hoeft niet eens. Je kan de N250 verleggen naar de oostoever. Moet je alleen in het noordelijk deel de weg wat upgraden, maar je komt niet of nauwelijks lang huizen of moeilijk te verbreden plekken. Ik weet niet of er groot verschil is tussen de openingstijden (weg blokkering) van de bruggen aan de west en oostkant.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Jutter » do 16 aug 2018, 13:13

Peter schreef: do 16 aug 2018, 11:44 Hoeft niet eens. Je kan de N250 verleggen naar de oostoever. Moet je alleen in het noordelijk deel de weg wat upgraden, maar je komt niet of nauwelijks lang huizen of moeilijk te verbreden plekken. Ik weet niet of er groot verschil is tussen de openingstijden (weg blokkering) van de bruggen aan de west en oostkant.
Er is ook nog de realiteit dat ten noorden van Oostoever, op de Nieuwe Haven de Marine is gevestigd. Dit hele gebied is eigenlijk afgesloten gebied met poortcontroles en momenteel twee ingangen.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door mvalkenburg » do 16 aug 2018, 13:34

Peter schreef: do 16 aug 2018, 10:24 Bruggen aanleggen tussen de eilanden zelf ligt meer voor de hand (wellicht met uitzondering van Schiermonnikoog) waardoor de veerdiensten praktischer en goedkoper worden en je ook makkelijker meerdere eilanden kan aandoen per auto, bus of fiets.
Ik kan me niet voorstellen dat hier nu heel veel mensen op zitten te wachten. Op de andere eilanden heerst denk ik nog meer aversie tegen een vaste oeververbinding dan op Texel.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Willem » do 16 aug 2018, 18:25

En het is ook niet praktisch: het schiet niet op als je vanaf Ameland via bruggen wel naar Amsterdam kunt, maar voor Leeuwarden nog steeds met de boot mee moet.

Maar voortbordurend op dat idee zou het zaakje door kunnen trekken via de Oost- en Noordfriese eilanden zodat je een weg van Den Helder via de eilanden naar Esbjerg krijgt. Zeg maar de Europese versie van die weg in Florida naar Key West.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Chris » do 16 aug 2018, 18:33

Een tunnel naar Texel ligt meer voor de hand dan een brug. Zoiets kan wellicht wel met tol gefinancierd worden. Een toltarief van 20 of 30 euro, geheven in één richting, dan moet dat wel terug te verdienen zijn. (ter vergelijking: de huidige tarieven voor de veerdienst zijn € 37 in/rond het weekend en € 25 doordeweeks).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Coen Tunnel » do 16 aug 2018, 18:59

^^ Prima idee, en dat kan inderdaad best gefinancierd worden met zo'n toltarief. Maakt Texel een stuk beter ontsloten, 24 uur per dag. Voor hulpdiensten ook fijn. En Texel is groot genoeg om dat te rechtvaardigen. Tolheffing kan elektronisch middels kentekenregistratie, het merendeel van de weggebruikers zal toch Nederlands zijn.
Teetje schreef: do 16 aug 2018, 9:21En ik meen altijd begrepen te hebben dat de eilandbewoners fel gekant zijn tegen een vaste-oeververbinding omdat ze vinden dat daarmee Texel geen eiland meer is.
Ach ja, de charme van uren wachten voor je het eiland in het hoogseizoen kan verlaten.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door mvalkenburg » do 16 aug 2018, 19:18

^^
En hoe stel je je die elektronische tolheffing voor bij de massa's Duitsers en andere buitenlanders die het eiland bezoeken?

Hulpdiensten zitten ook op het eiland. Eilanders hebben een voorrangskaart voor de boot en/of een auto in Den Helder staan dus hebben weinig last van de wachtrijen. Dus nee, ik zie het er niet snel van komen dat het USP van Texel (=Eiland) overboord gegooid gaat worden. Dat neemt niet weg dat de route naar de veerhaven in Den Helder wel verbeterd moet worden.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door keokiracer » do 16 aug 2018, 19:56

Coen Tunnel schreef: do 16 aug 2018, 18:59Tolheffing kan elektronisch middels kentekenregistratie, het merendeel van de weggebruikers zal toch Nederlands zijn.
Nooit in het hoogseizoen rondgereden op Texel zeker? Paar weken geleden tijdens een vakantie wegens trouwjubileum van mijn ouders was letterlijk 75% van het park waar we zaten Duits, dat is niet overdreven.
Gezien wat we onderweg op het eiland gedurende de week tegenkwamen was toch minstens de helft buitenlands.
Overigens kun je nu ook al online een E-ticket kopen waardoor je alleen je kenteken hoeft te laten aflezen bij de poortjes (naar slagboom rijden, stoppen, 3 tellen wachten en slagboom gaat open en je kunt doorrijden), dat werkt voor zover ik weet ook met buitenlandse kentekens.
Maar zoals al genoemd wordt, een vaste oeververbinding zie ik er echt niet komen wegens protesten van eilanders.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Coen Tunnel » do 16 aug 2018, 20:00

mvalkenburg schreef: do 16 aug 2018, 19:18 ^^
En hoe stel je je die elektronische tolheffing voor bij de massa's Duitsers en andere buitenlanders die het eiland bezoeken?
Nou, dat is toch geen rocket science? Daar zijn al jaren goede oplossingen voor die in andere landen ook toegepast worden. Die kunnen ook een rekening toegestuurd krijgen. Net als ik die krijg als ik in Noorwegen of Zweden over een tolweg rijd. Of ze kunnen vooraf betalen via een website.
Hulpdiensten zitten ook op het eiland.
Ja, maar als je in een noodgeval naar een ziekenhuis moet heb je daar niet zoveel aan. Ja, je kunt natuurlijk bij elk noodgeval een traumahelikopter laten vliegen, zoals nu gebeurt, waar je op andere plekken aan een ambulance genoeg had gehad. Het blijft toch altijd ietwat behelpen op een eiland van het formaat Texel, er zijn daar nou eenmaal minder voorzieningen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door keokiracer » do 16 aug 2018, 20:08

Coen Tunnel schreef: do 16 aug 2018, 20:00 Ja, je kunt natuurlijk bij elk noodgeval een traumahelikopter laten vliegen, zoals nu gebeurt,
:nooo:

De ambu komt vanuit Texel bij Den Burg, indien men naar het ziekenhuis moet wordt de boot opgeroepen en gaan ze met de boot naar het vasteland.
Als je erop let via p2000 samen met de TESO-webcams kun je in de nacht soms ineens de boot naar Texel zien varen ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Coen Tunnel » do 16 aug 2018, 20:25

^^ Hmm, en toch lijkt het mij dat naar de eilanden de traumaheli bovengemiddeld vaak wordt ingezet. Goed, Texel ligt nog niet zover van het vasteland, dus misschien verkijk ik me er in dat geval een beetje op. Wettelijk gezien moet binnen 45 minuten een ziekenhuis bereikt kunnen worden. Dit artikel geeft jou inderdaad gelijk, dat voor Texel in principe geen helikopters gebruikt worden (voor de andere eilanden overigens wel).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Palance » do 16 aug 2018, 20:29

Coen Tunnel schreef: do 16 aug 2018, 18:59 Ach ja, de charme van uren wachten voor je het eiland in het hoogseizoen kan verlaten.
Ja, dat weet je van te voren als je een populair eiland bezoekt of er gaat wonen. Het eilandgevoel heeft ook wel wat, dat heb ik zelf niet op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse 'eilanden'.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Vinny » do 16 aug 2018, 21:20

Er is ook een andere reden dat vaste oeververbindingen richting de Waddeneilanden moeilijk realiseerbaar zijn en dat heeft te maken met de ingewikkelde getijstromingen en de diepte van bijv. het Marsdiep. Er heeft wel een tijdje een dam bestaan tussen Ameland en het vaste land maar die is overspoeld. In Duitsland heb je een aantal Waddenwegen, die bij laag water toegankelijk zijn voor landverkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door jelger » do 16 aug 2018, 22:07

Coen Tunnel schreef: do 16 aug 2018, 20:25 ^^ Hmm, en toch lijkt het mij dat naar de eilanden de traumaheli bovengemiddeld vaak wordt ingezet. Goed, Texel ligt nog niet zover van het vasteland, dus misschien verkijk ik me er in dat geval een beetje op.
Ik denk het. Texel is geen Terschelling of Vlieland. En gelukkig maar (voor Vlieland en Terschelling dan 😆) !

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Durashift » do 16 aug 2018, 23:30

Och, laten wij de 'problemen' nou niet groter maken dan die zijn.. :)

Toevallig vorige week nog even een paar dagen in mijn geboorte- en getogen stad doorgebracht..
.. en ik mijmerde wat, toen ik over de dijk liep richting de boot.. naar de tijd in mijn jeugd.. dát er niet zulke grote TESO boten waren en er gewoon dikke opstelrijen stonden, onderaan de dijk, vanaf het Helden der Zee plein. 8-)

Die infrastructuur (slagbomen) is tegenwoordig toch ook maar nutteloos..

Mijn opa zei vroeger dat hij niet meer mee zou maken dat de N9 verbreed zou worden tot snelweg proportie.. maar zijn dochters vast wel..
nou eh.. die ook niet en ik denk dat ik het ook niet mee ga maken.. ;)


En ach.. van de lokale politiek, met al die afsplitsingspartijen, hoef je weinig te verwachten, denk ik.
Stadspartij.. 'geen nieuw Stadhuis".. > ook geen renovatie.. . dus nu huisvesting in een kantoorgebouw op Kooypunt..
Okay, één voordeel: de lokale ambtenarij zal wel vaker met de 'problemen' van de N250 geconfronteerd worden..
+ uitzicht op de nieuwe Kooyhaven.. die vooral erg leeg is.. :facepalm: :down:

Nee, er zijn wel belangrijkere zaken om aan te pakken daar dan de (piek) verkeersafwikkeling langs de Zuidhaven en Willemsoord.

Marinehaven verplaatsen gaat niet echt, lijkt mij.
Een compleet nieuwe infrastructuur (steiger) bouwen voor de TESO kost ook wel wat knaken.. en wat levert dan de oude 'zooi' op ??? Daar kan je dan weinig mee..

Daarnaast, de steiger verder weg construeren betekend, vermoedelijk, meer rijtijd voor de bus. Wil de bus aansluiting op de trein houden.. dan is er weinig extra tijd.. het is nu al krap aan.. (trein vertrekt om . 34 / . 04)

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Durashift » do 16 aug 2018, 23:35

Bluemoon23 schreef: wo 15 aug 2018, 0:10 Ik werk offshore en vlieg met de helicopter vanaf De Kooy
Af en toe slaap ik wel eens in hotel Landsend wat naast de veerhaven ligt, dus ik ken de situatie goed

Dat al het verkeer naar Texel over dat smalle weggetje langs de haven moet (met een paar van die oude achenebbis havenkroegjes) is volkomen absurd en niet meer van deze tijd.
Joh, dat zijn er nog maar een paar.. delen zijn al opgeknapt.. op de hoek van Zuidstraat / Weststraat staat een prachtige bibliotheek.
Verder is het ook de bedoeling om vooral naar het noorden/oosten te kijken.. dan zie je de oude Rijkswerf, omgetoverd in toch wel een mooi staaltje industrieel erfgoed beheer, Willemsoord geheten. :top: ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door mavas » vr 17 aug 2018, 9:21

Ik lees hier allemaal ideeën als bruggen en tunnels naar Texel. Dat zal in de aankomende 50 jaar niet gebeuren. Texel wil dat niet, dus gebeurt het ook niet.

Als je je een beetje verdiept in de materie zie je dat het allemaal vrij complex is. Kijk eens in het document wat in het eerste bericht staat. Er zijn wel tig eigendommen in de omgeving. Je hebt de provincie, de gemeente, TESO, de marine, huizen, bedrijven, etc.
Voor Den Helder spelen er andere belangen dan voor Texel bijvoorbeeld in bereikbaarheid.

Ook zien we een trend dat vakanties korter worden. Hierdoor neemt het aantal verkeersbewegingen naar Texel toe.
Teso wil in de toekomst ook een grotere boot laten bouwen met meer capaciteit. Die capaciteit is er nu niet.
De afvoercapaciteit op Den Helder is ook te laag, het komt geregeld voor dat auto's nog op de boot staan te wachten om af te rijden, waardoor het oprijden nog niet kan beginnen. Hierdoor loopt de boot ook vertraging op en ontstaan er nog meer files op de kade. In Den Helder ontstaan hierdoor de files die tot ver in Den Helder optreden.

Zoals gezegd, complex probleem. Oplossing is vrij simpel: capaciteit vergroten van de boten en de infrastructuur. Maar:
- Uitbreiden van de viaducten aan beide zijden van de boten is zeer kostbaar
- Uitbreiden/verbreden van de N250 is qua leefbaarheid niet mogelijk.

Mijn conclusie: Door de complexiteit zal er de aankomende 10 - 20 jaar niets structureel verbeteren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door Kaaiman » vr 17 aug 2018, 9:51

Tenzij men flink de knip trekt, want waar een wil is, is een weg. Aan de andere kant: de capaciteitsproblemen zorgen er wel voor dat Texel nooit helemaal overstelpt wordt. Het is alleen erg jammer dat de Den Heldenaren hiervan het nadeel moeten ondervinden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N250] De Kooy - veerhaven Den Helder/Texel

Bericht door keokiracer » vr 17 aug 2018, 12:13

mavas schreef: vr 17 aug 2018, 9:21 De afvoercapaciteit op Den Helder is ook te laag, het komt geregeld voor dat auto's nog op de boot staan te wachten om af te rijden, waardoor het oprijden nog niet kan beginnen. Hierdoor loopt de boot ook vertraging op en ontstaan er nog meer files op de kade. In Den Helder ontstaan hierdoor de files die tot ver in Den Helder optreden.
Klopt, de laatste keer dat we van de pont af kwamen in Den Helder werd er verkeer achter ons via de busbaan gestuurd omdat de rij tot in de boot stond.
mavas schreef: vr 17 aug 2018, 9:21Teso wil in de toekomst ook een grotere boot laten bouwen met meer capaciteit. Die capaciteit is er nu niet.
Dat zie ik niet staan, lees ik er overheen? En is dat in een oud onderzoek? De nieuwe Texelstroom heeft namelijk al een grotere capaciteit dan de oudere Dokter Wagemaker (340 vs 300).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie